bato-adv
کد خبر: ۴۵۷۴۵۹

تنزل ارزش پول ملی، افزایش خط فقر و شکاف طبقاتی؛ چه خبر است؟

تنزل ارزش پول ملی، افزایش خط فقر و شکاف طبقاتی؛ چه خبر است؟

یکی از علل فقر در جامعه سیاست‌های داخلی دولت است که منشأ آن بودجه‌هاى سالیانه، عدم تخصیص منابع، عدم انتظام مالی بودجه و همچنین هزینه‌های عظیم فرابودجه‌اى است که دولت نظارتی هم بر مصارف آن ندارد. تورم اعلامی ۴۱.۲ درصد است در حالی که حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش یافته است. یعنی آن‌ها بیست و یک و دو دهم درصد فقیرتر می‌شوند که نتیجه آن کوچک شدن سبد معیشتى آنان است.

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹
فرارو- افزایش نرخ تورم و عدم تناسب میان هزینه و درآمد این روز‌ها بیشتر از هر وقت دیگری احساس می‌شود. در روز‌هایی که دلار ثانیه به ثانیه قیمت می‌زند تا بخش بیشتری از جامعه زیر فشار تورم له شوند، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور هم از رسیدن خط فقر خانوار چهارنفره ایرانی به ۱۰ میلیون تومان خبر می‌دهد.
 
به گزارش فرارو، حمیدرضا امام‌قلی‌تبار گفته بود: «براساس این برآورد و دریافت خوشبینانه حقوق ماهانه سه‌میلیون تومانی کارگران، به‌راحتی می‌توان اثبات کرد که کارگران (بیش از نیمی از جمعیت کشور) در فقر مطلق به‌سر می‌برند.»

تصویری که وضعیت اقتصادی این روز‌ها پیش روی هر ایرانی می‌گذارد زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که بدانیم طبق آمار‌های مرکز آمار ایران، در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، تولید ناخالص داخلی سرانه حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که هنوز آمار‌های کامل مربوط به سال ۱۳۹۹ منتشر نشده‌اند، اما می‌توان حدس زد وضعیت خیلی وخیم‌تر از قبل شده باشد. به بیان ساده، ایرانی‌ها طی این سه سال، ۱۰ درصد فقیرتر شده‌اند. البته این آمار گویای همه مسایل نیست و در ضمن وضعیت وخیم سال ۱۳۹۹ را هم در بر نمی‌گیرد.

شاخص فلاکت در کشور افزایش یافته است
خط فقر و شکاف طبقاتی در ایران /////////////////////////
محمود جامساز اقتصاددان و کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگو با فرارو در این باره اظهار کرد: خط فقر روز به روز افزایش پیدا می‌کند و کثیری از آحاد جامعه را در بر می‌گیرد حتی بسیاری از طبقات متوسط ریزش کردند و فاصله طبقاتی بسیار زیاد شده است. ده دهک را بر اساس درآمد مشخص کردند، اما دهک ده که بالاترین درآمد را دارد از نظر میزان تعداد افرادی که در این دهک هستند بسیار بسیار اندک اند و طبقات پایین همانطوری‌که به دهک یک نزدیک می‌شویم افزایش پیدا می‌کنند.

وی درباره چرایی این وضعیت گفت: اقتصاد ما اقتصاد دولتی، نفتی، رانتی و ایدئولوژیک است که تخصیص منابع بین بخش‌های واقعی اقتصاد به صورت بهینه انجام نمی‌شود. یعنی ما با داشتن درآمد سرشار نفتی در سال‌های گذشته فقط درصد اندکی را صرف زیر ساختار‌ها و امنیت جانی، مالی، رفاه اجتماعی، آموزش و بیمه و سایر مسایل مبتلا به آحاد جامعه می‌کردیم که دولت حتی به موجب اصول ۳۰ تا ۳۲ قانون اساسی مکلف به انجام آن است. در حقیقت بودجه ما بودجه‌ای است که مصارفش بسیار زیاد است.

او در ادامه گفت: این بودجه به دو بخش تقسیم شده است؛ یکی بودجه عمومى شامل مخارج جاری دولت و مخارج عمرانی و یکی هم بودجه کل دولت که علاوه بر بودجه عمومى شامل شرکت‌های دولتی هم می‌شود. چون حجم بزرگی از هزینه‌ها از سوى نهاد‌ها و بنیاد‌های فرادولتی بر دولت تحمیل می‌شود لذا حجم مصارف دولت بسیار زیاد شده و برای متوازن کردن ترازنامه، درآمد‌ها را افزایش می‌دهند. در مورد درآمد نفت و صادراتش با توجه به تحریم‌ها و قیمت نفت خیلی خوش بینانه و خیال پردازانه بودجه سال ۹۹ را بر اساس صادرات یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ۵۰ دلاری بستند یعنی درآمد‌ها را در حالی که بر شدت تحریم‌ها افزوده می‌شود بلندپروازانه افزایش دادند تا بودجه را متوازن کنند.

وی افزود: معلوم است این درآمد‌ها محقق نمی‌شود و دولت مجبور است برای پوشش دادن هزینه‌های خود به اوراق قرضه، افزایش خدمات دولتی یا تحمیل مالیات بیشتر برکسبه یا فروش اوراق ودیعه و دیگر ابزار بپردازد یا حتی تشویق مردم به بورس و عرضه سهام در بورس و آزاد کردن سهام عدالت تا بتواند از بورس مالیات دریافت کند. اگر تمام این برنامه‌هایی که دولت در دست اجرا دارد به نتیجه برسد که خیلی تردید آمیز است؛ شاید تنها پنجاه درصد کسری بودجه دویست تا دویست و پنجاه هزارمیلیارد تومانی را تامین کند.

این اقتصاددان تشریح کرد: نه تنها این دولت که دولت‌های گذشته سالیان سال، کسری بودجه خود را از طریق بانک مرکزی تامین می‌کردند. بانک مرکزی پول چاپ می‌کرده و به دولت می‌داده است. به این ترتیب، بدهی خالص دولت افزایش و در نتیجه پایه پولی بالا می‌رفته و بر حجم نقدینگی افزوده می‌شده  و از آنجایی‌که نقدینگی به سمت بخش‌های مولد اقتصادی هدایت نمی‌شد باعث ایجاد تورم می‌شده است. وقتی تورم ایجاد می‌شود بمنزله افزایش سطح عمومى قیمت‌ها و در نتیجه کاهش ارزش پول ملى است. طبیعتا" با افزایش نرخ تورم، قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر و کارمندان، حقوق بگیران و صاحبان مشاغلى که درآمد ثابتی دارند کاهش می‌یابد و روز به روز سبد معیشتی‌شان کوچک‌تر و بر فقرشان افزوده می‌شود.

جامساز تصریح کرد: یکی از علل فقر در جامعه سیاست‌های داخلی دولت است که منشأ آن بودجه‌هاى سالیانه، عدم تخصیص منابع، عدم انتظام مالی بودجه و همچنین هزینه‌های عظیم فرابودجه‌اى است که دولت نظارتی هم بر مصارف آن ندارد. تورم اعلامی ۴۱.۲ درصد است در حالی که حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش یافته است. یعنی آن‌ها بیست و یک و دو دهم درصد فقیرتر می‌شوند که نتیجه آن کوچک شدن سبد معیشتى آنان است.

او اضافه کرد: این نرخ تورمی رسمى اعلام شده با واقعیات رشد قیمت‌ها همخوانى ندارد؛ لذا بى اعتمادى مردم را نسبت به آمارهاى دولتى افزایش می‌دهد. این تورم میانگین شاخص مصرف کننده است که حدود ۳۷۵ قلم کالا را در بر می‌گیرد که بسیارى از آن‌ها خارج از اقلام معیشتى و کالا‌هاى اساسى است. بدیهى است که اگر میانگین تورم کالا‌هاى اساسى مورد نیاز مبرم عامه مردم محاسبه شود با تورم بیش از صد درصدى مواجه خواهیم بود. افزایش روز به روز کالا‌ها توجیه کننده تورم اعلامى نیست. کسی نمی‌تواند باور کند تورم سبد معیشتى مردم ۴۰ یا ۴۲ درصد است.

وی افزود: تنزل ارزش پول و قدرت خرید و رکود مردم را در فقر و فلاکت قرار داده و باعث سوء تغذیه کودکان و نوجوانانى که آینده مملکت باید بدست آن‌ها ساخته شود؛ گردیده است. این سوء تغذیه سلامتى آنان را در خطر جدى قرار داده است. بویژه که کرونا ویروس هم مزید بر علت شده و شرایط را سخت‌تر ساخته است. متاسفانه یک برنامه مشخص و منسجمى هم جز توصیه‌هاى رعایت پروتکل‌هاى بهداشتى به مردم ارائه نشده در حالیکه براى بسیارى از آحاد جامعه رعایت این توصیه‌ها امکان پذیر نیست و بتدریج بر تعداد جان باختگان افزوده می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: ما ۱۷ میلیون نفر جمعیت حاشیه‌نشین داریم که کار مشخصی ندارند و به تکدی‌گری و گل فروشی در چهارراه‌ها مشغول هستند یا در سطل زباله دنبال غذا یا برای خواب در پی اجاره سقف خانه‌ها آن هم شبی ۵۰ هزار تومان هستند. روستائیان و شهرنشینان هم از این خطرات در أمان نیستند حتى رده‌هاى فوقانى طبقات متوسط هم رفاهشان را از دست داده‌اند.

جامساز بیان کرد: برای ساماندهی اقتصاد نیازمند تغییرات کلی در ساختار اقتصاد دولتی هستیم. نه این‌که خلق‌الساعه اعلام شود به شصت میلیون نفر افراد جامعه، یارانه معیشتى کالایى تعلق می‌گیرد. این اعتراف به این است که ۶۰ میلیون نفر فقیر در کشور وجود دارد که نیازمند معیشت هستند. این برای ایران خیلی تاسف بار است آن هم با وجود این همه منابع طبیعی زیرزمینی و روزمینی و سرمایه‌های اجتماعی.

وی افزود: سرمایه‌ها اجتماعی ما بسیار مهم است. از بین بردن این سرمایه‌های اجتماعی یعنی از دست دادن اعتماد مردم نسبت به دولت. ما واقعا توانایی‌های بسیار زیادی در مردم داریم. یکی از سناتور‌های کانادا گفته بود اگر پزشکان ایرانی روزی در کانادا اعتصاب کنند وضعیت پزشکی ما مختل می‌شود. این یعنی مهاجرت سرمایه‌هاى اجتماعی، چقدر در ایران برای این‌ها هزینه شده، اما منافعش را غرب می‌برد. آن هم فقط به خاطر سیاست‌های غلط حکومت، دشمن پنداری‌ها و دیپلماسی که به روش مطلوبی پیش نمی‌رود و مذاکره انجام نمی‌شود.

این کارشناس گفت: به نظر من باید با حفظ مصالح ملی این مذاکرات انجام شود و تا این مذاکرات صورت نگیرد و روابط حسنه برقرار نشود تا ما در زنجیره اقتصاد جهانی قرار نگیریم و تجارت خارجى‌مان از انزوا بیرون نیاید نه تنها اقتصادمان بسامان نمی‌شود بلکه بر فقر و فلاکت عامه مردم نه خواص افزوده می‌شود. ما دو سال پی درپی در سال‌های ۹۸ و ۹۷ رشد اقتصادی منفی داشتیم، امسال هم پیش بینی می‌شود ۱۰ الی ۱۲ درصد رشد اقتصادی منفی داشته باشیم پس نه تنها درآمد سرانه افزایش نمى‌یابد بلکه شاهد کاهش اشتغال و رشد بیکارى هم خواهیم بود که افزایش دهنده فقر است، در حال حاضر رکود و بیکارى شاخص فلاکت را بشدت افزایش داده است.

او همچنین با توجه به اعلام خط فقر ۱۰ میلیونی در کشور عنوان کرد: به نظر من، اگر یک خانواده چهارنفری مستاجر و در طبقه متوسط باشد با ده میلیون تومان نمی‌توانند زندگی را بگذرانند، چون اجاره مسکن درصد عمده اى از درآمد آن‌ها را می‌بلعد. تامین سر پناه یکى از چالش‌هاى عمده‌ای است که دولت‌ها طى سال‌ها در راستاى حل آن ناموفق بوده‌اند. مستأجرین بویژه طبقات متوسط که از جایگاه و شأن اجتماعى برخوردارند هر سال با درخواست افزایش مبلغ ودیعه و اجاره روبرو می‌شوند که در توانشان نیست و مجبور هستند هرساله رنج خانه بدوشى را تحمل کنند و به نقاط پست ترى که در شأن خانواده آن‌ها نیست کوچ کنند؛ و هر سال محل تحصیل فرزندان خود را تغییر دهند و در نتیجه فشار روانى فرزندان و خانواده را سرخورده و أفسرده می‌سازد. زیرا ناچارند بتدریج امید دستیابى به رفاه ناداشته را از دست بدهند و از آینده‌اى که در انتظارشان است بیمناک باشند. این‌ها تبعات فقر است.

اعلام خط فقر رقم ده میلیون تومانی، ایران شمول نیست
خط فقر و شکاف طبقاتی در ایران /////////////////////////هادی حق‌شناس کارشناس مسایل اقتصادی نیز در گفتگو با فرارو در این باره بیان کرد: اگر ما واژه جنگ اقتصادی را بپذیریم و قبول کنیم که بر اساس اظهار نظر غرب و آمریکا اقتصاد ایران در حداکثر فشار ممکن قرار گرفته است و اگر باز بپذیریم صادرات و واردات کشور دچار اخلال شده است بر مبنای پذیرش این پیش فرض‌ها، باید آثار و عوارض آن‌ها را هم بپذیریم. اینکه نماینده‌های محترم مجلس می‌خواهند برای افزایش بخشی از یارانه‌ها برای برخی از دهک‌های درآمدی اقدام کنند، این‌ها واقعیت‌های آن پیش فرض اصلی است.

وی ادامه داد: پیامد تحریم‌های ناجوانمردانه غرب و کرونا این شده است که اقتصاد ایران رشد منفی داشته باشد، رشد منفی به بیان ساده یعنی کوچک شدن کیک اقتصاد ایران. اگر بپذیریم که حتما باید پذیرفت اقتصاد ایران کوچک شده و از طرف دیگر تقاضا به لحاظ رشد جمعیت و تنوع مصرف، افزایشی بوده است، این منجر به شکاف می‌شود یعنی هر جا عرضه و تقاضا از تعادل خارج شود، اولین نتیجه آن شکافی است که تفسیر آن شکاف همان تورم است و تورم یعنی تمام شدن ظرفیت آن بخشی از جامعه که درآمد ثابت دارند و بدتر شدن وضعیت کسانی که درآمدی ندارند.

این کارشناس اظهار کرد: همین که اقتصاد دارای تورم است یعنی پذیرفتیم که فاصله دهک‌های درآمدی افزایشی است و شکاف بین دهک‌های درآمدی ایجاد شده است. حالا این شکاف بر اساس اینکه خط فقر را چگونه محاسبه کنیم ممکن است دارای نوسان کم یا زیاد باشد، اما مهم این است که به دلیل تورم، شکاف ایجاد شده است.

او افزود: این تورم بیماری نیست بلکه علامت بیماری اقتصاد است و علت اینکه اقتصاد ایران چنین وضعیتی پیدا کرده است عمدتا به دلیل تحریم‌ها و شرایط کرونا و عوامل دیگر است وگرنه درسال‌های ۹۴ تا ۹۶ پس از پایان دور اول تحریم‌ها شرایط اقتصادی به ثبات رسید. دولت یازدهم در شرایطی استقرار پیدا کرد که دور اول تحریم‌ها بود. نقطه اوج آن تحریم‌ها در سال ۹۲ بود، اما به دلیل پذیرفتن برجام، اقتصاد ایران از سال ۹۴ آرام گرفت. حتی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ دو سال پیاپی نرخ تورم یک رقمی داشتیم که در چهل سال گذشته رخ نداده بود.

حق‌شناس اضافه کرد: اما ۱۷ اردیبهشت ۹۷ و خروج آمریکا از برجام به عنوان یک تکانه در اقتصاد ایران یاد می‌شود که از جمله پیامد‌های این خروج این بود که در صادرات نفت ما و نقل و انتقال پولی ما مشکل ایجاد شد. همچنین در سه سال گذشته تورمی بی سابقه ایجاد شده است. آثار این تورم ایجاد شکاف درآمدی بین دهک‌های درآمدی است که خروجی آن فقر در طبقات پایین و ثروتمندتر شدن تعداد محدودی در دهک‌های بالاست.

وی افزود: بی‌شک به خاطر تحریم‌ها و کرونا خط فقر ارتقا پیدا کرده است. اما این رقم ۱۰ میلیونی که ذکر می‌شود ممکن است در منطقه‌ای در تهران مصداق پیدا کند، اما شهرستان‌ها و چهل درصد جمعیت که در روستا‌ها هستند با یک سوم این مقدار هم می‌توانند حداقل زندگی را داشته باشند. ده میلیون در روستا با تهران معنای متفاوتی دارد. این‌که بگوییم خط فقر در ایران ۱۰ میلیون است باید اعلام شود در کجا. آیا در کردستان، ایلام و سیستان و بلوچستان کسی که ۱۰ میلیون دارد فقیر است.

این کارشناس در ادامه گفت: باید کنار این اعداد تفسیر هم کرد. این ۱۰ میلیون در کدام منطقه خط فقر است. در منطقه‌ای که اجاره یک واحد مسکونی ۱۰ میلیون است یا در جایی که با خیلی کمتر از این می‌توان واحدی را اجاره کرد. مسلم است خط فقر ۱۰ میلیون تومان، ایران شمول نیست و کل جغرافیای ایران را در بر نمی‌گیرد.
bato-adv
محمد - اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نه هیچ خبری نیست . اینا همش مژده اس . مژده آید خبرررری در راه است !!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اینا رو به کدخدا باید گفت
کهن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
علت مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور کاملا واضح و مشخص است و همه از آن آگاه هستند ولی هیچ کس جرات بیان آن را ندارد .
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
فرارو واقعا خودتو به دادانیی زده ای؟
واقعا نمیدونی تو این مملکت چه خبره!
یاخودت وزدی به کوری و کری؟
صدا خرد شدن استخوان ها را نمی شنوی؟ بعدش تیتر میزنی چه خبراست؟
خوب همه میدانیم چه خبر است اما زبان گویایی می خواهیم که شجاعتش را داشته باشد و بگوید که ایها الناس این قبایی که برتن شما دوخته اند دروغ است. هیچ است. پوچ است.
آن بهشت خیالی که شما را به آن وده داده اند دروغ است.
شجاعت داشته باش و مثل آن داستان عبرت آموز بگو آنان که وعده دوختن قبای رنگین به ما دادند، شیادانی بیش نبودند.
صابر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
روحانی مچکریم!!!!!!! چنان رونقی آوردی که حالا حالا ها نمی‌تونیم روی پاهامون بایستیم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۴۷
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
تا این مذاکرات صورت نگیرد و روابط حسنه برقرار نشود تا ما در زنجیره اقتصاد جهانی قرار نگیریم و تجارت خارجى‌مان از انزوا بیرون نیاید نه تنها اقتصادمان بسامان نمی‌شود بلکه بر فقر و فلاکت عامه مردم نه خواص افزوده می‌شود....
دقیقا گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
والله بالله با مذاکرات هیچ دردی درمان نمی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
گل گفتی . نتیجه در افتادن با خان و کدخدا نتیجه ای نداره جز بدبختی و آوارگی ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اری یا تعامل یا تقابل باید ایندو با رای مردم گذاشته شود
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خدا بزرگ است
ناشناس
Germany
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
منفی دهنده ها = کاسبان تحریم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
تنها راه نجات همینه اینایی هم که منفی دارن جزو همون 2 درصد مرفه هستن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
متاسفانه دولت و مجلس و مسئولان براحتی میتوانند در این شرایط حداقل قیمت مسکن و اجاره و بها و خودرو و برخی اقلام اساسی خوراکی مانند نان و برنج و ...را براحتی کنترل کنند چون به اداعای خودشان در صنعت ساخت و ساز و درصد بالایی از ساخت خودروهای داخلی خودکفا شده ایم .( البته به ادعای خودشان) پس اگر خودکفا شده ایم این اقلام وابستگی ارزی کمی باید داشته باشند .
مثلا با مالیات بسیار بسیار سنگین بر ملک و اجاره بها میتوان مسکن را حتی تبدیل به یک کالای ضررده کرد یا خودرو را همچنین و فقط کسانی که نیاز دارند بروند سراغ مسکن و خودرو و اقلام خوراکی را هم که میتوان با نظار ت شدید از مسیر عرضه تا تقاضای واقعی ( البته اگر بخواهند ) کنترل کرد ....اما متاسفانه این کار را انجام نیمدهند !!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دوست عزیز من موجر وقتی ببینم اجاره دادن برام نمیصرفه اجاره نمیدم ملکمو. اساس میریزم توش که خونه خالی هم نباشه.
اونوقت شمای مستاجر باید در به در دنبال مورد اجاره باشی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بدبختی ملت همش از همین ادعاهای آقایون هستش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نابغه چیزی گران نشده بلکه حجم پول بی پشتوانه بالا رفته و رشد اقتصادی هم منفیه. اگر بایدن بیاد باید مذاکره کرد اگر ترامپ بیاد خدا داند که چه شود
نام
Singapore
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
چه خبر است؟
عین خانواده یتیم شدیم
ارس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
واقعا کسی به فکر ما آدمها هست ؟!
آخه این چه بساطیه برا ما درست کردین ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دولتمردان خانه های بالای شهر و حقوق های نجومی دارند و ویلا باغ های بزرگ و.....


شکم سیر از گرسنه خبر ندارد و نخواهد داشت زیرا لباس نیمدار نپوشیده و با نان خالی نخوابیده.
نام
Finland
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
شدیم منزوی ترین کشور در طول تاریخ جهان با فروپاشیده ترین و داغون ترین اقتصادها . خدا رو شکر
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
به نفع همون کشوری کار شده که بهش واقعی یا صوری فحش میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خنده های ظریف محاله یادم بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
سونامی کرونا را یادت رفت
نام سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آنچه مسلم است ، تورم مانند تب شدید برای اقتصاد است و همانطور که برای بیمار موقت پاشویه میکنند ، برای اقتصاد هم باید حجم پول را کنترل کنند . لیکن با کمال بیخردی برای 60 میلیون کمک هزینه پخش میکنند ویا پنجاه میلیون ودیعه مسکن میدهند . بخشی از این بلا را یارانه ها بجای اقتصاد انداخت ، یک ریال میدهید ، بعدا سه ریال با تورم تحمیل میکنید ، آیا در آن بالا یک عاقل ،یک اقتصاد دان ، یک دلسوز پیدا نمی شود که بخاطر جلوگیری از سقوط نظام عاقلانه اقدام کند ؟
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کسی که با قصاب محل می جنگد شب به جای آبگوشت ، آب جوش می پزد !!
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
سرانجام اقا امين حرف بجايي زدي.اينجا يك افرين گرفتي.
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کشوری که اقتصادش بر مبنای دلار است بیجا می کند به فدرال رزرو آمریکا فحش می دهد !!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دقیقا
اگه امریکا هرچی هست ولی زندگی ما که وابسته به پول اون کشوره
پس صد درصد وابسته ایم و به صورت صوری فحشش میدن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آمریکا و فدرال رزرو هیچ غلطی نمی توانند بکنند اصولا همه کارهاشون درست و حساب شده و بدون غلط است.
در عوض این ماییم که فقط داریم غلط می کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
سنگین
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
یه چند تا سلطان اعدام کنید درست میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آره
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
قیمت کاغذ اسکناسی که چاپ می کنید از قیمت اسمی اسکناستان بیشتر است ! هر بیتی که به بانکداری الکترونیک تخصیص می دهید ۱۲ برابر ارزش اسمی دلار ارز می برد !!
ویولن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
به این نمیگن عزت و مقاومت
اگر عزت هست پدر خانواده نباید بخاطر بلندپروازی یه عده ای اقلیت شرمنده زنو بچه اش بشه
و مقاومت هم نباید فقط از جانب مردم باشه اگر قرار بر مقاومت هست اون آقایونی که اون بالاها نشستند و به ریش مردم میخندند شرایط بد اقتصادی توی زندگی اونا هم تاثیر بذاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
وضعیت فعلی ایران نتیجه ذلت دولتمردان مقابل آمریکاست نه مقاومت شان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خبر خیر سلامتی
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خانواده دانش آموز 11 ساله ای که به دلیل نداشتن گوشی هوشمند خودکشی کرده بود، جزئیات ماجرا را برای رکنا شرح می دهند.

مادر محمد می گوید که مدیر مدرسه می گفت می خواهد به محمد و 2 دانش آموز دیگر گوشی تلفن همراه بدهد اما این وعده عملی نشده بود
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خوب با این دلار که زندگی ما وابستشه حتما معلم محترم گوشی ای که میخواستن برای این بچه ها بگیرند به صورت ثانیه ای قیمتش بیشتر و بیشتر شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
چه بچه حساسی بوده.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
الان مسئول فلاکت مردم چه کسی هست؟ .........
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
امریکا که ارزش دلارش میره بالا
بعد هم میگن هیچ غلطی نمیتونه بکنه
بس کنی د دیگه اون خوب غلط میکنه و وضعیت ما رو به این روز دراورده البته با کمک همدستانش حالا با علم یا بی علم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
حتما وصلش می کنند به خاندان پهلوی یا متجاوزان عراقی و یا سفینه های مریخی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خودت
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
جمله معروف: "ما خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم"
الان مسئول بدبختی ما، خودمان هستیم که هر بلایی که سرمان آورده اند بازهم به آنها لبخند زده ایم!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
عزیز دل اغتشاش از تفاوت طبقاتی بین مردم و مسولین است . درد اینجاست که ولنجک نشینهایی که فرزاندانشان ببخشید آقازاده هاشان در خارج از کشور در حال صدور انقلابند دستور قناعت می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
مسئولی که نتواند فرزندش را درست تربیت کند چگونه است؟!!
نام
Turkiye
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
چرا دروغ می گویی حقوق من 15 در صد افزایش داشت در صورتی که تورم درست 200 در صد بود خدا لعنت کسی را که ما را به این روز انداخت
نام
United Arab Emirates
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بابا اينو بركنارش كنين ديگه مملكت داره متلاشي ميشه بدادمون برسين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
این هم بره اتفاقی نمی افته مطمئن باشید
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
این و اون دیگه فرقی نداره
مملکت در سرازیری است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
یعنی عقلت به همین جمله قد داد پرفسور مشکل این هست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دود دعواهای آقایون داره تو چش ملت میره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دلت خوشه ها. اره الان ابراهام لیکن، نلسون ماندلا تو نوبتن بیان رییس جمهور بشن
کهن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بسیار پیشنهاد خوبی است ، اصلا فردا صبح اول وقت روحانی برکنار شود، چه راهکار عملی توسط فرد جانشین ایشان وجود دارد و قابل انجام است که روحانی نمیتواند آن را انجام بدهد‌.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
به این ربطی نداره
رییس جمهور در ایران هیچ کاره است!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
باز هم نطریه سنبل و ماشین
نان روستا گران برق کوچهروستا سرشکن به روستایی
نان و برق و بزرگراه ارزان به شهر
شکاف بزرگ را این مدیریت ایحاد کرد که امروز تخم مرغ از شهر به روستا می رود ارد از شهر به روستا می رود فقر از شهر به روستا یعنی واحد تولید کشور می رود و روده هابحای جذب دفع می کنند و نتیجه قهقرا هر ار چند وقت افزایش یک صفر جاو چول ملی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
سیاستهای اقتصادی به کار برده شده در مقابل تحریمها، درست نبود: ابتدا کلی ریخت و پاش منابع ارزی با ارز ارزان و میدان دادن به اختلاس گران ارزی در قالب صادرات غیر نفتی و بر نگرداندن ارز، اجازه دادن به خروج سرمایه ها از کشور که نمونه کوچک آن در خرید املاک ترکیه و گرجستان و .. قابل مشاهده است، واردات کالاهای لوکس و ماشینهای چندین میلیاردی و گوشیهای چند ده میلیونی در حالیکه کودک یازده ساله به علت نداشتن یک گوشی هوشمند ساده جهت ادامه تحصیل خودکشی می کند و ......... =افتضاح سیاسی+اقتصادی+اخلاقی
سمیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
چرا این خبر کامنتی ندارد؟؟؟؟؟؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
تازه میگی چه خبر است ؟؟؟ معلومه چه خبراست این نتیجه سیاستهای مسئولین و حاکمان ماست که البته هزینه های آن از جیب آحاد ملت پرداخت میشه
مالباخته دولت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
#کم_فروشی_حاکمیت
اگر این کم فروشی نیست؛ کلاهبرداری دولت از طریق اوراق قرضه ای که با وعده "ثبات ارزش پول" و از همین طریق انجام شد، هم خیانت در امانت بود و هم ... و قطعا کم فروشی بنا بر نص آیات متعدد قرآن:
https://www.farsnews.ir/my/n/32670
دلخوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نه تنها دنیای ما را آباد نکردند، بلکه آخرت مان هم به جهنم شده:
خسر الدنیا و الآخرة
ماییم؛ ما!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
در مورد هزینه های عظیم فرا بودچه ای بیشتر توضیح بدید.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
غلطاش را کرده
مردم له شدن
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
یک مشت بیسواد و نالایق و نابخرد، تمامی کرسی های صدارتی و مدیریتی این مملکت را به دست گرفته اند آن هم با حقوق های کلان؛ خوب می چرند،خوب می پرند، خوب می بافند و خوب می درند؛ در این سیستم، ضعیف له و لورده می شود و این آقایان هر روز فربه و فربه تر می شوند.
کجایی عدالت کجایی!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
هوس شاسی بلند هم دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کم لطفی می فرمایید. این آقایان از سخت ترین فیترها عبور کرده اند تا به ما و شما خدمت کنند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بی کفایتی رئیس جمهور و هیئت دولت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
یعنی فکر میکنی با تغییر رئیس جمهور گل و بلبل میشه، پس زمان محمود کجا بودی داداش؟ کار از بیخ و بن خراب است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
رییس جمهور هم یکی مثل منو شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
مطمئنی مشکل از دولت یا جرات نداری منشائ اصلیشو بگی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
با این جمله معلومه بیسوادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
زمان محمود خانه می‌ساخت مردم کار داشتند هرروز دستاورد جدید زمان این فتنه گران فقط بدبختی و خبر بد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
رئیس جمهور هیچکاره است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خانه از پای بست ویران عمو!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
فقط و فقط رئیس جمهور بی کفایت است و اگر رئیس جمهور و هیئت دولت عوض شود تورم تک رقمی و حتی صفر می شود!!!!!!!!!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
ناشناس 13:48 زمان خاتمی هم بهتر از احمدی نژاد بود این برای با کفایت بودن نبود فقط اون موقع خزانه پر بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بیسوادی
بیسوادی
بیسوادی

سواد که به مدرک نیست


بیسوادی
بیسوادی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
شما نميدوني چه خبره؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
4 عدد هويج + 5 عدد نارنگي + 5 عدد سيب درختي+ 7 عدد سيب زميني + 8 عدد پياز ريز + يك بسته نان لواش (4 تايي) + 4 عد شير كوچك تك نفره + پنير سفيد آمل 2 نفره + 3 عدد شيرين عسل + ماست دامداران يك سطل كوچك . جمعا" 80 هزار تومان
لعنت بر گراني و گرانكاران
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خوب خریدی باز. گرونتر از این حرفا میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
داداش آدرس رو گم کردی ؟
واشنگتن دی سی - کاخ سفید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خوب خریدی .
ناشناس
Australia
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
میشه ۲ دلار و ۳۰ سنت. هیچ کجا با این مبلغ انقدر کالا نمی دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خوب خریدی! همین اقلام ر و شاید کمتر، من خریدم 120!
sanaz
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
به نظرم خوب گرفتی .
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
چه مفت. برا ما هم می خریدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
داداش خوب بهت دادن محلتون کجاست
من یه ماستو یه روغن و یه تخم مرغ خریدم شد ۸۰ تومن
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بغال محله شما خیلی ارزون حساب می کنه والا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
داداش خیلی خوب خریدی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خبری نیست همه چی ارومه روحانی چقدر خوشبخته
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
روی چنگیز و تیمور و آتیلا و اسکندر سپید و روحشان آسوده است.
نام
United Arab Emirates
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خبری نیست که!
وعده های انتخاباتی آقای روحانی یکی یکی داره عملی میشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نمیدونم اینایی که فکر میکنن مشکل با این دولت یا اون دولت حل میشه فازشون چیه!
یعنی واقعا فکر میکنن اگر رییسی بود الان دلار غیر از این بود؟
ناشناس
Germany
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
واقعا. خبری نیست. اقایان یک وقت خدای نکرده خم به ابرو نیارن. همه چی خوبه. اقایون تو خونه های شمال شهرشون بشینن.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آره، روحانی عوض بشه گل و بلبل میشه...انقلاب اقتصادی میشه...ایران دست روحانیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
این چه رسم مملکت داریه!؟؟؟
مردم ناچارا باید داخل این رودخانه شنا کنند تا غرق نشوند.
ناh
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
جالبه شاخص فلاکت، شاخص بعدی چیه!؟احتمالا" هلاکت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
و شاخص انقراض.
این طوری پیش بره دیگه ایرانیان در زیستگاه طبیعیشون وجود نخواهد داشت و نهایتا تنها مهاجران از این گونه باقی خواهند ماند.
ع
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خبری نیست ، فقط یک کشور رها شده ...
پرتو
United Arab Emirates
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
شاخص فلاکت یعنی شاخص تورم به اضافه شاخص بیکاری.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کلا توی یک جمله خلاصه کنیم
کش تنبان مملکت در رفته
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اين پيآمد وضعيت نه جنگ نه صلح است! دستآورد انفعال است! فلسفه انتظار است! انتظار براي نتيجه انتخابات آمريكا!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
من نمی دونم چه خبره ولی یک چیز رو می دونم که یک بار بیشتر عمر نمی کنم.
خدا لعنت کنه تمام کسانی رو که باعث شدن عمر ما به فنا بره.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
هیچکس از من دهه هفتادی در مورد سیاست خارجی نظر خواهی نکرد من نمیخواهم با کسی دشمن باشم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خب آخرش چه خواهد شد. تا کی این وضع اینطوری ادامه خواهد داشت یک سال یا دو سال یا سه سال یا ده سال تا کی؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آقای به ظاهر اقتصاد دان ایران شمول نیست ولی اینم بدون دآمد خانوارها هم به همون نسبت کم میشه یا اصلا حذف میشه در نقاط دور افتاده
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
واقعا کسی نیست به این مسایل رسیدگی کنه صدای مردم را بشنوه که زیر بار تورم له شدن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آقااستراتژی شما چیه؟ نه جنگ میکنید نه مذاکره- مردم هم که دارند زیر تورم نابود میشن؟!!!- تکلیف این وسط چیه؟
بهبهانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کار به جایی رسیده که
نیسان آبی 270 میلیون!
بلندگو دستی 1 میلیون!
یعنی واسه اینکه بری تو کوچه ها آهن آلات و ضایعات هم بخری تازه ملت بهت فحش هم بدن!!!
به 271 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز داری!!
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
صریح و روشن

بدون "بازیابی سهم حقیقی ایران از بازار جهانی نفت"، آینده سیاهی پیش روی کشور قرار دارد
با تداوم وضعیت فعلی، ایرانیان یکی از فقیرترین مردمان جهان شده امنیت ملی و نفوذ منطقه‌ای کشور نیز روز به روز آسیب‌پذیرتر خواهد شد.
خبر های خوبی نیست!
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اینا مهم نیست مهم اینکه امنیت داریم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
مسئولین بفکر حق الناس باشن انشاءالله
ناحمدام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
همه این اتفاقات نتیجه بی لیاقتی ملت است نه مسولین
مملکت ملت دانا میخواهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
چه خبره ؟
راستش اقتصاد مملکتمون یه ذره مرده
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خبر خاصی نیست .....ملالی هم نیست جز بی شرمی و وقاحت آقایان .....
در این مملکت اقایان با این همه مشقت که به مردم تحمیل میکنند هدفشان چیست ؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نیاز به تغییر اساسی در سیاست های خارجی و داخلی هست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دلار چند؟ مسکن چند؟ خوراک چند؟ طلا چند؟ خوراک چند؟

جون آدمیزاد چند؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اتوبوسهاي قبرستاني سوار مي شويم، تاكسي هاي هندلي سوار مي شويم، متروي پر از جمعيت سوار مي شويم، در خيابانهاي پر از دست انداز تردد مي كنيم، در حسرت غذاي خوب له له مي زنيم، همه مواد غذايي شده پشت ويتريني و بسياري از ايراني ها فقط تماشا مي كنند و بو مي كشند، اعتراض نبايد بكنيم، مسئولان ما هم پشت ويتريني شدند، همه اينها تقصير ترامپه؟ چرا طي 41 سال آينده نگري نداشتيم؟ چرا به بدبختي و فلاكت و نكبت و عذاب و استرس و گرسنگي و هلاكت محكوم شديم؟ غير از اينه كه خواستيم در دنيا تك باشيم؟ حالا تك شديم پس چرا ديگران را مقصر مي دانيم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نمیدونم اینایی که فکر میکنن مشکل با این دولت یا اون دولت حل میشه فازشون چیه!
یعنی واقعا فکر میکنن اگر رییسی قالیباف یا هر گزینه شورای نگهبان جای روحانی بود الان دلار از این کمتر بود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
از آه و ناله گرسنگان و کارگران بترسید
باربد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خبری نیست وضعیت سیاسی کشور خرابه نه اقتصادیش
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
مردم از آمریکاییها ناراحت نیستن چون اونها دارن کارشونو انجام میدن مردم از مسئولان وطنی دلشون خونه!
نام
Germany
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
مشکلات اقتصادی فدای نامگذاری خیابانی به نام شجریان و..... این مردم ظرفیت کلیدهای بزرگتر را دارند چون به شعار رای دادن نه، به عمل
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
فرارو اگر به ارشیوتان برگردید و چندسال پیش را ببینید درمیابید که چقدر برای امدن این دولت سینه چاک شدید و امروز باید شرمنده باشید و منتقد انتخابتان نه دولت انتخابیتان که از همان اول معلوم بود توزرد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
واقعا تاسف میخورم که بعضی ها فکر میکنند مشکل این دولت یا آن دولت است
نام
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
پرسیده اید چه خبر است که باید عرض کنم که یک عده ای که ژنشان خوب است بدتر از قوم مغول در حال تاراج و غارت اموال کشور و مردم هستند
نام
Germany
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
این آقایان اقتصاد دان در مورد علتهای اقتصادی با فرمول علم اقتصاد خوب حرف میزنند و عمده مشکل وضعیت را هم تحریمها مینامند ولی توضیح نمیدهند که علت تحریمها چیست ؟! چرا در میان اینهمه کشور در جهان فقط دو یا سه کشور اینگونه تحریم میشوند ؟! ا چرا هیچکدام از همسایه های ایران تحریم نیستند و وضعیت معیشت مردمانشان هم از ما بسیار بهتر است ؟!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
چرا مردم باید تاوان عدم مذاکره با آمریکا را بدهند؟
این چه عزتی است که برای مردم درست کردین؟
چرا فرزند من نباید مثل یک فرد دیگر در کشور عمان زندگی کند بدون دغدغه
راستی قیمت پیاز در محله سیاستمداران چقدر است ؟ دوبرابر نشده از هفته پیش؟
لبنیات که باز 20درصد گرانتر شد بدون سر وصدا
البته برا سیاستمداران اتفاقی نیفتاده، افتاده؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
روحانی هیچ مشکلی ندارد و یک سوپرمن است با این شرایط و هرکس هم بیاید با بودن تحریم هیچ کاری کند و باز هم روحانی تا به حال یک رئیس جمهور قوی بوده است و کشور را می چر خاند مگر مملکت خمره رنگ رزی است که به راحتی رنگ شود یا عوض شود به قول قدیمیها هرکس هم توحین به رئیس جمهور کند خودش را بی عقل حساب کرده است
سانی وان
France
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
این دروغ هست. ملت ما عادت کردن به عاجز نالی.. اگه ندارند از کجا دارند روزانه این همه خرید می کنند این همه کالا تو بازار پس اجنه داره میخرشون؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
ملت کوته فکر همیشه آدم هایی را که در حال خرید کردن هستند می‌بینند و آن درصد از کسانی که نمی‌توانند خرید کنند را نمی‌بینند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
اینا رو همون ده درصدی رفتن برای مجلس رای دادن فقط میخرن
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خدا خودش کمکمون کنه و ریشه ی این فقر و بیچارگی رو از سر این کشورمون بکنه، آمین... کاشکی یه روز خوب بیاد که ایران با همه ی کشورها در صلح باشه و اقتصاد تعاملی و سازنده داشته باشیم با همه مردم... خدا کمک کنه به ما مردم اون روز رو هرچی سریع تر ببینیم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آمین
ساچمه
France
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
این ملت که همش از گرونی می نالند به من بگن چقدر در تولید ملی نقش دارند؟؟
وقتی یه ملت همش مصرف کنند باشند همش دنبال شغل و کار آماده باشند معلوم هست موقع تحریم اینجوری بهشون فشار میاد
طرف دانشگاه آزاد مدرک بهش دادن بلد نیست اتوکد چیه بعد انتظار داره پروژه مهندسی بهش بدن.. همه فقط دنبال نون مفت هستن
میخوام بدونم اگه همین ملت از مرزها خارج بشن با کدوم تخصص میخوان تو یه کشور دیگه کار کنند
نگاه کنید به جوون فیلیپینی، کره ای، ژاپنی وقتی از کشور خارج بشه آنقدر متخصص هست که بهترین کار رو بهش میدن مال ما چی؟ همش کارهای خدماتی و بیگاری.. بعد دلش خوشه خارج زندگی میکنه
قبول دارم وضعیت بد هست اما خودمون هم بی تقصیر نیستیم .. عادت کردیم به تنبلی و نون مفت
فرارو سانسور نکن اینو منتشر کن
اسمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نمیدونی چه خبره.شاخص فلاکت بالا رفته.یعنی هلاکت نزدیکه.دیروز شنیدم پسریازده ساله بخاطرنداشتن گوشی برای درس خوندن خودکشی کرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
همه چیز که درس نیست. حرفه بلد بودن هم خیلی بهتره.
پدر و مادر ها قدیم ها تابستان فرزندان را سر یک کاری می‌گذاشتند...
عاشق فرارو
France
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
من اصلا اینو قبول ندارم
طرف تا پارسال قیمت خونه ش 200 میلیون بود الان شده یک میلیارد.. پژو خریده 50 میلیون الان شده 300 میلیون.. گوشی خریده 3 میلیون شده 20 میلیون..
بعد آه و ناله میکنه که حقوقش نمیرسونه..
اگه حقوقش کم هست اما خونه و ماشینش 5 برابر ارزش پیدا کردن میتونه یکیشو بفروشه جبران کنه..
اون بدبختی که نه خونه داره نه ماشین.. باید خونه 200 میلیون رهن واجاره کنه چی؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دوست گرامی اینها که شما اشاره کردید جزو حداقل های زندگی امروزه است! به ریشه مشکلات و رمان اونا باید توجه بشه ، نه اینکه صورت مسئله رو پا کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
نابغه
یکم مطالعه کن در خصوص مفهوم سرمایه و پول .
این چیزایی که تو گفتی سود حسابداریه و ربطی به افزایش قدرت خرید نداره
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بحث مقایسه نیست مهم اینه که هر روز مردم علی الخصوص کارمندها بدبختتر میشن و شکاف طبقاتی بیشتر
خونه و ماشین جز نیازهای اساسی هست طرف اگه خونه شو بفروشه بره کجا زندگی کنه و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
یک خانه دارد و یک ماشین
حالا به نظر شما کدام را بفروشد؟
سقف بالای سر را که نمی‌شود فروخت. یکدونه ماشین هم برای حمل و نقل است. اگر سواری اش را بفروشد بیچاره می‌شود. ضمن اینکه بعضی ها با ماشین کار هم می‌کنند.
بعدش یک عدد گوشی موبایل که باید داشته باشد از قبل داشته. و فرزندش با این گوشی از شاد و پیامک های مدرسه استفاده می‌کند. و نقش دوربین را هم بازی می‌کند.

حالا شما یا تازه ازدواج کرده اید و خانه و ماشین ندارید که این برای همه صدق می‌کند، مگر اینه پدرش چیزی بهش داده باشد و آن هم بر می‌گردد که پدر چگونه زندگانی خود را گذرانده باشد . یا اینکه شما قدیمی هستید و اهل سفر و مهمانی رفتن و غیره بوده اید که تا حالا حتی یک خانه هم در شهرستان ندارید. حتی آنهایی که قدیمی هستند یک مسکن مهر داشتند. البته انسان ها با هم متفاوت هستند بعضی ها هر چی درمی آوردند می‌خوردند و بعضی ها بسیار صرفه جو بوده اند و الان خانه ای حدالامکان کوچک دارند. خیلی ها بوده اند از اول زندگی‌شان مسافرت هایشان همیشه برقرار بوده و مهمانی رفتن ها هم همینطور و رخت و لباس خریدن ها هم همینطور و همیشه در حال زندگی کرده اند.
و کسانی بوده اند که کل زندگی‌شان به آینده فکر می‌کردند.


کلا با نظر شما مخالفم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آدم عاشق خونه دو میلیاردی و ماشین دویست میلیونی وقتی نتونی یه لاستیک بخری براش به خاطر اینکه حقوقت همون سه میلیون هست و لاستیک 5 برابر شده چه فایده ای داره
(( میلیاردر های گدا ))
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بله
خونه شده يک ميليارد، ولی صاحب خونه ميلياردر پول ايزوگام سقف خونه را نداره و سقف داره رو سرش خراب ميشه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
از اول هم تخصص و برنامه برای اداره کشور‌وجود نداشت . فقط بحران سازی و فرافکنی بود که دیگه جواب نمیده.