bato-adv
کد خبر: ۱۹۰۷۲۹

رضایی: بدترین دوران انقلاب دوران احمدی‌نژاد بود

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی با عنوان "فروپاشی جناح‌های سیاسی ایران؛ به خود بیائیم" که در سایت شخصی خود منتشر کرده است، فضای سیاسی موجود کشور و چگونگی فعالیت جناح‌های سیاسی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.  رضایی در این یادداشت نوشت: "بدترین دوران جریان انقلابی دوران آقای احمدی‌نژاد بود که بسیاری آن را ظهور مجدد جریان انقلابی تلقی کردند، در حالیکه همه مشاهده کردند که چنین مساله‌ای بوقوع نپیوست."
 
متن کامل یادداشت محسن رضایی به شرح زیر است:
 
«از همان ابتدای انقلاب در جامعه ایران یک فضای دوقلو بوجود آمد. فضای سیاسی و جهادی و بدنبال آن دو جریان سیاسی و انقلابی متولد شد. محور هر دو جریان حضرت امام و اندیشه‌های سیاسی او بود. جوانان انقلاب که غالبا زیر سی سال سن داشتند جریان انقلابی را شکل دادند. آنها در پاسخ به فضای ناامنی کشور و ترورها و شورش‌ها از یکسو و توجه به محرومین از سوی دیگر و پاسخ به تقاضاهای نهضت‌های آزادی‌بخش جریان انقلابی را شکل دادند.

به همین دلیل جریان انقلابی از دغدغه انتخابات و سیاست داخلی به موضوعات فوق توجه کرد. در جبهه‌بندی در درون انقلاب شرکت نکرد. جریان دوم یک جریان جناحی بود که غالبا بالای سی ساله‌های انقلاب آن را بوجود آوردند و در چهار تشکل، حزب جمهوری اسلامی و دفتر هماهنگی آقای بنی‌صدر و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و روحانیت مبارز شکل گرفت. جریان جناحی تمامی انتخابات دهه اول انقلاب را انجام داد.

هدف و تلاش خود را وقف تشکیل دولت و مجلس کرد. مهمترین فعالیت جریان جناحی برگزاری سی انتخابات و تشکیل دولت و مجلس‌های سی و پنج سال گذشته بوده است. جریان جناحی سیاست داخلی و خارجی دولت و اقتصاد کشور را بدست گرفت. در حالیکه بخش دفاع و امنیت در دست نیروهای انقلابی قرار گرفت، دفاع مقدس را اداره کردند. مناطق شورشی را آزاد کردند. کودتا را خنثی نمودند. ترورها را پایان دادند. به روستاها رسیدند. البته هر دو جناح در کار یکدیگر تداخل‌هایی هم می‌کردند. مثلا جریان جناحی در بشتیبانی از جنگ و امنیت نظراتی مغایر جریان انقلابی داشت و جریان انقلابی نسبت به سیاست خارجی و اقتصاد نظریاتی دیگری داشت.

هرچند پس از برکناری بنی‌صدر به صورت مسالمت‌آمیز و برادرانه با یکدیگر کار می‌کردند و با دخالت‌های به موقع حضرت امام اختلافات برادران بزرگتر و کوچکتر برطرف می‌شد اما دیدگاه‌های متفاوت آنها در موضوعات فوق وجود داشت.

نقطه مشترک جریان انقلابی و جناحی
جریان انقلابی همیشه ماهیت خود را به رهبری و انقلاب گره می‌زد. لذا پشت سر رهبری و ارزش‌های انقلاب حرکت می‌کرد. جریان جناحی متفاوت بود. یکی از آنها به رهبری نزدیکتر و دیگری فاصله بیشتری داشت. در زمان حضرت امام جناح چپ به امام نزدیکتر و جناح راست فاصله بیشتری داشت. در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این حالت تغییر کرد. جناح راست به رهبری نزدیک و جناح چپ فاصله گرفت. ولی جریان انقلابی کاملا پشت سر ایشان قرار گرفت.

جریان جناحی حق و باطل را به یکدیگر نسبت می‌دادند. به همین دلیل جریان انقلابی را یا در مقابل خود می‌دیدند یا کاملا همراه خود نمی‌دیدند و لذا از آن ناراضی بودند. در حالیکه جریان انقلابی چون به ولایت فقیه اعتقاد داشت در هر دو دوره با رهبری و ارزش‌های انقلاب بود.

اعتقادات جریان انقلابی از نوع مکتبی ولی جریان جناحی از نوع سیاسی بود. به همین دلیل جناح چپ در زمان حضرت امام به جریان انقلابی نزدیک شد ولی در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دور شد و جناح راست در زمان امام از جریان انقلابی فاصله داشت و پس از امام اصولگرایان به جریان انقلابی نزدیک شدند. هرچند همین نزدیکی و دوری باعث یکی فرض کردن جریان انقلابی با جناح‌ها می‌شد ولی در واقعیت تفاوت‌های زیادی بین جریان انقلابی و جریان جناحی وجود داشت.

البته نباید بهم ریختن این مرزها را در طی سال‌های اخیر نادیده گرفت. در سال‌های اخیر ضعیف شدن مرزهای انقلابی و جناحی باعث شد که جریان انقلابی با جناح اصولگرا یکی فرض شود. بدترین دوران جریان انقلابی دوران آقای احمدی‌نژاد بود که بسیاری آن را ظهور مجدد جریان انقلابی تلقی کردند، در حالیکه همه مشاهده کردند که چنین مساله‌ای بوقوع نپیوست.

سرنوشت جریان جناحی
جناح‌های راست و چپ دهه اول انقلاب به دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در دهه دوم و سوم انقلاب تبدیل شد. اصلاح‌طلبان به برخی از ارزش‌ها از جمله آزادی و جمهوریت نظام وزن بیشتری در اندیشه سیاسی خود دادند و اصولگرایان به اسلامیت و عدالت نقش بیشتری در اندیشه سیاسی خود دادند. اصلاح‌طلبان به مذاکره با آمریکا و اصولگرایان به ایستادگی در مقابل آمریکا گرایش پیدا کردند. اصولگرایان با شعار بازیابی ارزش‌های انقلاب از دل جناح راست بوجود آمد ولی خیلی زود به یک جناح تبدیل شد.

جالب است که در دهه اول انقلاب هر کدام از این دو جناح از ارزش‌های حمایت می‌کردند که در دهه دوم و سوم آنها را تغییر دادند به تعبیری دیگر هر دو جناح صندلی‌های خود را تغییر دادند. از طرف دیگر هر دو جناح پس از رشد قابل توجهی که در دهه هفتاد از خود نشان دادند طی سال‌های اخیر به شدت ضعیف شدند. بنابراین جریان جناحی ابتدا استحاله شد و بعد هم در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. اگر جریان جناحی از ریل خارج نمی‌شد حوادث تلخ ده سال اخیر صورت نمی‌گرفت و اگر در آستانه فروپاشی قرار نمی‌گرفتند چند لیست و چند گروه متخاصم نمی‌شدند.

سرنوشت جریان انقلابی
پایان جنگ پایان ناامنی‌ها هم بود. به همین دلیل برخی تلاش کردند آن را پایان انقلاب کنند. به دلیل تغییر شرایط سیاسی ایران از حالت غیرعادی از قبیل شورش‌ها و جنگ و ناامنی‌ها به یک محیط عادی بستر جریان انقلابی خشکید و به حاشیه رفت و جریان جناحی وارد متن شد. چند اتفاق مهم شکل گرفت:

1- فضای سیاسی کشور از فضای جهادی به یک فضای معمولی تبدیل شد. مرزهای جریان انقلابی با جریان جناحی بهم ریخت. جریان جناحی وارد نهادهای انقلاب شد و به عضوگیری از آنها پرداخت.

2- نهادهای انقلاب تغییر ماهیت دادند و چارچوب دولتی به خود گرفتند. برخی از آنها در نهادهای دولتی ادغام شدند.

3- ورود نیروهای انقلابی به سیاست جز با اجازه گرفتن و رفتن در جناح‌های سیاسی غیرممکن شد. هر دو جناح محیط سیاسی را بین خود تقسیم کردند.

بازگشت به خود
امروز پس از سی و پنج سال تجربه حکومت‌داری و کشورداری و زیان‌های جدی از درگیری‌های جناحی و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد و تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران باید آسیب‌شناسی جدیدی در آرایش سیاسی کشور صورت گیرد. هر دو جریان جناحی و انقلابی مورد نیاز جامعه سیاسی ایران هستند.

ولی هر دو جریان از ریل خارج شده و در آستانه فروپاشی هستند. عده‌ای نامحرم و مخالف نظام و انقلاب از این شرایط سوِِءاستفاده کرده وارد جامعه سیاسی ایران شده‌اند و در اداره کشور نفوذ کرده‌اند. برخی که کوچکترین کمک را به امام و انقلاب و رهبری و دفاع مقدس نداشتند، می‌خواهند میراث نظام را ابتدا مصادره کنند و سپس آن را تغییر دهند. گروه دیگری که روبروی نظام و انقلاب قرار داشتند به فروپاشی آن چشم دوخته‌اند.

به نظر می‌رسد احیا و بازسازی هر دو جریان انقلابی و جناحی در کشور ما ضروری است، تحریم‌های اقتصادی سرآغاز یک چالش جدید غرب با جمهوری اسلامی ایران است. این درگیری حداقل ده سال دیگر طول می‌کشد. مذاکرات شش ماه اخیر نشان می‌دهد که غرب جز یک نرمش کوتاه کار دیگری نخواهد کرد، برای سومین‌بار غرب ممکن است که نشان دهد قابل اعتماد نیست. حتی اگر غرب به خواست ملت ایران تن دهد و همه تحریم‌ها را بردارند، مشکلات کشور و مردم آنقدر بالاست که جز با یک وفاق و وحدت واقعی نمی‌توانیم از عهده حل همه مسائل بیرون بیائیم.

به نظر من لزوم احیا و بازسازی و اصلاح مجدد روحانیت مبارز و روحانیون مبارز از یکسو و زیر چتر قرار دادن گروه‌ها و احزاب همسو با خود و کنترل اندیشه‌های سیاسی آنها که با هر سلیقه‌ای که هستند از دایره اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و قانون خارج نشوند و اگر خارج شدند آنها را طرد کنند، احساس می‌شود.

از طرف دیگر احیای جریان انقلابی با سازوکاری که مورد تائید رهبری باشد و تفکیک مرزهای خود با جریان جناحی و پذیرفتن مسئولیت‌های انقلابی خود در داخل و خارج از کشور در چارچوب ارزش‌های انقلاب امکان‌پذیر و ضروری می‌باشد. جریان انقلابی در حوزه‌هایی که جامعه ما و جهان اسلام و جامعه جهانی به آن نیاز دارد و ظرفیت‌های دولتی قادر به تأمین آن نیست می‌تواند فعال شود. جامعه انقلابی در کنار جامعه مدنی با کارکردهای خود می‌توانند بازآرایی شوند. جریان جناحی با جامعه مدنی و جریان انقلابی با جامعه انقلابی می‌تواند مهندسی سیاسی جامعه ایران را پوششش دهد. رهبری و ولایت فقیه نقطه کانونی و وحدت هر دو جریان خواهد بود.»

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
خيلي نامردين كه كامنتهاي منو نمي گذارين!!! اين همه زحمت كشيدم و وقت گذاشتم و فكر ونظرم رو نوشتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
بنازم به اونایی که این پیش بینی رو سال 84کردن.رجوع شود به روزنامه های آن سال.
راننده تاکسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
آقا محسن از شما بعیده!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ناب ترين و بهترين جمله اي كه مصداق بارز دوران مديريتي انقلاب است را ايشان ادا كرده اند
نادران
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اقاى رضايى اگر خودش راهم در امدن احمدى مقصر ميدانست ومعذرت مخواست خيلى بهتر بود چون ايشان با انصراف از كانيداتورى باعث اصلى راى اوردن احمدى نژاد در دور اول انتخابات ١٩٨٤ شد،
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۱
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
پروسه تخريب احمدي باصحبتاي رضايي وارد فاز جديد ي ميشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
هرچه تفرقه وکینه توزی است از زمان احمدی نژاد است او خوب توانست تمام جامعه را بهم بریزد
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
فکر کنم شما "دلواپس" شدی!
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
چیزی برای تخریب نداره چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!
حمید
Finland
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
تخریب احمدی نژاد !!!!!؟؟؟
احمدی نژاد خودش مثل یک بولدوزر ایران رو در هشت سال گذشته به باد تخریب گرفته.همچین آدمی نیاز به تخریب نداره خیالت راحت
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
پیام 17.34 و 17.35 و 17 40 و 17.41 و 17.42 و 17.43 و 17.44 و 17.45 همگی متعلق به یک نفر است تعجب اور اینکه پیام ما درج نمیشه ولی یک نفر ده پیام میده
گنجی پور
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
به عقیده بنده زمان اقای خاتمی بدترین دوران بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
آقای احمدی نژاد احتیاجی به تخریب ندارد. عملکرد و رفتار هشت ساله ایشان کافیست.
تاریخ در سالهایی که شاید ما نباشیم در مورد آقای احمدی نژاد به خوبی یاد نخواهد کرد.
خدا از همه کسانی که به این مملکت آسیب می رسانند ، نگذرد.
ايوب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
آقاي رضايي شما ذره اي از محبوبيت، درايت، بينش و خلاقيت آقاي احمدي نژاد را نداريد.
هر چقدر هم كه به ناحق تحليل كنيد احمدي نژاد محبوبترين و پاك ترين رييس جمهور تاريخ ايران است اين را در خرداد 96 ثابت ميكنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
دوستان عزیز با کمال احترام میگویم بدون تفکر جناحی خدا و کیلی زمان اقای احمدی نژاد با دیگر دوران مثل هم بود واقعا 8سال تخریب بود حتی از زمان جنگ هم بدتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
رضا چرا تهمت ميزني كجا مال يه نفره مال توده هاي طرفدار احمدي دلاوره
دوست رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
هرچند به نظر من احمدی نژاد رو باید منصفانه نقد کرد ولی کاش دولتمردان کمی از درایت دکتر رضایی رو داشتن.
فرد بسیار لایقی است و اگر در دور دوم به جای احمدی نژاد ایشان رای می آوردند به نظرم مملکت گلستان شده بود.
در کل آدم کم حاشیه و کاردانیست. اهل جنجال نیست.و همین مشخصات برای ریاست جمهوری آرامش را به مملکت القا میکند
همه جا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
رضايي جان حالا اين حر فا رو زدي كه محمودرو از چشم ما بندازي اما نتيجه معكوس داد من خودم ارادتم به محمود جان بيشتر شد
اسماعیل
Germany
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
محمود جان ن ن ن ن!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
داداش ، این یک تحلیل مفصل بود. اول دو بار این متنو بخون بعد قضاوت کن. حرفای مهمی توی این متن هست از قبل از انقلاب تا زمان حاضر و فقط یکبار در یک جمله هم اسم احمدی نژاد اومده. حالا همه متنو ول کردن چسبیدن به اون یک جمله.
دوست رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
جناب ناشناس مشکل اکثر ما هم همینه که نخونده و ندیده و نشناخته همینطوری یه چیزی میپرونیم.
گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
درود بر محمود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
درود بر احمدي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
درود بر احمدي كبير
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ناشناس جان اون پتروس کبیر!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
سلام بر بهار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
مردي كه رفت با قدرت باز خواهد گشت
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
زهی خیال باطل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
مردی که رفت ، اگر برگردد سنت خداوند خواهد بود که فرمود بر گناهان گناهکاران می افزاییم.
مازيار دلواپس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
بشين تا برگرده.
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ناشناس 8:44
واین سنت الهی که سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر اینکه خودشان بخواهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
سلام بر احمدي كبير اگه آزادي بيان داري تاييد كن
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
چون آزادی بیان دارم، تایید نمیکنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
مردي كه يك تنه در مقابل داخلي وخارجي ها ايستاد باز خواهد گشت
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
رگباری داری نظر می دیا! لااقل از تعداد منفی ها معلومه که هفت هشت تا نظر بالا مال یک نفره
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
بله حق کاملا با جنابعالی است بخصوس در مقابل داخلی ها خوب ایستاد و اندوخته مردم یک سوم شد ! البته مال جنابعالی سه برابر شد .
بنده
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
بابک خان 13 میلیاردی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
مردی که کشور و پول مملکت را به چینی ها و روسها داد بازخواهد گشت.
مردی که بهترین بهانه ها را به رژیم منحوس صهیونیستی داد ، باز خواهد گشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
محمود جونم دوست داريم
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
یه خبر بد اینستاگرام هم فیلتر شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
خدا پدرت رو بیامرزه آقا محسن، باید این حرفت رو طلا گرفت
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
اقای رضایی اتفاقا از بعد انقلاب بهترین دوران دوران احمدی نِزاد بود...گناه ایشون این بود که ثروت رو بین مردم تقسیم کرد...لابد جنابعالی تو دوران احمدی نزاد دوبار رای نیاوردی بدترین دوران بود.بنظر من بدترین دوران دوران روحانی است بخدا از این فلاکت و رکود خسته شدیم.فرارو تو که طبق معمول نمیزنی مهم نیست تو هم دنبال روزی خودت میگردی
دوست رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ثروت رو بین مردم تقسیم کرد!؟

اتفاقا بزرگترین اشتباهش این بود که ثروت رو خورد کرد و بین مردم تقسیم کرد که نه مردم تونستن استفاده کنن ازش نه صنعت. و فقط سوءاستفاده چیانی مثل زنجانی از جیب ملت خوردن
من خودم از منتقدین فتنه هستم ولی یکم منصف باش دوست عزیز که به مملکت ضربه نخوره.

کار درست این نیست که یه پزشک به همه مریضا سرم بزنه. بلکه کار درست اینه که به یکی دارو بده به یکی دارو نده که همه! درمان بشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
گل گفتی. اما دولت روحانی کاری نکند که باز هوای دوران احمدی نژاد را کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
این دولت هرکاری هم که بکند هیچکس هوای دولت احمدی نژاد رو نخواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
آقاي محسن رضايي چرا دوران رياست جمهوري احمدي نژاد اين مطالب رو نمي گفتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Germany
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
ایشون تو مناظره سال 88 خیلی قشنگ احمدی نژاد را به چالش کشید.
متعجب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اگر زمان احمدی نژاد میگفتند دادو فریادش بلند تر میشد که نمی گذارند کار کنم ولی هم کشور زیان دید و هم ملت خدا بیدارش کند تا اقلا از مردم پوزش بطلبد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اتفاقا زمان مناظرات منطقی ترین نقدها رو همین رضایی کرد که دهن احمدی نژاد بسته موند
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
بدترین زمان انقلاب خاتمی و فتنه 88بود
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
منظورت بهترین دوران بود نه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
شما ایرانی هستید؟!
بدترین زمان انقلاب زمانی بود که ایران احترام داشت؟!!!!!
بدترین زمان انقلاب زمانی بود که رشد اقتصادی بالای شش درصد داشتیم؟!!!!
آنوقت میشه بفرمایید دورانی که رشد اقتصادی ایران منفی پنج درصد بود ، چه دورانی و زمانی هست؟!
درزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
هی بکوبید احمدی نژاد رو... یه موقع کم نیارید..
ناشناس
Finland
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
شما در تو سال 88 600 هزار بیشتر نداشتی چطور میتونی درباره احمدی نژادی اینطور حرف بزنی؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
البته ساعت 8 صبح اینقدر بود ساعت سه بیشتر بود
احمدی نژآدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
برادر محسن
سال 96 پاسخ این اظهار نظر را خواهی گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
شما خيلي مرد بودي چهار ميليون راي رو پنج ميليونش ميکردي بابا چرا سال 96؟
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
مقایسه جلیلی و احمدی نژاد اشتباه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
بافته ذهن ایشان است. همه مردم انقلاب کردند و مشقت جنگ را تحمل کردند ایشان دو جریان انقلابی و جهادی را وارث ایران می دانند. باید ظرفیت جامعه مدنی و هویت ایرانی فعال و استعداد و ثروت داخل و خارج هر ایرانی در خدمت توسعه ایران هماهنگ شود.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
چرا زمان ایشون سکوت کرده بودید دکتر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
چون مخالفت با احمدی نژاد هزینه داشت
اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
کاش همان زمانها جلویش را می گرفتید....
ناشناس
Japan
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
مرسی..متن خوبی بود آقای رضایی
حقگو
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
دوران محمود بدترين دوران ايران در طول تاريخش بود، ترديد نكنيد
ناشناس
United States of America
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
چرا یه نفر هست که فقط میاد از احمدی نژاد تعریف می کنه برادر گرامی لطفا یه بار نظر بده نه صد بار چرا فکر می کنی مردم نمی فهمند؟؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
Turkiye
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
چون نظر خلاف نظر شماست خودتو یه ملت می بینی طرفای مقابلت رو یکی. ما مدافع احمدی هم نباشیم مخالف این پروسه تخریبیم . این بی اخلاقی ها باید تموم شه از طرف هرکی که هست. این آقا هم باید بفهمه با بدگویی فقط خودشو تو ذهن مردم خراب می کنه
باران
United Arab Emirates
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ده تا آیدی داره با هر ده تاش میاد به نفع احمدی حرف میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
آفرین اینو خوب اومدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اينا كار يه نفر نيست خوب طرفداراي احمدي دلاور زيادن واسه همين نظرات مخالفه
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
انقلاب اسلامی میراث هیچ گروهی نیست و فقط متعلق به ملت ایرانه،و همه با هر فکر و عقیده حق مشارکت در سرنوشت کشور رو دارند.غیر خودی دونستن دیگرانی که با افکار ما موافق نیستند مشکل اصلی ساختار سیاسی ایرانه اگر به تمام اصول قانون اساسی احترام گذاشته می شد این همه خسارت نمی دیدیم
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
من هم کاملا با نظر کیمیا موافقم
دلال متنفر از فتنه
Hong Kong
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
برای ما دلالان بهترین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
آقای رضایی ...آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
بیایید تفکرات سیاسی رو لحظه ای کنار بگذاریم اون وقت به این نتیجه میرسیم که واقعا بدترین زمان کشور بعد از انقلاب زمان احمدی نزاد بود چرا که اقتصاد سیاست اخلاق تقوا و همه خصلتهای خوب انسانی به سخره گرفته شد و بر عکس صفات رذیله ای همچون تهمت دروغ وبازی کردن با آبروی انسانهابه هنجار اجتماعی تبدیل شد
ناشناس
Finland
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
آقا محسن!! الان واقعا کدوم طرفی هستی؟
خبازیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
دوران احمدی نژاد کمدی انقلابی گری بود و نه انقلابی گری واقعی.
کرمعلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
احمدی نژاد خوب بود ولی در اتخاذ سیاست خارجی مناسب تدبیر نداشت وهمین امر باعث انزوای او شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
زمانی که هاشمی اخطار کرد همه سکوت پیشه کردید وحق وحقیقت را به مردم نگفتید اقای رضائی فکر نمی کنید که خیلی دیر حقایق را گفتید
ناشناس
Finland
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
جانا سخن از دل ما می گوی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ما که خودمون از اول گفتیم اینو
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
محمود مرد بود و هست و در قلب مردم ایران می ماند . خدا حفظش کنه
nashenas
Germany
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Australia
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
از کامنت های اول اینجوری بر میاد که ارتشی موازی ارتش سایبری دوستان تشکیل دادن... میشه مثلا اسمشون گذاشت "سایبری نژادی ها"... خوشبختانه فک کنم منابع مالیشون از طرف "ب.ز" و دوستان تأمین هست.
ناشناس
Finland
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
احمدی نژادی ها ریختن توی این صفح ... ها ها ... البته اهمیتی ندارند من تعجبم از موج سواری های مسئولین قبل و یا احیانا بعدیه ...
یزد تبار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
امید واریم این دوران سیاه و تخریب و تحقیر هرگز باز نگردد
مصطفا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
احساس میکنم بعضی ها فقط با خوندن تیتر نظر میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
ببخشيد دوران اصلاحات چرا بدبود والا مردم كه رفاهشون بيشتر بود وامثال بابك زنجاني هم از پسش بيرون نيامدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
جناب آقای رضایی این جمله جنابعالی"در حالیکه همه مشاهده کردند که چنین مساله‌ای بوقوع نپیوست."
حاکی از این است که شما از طزف همه مردم صحبت می کنید و وکیل و وصی همه هستید حال اینکه اینگونه نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
شما هم عرضه دارید همین الان هم اظهار نظر کنید عالی بود آقای دکتر رضائی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
اقای دکتر موافقم.لیکن امکان بازگشت به دهه شصت و هفتاد اصلا وجود ندارد.زیرا اولا چارچوب ها نابود شده است و ثانیا بدلیل رفتارها و عملکرد ها در دهه هشتاد کینه ها و عقده های فروخورده و همچنین حقارت های ایجاد شده اجازه بازگشت را نخواهد داد.بهتر است مدل اصلاح شرایط موجود را بدهید؟ نه بازگشت به دوران قبل؟؟
باران
Netherlands (Kingdom of the)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
درود بر روحانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
درود بر روحانی و ویزر خارجه و ارتباطاتش....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
بدترين دوران تاريخ ايران بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
با این همه منفی که دارن به این مموتییا میدن معلومه چقد طرفدار داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
نوش دارو پس از مرگ سهراب. جناب رضایی چرا در طول 8 سال سکوت کردی؟ اگر در طول آن 8 سال سیاه مجلس حقیقتاً مجلس بود باید او را استیضا و از کار بر کنار می کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
درسته احمدی نِاد در حد رییس جمهور نبود ولی بالاخره یکی باید
این سئولین رو به خودشون
می اورد.الان میبینیم قوه قضاییه به راحتی مسئولینی که خطا کارند رو باز خواست میکنه واین به خاطر شکستن بت سکوت توسط احمدنژاد بود البته با خیلی از کاراش پدر مملکت رو درآورد.
به نظر من دیگه اقایون اصول گرا نباید مسند قدرت رو بگیرند
ناشناس
Germany
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
بهترین دوران هم متعلق به دوران مهندس بازرگان بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
درود بر احمدی نزاد اقای رضایی این حرف ها از شما بعید است کمی عاقل باشید اگر با احمدی نزاد مناظره کنید حتما کم خواهید اورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
مردی که رفت که رفت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
انشالله که برنگرده.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv