bato-adv
کد خبر: ۲۵۴۴۵۶
انتقادات به سریال تاریخی صداوسیما شدت گرفت

گاف‌ پشتِ گاف!

معمای شاه باز هم گاف داد. پس از پخش قسمت چهارم این سریال بار دیگر صدای منتقدان درآمد. این‌بار موضوع به روح‌الله خالقی -استاد موسیقی ایرانی- برمی‌گردد. به گفته ابوالحسن مختاباد، که کتابی درباره روح‌الله خالقی دارد، سن این هنرمند در سریال معمای شاه اشتباه تصویر شده‌است. مختاباد گفته این سریال سال 1320 را نشان می‌دهد، در این سال روح‌الله خالقی 35 ساله بوده، درحالیکه در سریال مردی پیر و فرتوت است.

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴
فرارو- گاف‌های سریال معمای شاه انگار تمامی ندارد. این‌بار گویی موضوع به روح‌الله خالقی -استاد موسیقی ایرانی- برمی‌گردد. به گفته ابوالحسن مختاباد، که کتابی درباره روح‌الله خالقی دارد، سن این هنرمند در سریال معمای شاه اشتباه تصویر شده‌ است. مختاباد گفته این سریال سال 1320 را نشان می‌دهد، در این سال روح‌الله خالقی 35 ساله بوده، درحالیکه در سریال مردی پیر و فرتوت است.

گاف‌های معمایِ شاه تکرار می‌شود

به گزارش فرارو، با اینکه زمان زیادی از پخش سریال تاریخی و پرطمطراق معمای شاه نگذشته، اما نقدهای زیادی به آن می‌شود؛ نقدهایی که از اولین گاف این سریال آغاز شدند. 

در قسمت دوم سعید نیکپور در نقش دکتر وزیری شعرِ "یا علی گفتیم و عشق آغاز شد" را خوشنویسی کرد. درحالی که این شعر متعلق به دکتر محمود اکرامی و از شاعران معاصر است.

هنوز دست‌اندر کاران سریال فرصت پاسخ‌گویی نیافته بودند که گاف دیگری در قاب تلویزیون جای آن را گرفت. این‌بار معمای شاه که خواسته بود معتادان زمان رضاشاه آن‌هم در سال 1319 را به تصویر بکشد، تصاویری امروزی از معتادان محله مولوی را نشان داد. موضوعی که مخاطبان این سریال را بار دیگر نسبت به آن بدبین کرد.

و حالا هم که تصویرسازیِ اشتباه از استاد روح‌الله خالقی حواشی دیگری برای این سریال ساخته‌است. ماجرا از این قرار است که روح‌الله خالقی، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز، در قسمت چهارم این سریال و در سال 1320 در قالب یک پیرمرد به صحنه آمد. 

فیلم، پیرمردی فرتوت را نشان می‌دهد که از دیدن نمایش بیرون آمده و در سرسرای سالن تئاتر عده‌ای تماشاگر دوره‌اش کرده‌اند در حالی که قد او از همه کوتاه‌تر است. سپس دیالوگی بین او (بازیگر نقش روح‌الله خالقی) و محمدرضا شریفی‌نیا و و سعید نیکپور و امیر یل ارجمند بعد از دیدن نمایش هملت برقرار می‌شود که از کار آقای خالقی تعریف و تمجیدی می‌کنند.

اما مشکل در اینجاست که روح‌الله خالقی در آن تاریخ (سال 1320) بیش از 35 سال نداشت و قالب کردن مردی با گریم بالای 65 سال به جای خالقی عملاً نوعی دیگر از تحریف تاریخ است که به سراغ این سریال آمده است. ضمن آنکه روح‌الله خالقی فردی بلند‌قد بود و استفاده از هنرپیشه‌ای کوتاه‌قد به جای او هم باز تحریفی دیگر است.

از گاف‌ها که بگذریم این سریال از نقدِ چهره‌های سرشناس نیز در امان نماند. با شروع پخش سریال فرزند آیت‌الله کاشانی با زبانی تند به سازندگان آن انتقاد کرد. محمود کاشانی در این انتقادات کارگردان معمای شاه را به دروغ‌پردازی متهم کرده‌‌است. 

گاف‌های معمایِ شاه تکرار می‌شود

او درباره ساخت شخصیت آیت‌الله کاشانی در این سریال گفته که سازندگان این سریال قصد دارند بر ایستادگی آیت‌الله کاشانی در برابر مداخله بیگانگان سرپوش بگذارند. فرزند آیت‌الله کاشانی همچنین می‌گوید عوامل سریال معمای شاه در پی بیان حقایق تاریخی نیستند.

البته فرزند آیت‌الله کاشانی پیش‌تر نیز به سریال‌های تاریخی پدرخوانده و کاخ تنهایی محمدرضا ورزی انتقاداتی وارد کرده بود.

با این حال روابط عمومی سریال معمای شاه نقد محمود کاشانی را بی‌پاسخ نگذاشت. سازندگان معمای شاه در پاسخ گفتند که پژوهشگران و کارشناسان تاریخی در ساخت این سریال همکاری کرده‌اند و پشت این سریال یک کار پژوهشی قرار دارد. آن‌ها همچنین از مشاوره‌های کسانی همچون موسی حقانی و خسرو معتضد در ساخت این سریال نام برده‌اند.

همزمان با انتشار توجهیات عوامل سریال، خسرو معتضد پا پس کشید و با مصاحبه‌ای حاشیه جدیدی برای این سریال دست و پا کرد. این کارشناس تاریخی که سعی در شفاف‌سازی همکاری‌اش با معمای شاه داشت، در سخنانی گفت: "نقش من محدود و منوط به موارد سلبی است. مردم دقت کنند! من سناریوی فیلم را ننوشته‌ام و سریال بر پایه کتاب‌های من نیست".

با این حال اما خسرو معتضد که همچنان تاکید دارد که در داستان‌پردازی سریال نقشی نداشته از محتوای تاریخی آن دفاع می‌کند. این کارشناس تاریخ در بخش دیگری از سخنانش گفته که حاضر به مناظره با کسانی است که محتوای تاریخی این سریال را زیر سئوال می‌برند. 

با همه این حواشی کارگردان، سازندگان و بازیگران سریال تاریخی معمای شاه معتقدند که در این فیلم هیچ تحریف تاریخی صورت نگرفته است. 

گاف‌های معمایِ شاه تکرار می‌شود

محمدرضا ورزی کارگران فیلم پیش از پخش سریال بارها بر این نکته که معمای شاه سعی کرده تاریخ را دقیق نشان دهد تاکید کرده‌است. او در گفتگویی گفته بود که تحقیقات در معمای شاه زیر نظر اساتید و مورخین کشور بوده و این سریال با استاد کتب تاریخی رصد شده‌ و حتی پس از نوشتن سناریو مجددا کار مورد بازنویسی قرار گرفته‌است.

کاظم افرندنیا –بازیگر نقش تیمسار حسن روحانیان- نیز ویژگی اصلی سریال معمای شاه را تحریف نشدن تاریخ در آن می‌داند و معتقد است حرکت شخصیت‌ها در این سریال به کاراکترهای اصلی نزدیک است. وی همچنین در دفاعی از کارگردان فیلم گفته آقای ورزی با تاریخ گذشته و معاصر آشنایی کامل دارد. 

امیریل ارجمند –در نقش فرزند دکتر احمد وزیری- نیز در سخنانی از آشنایی با تاریخ در این فیلم آن‌هم از زاویه‌ای جدید سخن گفته‌است. 

با وجود دفاع تمام‌قد متولیان و سازندگان سریال معمای شاه از آن، نگرانی درباب درست تصویرکردن تاریخ در آن مرتغع نشده‌است. این نگرانی حتی در سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز دیده می‌شود. 

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با عوامل این سریال گفته "باید به سهم و نقش همه گروه‌ها، جمعیت‌ها و افراد در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب و اثرگذاری هر یک پرداخته شود. تاریخ‌نگاری در مورد عصری که بیشتر تاریخ‌سازان آن هنوز در قید حیات هستند، سخت و در عین حال حساس و کار بزرگی است و امید می‌رود این مقطع مهم بدون تحریف و براسا واقیعت‌ها ساخته شود تا مورد تعرض و انتقاد قرار نگیرد".

گاف‌های معمایِ شاه تکرار می‌شود

هرچند که گاف‌ها و نگرانی‌های زیادی درباره سریال معمای شاه وجود دارد، با این‌حال این سریال از ابتدا سریال پرسروصدایی بود. 

ساخت "معمای شاه" از سال 1391 کلید خورد. 80 قسمت 60 دقیقه‌ای، 160 بازیگر اصلی در کنار 254 بازیگر فرعی و 700 لوکیشن آن را به یکی از سریال‌های مهم سیمای ملی تبدیل کرده‌است.

داستان زندگی محمدرضاشاه از زمان بازگشت از سوئیس در سال 1315 تا زمان انقلاب، خروج وی از کشور و سپس مرگ او محتوای سریال معمای شاه را تشکیل داده‌اند. محتوایی که حالا باید به تماشا نشست و دید در 76 قسمت باقی‌مانده چه‌چیز به مخاطب خود نشان خواهد داد. آیا گاف‌های معمای شاه ادامه خواهد داشت؟
bato-adv
taba
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
يه گاف ديگه اينكه فوزيه با محمد رضا فارسي سليس صحبت مي كنه
مگه يه شاهزاده عرب فارسي هم بلد بوده
اين ديگه خيلي داغونه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
ایکاش جایی خارج از صدا و سیما و بی طرفانه برنامه های آنها را به نظرسنجی میگذاشت . از رسانه خوبی چون فرارو انتظار میرود بخش نظرسنجی خود را فعالتر نموده و حداقل هفته ای یک بار موضوعات مهم جامعه را به نظر سنجی بگذارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
بعد از سریال یک ساعت برنامه تاریخی است و اساتید تاریخی می آیند با سند صحبت می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
سلام بیش ا زهمه چیز زن ذلیلی شاه مرا متعجب کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
اقای قوام شخصی میهن دوست بوده . در جایی رضاخان به قوام میگه برو به اربابان انگلیسیت بگو . بابا لاقل در مورد قوام کمی مطالعه میکردی . نمیشه که انسان همه واقعیات رو نبینی به خاطر پول . واقعیت رو بگین تا به دل بشینه بدون اغماض . من همه قسمت هارو نگاه میکنم.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
با این حقوق هایی که اقایان دارن می گیرند باید هم دفاع تمام قد از کارگردان بکنند
اگر می خواهید چیزی را به گند بکشید بروید کمدی بسازید نه کار مستند تاریخی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
شما ها فیلم رو با تاریخ اشتباه گرفتید . برید آرگو رو بررسی کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
سریالی که مشاور تاریخیش معتضد باشه ازین بهتر نمیشه.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
استاد دروغ پردازی، تاریخ سازی و در واقع تحریف تاریخ!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
داداش اصلا تو کتاب می خونی ؟ یا دوران دبیرستان با کتاب ها خداحافظی کردی!
یونس
Syrian Arab Republic
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
نکنه شما تاریخ دانی؟!
خیلی هم دلتون بخواد استاد بی نظیر تاریخ ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
تا وقتی برای هر چیزی مافیا است همین است دیگر بس است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
یعنی موندم حتی یه نفر هم انتظار بیان واقعیت تاریخی از این سریال رو داشته؟
قناری
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
شرایط امروز جامعه ما باعث شده اکثر مردم به درک عمیقی از یک سری از واقعیت ها برسند که هیچ فیلم و سریالی نمی تونه اون رو تحت تاثیر قرار بده!!
بلبل
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
واقعیت امروزی فرق دارد با واقعیت های تاریخی. ان شاءالله "اکثر مردم" هم به این درک برسند.
ناشناس
China
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
مثلا اینکه شاه چه ماه بوده؟ آره راست میگی. خیلی هم قدر قدرت بوده ولی منتها نمیدونم چه پخمه ای بوده که با ادعای داشتن ارتش آنچنانی نه تونست جزایر رو از انگلیس بگیره و هم بحرین رو داد رفت. فقط زورش به شورشیان عمان و مردم بی دفاع خودش رسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
دمت گرم رفیق
کوروش کبیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
گل گفتی, مردم خوب همه چی رو فهمیدن, اصلا" رسانه میلی نظر سنجی کرده ببینه اینجور فیلمهای کذایی چقدر بیننده داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
بسار عالی ممنون، اتفاقا شرایط حالا رو که میبینیم قبول هر داستانی و داستانسرایی از اون داره راحت و قابل قبول نیست.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
کاملاً درسته
علی اسفندیاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
سریال پر از تحریف است . رضاشاه هیچوقت آن طور ضعیف در برابر فروغی ظاهر نشد و اصولا فروغی برای او احترام قائل بود .تیپ شخصیتی رضا شاه بسیار نافذتر از این است که نشان داده می شود .خسرو معتضد مگر کیست که مرجع تاریخ ایران قلمداد میشود ؟کتاب های او داشتانسرایی است و او در حال انتقام گیری به خاطر اصل و نسب قاجاری خود است .سریال معمای شاه اصلا سریال مرجع و دارای اطلاعات کامل و بیطرف از تاریخ ایران نیست و ارزش توجه ندارد . حیف ازاین همه پول که خرج آن شده است . وقتی وجدان نباشد هرکاری ممکن است .
سروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
متاسفانه آقای محمد رضا ورزی در برنامه شما و سیما چند سال پیش در ارتباط با ساخت سریالی تاریخی در جواب گزارشگر برنامه شخصا به نکته جالبی اشاره کرد
و آنهم تاکید و تایید در تغییر و پردازش تخیلی داستان و افراد مرتبط با آن برای ایجاد جذابیت در ساخت فیلمهایش برای بیننده بوده است...
حال باید مفهوم جذابیت و بیننده را در تفکرات آقای ورزی جستجو کرد
اما یک سوال آیا در ساخت یک مجموعه تاریخی که باید به عنوان یک سند تاریخی به نسلهای آینده تحویل داده شود میتواند به هر بهانه ای دستاویز تحریف یا حتی اغراق در خوبی یا بدی کاراکترهای داستان قرار گیرد؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
اینهمه فیلمسازان بزرگ واندیشمند داریم بعد بخاطرملاحظات سیاسی و منافع مالی تعدادی موضوع به این اهمیت وسختی زیادروبه اقای ورزی ودوستانشون میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
معتضد تاریخ رو تحریف کردن فقط بدنامیه برای شما و بس
ناشناس
Canada
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
صدا و سیمای میلی + کارگردان بچه سال (ایشون از ۱۰. ۱۵ سال پیش در تلویزیون مشغول بودن) + پول بی حساب کتاب + غرض ورزی به جای نمایش تاریخ + ضعف و کمبود شدید سواد بعنوان ماده اولیه تحقیق = این برنامه و سایر کارای سفارشی میلی
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
میگما تیر چراغ برق هم که دم در خونه ی پدر خونده ی نرگس محمدی بود و یل ارجمند با دوچرخه رفت اونجا سیمانی بود درحالی که تیرهای چراغ برق اونموقع چوبی بوده این یعنی تحریف تاریخ....والااااااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
مهراوه شریفی نیا ابتدا یک نگاه به پدرش بیندازد بعد نقش ثریا را بازی کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
کوچکترین شباهتی با ثریا نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
جدای عدم تطابق ظاهری خانم شریفی نیا و خانم ثریا اسفندیاری، عوامل گریم سریال حتی حال نداشتن که لنزی مشابه رنگ چشم ثریا اسفندیاری انتخاب کنند.یعوامل گریم سریال حتی حال نداشتن که لنزی مشابه رنگ چشم ثریا اسفندیاری انتخاب کنند.
صما
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
تاریخی که در مدرسه میخاندیم هم تحریف شده بود مثلا درتاریخ راهنمایی خواندیم که رضاخان برای انتقال نیروهای جنگ جهانی از جنوب به شمال راه آهن شمال به جنوب را احداث کرد درحالی که کلنگ زنی راه آهن در سال 1304بوده واحداث آن درسال 1311یا1312تمام شده وجنگ جهانی در سال 1320 بوده که 15الی 16 سال اختلاف دارد
آرش
United States of America
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
من که از دیدنش لذت بردم واقعا سریال قشنگیه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
واقعا اگر کسی انتظار داشته باشه از صدا و سیما نکات مثبت و منفی زندگی شاه رو با هم و در کنار هم ببینه سخت در اشتباهه
ناشناس
United States of America
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
به غیر از دستگاه رادیویی که در کاخ مورد استفاده محمدرضا پهلوی است، بقیه رادیوها که در خانه ها و مغازه ها و قهوه خانه دیده می شود مربوط به دست کم یک دهه جلوتر از زمان فیلم است. یعنی به جای دهه 1940/1320 این رادیوها ساخت دهه 1950/1330 هستند.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
جناب استاد روح الله خالقی متولد 1285هستند و در سال 1344در یازده آبان دار فانی را وداع گفتند بنابراین در سال 1320 ایشان 35 ساله بودند یعنی در اوج جوانی متاسفانه به نظر میرسد کارگردان این سریال آگاهی تاریخی پایینی دارند یا مثلا اگر کسی محمد علی فروغی رو بشناسد نمیتواند باور کند که او برای گردش در تهران مجبور به دادن رشوه شده باشد ایشان مرد بزرگی بودند و کلیات سعدی به تصحیح ایشان تنها یکی از خدمات فرهنگی ایشان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
ینی همه سریال یه طرف میخام اینو بگم واقعا نقش ملکه ثریا به اون زیبایی رو باید مهراوه بازی میکرد؟ به نظر من خانم مرجان محتشم خیلی بیشتر به صورت ملکه ثریا میخورد گرچه ایشون رو هم یه جورایی از میدون به در کردن
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
اون قسمتی که میخاست معتادان زمان شاه نشون بده و معتادان امروزی رو نشون داده کلی معنی داره! و جای انتقاد نداره!
واقعیت رو هیچ وقت نمیشه پوشوند...کاش اشاره ای هم به اختلاص های زمان شاه میشد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
معتاد میخوای ببینی برو میدون شوش و محلات اطرافش خصوصا پارک هرندی اون موقع متوجه میشی چی تغییر کرده.
سید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
اگه فقط یک کانال تلوزیون تو دنیا باشه و اونم همچین سریال هایی رو پخش کنه ترجیح میدم به دیوار زل بزنم ولی این چرندیات و تحریفات رو نگاه نکنم
ناشناس
Finland
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
بسیار سریال ضعیفی است بسیار
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
شاه دوست ها دست بکار شدن و واقعیت رو نمیپذیرن.
گاف هایی رو هم که گرفتین خاله زنک بازیه.
خیلی خندیدم دمتون گرم با این گاف گرفتنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
نابینایی بد دردیه. لابد اینقدر شکمتون سیر هست که نمیخواید ببینید نه اینکه نبینید
نسرین
United States of America
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
با تمام حرفاتون موافقم؛ ولی لحنتون در مورد استاد جعفر والی توهین آمیره. ضمن این که ار آقای مختاباد هم انتظار می ره به عنوان یک هنرمند، شان هنرمندان پیش ار خهودشون رو حفظ کنند. استاد جعفر والی افتخار تئاتر ایران هستند و این طوری یاد کردن از ایشون و استفاده از عبارت «قالب کردن » و این همه تاکید بر کوتاهی قد ایشون، زیبنده فرارو نیست و نباید این طوری شان استاد والی نادیده گرفته بشه. شما حتی اسم ایشون رو هم ذکر نکردین و فقط فرمودین «هنرپیشه ای کوتاه قد و فرتوت....»
لطفا احترام پیش کسون ها رو نگه دارین. همچنین این نظر رو لطف کنین و انتشار بدین.
اهورا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
هموطن عزيز .كسي در مورد بازيگر نقدي نكرد . فقط گفتن انتخاب خوبي نبوده . ضمنا به نظر شما وقتي يه عده محدود ميان به شعور و معلومات و تحقيقات يه ملت توهين ميكنن به نظر شما بايد بهشون احترام گذاشت . آقاي هنرپيشه اگه براي خودش احترام قايل بود همچين نقشي رو قبول نميكرد . حاضر ميشد از گرسنگي بميره ولي مضحكه تاريخ و مردم نشه . شما روي چه حسابي از ايشون دفاع ميكني ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
چه ربطی داره به جعفر والی؟؟ اصل داستان رو ول کردی چسبیدی به لنگ ملخ؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
دوره تاریخی حکومت رضا شاه پهلوی که ایران آبستن حوادث زیاد هست فقط به کشف حجاب وخانواده دکتر وزیری پرداخته شده یعنی مهمترین رویداد آن زمان زن گرفتن فرزند آقای وزیری است.تاریخ نمیشه با این فیلمها عوض کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
شما توقع داری در آن زمان ننگین که هر روز یک اختلاس هزاران میلیادی کشف می شد نکته مثبت شان بدهند؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
جدا از مباحث تاریخی، به نظر من این سریال بسیار سطحی و بد ساخته شده و هیچ جذابیتی نداره، (حداقل تا این قسمت که اینطوری بوده)
رضا
United States of America
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
به نظر من این سریال مانند همه سریالهای دیگر مربوط به تاریخ معاصر کاملا مغرضانه و سطحی نگر وسراسر تحریف بوده وبرهه تاریخی را که خیلی از افراد در قید حیات فعلی لمس کرده اند را به نحو مضحک وبی انصافانه ای نمایش میدهد. از تلویزیون انتظاری بیش از این هم نیست!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
خانواده شریفی نیا باز هم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
بابا هنوز اون نسلی که اون زمان رو دیدن زنده ان,بذارید چند نسل بگذره تاریخ رو دستکاری کنید,در ضمن من لزومی به دستکاری تاریخ نمی بینم اقایان از چی میترسن!به نظر من انصاف باعث میشه مردم دید بهتری نسبت به انقلاب و شرایط قبل اون داشته باشن این گافها وجهه انقلاب رو زیر سوال میبره,اینا خاءن و نفوذی هستن قصدشون هم براندازی نظاممونه,منتها از راه نرم.از من گفتن بود اگرم دوستن دوستهای نادانی هستن که فقط ضرر میزنن.
م ی
United Arab Emirates
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
جماعتی که یک کلام در نقد مستندهایی مثل انقلاب 57 نگفتند و ننوشتند با ذره بین دنبال گافهای معمای شاه هستند!!
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
اون مستند ها به روایت تصویر بود تصویر ها خودشون سند بودن یعنی اون تصویر ها مربوط به همان زمان بود ...استفاده از تصویر های سند شده خیلی فرق داره با تصویر های باز سازی شده
البته بعید میدونم قانع بشی
ولی گفتم باقی دوستان به شک نیوفتند
اهورا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
آخه خوش انصاف مستند انقلاب 57 بر اساس روايت تصاوير واقعي بود و گزارش هاي تلويزنهاي داخلي و خارجي و بين المللي . هنوز سران و مردمي كه اون دوران رو ديدن زنده هستن و ايت مستند رو تاييد ميكنن . در اون مستند از كسي جانب داري نشد و فقط روايت شد و گذاشت كه مردم خودشون قضاوت كنن . شما هم اگه جيره خور نيستي يه كتاب هزار صفحه اي با سند و مدرك بنويس و اين مستند رو ببر زير سوال . خدايي نكرده مملكت ما آخر دموكراسيه ؟؟؟ جناب م ي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
با حرفت کاملا موافقم
شاه دوستا و ضد انقلابا ذره بین دست گرفتن برای پیدا کردن کوچکترین نقطه ابهام در تاریخ
ولی وقتی مستندهای یکطرفه و مملو از دروغ شبکه های ماهواره ای پخش می شد لام تا کام حرفی نزدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
در پاسخ به سید و اهورا:
آخه اینم شد منطق که چون در اون مستندها از تصویر واقعی استفاده شده پس حتما منطبق بر واقعیت هستند پس تفسیر قبل و بعد تصاویر توسط نریتور یا فرد مصاحبه شونده در مستند رو چی می گید؟
اونا تصاویر مستند واقعی بودند اما همه واقعیت نبودند و بصورت پازل کنار هم چیده شده بودند بعید می دونم به این نکته توجه نکرده باشید
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
یعنی واقعا کسی میشینه این سریال رو می بینه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
سریال دلیران تنگستان تقوائی رامقایسه کنید !
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
دلیران تنگستان ساخته همایون شهنواز هست تقوایی.
اما در کل مقایسه خوبی کردی.
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
چرا وقتی ترکیه سریال حریم سلطان رو ساخت و اون همه تاریخ رو تحریف کرد حتی به ایرانی ها توهین کرد و اونا رو بدوی نشون داد کسی معترض نشد حالا به این اختلافات جزیی گیر دادید و اونا رو گاف میدونید؟من کاری به روالی که تو این ۳۷ سال طی شده ندارم که بدون شک میتونست خیلی بهتر باشه اما دلیلی نمیشه که اشکالات و ایرادات نظام گذشته رو نادیده بگیریم توصیه میکنم کتاب آقای انصاری رو که پسرخاله فرح پهلویست رو بخونید تا گوشه ای از فساد حکومت قبل رو درک کنید.
حسن الوانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
دوست عزیز توصیه میکنم کتابهایی بخونید که ارزش خوندن داشته باشند. کتابهایی مثل خاطرات خانواده ی فرح دیبا و... وقت تلف کردنه. تنها کسی که در زمینه تاریخ معاصر داره به طور جدی و عمیق و علمی کار میکنه و واقعا کارش ارزشمنده دکتر عباس میلانی هستند. کتاب معمای هویدا که یک شاهکار تاریخی بود و کتاب اخیرشون نگاهی به شاه رو توصیه میکنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
برای این که توی حریم سلطان کسی به دنبال قضیه تاریخی اش نبود. اون یه سری داستانهای عاشقانه از نوع ترکیه ای بود که مردم فقط برای سرگرمی میدیدن. ضمنا در باره تاریخ کشور ما هم نبود که ما اعتراض کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
سریال بیشتر شبیه کمدی است تا یک سریال تاریخی و البته کسی انتظار نداره حقایق توش نشون داده بشه. ولی حداقل امیدوارم این گاف‌ها باعث بشه مردم برن سعی کنن خودشون به حقیقت تاریخ دست پیدا کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
شماها که با انقلاب سنخیتی ندارین چه انتقادی دارین
حسن الوانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
یعنی اگه کسی بخواد راست رو از دروغ تشخیص بده، اون وقت دیگه با انقلاب سنخیتی نداره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
متاسفانه برخی فکر می کنن کسی مخالف نظرشون حرفی بزنه با انقلاب و خدا و پیغمبر سنخیتی ندارن جالبه والا!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
انقلاب یه واقعه تاریخی بود که 37 سال پیش اتفاق افتاد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
این موارد باعث نمیشه که این اثر هنری فاخر زیر سوال بره واقعا به شخصه از دست اندر کاران این مجموعه تشکر میکنم بله یا علی گفتیم و عشق آغاز شد ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
اثر هنری فاخر رو خوب اومدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
تحریف تاریخ معاصر وباستان ایران درتمام سریالها وبرنامه های صدا وسیمای میلی بیداد می کند
ناشناس
Oman
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
سریال تاریخی بدرد عوام الناسی میخوره که کتاب نمی خوانند، تا موقعی که اسناد تاریخی هست چه حاجت به سریال امثال ورزی‌ها...
ناشناس
Oman
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
گل گفتی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
همچون تیتر زدید گاف پشت گاف که فکر کردم تو سریال معمای شاه ، مثلا اسم شاه رو اشتباه گفتند یا مثلا گفتند رضا قلدر پهلوی بجای تبعید، خودش تو ایران مرده !!!
دکتر وزیری داشته خطاطی می کرده فلان شعر معاصر رو نوشته !!! این چه ربطی داره به تاریخ و تحریف اون
معتادان دیروزی و امروزی هم معتادن دیگه ! حالا شما فرارویی ها تو اعتیاد تخصص دارید ماها نداریم
سن مرحوم استاد خالقی رو هم فرض کنیم پیرتر نشون داده باشند چه تحریفی صورت گرفته که تاریخ ایران و دوران منحوس پهلوی رو بدتر از اونچه بوده نشون بده
این شیوه خنده دار نقد کردن شما نشون داد واقعا سریال تا اینجا درست عمل کرده
فرارو !!! تو که عاشق نشون دادن فضای روشن و مثبت از دوران رژیم پهلوی هستی و این رو همه می دونند
این پیام رو هم امیدوارم !!!! منتشر کنی ولی بعیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
اکه بشه تیپی که بازیگرای زن تو فیلم های زمان شاه دارن رو صدا و سیما واسه فیلم های غیر زمان انقلاب هم مجاز میکرد ، میشه گفت که از زن استفاده ی کالایی نمیکنن
گرجی پور
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
اگه کسی تاریخ نخونده باشه این سریال روش میتونه اثر بذاره. اگه سواد درست حسابی داشته باشه خودش میدونه داستان از چه قراره و کلا اصلا این سریال بی ارزشو نمیبینه. خلاصه و مفید . فرارو جان لطف کن و منتشر کن.
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
نگفتن برخی واقعیتها هم تحریف محسوب میشه. برای مثال رضا شاهی که در این سریال نشان داده شده, انگار هیچ کار مثبتی برای این مملکت انجام نداده و سراسر خیانت بوده. درحالیکه اکثر آدمها خاکستری هستند نه سیاه و نه سفید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
در همه جا فرومایگی باید حاکم باشه. این همه پول که به جیب کارگردان کم مایه ای مثل ورزی سرازیر شده با سرمایه گذاری خصوصی که نبوده، از محل ثروت عمومی بوده. فیلمی عاری از حتی یک سکانس زیبا و صرفا مشتی شعار به جای دیالوگ، که بیشتر مشابه اعلامیه های سیاسی بی مایه و جاهل ترین گروه های سیاسی است.
حتی دیالوگ بین پدر و پسر هم مشتی شعار بی سر و ته، در حد روخوانی از روی اعلامیه فلان گروهک است.
دکتر14
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
اقای ورزی خیلی سعی می کنه خودش رو یک فیلم ساز تاریخی نشون بده اما متاسفانه اثار ایشون بسیار سطحی ونازله.این سریال رو باید یکی مثل زنده یاد علی حاتمی می ساخت با اون دیالوگ های ناب وجادویی وتوانایی خاصش یا ناصر تقوایی کاربلد.راستی یه نکته چرا این خانواده شریفی نیا همه جا هستن؟کسی میدونه؟!!!!!!!!!!!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv