bato-adv
کد خبر: ۱۵۳۴۰۱
یادداشت سردبیر

"حسن روحانی" چگونه انتخاب شد؟

بازی قدرت در ایران از تعادل خارج شده بود. نیروهای تندرو و محافظه کار سود خود را حداکثر کرده و در مسیر افزودن بر این سود نیروهای میانه رو و اصلاح‌طلب را به حاشیه رانده بودند.

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
فرارو- محمد نوین؛ بازی قدرت در ایران از تعادل خارج شده بود. نیروهای تندرو و محافظه کار سود خود را حداکثر کرده و در مسیر افزودن بر این سود نیروهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب را به حاشیه رانده بودند. یکی برنده مطلق و دیگری بازنده مطلق؛ بازی با جمع صفر در حال انجام بود.

نیروهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب در پیمانی آگاهانه و ناآگاهانه در برابر تندروها صف‌آرایی کرده بودند و مترصد فرصتی بودند تا به متن سیاست بازگردند.

تندروها در اندیشه یکدست کردن ساختار قدرت و در نطفه خفه کردن خواست اصلاح‌طلبی برای بازگشت به عرصه، زمین انتخابات یازدهم را بهترین فرصت برای به ثمر نشاندن ظرفیت‌ها و تمام کردن کار می‌پنداشتند.

در همین جهت عرصه سیاست در چهار سال گذشته برای نیروهای اصلاح‌طلب و میانه‎رو آنقدر تنگ شد که حضور در مراکز عمومی هم برای برخی از آنان با مشت‌های گره کرده و شعارهای تند همراه بود و جریان تندرو در پاره‌ای از مواقع حتی تا پشت در خانه منتقدان هم لشگر کشید!

بر این قرار فعالان سیاسی دست از انفعال و اندیشه‌های رادیکال کشیدند و چاره کار را بازگشت به بازی انتخابات با "بازیگری قدر" دانستند. تحلیل‌گران سیاسی اصلاح‎طلب حتی حضور در بازی با بازیگری نه چندان قدر را هم مفید دانستند و شرکت و عرض اندام در انتخابات را سدی پنداشتند در برابر حرکت رو به جلوی تندروها برای تمام کردن کار و به کرسی نشاندن رای خود بی‌توجه به خرد جمعی و صندوق رای.

در این بستر، دعوت‌ها از هاشمی و خاتمی و بازی این هر دو بر سر آمدن و نیامدن آغاز شد. همه نگاه‌ها به سمت این دو چرخید و همه منتظر تصمیم این دو در هول و ولا ماندند.

هراس جناح محافظه‌کار از آمدن خاتمی و هاشمی در چشمان و گفتارشان خوانده می‌شد. خاتمی و هاشمی به کرات مورد حمله توپخانه‌ها قرار گرفتند.

میزان چالش و تضاد، پر واضح نشان داد که خاتمی گزینه خوبی برای این معرکه نیست و هاشمی گزینه بهتری است.

اما هاشمی بازی آمدن را تا آخرین دم، کش داد و خواست و عطش افکار عمومی برای آمدنش را عمق بخشید. اکنون افکار عمومی آنتی 'محمود' را 'اکبر' می‌دانست. و او نیز به این امر دامن می‌زد.

تاریخ در جهت عکس در حال تکرار بود، تو گویی که زمان خواست بازگشت داشت. اکبر هاشمی رفسنجانی بر آن بود که بر موج نفرت از محمود احمدی‌نژاد سوار شود، درست به مانند محمود احمدی‌نژاد که بر موج نفرت از هاشمی به ساحل امن ریاست رسید.

اما سال نود و دو، سال هشتاد و چهار نبود که هاشمی بی مزاحم و مانع، بتواند سوار بر این موج در پاستور فرود بیاید، چرا که بازی سیاست در ایران از تعادل خارج شده بود. و سود و نفع بازیگران در تضاد آشکاری در برابر هم قرار داشت؛ "بازی با جمع صفر!"

هاشمی سال هشتاد و هشت از زیر تیغ مردم و منتقدان بیرون جهیده بود و در هرم رهبری اصلاح‌طلبی شتابان در حال بالا رفتن بود. روزگار نود ودو زمانی بود که مقام شامخ رهبری این جریان انتظارش را می‌کشید. 

هاشمی ثبت نام کرد و همه نیروهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو گفتند، که کنار خواهند کشید. با این نگاه پر واضح بود که هاشمی در مقام رهبری نیروهای معترض و تحول‌خواه نباید تایید شود تا در ردای منجی مردم با رای بالای هفتاد درصد بر تخت ریاست تکیه زند.

چرا که سود و نفع او و جریان معترض در این بازی حداکثری می‌شد و نفع دیگر بازیگران صفر.

چاره کار برای حریف، "رد صلاحیت" بود. "رد صلاحیت" رخ داد. و هاشمی تو گویی منتظر این حرکت بود، چرا که بازی را خوانده بود. حال باید منجی وضع موجود به روشنی نشان می داد که در این بازی نماینده دارد و این نماینده می‌تواند نقطه تعادل بازی انتخابات باشد و سود همه بازیگران را حداکثر کند.

جریان محافظه‌کار هم که در پی چیره شدن بر بحران‌های سیاسی و اقتصادی موجود بود و راه حلی منطقی و مشروع را جستجو می‌کرد، به حضور پر شور مردم پای صندوق‌ دل بسته بود. از این رو در تغییر بازی خود که تن دادن به انتخاباتی تمام عیار و رای و انتخاب مردم بود (با فرض ثابت بودن بازی اصلاح طلبان که شرکت در انتخابات با نماینده هاشمی رفسنجانی بود،) سود بیشتری ندید.*

مردمان هم که در دل این بازی قرار داشتند و معیشت و ثبات و امنیت و امید خود را در خطر می‌دیدند با فرض هر نوع عمل و استراتژی از سوی بازیگران دیگر چاره‌ای جز شرکت در انتخابات نداشتند. در واقع شرکت در انتخابات یک عمل اکیدا غالب برای مردم بود و سود شرکت در انتخابات بسی بیشتر از عدم شرکت در انتخابات بود. مردم خوب فهمیده بودند که رای‌اش رای اعتراض است. و رای اعتراض در هر صورت و هر تفسیر و خوانشی، وزنی درخور خود خواهد داشت.

بدین ترتیب حسن روحانی انتخاب شد تا نقطه تعادل بازی انتخابات باشد. سیستم هم در این نقطه تعادل ایستاد تا همه برنده باشند، هم حکومت و هم منتقدان و هم مردم.

پی‌نوشت:
*تعادل نش: نقطه‌ای که در آن هیچ بازیگری (با فرض ثابت بودن بازی بقیه بازیگران) در صورت تغییر بازی خود، سودش بیشتر نشود.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
آقایون از اظهار نظر خودداری کنید خطوط اینترنت کنترل می شود
سوسن آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
آقای نویسنده که نوشتی : در همین جهت عرصه سیاست در چهار سال گذشته برای نیروهای اصلاح‌طلب و میانه‎رو آنقدر تنگ شد که حضور در مراکز عمومی هم برای برخی از آنان با مشتهای گره کرده و شعارهای تند همراه بود و جریان تندرو در پاره‌ای از مواقع حتی تا پشت در خانه منتقدان هم لشگر کشید" نه خیر آقا شما فقط دغدغه نیروهای سیاسی را داریذ پس یادتون رفت این گروه های طرفدار اصطلاحات ومیانه رو و دموکذاسی دان چطور رفتاری کردن به آتش کشیدن اموال عمومی و حتی از خانواده یک هنرمند هم نگذشتند یادتون رفت چه رفتاری با خانواده علیرضا افتخاری داشتند صرف اینکه ایشان با احمدی نژاد روبوسی کرد بعد انتظار دارند ملت به آمریکا مرگ بر آمریکا نگه شما هم نمی تونید ادعای صلح و دوستی کنید
ناشناس
Germany
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
اینکه آقای روحانی اصلاح طلب هست توش هیچ شکی نیست وگرنه عارف که اینهمه طرف خاتمی رو میگرفت به نفع روحانی کنار نمیکشید خواهشا جوک نگید که اصلاح طلب نیست
آزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
از واژه ی تندرو که برای اصحاب احمدی نژاد استفاده کردید خوشحالم
چون منو یاد واژه ی عباس میاندازد که با توجه به آیه ی :اشدائ علی الکفار و رحمائ بینهم انتخاب شد
با افتخار میگم:من هم تندرو هستم
شيرين
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
با سلام
در كشوري مثه كشور ما كه سرمايه نفت رو داره ، مردم فقط زنده اند و زندگي رنگ باخته
ما هيچ وقت زنگي نكرديم ، فقط زنده بوديم
اميد آنكه روزي شخصيتي سر كار بياد كه وجدان و حس مسوليت داشته باشه
بقيه همه باد هواست
باور كنيد مشكلات اقتصادي با يه كم ترس از خدا به راحتي حل ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
کاش همه میفهمیدن که بعضی وقت ها تسلیم شدن کار درستی نیست. امیدوارم نتیجه این تسلیم فاجعه به بار نیاره
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۱
واکنش
United Arab Emirates
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
تحلیل به جا و تامل برانگیزی بود. واقعیت امر اینه که اگر بخواهیم فارغ از احساسات تحلیل کنیم باید بپذیریم که چنین است و بس.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
همش کار خدا بود که نشون بده هرکسی چقدر ظرفیت داره گروه به اصطلاح شما تندرو زمانی که رای آوردند دیدیم بعضی از آدمای کم جنبه چطور جشن پیروری ملت ایران را به آتش کشیدند و چه آتشی بر پا کردند که تا پای پرچم امام حسین پیش رفت و آن پرچم را هم در بر گرفت و حال در چشن حظور حداکثری ملت در سال 92هم شاهد تبریک گفتن سایر کاندیداهای محترم و همچنین ظرفیت بالای به اصطلاح شما تندروها بودیم پس چه خوب است کمی درس گرفته و روش برخورد را یادبگیریم از خوبی تا بدی فاصله چندانی وجود نداره پس بیاییدتا جایی که می توانیم گذشت داشته باشیم و خیلی تعادل ما به هم نخوره چه زمانی که پیروز معرکه ای باشیم و چه زمانی که شکست خورده باشیم که البته من این اصطلاح شکست و پیروزی را قبول ندارم و نه خط و خط بازی را زمانی ما پیروزیم که از هیچ ابرقدرتی جز خداوند متعال که بالاترین قدرت هاست منت نکشیم.خداوندا نعمت ولایت را بر سر تمام مستضعفین عالم مستدام بدار آمین
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
آفرین به آقا محمد . جواب خوبی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
فکر کنم هر موجودی که کمی عقل داشته باشه حالا یکم از جلبک بیشتر میتونه واسه زندگی و خط مشی آیندش تصمیم بگیره و به نعمت های خاص و ساخته ذهن عده ای ... نیازی نداشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
آقا محمد
تند نرو ! حساب عده اي قليل راازخاتمي وموسوي وكروبي واصلاح طلبان جدا بايد كرد اكثراصلاح طلبان ارادت خاص به اسلام عزيز و امامان معصوم دارند واين ماركها به ايشان نمي چسبد چراكه حضرت امام حسين خود بزرگ ترين اصلاح طلب واصلاح گر تاريخ است .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
آقا محمد،شما از کجا مطمئنی که اراذلی که پرچم امام حسین را در سال 88 آتش زدند اصلاح طلب و از طرفداران بازنده انتخابات بودند؟شایداز طرف برندگان انتخابات اجیر شده بودند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
البته بی نقص هم نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
آخه تا کی باید ملت رای اعتراضی بده؟؟
سال۷۶رای به خاتمی رای اعتراضی بود
سال ۸۴ رای به احمدی نژاد رای اعتراضی بود
سال۹۲ رای به روحانی را اعتراضی هست
سال۹۶یا۱۴۰۰رای اعتراضی خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
تا زمانی که ملت از روی احساس تصمیم می گیرند و پای صندوق رای عوض می کنند، وضع همین است...درصد بالایی از مردم قبول داشتند که قالیباف مرد عمل و خرد جمعی است و توانایی حل مسائل و بحران ها را دارد اما در تصمیمی احساسی و شعاری برای آن که جلیلی رای نیاورد یا این که از رنگ بنفش و کلید خوششان آمد، به روحانی رای دادند....آری دوست گرامی تا مردم ما بر موج احساس سوارند همواره چنین است...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
جالبه که همه نظرات اول در تحلیل ها فرارو تقدیر و تشکر از آن تحلیل است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
ناشناس0018 تحليل شما خيلي سطحي است
اولا آقاي قاليباف اگر چه خدماتي را انجام داده ولي نمي توان در باره مديريتش قضاوت درستي كرد هركسي را در اين شهرداري گذارند چون بدنه كارشناسي و مهندسي قوي دارد و پول هم دارد بالاخره كار مي كند شهردار بعدي هم همينطور لذا اينطوري نمي توان متوجه شد كه چگونه فردي است ضمنا ايشان نظامي است مردم مي خواهند نظاميان به پادگانها برگردند و امور شهر سازي و اقتصادي و ...به متخصصان ذيربط واگذار كنند ايشان دكتري جغرافياي سياسي دارند آيا انصافا صلاحيت لازم براي اداره تهران را داشتند؟مگر هركسي فرماندهنظامي شد بايد كل كشور را بدهند دستش
اگر آقاي روحاني آنطور كه وعده دادند مديريت كشور را به متخصصان واگذار نكنند بازهم آش همان آش و كاسه همان و هيچ فرقي نمي كند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
ناشناس 0935 عمق نگر
ممکنه نظرتونو راجع به عملکرد آقای کرباسچی بدونم؟ و همینطور شهردار بعدی محسن هاشمی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
در پاسخ به ناشناس 0018 یا شما در تهران زندگی و رفت و آمد میکنید یا به هر دلیلی تلاشی بر یک قضاوت غیر منصفانه دارید.من یک مهندس با درجه کارشناسی ارشد و با سابقه کار 5 ساله هستم و میدونم که اگر شما بهترین و کارآمدترین مجموعه ها را در اختیار یک فرد ناکارآمد قرار بدهید خیلی زود تبدیل به باتلاقی می شود که بهترین افراد را به بدترین و ناکارآمدترین ها تبدیل میکند. به شخصه در این چند سال گذشته در چند مجموعه اجرایی شاهد این امر بوده ام. من اعتقاد دارم که متاسفانه بسیاری از تحلیل های ما از روی احساسات انجام میشود. شاید تعجب کنید ولی از نظر من در این انتخابات تنها دو گزینه معقول وجود داشت دکتر عارف و دکتر قالیباف. اما معمولا در انتخابات ریاست جمهوری در ایران کسانی پیروز هستند که موج سواری را بهتر بلد باشند. سعی کنیم با هیجانات دوره جوانی نه تصمیم بگیریم نه قضاوت کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
ناشناس 09:35 اتفاقا قضاوت شما در مورد دکتر قالیباف سطحی و عوامانه است ایشان از مدیران برجسته و بروز نه تنها ایران و دنیاست که به تکنولوژی اعتقاد دارد که افراد سطحی نگری مثل شماها فقط از روی احساس رای میدین خدا به ما رحم کنه ایرانی جماعت احساساتی هستیم خودت هم بهتر میدونی .
سید سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
کی گفته هر کی شهردار تهران بشه همین کارارو میکنه من با قالیباف موافق نیستم ولی یاد کرباسچی میوفتم که اون همه آبروریزی کرد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
تمام شهرداران بعد از کرباسچی در بستری کارکردند که توسط ایشان آماده شده بود سنگ بنای نوسازی تهران و طرح های عمرانی در زمان ایشان ریخته شد کما اینکه قبل از آن در سمت استانداری اصفهان چهره ی ان شهر را عوض کرد و کلا روش ایشان در تمام شهر داری ها ی کلان شهرها اجرا شد و چهره ی شهرها را عوض کرد .برخورد با ایشان هم سیاسی و برای انتقام از حمایت ایشان از خاتمی بود .حتی دادگاه ایشان هم منشا خیر شد و مشکل بزرگ قوه ی قضاییه را نشان داد و باعث احیای دادسراها شد ای کاش در دولت اقای روحانی از این چهره ی خوش فکر و پیشرو استفاده شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
واقعیت هم همین است

مردم چاره و راه و انتخاب دیگری برایشان وجود نداشت و نه از سر علاقه بلکه از سر اجبار در موقیت" یا باخت همه چیز یا پذیرش تنها گزینه موجود حد اقلی "قرارگرفتند............
سید سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
دوستان این نظرمه وحی نیست
این در صورتیه که آگاهیه صددرصد در مورد احزاب و منتخب این احزاب در انتخاباتو داشته باشن در غیر این صورت تو انتخابات مردم با یه موج یا یک کلمه تحت تاثیر قرار میگیرن در حقیقت در یک جو قرار می گیرن و در اصطلاح عامیانه جوگیر میشن حالا کاندیدایی که بتونه مردومو و حتی کله گنده های سیاسیو در لحظات آخر جوگیر کنه برندست.
در واقع مردم به خاطر وضع موجود به کسی رای ندادن اگه می دونستن به دلیل وجود چشم انداز بیست ساله دولت جدید تورم بوجود اومده رو که بواسطه هدفمندی یارانه ها ارزها و تحریم ها بوجود اومده رو "باید" کنترل کنه.
حالا یکی میگه اولویت من دمه کدخدارو دیدنه یعنی رفع تحریم ها بوسیله باج دادن به کدخدا.یکی میگه عمل کردن به قانون برای کنترل بازار پر هرج و مرج داخلی(راست یا دروغ معلوم نیست)
مردمه ما سی و خورده ای ساله عمل به قانون ندیدن بدیهیه که کسی که راحت ترین راهو انتخاب کرده حالا عواقب این کار در سال های بعدم چی میشه میگن هر چی پیش آید خوش آید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
این نشون میده هاشمی شطرنج باز قهاریه و تندروها حالا حالا باید تو کلاس هاشمی درس سیاست یاد بگیرن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
امیدوارم مهره های این بازی مردم ایران نباشند :(
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
مردم همیشه مهرۀ بازی سیاست مداران بودند و هستند، چه در ایران و چه در بقیۀ دنیا. مهم اینه که آگاهانه بازی کنند و سعی کنند بازی رو براساس خیر و صلاح خودشون شکل بدهند.
سید سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
هاشمی نمیدونه با آوردن خاتمی تو جبهه خودش چه کلاهی سرش رفته چند وقت دیگه (از تشکیل کابینه) اگه تو سر کله هم زدنو شروع نکردن اون خنده هاشمی که من بعد شونزده سال تو تلوزیون میدیدم به گریه تبدیل نشد خدا کنه اینجوری نشه چون این دولت عملکرد فرهنگیش با دولت قبلی زمین تا آسمون فرق داره فرهنگ ول معطل میشه،از نظر سیاست خارجی که کاملا متضاده اینم مثل قبلی،سیاست داخلی که با دولت قبلی متضاده حالا فک کن سازنگیو اصلاحات که بعد از اون جنگای سالهای 76 تا 84 که با هم متحد شدن بخوان بجون هم بیوفتن چه شیر تو شیری میشه تو این مملکت.
آریان
United Arab Emirates
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
این تحلیل ... تعطیل بود... خیلی تلاش کردید.... اونطرف سکه رو نخونده بودید... روحانی یه روحانی بود...!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
نه اشتباه نکن. او نامش را به روحانی تغییر داده. او فریدون بود و با فریدونش در انتخابات ظاهر شد. روحانی نام مستعار ایشان است. مردم فریدون را به خوبی شناختند و بهش رای دادند. شما هم دلتان را به روحانی خوش کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
کسی که قبول نداره روحانی به خاطر روحانی بودنش رای آورده به تاریخ انتخابات ایران سری بزنه و خاتمی و ریاست جمهوری رهبر و آقای هاشمی را مرور کنه
سید سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
خیلیا تو روستاها فقط از این جهت به حرفای روحانی رای دادن که اون رو درغالب روحانیت دیدن
کم نبودن،راحت از این قضیه نگذرید.
اصلاح طلب
Russian Federation
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
تحلیل بسیار قشنگ و دقیقی بود .آقای نوین علاوه بر اینکه تحلیلیهای خوبی میکنن قلم خوبی هم دارن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
روحانی ضعیف ترین رئیس جمهور ایران از نظر رای آوری است
ناشناس
Japan
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
محمد ، شما خیلی پر رو هستین . کاندیدای شما سه میلیون رای هم نداشت. حالا روحانی رو ضعیف ترین می دونی؟ حتی اون کسانی هم که به روحانی رای ندادن ، فقط به این دلیل که رئیس جمهور مثل دوره قبل از پیش تعیین شده باشه رای ندادن. بنابراین اون ها هم جزو آمارن. به هرحال : بگو بسوز که روحانی مردم پناه آمد .
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
آقای ناشناس کاری با نظرت ندارم ولی اینقده این دروغ تقلب و از پیش تعیین شده بودن رییس جمهور رو تکرار کردید که راستی راستی خودتون هم باورتون شده ها کلکا خوب سر خودتون هم گول می مالیدا. دیگه بسه هر چی اونوریا بلغور می کنند که آدم عاقل نباید طوطی وار تکرار کنه خدا بهت عقل داده ازش استفاده کن آکبند نذار بمونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
ایول! من الآن متوجه شدم! این تعادل نش همون نظریۀ معروف "جان نش" ریاضی دان فیلم "ذهن زیبا" نیست؟ همون تز بظاهر مسخره ای که بعد از سالها دنیا رو تکون داد و جایزۀ نوبل ریاضی رو بخاطرش بهش دادن؟
باربد
Germany
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
دقیقاً همونه دوست من ... ایشون ریاضیدان بزرگی بودند که متاسفانه به شیزوفرنی مبتلا شدند.
الف
United Arab Emirates
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
اینها همه درست! ولی مشکل اینجاست که خیلی ها که دم از مردم میزنند جایگاهی برای مردم قاءل نیستند و مردم را واقعا نمی شناسند ! و به قول آقای محسن رضایی فقط برای زینت المجاس میخواهند از مردم استفاده کنند!
این را همه بدانند که مردم ایران در عین، گذشت، صبر، ایثار،فداکاری و وفاداری که شاید در این زمانه کمی کمرنگ شده باشد مردمی احساسی و غیر قابل پیش بینی هستند!
و این یکی از حسنات ایرانیان است!
بعضی ها این مهم را آویزه گوششان بکنند!!!
ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
فعلا نتيجه اينه كه اقاي روحاني هشت سال مهمانتونه
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
خدانکنه چهارسال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
تحليل چرتي بود روحاني برگ برنده نظام بود براي نجات از سقوط بقيه كانديداها آگاه يا نا آگاه سياهي لشكر بودن براي آشتي مردم ونظام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
دوستان اصلاح طلبي كه هي اينجا كامنت ميزاريد يه حرف باهاتون دارم.
من يه جوان 22 ساله ايراني آذري هستم از ديار همان مير ...
نه اصلاح طلبم نه اصولگرا و نه هيچ كوفت و زهرمار ديگه اي.
من به روحاني راي دادم ولي نه به دلايلي كه شماها داديد. متاسفم ولي براي من اصلا مهم نيست كه كي زنداني سياسيه يا اصلا براي چي و كلا اين چيزا فك كنم واسه بالا شهرياي تهران مهمه. من و خيلياي ديگه شما بخون 80 درصد آراي روحاني فقط و فقط بخاطر احياي اقتصاد اين مرز و بوم و حل اين مشكل بيكاري لعنتي كه خيليارو تا مرز خودكشي برده بهش راي دادن.
پس لطفا دغدغه خودتونو بجاي دغدغه همه مردم جا نزنيد.
مر30
solh o kherad
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
این فرضیه کودکانه که زندانی سیاسی دغدغه ی بالا شهری هاست از کجا اومده؟حرف خیلی از اون زندانی ها تصحیح اشتباهاتیه که یکی از نتایجش مشکل بیکاریه...22 سالته....مثل بچه ها فکر نکن.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
منم به روحانی رای دادم فقط به این امید که مشکلات اقتصادی حل بشه. امیدوارم که اینطور بشه.
برای منم نه آزادیهای شعاری و دعواهای سیاسی و این مسخره بازیها مهم نیست.
کسی که شکمش سیره، صبح تا شب دم از این حرفها میزنه.
ما کار میخواهیم، خونه میخواهیم، امکانات میخواهیم، عدالت میخواهیم، این همه تبعیض بسه.
به خدا اگه مشکلات اقتصادی رو حل نکنه یا توجیه کنن، خودم جلوشون میایستم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
دوست عزیز! میزان آزادی سیاسی دقیقاً با شکوفایی اقتصادی و بیکاری و گرانی ارتباط مستقیم داده. شما اگر دنبال مطالبۀ اقتصادی هستید بدانید مطالبات سیاسی در همون راستا است و منافاتی با حل مشکلات شما نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
اونی که گفتی "همان میر..." اسمش آقای میر حسین موسویه. اونیکه واسه جلوگیری از اینهمه ویرانی 4 سال قبل از ملت دفاع کرد. لازم نیست همشهری ایشون باشی یا مال بالا ی تهران. این دغدغه خیلیهاست. خود من بعد از 11 سال کار با مدرک لیسانس از کار بی کار شدم.
آقای 22 ساله 4 سال قبل 18 سالت بوده ولی گمونم اونقدر بزرگ بودی که بفهمی دعوا سر همین بی کفایتی ها تو اداره مملکت بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
اقای 22ساله من ازادی خیلی واسم مهمه پس کو ازادی بیان!درضمن بچه بالاشهرنیستم فکرت خیلی بچه گونه ست. فرارو چاپ کن لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
میر ... کسی بود که به نتیجه انتخابات احترام نگذاشت و دقیقا شرایط امسال مثل سال 88 بود با این تفاوت که امسال برای 200 هزار رای ملتو بازیچه قرار ندادن و هی با صدور بیانیه ملتو نکشیدن کف خیابون . ما هم کسی رو از دست دادیم... همیشه بهره برداری از جوونا ... میر... هم بیکفایتی نشون داد عزیز ما زیر خاکه. ببینم میخواد چه کاری بکنه میر شما. آزادش کنین بیاد زنده کنه بچه هارو میتونه؟ فرارو چاپ کن که اینا با میرحسینشون و اون نوارهای سبز با ما چی کار کردند چی کار کردید جواب بده .
جرات نداری چاپ کنی طرفدارای اصلاح طلبت میپرن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
چرا هرکی می خواد نظرش چاپ بشه فرارو رو تهدید می کنه؟!! اگه مردی چاپ کن! جرات داری چاپش کنی فرارو. چاپ نکنی میام خون بپا می کنم...
باربد
Germany
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
ناشنای 15:57 عزیز
شرایط امسال مثل 88 بود؟ مثلاً تا ساعت 3 نصفه شب همه چی تموم شد؟ می دونی روحیه ی طنز مردم چی می گفت؟
امسال اعلام نتایج واسه این طول کشید که از رو تعرفه خوندند چون مثل 4 سال پیش حفظ نکرده بودند! بس که سرشون شلوغ بود
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
شما اشتباهت اینه که فکر میکنی بدون حداقل درجه ای از دموکراسی میشه اقتصاد پویا داشت
در صورتی که شما نمیتونید یه کشور توسعه یافته از نظر اقتصادیو به من نشون بدید که درجه ای از دموکراسی نداشته باشه
ناشناس 15:57
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
ببین باربد برای من هیچی مهم نیست... چرا آقای موسوی تمومش نکرد؟ مگه با همین آدما کار نکرده بود؟ نمیدونست ممکنه چی پیش بیاد؟ الان دیگه همه چی برام تمومه... خداروشکر کاندیداتون رای اورد وگرنه معلوم نبود بجای عکس شادی مردم چی باید می دیدیم. اگه به دور دوم می کشید؟ اگه به فرض قالیباف رای می اورد؟ اگه جلیلی رای میاورد؟ شما همین رفتارو داشتید؟ نه. می گفتید تقلب شده مثل 88 حالا روحانی رئیس جمهور شده دیگه خوش باشید فکر میکنی قالیباف نمیتونست مسخره بازی راه بندازه ؟ نظامی بود کارشو خوب بلده پس بدون که نخواست مردمو به کشتن بده من توقع داشتم اقای موسوی فقط می گفت بابا خودم پیگیری می کنم همین.اصلا تبریک می گفت زندگی و امنیت مردم مهمتر بود یا 4 سال ریاست جمهوری؟ خراب شد. حالا ما که ساکتیم شما هم خوش باشید من امیدی ندارم که مقصر از هر دو طرف شناخته بشه... بعضی کامنت های اینجا به طرفداری کاندیدای شما خیلی افراطی هست .دوستان شما هیچ تغییری نکردند هر چقدر دوست دارید سنگ اصلاحاتو به سینه بزنید اون سنگ برای ما سنگ قبر شد . روحیه ی طنز مردم؟ وقتی ادم فقط نظاره گر باشه و بشینه پای اینترنت حتما جک هم میتونه برای همه بسازه
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
یه تحلیل خوب و پسنیده ای بود بخصوص اخرش که رای رو رای اعتراض نامیدید واقعیت جامعه این هست که رای مشارکت مردم یه اعتراض به وضع موجود و نه بزرگ به افراط گراها بود (همه ی ما میدونیم کیا هستند)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
آقای سردبیر سلام
من از مقاله شما اینطور متوجه شدم که ظاهرا یعضی ها به جای مردم تصمیم گرفتند که کسی رییس جمهور شود که رای پنجاه درصدی داشته باشد به هفتاد درصدی، و عرصه انتخابات را مدیریت و مهندسی کردند ؟ نگفتید که اینطور ایجاد تعادل له نفع کیست ؟ مردم؟ کشور ؟ یا گروه خاص؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
بهتر نیست خیلی ساده قبول کنیم که آقای روحانی آدم با درایت و فهمیده ای است که ریشه اصلی مشکلات رو تشخیص داده. در مناظره ها هم خیلی، منسجم و پخته ظاهر شدند.
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
رفیق من اگه دردت مشکلات ومعضلات بود ونه اصلاح طلبی و زندانیان مظلوم سیاسی و...، خوب تو که باید به قالیباف ویا رضایی رای میدادی چون شعارشون فقط همین دغدغه شماها بودش! ویا حتی میتونستی جلیلی رو انتخاب کنی تا با تدریس دیپلماسی صدر اسلام وپیاده کردن اقتصاد شتری و پایاپای مشکلاتت رو درست وحسابی حل میکردش! تازه اهل مقاومت هم که بودی! جلیلی رو باید رای میدادی نه روحانی! پس یا اشتباه میکنی وبه روحانی رای ندادی ویا کتره ای کلا" رای میدی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
به نظرمن انتخابات ریاست جمهوری باید برای هرنفر یکدوره باشد فقط
مدت زمانش تغییرکند مثلا 5سال تا یک ریس جمهور با نفرت بدرقه نشود.
ومردم به آرای خودشان توهین وپشت نکنند وبا عقل وتدبیر تصمیم بگیرند.ومساله بعدی این است که مردم به یک ریس جمهور به عنوان یک منجی نگاه نکنند بلکه به عنوان یک تغییر دهنده ومجری برنامه هایی که اراءه می دهد.احمدی نژاد استاد کاارهای نیمه کار ه بود از سهام عدالت تا هدفمندی یارانه ها مسکن مهروغیره سوار برموجی از پول های نفتی از این استان به آن استان سفر می کردوخودش را رابین هود فرض می کردبه لبنان وسوریه وونزوئلا...پول فقط پول می برد ..وپشت تریبون هر چه دلش می خواست می گفت
با سفره صبحانه عکس می انداخت که یعنی ساده زیستم وآنوقت در سفرهای استانی ته چین سفارش می داد ومیل میکرد وبا هواپیمای اختصاصی
خودش وتمام خانواده اطرافیانش را به سفر کاری می بردودوطبقه هتل در نیویورک رزو می کرد
وتحریم هارا ورق پاره می دانست
واگر وزیری نظری خلاف نظرش می داد بدون توجه به عواقبی که در هر وزارتخانه وهزاران پروژه آن سازمان دارد عوضش می کرد.
مجلس را به سخره می گرفت ودر برابر قانون گردنکشی می کرد
در این هشت سال قشر کارمند له شد وازبین رفت وهیچوقت حقوقش از تورم پیشی نگرفت .اما یارانه های گوناگون در بخش آب ووام های کلان واختلاس های هزار میلیاردی وریس جمهور به ریش ملت خندید وهر وقت دلش خواست چشمانش را از صداقت لبریز میکرد وبه مردم دروغ گفت .(یارانه هایتان راجمع کنید خانه بخرید برای آینده فرزندانتان)
بعداز 2000سال.
ودرزمینه دارو وواردات ان اهمال کرد وهی فشار برگرده مردم بیشتر شد .به روی مبارکش نیاورد وکاری برای این ملت نکرد وهی پوزخند زد لیست مفسدان اقتصادی در جیبش کپک زد واطرافیان .خط قرمزهای خودش هم به آن اضافه شدندو کارخانه ها خوابید وواردات لجام گسیخته ترشد وکمر کارمند وکار گر وچند میلیون جوان تحصیل کرده بیکار شکسته تر شد.ازمذاکرات هسته ای که پشت درهای بسته بود خبری به ملت نرسید فقط دلار وطلا فردای آن روز گران ترشد وهیچ برخوردی با گران فروش ودلال ومحتکر انجام نشد وحتی دولت هم به جرگه آن ها پیوست وپسرش در دانشگاه کیش با هزینه های ترمی چندین میلیون تحصیل کرد ورحیم مشایی در دانشگاه چابهار فوق لیسانس گرفت بااین همه( مشغله) وبااین همه گرفتاری مردم مراسم های پر ریخت ئپاش وچند میلیاردی نوروز وورزشگاه آزادی وخلیج فارس وغیره برگزارشدوهزاران مورد دیگر که حافظه تاریخ پاسبان آن خواهد بود وگفته شد که اوساده زیستی بود که خانه های هزاران نفررا درآتش ندانم کاری وسیاست های دمدمی خود سوزاند. که یک کبریت جنگلی راکفاییت می کند. این رانوشتم تا خودم هم یادم نرود انگیزه ام را از حضور در انتخابات من به امید تغییر آمده ام به امید نسیمی که پیکر بی جان این مرزوبوم بوزد.
سورنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
ای ولله عجب تحلیل زیبا و صحیحی بود .
کیف کردم.
نسرین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
تشکر از تحلیل درست وبه جات والله که حرف دل مارو زدی هشت سال هر بار که ازکمبودومشکلات مردم ازش سوال میشد تو روز روشن دروغ می گفت شرم نمی کرد .جواب میدادمردم راضی هستند .به رو خودش نمیاورد باعث این همه تورم شده مردم نمی دونستن بااین قیمتهای نجومی چگونه فقط سفرشونو پرکنن مشکلات دیگر زندگی که بماند.بااین حال می گفت 45تومن هاتونو جمع کنید خونه یاماشین بخرید ای می سوختم به شعور مردم توهین میکرد
خداپرست
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
لازم نيست يك دوره باشه حتي مي تونه بيشتراز دودوره باشه به شرطي كهدر دوره هاي بعدي قاعده انتخاباتو بهم نزنه ومردم اگه نخواستنش بهش راي ندن نه درمنفورترين زمان بيشترين راي به نامش باشه
همشهري
Australia
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
كسي كه به قانون احترم و به آن عمل كند زنداني نمي شود مملكت ما فقط از لحاظ اقتصادي كه كمري از مردم عادي را سالم نگذاشته و گفتار سران درمقابله با كشورهاي خارجي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
عجب!
ALI
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
تمام کشورهای دنیا که پیشرفت کرده اند به این دلیل بود که یک نفر در انجا پیدا شده که ار خودش و منیتش گذشت مثل هند با گاندی افریقای جنوبی با ماندلا و ترکیه با اتاتورک من خوشبینم چون می بینم به قدرت رسیدن به هر قیمتی در این مملکت دارد رنگ می بازد من به حرکت عارف و هاشمی بیشتر از ریاست جمهوری روحانی خوشبینم
ایران دخت
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
هموطنان عزیز اگر متولد هر جای خاک پاک ایران هستید و از هرقومی ، به خوبی میدانیم که هویت ما از ایرانی بودن مان شکل می گیرد و برای رسیدن به ریشه و هویت اصیلمان یعنی ایرانی بودن باید یک ایرانی نو و مدرن که هویت ایرانی را ابتدا برای خودمان وسپس برای دنیا معرفی کند باید به جای تحمیل عقاید چندین هزار گونه در این کشور به دنبال راهی برای درک متقابل مان نسبت به هم باشیم تا به یک انسان با درونی قوی برسیم و به این باور برسیم که هر انسانی ارزشمند است و باید آزدانه زندگی را بیابد تا بسازد و به امید روزی که پیش داشتها را کنار بگذاریم و واقع بین باشیم تا ملتی باشیم که تعیین کننده برای نوع زندگی و هویت ایرانی خودمان باشیم ذهنیتهای تحمیلی و پوسیده را دور بریزیم و با اندیشه نو باشیم تا همانند نیاکانمان فرهنگ ساز باشیم زمانه ای که قوانین جهانی حقوق بشر از قوانین ایران بهره میجوید ما به حداقلهای بی سرانجام قانع ایم ارزشهای انسانی درگیر زمان نمی شود پس هویت ایرانی داشتن با برابری زندگی زن و مرد ایرانی میسر میشود امروزه فرهنگ ما در گیر نگاههای جنسی پست میباشد و اگر به خودمان بنگریم نا خود آگاه به این فرهنگ غیر انسانی تن داده ایم .... خورو خواب و خشم و شهوت ، شغب است و جهل و ظلمت تو زپای بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیت .........به امید روزی که همه ایرانیان با هر اندیشه ای به راحتی بتوانند در این مرز و بوم پاک روزگار بگذرانند .
حماسه آفرينان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
توسط عمم انتخاب شد
راستي كاش ازدواج هم مثل انتخابات بود مامانمون چندتا دختر(كه البته زن) انتخاب ميكرد اونا هم برنامه هاشونو ميگفتم ما هم تصميم ميگرفتيم و يكيشونو انتخاب ميكرديم و هر چهارسال يكبار هم حماسه آفريني ميكرديم!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
روحانی با رای زنان رای آورد امیدوارم شعارهای خودش رو در زنده کردن حقوق زنان فراموش نکنه.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
دوستان اینم یه نوشته فوق العاده در جواب شریعتمداریه.ببینید:

http://anti-efrat.mihanblog.com/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
روحانی با رای زنان رای آورد امیدوارم شعارهای خودش رو در زنده کردن حقوق زنان فراموش نکنه.
کیاسری
Finland
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
طبق مبانی تئوری بازی ، آنچه احمدی نژاد بازی می کرد کشور و نیروهای در گیر را به سوی بازینا متقارن سوق می داد(اگه نکشی کشته می شوی / اگه بکشی می کشنت ) که نتیجه ان همیشه باخت - باخت است. بیرون راندن همچین نگرشی یک تصمیم منطقی و توافق همه نیرو های منطقی بود . حتی امدن و رد صلاحیت هاشمی هم یک تصمیم حساب شده برای جلو گیری از اعتراض احمدی نژاد در اثر رد صلاحیت مشایی بوده است . ثبت نام هم زمان این دو یک دلیل است .
minoo
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
سلام .به نظر من انتخاب نیست بلکه انتسابه.خدا را شکر میکنم کسی منسوب شد که اقای هاشمی ایشان را حمایت میکنند ما در ایران فردی لایق تر با سیاست تر از ایشان نداریم و اگر اقای روحانی به حرفهای ایشان گوش بدهند هم معضلات جامعه برطرف میشود و هم خودشان فرد محبوبی میشوند.من هیچوقت رای نمیدم چون مبدانم من انتخاب نمیکنم الان هم در بدترین شرایط زندگی میکنم چاره ایی ندارم ولی با خوشحالی مردم شادم و ارزویم سراغرازی همیشه ایران است .زنده باد ایران و پاینده باد هر ایرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
اول املاشو یادبگیر: انتصاب
ناشناس
Poland
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
این مطلب عصر ایران را بخوانید:
نه شما سپاه رسول الله هستید ، نه مردم مشرکان قریش
http://www.asriran.com/fa/news/280391
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
دوست محترم میشه بگی ستار بهشتی کی بود؟
کسی جز کارگری که بدنبال عدالته؟
علی
United States of America
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
احسنت
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
این بار که اصولگرایان ( به عقیده برخ= افراطی ها!!) رآ نیاوردند نه اتوبوسی آتش گرفت نه فردی کشته شد و نه اعتراض بود جالبه که همه گفتند هیچ شبهه ای در این انتخابات نبود!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
خوب لابد نبوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
با سلام و تشکر از یک تحلیل منطقی و معتدل. در این چند روزه از هر طرف میشد تحلیل های تندی را دید که همگی حاکی از یک جو تنش زا بودند. خوشحالم که بالاخره دارم یک تحلیل نزدیک به واقعیت و برآمده از یک سنجش چند جانبه را میبینم. من به شخصه به عنوان کسی که سالهاست در مجموعه های اجرایی طعم سوء مدیریت ها و به فنا رفتن پتانسیل های اجرایی فراوانی را با همه وجود لمس کرده بودم در این انتخابات تصمیم گرفتم که در این فضای تبلیغاتی 20 و چند روزه اصلا درگیر فضای تبلیغاتی نشوم و با تکیه بر کارنامه مدیریتی و پشتوانه شخصیتی کاندیدای خودم رو انتخاب کنم. از نظر من در این انتخابات عملا دو فرد حضور داشتند که میشد به عنوان گزینه های معقول و منطقی برای ریاست جمهوری از آنها یاد کرد. متاسفانه یکی از این چهره ها به دلیل حزب گرایی افراطی تا حدی از بدنه اجتماع فاصله گرفته بود و در نهایت هم با هوشمندی کامل از صحنه انتخابات کنار رفت(آقای دکتر عارف که همیشه ایشان را یک استاد برجسته تلقی میکنم) اما گزینه دوم که واقعا جای تامل داشت آقای دکتر قالیباف بود که در عملکرد 8 ساله خود نشان داده بود که برای رسیدن به نقطه بهینه در عملکرد مدیریتی به این حد از دانایی رسیده که بتواند با طیف های گسترده ای کار کند. مشکل را شناسایی کند از سیستم فیدبک بگیرد و در نهایت برای کنترل مجموعه تا حد ممکن از تقابل ها اجتناب کرده و در یک مسیر سیستمی کار را به انجام برساند. اما دیگر کاندیداها عملا بدلی از یک شخص یا یک جریان فکری بودند که از نظر من نامطلوب بود. اما متاسفانه در جریان انتخابات ریاست جمهوری معمولا شرایطی به وجود می آید که کارنامه ها زیر فضای سنگین تبلیغات و برچسب ها عملا ناپدید میشوند. در این چند روزه بارها و بارها در اطرافیان خودم کسانی را دیدم که به راحتی منکر تجربیات خود میشدند. کسانی که تا چند ماه پیش از روند اجرایی برخی پروژه ها یا حتی برخی اتفاقاتی که در رابطه با شهرداری برایشان اتفاق افتاده بود با عنوان معجزه یاد میکردند یا حتی بدون اینکه بدانند شهردار کیست مثلا میگفتند که شهردار تهران فلان رتبه جهانی را در سطح بین المللی دارد، دست به تحلیل های محیر العقولی میزدند که فکر کنم بعضی وقت ها خودشان هم از آن متعجب میشدند. کاری نمیشود کرد. این تحفه دموکراسی غربی است که خود آنها هم دیگر درگیر آن نمیشوند. البته این حرف امروز من نیست. 8 سال پیش وقتی دوستانم با هیجان از ریاست جمهوری کاندیدای مورد نظرشان حرف میزدند من با تعجب و شگفتی فقط به آنها نگاه میکردم. امروز هم باز همانها (با کمال تعجب) از رئیس جمهور شدن کاندیدایشان حرف میزنند و من با تعجب کمتری نگاهشان میکنم. امروز از پس این دریچه به گذشته نگاه میکنم و خنده ام میگیرد از اینکه تصور کنم 8 سال دیگر چه موجی و به چه سمتی مردم را منتقل میکند. به هر حال امروز مردم خوشحال هستند و این خوب است. ایکاش من هم میتوانستم تمام دانسته هایم را از ذهن پاک کنم و به اندازه دوستانم خوشحال و خوشبین باشم. به همه دوستان تبریک میگویم و توصیه میکنم که همیشه احساسات را آخرین مرجع در تصمیم گیری و قضاوت قرار دهید
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
آقاي ناشناس 21:14كه گفته ايدقاليباف درعملكردمديريتي باطيف هاي گسترده كاركرده مي شه نام وگرايشات مديران ايشان درشهرداري رااعلام كنيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
به سایت شهرداری و شرکت های تابعه مراجعه کنید خانم یاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
چرا خاتمی تبریک نگفته چرا؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
"بهترین فرصت برای به ثمر نشاندن ظرفیت‌ها و تمام کردن کار"
عالی بود...
ایلام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
با این تحلیل می خواستی بگی هاشمی فقط با حساب کتاب سیاسی امد همه چیز رو از قبل پیش بینی کرد ومردم بازیچه او بودند؟نه برادر .هاشمی تنها از سر دلسوزی برای مردم امد.مردم هم عاقلانه ترین تصمیم ممکن را بر اساس شرایط امروز گرفتند.اگر چنین نیست راه پیشنهادیت را بگو.......
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
من نمی دونم این آقایون که ادعا شعیه بودن را می کنن روز قیامت چه جوابی دارند که به مولا علی بدهن . بیچاره مردم که شدند موش آزمایشگاهی . من نمی دونم چرا ما عبرت نمی گیریم از وضعیت مردم عراق سوریه افغانستان پاکستان
مهدیس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
دوستان عزیزیادتون این همه محاسن آقای احمدی نژادرا ذکر کردید یادتان رفت کار اصلیش رابگید کاری که واقعا کمر مملکت رابرای همیشه شکست وباعث شدهیچکس نتونه از عهده اوضاع کشور بربیاد وآن سپردن منابع تولید درآمد وثروت کشور بدست رانتهایی ست که ازآن ثروتها استفاده میکنند وکوفت هم به مردم نمیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
بسیار تحلیلدرستی بود و اینکه تندرو ها وقتی به قدرت میرسند خود را ولینعمت بلا فصل ملت میدانند و بجای همه تصمیم میگیرند وهمه حتی مجلس هم بله قربان گو میشود وعلنا هیچکس هیچ انتقادی نمیکند چون با حربه بی دینی به مصافش میروند واقعا امیدواریم اعتدال برقرار شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
این نکته در تحلیلتون بسیار درست و قابل تامل است که برای مقابله با هاشمی به احمدی نژاد رای دادیم ولی انتظار نداریم حالا دوباره فرزندانش سرکار بیایند و همان آش و همان کاسه شود
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
میدانیم قالیباف کارامد و اجرایی است
میدانیم رضایی بابرنامه است
میدانیم ولایتی کارکشته وبا تجربه است
میدانیم عارف اهل برنامه ریزی و حساب و کتاب مثل همه یزدی ها است
میدانیم هاشمی رفسنجانی دوران بی نظمی را ازنظراقتصادی به یادگار گذاشته وهمین آقای عارف وهمکارانش به ان به سختی نظم دادهاند
میدانیم مدیرانی مثل ترکان،عادلی و...امتحان خوبی پس ندادهاند
وفقطنمیدانیم چرا ارزوهای جمعی مردم دراقای روحانی تجلی پیداکرده که این روزها باتیم اقتصادی شکست خورده هاشمی عکس می گیرد؟
محمدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
کاملن نکاتی راکه بیان داشته اید درست است، ضمن اینکه آن کاربر محترم...جناب آقای محمد که فرموده: همش کار خدا بود... چطور جشن پیروری ملت ایران را به آتش کشیدند و... به هیچ صورت وتحت هیچ منطقی درست نیست وایشان، به عنوان طرفدار یک جناح باید بدانند که اگر اصولگرایان روش مدارایشان با مردم همین باشد، درهیچ انتخابی رای نخواهد آورد، ودهمین جا اگر آقای هاشمی ردصلاحیت نشده بود! بطوریقین بالای 30میلیون رای می آورد که البته این رای نـــه به تندروی بودو نه رای شخص ایشان! درهمین زمینــه جناب آقای قالی باف هم 6میلیون رای آورده! که جای تامل وتاثر دارد، چرا که مردم یا نشیندند که ایشان قصــد حملــه ی گازانبری بچــه هایشان(دانشجــویان) را داشتــه ویا اینکه واقعا" بی تفاوت و بی... شده ایم که جای گریــه دارد.
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
یک طرفه به قاضی رفتن جای گریه داره. استفاده از عباراتی مثل"حمله ی گاز انبری" یا "من سرهنگ نیستم. حقوقدانم" فقط بازی با کلماته که یک دیپلمات بهتر از یک مدیر با سابقه نظامی به اون تسلط داره. به اضافه این که شما تصور می کنید سابقه یک فرد با تخریب یا تمجید گسترده از بین میره؟ واقعیت این هست که وقتی قالیباف خودش در مناظره بحثو شروع کرد با خودم گفتم این داره چی میگه؟داره خودزنی میکنه ولی قالیباف دلش پر بود و تنها جائی که میتونست این انگی که بهش زدند را پاک کنه دقیقا مناظره ها بود ولو به قیمت کاهش رای هایی که داشت من بعد از اون مناظره خیلی تحقیق کردم و حقو به قالیباف دادم اگرچه همه برای روحانی سوت وکف زدند که خوب گفتی و ایول روحانی این حرف ها و جو درست کردن ها مهم نیست . همیشه قشری از جامعه وجود داره که نگاه نمیکنه چی گفته شد مهم این هست که چه کسی گفت؟ چرا؟ در چه زمان و مکانی؟ منافعی داشت یا نه؟ قالیباف ضرر کرد ولی شاید بالاخره یکی پیدا شد "حقیقت" رو قربانی "وجاهت" نکرد. دوست عزیز بیان حقیقت ارزش داره و قالیباف رو به خاطر اینکه نمیتونه مواضعشو بپیچونه باید بخشید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
میشه بگی چند سالته و اصلا تا حالا رفتی اصل قضیه رو ببینی چی بوده. والا ما که همون موقع هم تو همون امیر آباد بودیم حمله گازانبری از نیرو انتظامی ندیدیم. بهتره یه سری به تاریخ وقایع بندازی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
در پاسخ به امیرحسین : خوشحالم که هنوز تو این کشور آدم هایی زندگی میکنن که به دنبال حقیقت هستند نه جو و احساسات.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
متاسفانه انتخابات ایران همش ازروی لجبازی بین طرفداران دو طیف برگزار می شود
واقع بين
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
در اين كه آقاي روحاني كانديد اصلاح طلبان بوده است بسيار تحليل اشتباهي است.مصاحبه وي با خبرنگاران كاملا هويت باطني و خط و ربط ايشان را نمايان ساخته و نشان از سياسي او در ارتباط با مردم و جذب حداكثري بوده است.در واقع ما اصلاح طلبان نبايد خيلي خوشبين به اين انتخاب باشيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
یعنی میخوای بگی از رهبر اصلاح طلبان بیشتر میفهمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
لطفا افرادی که نظر می دهند، ازجمله محمد 12:31 و کسان دیگری که با ایشان همفکر هستند، وقتی به انتخابات قبلی و تعداد آرا اشاره می کنید، انقدر تعداد آرای قلابی رئیس جمهور قبلی را در سال 88 به رخ نکشید. همه میدونن که چه تقلبی انجام شد و چقدر رای جعلی توی کاسه ایشان ریخته شد تا قبولش کنند.
محمد
Armenia
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
همین تندروها بعد از انتخاب آقای روحانی به رای مردم احترام گذاشتن و اردوکشی خیابونی نکردند.قانون گرایی رو یاد بگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
بابا این دیگه چه سبکی بود برا نوشتن چند بار باید بخونی تا بفهمی چی میخواد بگه
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
باتوجه به نظرات ومصاحبه ها که من میبینم اگر مدیریت ونظارت قوی مقام معظم رهبری دراین دوره هم نبود همین انتخابات وهمین جشنها به همانشرایط سال 88 گرفتار میشد. خداوند ایشان راحفظ کند.
خداوكيلي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
با تشكر از همه نظرات عزيزان
به نظر من هيچ ايراني و هيچ مسلماني نمي تونه به مقدسات ديني و مذهبي بويژه ائمه اطهار و بلاخص امام حسين(ع) بي احترامي كنه. سال 88 هم آن جريانات به اصلاح طلبان منصوب شد يعني افترا شد. واضحه كه جريان تندرو هر وقت كم بيارن مي رن سروقت مسائل اين چنيني و جريحه دار كردن احساسات ملت. مثلا تو انتخابات 88 هم دختراي بي حجاب فرستادن توي ستادهاي انتخاباتي اصلاح طلبا و جنجال راه انداختين كه اصلاحات نمي خواهيم. بي حجابي نمي خوايم. بعد از انتخابات هم پرچم آتش زدن و وارد جمعيت معترضان شدن و به امام حسين و ولايت فقيه توهين كردند و تو بوق ها و توپ ها جار زدن اصلاح طلبا و فتنه گرا چكار كردن و چكار نكردن. كلاه خودتون را قاضي كنيد. بر پدر سياست لعنت!
حاجی مراد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
واقعا انتخاب اقای روحانی از طرف مردم برمقتضیات زمان وشعور سیاسی انقلابی ورهنمودهای مقام معظم رهبری بود.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv