bato-adv
کد خبر: ۱۳۱۲۹۶

چرا سریال «دونگ یی» پربیننده بود؟

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱
 این مطلب را آقای مهدی احمدی برای سایت فرارو ارسال کرده است

چند سالی است که شاهد پخش سریال های کره ای از تلویزیون هستیم. امسال هم سریال افسانه دونگ یی از شبکه  3 سیما  پخش شد و مانند سریال های قبلی کره ای مخاطبان زیادی را جذب کرد. در واقع سریال های کره ای دارای یک سری ویزگی هایی مثبت هستند که باعث شده مخاطبان تلویزیونی جذب آنها بشوند و داستان آن ها را پی بگیرند.

فقدان این نقاط قوت در سریالهای تاریخی ساخته شده در ایران باعث شده که اینگونه سریالها در قیاس با رقیبان کره ای خود مخاطب کمتری جذب کنند. مهمترین ویژگی های سریال "افسانه دونگ یی" عبارتند از:

1- ویژگی برجسته سریال افسانه دونگ یی همانند اکثر سریال های تاریخی کره ای داستان بسیار ساده و روان آن می باشد. در سریال "افسانه دونگ یی" دختری به نام دونگ یی که در قصر زندگی می کند متوجه توطئه بانو جانگ که یکی از همسران امپراطور است علیه ملکه می شود.

بنابراین تلاش می کند تا توطئه ی بانو جانگ را برملا سازد و در این مسیر با افراد زیادی آشنا می شود که طرفدار آشکار شدن حقیقت هستند و همچنین با افرادی مواجه می شود که در توطئه با بانو جانگ شریک هستند. در این میان امپراطور علاقمند است که حقیقت را دریابد در نتیجه با دونگ یی آشنا می شود و ...


ماجراهای مربوط به توطئه بسیار ساده و قابل باور به تصویر کشیده شده اند. همچنین از سخنرانی و دیالوگهای پیچده و طولانی در سریال خبری نیست. در حقیقت هنر کارگردان پشت سرهم قرار دادن زیرکانه و ربط این ماجراها به همدیگر با یک ریتم تند است.

در نتیجه بیننده با تماشای هر قسمت این سریال ماجراهای متنوع ولی ساده ای را می بیند که می تواند به راحتی آنها را باور کند و در نتیجه علاقمند می شود تا سریال را دنبال کند.

در نقطه مقابل اینگونه سریالها، سریالهای تاریخی ایرانی قرار دارند که اکثرا متکلف و پیچیده ساخته می شوند. اکثر قسمتهای سریال شامل خطبه خوانی یا سخنرانی های طولانی است و در بسیاری از قسمتهای آنها بجز این گونه سخنرانی ها اتفاق خاصی نمی افتد و همین عامل باعث ریزش مخاطب در سریالهای ایرانی می شود

2- شخصیت های سریال خیلی باور پذیر هستند. برای مثال امپراطور به صورت عادی سخن می گوید . از جملاتی نظیر " ما این چنین  می کنیم و آن چنان می کنیم" خبری نیست.

امپراطور با وجودیکه فرمانروای سرزمین است اما گاهی دوست دارد در میان مردم عادی هم حاضر شود و با آنها تفریح کند. همچنین امپراطور بدلیل نظام طبقاتی حاکم از بسیاری از کارهایی که مردم عادی می توانند انجام دهند محروم است. در نتیجه مخاطب در می ییابد که برعکس ظاهر پرزرق و برق امپراطوری شخص امپراطور چقدر تنهاست.




نکته دیگر این که شخصیت های سریال در طول سریال شکل می گیرند. مثلا ما شخصیت بانو جانگ و تغییر او از یک شخصیت مثبت به یک شخصیت منفی را در طول سریال مشاهده می کنیم. همچنین کارهایی که  دونگ یی در طول سریال انجام می دهد به ما می قبولاند که وی یک فرد باهوش است.

در حالیکه بعضا مشاهده می شود که در سریال های ایرانی کارگردان شخصیت ها را با سخنرانی یا نقل قول معرفی می کند و توانایی شخصیت سازی ندارد.

بعنوان مثال در سریال مختار شاهد این بودیم که افراد مختلف دائما در مورد توانایی های نظامی و جنگی مختار صحبت می کردند و دائما وی را فردی باهوش در امورات جنگی می­دانستند.

اما بر خلاف این گفته ها، مخاطب تلویزیونی در قسمت آخر سریال مشاهد می کند که مختار در تنها نبردی که به صورت واقعی شمشیر بدست وارد جنگ شده فراموش کرده بود که زره بر تن کند (با وجودیکه در کاخ و جاهایی که نیاز نبود همیشه زره بر تن داشت) و به همین دلیل با تیر های دشمنانش زخمی و سپس کشته شد و بعد هم سریال تمام شد!


3- در سریالهای کره ای  شخصیت های منفی  از روی رفتارشان شناسایی می شوند و نه از روی چهره. قیافه کاراکترهای منفی سریال نظیر بانوجانگ، برادرش جانگ هی جائه و بقیه همانند شخصیتهای مثبت سریال است.



متاسفانه در سریال های ایرانی برای نشان دادن شخصیت منفی داستان معمولا صورت وی را زشت نشان می دهند که البته نتیجه ای جز غیر واقعی شدن داستان سریال و ریزش مخاطبان ندارد. 

برای مثال در سریالهای تاریخی نظیر سریال مختارنامه برای نشان دادن مخالفان آن ها را مردانی با ریش و بدون سیبیل به تصویر کشیده بودند که باعث زشت شدن صورت آنها می شد و یا قیافه هایی مضحک و یا شبیه هیولا برای برخی مخالفان مختار در نظر گرفته شده بود.


 

4- در نهایت در سریالهای کره ای سعی بسیار به استفاده از رنگهای روشن و تصاویر زیبا و محیط های شاد دیده می شود. در سریال افسانه دونگ یی شاهد لباسها و بناهای رنگارنگ و متنوع به همراه تصاویری زیبا از طبیعت سرزمین کره هستیم. به بیان دیگر شاهد آن هستیم که کارگردان های کره ای دیگر از لنزهای خاکستری و قهوه ای برای تاریخی نشان دادن سریالهایشان استفاده نمی کنند.


متاسفانه رنگ های مورد استفاده در سریالهای ساخت داخل همچنان تیره و  کدر است و حال و هوای داستان کهنه و قدیمی هستند.

نکاتی که در بالا ذکر شد نمونه ای از ویژگی های مثبت سریالهای کره ای و ضعف های متقابل سریال های ایرانی بودند. امید است با توجه به ظرفیت بالای بازیگری و تجربیاتی گرانبهایی که در کشور ما در زمینه ساخت سریال های تاریخی وجود دارد و در نظر گرفتن نکات مثبت کارهای تولیدی سایر کشورها به وضعیتی برسیم که سریالهای تاریخی ایرانی چنان جذابیتی پیدا کنند که علاوه بر مخاطبین داخلی برای سرتاسر دنیا از جمله مخاطبین کره ای نیز جذابیت داشته باشند.

(این مطلب در وبلاگ خانه ایده نیز منتشر شده است)
bato-adv
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
راست ميگه سریال های ایرانی همه غم انگیز هستند و داستان های آنها تکراری هست اما سریال های کره ای بسیار زیبا هستند ولباسهایشن رنگارنگ و زیباست اما لباسهای ایرانیان رنگ های غم انگیز دارند من عاشق سریال افسانه دونگی شدم
یاسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
یک باردیگه دو نگ یی رااز شبکه جام جم پخش کنید
امروز
United States of America
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
برای اینکه ملت احمقن
یه دوست
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
سلام یه نکته که تمام دوستان فراموش کردند اینه که کره ای ها تو سریالهاشون اوج کمال و انسانیت رو در وچود پادشاهان و فرمانرواهاشون نشون میدن و گاها با ایجاد شخصیت هایی مثل دونگ بی رفتاری پیامبرگونه رو به نمایش در میارن که این نمودهای اخلاقی و روح بزرگ کاراکترهای اصلی فیلم تاثیر زیادی روی مخاطبان و در نتیچه پربیننده شدن کار داره
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۹
farnaz
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
به حق راست گفتی.کل خانواده هز کاروزندگی میزدند تا این سریال رو ببنینند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
علت موفقیت این فیلمها این است که کره برنامه ای بلند مدت برای جایگزین شدن به جای ژاپن در عرصه های اقتصادی دنیا دارد ولی ایران سند چشم اندازش را برگه های بی ارزشی میداند و برای استعدادهای بخش خصوصی ارزشی قائل نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
صدا سيما حتي شعورش هم به ساخت اين گونه نميرسه
میر حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
علت موفقیت این سریال ها علاقه وافر جامعه ایرانی به مسائل خاله زنکی و دم دستی و ساده است.
اصولا ما دنبال خوراک آماده ایم و حوصله فکر کردن و تحلیل کردن رو موقع فیلم دیدن نداریم.
منکر لزوم ساخت سریال های مفرح و سرگرم کننده نیستم ولی قیاس فیلمهای سخیف کره ای با آثاری مثل مختارنامه به شدت شرم آور است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
ما که نمیدیدیم
ناشناس
Netherlands
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
به نظرم اتفاقات به قول معروف خاله زنکی مثل رقابت دو هوو وغیره نقش مهمی در جلب توجه افراد به ویژه زنها در این سریال داشته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
اتفاقا بر عکس من خیلی از مردها رو میدیدم که دنبال این سریال بودن
مثلا برادر خودم که اصلا اهل فیلم دیدن نیست چه ایرانی و چه خارجی به صورت پراکنده این سریال رو دنبال می کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
مشکل از برادر شماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
برابدر شما یکم خاله زنک نیست
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
افسانه دونگ یی یک افسانه ساخت کره بود ولی سریال مختار تاریخ به تصویر در آمده بود .
مختار باید در آخر سریال کشته می شد و اگر این طور نمی شد تاریخ تغییر می کرد.
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
مختار چیزی بود که که طرف همه خوب عالی بهترین طرف دیگه بد بی عقل گوساله دیونه بدترکیب تو رو خدا اینم شد فیلم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
کسی نمی گوید تاریخ را تغییر دهند، فقط تاریخ را به گونه ای بیان کنند کخ به شعور مخاطب توهین نشود
ناشناس
Germany
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
دقیقاً برعکس گفتی. کلمه "افسانه" رو احتمالاً دوبلورهای ایرانی، سفارشی یا سلیقه ای به ابتدای اسم این سریال اضافه کردند. اما داستان این سریال بر اساس واقعیات تاریخی کشور کره ساخته شده. تمام شخصیت های اصلی سریال در تاریخ کره وجود داشتند. از امپراطور King Sukjong of Joseon گرفته تا ملکه این هیون Queen Inhyeon و ملکه جانگ اوکی جونگ Queen Jang Hui-bin و برادرش و بانو سوکRoyal Noble Consort Suk (Dong Yi) و دو پسر امپراطور که هردو بعد از پدرشون به ترتیب جانشینش می شن King Gyeongjong of Joseon و King Yeongjo of Joseon. ماجراهای اصلی سریال تا جایی که به شخصیت های اول ربط داشته بر مبنای تاریخ بوده، ولی جزئیات داستان، خیال پردازی های ذهن فیلمنامه نویس بوده و معلوم نیست تا چه حد حقیقت داشته. مسلماً برای جذاب تر شدن سریال شخصیت های تاریخی رو هم تا حدی که کلیت وقایع تغییر نکنه، دستکاری کردند که این مورد در همه سریال های اینچنینی اتفاق میفته. البته شخصیت دونگ یی هم به نظر من خیلی اعصاب خورد کن و اغراق شده به نظر می اومد، شاید به این دلیل که ظاهراً فیلمنامه نویس این سریال یک خانم بود!!!!
روح الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
به نظر من قیاس جالبی نبود.آقای میر باقری در حالت نشسته هم یک سرو گردن از کارگردانهای سریالهای اینچنینی بالا ترند.ملتی که دونگ یی رو به مختار ترجیح بده باید حال و روزش این باشه که هست.
سعید
Iraq
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
دوست من مجبوری نظر بدی؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
یعنی شک دارید که مختار بالاتر از این سریال های خاله زنکی بودش که صبح تا شب .شب تا صبح بانوان گرامی علیجناب!!!مشغول((نقشه))کشیدن بودن تا دهن هموصاف کنن؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
;کاملاً من هم با این مقاله موافقم همیشه تاریخ در سریالهای ایرانی افراد منفی را همیشه با قیافه های زشت و زننده نشان مردم می دهند خب این با آموزه های دینی ما هم تضاد دارد آنجا که برتری انسانها را نه به قیافه و رنگ و... بلکه به تقوی و اعمالشان می سنجند. زشت نشان دادن مثلاً یک چهره تاریخی و ثروتمند که مخالف اسلام راستین بود نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه در بیننده تناقض بوجود می آورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
مختارنامه اشکال هایی داشت ولی مقایسه آن با یه سریال کره ای عامه پسند خیلی عجیب و غریبه!!!!!!!!!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
خدایاروزی رابرسان تاکارگردانان کشورمان زندگی پادشاهان برزگ ایرانی رامثل کورش کبیر .داریوش بزرگ و...به تصویربکشندتاماایرانیهاهم به گذشته خودمان افتخار کنیم.به امیدآن روز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
فعلا که اینکارو کشورهای دیگه دارن برامون انجام میدن و تاریخ ایرانو به مردم نشون میدن ماهم داریم تاریخ عربستان رو به مردم نشون میدیم.مثل ساخت فیلم خشایارشاه که خیلیها دیدنش و یا کوروش که صحبتش بود انگلیس داره میسازه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
گدشته افتخار آمیز؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
دوست عزیز
زندگی را نباید به چشم وطن پرستی نگاه کرد و گرنه می بازیم!
ناشناس
Germany
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
شخصاً، با وجود علاقه زیاد به تاریخ ایران، به دلایلی امیدوارم خدا حالا حالاها این روز رو نرساند. آمین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
ناشناس 23:15 - 91/08/17 احتمالاً یک پانتورک یا یک قوم گرای افراطی دیگه اس. اینا دیگه با حساسیت و دشمنی مسخره ای که بی دلیل، همه جا نسبت به تاریخ و گذشته ایران نشون میدن، خیلی تابلو و مضحک شدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
مقایسه این سریال با مختارنامه این تحلیل ها رو دچار مشکل میکنه چراکه
اولا:سریال کره ای ساخته ایده عوامل تولید هست و روال و سر انجام سریال بر اساس تصمیم آنها بوده در حالی که مختارنامه بر واقیت تاریخی دلالت دارد و روال و سرانجام آن قابل دستکاری نیست.
ثانیا: در مخارنامه شخصیتهای منفی واقعا چگونه باید معرفی میشدند؟ در حالی که رفتار بدشان را در حادثه ای دیگر (کربلا) که خارج از فیلم بود انجام داده بودند و در مختارنامه قرار بود آنها فقط مجازات شوند و شناسایی از روی چهره راهکار مناسبی برای معرفی اشخاص بود.
ثالثا:ماهیت حماسی مختارنامه نوع خاصی از رنگها را میطلبد و سریال کره ای که محوریت آن را یک دختر تشکیل داده بود ترکیب خاصی از رنگها میطلبد.
رابعا:برای اثبات دلایل پربیننده بودن سریال کره ای نیاز به نقد فیلم دیگری نبود. در واقع شما می بایست تنها روی فیلم کره ای بحث میکردید و دلایل آن را اثبات میکردید.
خامسا: اگر نیاز به مقایسه هم بود بایستی با فیلم ایرانی ای که محتوای تقریبا مشابه دارد مقایسه میشد.
سادسا: این موضوع، پژوهشهایی را میطلبد که نتایج آن قابل استدلال باشد و از روی فرضیات شخصی نمیتوان اظهار نظر نمود.
از تلاش شما برای تحلیل این موضوع تقدیر میکنم و امیدوارم که صدا و سیما پژوهشهای لازم را در جهت روشن شدن برخی مسائل و رفع نواقص احتمالی انجام دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
يك بند هم من اضافه كنم البته با اجازه
سريال مختار بسيار پر مخاطب تر از سريال كره اي بود مثلا خود من هيچ قسمتي از اين سريال را نديدم اما سريال مختارنامه را هر هفته مي ديدم. و محتواي سريال مختار بسيار بيشتر از اين سريالهاي بي سر و ته كره اي هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
یکی از نکات جالب این روزها این است که هر کس خودش را "همه" می بیند. مثلا چون آقا/خانم ناشناس سریال مختارنامه را میدیده و دونگیی نگاه نمی کده پس نتیجه می گیرد که مختارنامه مخاطب بیشتری داشته است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
طبق آمار رسمی سایت مختارنامه بیش از63درصداز مردم ایران مختارنامه رودیدن میشه چند میلیون؟؟حدودا47میلیون وپربیننده ترین سریال بوده تاحالا.تازه به غیر از کسایی مثل داداش7ساله من که پایه ثابت این سریال زیبای ایرانی بودن.واقعا دونگیی(علی رغم همه زیباییهاش)قابل دفاعتر از مختار بود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
ای را صدا و سیما ادعا کرد اصلاً هم اینطور نبود! در ضمن سریال مختار را زمانی پخش کردند که در آن ایام حال و هوای محرم بر کشور حاکم بود و مردم معتقد به واقعه عاشورا و نقش مختار در بعد از اتفاق این واقعه و نیز نبود و عدم پخش سریال های جذاب دیگر، فیلم های سینمایی و برنامه های متنوع دیگر لاجرم مردم را مجبور میکرد تا قسمتهایی از این سریال را تماشا کنند. من به شخصه بر حسب تصادف و اتفاق دقایقی را از قسمتهایی از سریال مختار را نگاه کردم و بیشتر بخاطر اشکالاتی که در مقاله ذکر شد و سریالهای تاریخی و مذهبی ساخت ایران همیشه در آن قالب هستند دوست ندارم سریالهای ایرانی را دنبال نمایم.
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
دیگه چون تو میبینی باید فک کنی همه میبینند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
موافقم
behnam
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
به نظر من دلايل ديگري هم هست.
1- معتاد وجود ندارد.
2- بهشت زهرا ندارد.
3- زجه و شيون ممتد ندارد.
4- مسائل بطور مجمل ارائه ميشود.
5- خيلي طول نمي كشد تا تلفن را بردارد.
6- زن در اين سريال نقش زنانه دارد.
7- قهرمان با مرگ قهرمان مي شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
هزارتا مثبت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
بهترین توضیحی بود که خوندم ....
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
سریال مختارنامه بر اساس حقایق تاریخی ساخته شده و سریال دونگی افسانه . اگر میر باقری میخواست افسانه بسازه بهتر از کره ای ها میساخت.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اسامی شخصیت مثبت و منفی سریال میتونه هر چی باشه و الزاما اسلامی و ایرانی نیست. اسم شخصیت بد سریال ایرانی معمولا ایرج و هوشنگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
حرف نداشت
ناشناس
Germany
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
1- فکر کنم در بند 7 احتمالاً منظورتون این بود که قهرمان با مرگ قهرمان "نمی شود"!
2- با بند 6 به شدت موافقم.
بابك
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
پخش اينگونه سريالها كارهاي ضد فرهنگي است من خودم حتا يك دقيقيه هم اينارو نگاه نميكنم . هم ميهنان ما شخصيت هاي تاريخي كره رو بيشتر از بزرگان و مفاخر كشورشان ميشناسند و اين جاي بسي تاسف است .........
پیرمرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
لیلی زن بود یا مرد تمام این مطلب نیز بر همین اصل استوار است که چرا سریالهای ایرانی را طوری می سازند که مردم را جذب نمی کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
بابک واقعا که!!
مردم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
واقعاً امپراطور به نظر من که در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرده ام سنبلی از خدا بود و تصمیمهای عادلانه ای که می گرفت واقعاً من رو به فکر فرو می برد. من که در واقعیت دورو برم هرگز همچین چیزی نمیبینم، شما چطور؟
ناشناس
Germany
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
کدوم امپراطور؟! همون امپراطور مستبدی که حکم به شکنجه محکومین میداد؟! و چند تا ملکه و چند تا صیغه داشت و هر چند وقت یک بار یکیشون رو انتخاب می کرد و بین اونها تبعیض قائل میشد؟! این بود خدای سمبلیک شما؟! واقعاً که ایرانی هستید!! و جالب اینکه از نوع تحصیل کرده اش!
ناشناس
Germany
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
به نظرم پخش هر شب 60 - 70 دقیقه ای سریال های کره ای اونهم چندین ماه پشت سر هم در فالب کردن اونها به مخاطب بی تاثیر نیست.
حجت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
دونگ ئي
ehsan
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
اخه برادر من چند درصد سريال مختار بر اساس واقعيت بود؟؟؟؟؟؟؟
هادی
-
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
هرچی بود احسان جان روایت داستانی بود که بر دل زخم خورده خیلی ها حتی در این زمان مرهم گذاشت . خواهش میکنم از شما که اینچنین در مورد تاریخ شیعه قضاوت نفرمائید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
يك درصد اون قسمت اخر كه كشته ميشه اينش واقعي بود
ضمنا من بشدت از سريالهاي كره اي متنفرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
بیش از80درصد.
هر چی بود از دونگ یی بهتر بود.
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
براساس کدوم سند میگین که واقعی بود
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
عزیزان من شما چقدر سواد و مطالعه دینی دارید که می گید سریال مختار بر اساس واقعیت نبوده یک کمی انصاف و سواد خودتون را بالا ببرید بعد حرف بزنید نجویده حرفی را بیرون ندید که پس فردا در مقابل حرفی مسئولید !!!!!!
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
وا ! نقش فارسی وان چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟ ( همیشه همه سریالها با فارسی وان مقایسه می شه این بار یادشون رفته:)) )
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
محور و محتوای داستان هم خیلی مهمه. مقایسه کنید دونگ یی رو که مخالف جاه طلبی بود و به خوشبختی رسید با محتوای سریال ایرانی تکیه بر باد که محور سریال دختری ایرانی رو نشون میداد که جاه طلبی کرد و بدبختیش رو هم دید...
یک دوست
Malaysia
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
از این بدتر سریال کلاه پهلوی است. تماما شعار و کرشمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
آی گفتی. اونجا که خانم زارعی شعار میده: "شما میخواین زن ایرانی رو مثل زن اروپایی کنین". درسته بازیگره ولی واقعاً این جملات از چنین افرادی در مردم اثر نمیکنه وقتی بازیگر رو بیرون از سریال با سر و وضعی مبتذل تر از زن اروپایی می بینن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
من یه مثبت میدم به پاسخ بالا .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
سریالهای ایرانی حقیقت را وارونه و خواسته های مورد نظر خود را با اغراق بیشتر میخواهند به مردم نشان دهند و این برای افرادی که با روحیات و سبک زندگی هنرمندان آشنایی دارند تا حد زیادی جذبه و تاثیر خود را از دست می دهد و میشود عدم جذابیت سریالهای ایرانی.
alireza
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
سریالهای ایرانی همش توهینه به شعور مخاطب،
همش شعار میدن
ادم خوبا و ادم بدا از اول معلومند (البته نظر من همیشه برعکس نظر کارگردانه، همیشه حالم از ادم خوبای سریالهای ایرانی بهم میخوره)
ناشناس
Germany
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
سریال کلاه پهلوی مزخرفه. بخصوص نقش مریلا زارعی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
سریالهای ایرانی که هیچ مخصوصا تاریخیاش! ولی سریالهای ساخت کره هم همچین جذابیتی ندارن که شما انقد بردیشون بالا
پیرمرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
اگر چه بخش اعظم مطلب درست عنوان شده ولی واقعیت قضیه این است که تمام سریالهای ایرانی یا بر خشم ونفرت و یا برپایه غم واندوه بنا شده شما سرالی بر اساس مهربانی دوستی و عطوفت نمی بینید در صورتیکه همین سریال و بسیاری از فیلمهای خارجی دیگر را که بنا به ادعای ما مسلمانان توسط کفار تهیه شده سرشار از مهربانی و عطوفت است
ناشناس
Spain
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
به نظر من بهترین سریال ایرانی تاریخی که واقعیت رو نشون میداد و هنوز هم طراز اوله، سریال امیرکبیره. برای خودم و کشورم و هنرمندان کشورم متاسفم که کره ای ها به دلیل نقص تاریخی با افسانه سرایی تاریخی زیبا برای خودشون میسازند و به دنیا نشون میدن، و ما با داشتن تاریخ و تمدن بیش از 3000 سال، این چنین دست و پا بسته هستیم. تا جایی که به تحریف تاریخ دست می زنیم. همین تاریخ معاصر که هنوز هستن افرادی که در خاطرشون هست.
یک دوست دیگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
زیبا بود.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
سوژه های سریال های کره ای همه مثل همه-همشون هم شکل هم هستند.فقط هم حول محورقصروشاه می چرخه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
ايران فقط اين سريالها را با اين مدل پخش ميکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
عجب بيكاري هستيد اينارو مبينيد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
به نظر من قیاس مختار با این سریال کار درستی نیست حتی تعداد مخاطبین مختار رو نمی تونیم با دونگی مقایسه کنیم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
دونگ یی سریال آموزنده و اخلاقی ای بود
حسین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
انگار مختار یه شخصیت ایرانی بوده که اینطوری با کره ای ها مقایسش کردید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
كره اي ها شخصيت چندم خود را گنده ميكنن ما ها به زمين ميزنيم يا اشخاص غير ايراني را به تصوير ميكشيم .ايرا ن صاحب نداره
ناشناس
Germany
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
ایرانی باشند یا نباشند فعلاً در مملکت ما فقط شخصیت همین ها سریال میشه. پس مجبوریم همین ها رو مقایسه کنیم برای اینکه چیز دیگه ای در دسترس نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
من هم از اون افرادی بودم که سریال های کره ای رو مبتذل می دانستم و اصلا نگاه نمی کردم...ولی یک قسمت از دونگ یی رو که دیدم چذب شدم...
فکر میکنم سریال های کره ای بر پایه تیزهوشی و جذب مخاطب ساخته شده...در حالی که آموزه های اخلاقی نیز به همراه دارد...آن چیزی که در سریال های ایرانی نیست.
نرگس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
به نام خدا
بیشترسریالای ایرانی خیلی کندوشعارین!
درحالی که توسریالهای خارجی یه عالمه اتفاق دریک قسمت میفته,تو همین دونگ یی تویه قسمت دقت میکردیدچقداتفاق می افتاد,درحالی که درسریالهای مشابه درایران...!!
نکته دیگه ادب حاکم درسریال بود,حتی ادمهای بدسریال هم الفاظ زشت به ندرت به کارمیبردند,درحالی که درسریالهای مشابه درایران...!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
سریال های تاریخی ایرانی بسیار پر تکلف هستند و فقط قشری که سطح سواد نسبتا بالایی دارند می تونند اونها رو بفهمند و این باعث می شه که به جز اندکی مخاطب نداشته باشند نمونش کلاه پهلوی و در چشم باد بعضی از دیالوگ ها خیلی سنگین هستند که راحت نمیشه اونا رو فهمید
ناشناس
Germany
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
تو چطور جرات می کنی؟ واقعا فکر می کنید کلاه پهلوی و در چشم باد هم طرازند؟سریالی به مزخرفی کلاه پهلوی ندیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
لطفا سریال در چشم باد را قاطی این چیزا نکنید که اصلا شان آن بالاتر از مقایسه است.
ناشناس
Russian Federation
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
با پاسخ شما کاملا موافقم سریال در چشم باد عالی بود و کلاه پهلوی !!! دور ریختن پول و سرمایه برای یک سریال ....چی بگم
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
باهوش بودن مختار همه جاواضخ بود اگه نخوه ی جنگیدنوتله گذاشتنو حتی حرف زدنشو میدیدی می فهمیدی باهوشه دونگ یی که تاریخی نیس افسانه اس خیلی جاهاشم خنگ بازی درمیارن مثلا شونصدساعت طول میکشه تا یه حرفیو بزنن یااینکه همشون جان نثاروعاشق سینه چاک ÷ادشاه هستن حالا اصن ممکنه این؟اماخب دیدنشون بهتر ازدیدن عشق ممنوع هس ............
ناشناس
Germany
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
نفرمائید این چیزا رو...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
ای بابا . چه خبر از دلار ؟
سید جلال
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
چه خوب و چه بد وما ترس داریم از معرفی کریم خان و لطفعلی خان زند اقا محمد خان قاجار نادر شاه افشار آریوبرزن . شاید برخی دوستان نظر بدن که اینها جنایتکارن یا هر چه ولی دوستان اینه بخشی از تاریخن ما میتوانیم صادر کننده سریال باشیم به جای وارد کننده و اما سریال دونگ یی انصافا در طول سریال چه نکات آموزنده ای در سریال بود از غلبه هوش و صداقت بر شر و حماقت و خیلی نکات آموزنده دیگر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
من داستان لطفعلی خانو خوندم بسیار زیبا و عاطفی هستش(کتاب تاریخ ایران از کریم خان تا آغا محمد خان)مخصوصارابطه بسیار جالبش با اسبش که کریم خان برا تولد بهش هدیه داده بود.اون اسب تو زمان توطئه علیه لطفعلی خان باتمام جان جلوی مهاجمین مقابله میکنه تا اینکه کشته میشه.بسیار جالب میشه اگه ساخته بشه که بعیده!
ناشناس
Germany
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
کریم خان زند، لطفعلی خان زند و آریو برزن جنایتکار بودند؟! پناه بر خدا! به حق چیزهای نشنیده. خدایا خودت تاریخ ایران رو از جعل و تحریف حفظ کن.
ميثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
خداوكيلي بهتر از سريال هاي ايراني بود هم آموزنده بود و هم سرگرم كننده و جذاب
ناشناس
Netherlands
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
تصمیم گیری ها در دولت خیلی شبیه ایران بود !!! کل در گیری های دربار رو می شد در در گیری های سه قوه در ایران دید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
نشان ميده كه سياست چقدر كثيف و پر مخاطره است همه جا هم همينه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
من كه اصلا اعصاب ديدن اين سريالهاي عجيب و غريب كره اي رو ندارم
با اون عكس العمل ها و حركات بدوي
اونا اصلا تاريخ دارن كه بخوان سريال تاريخي بسازن
حتي زبانشون هم كاملا بدوي و عقب مانده هست
در كل كره جنوبي مثل يه غار نشيني هست كه لباس آمريكايي 2012 رو پوشيده.
والسلام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
نخیر فقط ما تاریخ داریم
می بینی که چقد وضعمون خوبه، کشورمون بهشته، همه چی ارزون
اصلا هم به وسایل سامسونگ و ال جی کره ای ها نیازی نداریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
ناشناس
Germany
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
ولی من عاشق تاریخ و فرهنگ آسیا و شرق دور هستم! زبان و خطشون رو هم دوست دارم. به نظر من در حال حاضر باهوش ترین و متمدن ترین ملل روی زمین هستند.
ناشناس
Netherlands
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
بابا اینا رو ول کن ، حریم سلطان و سنبل خان رو بچسب.
ناشناس
Germany
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
خیلی بجا بود! کلی خندیدم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
اتفاقا در سریال کره ای معایب چند همسری را نشان میدهد که بزور دارد وارد فرهنگ ما میشود.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
به دليل ضعف وحشتناك رسانه داخلي و سريالهايي كه در سالهاي اخير مي سازد متاسفانه مخاطب اين نياز را با تماشاي سريالها و فيلمهاي خارجي و ماهوارهايي جبران مي كند و در ضمن محدوديتهايي كه در عرصه فيلمسازي هست اين موضوع را تشديد مي كند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
خیلی اخلاقی بود و پیروزی اخلاق رو نشون میداد بر عکس سریالهای دیگه.
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
درآخرسريال پسرم وقتس فهميد دونگي مرده آنقدر گريه کرد که نمي توانستم آرامش کنم.
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
مگه دونگی مرد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
رو چه حساب +- دادید؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
تنها نقطه قوت سریال های تاریخی کره ای ، روایت پر هیجان و جذاب داستانه ، مثلا تو هر قسمت ، حداقل دو سه اتفاق غیر منتظره و هیجان انگیز رخ میده که بیننده رو مجبور به تماشای سریال میکنه ! وگرنه به لحاظ ارزش های فنی و هنری ، سطح کیفی کارگردانی و رعایت اصول اولیه فیلمنامه نویسی و شخصیت پردازی و ... چیزی در حد صفر هستن ! به نظر من فقط روایت پر آب و تاب داستان باعث پر مخاطب شدن این سریال ها میشه
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
سریال فقط سلطان و شبان ای یادش بخیر چه روزایی بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
مهمترین دلیل استقبال از سزیال های کره ای استفاده درست از داستان ها وروابط عاشقانه و مسایل جذاب مربوط به اون مثل خیانت، حسادت ، توطئه و غیره است. همچنین استفاده از خانم های زیبا هم بی تاثیر نیست. چیزی که در سریال های امپراتور دریا، یانگوم، جومونگ و دونگی به وضوح دیده میشه.
البته نباید فراموش کرد که کره ای ها توی این سریال ها به راحتی تاریخ دزدی می کنن و خیلی از تکنولوژی ها رو به نام خودشون ثبت می کنن.
در کل سریال های کره ای در جذب مخاطب عامه قوی هستند ولی از لحاظ هنری ضعیفند.
ناشناس
Netherlands
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
اين سريال كره اي شامل نكات آموزنده اخلاقي بيشماري بود كه شعار داده نميشد !
مثلا شعار نميدادن كه دروغ زشته و تو دين ما گناه كبيره است ، اما عامه مردم اونو زشت و قبيح نشمارند ! بلكه زشتي و تاثير كار زشت را به مردم نشان ميداد
عدالت امپراتور خيلي با قوت به پرده كشيده شده بود ،‌ و تحت هر شرايطي پيرو قانون بود و هر شخصي كه مرتكب كار اشتباهي ميشد را مجازات ميكرد ،‌خيلي سريع ! خواه اين شخص همسر او باشد يا از افراد عادي و يا ساكنان قصر.
اگه امپراطور چند تا همسر داشت ،‌از ديد بيننده پنهان نبودند و بيننده اين شخصيت محكم و با قدرت را از همه زوايا ميديد.
لذا ريا يا دروغ در شخصيت او ديده نميشد.
چهره ها را مثبت يا منفي انتخاب نكرده بودند كه از اول شخصيتها و نقشها لو برود بلكه در طول داستان و با توجه به عملكردها شخصيت شناسانده ميشد! و نقش تعريف ميشد.
اهميت آموزش و يادگيري ،مقابله با سختيها و مشكلات تحت هر شرايطي،توانايي وفق دادن خود با شرايط، ،‌رازداري،راستگويي و صداقت و سختكوشي را به كودكان آموزش ميداد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
واقعا درس های زیادی به بینندگان میداد .
ناشناس
Germany
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
وقتی به کشورهای مثل کره جنوبی و ژاپن و مالزی و .... نګاه می کنیم می بینم که در تمام مسایل خود برنامه ریزی منجسم دارند پس ما تا کی باید افسوس نظم آنان را بخوریم















\ن و مالزی و ږږږږ
فضل اللهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
واقعا حیف نیست سریال بسیار دم دستی و سرکاری مثل دونگ ئی رو با فیلم بسیار زیبا و فاخر مختارنامه مقایسه نماییم
منکر ضعف های متعدد سریال مختار در چهره پردازی ، گفتگوی هنر پیشه ها و عدم تطابق برخی فسمت ها با تاریخ 1400 سال پیش نیستم ولی این نوع نگاه به یک سریال دست چندم کره ای را با این سریال ایرانی اجحاف آشکار می دانم .
از نمونه اشکالات خیلی آشکار سریال کره ای که شاید همه بینندگان نیز به ان رسیده باشند تکرار بیش از حد کلماتی چون " بانوی من " ، " عالی جناب " و ... بود که در یک قسمت نزدیک به 120بار این دو مورد تکرار گشت .
نکته بعدی فلش بک های تکراری که در تمام قسمت ها مشاهده گشت فردی در اتاقی در بسته مذاکره ای می نمود و قسمتی از مباحث پخش می شد و به محض خروج از محل مذاکره یا مجادله فلش یکی به ان محل زده می شد و ادامه صحبت ها پخش می شد( حداقل 5 مورد در هر قسمت)
دیگر مورد اینکه با وجود علم و موارد بیشمار دیگر که در این مقال نمی گنجد.
و سخن آخر اینکه ای کاش کارگردانان ایرانی به تمام مفاخر ایرانی و اسلامی و پبشینه تاریخی هفت هزار ساله توامان توجه می کردند تا عده ای به نام کوروش و داریوش به به بزرگان دینی جسارت نکنند و برخی دیگر پرداختن به این مشاهیر ایرانی را جرم ندانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
با بند 4 موافقت بيشتري دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
من ،شما و همه اونا که میگن نگاه نکردیم دونگی رو ،این سریال رو نگاه کردیم و حقیقتا" به خاطر استفاده از رنگهای شاد و زیبا و فیلنامه و........جذاب بود برعکس فیلمهای کاملا" سیاه پوش ایران

قضاوت کنید حتی رییس صدا و سیما که فیلمهای بی بیننده میسازند ،به کره رفت واز محل ساخت سریال دیدن کرد
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
متاسفانه خیلی از ما به دلیل فقر فرهنگی بسیاری چیزهایی که می بینیم نمی فهمیم !!
سریال دونگ یی سریال خوبی بود ، جاذبه های زیادی داشت ، آشنایی با سبک متفاوت زندگی یک کشور دیگر در مقایسه با کشور و فرهنگ ما را داشت ولی ...
1- متاسفانه در ترجمه و حذف قسمتهایی از سریال مدیریت صحیحی بعمل نیامده بود چون در یک جا دونگ یی دوست ان سو بود و در جای دیگه برادرش !!!
2- ملکه دوآگر در یک جا خواهر امپراتور بود (اوایل سریال) در جای دیگر همسر
3-در یک جا دونگ یی و امپراتور انسانهای باهوش -منطقی و .. بودند و در جای دیگر اسیر و هراسیده از خرافات(جریان آتش زدن عروسک ها و ..)
4- پایان داستان هم سیار نامفهوم بود چون امپراتور و دونگ یی کی مردند ؟
ولیعهد په بر سرش آمد ؟
چرا چان سو در آخر داستان پیر نشده بود فقط ریشش دراز شده بود ؟
چرا پادشاه نیز طی 9-10 سال زمان وقایع سریال نشانی از پیری در او دیده نمی شد ؟
ملکه کی مرد ؟
آیا همه یکدفعه مردند و قتل عام شدند و یونینگ ماند و چان سو ؟
و هزاران پرسش دیگر ....
كامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
بايستي به مردم و رهبران كره جنوبي آفرين گفت، آنها بسيار زيرك و با هوش هستند كه توانسته اند بدون هيچ هياهويي، در تمام زمينه ها پيشرفت كنند و توليدات خود را به ديگران بفروشند و درآمد كسب كنند. رفتار برخي از آنها در ورزشگاه آزادي هم نتيجه همين آگاهي و زيركي است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
به نظرم اینکه مختار بدون لباس رزم بیرون آمد و جنگید نمادی برای شهادت طلبی او بود که نمی دانم چقدر منطبق بر واقعیات تاریخی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
من اتفاقی چند قسمت این سریال رو دیدم
تنها چیزای که ازش فهمیدم اینا بودن
بانووووی من!!!!
عالیجناااااب
چطور جرئت میکنی؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اقا بی انصافی مقایسه مختار و این سریال کره ای
سریال مختار هم خیلی طرفدار داشت حتی بیشتر از این سریال کره ای
در بحث گریم و طراحی صحنه هم زمان و مکان دو سریال اختلاف بسیاری داره یکی در شرق یکی در منطقه ی غرب تازه فاصله ی زمانی رو هم باید درنظر گرفت
ggli
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
3چراغ مثبت ب این دوست ناشناسمون بنظرمن هم ی غاملش صداقته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
نویسنده خصومتی باسریال مختارداشته ،اخه مضمون این 2سریال یکی هست که اون هاروباهم مقایسه میکنید!!!؟؟؟
اکثرشخصیتهای سریال مختارخاکستری بودند واینکه درسریال مختاربیش از80درصد موضوع برمبنای واقعیت بود انتظارندارید که جزبه جز تاریخ روبراتون فیلم کنند؟؟؟
مهدی محمودی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
خدایامانده ام در عجب!کوروشواسفندیارو رستمولیلیو مجنون وفهرادوشاهنامه و.....کجایند که دونگوشده پربیننده ترین؟کجاش؟چیش؟بیدارشیدوازاین فیلم های خارجی دست برداریدفرزندخودتونوبافرهنگاصیلل تربیت کنیداقا این چه فیلمی گذاشتی پیدا نمیشه نزارید خواهشن.متاسفم واقعا که
مهدی محمودی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اقایون خواهشن بیندیشید اندکی اینا چین اگه پرببینده نباشه خطرش کم حال که شده بد بد بد فیلم خارجی نمیخاهیم از جمله کره و..........از صدا وسیما شکایت دارم چرا هیچ چیز جای خودش نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
مقایسه باطلی بود
مردم کشور ما دارای افکار ، تاریخ و زندگی پیچیده تری از مردم کشور کره هست
مقایسه تاریخ این دو کشور اصلا درست نیست

سریال هایی که ماحصل این تواریخ هم هستند بالطبع متفاوت خواهند بود چون برخاسته از دو مکتب متفاوت هستند

برای مثال شاعر ، فردوسی صحبت از رجز خوانی در جنگ های رخ داده می کند ، مردم منطقه از جمله اعراب هم در ابتدای جنگ هایشان رجز خوانی می کردند
این جز تاریخ منطقه هست
و دهها مثال دیگر و مقایسه دیگری که می توان مطرح کرد...

ما باید خودمان را انطور که هستیم قبول کنیم
roya
Germany
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
ما باید از تاریخ خودمون فیلم بسازیم مثل داستان شیرین وفرهاد ولی همش از تاریخ عربی میسازیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
بسیار سریال مزخرفی بود
Sayed
United States of America
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
با سلام. اولا هیچ وقت به طور کامل یک مطلبی رو نه رد کنید و نه تایید کنید.
ثانیا در رابطه با سریال های کره ای؛دلیل استقبال مردم از این سریال ها به نظر من ضعف ما در ساخت فیلم های خانوادگی هست و بازهم به نظر من دلیل دیگه ای مثل تاریخی بودن اونها هم نداره. شما شخصیت دونگ یی رو در نظر بگیرید ؛ صدها هزار زن مثل این خانم در تاریخ ایران وجود دارند که هم همسر حاکمان وقت بودند و هم مردم عادی. اما هیچ وقت از اونها نه درسینماهای ما و نه در رسانه ی به اصطلاح ملی ما یاد نمیشه. همین طور از نظر تاریخی و جلوه های دیداری اگر بخواهیم با سریال مختار مقایسه اش کنیم از نظر بنده باید به اون از نمره ی 100 ، کمتر از 50 بهش بدیم.اگر مختار نامه رو 100 فرض کنیم.اصلا شما روایتی تاریخی در این سریال نمی بینید.فقط این سریال نشان دهنده ی علاقه یک حاکم یا پادشاه به یه خانم هست و لا غیر. و این رو صرفا در دونگ یی نمی بینید بلکه در همه ی سریال های کره ای با این ویژگی دیده شده. مثل جومونگ. تنها روایت تاریخی موجود در جومونگ چگونگی به قدرت رسیدن او بود.
ثالثاٌ در رابطه با مختار نامه؛ این حرف هایی که زده شد بی انصافیه. درسته مختار نامه هم در برابر فیلم های تاریخی ای که در کشورهای صاحب صنعت سینما هستند دارای ضعف های قابل توجهی هست. اما در نظر بگیرید هدف کارگردان در دونگ یی روایت یک داستان عاشقانه به سبک حکومتی است و در مدت زمان بسیار طولانی؛ اما در مختارنامه روایت یک زندگی تاریخی است در مدت زمان کم.(از سال 60 هجری تا سال 67 هجری).در ضمن در مختار نامه همه ی اشخاص بد بدون سبیل و با ریش نشان داده نشدند. نمونه اش عمربن سعد ابی وقاص ؛ کارگردان در دونگ یی راوی یک افسانه است ، نظیر افسانه های ایرانی اما در مختار نامه هدف کارگردان روایت بدون تلخیص تاریخی می باشد.
نگار
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
اگه دقت کنین شباهت زیادی بین دونگیی و یانگوم بود سریال ابکی و مزخرفی بود اما خوب مردم سرگرمی دیگه ای ندارن صدا و سیمای ایران باید اسمشو بذاره صدا و سیمای کره از بس سریال چرت کره ای به خورد ادم میده که همشونم یه پادشاه گاگول دارن
saeed
United States of America
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
اقای احمدی من خودم به هردو فیلم نگا کرده ام. اما ظاهرا جناب عالی یا با فیلم سر و کار نداری یا مسایل فرهنگ و .... نمی دانی و یا ......
باران
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
چون خيلي دوستش داشتم
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
به هیچ عنوان قیاس جالبی نبود
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv