bato-adv
کد خبر: ۲۰۲۴۲۶
آذر تشکر در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند

چرایی توجه افراطی به "روابط جنسی"

یک جامعه‎‌شناس و کارشناس مسائل شهری و فضای عمومی می گوید: در سال‌های اخیر با دو حوزه خصوصی و عمومی به صورت نامتعادلانه‌ای برخورد کردیم. در این راستا فضاهای عمومی که شامل روابط اجتماعی و همه آنچه خارج از خانه و مربوط به امر عمومی است، به شدت محدود شدند و مکان‌ها و فضاهایی لازم برای معاشرت و مراودات و فعالیت‌های عمومی افراد در جامعه مورد بی مهری شدید قرار گرفتند. در نتیجه فضای خصوصی تقویت شده است حتی فضای خصوصی در بسیاری ازمواقع بار فضای عمومی را هم بر دوش کشیده است، مانند پارتی‌ها و گردهمایی هایی که می‌توانست در محیطی جمعی و عمومی انجام بگیرد،اما درخانه‌ها و در فضاهای خصوصی انجام می‌شد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

فرارو- یک جامعه‎‌شناس و کارشناس مسائل شهری و فضای عمومی می گوید: در سال‌های اخیر با دو حوزه خصوصی و عمومی به صورت نامتعادلانه‌ای برخورد کردیم. در این راستا فضاهای عمومی که شامل روابط اجتماعی و همه آنچه خارج از خانه و مربوط به امر عمومی است، به شدت محدود شدند و مکان‌ها و فضاهایی لازم برای معاشرت و مراودات و فعالیت‌های عمومی افراد در جامعه مورد بی مهری شدید قرار گرفتند. در نتیجه فضای خصوصی تقویت شده است حتی فضای خصوصی در بسیاری ازمواقع بار فضای عمومی را هم بر دوش کشیده است، مانند پارتی‌ها و گردهمایی هایی که می‌توانست در محیطی جمعی و عمومی انجام بگیرد،اما درخانه‌ها و در فضاهای خصوصی انجام می‌شد.


آذر تشکر در گفتگو با فرارو گفت: در فضای خصوصی افراد به کنجکاوی‌های شخصی می‌رسند. فضای خصوصی عرصه امر خصوصی است. اما در فضای عمومی نگاه فرد عمومی می‌شود و حسی کلی از فضا دریافت می‌کند. بعلاوه عرصه عمومی و مظهر عینی آن فضای عمومی، سپهر امر عمومی برای افراد جامعه است؛ سپهر سیاست، امر اجتماعی، کنشگری، آگاهی جمعی و خلاقیت جمعی.

تشکر ادامه داد: بدین ترتیب، در سال‌های اخیر، بسیاری از کنش‌های جمعی و نیمه عمومی افراد در فضای خصوصی تعریف شده است، افراد دائما به فکر تقویت امرخصوصی هستند، گرفتن شبکه های ماهواره ای بیشتر، تکنولوژی پیشرفته تر شخصی و خانگی، وسایل شیک تر و متنوع‌تر در خانه و البته روابط جنسی و تنانگی پررونق تر و متنوع تر.

وی گفت: در سال‌های اخیر بیش از هرموقع به فضاهای خصوصی اهمیت داده شده است و امر عمومی تضعیف شد. افراد مجبور شدند بیشتر کنشهای خود را در عرصه خصوصی تعریف کنند و به مسائلی که در حوزه خصوصی اتفاق می‌افتد توجه زیادی نشان دادند؛ ازجمله توجه به بدن، روابط جنسی، تنوع دادن به فضای خصوصی و ... و این امر یک مسئله را پیش ما قرار داده است که آن "توجه بیش از حد نشان دادن به نیاز جنسی" است، در حالی که یک فرد با ویژگی‌های عادی یک انسان نباید به این مسئله تا این حد متمرکز شود.

محدودیت امر عمومی
این جامعه‌شناس در رابطه با فضاهای عمومی گفت: این توجه بیش از اندازه به حوزه خصوصی نیز، در نتیجه سیاست اشتباهی است که انتخاب کرده بودیم، یعنی محدودیت امر عمومی. در مواقعی که امر عمومی در جوامع ارجحیت و اولویت دارد مانند زمان انقلابها و جنبشهای اجتماعی و زمان حرکتهای جمعی، افراد کمتر به جنبه های خصوصی زیست خود توجه نشان میدهند. در چنین شرایطی حتی امر عمومی بر حوزه های شخصی و خصوصی افراد هم سایه می‌اندازد.

وی توضیح داد: شرایطی فعلی به صورتی است که افراد به تنانگی و جسم بسیار می‌اندیشند و مدام در فکر فضای خصوصی هستند. حتی بصورت بیمارگونه ای در فضای عمومی نیم بند مانند کوچه و خیابان نیز به فکر برقراری روابط خصوصی هستند. چنین مسئله‌ای در کشورهای آزاد دنیا نیز در شرایطی عادی وجود ندارد و عرصه خصوصی و عمومی تعادل و تعریف مشخصی دارند.

وی با اشاره به بیمارگونه شدن فضا در جامعه گفت: محدودیت ما در پرداختن به امر عمومی به تبع، یک بیماری اجتماعی را به وجود آورده است.

راه حل صحیح
آذر تشکر به تحلیل پژوهش مجلس گفت: بحثی که در مرکزپژوهشهای مجلس با عنوان "ازدواج موقت و تاثیر آن بر تعدیل روابط جنسی" مطرح شده است، بحثی است که سخن از ازدیاد روابط جنسی بعنوان یک مسأله در جامعه به میان آورده است و راه‌حل آن را "ازدواج موقت" می‌نامد. این بحث و طرح مسئله آن به خودی خود اشتباه نیست و مسئله تا حدی درست تشخیص داده شده است. البته اگر طرح مسئله خود را با این سئوال که چرا افراد جامعه به بدن و غرائز بدنی بیش از حد توجه می‌کنند، مطرح می‌کرد صورت‌بندی و راه‌حلی بهتری را می‌توانست ارائه دهد.

وی ادامه داد: طرح ساده مسأله اینست که "افراد جامعه به مسائل تنانگی بیش از حد متعارف و مرسوم جوامع معمول دارند توجه نشان می دهند". اما راه‌حل ارائه شده در آن مجددا به تقویت حوزه خصوصی می‌انجامد و ذهن افراد جامعه را مجددا به سمت بازتولید فضای خصوصی و روابط جنسی سوق خواهد داد، که یک اشتباه است. "ازدواج موقت" که بعنوان راه حل از سوی کارشناسان این مرکز ارائه شده، درواقع می‌خواهد بگوید حوزه خصوصی را آبادتر، متنوع‌تر و پررونق ترکنید!

راه حل برون رفت از ازیاد توجه جامعه به امر خصوصی که یکی از مظاهر آن روابط جنسی و حوزه تنانگی است، تقویت و پررونق تر کردن فضای خصوصی و روابط جنسی آنگونه که در "ازدواج موقت" رخ می دهد، نیست. راه حل باید در تقویت امر و عرصه عمومی در جامعه اعم از امرسیاسی و اجتماعی است، تا اینکه توجه بیش از حد به بدن و حوزه خصوصی کاهش پیدا کند و افراد به ذهن و روح و شخصیت اجتماعی خود توجه بیشتری نشان دهند.
bato-adv
ناشناس
Germany
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
مشکل در اضمحلال فرهنگی است متاسفانه بعضی جریان های عمومی جایگاه زنان را در جامعه در حد یک ابزار تولید مثل و مایملک مردان پایین آورده اند و از جامعه ای که چنین فرهنگ بدویانه ای در آن رواج و عمومیت پیدا کند انتظاری جز این نمی توان داشت چون در آن مردم نمی توانند به عنوان مثال به یک همکار زن تنها به چشم یک همکار نگاه کنند بلکه آن خانم همکار از نظر آن ها مترادف با ؛همسر فلان آقا؛ است که وظیفه اش چیزی جز رسیدگی به همسر و فرزندان نیست در نتیجه آن همکار از خود کاراکتر شخصیتی مستقلی ندارد و به عنوان یک موجود مستقل دارای حقوق اجتماعی هم نیست پس در این نگرش آن زن نباید درس بخواند نباید کار کند و نباید حق انتخاب پوشش هم داشته باشد چون اصولا وجود ندارد و مصرفی جز روابط جنسی و تولید نسل ندارد ... تعجب نمی کنم که آن وقت مسائل جنسی در جامعه ی ما پررنگ می شود و هرچه این دید غلط در جامعه بیشتر رواج یابد متاسفانه این مشکلات بیشتر هم می شود و طرح خانه های عفاف هم توسط نمایندگان اصولگرای مجلس قوی تر و به دفعات بیشتری مطرح خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
واقعا عالی بودددددددددددددددد
آفرینننننننننننننن
يغما
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
جامعه مدنى و اجتماع ملت ما به دليل محدوديت بيش از حد به سمتى رفته كه تو اكثر موارد افراد اين جامعه ى تو هر زمينه اى دچار افراط شدن !
اين افراط همون حرص و طمعيه كه اكثر افراد جامعه ى ما دچارش شدن ، حالا مى خواد افراط تو روابط جنسى باشه يا هر چيزه ديگه اى ..
جامعه شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
اگر شادی و شادی کردن تعریف شود بعد عمومی شود و اجازه شادی کردن عمومی داده بشه بسیاری از مشکلات این گونه ای حل میشود
حسین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
بخاطر منع شدن هست.

مثلا ما بیایم آب خوردن رو محدود کنیم. مطمئنا شبکه های قاچاق آب زیاد میشن و یه عده اونقدر در نوشیدن آب افراط میکنن که خونشون رقیق میشه و میمیرن!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
آذر! بیشتر توضیح بده. موضوع رو نپیچون . تشکر !
منم مثل بقیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
موضوع ساده هست باید ازدواج دائم رونق بگیره
فرهنگ های غلط و تجملی توسط صدا و سیما و دیگران تغییر کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
نمیتواند بیشتر توضیح دهد . مگر نمی دانی در سرزمین سانسور هیس است .
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
کلن هر چی که افراطی محدود بشه حساس تر میشه در نتیجه توجه ها بهش بیشتر
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
وقتی کار وتفریح و سرگرمی سالم در جامعه وجود نداشته باشد روابط جنسی خطرناک گسترش میابد
ناشناس
Finland
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
مشکل در جای دیگرست
مثل کسی که بجای اینکه ریشه و علت عفونت یک عضو را پیدا و حل کند دایم در فکر قطع کردن بخشی از عضو تخریب شده است برای رفع وحلش !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
راه حل؟؟؟ فقط که نمیشه که انتقاد صرف کنیم. ارائه راه حل بخش جدایی ناپذر انتقاد سازنده است! تقویت روح و روان؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
منظورش عرصه فعالیتهای اجتماعی، مانند احزاب، فعالیتهای دسته جمعی دانشگاهی، فعالیتهای فرهنگی دسته جمعی و غیره است.
ناشناس
Finland
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
مثبت دادن چون حرفت درسته اما کجا ؟
در جایی که به راه حل درست توجه بشه و بها داده بشه نه سرپوش یا تخطئه !
سپيدار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
تقويت فضاي عمومي!
خيلي جالب بود.تا امروز از اين زاويه به موضوع نگاه نكرده بودم.من باهاش موافقم.
با خوندن اين مقاله به صورت بارزي فرق بين يك كارشناس مستقل(فارق از اينكه با نظرش موافق يا مخالف باشي) رو با به اصطلاح متخصصين سفارشي رسانه ميلي و آدمهاي بيسواد مجلس نشين متوجه ميشي.
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
جامعه ایران تا چند سال دیگر به این نتیجه میرسد که یا در عرصه عمومی واجتماعی وازادیهای مدنی گشایش بیشتری انجام دهد یا با مشکلاتی شدید در عرصه اجتماعی روبرو خواهد شد.
ناشناس
Finland
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
خیلی وقته به این نتیجه رسیده
اما دنیا اینطوریه که هر نتیجه ای لزوما مورد توجه عملی قرار نمیگیره !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
ولي به نظر من اين مشكل واقعا وجود داره و بايد خيلي بيشتر بهش توجه بشه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
،خیلی موافقم مرسی
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv