bato-adv
کد خبر: ۱۸۲۲۰۲

از شعاع‌السلطنه تا یانکوویچ؛ روس‌ها را بهتر بشناسیم

در سال 1290 خورشیدی (1911) وقتی که نهال نوپای آزادی و مشروطیت در کشورمان ایران تازه پا گرفته بود، دولت مشروطه برای سامان دهی به امور مالی خود تصمیم به اخذ مالیات از افراد ثروتمند گرفت. یکی از این افراد شعاع السلطنه، شاهزاده متمول و هوادار دوآتشه روسیه تزاری، بود. شعاع السلطنه که منافع خود را در خطر می دید بلافاصله پرچم روسیه را بر سر در املاک وسیعش در تهران برافراشت و خواست که به این طریق خود را تابعه روس معرفی و از چنگ قانون فرار کند. اصرار ژاندارمها برای اعمال قانون مالیات و ضبط بخشی از اموال شعاع السلطنه بهانه ای شد تا روسها با آزادی خواهان ایرانی تسویه حساب کنند.

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
 فرارو- قاسم توکلی؛ در سال 1290 خورشیدی (1911) وقتی که نهال نوپای آزادی و مشروطیت در کشورمان ایران تازه پا گرفته بود، دولت مشروطه برای سامان دهی به امور مالی خود تصمیم به اخذ مالیات از افراد ثروتمند گرفت. یکی از این افراد شعاع السلطنه، شاهزاده متمول و هوادار دوآتشه روسیه تزاری، بود. شعاع السلطنه که منافع خود را در خطر می دید بلافاصله پرچم روسیه را بر سر در املاک وسیعش در تهران برافراشت و خواست که به این طریق خود را تابعه روس معرفی و از چنگ قانون فرار کند. اصرار ژاندارمها برای اعمال قانون مالیات و ضبط بخشی از اموال شعاع السلطنه بهانه ای شد تا روسها با آزادی خواهان ایرانی تسویه حساب کنند.
 
روسیه تزاری که پس از انقلاب دموکراتیک مشروطه و آغاز «بهار تهران» در سال 1285 منافع استعماری و نفوذ خود را در ایران از دست رفته می دید ناگهان به بهانه واهی «دفاع از منافع اتباع خود» اولتیماتومی 48 ساعته به دولت صمصام السلطنه داد و در ادامه با لشکرکشی به داخل خاک ایران شهرهای رشت و انزلی را تصرف و عزم تصرف پایتخت را نمودند. در نتیجه این تجاوز آشکار مجلس دوم شورای ملی تعطیلی شد (مجلس اول شورای ملی را هم قبلا روسها به توپ بسته بودند) و روسها پس از رسیدن به خواسته های نامشروع شان غرامت لشکرکشی خود را نیز تمام و کمال از دولت ورشکسته ایران گرفتند! و به این ترتیب «بهار تهران» را خزان کردند.

اکنون 103 سال پس از آن واقعه شوم نظام روسیه به ظاهر دارای پارلمان و دموکراسی است اما سیاستمداران کرملین در عمل همان خط مشی توسعه طلبانه عصر تزار و دوران کمونیسم را ادامه می دهند. طی این یک قرن حاکمان مسکو هر زمان منافع ارتجاعی شان در جایی به خطر افتاده به هر نحو ممکن یک شعاع السلطنه در کشور قربانی برای خود تراشیده و به بهانه «دفاع از منافع اتباع خود» به آنجا لشکر می کشیدند. ارتش سرخ در سالهای 1956 و 1968 به بهانه مقابله با فاشیستهای خرابکار (دقیقا همین عنوانی که دولتمردان کنونی روسیه برای توصیف معترضین اوکراینی به کار می برند) به ترتیب به مجارستان و چکسلواکی لشکرکشید و حرکتهای ضدکمونیستی و استقلال طلبانه مردمی را (موسوم به بهار بوداپست و پراگ) به خاک و خون کشید.
 
اکنون نیز اگر ترس مسکو از مخالفتهای جامعه جهانی و انزوای هر چه بیشتر خود نبود، قطعا تانکهای روس تا حالا خیابانهای کیف را تسخیر کرده بودند. ویکتور یانکوویچ طی نامه ای از پوتین خواسته است است در اوکراین مداخله نظامی کند. این حکایت که مستبدان برای تداوم حاکمیت خود حتی خواهان مداخله خارجی در کشورشان باشند، حداقل برای ما ایرانی ها حکایت غریبی نیست! محمدعلیشاه قاجار نیز در ذیل معاهدات نظامی که این سلسله با روسیه تزاری داشت به خاک روسیه پناهنده شد و در همان سال (1290) با پول و اسلحه ای که روسها در اختیارش گذاشته بودند مجددا با سودای شکست انقلاب مشروطه از ترکمن صحرا به کشور لشکرکشید اما پس از شکستی خفت بار به روسیه بازگشت و  در ساحل خوش آب و هوای اودسا (واقع در اوکراین فعلی) منزل نمود.
 
تجاوز آشکار امروز روسها به خاک اوکراین با اسم رمز «دفاع از منافع اتباع خود»، دیروز و قبل تر از آن برای گرجستان و افغانستان رخ داد و معلوم نیست فردا برای کدام یک از همسایگان روسیه تکرار شود. ستمی که امروز روسها در حق مردم اوکراین روا می دارند کاملا آشکار و مسبوق به سابقه است. آنها ابتدا با اعمال فشار اقتصادی دولت این کشور را مجبور به تمدید حضور نیروهای نظامی خود در خاک اوکراین کردند و اکنون با توسل به همین نیروها سناریو تجزیه این کشور را به پیش می برند. روسها با مداخله در امور داخلی اوکراین مانع از عقد قرارداد تجاری میان دولت یانکوویچ و اتحادیه اروپا شدند و به این ترتیب به شورشی در آن کشور دامن زدند که نتیجه اش اوضاع آشفته فعلی اوکراین شد.
 
در وهله کنونی آنچه حیاتی است موضع گیری صحیح دولت تدبیر و امید است. سکوت در برابر این نقض آشکار حاکمیت اوکراین نه تنها با موازین انسانی که حتی با عقل سلیم هم مغایرت دارد. چرا که این تجاوز آشکار می تواند به رویه ای عادی برای روسیه تبدیل شود که ما مرزهای طولانی با آن داریم. وزارت خارجه باید بداند اگر مداخله امریکا در امور سایر کشورها تحت عناوینی چون حقوق بشر و حفظ صلح و امنیت جهانی مذموم است، که هست، مداخله روسیه نیز در اوکراین تحت عنوان «دفاع از منافع اتباع خود» مذموم و شایسته محکومیت است.
 
اگر نقض حاکمیت ملی سوریه محکوم است، که هست، نقض حاکمیت ملی اوکراین هم محکوم است. اگر سرنوشت کشورهایی مثل فلسطین و بحرین باید به دست مردم این کشورها (تمام آنها و نه بخشی از آنها) مشخص شود پس سرنوشت مردم اوکراین هم باید در یک همه پرسی آزاد و توسط تمام آنها و نه صرفا یک رفراندوم صوری در شبه جزیره کریمه تعیین شود (که در آن روس زبانها اکثریت 58 درصدی دارند و نتیجه رفراندوم از پیش معلوم است).
 
اینکه یک دولت خارجی با توسل به نیروی نظامی بخشی از یک کشور دیگر را اشغال و سپس در سایه ارعاب و وحشت یک رفراندوم در آنجا برگزار کند رویه بسیار خطرناکی است که یکپارچگی و حاکمیت کشورهای چند قومی و چند زبانی مثل ایران و ترکیه را در همسایگی روسیه تهدید می کند. روسها اگر خواهان همه پرسی و حق تعیین سرنوشت ملتها هستند چرا در چچن و اینگوش (که بیش از 90 درصد جمعیت آنها مسلمان و غیر روس هستند) رفراندوم برگزار نمی کنند؟!
 
شایسته نیست که وزارت خارجه ایران در برابر زورگویی و زیاده خواهی روسها سکوت کند، چون بسیار محتمل است که روسها در دریای خزر و اطراف آن هم در آینده به دنبال «دفاع از منافع اتباع خود» باشند! بویژه که این ناحیه دارای ذخایر نفتی و گازی غنی است که همین برای وسوسه شدن روسها کافی است. جدای از اینکه سکوت در برابر روسیه با عقل سلیم و منافع عینی ما مغایر است، شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» نیز نباید صرفا زینت بخش سر در وزارت خارجه باشد و بایست که در عمل هم جایی در سیاستگذاریها پیدا کند.
 
اینکه عده ای خیال کنند با حمایت تلویحی از اقدامات روسها در اوکراین چیزی نصیب ایران می شود تفکری سخت اشتباه است، چرا که روسها در دو مسئله تحویل سامانه موشکی اس 300 و تحویل نیروگاه بوشهر آزمون خود را پس داده اند. حمایت روسها در شورای امنیت سازمان ملل از ایران و متحدان منطقه ای آن هم نه یک استراتژی که یک تاکتیک برای اخاذی بیشتر از شرکای غربی شان است.
 
روسیه با صادرات روزانه ده میلیون و ششصد هزار بشکه نفت خام در سال گذشته میلادی و همچنین به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز در جهان آرامش و رونق نسبی اقتصاد خود را مدیون مراوده با کشورهای صنعتی است، و اینکه عده ای در شرایط فعلی تبلیغات ملی گراهای روس را در مسکو در مورد آغاز یک جنگ سرد جدید و دو قطبی شدن مجدد جهان باور کنند عین خوش خیالی است.
 
در جایی که صادرات روزانه نفت ایران هفتصد هزار بشکه است، روسیه در تولید نفت خام گوی سبقت را از عربستان هم (با نه میلیون بشکه تولید روزانه) ربوده است. الیگارشی فعلی حاکم بر کرملین، در پس جنجالهای فعلی، مراودات مالی پرسودی با غرب دارد، ضمن اینکه همزمان، برای «کسب سود مازاد»، با کارت ایران و سوریه هم بازی می کند.
 
ولادیمیر پوتین مدت 15 سال است که عملا روسیه را در چنگ خود دارد. از سال 1999 این شخص به صورت مداوم در پست ریاست جمهوری و نخست وزیری در رفت آمد بوده است. این سیستم یک «دموکراسی صوری» است که برخی نهادها و رویه‏ های دموکراتیک مثل پارلمان در آن رایج است و در ظاهر نمایی از نهادهای دموکراتیک وجود دارد؛ اما در پشت این نما یک الیگارشی ثابت قرار دارد که همه‌ ساختارهای قدرت را کم‏ و بیش کنترل می‏کند.
 
اما نگاهی به تاریخ چند دهه اخیر اروپای شرقی به ما می گوید که روسیه نیز دیر یا زود با همان مسئله یانکوویچ روبرو خواهد شد: «مطالبه آزادی و حق تعیین سرنوشت شهروندان و مخالفت با تمرکز ناعادلانه قدرت و ثروت» (هر چند پژواک این مطالبه از هم اکنون در مسکو طنین انداز شده است). دومینوی سقوط الیگارشی های اروپای شرقی که از سال 1991 آغاز شده سرانجام به روسیه و روسیه سفید هم خواهد رسید. عقل سلیم حکم می کند که نباید همه تخم مرغ ها را در سبد روسیه چید، نظامهای اقتدارگرا ظاهری باثبات و فریبنده دارند. «یک جزیره ثبات» گاهی ممکن است یک انسداد سخت در دهانه آتش فشانی در حال فوران باشد، هنر یک سیاستمدار تشخیص این دو از یکدیگر است.
 
bato-adv
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
آرزوی روزی را دارم که تکبر آن کوتوله خود شیفته باعت تجزیه روسیه شود تا هم مردم روسیه نجات پیدا کنند و هم همسایگان این کشور!
موسوی
United Arab Emirates
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
اولا مااز شیطنت روس و چین با خبریم ولی اینها قابل معامله و مذاکره اند ولی شما برین شیطان بزرگ یعنی کدخداتون را بچسبین و دارو ندار مملکت رو دریوزه وار تحویلش بدین.
امیر
United Arab Emirates
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
فعلا که از آمریکا زورگو تر و قلدرتر در دنیا وجود نداره و این کشور فقط ژست حقوق بشر رو بلده چرا دمکراسی را در بحرین سرکوب می کند و از یک عده تندرو متعصب در اکرایین که در اقلیت هستند حمایت می کند تا رئیس جمهوری اکرایین را که در یک انتخابات آزاد و به گفته خود غربی ها دمکراتیک سر کار آمده برکنار کنند غربی خود صحت انتخابات گذشته اکرایین
را تایید کرده بودند. چرا امریکا از تکفیری ها در سوریه برای رسیدن به منافع خودش
حمایت می کند.
هر کسی که از آمریکا حمایت کند مثل این می ماند که از یک زورگو و قلدر حمایت می کند و هرکسی که مقابل آمریکا مقاومت کند مرد بودنش را ثابت می کند.
عاشق ایران
United States of America
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
بابا بسه دیگه!سراینکه امریکا بهتره یاروسیه افتادین جون هم. ایران خودمونو عشق است.....هرکی ایرانیه نظرمثبت بده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
بعد از سقوط صفویان و اشغال ایران توسط افغانها روسها قسمت هایی از ایران را تصرف کردند و ظهور نادر شاه افشار و شجاعت های او باعث عقب نشینی انها گردید روسها هیچگاه قابل اعتماد نیستند منافعشان ایجاب کند ایران را به راحتی قربانی می کنند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۷
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
دم شما گرم
خدائی اشغال تر از روسها خودشون هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
تحلیل عالی بدون نقص
آفرین
سيد بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
به به! جاي صدا و سيما ملي و روزنامه كيهان خالي كه اين روزها از تلويزيون روسيه هم روس تر شدن و مدام در رساي روسيه كبير جان افشاني مي كنند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یک تحلیل درست و واقعی از بازی روسها در منطقه و مخصوصاً با ایران! ولی کو چشم بینا و گوش شنوا!!! آیا سکوت دولتمردان ایران به معنای موافقت با اقدامات روسها در اوکراین می باشد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
روس ها از امریکایی ها آشغال تر، امریکایی ها از روسها آشغال تر! جفتشون بی شرف و جنایتکار و متجاوز و مظلوم کش. فقط ظاهرشون و اداشون با هم فرق می کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
چرا بی ادبی آخه! می تونستی بگی خائن تر یا غیر قابل اعتماد یا مستکبر یا چیز دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ناشناس|UNITED STATES|۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
فلفل قرمز بریزم دهنت با دمپایی بزنم ؟؟؟
نمیگی جبهه پایداری بدش میاد ؟ هان ؟؟؟!!
بی بصیرت !!!!
انشا گو
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
تحلیل شما بر خلاف خط مشی رسانه ملی است و ما چون رسانه ی اسلامی و ملی خود را قبول داریم پس شما را قبول نداریم
کیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
پوتین باید آب رو بریزه اونجایی که میسوزه!!!!!
تحلیل خوبی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
در کشورهایی که منافع ملی و دموکراسی فدای منافع جناحی میشود نتیجه همین است که در اکراین میبینیم. اگر هدف نهایی هر حکومتی در هر کشوری تأمین این دو اصل باشد حتی اگر از جانب کشورهای قدرتمند که مسلماً بدنبال منافع خود هستند مورد تعرض قرار گیرد آن کشورها کمتر میتوانند موفق شوند. همچنانکه در زمینه ملی شدن نفت در ایران و به خطر افتادن منافع انگلیس شاهد آن بودیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
به امید بازگشت ایران شمالی به خاک میهن عزیزمان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
با این که دستته چه کار کردی که می خوای ایران شمالی رو هم اضافه کنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
این منطق شما دقیقا همون منطق روسهاست. ایران شمالی یعنی چی؟اگه منظورتان آذربایجان و ارمنستان و گرجستان است بایستی به استحضار برسونم که این کشورها مستقل هستند و هرگز به ایران باز نمیگردند. طرح چنین مباحثی بیشتر به ضرر ایران است و بهانه دست دولتهای دیگر میدهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
ایران شمالی(گرجستان.آذربایجان.ارمنستان.نخجوان.چچن و ...) این هانزدیک به 3 هزار سال جزو لاینفک خاک ایران بوده و اکنون که نزدیک به صد ساله که از ایران جدا شده باز هم باید به ایران برگرده و گفتن صحبت هایی همچون با اینی که دستته چی کردی و ...نوعی بازی با کلمات است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
کلاهتو بچسب باد نبره برادر
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
برو بابا - همین اذبایجان جنوبی رو نیگر دارین نمیخاد دنبال اون ور باشین
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
فعلا کلاه خودتو محكم بچسب كه باد نبره .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
اذربایجان جنوبی؟؟؟ حرفهای تجزیه طلبان میزنیدا
ناشناس
-
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
لازم بذکر است وزارت خارجه باید از طریق دادگاه لاهه به پایان یافتن مدت دو قرارداد ننگین با روسیه را پیگری کند قبل از اینکه این کشور مجدداً بخواهد در این مناطق مربوط به قرارداد نفوذ کند وجزو خاک خود کند.
ناشناس
Hong Kong
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
روسیه در برابر ناتو مثل بچه گربه ای دربرابر ببر
آیدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
خاب دیدی خیر باشه. حداقل برو اساسنامه دادگاه لاهه و سازمان ملل رو بخون بعد بیا اینجا اظهار فضل و ادب کن
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
این سیزده نفری که منفی زدن ایرانی نیستن یا ایرانی وطن فروشن؟!!
Aghi
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
دمت گرم
خیلی با حال بود
اجاره نشین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
با تشکر. بسیار جالب، مستدل و دل نشین بود. حرف حساب جواب نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بعضی وقتا میگم هیتلر خیلی مرد بودی... حیف
ناشناس
Iraq
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
هیتلر هم با بهانه حفظ منافع آلمانی ها اول اتریش و بعد لهستان رو اشغال کرد وگرنه دیکتاتورا هیچکدوم مرد نیستن دشمن نوع بشریت هستن
علي
Japan
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
این تحلیل خیلی ساده انگارنه است. کسانی که یاناکویچ را برکنار کردند اکثریت مردم اکراین نبودند. اکثریت مردم در صندوق آرا اعتمادشان را به او اعلام کرده بودند. دمکراسی این نیست که عده ای با فشار و جنجال رسانه ای دولت منتخب را برکنار کنند. متاصفانه این قضیه در مصر و اکراین رخ داد. ایران باید موضع بیطرفانه ای در این خصوص اتخاذ کند. روسیه به اندازه کافی از مواضع ایران در مجامع بین المللی دفاع کرده است. برخی متاسفانه توقع نامعقول از این کشور دارند.
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
سینه چاکان روسیه رو دوست ندارم
ناشناس
Germany
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
به قول بعضی ها اجنبی پرستی تا کجا !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
علی آقاافکارشماباانتخابات سنخیتی نداره ضمنادیکته فارسی شماهم ضعیفه متاسفانه یعنی باتاسف متاصفانه یعنی چه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
دوست من هیچ گربه ای بخاط پدش موش نمی گیرد.دفاع روسیه از ایران بی حساب و کتاب نبوده بلکه ایران دربست خواسته های او را اجابت نموده است.بعدها معلوم خواهد شد که هزینه این دفاع برای ایران چقدر آب خورده است!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
مرگ بر روسیه
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اقای علی این تحلیل شما سطحی نیست ؟؟؟ واقعا به وجدان خودتون مراجعه کنید در دلتون برای s300 قند آب نکنید
در ضمن ما در زبان فارسی کلمه " متاسفانه " رو " متاصفانه " نمی نویسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
داداش متاسفانه درسته نه متاصفانه سین بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
جناب علی آقا فکر میکنم شما جزء ساندیس روسی خورهای ایران تشریف داشته باشید و گرنه تحلیل ساده لوحانه خودتون رو تحت عنوان تحلیل کارشناسیتون نمی آوردید.متاسفانه حکومت ما به صورت خطرناکی به حکومت مستبد و عقب مانده روسیه نزدیک شده و شعار نه شرقی نه غربی رو فراموش کرده.مگه بنیان گذار جمهوری اسلامی نگفته بودن آمریکا از انگلیس و انگلیس از آمریکا بدترن و شوروی از هر جفتشون.موضع بی طرفانه شما در اظهار نظرتون مشخصه.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
برادر مثل اینکه نمیدانی تحریم های شورای امنیت با مهر مثبت روس ها شکل گرفت
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بابا روسیه رفیق صمیمی ما هست اینقده بدشو نگین !!! اصلا اکراین مال روسیه هست دوست داره پس بگیره !
در هر صورت مرگ بر آمریکا !!
عاشق ایران
United States of America
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
اولا استاد اکراین مال روسیه نبوده بلکه به زور در زمان شوروی عضو این اتحاد شد.روسیه طرف هرکیو میگیره حتما یک منفعت باسش داره.این روسیه الکی طرف ایران را نگرفته.مرگ برروسیه......
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
قابل توجه کسانی که به صرف دشمنی با آمریکا به آغوش روسیه رفته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اینکار ایران درست مثل دوستی های دوران مدرسه بچه ها می ماند که در ان زمان وقتی با یکی از دوستانمان قهر می کردیم می رفتیم با کسی که با آن قهر بود طرح دوستی می ریختیم تا بر علیه او کار کنیم حالا حکایت ایران و روسها عین همان حکایت است با اینکه می دانیم ضرر این دوستی بسیار بیشتر از عدم ارتباط با اوست!!!
ایرج
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
مطلبی درست و منطقی بود.امیدوارم تحلیلگران صدا وسیما نیز بخوانند.
كامران از رشت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
قشنگ ترين و زيباترين تحليلي بود كه تا حالا خوندم.
شير مادرت حلالت باشه آقاي قاسم توكلي عزيز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ساست روسیه کثیفترینه
عاشق ایران
United States of America
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
باور کن سیاست امریکا درسته برعلیه ماست ولی شفاف میگه که بامادشمنه اما امان ازدست روسیه.........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
خوب بود صدا سیما میلی هم اینو میخوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
افرین افرین و افرین
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
روسيه سال 1390 هم پارلمان و نخست وزير داشت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بسیار مستدل و منطقی و منطبق بر واقعیات بود.
ناشناس
Kazakhstan
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آفرین
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بیانیه های آمریکا در خصوص بورکینافاسو ، دخالت در امور داخلی آنها محسوب می شه و رسانه ی میلی دائم در این خصوص سخن پراکنی می کنه. اما حضور ارتش کشور دوست و برادر روسیه در اوکراین ، چنین چیزی به حساب نمیاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بقول مهران مديري : آخه اين با اون فرق فوكوله!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
عالی بود. حالا تاریخ به کنار, مگر روسیه به رفتن پرونده ما به شورای امنیت رای نداد؟ مگر روسیه را ه به راه نمیگه ایران باید با جامعه جهانی همکاری کنه ,. چرا ما به این تجاوز آشکار روسیه اعتراض نمیکنیم؟ چرا اینقدر روسیه رو بزرگ کردیم و ازش حساب میبریم؟. روزی میرسه که غرب روسیه رو بهم میریزه, ما از این فرصت باید استفاده کنیم و با یک موضع گیری سنجیده از غرب امتیاز بگیریم.. خیلی جالبه خیلی از سیاسیون و رسانه های داخلی از تغییرات اوکراین ناراحت هستند و به غرب ناسزا میگن..اگر غرب به مخالفان دولت قبلی اوکراین کمک کرد مگر روسیه به مخالفان غرب کمک نمیکنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اتفاقا ما میتونیم از این وضعیت به شدت به نفع خودمون استفاده کنیم و با داشتن بزرگترین ذخایر گازی جهان جای روسیه رو توی بازار انرژی غرب بگیریم اینطوری حتی اگه بمب اتم هم بخوایم غرب کاری به کارمون نخواهد داشت.این یکی از بهترین فرصتهای تاریخی ایران هستش که هم از همه گروههای درگیر امتیاز بگیره و هم سرمایه های لازم برای توسعه میدانهای نفتی و گازی خودش رو فراهم کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
دقیقا می توانیم از این شرایط برای زمین زدن روسیه استفاده کنیم در ضمن ذخایرمان در خزر را هم پس بگیریم و به دلیل اینکه قرار داد ترکمانجای تموم شده ادعای ارضی روی قفقاز داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
صدا و سیما که روزای اول به اوکراینیا می گفت فتنه گر خخخخخخخخخخخخخخ
سيدمجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
تحليل جامع و كاملا درستي بود. تاريخ ميگه روسها بيشترين خسارت را به ملت ايران وارد كردند و از همه مهمتر تنها كشوريه كه خاك و سرزمين ايران را اشغال و تصرف كرده ... بيشتراز اين هم ميشه به يك كشوري لطمه زد؟ متاسفانه براي فرار از دست غربي ها به دامان شرقي ها پناه برديم ولي انگار از چاله درآمديم و به چاه افتاديم. اون هم چاهي كه چاه ويل است و آينده اي هم نداره. روسيه به جز قدرت نظامي چي داره؟ مثل كره شمالي كه مردمش در بدبختي زندگي ميكنند و از گرسنگي ميميرند ولي حاكمان ظالمش قلدرمآبانه زورآزمايي ميكنند... واقعا انتظار داريم دولت واقعي تر و در جهت منافع ملي و آينده نگري به اين مساله نگاه كنه و تصميمي جامع بگيره. ما منتظريم
ناشناس
Germany
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
تحلیل خیلی خوبی بود. الان تو ایران شعاع السلطنه های زیادی وجود دارند باید مواظب باشیم کار دستمون ندن.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اما اگه به نحوه اخبار صدا و سیما نگاه کنیم متاسفانه نشانگر عقب ماندگی صدا و سیما را نشان می دهد که در حال و هوای جنگ سد ده های 70 و 80 است.
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
نگووووو،
زشته،
عمو پوت پوت ناراحت میشه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آقا دم شما گرم....تحلیل عالی بود....قلم خوبی دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
مگه در مقابله روسیه با مسلمانان چچن ما چه کار کردیم که انتظار داریند این بار برای اوکراین بکنند تازه چچنی ها مسلمان بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ازاینکه هنوزهستند کارشناسان واقعی مثل جناب توکلی بسارخوشحالم.با باجی که تا حالا بخاطر نیروگاه بوشهربه روسیه دادیم می شد یکصد نیروگاه اتمی باتوان نیروگاه بوشهر(نیروگاه بوشهر بعیدمی دونم کارکنه) ساخت.متاسفانه اعتراضات مردم اکراین تو صدا وسیمای ما عنوان شبه کودتا بهش اطلاق می شه.
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
فعلا بايد روسيه روي آمريكا رو كم كنه.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
فعلا که برعکسه!!!تاریخت ضعیفه ها!!
عاشق ایران
United States of America
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
مهدی جان الان تو چه سالی داری زندگی میکنی؟نمره ی تاریخت چند بود؟
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
روسیه بیشتر از کشورهای دیگه به سرزمین ما ضرر رسونده دوره قاجار که حکام بی لیاقت ما متصل به روسها بودند انواع قراردادهای ننگین وضع شد و باعث جدایی برخی از قسمتها از خاک ایران شدویا حالا که سهم ما از دریای خزر از57درصد به 13درصد رسیده جز شر چیزی از روسها به ما نمیرسه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آقای توکلی از تحلیل زیبای شما سپاسگزارم
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
تحلیل روان ساده ودرستی است.منافع ملی ما ایجاب میکند اقدام روسها محکوم گردد
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ایکاش منهم می‌تونستم بیخودی از فرارو تعریف و تمجید کنم تا نظرم در این ستون چاپ شود اما این یکی را هرگز در زندگی یادم ندادند!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
تو برو از روسیه تمجید کن. بیشتر بهت میاد.
عاشق ایران
United States of America
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
باید یادت می دادند.شعاع السلطنه امروزی!
سيامك
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
خيلي نقد خوبي بود، هر ايراني با هر گرايش چپ يا راست اگه فقط يك روز وقت بذاره و تاريخ ١٠٠ سال گذشته ايرانو مطالعه كنه متوجه ميشه كه روسها چقدر خيانت به ايران و مردمش كردن. اما بازم ميگيم مرگ بر آمريكا،رگ گردنمونم ميزنه بيرون!!!!
س ت
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
کاملا موافقم
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
جمله های پایانی رو خیلی خوب اومدی : نظامهای اقتدارگرا ظاهری باثبات و فریبنده دارند. «یک جزیره ثبات» گاهی ممکن است یک انسداد سخت در دهانه آتش فشانی در حال فوران باشد، هنر یک سیاستمدار تشخیص این دو از یکدیگر است.
تاریخ
United States of America
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
فقط اینو میتونم بگم که روسیه و انگلیس بزرگترین ظلمها رو به ایران کردند و قسمتهای زیادی از خاکمون رو جدا کردند و کشوری که باعث شد آذربایجانمون از ایران جدا نشه آمریکا بود که به روسیه فشار آورد نیروهاشو خارج کنه.حالا بجای دوستی با آمریکا با چه کسایی رابطه داریم که هیچ سودی برامون ندارن! مرگ بر روسیه و انگلیس...فرارو خواهش میکنم
ناشناس
United States of America
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یک مشکلی که تحلیل گران دارند اینه که احساسات شخصی خودشون رو قاطی یک تحلیل منطقی میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
حالا گیریم شما درست میگی اخوی روس.وارد کردن احساسات خیلی بهتر از اینه که حقایق رو به خاطر منافع گروهی خودتون وارونه جلوه بدیم.از نظر تحلیلی این بهترین مقاله ای بود که توی یک ماه اخیر خونده بودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آمريكاييها حداقلش اينه كه يكرو هستند اما روسها دو رو هستند. يكروز باهات و كنارت هستند و فرداش از پشت بهت خنجر ميزنن.
فراموش نكنيم اين روسها زمان قاجار چه بر سر مملكت ما آوردند.
مرگ بر روسيه.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
دمت گرم كه حرف دل تمام مردم ايران را زديد
آريا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
امروز بعدظهر ساعت 2 كانال يورونيوز داشت مصاحبه ولادمير پوتين رو مستقيم پخش ميكرد.
اين يارو پوتين با وقاحت تمام و با پررويي كامل دقيقا گفت كه ما به ديگران كاري نداريم و نظر ديگر كشورها براي ما مهم نيست و هروقت ياناكوويچ صلاح بداند ما به اوكراين حمله ميكنيم!!!!!
آدم از اين وقيح تر و گستاخ تر تا حالا نديده بودم!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ننگ به روس
علیرضا
Finland
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
میدونم منتشر نمیشه اما بازم مینویسم. اونچه که تو اوکراین رخ داد یه کودتا بود . بین یانکوویچ و مخالفان توافق شده بود چرا پایبند نشدن و دوباره تظاهرات راه انداختن ؟؟؟ بعدشم الان بعضی ار همین مردم به اصطلاح انقلابی اوکراین خواستار حمایت از بن لادن روسیه شدن پس اون حمایت از ترور نیست و عین دموکراسی هست ؟؟؟!!!!! چیزی که تو اوکراین شد خواست یک گروه اقلیت غرب کشور بود. مردم خارکوف و کریمه هم حق دارند که تو سرنوشت خودشون دخیل باشن و اینو هم تو کمک خواستن از روسیه دیدن که همیشه تو سختی ها یار کشور های دوست خودش بوده مثل سوریه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یادش بخیر شعار " مرگ بر شوروی" چقدر لازم اش داریم این ایام!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
به نظر اینجانب این مشکل ربطی به ایران ندارد و دامنه دار شدن آن منجر به این خواهد شد که اتحادیه اروپا و آمریکا مشکلاتشان با ایران را هرچه سریع تر سامان دهند. بنابراین ادامه دار بودن این بحران به نفع مردم ایران خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
نفع مردم ایران در صلح و ثبات در جهان و عدم دخالت کشورهای زورگو در امور سایر کشورهاست.
jas
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
این تحلیل نشون میده که روسیه در راستای منافعش چه کارهایی میکنه و اینکه همه اینها به پشتوانه قدرته،به امید قدرت روز افزون ایران و عقل و تدبیر روز افزون حاکمان ایران
امیر
United Arab Emirates
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
فعلا که از آمریکا زورگو تر و قلدرتر در دنیا وجود نداره و این کشور فقط ژست حقوق بشر رو بلده چرا دمکراسی را در بحرین سرکوب می کند و از یک عده تندرو متعصب در اکرایین که در اقلیت هستند حمایت می کند تا رئیس جمهوری اکرایین را که در یک انتخابات آزاد و به گفته خود غربی ها دمکراتیک سر کار آمده برکنار کنند غربی خود صحت انتخابات گذشته اکرایین
را تایید کرده بودند. چرا امریکا از تکفیری ها در سوریه برای رسیدن به منافع خودش
حمایت می کند.
هر کسی که از آمریکا حمایت کند مثل این می ماند که از یک زورگو و قلدر حمایت می کند و هرکسی که مقابل آمریکا مقاومت کند مرد بودنش را ثابت می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
دشمن دشمن دوست است این را بفهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
دشمن تاریخی ملت ایران همواره دشمن است شما هم این رو بفهم هرچند فکر کنم این خواسته ازت زیادی هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
چند با نظر مخالف با شما را داشتم ولی منتشر نكردید خودتون هم خوب می دونید كه اقای توكلی مثل بعضیها كه كلا ضد امریكا هستند ایشون هم كلا ضد روس است و تحلیلهاش هم هیچ مایه ای نداره
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
بازم در برابر حرف درست و منطقی کم آوردینا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
یک انسداد سخت در دهانه آتش فشانی در حال فوران خيلي باحال بود.
فرهاد
Japan
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
روسهانامرد واشغالگرند مناطق شمالی وطن مار اباقلدری وزورگرفتند وحال دارند به بهانی واهی اکراین راتصرف کنند
ايران
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
ماشالاه صداوسيماي ميلي ما خبرهاي اوكراين رو داره طوري پخش ميكنه كه انگار اوكراين حمله كرده به روسيه و روسيه داره فقط از خودش دفاع ميكنه!!!!!!!!! واقعا متاسفم براي شما آقاي ضرغامي!

يك انسان مومن واقعي كسي هست كه هميشه و در همه حال طرفدار مظلوم و ستمديده باشه نه هروقت كه منافعش ايجاب كرد رگ گردنش بزنه بيرون و هروقت به صرفش نبود سكوت كنه!!!!!
مژده
United Arab Emirates
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
قابل توجه رسانه میلی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
ای جانم . دمت گرم . خیلی چسبید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
كلا بايد گفت مرگ بر آمريكا ، روسيه گله . آمريكا بده كه صدام وطالبان را بر كنار كرد . روسيه گله كه آزادي خواهي را ميكوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
فرارو روسیه بد، جنایتکار اصلاً هرچی تو میگی درست ولی آیا شما آمریکا رو همه که تو همه جای دنیا نیرو داره و به همه جا لشکر کشیده رو هم همین طور محکوم کردی؟! صادقانه نه واقعاً نه!
منافقانه رفتار نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
یه سوال لشکر کشی های روسیه بیشتر بوده یا آمریکا؟
شما فرانسه رو هم که چندی ست به آفرقا لشکر کشیده همین طور محکوم کردی؟
آمریکا رو همه که لشکر کشی هاش نیازی به گفتن نداره رو با روسیه مقایسه کن بعد میفهمی چرا ما با مرگ بر روسیه شما مخالفیم چون مرگ بر آمریکا نمیگید! اول مرگ بر آمریکا بعد بر هر متجاوز دیگه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
حالا بگذریم از روسیه و آمریکا. آیا شعاع السلطنه ها الآن مالیات میدهند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
فرارو انتشار نیافته هات داره زیاد میشه نکنه تو هم با روسیه پیمان اخوت داری بلا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
دولت تدبیر و امید؟؟؟؟؟خیلی وقته تو کشور ما واژه ها معنیشون برعکش شده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
فرارو جان تا ميتوني از اين مقاله هاي افشا گرانه بگذار تا نسل امروز مفهوم اين حرف حضرت امام را كه فرمودند امريكا از شوروي بدتر(شوروي همين روسيه امروز است كه چند كشور به ظاهر از آن جداشده است) شوروي از آمريكا بد تر و انگليس از هردو بد تر را خوب درك كنند.
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
من دست و قلم شما را می بوسم آقای توکلی.
فرارو باید به نویسنده هایی مثل شما افتخار کند.از این دقیقتر و منصفانه تر نمی شد نوشت.بارک الله
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
آمریکا و اروپا زیادی دور برداشتن با این گزینه های روی میزشون. هر جا منافعشون اقتضا کنه از ابزار مختلف مثل تحریم های ظالمانه تا حمله نظامی استفاده می کنند.روسیه هم از اونها بدتره ولی دلم نمی خواد توازن قوا کاملا به نفع غربیها بهم بخوره.مردم اوکراین و هر جای دیگه دنیا اگه چشم امیدشون به خارج از مرزهاشون باشه سرنوشت بهتری نخواهند داشت
مرضیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
امریکا از انگلیس بدتر انگلیس از امریکا بدتر ،روسیه از هر دوشون بدتر!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
دراذهان مردم ایران روسیه یک خائن است که همیشه برای منافعش به ایران ازپشت خنجرمی زند.مرگ برروسیه باآن وصیت نامه پطرکبیرش .تکیه برروسیه تکیه برباداست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
اوكراين دست راست روسيه بود بايدم روسيه نگران باشه حالا اروپا يه قدم براي نابودي روسيه نزديك شد امريكا ديگه موشكش راحت يه روسيه ميرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
بهتر است روسیه هم خلع سلاح اتمی شود.!!!
صادق
Ukraine
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
احسنت...واقعا خوشحال شدم از اینکه بالاخره تحلیلی واقع بینانه و به دور از سیاست روسیه پرستانه سینه چاکان داخلی رو مطالعه کزدم.
قیام اخیر مردم اوکراین، نه به فساد و دیکتاتوری و در ادامه انقلاب سال 2004 مردم شجاع و با عظمت اوکراین بود...مطمئن باشید که این آغازی برای فروپاشی سلطنت پوتین و آزادی ملتهای در بند در امپراطوری پوتین-کرملین است.متاسفانه سیاست های منفعلانه وزارت خارجه علی رغم حضور دولت روحانی همچنان به سرگیجه های تهوع آور خود خواسته اش در دنیای نوین سیاسی مشغول است.در این شرایط که ترافیک نمایندگان سیاسی کشورها در خیابانهای کی یف واقعیات زیادی رو برای ما نشان میدهد، متاسفانه سفارت منفعل ایران در اوکراین حتی از حضور سفیری توانمند در این شرایط خاص محروم می باشد.
موفق باشید
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
تمام دعوا در اوکراین سر پول و منافع اقتصادیه و هیچ ربطی به دموکراسی نداره،شما خیلی زود احساساتی می شین به نظرم سیاست دولت که نماینده مردم ایرانه در قبال تحولات اوکراین سیاست درست و مدبرانه ایه
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv