bato-adv
کد خبر: ۱۸۸۴۱۸
زیباکلام و ایمانی در گفتگو با فرارو: روحانی انتظارات را برآورده نکرد!

نقد و بررسی سومین گفتگوی تلویزیونی حسن روحانی

حسن روحانی نتوانست انتظارات را برآورده کند. انتظار طرح برخی مسائل و عدم ورود به برخی مباحث در سومین گفتگوی ویژه تلویزیونی.

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

فرارو- حسن روحانی نتوانست انتظارات را برآورده کند. انتظار طرح برخی مسائل و عدم ورود به برخی مباحث در سومین گفتگوی ویژه تلویزیونی.

این را که حسن روحانی در گفتگوی ویژه تلویزیونی شب گذشته نتوانست انتظارات را بر آورده کند را هم ناصر ایمانی، روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی اصولگرا می گوید و هم صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و اصلاح طلب.

هر دوی آنها یک انتقاد مشترک هم داشتند و آن اینکه روحانی می بایست نحوه پرداخت یارانه ها در فاز دوم هدفمندی یارانه ها را خیلی شفاف بیان می کرد، اینکه قرار است آیا بخشی از ثبت نام کنندگان حذف شوند و یا به همه آنها قرار است یارانه پرداخت و اصلا فاز دوم هدفمندی یارانه ها چگونه قرار است اجرا شود.

ایستادگی روحانی پای وعده هایش باور پذیر نبود

صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو درباره سخنان روحانی در گفتگوی تلویزیونی با تاکید بر اینکه روحانی نتوانست انتظارات را برآورده کند گفت: متاسفانه آقای روحانی و مشاوران ایشان توجه ندارند که بخش عمده ای از آن 19 میلیون نفری که در 24 خرداد سال 92 نام حسن روحانی را به صندوق های رای انداختند معلمان، دانشجویان، اساتید، روحانیون، محققین، پزشکان، مهندسین و در مجموع از اقشار و لایه های فکری فرهنگی طبقه متوسط جامعه بودند.

وی افزود: برای این طبقه اگر چه مسائل اقتصادی و اینکه افزایش شیب چند درجه دارد مهم است اما در اولویت نیست. به موازات اقتصادی برای این طبقه مسائل جامعه مدنی، آزادی های اجتماعی، آزادی بیان و مطبوعات، امکان فعالیت تشکل های دانشجویی، صنفی، کارگری و ... و همچنین دریافت پاسخ نسبت به وعده هایی که در این رابطه از سوی رییس جمهوری داده شده هم مهم است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابراین رای دهندگان به رییس جمهور انتظار داشتند که آقای روحانی غیر از مسائل اقتصادی درباره این دست مسائل هم با آنها گفتگو کند نه اینکه فقط در انتهای سخنانش جوری که احساس گول زدن مخاطبان به ذهن متبادر می شد بگوید من پای حرفم ایستاده ام.

زیباکلام تصریح کرد: اینکه آقای روحانی فقط بگوید من پای حرف و وعده هایم ایستاده ام کافی نیست باید خیلی جدی تر درباره اینکه چطور و چگونه پای حرف و وعده هایش ایستاده حرف می زند و به نوعی این ایستادگی را برای مخاطب باورپذیر می کرد.

زیباکلام در ادامه گفت: نقطه ضعف دیگری که در سخنان دیشب آقای روحانی خیلی مشهود بود عدم اشاره به مسئله ثبت نام 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها بود.

وی با بیان اینکه برای خیلی از 73 میلیون نفری که برای دریافت یارانه ثبت نام کردند به ماهی 45 هزار و 500 تومان دولت احتیاج چندانی ندارد اما ثبت نام کردند گفت: این 73 میلیون نفر با ثبت نام خود برای دریافت یارانه نقدی این پیام را به دولت، مجلس منتقل کردند که ما موافق سیاست های اقتصادی شما نیستم و به همین دلیل حرف شما را باور نمی کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این ثبت نام ها این پیام را داشت که مسئله اعتماد اجتماعی و اعتبار اجتماعی ترک بزرگی برداشته است و این بی اعتمادی هم مختص به دولت هم نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت در انتقال مفاهیم و استدلال به مردم برای انصراف از دریافت یارانه ناتوان بود که اگر می توانست دلیل منطقی و قابل قبولی را ارایه کند یقین بدانید که رقم ثبت نام کننده ها 73 میلیون نمی شد.

زیباکلام در خاتمه گفت: با این حال دیشب آقای روحانی جوری صحبت کرد که انگار نه پیام اجتماعی منتقل شده است و نه هزینه کمر شکن اقتصادی به دولت با این تعداد ثبت نام وارد شده است.

ادبیات روحانی به سمت ادبیات احمدی نژاد سوق پیدا کرده است

ناصرایمانی، نیز در گفتگو با فرارو با بیان اینکه من نسبت به نوع ادبیاتی که آقای احمدی نژاد رییس جمهور سابق در کشور شیوع دادند بسیار حساسیت دارم گفت: متاسفانه، بخشی از ادبیات آقای دکتر روحانی برخلاف انتظار افکارعمومی دارد به سمت و سوی ادبیات احمدی نژاد سوق پیدا می کند که این اصلا در شان و شخصیت والای آقای روحانی نیست.

وی افزود: فکر می کنم دوران احمدی نژاد و ادبیاتی را که ایشان در کشور شیوع دادند را باید به فراموش و به تاریخ بسپاریم و دوران جدید را آغاز کنیم. آقای روحانی در گفتگوی تلویزیونی خود چندین بار مواجه با منتقدان ادبیات خاصی را به کار بردند و حتی صحبت از به صحنه آوردن مردم کردند که این ادبیات اصلا زیبا نبود.

ایمانی درباره اینکه آیا این بخش از سخنان روحانی مبنی بر اینکه « چنانچه گروهی بخواهد رای اکثریت مردم را نادیده بگیرد و به مسیری که مسیر دولت و منافع مردم است، لطمه بزند، در آنجا خود مردم باید به صحنه بیایند» نوعی تهدید محسوب می شد یا خیر نیز گفت: بله متاسفانه از این سخنان می توان برداشت تهدید در مواجهه با منتقدان کرد. البته برخی منتقدان، منتقدان بی انصافی هستند با این حال استفاده از این نوع ادبیات مبنی بر به صحنه آوردن مردم از طرف رییس دولت اصلا خوب نیست.

این روزنامه نگار افزود: فکر می کنم آقای دکتر روحانی خودشان صاحب سبک ادبیاتی هستند که یقینا اگر از همان سبک منحصر به فرد خودشان استفاده کنند خیلی زیبنده تر است.

وی در ادامه با بیان اینکه انتظار داشتم که آقای روحانی راجع به فاز دوم هدفمندی یارنه های و مسئله پرداخت یارانه نقدی صحبت کنند گفت: انتظار داشتیم آقای روحانی درباره برنامه دولت برای ثبت نام ها کننده ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و اینکه آیا قرار است به همه این یارانه پرداخت شود یا خیرو یا پالایشی در پرداخت ها صورت می گیرد صحبت کنند.

ایمانی افزود: این بحث جدی است که به واقع دولت چه تصمیمی برای پرداخت یارانه ها دارد چون بر اساس آماری که اعلام شده است یعنی چیزی حدود 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها ثبت نام کرده اند و اگر قرار باشد دولت بر اساس آنچه که برخی معاون رییس جمهوری اعلام کرد به همه این ثبت نام کننده ها یارانه پرداخت کند آن وقت چیزی برای پرداخت به بخش تولید و بهداشت و درمان باقی نمی ماند.

این رونامه نگار درباره اینکه آیا اینکه رییس جمهوری درباره جزییات فاز دوم هدفمندی یارانه ها صحبت نکردند نشان دهنده این بود که دولت در این باره هنوز دچار سردرگمی است گفت: امیدورام این برداشت غلط باشد و اتهامی که به دولت در این باره می زنیم درست نباشد چرا که اصلا درست نیست که دولت سردر گم باشد.

ایمانی افزود: البته اظهار نظر برخی معاونان رییس جمهوری پس از ثبت نام یارانه در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها مبنی بر اینکه دولت تصمیم دارد به هم ثبت نام کننده ها یارانه پرداخت کند همین ذهنیت سردرگمی را ایجاد می کرد چرا که دولت نمی تواند در این مرحله به همه ثبت نامه کننده ها یارانه پرداخت کند چون این اقدام بر خلاف مصوبه مجلس است.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
4 امین سخنرانی در تلویزیون بود نه سومی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
من فکر میکنم اینکه دولت هنوز ب طور جدی وارد مسایل اجتماعی و فرهنگی و سیاست داخلی نشده ب خاطر تمرکز رو پرونده هسته ای است.چون در اون صورت احتمال داره تندروها دست به خرابکاری در راستای توافق ژنو بزنند.ولی اگه دولت بتونه توافق نهایی رو با5+1 عملی کنه و تحریم ها کمتر و کمتر اون موقع تو سیاست داخلی هم دست بازتر و بالاتری خواهد داشت و همچنین حمایت اجتماعی بیشتر
لاله
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
من اصلا با حرفای زیبا کلام موافق نیستم. اتفاقا خیلی هم خوب صحبت کردن
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
تا به حالا آنچه مشخص شده است، وعده دادن صرف بوده بدون هیچگونه عملی، وقتی در نطق افتتاحیه نمایشگاه کتاب حذف گشت ارشاد بیان می شود و در روز ابتدای کار نمایشگاه، گشت ارشاد جلوی درب نمایشگاه ، مشغول فعالیت است، قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
بنده خدا همین حالا پدرش و در آوردن دانشمندای ما هم به فکر این افتادن که روحانی چه گفت نگفت. همه انتظار دارن دیدگاهاشون رو بیاد بگه. ابینجوری چند روزی وقت نیاز بود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
آقای زیبا کلام در این یک مورد با شما موافق نیستم.
آقای روحانی اگر قرار بود به جزئیات ثبت نامیها ورود کند کار به تقابل بین دولت و مردم می کشید.
کار آقای روحانی کاملا درست بود.
ایران آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
روحانی جوری از اوضاع کشور صحبت می کنند که انگار وارد بهشت شده ایم و خودمان خبر نداریم.مثلا برای چندمین بار روی عدد و رقم تورم مانور دادند ولی چرا در بازار ما فقط گرانی می بینیم؟کم کم دارم به قضیه ی سوپرمارکت سر کوچه ی روحانی مشکوک میشوم.
کی میتونه اسم 4 قلم جنس را که ارزون شده بیان کنه؟
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
روحانی اگر حمایت مردم را میخواهد به خواسته ی اونها توجه کند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
بالای گود نشسته میگه لنگش کن. زیبا کلام میخواد به روحانی درس بده. روحانی خودش از هاشمی و خاتمی درس یاد گرفته تو میخوای درس نشونش بدی. این همه دارن تخریبش میکنن یک کلمه صدتا روش میذارن و تحویل میدن. تند تند سوال ازش میپرسیدن با اون وقتی که بهش داده بودن و و و
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
دوستان به خصوص ایران آزاد توجه داشته باشن که بحث "ارزان شدن" نیست. بحث "کمتر گران شدن" است. شما اگر یک درصد تورم هم داشته باشید یعنی اینکه قیمتها افزایش می یابد. کاری که این دولت می خواهد انجام دهد ارزان شدن کالاها نیست بلکه کاهش سرعت گران شدن آنهاست. مثلا به جای اینکه در طول یک سال 40 درصد به قیمتها اضافه شود، 20 درصد قیمتها افزایش یابد که این به سود مردم است.
آمارها نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه از بیشترین مقدار در خرداد 92 برابر با 45 درصد اکنون به 17.5 درصد رسیده است (تورم میانگین هم از 40 درصد به 32 درصد رسیده و بسیاری پیش بینی می کنند با این روند تا پاییز به زیر 25 درصد برسد) به نظر من این یک رکورد برای این دولت به حساب می یاد و جای تحسین داره. با این حال کارهای بسیاری باید انجام بشه و این کافی نیست.
به نظرم حرف روحانی هم اینه که مردم حداقل این رو قبول کنن که دولت در مسیر درستی داره جلو میره با اینکه تا رسیدن به مقصد هنوز فاصله داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
"عمده ای از آن 19 میلیون نفری که در 24 خرداد سال 92 نام حسن روحانی را به صندوق های رای انداختند معلمان، دانشجویان، اساتید، روحانیون، محققین، پزشکان، مهندسین و در مجموع از اقشار و لایه های فکری فرهنگی طبقه متوسط جامعه بودند."

اتفاقاً قشر محروم و کارگر و روستاییان بیشتر به جناب روحانی رای دادن.
خود ایشون هم روی این موضوع چند بار قبلاً تاکید کردن.
ترانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
قشر محروم جامعه بودن كه به احمدي نژاد راي دادن الان بدبخت شديم
اتفاقا قشر متوسط و تحصيل كرده تر آقاي روحاني و انتخاب كردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
"متاسفانه، بخشی از ادبیات آقای دکتر روحانی برخلاف انتظار افکارعمومی دارد به سمت و سوی ادبیات احمدی نژاد سوق پیدا می کند"

مردم ایران همه روشنفکر نما نیستن!
اینقدر پوپولیست پوپولیست نکنید.
رویا
United States of America
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
در انتخابات 92، من شخصاً تنها دغدغه مسایل مالی و اقتصادی را نداشتم بلکه یکی از مهم ترین خواسته های من از رئیس جمهور، ایجاد فضای اجتماعی و سیاسی بازتر بود. اینکه فشارها بر بعضی شخصیت ها کمتر شود و دیگر شاهد برخورد پلیسی با زنان در خیابان و اماکن عمومی نباشیم و آزادی بیان تقویت شود و فیلترینگ حداقل کمتر شود و غیره. اما الان با گذشت هشت ماه احساس می کنم آن حرف ها در حد وعده مانده است. می دانم عده ای خواهند گفت روحانی در این زمینه ها دارای اختیار تام نیست ولی حداقل کاری که می تواند بکند صحبت های شفاف و اجتناب از کلی گویی است. روحانی باید بداند مردم ما تشنه شفافیت و صداقت هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
شما احتمالا بی درد هستی که اینجور خواسته داری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
شما رویایی زیاد به رویا علاقمندی. بله که همه اختیارات و نداره. بله که نمیشه در عرض چند ماه همه مشکلات و حل کرد. بله که نمیشه همه حرفها رو زد. کافی بود بگه مموتی. فرداش تخریب چیه ها خواب نداشتند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
با نظر دکتر زیبا کلام موافق هستم

شاید آقای دکتر روحانی همه ابزار لازم را در کشور جهت قول هایی که داده بودند در اختیار نداشته باشند.ایشان بایستی جسارت لازم را جهت اجرای عدالت در ابعاد مختلف داشته باشند مانند بیان اظهار نظر در مناظرها که باعث جلب آراء شد. در حقیقت اگر وی نتواند یا مانع اهداف وی شوند باید منتظر عدم ثبات اقتصادی باشیم

با وجود این دکتر روحانی توانستند که التهاب دارو و ارز را تا حدودی ثابت نگه دارند که جای تقدیر دارد
سپيدار
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
فكر ميكنم بعد از حل مساله هسته اي جناب رييس جمهور بيشتر به حل مسائل داخلي (آزاديهاي مدني،آزادي بيان،مقابله با افراطي ها،...) توجه ميكنن.
من بهش اعتماد دارم و صبر ميكنم.
alireza
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
عزیز ایشان صحبت کردن در مورد تورم ولی شیبش کند بود کسی متوجه نشد؟
ناشناس
Slovenia
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
اتفاقا آقای روحانی مخاطبان خود را خوب شناخته. احمدی نژاد هم خوب شناخته بود. تعارف نداریم. بیشترین مشکلات مردم اقتصادی است بی هیچ شک و تردید. دولت به همه باید یارانه پرداخت کند حداقل تا وقتی که یک چیز درست و حسابی به مردم تحویل دهد و مردم به کارامدی دولت اعتماد کنند باید این کار را بکند. بیشترین رای به روحانی مال مردم طبقه پایین بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
من کسی رو ندیدم امروز که از صحبتهای روحانی تعریف مثبت کنه. ملت واقعا یا محلش نمیذارن یا نقدش میکنن. احمدی نژاد حرف میزد مردم مثبت یا منفی واکنش داشتن ولی روحانی که حرف میزنه انگار یه وزیر داره شعار میده
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
بارها از روحانی خواسته شد که با شهامت بیشتری موانع و مشکلات را بامردم در میان بگذراد ولی سخنان اخیر ایشان نشان داد که هنوز در محاصره خط قرمزهایی که دارد قرارداشته و بدیهی است که تکیه گاه اصلی اش که مردم اندرا از دست خواهد داد. کشور در شرایط فعلی برای انجام کار های بزرگ به اقدامات اساسی و بنیانی نیاز دارد وگرنه با اصلاحات آبکی مشکلی حل نمی شود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
مشخصه که دولت طرح های اقتصادی خاصی رو برنامه ریزی نکرده و تصمیم مشخصی رو در رابطه با پرداخت یارانه ها نگرفته. 
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
دوستان تنها رییس جمهوری که بدون توجه به جایگاه خودش در تمام جزییات دخالت می کرد احمدی نژاد بود. من فکر می کنم عادت کرده ایم سخنان رییس جمهور از این دست باشد. روحانی توضیحات کیفی مناسبی درباره موارد مصرف درآمد ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی داد که بخش زیادی از جامعه مخصوصاً کسانی که چندان به دنبال آمار و ارقام نیستند پیام آن را گرفتند. البته در زمینه نحوه پرداخت یارانه و افراد مشمول دریافت یارانه باید قطعاً شفاف سازی انجام بشود ولی انتظار این که آن را با جزییات از زبان رییس جمهور بشنویم چندان انتظار بجایی نیست
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv