bato-adv
کد خبر: ۱۵۳۱۳۰
يك تحليلگر چگونه خبرها را كنار هم مي‌‍گذارد؟

همه تحليل های اشتباه

اين روزها اكثر تحليل ها از نتايج انتخابات رياست جمهوري اشتباه از آب در آمده است. خوشبين ها هم به اين نتيجه تنها "اميدوار" بودند.

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
فرارو- مرتضي واعظ، اين روزها اكثر تحليل ها از نتايج انتخابات رياست جمهوري اشتباه از آب در آمده است. خوشبين ها هم به اين نتيجه تنها "اميدوار" بودند.

انتخابات امسال مملو از  تحليل هايي بود كه پي در پي جاي خود را به يكديگر مي دادند. هر خبر تازه مبناي يك تحليل مي شد كه با مجموعه اي از خبرهاي تازه و كهنه و با يك چينش خاص در كنار هم قرار مي گرفت. تحليل ها همگي در نگاه اول معقول به نظر مي رسيدند اما با خبر و تحليل معقول ديگري جايگزين مي شدند!

براي مثال خبر رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني با موجي از تحليل هاي ناميدانه همراه بود. در آن زمان اصلاح طلبان با ارائه تحليل هايي از شكست جنبش اصلاح طلبي از پيش از انتخابات سخن گفتند. در مقابل انصراف حداد عادل و افزايش احتمال انصراف ديگر نامزدهاي اصولگرا به نفع يك نامزد، تحليل ها را به نفع پيروزي اصولگرايان پيش برد.

خبر عدم تمايل ولايتي به انصراف نيز تحليل هاي متضاد داشت. گروهي معتقد بودند كه حضور ولايتي به ضرر روحاني تمام مي شود چرا كه قسمتي از سبد راي اين دو مشترك است. اما برخي هم بر تعدد نامزدهاي اصولگرا تاكيد مي كردند و ادامه حضور ولايتي را به ضرر اصولگرايان مي دانستند.

چرا در اين مدت اكثر تحليل ها با نتايج انتخابات همسان نبود در حالي كه به نظر معقول مي رسيدند و مخاطب را مجاب مي كردند؟

براي اين موضوع بايد ساختار تحليل ها را بيشتر كاويد. تحليل ها عموما مبتني بر يك خبر هستند كه براي رسيدن به مقصود با چند خبر ديگر اعم از تازه و قديمي همراه مي شوند. اگرچه قدرت تحليل در انتخاب هوشمندانه خبرها است اما آنچه تحليل را داراي يك شخصيت مجزا مي كند نحوه چينش اين خبرها در قامت يك مجموعه است.

يك تحليلگر چگونه خبرها را كنار هم مي گذارد؟ به نظر مي رسد كه دو نوع خبر وجود دارد. اين خبرها يا بر اساس اخبار رسمي هستند يا اينكه از يك مرجع موثق (بخوانيد شايعه) بدست آمده اند. كنار هم قرار گرفتن خبرها هم بر دو شيوه است، يا استناد به «خبر رسمي» ملاك قرار مي گيرد يا انسجام خبرها مد نظر واقع مي شود و اينجا همان نقطه اي است كه اكثر تحليل ها به بيراهه مي روند.

بر اساس اين شيوه، شما مي بينيد كه تمام اجزاء دروني هر يك از دو تحليل متفاوت با هم مي خوانند اما نمي دانيد كه چگونه وجود دو تحليل متضاد با هم ممكن مي شود. اين به آن دليل است كه خبرهاي مورد استناد تنها به دليل انسجام در يك مجموعه گرد آمده اند. 

اما آنچه كه باعث مي شود تحليل ها به سمت انسجام اجزاء بروند اين است كه اخبار رسمي، جز معدودي مورد تفسير واقع مي شوند. اظهار نظر مسئولين سياسي معمولا شفاف نيستند و اين موضوع امكان برداشت هاي مختلف را دامن مي زند. اين خبر ها اگرچه به ظاهر رسمي هستند اما پس از تفسير تبديل به يك گمانه زني مي شوند.

تحليل هاي منسجم در اين دوره از انتخابات بيش از دوره هاي ديگر غلط از آب درآمدند و اين نشان مي دهد كه فضاي سياسي كشور بيش از هر دوره اي نيازمند شفافيت است.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
همین الآنم خیلی ها در اشتباهند و تحلیل های اشتباه میدن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
دلیلش اینه که صمٍ بکم فهم لایعقلون هستند و متاسفانه هنوز هم عبرت نمی گیرند و باز هم خود را فریب و به ملت دروغ می گویند غافل از اینکه مردم زیر زور و شمشیر هم آگاه بوده و هستندو دروغگو عاقبت رسوا می شود این را به نظرم خودشان هم باید قبول داشته باشند چرا که خداوند در قرآن وعده داده است.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
تحلیلهای شما هم برای انتخابات 88 غلط بود ولی چیکار کردید؟آیا پذیرفتید؟انگار تحلیلهای شما وحی منزل بود برای ما خیالات.خیلی پر روید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
آره دیگه اینا همین جور اند یه دنده و سمج و خنگ!!!
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
ملت ایران نشان دادند که یکبار دیگه گذشته را مانعی برای پیشرفت نمی دونند و تنها از طریق مسالمت آمیز خواهان تغییر هستند.زنده باد این ملت.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
تحيليلها و بخصوص اصولگراها درست از آب در مي‌آيد كه آرا كمتر از 50 درصد باشد مانند انتخابات مجلس تهران كه نمايندههاي محترم با كمتر از ده درصد نماينده مي‌شوند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳۹
ابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
دلیلش این بود که نمیدونستن و خودشون رو به ندونستن زده بودن که مردم ایران چی کشیدن تو این هشت سال. همه به ستوه اومدن. راه نجات خودشون رو در رای دادن دیدن.....همه به تنگ اومده بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
درود بر اصلاحات احمدی امیدوارم اون دنیا جواب بدیهاته ببینی
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
صحيح است. صحيح است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
عارف معاون اول. درخواست ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
بزرگترین ضربه در مورد اصولگرایان، تک روی آنان و بدتر از همه تخریب همدیگر بود (خصوصا آخرین مناظره)
حقیقت
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
پیام این انتخابات کاملا واضح و روشنه و به هیچ وجه رای به شخص نبود. امیدوارم اونایی که لازمه پیام رو گرفته باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
کاملا درسته. تعداد زیادی از مردم تغییر می خواستند حتی یک تغییر کوچک حتی با احتمال کم
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اگر به این نتیجه فکر نمی کردیم برای این بود که فکر می کردیم همه ی مردم اگاهن و به شعار های قشنگو رویایی این اقا دل نمی بندن و اونا رو جدی نمی گیرن واقعا متاسفم برای این مردمک که حرفای این چوپان دروغ گو را باور کردند،حالا بشینن تا یکی از لون قول ها عملی بشه.....
ایرانی
Finland
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
به نظر من دلیل اشتباه از آب درآمدن این تحلیل ها، فراتر از انتظار ظاهر شدن آقایان روحانی و عارف بود.

من خودم بعد از ناامیدی ناشی از رد صلاحیت رفسنجانی، یک بار که پای حرف این دو نفر نشستم حسابی امیدوار شدم.
ابوذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
آقای قالیباف بهتر نبود باوقار به کار شهرداری تون مشغول می گشتید تادرزمان مناسب همه ارکان کشور مانند کاری که با هاشمی کردند دست به دامن تان میشدیدوبا افتخار پیروز می شدید؟!!
منیر
Poland
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
به هر حال ایشون نماینده ی عقلای معتدل اصولگراست که متاسفانه در سال 84و امسال اصولگرایان از اجماع بر سر ایشون امتناع کردن و به جریان اصولگرایی ضربه زدن از این راه. من فکر می کنم بهتره اصولگرایان خودشون رو به مشی قالیباف نزدیکتر کنن تا جو حکومت معتدل تر و معقول تر و نزدیک تر به رای مردم بشه.
به همه دوستانی که عاقلانه رفتن وبه جای قهر کردن به روحانی رای دادن تبریک میگم. به عینه دیدیم که ما بیشماریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مشكل از قاليباف نبود. خيانتي كه اصولگرايان و بخصوص شخص رضايي و ولايتي و شبكه هاي خبري خارج كشور هاشمي و مردم ساده لوح بي معرفت در قبال ايشون داشتند موجب شكستشان شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
آقای جلیلی به دلیل بی توجهی به ظرفیت ها و استفاده نکردن از فضای گفتمان انقلاب اسلامی در ایام انتخابات، فرصت به وجود آمده به نفع خود را به تهدیدی علیه خود تبدیل کرد، چرا که در سازکارهای انتخاباتی خود تردید داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
فوق العاده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
میبخشید ها ولی دیگه احمق تر از این بابا فکر نکنم توی این کشور وجود داشته باشه... البته یکبار به یک بابایی گفتند از خودت تبل تر دیده بودی؟ گفت کسایی که به من میگن التماس دعا!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
سخت افزار و نرم افزار یادت رفت
salman
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
با سلام. من به عنوان یکی از طرفداران آقای جلیلی خدمت آقای روحانی و طرفدارانشون تبریک گفته و نتیجه را می پذیریم. در ضمن احترام به رقیب و عدم تمسخر دیگران که از پایه های مدنیت است را سرلوحه کار خود قرار می دهیم.
ناشناس
Finland
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
سلام
همیشه یادمان نرود :اخ-----------------لاق
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
توهین نکن گرچه اصلاح طلبان به این نحو صحبت کردن عادت دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
یعنی با جلیلی جمله ساختی ها!!!!!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
ملت ایران همه پیروزند و همه اصلاح پذیر بیاییم به کسی توهین نکنیم حتی جلیلی
الهه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
کو سخت افزار و نرم افزارش؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
مقاومت یادت رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
خيلی زيبا نوشتی. آورين!
در به در
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
ویوا روحانی.
دوستان عزیز این پیروزی بزرگ رو همتون تبریک میگم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
رد صلاحيت هاشمي بنفع اصلاحات بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
اصلا
چی شد؟؟؟ این مثبتها یعنی چی.
خیلی پیزا رو یادتون رفت یهووو!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
اساسا ثبت نام آقای هاشمی یه برنامه بود . اون می دونست که رد صلاحیت میشه چون واقعا توان جسمیش اجازه کار اجرایی رو نمی ده . اون حتی توی دوره ای که برای نمایندگی تهران کاندیدا شد به زور رای آورد . سال 84 هم که رای نیاورد . ولی با اینکارش برای جناح خودشون مظلوم نمایی کرد و اینچنین شد که چنین شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
و مکروا مکرالله والله خیر الماکرین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
بنفع اصلاحات نبود، شد! اونهم طبق مثل عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، شد!
WINER
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مردم با انتخاب روحانی به اصلاحات اری گفتند به هاشمی به خاتمی به میر حسین به کروبی به رهنورد به عارف آری گفتند وبه اصولگرایان به کج اندیشان به صدا وسیما نه بزرگ گفتند...
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
درود بر تو ای انسان فهیم
مولانا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
غوغای روحانی نگر سیلاب طوفانی نگر
خورشید ربانی نگر مستان سلامت می‌کنند
آن میر غوغا را بگو وان شور و سودا را بگو
وان سرو خضرا را بگو مستان سلامت می‌کنند

خضرا=سبز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
هنوز هیچی نشده دارین این حماسه رو جناحیش میکنین. متاسفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مرســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی! درود بر اصلاحات وسلام بر روحانی کبیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
حيف رايهايي كه به جليلي داده شد رايها را حرام كردند جليلي به درد كارمندي هم نمي خورد با اون مغز متحجرش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
++++++++++++++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
کاملا درسته
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
درود بر شرفت مرد. درست وخلاصه ودقیق و همه گیر و حقیقت گفتی عزیز. ممنون از فراگیر که به منش قبل از انتخاباتش برگشت و قبول کرد که مردم این عزیزان رو میخوان...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
تو همه اینها غرضی حیف شد
انشالله از ولایتی هم بیشتر استفاده بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
موافقم ولایتی آدم خوبی برای وزیر امور خارجه است ان شاء الله ازش استفاده کنه
ناشناس
Finland
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
سلام همه دراین پیروزی شریکند. حتی آنهائیکه رای ندادنند. ( بیائید قدرت جاذبه انقلاب اسلامی راتقویت نمائیم)
ناشناس
Iraq
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
تحیلیل ها به دلیل انتظار مسئول و حتی تحلیلگران از عملکرد مردم بود. برای مثال در خانواده ما بیش از 80٪ افراد در دو روز آخر تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتند.
مجنون
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مجنون نتیجه انتخابات رو حداقل یکماه پیش فهمیده بود. سیاستمداران وتحلیلگران ما واقعا نتونسته بودن پیش بینی کنن یا مردم رو سرکار گذاشته بودن؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
کشور واقعا نیاز داشت که تندروها رو طرد کند و با رای به( عارف و روحانی )عزیز این امر بزرگ محقق شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
وب سایت شما هم سفت و سخت چسبیده بود به قالیباف! دیدید چی شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
اقا ترخدا به قالیباف بگید دستور بده سطلهای خراب زباله را عوض کنه
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
البته دوست عزیز هر سایت وشخص وگروهی مجازند با هرکسی و هر کاندیدی که دوست داشته باشند وتشخیص بهتر بودن بدهند باشند. فرارو هم مثل بقیه دنبال یکی از اینها بود ولی حالا دیگه رییس جمهور ایران جناب دکتر روحانی هستش وفراگیر هم به خوبی وسرعت تبریک گفته به ایشان. منش فرارو رو تقریبا" همه قبول دارند هرچند کمی درپروسه انتخابات بخاطر سرعت بالای اخبار وتحلیلهای متفاوت شاید دچار عدم دقت وکمی هم بی انصافی شدش ولی کلا" نسبت به بسیاری مدعیان اخلاق مداری وسایتهای پر طمطراق ، بسیار بهتر عمل کرد والان هم برگشت به همون رویه خوب گذشته اش. دوستت داریم فرارو چون توهم روحانی رو دوست داری حالا که مردم خواستنش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
حالا يچيز ديگه تمامه بدي هاي اين چندسال رو تموم ميكنه و اونم آزادي ازحصر ميرحسين و كروبيه....
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
انشاء الله
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
از نو همه چیز و می سازیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مردم کوچه وبازار دراین تحلیل ها فراموش شدند
ماحداقل 5روز مانده به رأی گیری این نتیجه راپیش بینی می کردیم چون با مردم بودیم
وقتی هیچ سیستم مناسب ومستقل نظرسنجی نیست وسیاسیون(سیاست زده ها)تحلیل هایشان براساس نظرسنجی های داخل ستادهایشان باشد همین می شود

کاش سیسیون ما کمی یاد می گرفتند ازطرف مردم حرف نزنن وحرف مردم رابشنوند
این اولین بارنیست وآخرین بار هم نخواهدبود مخصوصا دربین اصولگرایان
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
يك كامنت حرفه اي و منطقي. احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اشتباه نکن. انتخابات قبلی هم همین مردم کوچه و بازار تحلیل گرهارو به اشتباه انداخت که می گفتن موسوی رای میاره. نمیشه این چیزارو تعمیم داد
ناشناس
Canada
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
ipos.me این نتایج رو تقریبا پیش بینی می کرد. جناب آقای ناطق نوری هم بعد رای دادن گفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
اگه به نظر سنجی خودتون نگاه کنید می بیند در صدها نزدیک به هنوم نظر سنجی هاست اما شما چشماتون بستید و نهاد های معتبر نظر ساز را منعکس می کردید .باشد که عبرت بگیرید.
حسن وایمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
این انتخابات یه نتیجه بسیار ارزشمند داشت واونم اینکه هاشمی وخاتمی درقلب مردم جا دارند وتخریب این دو بزرگوار باعث تقریب شد
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
پیروزی روحانی نتیجه عدم وحدت بین اصول گرایان بوده است، قدرت طلبی آقایان باعث این کار شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
در واقع اصولگرایی واقعی پیروز انتخابات شد
من ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
تحلیل ها درست بود ... صادق زیبا کلام همیشه می گفت هر کاندیدایی که اصلاح طلب ها ازش تمام قد حمایت کنند رای بالایی میاره ... ولی خیلی ها خودشون رو به نشنیدن زدن ... در حالی که از زمان حمایت هاشمی و خاتمی از روحانی چند دوز بیشتر نمی گذشت روحانی تونست تو همون دور اول کار رو تموم کنه و این یعنی پایگاه اجتماعی گستره اصلاحات ( قابل توجه کیهان نشینان )
ظریفبینان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
یک بنده خدایی را می شناسم که اگر به صفحه فیس او مراجعه کنید تمام مراحا را بدرستی پیش بینی کرده است. بروید سراغ تحلیل گران واقعی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
فرارو من که بهت میگفتم نظرسنجی شما به نفع قالیباف با واقعیت منطبق نیست و نفر اول آقای روحانیه متاسفم واسه تون.
amir
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
اتفاقا برعكس نظر نويسنده ، اگر كسي يكي دو روز قبل از انتخابات به سايت هاي خبري و كامنتهاي مردم در آنها توجه مي كرد دقيقا همين نتيجه انتخاباتو مي تونست پيش بيني كنه. اين نشان مي دهد كه بر خلاف نظر برخي، نظرات كاربران اينترنت منعكس كننده نظر مردم ايران است.
فرید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
چرا هر تحلیلی را از خود شروع نکنیم لطفا در مورد بیش بینی های سایت خود قضاوت را شروع و دیگران را نصیحت و ایشیو صادر نفرمایید
شفافیت سیاسی کشور!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
درود بر سه مرد مهربانی هاشمی ، خاتمی , روحــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانی
خــــــــــــــــــــــــــــــدایا شکرت
عسل
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
فراروجان! ما که میدونستیم. هزار بار هم بهت گفتیم. گوش نکردی.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
نه خوشگلم نه بورم، ولی رییس جمهورم :-)
مريم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
فقط اميدوارم آقاي روحاني از كانديداي به بهترين وجه استفاده كنند مانند ولايتي ورضايي وهمينطور عارف ن خودم به عارف راي دادم ولي به عنوان يك اقتصاد دان روي رضايي خيلي حساب ميكنم.
سید محمد م
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
حالا برگردیم و تحلیلهای برادرحسینو بخونیم و بخندیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
درود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
خوندم
هنوز هم این بشر رو داری میکنه
نوشته روحانی کاندیدای اصلاح طلب نبود و گرنه اصلاح طلبان 10 درصد هم رای نداشتند.

خیلی درک داره ! و خیلی بیشتر رو
اینطور نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
فرارو خودت بگو چقدر ما داد زدیم که بابا این نظز سنجی ها اشتباه است!!! ولی شما هی می گفتید از نهاد معتبر هست!!!! میشه اسم اون نهادهای معتبر را بگی؟ خودت از این مثبت و منفی ها نمی فهمیدی موضوع چیه
کمالی
Canada
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
در این دوره مهندسی انتخابات بطور موفقتر از سوی اصلاح طلبان و میانه روها به اجرا در آمد. اونا اصولگرایان را در روزهای آخر تبلیغات غافلگیر کردن و البته توافقاتی با ولایتی نیز داشتند.
وحيد
Kazakhstan
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
جا داره رهبران اصلاحات به عكس العمل اصولگرايان بعد از عدم موفقيت نگاه كنند ودرس بگيرند
ناشناس
Syrian Arab Republic
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
این کجا و ان کجا؟شما رای اوردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اخه عزیزم از اصلاحات نمی شه بیشتر از این انتظار داشت لطفا اونارو با اصولگرا ها مقایسه نکن
وحيد
Kazakhstan
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
جا داره رهبران اصلاحات به عكس العمل اصولگرايان بعد از عدم موفقيت نگاه كنند ودرس بگيرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
موج حمایت از روحانی پس از انصراف عارف و حمایت همه جانبه خاتمی بود به نظر من نقش خاتمی بیشتر از هاشمی بود! آیا واقعا وقتش نرسیده که موسئولین رده بالای مملکت به دنبال ریشه یابی این همه محبوبیت خاتمی باشند؟؟ نمیگم مثل اون باشند ولی ببینند واقعا ملت چی میخواهند چی در خاتمی دیدند که اینگونه اجابتش میکنند؟ اگر باز هم بگید که این رای ها ناشی از حمایت و خاتمی و هاشمی نبوده فقط صورت مسئله رو پاک کردید و دقیقا به همین دلیله که نمیتونید حمایت اکثریت مردم رو داشته باشید!!
یه داستان
United Arab Emirates
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
خوب اگه اینقدر محبوب بودند می خواستند به عارف بگن بمون تا عارف که به خاتمی نزدیک بود ببره خخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
از روز دوشنبه ما می دونستیم برنده ایم چون ما خاتمی رو داریم اصول گرایان هیچی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
ما خدا و البته جناب خاتمی رو داریم و اصولگراها پول و زور و میکروفون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
شما نخواستید واقعیت ها روببینین فقط یک جمله خاتمی این رای رای جمع کرد می گذاشتند خاتم یبیاد اون وقت مفهمیدین که اطلاحات چقدر اری داره
حسین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
این پیروزی به دلیل جوانمردی دو نفر بود یکی عارف و دیگری هاشمی که با پنبه سر جریان انحرافی رو برید و عوض تهمت هایی که خانواده اش در این 4 سال کشیده بودند رو گرفت باید به با هوشی رهبرمان ایت الله خامنه ای و ایت الله هاشمی واقعا احسند گفت خدا این دو بزرگ رو برای مردم نگه داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مهمترین دلیل نبود سیستم حزبی و نیز ممانعت از انجام نظرسنجی های معتبر هست. وگرنه در همه ی دنیا نظرسنجیهای علمی و بیطرفانه با اختلاف کمی درست از آب در میاد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
با چشمان بسته به روحانی رای دادند تازه افتخار هم میکنند!!!
همه میدونند فقط بخاطر آزادی و کاهش تحریمها بهش رای دادید!
کسی که فقط به چند شهر سفر کرده و تازه برنامه و کارنامه ای هم نداره، معلومه چه کسانی بهش رای دادند؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
رد صلاحیت اقای هاشمی ورود اقای جلیلی در دقایق پایانی داستان را به شدت پیچیده کرده بود اما بعد از مناظرات و انصراف اقای عارف و عدم دفاع جلیلی از خودش در مورد اینکه با امدنش دولت احمدی نژاد و مشکلات همراهش ادامه پیدا خواهد کرد باعث شد چیزی نزدیک به اتفاقی که افتاده است قابل پیش بینی باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
من به آقای رحانی رای دادم.ولی خدایش تا اعلام نتیجه آخر نفسمون در اومد.
آخیییییییییییییش راحت شدیم.
الان نفس می کشیم.
آرمین
United Arab Emirates
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
حق و حقیقت همیشه پیروز هست و خورشید هیچ وقت پشت ابر باقی نمی موند تبریک به همه ملت حقیقت خواه و آزاد اندیش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مطمئن باش این اصولگراها هستن که باید از محبوبیت اصلاح طلبا نزذ مرد درس بگیرن و رفتاراشونو اصلاح کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
همه با تردید رای دادند فقط امیدی که آقایان روحانی وعارف ایجاد کردند را مخفیانه در دل داشتند وبه کسی نمی گفتند.پس چطور میشود آمار گرفت وتحلیل کرد.
ورنا بلوچ
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
و به امید ساحل، شب را تا صبح پارو خواهم زد... و می دانم به آن خواهم رسید...
محمودی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
تبریک
حسنعلی حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
میدونید چرا ؟ چون تحلیل نبود ، تلقین بود . باید همه بدانند که ملت ایران به جایی رسیده اند که دیگر تحت تاثیر تلقینات و نظرات دیگران قرار نگیرند . نتایج خنده آور نظر سنجیها و تعریفات آقایون و پیامکها دیگه جایی در تصمیم گیری مردم ندارد لطفا این را درک کنید .
نمایندگان مردم در مجلس راه خودشان را از مردم سوا کرده اند فقط شده سیاسی کاری لطفا به فکر مردم باشید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
انتخاب خوشگلی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
من یک طرفدار اصولگرایی بودم اما با مجادله ولایتی و جلیلی و سکوت قالیباف در آخرین مناظره، دلسرد شدم و رای سفید دادم
dynamic
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اندکی صبر سحر نزدیک است .
(نه اشتباه شد)
بسیار شادی ،سحر فرا رسید.
هوراااااااااااااااااااا
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
خوشحالم تبريگ ميكم به همه ي 18 ميليون نفر به وبلاگ من سر بزنيد ادرسشمhttp://szlemyou.loxblog.com امتحانش ضرر نداره
ناشناس
China
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
من روز پنجشنبه در خبرى با تيتر "انتخابات چگونه به دور دوم مى رود" پيامى گذاشتم و ارزيابى خودم رو از درصد آرا گذاشتم كه نشان مى ده "همه" تحليل ها اشتباه نبوده اما همه اونهايى رو كه شما انتشار داديد اشتباه بوده!!!
پروانه پکن
China
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
این پیروزی خجسته باد
ناشناس
Germany
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
معلومه خیلی عقده داشتید وقتی سنگ خاتمی ترسو ودست به دامان آمریکاوموسوی خائن رابه سینه می زنید معلومه که اصلابینش سیاسیس ندارید فقط به دنبال عقده گشایی هستید
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
حرف دل همه حزب والهی ها و همه اهل فکرو زدی
من
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
من اشتباها مثبت دادم شاید عده کمی اینطور که میگی باشن ولی خیلی از مردم از بدبختی و امید به بهتر شدن وضع اقتصادیشون حامی دکتر روحانی شدن نه به خاطر چیزایی که شما مدنظرتون هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
عقده ای توئی که داری فحاشی میکنی!
خوبه مهم اینه که سوختی. حالا بشین فحش بده تا خسته بشی:D
ناشناس
Germany
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
حالا با رای آوردن روحانی کی به شما ساندیس میده؟
آخی... دلم براتون میسوزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
جوابش را دقیقا تو تحلیل تابناک بخوانیدhttp://www.tabnak.ir/fa/news/326047/شکست-اصولگرایی-لازم-بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اصولگرایان به بهشت نمیروند!
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
شما خدا تشریف دارین؟؟؟!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
به پاستور نمی روند! تو بهشت که هستند ؛)
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
آقا همت یه کم دانش سیاسیتو بالا ببر منظورش از بهشت خیابان بهشت در تهرانه که شورای اسلامی شهر تهران در اون مستقره و راست هم گفته چون اکثریت بهشتیان این دوره اصلاح طلبن !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
مجلس هم اگر تا كنون مردمي نبوده خودش را جمع و جور كند.
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
چی می گی شما برام سوال شده؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
باید صبر کرد و نتایج عملی را دید امیدوارم وعده های داده شده محقق شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اونایی که به روحانی رای دادند به نظام اسلامی رای دادند باید قدر مردم را دانست و خدمت کرد همین
شری
Japan
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
جالب اینه که جمع ارای اصولگراها خیلی پایین تر از ارای روحانیه . باز میگن اگه ائتلاف کرده بودن برنده میشدن!!
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
ما همچین چیزی رو نگفتیم ،خواستیم ایندفعه شما بیاین ببینیم چه گلی به سر ما می زنین در هر صورت ما منتظریم همه چیز ارزون ارزون بشه ها...
حالا هر کی!
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
شری جون بیا برات لیست هزاران هزار اصولگرای بی بصیرتو نشون بدم که به آقای روحانی رای دادن و سیاهی لشکر اصلاحات شدن زیادم دلخوش نباش
هموطن
United Arab Emirates
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
بانظر اول کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
زنده باد اصلاحات(حتي همين نصف ونيمه اصلاحات الكي هم بهتر از جمودشما راستيهاي كندذهن منجمدو مرتجع هست)
خالق محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
در یک کلام:
سرنوشت در دست خودمان هست
اگر مردم بخواهند میتوانند
یک محصل جامعه شناسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
به نظر من یک شبکه اجتماعی قدرتمند در ایران وجود دارد که پس از انتخابات 88 منسجم و با هویت شد؛
این شبکه اجتماعی بزرگ هم خودش بی شمار است
و هم توان بسیج تعداد قابل توجهی از مردم را دارد
هر کس بتواند آن ها را اقناع کند پیروز انتخابات خواهد بود.
هر تحلیلی این شبکه را در نظر نگیرد به خطا می رود؛
اتفاقی که در این دوره برای همه تحلیل ها افتاد.
ما معتقد بودیم ائتلاف روحانی و عارف، جمع جبری آرای آنها نخواهد بود بلکه جمع یک آرای یک شبکه پر انرژی و پرتوان و منطقی است.
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
احسنت شما محصل نیستی استادی ماشاالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
نا دیده گرفتن قدرت عظیم مردم و تکیه بر گفتار و رفتار سیاستمدران بی تجربه ، باعث اشتباه در تحلیل وقایع و محاسبات میشود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اميد وارم اقاي روحاني به گونه اي عمل كند كه 8 سال بعد مردم از ترس او خود را دوباره تو بقل دار و دسته احمدي نژاد نيندازند
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
مگه قراره ایشون 4 سال بعد هم رئیس جمهور شن؟؟؟من دلم برا رئیس جمهور بعد از روحانی می سوزه بد بخت چه خرابکای هایی رو که نباید درست کنه البته خیلی هاش هم جبران ناپذیره
حامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
حسن روحانی به جریان خاصی تعلق نداشت و به همین خاطر از همه طیفها به ایشون رای دادند.
و یکی از رموز دیگه موفقیت ایشون ولایتمداری و اینکه همیشه در صحبتهاشون به پشتیبانی از مقام معظم رهبری اشاره می کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
من فکر می کنم که با آقای خاتمی ما می توانیم انقلاب واسلام را در کره زمین نشر بدهیم واسلام واقعی را به مردم کره زمین ترویج دهیم.(اسلام مهربانی- اسلام عاری از خشونت- اسلام پراز عدالت-....)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
و اسلام آمریکایی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اگر واقعا حماسه حضور ميخواستيد با ورود خاتمي موافقت ميكرديد تا حضور بالاي 90 درصد را با مشت آهنين بر فرق جهانخواران شاهد مي بوديد.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
درود وصد درود وهزاران سلام وميليونها آفرين به رهبر اصلاحات بزرگ مردجهان اسلام وشخصيت به حق جهاني حضرت سيدمحمد خاتمي كه خدايش حفظ كندازشر وساوس جن وانس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
داری شوخی میکنی نه؟!
آشنا
Germany
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
فرارو یادت هست پشت سر هم امار خبرگذاری فارس را که بغیر از دروغ چیزی دیگری برای گفتن نداشت برایمان در سایتت می گذاشتی ایندفعه سعی کن ازاین خبرگذاری کمتر خبر ارسال کنی!
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
کیهان یادت رفت !
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
ما از این انتخابات نتیجه میگیریم.
1- اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند و بر خلاف اصولگرایان در عمق لایه های جامعه ریشه دارند.
2 - این نهاده های معتبری که نظر سنجی میکنند زیاد معتبر نیستند و بیشتر نظر سازی میکنند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv