bato-adv

فاجعه‌ای علمی به نام دکتری از تاجیکستان

رئوف پیشدار خبرنگار سابق ایرنا در آسیای مرکزی در روزنامه اعتماد نوشت

تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۲
رئوف پیشدار خبرنگار سابق ایرنا در آسیای مرکزی در روزنامه اعتماد نوشت: در چند سال اخير به‌ويژه در دوره‌يي چند ساله در دولت قبل كه بنا بر ملاحظاتي عده زيادي بايد مدارك تحصيلي دانشگاهي مي‌گرفتند! اين عده زياد! با حضور و بي‌حضور در دانشگاه‌هاي تاجيكستان (‌و به آن دانشگاه‌هاي جمهوري آذربايجان را نيز اضافه كنيد) ثبت‌نام كرده و به ادعاي خود مشغول به تحصيل شدند. گذرنامه و سابقه ورود و خروج اغلب اين افراد نشان مي‌دهد كه بسياري از آنها در تمام طول تحصيل! يك يا حداكثر دوبار! يك بار براي ثبت‌نام و بار دوم براي دريافت مدرك! از ايران به مقصد تاجيكستان خارج شده‌اند، حال آنكه بنا بر مقررات ناظر بر تحصيل در دانشگاه‌هاي خارجي، با فرض بر اعتبار علمي كه مبناي سنجش وزارت علوم نيز هست، مدارك دانشجو زماني براي ارزيابي‌هاي علمي پذيرفته خواهد شد (تاكيد مي‌كنم با فرض بر اعتبار دانشگاه) كه دانشجو به صورت تمام وقت به تحصيل بپردازد.

دولت قبل به ترتيبي كه براي همه دانش‌آموختگان دولتي! در دانشگاه‌هاي تاجيكستان، ايراني‌هاي مقيم و قطعا نهادهاي رسمي و ناظر! روشن و مبرهن است، تاجيكستان را (كه نياز نبود دانشجو حتي زحمت يادگيري زبان ديگري را به خود بدهد) به يك حياط خلوت دانشگاهي مبدل كرد تا بتوانند به همه كساني كه لازم داشتن دكتر! شوند و به واسطه سطح پايين علمي حتي قادر به ورود به دانشگاه‌هاي بي‌حد و حصر! داخلي نبودند، مدرك بدهد.

براي نهادهاي مسوول ايراني قطعا روشن است و بايد باشد كه: اين افراد در اوايل بدون رفتن به سركلاس و بعد كه به ظاهر وادار به حضور شدند به ترتيباتي كاملا روشن از آن نيز فرار كردند كه گذرنامه اين افراد بهترين سند است و نويسنده ليستي از اين افراد در اختيار دارد كه نشان مي‌دهد شمار زيادي از آنان حتي هم‌اكنون در تهران در مسند مقامات دولتي!! هستند و هر روز به سر كار هم مي‌روند ولي در همين زمان دانشجوي دانشگاه خارجي هستند! در پشت صحنه اين ماجرا چه دست‌هايي بود و چه منافعي جابه‌جا شد، حداقل براي ايراني‌هايي كه در تاجيكستان اين مسائل را مي‌ديدند، روشن است و اين اقل انتظار است كه وزارت علوم در مقام مدعي علمي كشور، و به عنوان يك حق و خواسته ملي! در راستاي وظيفه ذاتي‌اش، جلوي يك فاجعه علمي دركشور را بگيرد.

اين امر قطعا بايد با بازبيني دقيق مدارك دانشگاهي تاجيكستان و دانشگاه‌هاي كشورهاي مشابه آن و بررسي صلاحيت‌هاي علمي اين مراكز و افرادي كه در آنها تحصيل كرده‌اند، صورت گيرد. وزارت علوم حتما به اين توجه ملزم است كه در صورت هر گونه كنار آمدن با موضوع و بي‌اعتنايي يا حتي كم اعتنايي به آن، ابعاد فاجعه علمي در كشور را وسيع‌تر و عمق آن را بيشتر خواهد كرد. نگاهي به هويت علمي اكثريت دانش‌آموختگان با سمت دولتي يا شبه دولتي ايراني در دانشگاه‌هاي تاجيكستان و جمهوري آذربايجان و شماري ديگر از كشورها كه حتما در وزارت علوم ايران پرونده تحصيل دارند، نشان مي‌دهد كه اغلب آنها مدارك دانشگاهي ايراني خود را هم از دانشگاه‌هاي داخلي در معرض انتقادهاي بسيار مثل نداشتن هيات علمي كافي، سطح پايين آموزش، ‌نداشتن فضاهاي آموزشي در حداقل قابل قبول، كسب كرده‌اند.

آنها كساني بوده‌اند كه با همه حمايت‌هاي رسمي و غير رسمي در اين دانشگاه‌ها نيز عموما رتبه‌هاي پاييني داشته‌اند. پرونده آنها نشان مي‌دهد كه بارها در كنكور دانشگاه‌ها شركت كرده و پذيرفته نشده‌اند و درعوض به جاي اينكه با مطالعه و كسب آمادگي، بضاعت خود را افزايش دهند، صرفا به جهت اول رابطه! و دوم پول! به دانشگاه‌هاي فراوان! و روييده چون قارچ در سال‌هاي پس از فروپاشي شوروي و تماما بي‌هويت علمي تاجيكستان و صدالبته مانند آن در كشورهاي ديگر منطقه به‌ويژه جمهوري آذربايجان ثبت‌نام كرده و مدرك چاپ شده! گرفته‌اند! امروز همه آن طفلكي‌هايي كه بايد مدرك مي‌گرفتند، گرفته‌اند يا در حال دفاع از پايان نامه!! خود هستند.

چندي ديگر صدها دكتر!! ديگر به جامعه تحصيلكرده! كشور اضافه مي‌شود. كه اميدوارم مثل بعضي‌ها آنقدر پررو نباشند كه براي خود كسوت هيات علمي قايل شوند. اينها كي هستند؟ سال‌ها بعد از اين فاجعه علمي! حالا وزارت علوم آمده است و محدوديت‌ها و ملاحظاتي را براي ارزيابي دانشگاه‌هاي تاجيكستان ملاك عمل قرار داده است. اين ملاحظات همه شامل كساني مي‌شود كه از اين به بعد مي‌خواهند براي ادامه تحصيل به تاجيكستان بروند و باز امروز! كنسول ايران رسما اطلاع مي‌دهد كه ديگر بليت نيم بها، حج بدون نوبت و كمك‌هاي نقدي به اساتيد و مسوولان دانشگاه‌هاي موصوف نمي‌دهد! چرا؟ آيا دليلش اين نيست، همه كساني كه بايد! مدرك مي‌گرفته‌اند! گرفته‌اند؟ يا نه! مثل برخي از همين افراد سريعا مسير را عوض كرده و سر از دانشگاه‌هاي امريكايي!! در آورده‌اند.
bato-adv
علی
Armenia
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
من سال 88 در 4 دانشگاه تدریس داشتم . 80% کارای هیت علمیم هم انجام شده بود که به جرم رای دادن اواره تاجیکستان شدم برا دکترا. حالا شما که تو این مدت راحت زندگیتونو کردید مدرک ما رو ببرید زیر سوال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
آقا خواهشاً آذربایجان را با این کشورهای فسقلی مقایسه نکنید
ناشناس
Belgium
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
آکسفورد یادتون رفت .!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
چرا فوری این مسئله را به همه تعمیم می دهید من تاجیکستان دکتری گرفتم ولی خدا شاهد است 6 سال خون دل خوردم لیسانس و فوق لیسانس هم شاگرد اول بودم ولی پذیرش دکتری در ایران خودتون بهتر می دونید چطوری بود البته مواردی از صحبتها کاملا درسته و من هم شاهد بدم
علی
-
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
آقا این امر محدود به هشت سال گذشته نیست بیش از بیست ساله که مدرک قلابی میگیرند فورا هم هیت علمی میشن وببینید فرزندانشان چه استفاده هایی میبرن بعدامیگن تحصیلکرده ها مهاجرت نکنن آره شما گفتیدو......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
با علی موافقم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۷
ناشناس
United Arab Emirates
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
علم کیلویی چند؟؟؟
ناشناس
Germany
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
وقتی من فوق لیسانس می دونم که قبولی آزمون دکتری ایران دست مسئولان دانشگاهه و رقابت و مصاحبه آن علمی نیست، مسلما به همین سمتها میروم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
همکارای بیسواد ما دو ماه رفتن تاجیکستان دکترا گرفتن دارن هیات علمی هم میشن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
نمی دونم چرا همه این روزا تخم کفتر خوردن و زبونشون باز شده؟؟؟ چرا توی 8 سال گذشته کسی اینقدرافشاگری نمی کرد؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
حرف زدن و انتقاد ممنوع بود! فقط همه باید از احمدی نژاد تعریف و تشکر می کردند! همین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
ایضا" ارمنستان.
مصلحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
ارمنستان یا باید روسی بلد باشی یا ارمنی. حالا اینایی که از آنجا مدرک گرفتند و می گیرند روسی یا ارمنی بلدند؟ در حد تحصیل دانشگاهی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
ایضا" هندوستان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
ایضا ترکیه
ناشناس
Italy
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
ایضاً مالزی، فیلیپین، مجارستان و اوکراین!
حسابرس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
منتظر بيانيه يا دفاع يا توضيحات وزارت علوم در اين مورد هستم. تا نظراتم را جمع بندي كنم بعد اعلام كنم
بیهقی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
در ارمنستان، هند، مالزی، فیلیپین، اوکراین، بلاروس، و ... هم اوضاع نابغه های ایرانی شاغل به تحصیل کم و بیش به همین صورت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
عالی بود. وزارت علوم باید هر چه سریعتر اقدام نماید.
در این هشت سال همه چیز بی اعتبار شده است.
به امید رسیدگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
به اینها اضافه کنید پرداخت پول به وزارت علوم و تبدیل این مدرک از تاجیکستان به مدرک داخل!!! من خودم سراغ دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
الان که حیلی ها مدرک دکتری با خود یدک می کشند با اونهایی که شما گفتید چه فرقی دارند وقتی اینها دکترند بگذارید آنها هم دکتر باشند تا خدای نکرده ظلمی در حق آنها نشود.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
این موضوع واقعیتی است که میتونید با یکبار سفر به این کشور ان را به عینه ببینید.من سال گذشته توریستی به اونجا رفتم تعداد قابل توجهی دانشجو که تعداد زیادی هم دختر بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
ها ها ها . ما تو شرکتمون یه مدیری داریم . نه لیسانس , نه فوق لیسانس و نه دکتراش (رو که اخیرا از تاجیکستان گرفته) معلوم نیست با چه ضوابطی گرفته . یعنی ایشان استاد بیسوادی است. وا اسفا
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
جانا سخن از زبان ما مي گويي اما اين افراد خيلي زود تر از منو شما كه درس خوانديم مدرك گرفتند هيئت علمي شدند و به ما مي خندند خوب است كه خدايي هست
یه پشت کنکوری دکترا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
واقعا جای بسی تالم و تاسف دارد که عده ای اینگونه ساحت علم ودانش را به لجن کشانده اند و با وقاحت تمام خواستار بالاترین رده ها و جایگاه های علمی و اجرایی در کشور نیز هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
دوست من
تو شریف دارم دکترامو میگیرم و رو هوام
فکر نکن خبریه
جز اعصاب خوردی تو این مملکت چیزی ازش درنمیاد
حسين زاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
اضافه كن به اين فاجعه وضعيت اخذ مدرك از بعضي از دانشگاههاي كشور .... دانشگاههاي كشور آذربايجان - ارمنستان و ساير كشورهاي منطقه كه عده اي با صرف هزينه مدرك تحصيلي انچناني مگيرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
محمود خان تو همه امور ركورد زده ما ركورد زديم
ناشناس
United States of America
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
دیگه کار از تاسف گذشته!
همه چیزمون جعلی و دروغین شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
به هر عرصه و وجه زندگی و جامعه نگاه می کنیم دروغ و تقلب می مینیم!!

در گردابی سهمگن اسیر شدیم! که خلاص شدن از اون خیلی مشکله!
ناشناس
Germany
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
آقا مالزی را هم اضافه کنید.یکی از هم کلاسیهای ما به زور دیپلم گرفت(با کلی تجدیدی) بعد رفت لیسانس دانشگاه آزاد گرفت و الان هم داره دکترای مکانیک در مالزی می خواند.فردا هم تو ایران بهش می گن:آقای دکتر!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
نمیدانم چند نسل باید بگذرد تا تا اعتبار مدارک تحصیلی به زمان قبل برگردد . یادش بخیر زمان ما تا مثل سگ جون نمی کندیم کسی مفت و مجانی یک صدم نمره هم نمی داد اگر کسی فوق لیسانس میگرفت کمتر از وزیر بهش احترام نمی گذاشتند و حالا ...!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
دانششششششگاه هاي ارمنستان يادت رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
روحت شاد دکتر ک ر د ا ن!!!
ایرانی مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
2 تا زوج دانشگاهی (4 نفر ) رو می شناسم که با خرج دانشگاه به هندوستان رفتند تا (دکتری رانتی ) بگیرند و هنوز مدرکشون نگرفته بودند پست های مدیریتی رو اشغال کردند !!

سرزمین رانتخورها !!
مصلحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
بدتر از همه دانشگاههای ارمنستان -
در آنجا یا زبان ارمنی است یا روسی که اغلب اغلب مدرک بگیران هیچکدامش را در حد تحصیل دانشگاهی قطعا بلد نیستند
فرزین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
من حدود یکسال طول کشید تا توانستم پایان نامه فوق لیسانس رو بنویسم ولی هستند همکلاسی هایی که با 600 هزار برگ سبز _ 600 هزار تومان _ توانستند پایان نامه بخرند .ایشان هم فوق دارند بنده هم دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
به این نتیجه رسیدم ماها هم باید همین کاررو می کردیم.یک فوق لیسانس حسابداری حق التدریس
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
ارمنستان هم هست دادا
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
راهكارش خيلي آسونه ، من پيشنهاد مي كنم وزارت علوم با تعيين يه وقت در كل كشور و بصورت سراسري مداركشون رو ارزيابي بكنه و ازشون امتحان بگيره اگه نتونستند پاس كنند همه شون رو از پستهايي كه اشغال كردن بندازه بيرون! نظر شما چيه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
موافقم صد در صد

و ایضا" با رانتخوران اقتصادی و ثروتهای تقلبی شان!
ناشناس
Switzerland
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
lمرگ بر شاه که اینقدر دکتر شدن را سخت کرد بود.دلم می خواهد دکتر شوم خدا بهم عقل و هوش نداده کی را باید ببینم؟
مهتاب
United States of America
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
کاملا درسته من مدیری داشتم که خانمش دانشجوی دکترای تاجیکستان بود سالی یا دو سالی یکبار به اسم پیگیری تحصیل همسر.خانواده راهی تاجیکستان می شدند و خوش می گذراندند و سیاحت میکردن گاهی هم این آقای مدیر در ایران یک کتاب می داد به خانم منشی اش که تایپ و رونویسی کند تا با خودشان ببرند تاجیکستان به دانشگاه ارایه دهند !!این که نشد تحصیل !خوب یه مدرک بخرن و خلاص
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
دانشگاه های آذربايجان را فراموش کردید. رسما رشوه می گیرند و مدرک می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
وقتي اكنون در داخل كشور انواع و اقسام دانشگاهها با انواع شرايط براي ورود ثبت نام و پرداخت هزينه هست چرا به دانشگاههاي خارج كشور گير داده ايد
آرمین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
فرارو زیاد راه دور نرین، لطفاً برید آمار کسایی که بدون امتحان و خوندن یک جمله از کتابی بی حساب و کتاب به عنوان بورس خارج به داخل به راحتی در دانشگاه های داخل کشور به عنوان دانشجوی دکترا پذیرش می شوند و حق بسیاری از دانشجویانی که شب و روز زحمت می کشند پایمال می شود . البته همه کسانی که به این شکل معرفی می شوند از یک سری ارگان های خاص که همه هم می دانند معرفی می شوند . لطفاً در خصوص حقوق پایمال شده دانشجویان درس خونده مقداری دل بسوزانید . امیدوارم این مطلبم را برای آگاهی همه درج کنید.
ناشناس
Finland
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
همین دیگه الان مایی که توی دانشگاه سراسری مادر 6 سال درس خوندیم و توی فوق لیسانس سیاه شدیم تا پایان نامه بنویسیم باید بیکار باشیم، بعد کسی که معلوم نیس از کجا مدرک گرفته با پول و رشوه پست مدیریتی داشته باشه! کلا دانشگاه رفتن رو بی ارزش کردن تا جایی که هیچ علاقه ای به ادامه تحصیل ندارم
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv