bato-adv
کد خبر: ۱۵۹۷۶۰
صادق زیبا کلام در گفت و گو با فرارو

نقطه تاریک کودتای 28 مرداد نقش ایرانیان در کودتا است

یک استاد دانشگاه با اشاره به انتشار اسناد تازه از سوی سازمان سیا که دلالت بر نقش این سازمان در وقوع کودتای ۲۸ مرداد دارد گفت: بعد از ۶۰ سال این نخستین بار نیست که سازمان سیا یا وزارت خارجه آمریکا اسناد و مدارکی منتشر می‌کنند که که نشان می‌دهد در وقوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، آمریکایی‌ها طراح اصلی بوده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه با اشاره به انتشار اسناد تازه از سوی سازمان سیا که دلالت بر نقش این سازمان در وقوع کودتای ۲۸ مرداد دارد گفت: بعد از ۶۰ سال این نخستین بار نیست که سازمان سیا یا وزارت خارجه آمریکا اسناد و مدارکی منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد در وقوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، آمریکایی‌ها طراح اصلی بوده‌اند.
 
صادق زیبا کلام، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه چند هفته بعد از کودتای ۲۸ مرداد روزولت به صراحت اعلام کرده بود که این کودتا ارزان‌ترین کودتایی بود که آمریکا در جهان به راه انداخته است گفت: بنابراین اسنادی که امروز توسط سازمان سیا منتشر شده است عملا حاوی نکات تازه‌ای نیست و به دانش و معلومات ما چیز جدیدی اضافه نمی‌کند.
 
وی با بیان اینکه انتشار این اسناد منجر به آن شد تا دو سوال قدیمی اما جدی در رابطه با کودتا دوباره مطرح شود که یکی به امروز مربوط می‌شود و دیگری به گذشته گفت: سوالی که به امروز مربوط می‌شود این است که اگر به فرض، کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ به وقوع نمی‌پیوست، امروز یعنی ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ پس از قریب به ۶۰ سال آیا روابط جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا متفاوت می‌بود.
 
این تحلیل گر مسائل سیاسی افزود: پس از انقلاب یکی از انتقادهایی که هموراه ایرانی‌ها به آمریکایی‌ها داشته‌اند و آن را عامل بی‌اعتمادی دو کشور عنوان می‌کردند همین نقشی است که بار‌ها آمریکایی‌ها به آن اعتراف کرده‌اند و حتی مادلین آلبرایت و هیلاری کلینتون وزاری خارجه آمریکا در دو مرحله به طور رسمی به دلیل نقش آفرینی کشورشان در این کودتا ابراز تاسف کردند.

وی ادامه داد: بنابراین سوال این است که اگر این کودتا نه توسط آمریکایی‌ها بلکه توسط روس‌ها به وقوع می‌پیوست یا اساسا حکومت مصدق به شکل دیگری به پایان می‌رسید روابط این و آمریکا شرایطی متفاوت از آنچه که اکنون دو کشور در آن قرار دارند می‌داشتند؟ پاسخ من به این سوال خیر است.

زیباکلام تصریح کرد: چون بهانه برای دشمنی و تنش آلود بودن رابطه ایران و آمریکا زیاد است مثلا خیلی‌ها در ایران می‌گویند علت دشمنی ما با آمریکا این است که آمریکایی‌ها جلوی برنامه هسته‌ای ما را می‌خواهند بگیرند. خب برنامه هسته‌ای ما از چه زمانی حساسیت برانگیز شد حدودا از سال ۱۳۸۰، بنابراین قبل از آن دو کشور مشکلی نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: پاسخی که مطرح می‌شود این است که آمریکایی‌ها قبل از مناقشه هسته‌ای، ایران را تحریم کردند یا در جریان جنگ ایران و عراق از دشمن متجاوز ما حمایت کردند. خب یعنی قبل از جنگ دو کشور مشکلی نداشتند، پاسخی که می‌توان داد این است که چرا دو کشور مشکل داشتند و آن حمله جوانان غیور و جان برکف پیرو خط امام به سفارت آمریکا بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: قصدم از بیان و برشمردن این دلایل این است که بگویم نه به این خاطر، کودتای ۲۸ مرداد، برنامه هسته‌ای، جنگ ایران و عراق، حمایت از معاندان و دشمنان ایران و... بلکه به واسطه یک دلیل اساسی و بنیادی دیگری همواره ایران و آمریکا احساس دشمنی داشته‌اند. بنده معتقدم که این دلایل و در راس آن‌ها کودتای ۲۸ مرداد در حقیقت یک بهانه برای ما به منظور ابزار دشمنی و تداوم آن با آمریکا بوده است.

وی افزود: بنابراین معتقدم بعد از ۳۴ سال که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد که در طول این سال‌ها هم به طور منظم با آمریکا دشمنی داشته‌ایم زمان آن فرارسیده است که نخبگان و متفکران ایرانی جمع شوند و این موضوع را به بحث بگذارند که ریشه اصلی دشمنی با آمریکا در ایران چیست.

زیباکلام با تاکید بر اینکه پرداختن به این مسئله فرصت دیگری را می‌طلب تنها به بیان این نکته اکتفا کرد که دشمنی با آمریکا در ایران یک ریشه روان‌شناختی – جامعه‌شناختی دارد و ابراز امیدواری کرد که «فرارو» زمینه گفت‌و‌گو صاحبنظران درباره ریشه دشمنی ایران و آمریکا را فراهم کند.

وی در ادامه به طرح پرسش تاریخی در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد پرداخت و گفت: مهم‌ترین پرسش در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ این است که بالاخره ما که همواره آمریکا و انگلیس را متهم به نقش آفرینی در این کودتا کرده‌ایم هیچ از خود پرسیده‌ایم که نقش خودمان یعنی ملت ایران در این کودتا چه بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: اسنادی که توسط سیا منتشر شده حکایت از آن دارد که یک عامل خارجی قدرتمند همچون آمریکا در این کودتا نقش داشته است، سندهای دیگری هم بر نقش انگلیس در این کودتا تاکید دارد اما نباید فراموش کنیم در وقوع کودتای ۲۸ مرداد حتی یک سرباز آمریکایی و یا انگلیسی وارد خاک ایران نشدند چرا که نیازی نبود چون هم وطنان شریف و غیور ایران بزرگ‌ترین خدمت برای تحقق کودتا را کردن.

وی با بیان اینکه اگر این خدمت نبود روزولت چند ماه بعد از کودتا نمی‌گفت این کودتا ارزان‌ترین کودتا برای آمریکا بود گفت: بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته، احزاب و گروه‌ها و حتی مردم عادی با کودتا همراهی کردند. بنابراین نمی‌توان آمریکا و انگلیس به دلیل نقشی که در کودتا داشتند را شماتت کرد اما به نقشی که خودمان یعنی مردم ایران در مجموع اشاره‌ای نکرد.

زیباکلام افزود: بر اساس اسناد و مدارک منتشر شده، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از ساعت ۷ و نیم صبح آغاز شد با این حال بر اساس‌‌ همان اسناد و مدارک، کاخ نخست وزیری حدود ساعت ۱۲ و نیم تا ۱ به دست کودتا گران افتاد. کودتاگران تقریبا همین ساعات رادیو را هم در اختیار گرفتند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: بر این اساس در طول سال‌های عمر خود دستیابی به یک پاسخ قانع کننده به حسرتی برای من تبدیل شده است که از ساعت ۷ صبح تا یک ظهر، جبهه ملی، حزب توده، حزب زحمت کشان، آیت الله کاشانی، مظفر بقایی، شایگان و... و در مجموع طرفداران مصدق و یا نه مخالفان کودتا کجا بوده‌اند.

وی تصریح کرد: یقین دارم پاسخ به این سوال پته خیلی‌ها را روی آب می‌ریزد که اگر غیر از این بود طرفداران مصدق و یا مخالفان کودتا تا به حال می‌گفتند که در طول حدود ۵ ساعتی که کاخ نخست وزیری سقوط کرد آن‌ها چرا هیچ اقدامی برای ممانعت از تحقق کودتا نکردند.
 
زیباکلام درباره اینکه پاسخ به این سوال چرا مهم است گفت: پاسخ به این سوال مهم است چون روزی، روزگاری این دشمن و ضدیت ایران و آمریکا از بین می‌رود، همچنان که دشمنی شوروی و چین با آمریکا از بین رفت. اما یکی از عوامل که کمک این دشمنی زود‌تر از بین برود تاکید بر مقصر بودن خودمان به جای دشمنانمان در بروز کودتای ۲۸ مرداد است.

وی در خاتمه گفت: بنابراین اسناد تازه منتشر شده از سوی سیا هیچ اطلاعات تازه‌ای از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نمی‌دهد و هیچ نقطه تاریکی را برای ما روشن نمی‌کند چرا که تاریک‌ترین نقطه این کودتا نقشی است که خود ما ایرانیان در این کودتا داشته‌ایم.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
باخون خودنوشتیم ازجان خودگذشتیم یامرگ یا مصدق درود برکسانیکه درجریان ملی شدن نفت ازشهدای 30 تیرگرفته تابعدازان شهیدشدندوصدلعنت برمسببین داخلی وخارجی ان
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
هم آقای زیبا کلام و هم بازدید کننده ها میدونن که ریشه ی دشمنی آمریکا با ایران اصل انقلابه فقط همین . اونا ایرانیا رو مثل افغانی ها و عراقی ها میخوان نمیخان برتر از اونا باشیم چه برسه به اینکه جزء کشورهای دارای فناوری هسته ای و نانو و ......... باشیم . اصل قضیه اینه هموطنای عزیز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
باسلام درباسخ به جوابیه اقای لطفی قسمت اول امریکا درقزوین درجریان کودتا نیرو بیاده کرد واز سربازهای امریکایی درکودتا استفاده شد - مواظب شیطننت های غربیها دراین روزهای حساس خاورمیانه باشیم بیامبر فرمود مومن ازیک سوراخ دوبار گزیده نمیشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
مردم ایران د طول تاریخ خدا جو بوده اند بنابراین

وقتی به دوراهی انتخاب بین روسهای کمونیست و آمریکاییهای مسیحی رسیده اند
یقینا" معتقدان به خدارا انتخاب کرده اند

این حقیقت پنهان کردنی نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
متاسفانه ما ایرانیها بیشتر از آنکه مرد عمل باشیم مرد حرفیم و در یک مساله استاد تمام هستیم و آن توجیه رفتارهای خودمان و فرا افکنی مشکلاتمان است
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
دست مریزاد دکتر، جانا سخن از زبان ما میگویی، از ماست که بر ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
کودتای مصر از کودتای ایران هم برای آمریکا پرسودتر است. چون دولت کودتای مصر، علاوه بر این که از آمریکا نیروی نظامی درخواست نمیکند، بلکه از آمریکا میخواهد تا پروژه های تخریب شده را مجددا برایشان بازسازی کند و پولش را برایشان به نیویورک حواله میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
دکتر مصدق: درد من حصار برکه نیست؛ درد من زیستن با ماهیانی است که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است.
ناشناس
United States of America
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
یه بار این جمله رو شنیدم (برکه و ماهیان) ولی نوشته بود گاندی؟ حالا این آقا نوشته مصدق؟
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
مثل همیشه، بسیار عالی. ممنونم استاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
درود بر آقا صادق زیبا کلام که به زیبایی درد بزرگی از جامعه ما را اشاره کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
بسیار جالب بود
دکتر یک استاد واقعی سیاست هستند و همیشه مسایل را جالب مطرح می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
عالي بود.
احسنت به اين شجاعت.
چند سال پيش يك نظر سنجي داخلي نشون داد 80 درصد ايرانيها(ملت ايران نه دولتمردان ايران)دشمني با آمريكا ندارن.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
فرارو این گفتگو رو پایه ریزی کنه؟!!!!!!!!
بی خیال
کاری که فرارو شروع کنه سرانجامش معلومه..............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
پس تو چرا اینجایی؟

برو توی سایت های خودی کامنت بذار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
فرارو ناميد نشو.
همه كساني كه فقط يكبار سايتتو باز ميكنن متوجه تفاوت تحليلي اين سايت با باقي سايتها ميشن.
تو به رسالتت ادامه بده.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
بی حساب نیست که به شما زیباکلام میگویند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
اصلا چرا کودتای 28 مرداد را ذاتا پلید می دانیم. دلیل آن اینست که فکر می کنیم آنها شاه را به قدرت برگرداندند در حالیکه اگر کودتا نمی شد تسلط توده ای ها و غلتیدن کشور به دامان کمونیستها اجتناب ناپذیر بود اما در طول این 34 سال بنابر این بوده که هرچه شاه از آن نفع برده حتما به ضرر کشور بوده اما این اشتباه است.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
متاسفم که ذره ای حق حاکمیت ملی برای خود وهموطنان قائل نیستید
امیر
Austria
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
این هم برای خودش تحلیل قابل تاملی است. نیا به بحث کارشناسی دارد .
طریقت
United Arab Emirates
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
مرحمت فرموده کمی تاریخ مطالعه بفرمایید.یکی از عوامل مهمم سقوط دولت ملی خیانت حزب توده بود.حزب توده به صورت بنیادین مخالف دولت ملی بود.
طریقت
United Arab Emirates
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
حزب توده بخش عمده ای از افسران ارتش رو در اختیار داشت و در واقع هم با سکوت ظاهری و هم با کمک باطنی به کودتا کمک کرد.شعار توازن منفی مصدق رو فراموش نکنید.یعنی نه امریکا و غرب و نه شوروی و شرق
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
حرف دکتر چون همیشه بخشی از واقعیت است مصدق با بی تدبیری بسیاری را از جمله آیت الله کاشانی را خود رنجانده بود . و طبیعی بود که آنها انگیزه ای برای دفاع فوری از مصدق نداشته باشند و از سوی دیگر حرکت سریع کودتاچیان عملا فرصت سازماندهی به آنها نمی دهد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
فقط کتابای مدرستو خوندی
نظر کارشناسی هم می دی
لااقل اینو بخون:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%A7%DB%8C_%DB%B2%DB%B8_%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF
100
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
از کی ویکی پدیا شده مرجع حقیقت شناسی
به هیچ عنوان نمیشه به ویکی پدیا به عنوان یک مرجع استناد کرد
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
....مصدق با بی تدبیری بسیاری را از جمله آیت الله کاشانی را از خود رنجانده بود . و طبیعی بود که آنها انگیزه ای برای دفاع فوری از مصدق نداشته باشند.!!!!!!!!!!!!. آقای محترم مصدق نیاز به دفاع نداشت بلکه این وطن ما بود نیاز داشت
بنده
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
جناب!..ویکی پدیا رو که همه میتونن ویرایش کنن..
به یک چیز موثق تر استناد کن....
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
درود بر دکتر صادق زیبا کلام . به امید روزی که این مسایل در تلوزیون مطرح شود .
100
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
همه جای دنیا کودتا توسط عوامل داخلی صورت میگیره . وگرنه اسمش میشه تجاوز نه کودتا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
پس معلومه کاشانی و شعبا ن بی مخ ها در کودتا نقش اساسی را بازی کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
وطن دوستی در تعلیمات اجتماعی ما کمرنگ است و منافع فردی و خودخواهی بر منافع ملی ما غالب میشه. بیشترین ضرر ها در طول تاریخ ایران همین بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
صحبتهای اقای زیبا کلام رو نگرفتی!

در اون دوران چون احزاب کمونیستی در ایران قدرت گرفته بودند و کم کم داشتیم تبدیل به یک کشور کمونیستی می شدیم ( گرچه نخست وزیر شخصیت ملی بود) مردم ایران برای جلو گیری از غلتیدن به دامان شوروی با همکاری امریکا کودتا کردند واگر این اتفاق (کودتا ) نمی افتاد ویا شکست میخورد
الان یک کشوری بودیم مثل کره شمالی!
میم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
بهتر نیست به جای جمع کردن نخبگان و بحث کردن درباره علت دشمنی مردم ایران با امریکا نخبگان ما کمی مطالعه و تحقیق کنند ببینند چرا امریکا چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب با ما دشمنی داشته.
علت رژیم است یا ایران
مگر می شود کشوری با ما دشمنی اغاز کند و هر روز علیه ما موضع گیری کند و ما دوستشان بداریم
چرا بعد از مشروطه(28مرداد) بعد از اصلاحات(تعلیق غنی سازی) و انتخاب روحانی (تصویب تحریم از سوی امریکا)که هر کدام اغاز فصل جدیدی از دموکراسی و ازادی اندیشه است امریکا حملات خود را بیشتر کرده
واقعا چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
واکاوی کنید وبه دور از حب وبغض ببینید که چرا اکثر مردم ایران امریکا را دوست دارند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
احسنت به این ظرافت بینی شما
واقعا گل گفتی ،اگه سیر تاریخی تحولات سیاسی و رویدادها رو پیگیری و بررسی کنیم واقعا به این نتیجه میرسیم که کشورهای قدر قدرت نمیخواهند کشور هایی با شرایط خاص و تاثیر گذار نتوانند مستقل ،ملی و روی پایشان باشند برای همین هم اونها رو به هر شکلی شده منحرف میکنن تا به هدفشون برسن
میم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
بهتر نیست به جای جمع کردن نخبگان و بحث کردن درباره علت دشمنی مردم ایران با امریکا نخبگان ما کمی مطالعه و تحقیق کنند ببینند چرا امریکا چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب با ما دشمنی داشته.
علت رژیم است یا ایران
مگر می شود کشوری با ما دشمنی اغاز کند و هر روز علیه ما موضع گیری کند و ما دوستشان بداریم
چرا بعد از مشروطه(28مرداد) بعد از اصلاحات(تعلیق غنی سازی) و انتخاب روحانی (تصویب تحریم از سوی امریکا)که هر کدام اغاز فصل جدیدی از دموکراسی و ازادی اندیشه است امریکا حملات خود را بیشتر کرده
واقعا چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
بخاطر کامنت شما !!!
ناشناس
South Africa
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
اقاى محمدى كمى تاريخ بخونيد او نطور كه شما فكر مى كنيد نبوده!
لطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
با سلام
می دانم این سخنان که میگویم به مزاق بعضی ها خوش نمی آید اما میگم:
آقای دکتر از شما بعید است. شما واقعا یا نمیدانید یا خودتان را به اون راه زدید که احتمال دم بیشتر است اما جهت یادآوری عرض می کنم:
چرا با انتشار اسناد سریع با دسپاچگی مصاحبه میکنید و می فرمایید این چیز جدیدی نیست؟ من چند سوال دارم:
1- آمریکا سرباز وارد ایران نکرد اما با پول هایی که داد عده ای سرباز داخلی به استخدام خود درآورد.
2-چه تفاوتی می کند که سرباز ها از کجا باشند؟ مهم این است که چرا آمریکا مصدق را سرنگون کرد؟؟ چرا از دیکتاتوری شاه حمایت کرد؟ مگر اینها مدعی دموکراسی نیستند؟؟
3- علت سرنگونی مصدق چه بود؟؟؟ خود مصدق در دادگاه جواب میدهد: به خاطر اینکه برای منافع ملت جلوی بیگانگان ایستادم.
بله آقای دکتر، مصدق جلوی زیاده خواهی انگلیس و آمریکا ایستاد و صنعت نفت را ملی کرد. مشکل اینجاست که او در خدمت منافع کشورش بود و این را آمریکایی ها نمی پسندیدند.
4- جنابعالی طوری حوادث را ردیف کردید و بعد ربط دادید به لانه جاسوسی و اشغال سفارت، و اینطور جلوه دادید که مشکل از اینجا شروع میشه. باید عرض کنم که:
- حمایت از محمدرضا شاه و نشاندن بر تخت قدرت
- حمایت از شاه در جریان انقلاب و کشتار مردم ایران. (قابل توجه دوستداران دموکراسی )
-توطئه در به ثمر ننشستن انقلاب ایران(جریان آیزن هاور که خاطرتان هست)
- تحویل ندادن شاه به مردم ایران
- حمایت از صدام در جنگ ایران و عراق
-حمایت از کشورهای غربی برای تحویل سلاح های میکروبی به ایران.
- سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران
- تهدید حمله هسته ای به بندرعباس در اواخر جنگ
- تحریم قطعات هواپیماهای مسافربری ایران
- و غیره..
5- با این تفاسیر چرا ایران باید در باره آمریکا خوش بین باشد؟ آنها که از هر فرصتی برای دشمنی استفاده کردند، چرا باید مردم گمان مثبت به آنها داشته باشند؟
6- چرا اصولا باید از کودتا در ایران حمایت کند؟؟
7-فرمودید وزیر امور خارجه آمریکا در مقطعی اظهار تاسف کرده: باید بگویم اظهار تاسف وقتی مفیده که سیاست هاش در قبال ایران عوض بشه. مثل اینکه یک مجرم یا دزد هر روز دزدی کنه و بعد هم اظهار تاسف کنه. و در ضمن آیا آمریکا حاضره به خاطر ظلم هایی که در حق مردم ایران کرده از ملت ایران عذرخواهی بکنه؟؟ آیا آمریکا در قبال سرنگونی هواپیمای مسافربری در آب های خلیج فارس از ملت ایران عذرخواهی کرد؟ یا حتی به فرمانده ناوش مدال شجاعت هم داد.
8- ربط دادن همه چیز به اشغال سفارت درست نیست اگر عده ای دانشجو، سفارت رو اشغال کردند و دیپلمات هاش مدتی گروگان بودن، و البته مدتی بعد آزاد شدن اونها 280 نفر مسافر بیگناه رو کشتن. کافی نیست؟ 300 هزار شهید جنگ کافی نیست؟ چند ده هزار مجروح شیمایی کافی نیست؟ و ....
9- چار آمریکا اصولا از هر جا دیکتاتور حمایت میکنه؟ بن علی، مبارک، ملک عبدالله، حاکم قطر ، بحرین و...
10- مگر الان عراق و پاکستان با آمریکا دشمنی دارند که وضعشون اینطوره؟؟؟
11-فرمود چرا به نقش خودمون اشاره نمیکنیم؟ بله این هم باید بررسی بشه اما معنیش این نیست که آمریکا با این همه جنایت نادیده بگیریم.آیا اصلا اگر نادیده بگیریم درسته؟؟؟شما جواب بدید.

آقای دکتر چرا به این واقعیات اشاره نکردید؟؟ بهتر نیست مسائل درست تحلیل بشه

آمریکا دنبال منافع خودشه و به فکر شما و بنده و ملت ایران نخواهد بود.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
حالا شما بگو...
اگر خورشید رو هم برای بعضی ها پایین بیاری آخر با منطق بی منطقی خودشون و ذهن تحت کنترل تبلیغات مسموم نمیتونی قانعشون کنی...فقط تاریخ میتونه همه چیزرو به بعضی آدماکه خودشونو بخواب زدن ثابت کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
گور پدر آمریکا!!! ولی دوست عزیز مبانی تحلیلهای شما ایراد داره و مسائل رو سطحی و آرمانی نگاه کردین و بعضی از مواردی که به آن اشاره کردین خبرهای رسانه ای هدف دار و تبلیغاتی هست.به قول خودتون بهتر نیست مسائل درست تحلیل بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
آفرين تحليلت خيلي قشنگ بود و از يه زاويه ديد ديگه به مسائل نگاه كرده بودي.
ولي آيا لازم هستش كه انقدر با تعنه و حرص تحليل بدي؟
بهتر نيست شما كه انقدر مسائل رو موشكافانه دنبال كرده ايد كمي هم به نظري كه مخالف با خودتان است با ملايمت برخورد داشته باشي؟
بهتر نيست....
طریقت
United Arab Emirates
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
شم ااصلا مقاله رو خوندی؟امریکا به کی پول داد؟اونا چرا پول رو قبول کردند و دولت خودشونو ساقط کردند؟
نجفی
United Arab Emirates
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
جناب آقای لطفی همیشه درساتو همینجوری می خونی؟برادر من سخنان دکتر را درست بخون.ایشان با ذکر آن حوادث می خواهد بگوید ریشه اختلاف ما به این حوادث ربطی ندارد بلکه این حوادث معلول علل دیگری هنمچون مسایل جامعه شناختی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
تا طمع در بعضی از ما ایرانی ها وجود دارد و به دست آوردن ثروت از هر راهی برای بعضی ها خیلی راحت است امثال این خیانت ها وجود دارد ،اگر غرور ملی و عرق ایران و ایرانی را همواره زنده نگه داریم و از دین و ایمان و راه مذهب شیعه که با اخلاق ایرانی بسیار نزدیک بوده و هست مدد بگیریم هیچ دشمنی چه غرب و چه عرب ها نمیتوانند به ذره ای از خاک ما طمع ورزی کنند
میم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
حداد در دوره ی انتخابات فقط یه حرف درست زد و اونم این بود بعضیا بعد دزدی میان میگن چرا در و واگذاشتی؟ چرا مواظب نبودی؟ چرا خوابیدی؟ یک نفر نمیاد بگه که این دزده چرا دزدی کرد؟
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
خیلی خوب بوووووووووووووووود.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
دقیقا همین طوره. آیا تا به حال به این فکر کردید که چرا مثلا ما بریتانیا را استعمار نکردیم؟ نگید که ما صلح طلب هستیم که با این همه جنگ و خونریزی در تاریخ ایران اصلا باورم نمیشه.
علت اصلی بیش از هر چیز وجود دو نوع انسان در این مملکت است. یکی انسان های نالایق، بی کفایت و بی خرد که در مقابل هر پیشرفتی می ایستند و خود نیز توان به پیش بردن مملکت را ندارند و دوم انسان هان خائن و خود فروخته و چاپلوس که در نظر آن ها میهن مفهومی پوچ و بی مایه دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
حق با شماست

تا حقیقت ونقاط ضعف خودمان را نشناسیم صحبت از توسعه وپیشرفت دروغی بیش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
بیچاره زیباکلام. حتی وقی اربابان آمریکاییش اعتراف می کنند او قبول نمی کند. بیچار آدم های خود فروخته که به اسم روشنفکر کاری جز فریب انجام نمی دهند. بیچاره این مردم که امثال شما متفکر آن ها هستید. بیچاره مصدق که امثال شما طرفدار او هستید. برادر زیباکلام بالاخره معلوم کن که طرفدار مصدق هستی یا آمریکا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
با این که حرف آقای زیباکلام رو قبول ندارم ولی شما اگر نمی توانید درست حرف بزنید لطف کنید خاموش بمانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
به احتمال قوی ایشون ضد کمونیست است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
متاسفم بخاطر اين كامنتت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
ای مرگ برغرب صنعتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
کتاب "جامعه شناسی نخبه کشی" هم دقیقا همین موضوع رو بررسی کرده..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
کاتب کتاب چه شخصی بوده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
به میزانی که آمریکا در سقوط مصدق موثر بود، مردم هم اثر داشتند. صبح مردم می‌گفتند زنده باد مصدق و بعد از ظهر، مرده باد مصدق، به نظر من روانشناسی اجتماعی ایرانیان در آن زمان، حلقه مفقوده این واقعه تلخ تاریخی است.
دیدی دلا که یار نیامد / گرد آمد و سوار نیامد

بگداخت شمع و سوخت سراپای / وآن صبح زرنگار نیامد
خشکید چشم چشمه و دیگر / آبی به جویبار نیامد

ای شیر پیر بسته به زنجیر / کز بندت هیچ عار نیامد

سودت حصار ، و پیک نجاتی / سوی تو و آن حصار نیامد
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
جناب آقای دکتر زیباکلام، لابلای حرف های شما نکاتی برداشت میشود که تشات دهنده ی یک موضوع بسیار مهم است. ما همیشه داشتن دشمنی خارجی آنهم در قواره ایالات متحده را یک استراتژی برای پوشاندن ضعف های خود میپنداشتیم و اینکه شما دلایل متعددی را برشمردید و سرآخر نتیجه گرفتید که هیچکدام از اینها نمی تواند دلیل دشمنی ما با آمریکا باشد و دشمنی ما با آمریکا ریشه های جامعه شناختی و روان شناختی دارد با برداشتی که از لابلای حرفهایتان میشود تناقض دارد. و به نظر میرسد همانطور که غیرمستقیم گفته اید دلیل دشمنی دولتمردان ما با آمریکا بیشتر یک سیاست برای پوشاندن ضعفهای خود باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
سیاوش جان

اگر خودت فهمیدی که چی گفتی ما هم راضی هستیم!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
آفرین به این ژرف نگری استاد عزیز و سپاس از فرارو . نکته بسیار ظریفی را استاد مطرح کرده اند که عبرت آموز همه ملتهاست. واقعا اگر قرار باشد از این نوع نقاط تاریک در تحولات و گذر تاریخ پیدا کنیم کم نیستند. واقعا کودتای 28 مرداد بدون کمک ایرانیان موفق نمی شد یا به این ارزانی نمی شد. اگر در کودتای فوق همانند امروز این همه رسانه و افراد نخبه و داشتیم و عقلانیت و گفتمان آزاد اندیشی در دانشگاهها حاکم بود درعرض 24 ساعت ورق بر نمی گشت. کما اینکه چندین کودتا در بعد از انقلاب اسلامی با شکست روبرو شده است. اصولا هرگاه به جای عقلانیت ، احساسات و جهل حاکم باشد از این نقاط تاریک بسیار خواهیم داشت. نمونه حاضر آن کودتای اخیر مصر است. آیا واقعا مصریان در این واقعه بی تقصیر هستند؟ اگرهمه مصریان در صحنه بودند، کودتا به این راحتی رقم می خورد که بعد قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای را متهم به مشارکت در کودتا کنیم؟ به این می گویند فرافکنی. درمصر هم کودتای نسبتا گران برای مردم مصر و ارزان برای آمریکا درحال کامل شدن است. هرچه قدر مقاومت مردم مصر زیاد باشد ، هزینه کودتا برای حامیان افزایش خواهد یافت. اما به عکس تا زمانی که جهل و بی تفاوتی از سوی نخبگان از جمله علمای «الا زهر» و قطبتیان و . . . نسبت به این عمل شنیع ارتش حاکم باشد کودتای ارزان قیمتی تمام می شود. ارزان ترین کودتاها، استفاده از شعبان بی مخ های محلی، مذهب علیه مذهب، هم وطن مقابل هم وطن است. . . .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
علی جان زرنگی شما قابل تحسین

اول از از دیدگاه آقای زیبا کلام تعریف کردی

اما در ادامه نظر خودت رو جایگزین نطر دکتر کردی؟!!!!!!!!
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
به اين جمله توجه شود:که از ساعت ۷ صبح تا یک ظهر، جبهه ملی، حزب توده، حزب زحمت کشان، آیت الله کاشانی، مظفر بقایی، شایگان و... و در مجموع طرفداران مصدق و یا نه مخالفان کودتا کجا بوده‌اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
البته بين اينها حزب توده که از اول با مصدق مخالف بود(اصلا ايدئولوژي اين دو جريان با هم نمي خورد يکي کمونيست بود و جهان وطن اون يکي خرده برژواي ملي گرا) و ضربات زيادي به جبهه ملي زد حزب زحمت کشان به سر کردگي مظفر بقايي هم که مدت ها بود از جبهه بريده بود و تا اونجايي که تونست چوب لا چرخ مصدق گذاشت در مورد کاشاني نظر نميدم چون فرارو تائيد نمي کنه در واقع روز 28 مرداد مصدق و جبهه ملي تنها بودند و البته باز هم اگر غافلگير نمي شدند مي تونستند از پس کودتا بر بيان ولي نشد ديگه
در ضمن کتاب مصدق و نبرد قدرت کاتوزيان کتاب خيلي خوبيه کسايي که اهل تاريخن حتما بخوننش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
بتوچه کجا بودنند مهم سرنگونی مصدقه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
هر کشور دنبال منافع خودش است در آن زمان کاری بهتر از ان نمی شد کرد همچنانچه امروز ما در مخمصه مخالفت ها ی کلی ضرر می کنیم و نمی توانیم چاره کنیم
اگر پدران ما بهتر از انچه که بودند بودند الان ما کشور پیشرفته تر ازاین بودبم
البته آنها حکومت قاجار را به پهلویت بدیل کردند که به نوبه خود مفید بود
از الاغ سواری به ماشین سواری رسیدیم البته ضررهائی هم داشت
خارجی هر کی باشد منافع می خواهد ما هم اگر بنوانیم برای منافع ملی به دیگرانفرصت نمی دهیم
پس بهانه ها را کنار بگذاریم و مواظب کلاه خود باشیم و به مشکلات امروز فکر کنیم البته از تاریخ تجربه بگیریم
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
دشمنان دوست نما و عدم درک این موضوع از طرف جامعه باعث بدبختی ما بوده اند.
ناشناس
Finland
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
به نظر بنده هم باید به این نکته هم توجه شود که اگر کودتا شکست می خورد، ایران به احتمال بسیار فراوان به دامن بلوک شرق می غلتید که بدبختی و سیاهروزی اش صد بار از غلتیدن به بلوک غرب بدتر بود. دوم هم این که ما ایرانیها همچین آش دهن سوزی هم نیستیم. در اواخر دوره ی قاجار که روسیه رسماً نیمه ی شمالی ایران را دیگر از خود می دانست، پدربزرگهای همین زمین بازان و ویلاسازان بی وطن امروزی سند بسیاری از زمینهای شمال را به نام روسها کرده بودند. آن هم با کمک مقامات حکومتی! نگاه کنید به کتاب "روس و انگلیس در ایران" دکتر فیروز کاظم زاده، ترجمه دکتر منوچهر امیری.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
توجیه و توجیه و بازهم توجیه
متین
United States of America
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
شخص شریف دکتر مصدق۰۰هم نخواست از مردم کمک بطلبد حداقل از محل اقامت خود او حفاظت کنند۰این قصور بخشودنی نیست۰
ًمجلس آنجاست که مردم هستندً۰۰۰از سخنان ایشان جلوی مجلس بر روی دست هوادارانش۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
صحبتهای شما منظقی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
:(
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
مگه ما مردمی نبودیم که آزادی مطرح شده توسط خاتمی را فحشا قلمداد می کردیم مگر خاتمی را نکوبیدیم مگر به احمدی نژاد رای ندادیم ، پس همیشه داریم مصدق را قربانی می کنیم، من نمی دانم بعد از 4 یا 8 سال به کی رای خواهیم داد
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
دکتر زیبا کلام خیلی کلامت زیباست
دوست داریم استاد
صادق از رشت
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
امزیکا یامردم ایران هرکه مسبب حوادث 28 مردادبودند در اصل ماجرا تغییری نمی دهد اتفاقاتی که بعد از 60 سال اگر منصفانه به ان نگاه کنیم به نفع کشور ایران تمام شد اگر کودتا نبود وضعیت ما در حد جمهوری های تازه استقلال یافته شوروی سابق بود
ناشناس
Finland
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
متاسفانه اولويت دادن به منافع كوتاه مدت شخصي در برخي ايراني ها هميشه مبناي نفوذ دشمن و ضربه به جامعه و نهايتاً خود فرد بوده است. نگاه جمعي و بلند مدت بايستي در فرهنگ ما با تلاش نهادهاي مربوطه نهادينه شود. انشاءالله
سيدمجيد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
گفتن واقعيات جسارت ميخاد كه دكتر زيباكلام در وجود خودشون دارند. تا مشكلات و ضعفهاي خودمون را نشناسيم و باور نكنيم نميتونيم به دشمن بپردازيم. قطعا نقش مردم خودمون در كودتا بيشتر از خارجي ها بوده. مردمي كه متعلق به حزب باد بوده و بعضا هستند. مردمي كه: هركي بريزه شاه دونه... فكر ميكنن خداشونه... از ماست كه بر شماست.......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
اقاي زيبا كلام چرا اين قدر حرف مي زني . بخاطر خودت سكوت كن . مگر نمي داني رقيب و عتيد مي نويسند بايد اگر حرفهايت غلط باشد جواب گو باشي.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
بالاخره 60 ساله مصدق و سرنگون کردنند کی باید حقیقت روبشه
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv