bato-adv
کد خبر: ۱۹۳۱۱۷
آسب‌شناسی تجرد در گفتگو با دکتر جبار رحمانی؛

دختران "محکوم" به تجردند؟!

باوجود هشدارهایی که اخیرا درباره به‌خطر افتادن نهاد خانواده در ایران به گوش می‌رسد، این نهاد، همچنان نقش بسزایی را در جامعه ایفا می‌کند، این امر را می‌توان در اخباری که در رابطه با تجرد، افزایش سن ازدواج، بررسی‌های جمعیتی زنان و مردان و آمارهایی دید که در تلاش‌اند تا از سبک جدیدی از زندگی در ایران سخن بگویند و پیش از هرچیز درباره آن هشدار دهند؛ زندگی مجردی.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
فرارو- افزایش تجرد، چه به صورت خودخواسته و چه به صورت اجباری، در اثر مسائل و مشکلات اجتماعی‌ای همچون طلاق و یا عدم ازدواج، رو به افزایش است.

به گزارش فرارو، سرشماری‌های سال 1390 از 7.1 درصد خانواده تک‌نفره خبر داده‌اند. وزارت جوانان نیز در سال 1391 از زندگی مجردی 25 درصد از دختران خبر داده است. این آمار که بیش از هر چیز کلان‌شهرهای ایران را دربر می‌گیرد، در اعداد و ارقام آماری سال 1392 افزایش پیدا کرده است.

علی اکبر محزون، مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، در اردیبهشت 1393 از تجرد یک میلیون و ۳۰۰ هزار مرد بالای ۳۵سال و زن بالای ۳۰ سال در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۲۰ هزار نفر پسر و ۹۸۰ هزار نفر دختر هستند.

در میان این اخبار و آمارهایی که ارائه می‌شود، رشد فزاینده تجرد دختران، بیش از همه مورد توجه واقع شده است. این امر که در زبان عامه و بیش از هر چیز در میان خود زنان و دختران نیز خود را نشان می‌دهد، موضوعی است که برای بررسی آن به دیدگاه‌های جمعیتی و فرهنگی و اجتماعی نیازمندیم.

دکتر جبار رحمانی، پژوهش‌گر و انسان‌شناس، در گفتگویی با فرارو به این موضوع می‌پردازد. آشفتگی هرم جمعیتی ایران بیش از همه در متولدین سال‌های دهه شصت و ریشه‌های فرهنگی اشکال ازدواج در ایران، از دلایلی هستند که این پژوهشگر به آن‌ها اشاره می‌کند. 

دکتر رحمانی با اشاره به آمارهایی که اخیرا منتشر می‌شودند، درباره روند جمعیتی توضیح می‌دهد: این مساله مستند به آمارهای جمعیت شناختی در ایران است، آشفتگی هرم جمعیت شناختی ایران، بالاخص در متولدین دهه شصت این مساله را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد شواهد تجربی محیط های پیرامونی ما نیز موید همین مساله است، حضور ملموس افراد مجرد (منظور قرار گرفتن افراد در مرحله ای است که از نظر عرفی می بایست در آن مرحله متاهل باشند) در محیط های اجتماعی ما، تاییدی است بر این گزاره آماری.

زنانی که محکوم به مجرد ماندن هستند
وی در پاسخ به این سئوال که تجرد زنان را در اصلاح طنز آمیزِ "کو شوهر؟!" که خودشان نیز در زبان به‌کار می‌برند چطور می‌تواند دید، پاسخ داد: این اصطلاح خودش بیانگر واقعیتی تجربی در مورد وجود افراد مجرد در جامعه است. البته این مساله در مورد زنان بیشتر ملموس و محسوس است. عد متناسب دختران و پسران آماده به ازدواج و بیشتر بودن دختران با توجه به اینکه پسران معمولا در ازدواج به دخترانی با سن کمتر مراجعه می‌کنند، سبب شده بخشی از ذخیره جمعیت شناختی زنان آماده به ازدواج امکانی عملی و واقعی برای ازدواج نداشته باشند، به عبارت دیگر بخشی از دختران محکم به مجرد ماندن هستند.

تجرد خودخواسته برای مردان و تجرد اجباری برای زنان
وی در ادامه و درباره تجرد و افزایش سن پسران برای ازواج نیز افزود: ازدواج پدیده ای صرفا اقتصادی نیست، ابعاد روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی متعددی در قالب سنت ها این مساله را شکل می دهند. سنت های دست و پاگیر و عرف‌های پر مسئولیتی که در قبال ازدواج هست، آن را به مساله ای سخت تبدیل کرده که اگر مردی شرایط اجتماعی و اقتصادی لازم را نداشته باشد، به راحتی دچار مشکلات زیادی در ازدواج خواهد شد. ضمن اینکه به عنوان یک عامل اجتماعی نقش مهمی در روند ازدواج دارد. در نتیجه سنت‌ها و عرفهای دشوار، همچنین شرایط سخت جامعه و معیشت، دست به دست هم داده اند که نوعی فرار از دشواری و مسئولیت ازدواج شکل بگیرد که در مردان بیشتر است، زیرا طبق عرف ها و سنت‌ها، این مسئولیت بیش از همه متوجه مردان است. 

رحمانی درباره تجرد خودخواسته زنان و مردان در جامعه ایران گفت: مساله تجرد خود خواسته بیشتر در مردان وجود دارد. طبق عرف‌های جامعه ما، همچنان مردان حق انتخاب و پیشگامی را دارند و ضمن اینکه محدودیت سنی برای ازدواج آن‌ها وجود ندارد، در نتیجه خودخواسته بودن تجرد بیشتر در موقعیت مردانه معنادار است، زنان معمولا در شرایط ناخواسته تجرد بواسطه عدم امکان ازدواج یا عدم امکان انتخاب مطلوب قرار می گیرند، ضمن اینکه خانواده گرایی در زنان خیلی بیشتر از مردان است و هویت مردانه کمتر از هویت زنانه متمایل به خانواده است. به همین سبب در جامعه تجرد خود خواسته زنان، خیلی کمتر از مردان است.

خانوارهای مجردی در حال شکل‌گیری‌اند
دکتر جبار رحمانی در پاسخ به این سئوال که تجرد و سبک جدیدی از زندگی که متاثر از آن است چه پیامدهایی در جامعه ایران دارد توضیح داد: نظام اجتماعی ما بر مبنای خانواده تعریف شده و شکل گرفته؛ در نتیجه هویت و مناسبات اجتماعی نیز حول واحد خانواده شکل گرفته است. حیات مجردی، مبانی مناسبات اجتماعی را عوض خواهند کرد. درنتیجه نه تنها روابط اجتماعی، بلکه اشکال مختلفی از روابط  خصوصی جدید به وجود می آیند که جهان اجتماعی متمایزی را شکل می‌دهند. به عبارت دیگر تغییر در ساختار خانواده و شکل‌گیری خانوارهای مجردی، (یا در اشکالی از همخانگی) بیانگر تحولی در بنیان های جامعه است. 

ممانعت از وجود تجرد در جامعه بی‌فایده است
وی در انتها، در ارائه راهکار و برای این‌که بتوان جامعه را به شکلی منطقی در امر تجرد رساند گفت: مساله اصلی قبل از هرچیز آگاهی به شرایط و دلایل این پدیده گسترده تجرد است، نمی توان مانع از وجود تجرد در جامعه شد، اما می توان آن را به حد تعادلی در جامعه رساند. ضمن اینکه شرایط زمینه ای که بخشی از دختران را مجبور و محکوم به تجرد می کند، مانند عرف‌های غلط، را باید حذف کرد. به عبارت دیگر این مساله مستلزم بازبینی انتقادی در سنت‌ها و عرف‌های خویشاوندی، سیاست‌های فرهنگی خانواده، و تعریف فرهنگی و مناسبی از تجرد و زندگی مجردی است. به‌عبارت دیگر زندگی مجردی باید از یک امر آسیب شناختی به یک امر عرفی و عادی تبدیل شود، در نتیجه جامعه باید این واقعیت را دربطن خودش معقولانه بپذیرد و با آن مواجه شود، در نتیجه پیامدهای منفی آن کمتر خواهند بود.

چه می‌توان کرد؟
دکتر جبار رحمانی، نگاه فرهنگی به تجرد و پذیرفتن آن به عنوان شکل جدیدی از زندگی که در حال شکل‌گیری است و راه‌حل‌هایی فرهنگی برای برون‌رفت از عرف‌های غلط اجتماعی را از راه‌هایی برشمرد که در موضوع تجرد می‌توان به آن جامه عمل پوشاند.
bato-adv
neda
Germany
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
دهه شصتی ها نسل سوخته ایران هستند مصیبت دانشگاه رفتن ازدواج کشید ن تا دهه هفتادی ها به راحتی به همه چی برسن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
من 36 ساله هستم و ازدواج هم نکردم البته خودخواسته اصلا هم دلم نمی خواد ازدواج کنم چون هرچه بین اطرافیان دقیق می شم کسی رو نمی بینم که واقعا خوشبخت باشه و من غبطه بخورم که ای کاش من هم متاهل بودم و یا ترغیب بشم برای ازدواج
به نظر من و البته با اتکا به نظرات متاهلان ازدواج در بهترین حالت و شرایط شاید فقط 30 درصد چیزی باشه از تصورش رو داریم من که راضیم از تجردم ولی امیدوارم کسانی که خیلی تمایل به ازدواج دارند و به هر دلیل شرایطش رو ندارن هرچه زودتر شراطیش مهیا بشه و به آرزوشون برسن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
من و شوهرم دو تايي كارمنديم ده ساله ازدواج كرديم مراسممون توي هتل نبود ده تا مراسم هم نگرفتيم نامزدي، عقد، عروسي يك مراسم گرفتيم هزينه ها نصف نصف الان يك آپارتمان داريم البته وام داره يك ماشينم خريديم اونم وام داره خانواده من به من جهيزيه و سيسموني ندادند يعني خودم نخواستم خونواده شوهرم هم بهمون چيزي ندادند همه چيز را از صفر شروع كرديم و الان دو تا پسر هم داريم اگر كمي قانع باشيم و خدا را شكر كنيم و بهش توكل كنيم همه چيز درست مي شه ولي ما مي خواهيم همه چيز از اول درست باشه بدون زحمت و كار ،
جامعه شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
به لحاظ اجتماعی جامعه ایران در مورد ازدواج و شیوه های همسر یابی و همسران دلخواه دچار تغییر ذائقه شده است.برخی به دنبال خرم سلطان ها و دیگر بازیگران هالیودی در جامعه ایران میگردند.برخی از طلاق می ترسند ازدواج نمی کنند .برخی مسولیت پذیر نیستند تن به ازدواج نمی دهند.شیوع فردگرایی و استقلال فردی ه یکی دیگر از عوامل است.کاری از دست کسی بر نمی آید ازدواج و طلاق حقی است که خداوند به انسان داده است.نیاز به قیم ندارد و همه در حد خو هم عاقل هستند و هم بالغ .خوش باشید و امید وار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
متأسفانه مشکل اساسی بیکاری و تورم ناشی از 8سال بی تدبیری دولت نهم و دهم می باشد که هم اکنون دولت تدبیر و امید قصد رفع این مشکلات دارد گروهی از خدا بی خبر که منافع گروهی و فردی شان در خطر افتاده به جای اینکه از این همه مشکل جوانان این سرزمین دلواپس باشند از حل این مشکل دلواپسند و مدام دارند چوب لای چرخ این دولت می کند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۱۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اینو خیلی خوب گفته : تجرد اجباری برای زنان و دختران و تجرد خودخواسته برای مردان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
نه عزیزم خیلی از خانم ها هم علاقه ای به ازدواج ندارند
و علاقه ای به بپز و بشور و بزای اجباری ندارند بی هیچ مواجبی
مجردی زندیگ می کنند و راحت زندگی می کنند بی دغدغه
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
30 سالمه و فوق لیسانس دارم . سال 90 رفتم خواستگاری و با هزار جور دردسر سال 91 عقد کردم . الان حدود دو سال از عقدم گذشته ،باور کنید روزی 12 ساعت در 2 جایی مختلف کار میکنم . اما چون هزینه های جاری زندگی خیلی خیلی بالاست تا حالا فقط 8 میلیون پس انداز کردم. . به هزار در زدم که بتونم هزینه عروسی خیلی مختصر و اجاره یه خونه 50 متری رو تامین کنم . اما نشد حتی به چند مسول مملکت نامه دادم و ازشون تقاضای کمک کردم اما دریغ از یه پاسخ " نه "
" نمیتونم ". حالا هم موندم چکار کنم خسته شدم به خدا 2 ماهه روم نمیشه برم خونه پدر خانومم و شرمنده شون هستم .
خدایا خودت کمک کن .
برای جونا دعا کنید
ناشناس
Poland
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
من یه زن 32 ساله ام و دانشجوی دکترام و همسرم کارشناس ارشد (هر دو دانشگاه سراسری)
من حق التدریسم و همسرم کارمند (با آزمون استخدامی سال 87 سازمان آب گیلان رفته سر کار)
کل درآمدمون میره پای کرایه خونه و خرج روزمره و هنوز ماشینمون همون پراید مدل 82 که خودم خونه بابام داشتم و الان مال جفتمونه!
هر دومون منطقی و عاقلیم و همدیگه رو دوست داریم و با شناخت کامل ازدواج کردیم (5 سال همدیگه رو می شناختیم) خانواده هامون هم خوبن و آزار نمیدن اما پولی هم ندارن که کمک کنن بندگان خدا! ما دوتا گاهی فکر می کنیم که خونه بابا خیلی خیلی خیلی راحت تر و شاد تر بودیم!!!
حالا رسانه ها و فامیل رو بگو که بیچاره مون کردن اینقدر بچه بچه می کنن!
بچه رو کجای دلمون بذاریم؟؟؟
دوستای مجرد جفت مون(دختر یا پسر) شادتر و موفق تر از ما دو تا هستن!
به مجردها انگ نزنید
saaeed
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اشتغال و تحصیلات بش از حد زنان و دختران باعث میشه به مردهای پایین تر از خود جواب مثبت ندهند و مجبور بشن مجرد بمونن باید واسه این موضوع یه فکری می کردند. بنیان خانواده داره از بین میره همگی باید مراقب باشیم و کمک کنیم تا این فاجعه سر کشورمون نیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
15 55سايتو اشتباهي اومدي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
امیدوارم آقای آرش خداوند شما رو کمک کنه زودتر بتونید ازدواج کنید اما خوشا به حال شما که لا اقل عقد کردید ویه امیدی دارید من 31سالمه و دیگه دارم بی خیال ازدواج میشم .
درویش
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
چشم ها را بایستی شست و نگرشها را بازبینی کرد و یک بار هم که شده برای خوذمان باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اي بابا من مثلا اسمم كارمنده و ماهي يك و دويست هم حقوقمه ولي بخدا تو هزينه هاي زندگيم مونده ام نه خونه دارم نه ماشين. با اينكه ازدواج كرده ام و يك بچه هم دارم ولي از لحاظ مالي خيلي تو مضيقه ام . پس الكي به اين جوونا گير نديد ازدواج كنند چون الان هرچه قدر هم قانع باشي با يك حقوق كارمندي نميتوني زندگي كني چه برسد به اينكه بدون درامد و بدون شغل بخواي ازدواج كني.
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
وقتی که دختر ها مدام گفتند می خواهیم مثل مردها شغل داشته باشیم باید فکر اینجایش را هم می کردند. اینها شدند عامل بیکاری 3 میلیون جوان. بهتر نبود با عزت و احترام در خانه نشسته و با مدیریت خانه و تربیت بجه ها، هم عزتتان حفظ میشد هم این جوانان بیکار به اشتغال رسیده و از دختران مجرد خواستگاری میکردند؟ فساد هم کمتر میشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
خوب انتظارات این دختران خیلی بالاست، که هیچکس طرفشون نمیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
ببخشید مثبت دادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
انتظاری یک کار و درآمد حلال و کافی زیاد است کشور ما روی گنج نشسته و مردم آن هیچ ندارند!!!!!!!!!
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
شما شرط شاغل بودن یک آقا رو میگید انتظارات دختران خیلی بالاست!! ناکامی مسئولین در ایجاد اشتغال برای جوانان رو به پای زیاده خواهی خانمها میگذارید؟ من دخترانی رو به چشم دیدیم که با حداقل امکانات زندگیشون رو شروع کردند و واقعا چقدر سختی میکشند که من اگر به جای آنها بودم ترجیح میدادم اصلا ازدواج نکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
والا من که دختران مجرد زیادی رو می شناسم که دنبال مرد واقعی می گردن نه اون دسته از مردها که فقط دنبال عروسک های بزک کرده در قبل و بعد ازدواجشون می دوند!!
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
ای بابا ما مثلا الان کارمندیم ولی باز هم با مجردی نمی تونیم هزینه ها رو جمع و جور کنیم تا چه برسه به اینکه متاهل بشی .
بیکاری درد خیلی گرانیه ولی کار داشته باشی و هزینههات رو تامین مکنه یک درد دیگه.
دوست رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
عزیزم بحث این چیزا نیست. بحث دخالتها و محبتهای نابجای خوانواده دختر است که باعث گستاخ شدن دخترها و ریخته شدن قبح طلاق میشه.
قدیما اگه دختری میرفت قهر خونه باباش اینا مجبورش میکردن برگرده سر خونه زندگیش اما امروزه ازش چنان حمایت کورکورانه میکنن که گویی دختر در دعوا هیچگونه!!! تقصیری نداشته و تمام!!! تقصیرات گردن دامادشونه.
اینگونه با زندگی دو جوون بازی میکنن
رز
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دختران انتظار دارن با یکی همسطح خودش ازدواج کنن ومطمئنا اگه چنین موردی پیدا نشه تجرد را به متاهلی ترجیح میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
داشتن حداقل امکانات برای زندگی انتظار زیادی نیست ... به عنوان قانع بودن ما را از خیلی از حقوقمون محروم کردن
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
این چه حرف نابخردانه ایست. مگر قرار است فقط با هدف تکثیر ازدواج کرد. مگر انسان حق ندارد به زندگی بهتر از آنچیزی که دارد فکر کند؟ البته برخی ممکن است نوعی نگرش واپسگرا داشته باشند و باید دنبال زنان یا مردان مثل خودشان بگردند که حاضرند برای زاد و ولد به هر شرایطی تن بدهند.
اشكان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
درود به شرفت گل گفتي
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
با این شرایط برای ازدواج کردن باید روحیه شهادت طلبی داشت !مهریه و سربازی رو حذف کنید تا مردها ازدواج کنند.
ناشناس
Poland
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
نه بابا! بعد از حذف مهریه دیگه چی می خوای؟
چند همسری رو چی کار کنن؟ تشدید کنن؟؟؟
شناس
Nepal
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اگه اینطوره همون بهتر که زن نگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
کاملا موافقم یکی از مشکلات اساسی مهریه و سربازی است.
ناشناس
Germany
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
چند همسری را موافقم
ناشناس
United States of America
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
سربازی رو ماها رفتیم شما هم "باید" بری
ناشناس
United States of America
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تو اصلا لایق نیستی مرتضی متاسفم برای طرز تفکرت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خانم ها به جای مهریه دنبال حق طلاق و حق حضانت باشید باور کنید بیشتر به دردتون می خوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما حق طلاق رو بده نمیخواد مهریه بدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من دلیل مخالفت با مهریه رو نمی فهمم.ازدواج فقط یک مساله احساسی نیست بلکه یک قرارداد اقتصادی و حقوقی هم هست.مهریه یک نظر هوشمندانه بوده برای جلوگیری از فقر و به تبع اون فساد زنانی که مطلقه می شن و این یک خدمت به جامعه است
در کشورهای غربی هم اگر مهریه ندارند قوانین بهتری برای حفظ حقوق زنان دارند
اگر اشکالی بر مهریه وارد هست باید اصلاح بشه نه اینکه کلا حذف بشه
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اون موقع دیگه دنیا بدون شک برای شما پسرا بهشت میشه.
حق طلاق که با شماست حق حضانت هم که با شماست حق داشتن چهار همسر هم که دارید دیه هم که کامل میگیرید حق ارثتون هم که با ارث ما قابل قیاس نیست حتی حقوقتون هم بیشتر از ماست به دخترا اندازه پسرا حقوق نمیدن انگار نه انگار ما هم 16 سال درس خوندیم و همون راهی رو که شما رفتین ما هم رفتیم بابا یکم انصاف داشته باش غیر از یه مهریه برای ما چی مونده؟
دین و شرع و قانون همه بسیج شدن برای حفظ حقوق مردان بازم ناراضی هستی اگه جای ما بودی چیکار میکردی که اگه بخوایم بچه مون رو هم به دنیا بیاریم یا یه سفر خارج از کشور بریم باید رضایت نامه شوهرو داشته باشیم.
یکم انصاف جای دوری نمیره حالا انقدر ننه من غریبم بازی در بیارید تا همین مهریه رو هم بگیرن ازمون گرچه الان هم مهریه مثل سابق نیست اینقدر قسط بندی میشه که هیچی دست آدمو نمیگیره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
خانم‌هایی که حق طلاق میخوان مطمئن باشن آقایون دودستی تقدیمشون میکنن به شرطی که از اونور مهریه نخوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
حق طلاق در مقابل مهریه
ناشناس
Germany
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
چرا همیشه فکر می کنید تجرد مردان خودخواسته و تجرد زنان اجباری است؟!!!
من هم به عنوان یک آدم غیر مهجور و با عقل و اختیار خودم تصمیم گرفته ام مجرد بمانم
این طرز فکر شما آقای دکتر و طرز فکر بسیاری از مردان دیگر است که زنان و دختران ایرانی را از ازدواج می راند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
هميشه اينطوري نيست ولي قبول كنيد اغلب خانم ها به خاطر نبود موقعيت مناسبه كه ازدواج نمي كنن در مورد آقايون فرق ميكنه مهمترين علتشم اينه كه آقايون معمولا تو هر سني گزينه مناسب براي ازدواج دارن! واقعيته ديگه قبول كنيد!!!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خانم محترم
اين قضيه در كشور ما به شكل آماري نشون ميده كه تجرد خانمها اكثرا بصورت خودخواسته س .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خب شما از معدود بانوانی هستید که تصمیم به مجرد بودن گرفته اید
منظور دکتر کلی بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
فکر می کنید دلیلش چیه؟؟

یه زمانی پسر و دختر برای ازدواج لحظه شماری می کردند
آرزوی هر جوانی این بود ازدواج کند
حتی برخی خودشان بزرگتری رو می دیدند و مخفیانه از او می خواستند که واسطه این امر خیر شود
الان طوری شده که باید ناز جوان رو کشید
دختران و پسران ته دلشان الان هم از خدایشان هست ازدواج کنند ولی به دلیل برخی سرخوردگی های عاطفی و اقتصادی و خانوادگی باید کسی پا پیش بگذارد و نازشان را بکشد

الان ساختارهای سنتی سابق از بین رفته

در سنولات گذشته روابط اجتماعی خانوارها بیشتر بود و در محافل دینی و خانوادگی جوان ها و بزرگ تر ها همدیگر را می دیدند و امر خیری همان جا کم کم منعقد می شد
ولی الان با این زندگی ابزاری و رسانه ای و آپارتمانی تردد ها کمتر شده و روابط محدود به اینترنت و گوشی و .. شده و گاهی هم میهمانی های مختصر
لذا کارکرد سابق زوج یابی خانواده از بین رفته
در عوض هیچ الگو و متد جدیدی هم طراحی نشده

معضلات اقتصادی و اشتغال به تحصیل به امید دست یابی به شغلی پایدار و امن هم که بر همگان واضح و مشهود است

وضعیت اسف بار تولید و عرضه و سوداگری مسکن هم که در این امر شدیدا" موثر است

هزینه های برگزاری و تهیه و تدارک یک زندگی متوسط با این اوضاع اسف بار و ...

تعداد شلوغ خانوارهای دهه پنجاه و شصت برای والدین سالخورده امروز عملا" جوان را از خیر ازدواج منصرف می کند

اینها می شود ریشه های معضلات بد پوششی روابط غیرشرعی و غیراخلاقی کاهش نرخ رشد جمعیت آلوده شدن متاهلین به فساد های این گروه و ...


تنها راه نجات این معضل:
1- افزایش تولید و عرضه مجموعه های مسکونی برای جوانان در شرف ازدواج با متراژهای کمتر برای تقلیل قیمت تمام شده و صرفا با کارکرد واگذاری به زوج های جوان
2- الزام به کارگیری و ادامه همکاری ساختارهای سازمانی دولتی و سایر قوا از نیروهای در شرف ازدواج و اخذ التزام از مجردان و دادن ضرب العجل به مجردان جهت ازدواج طی یک بازه زمانی مشخص مثلا"
ادامه همکاری سازمان با یک مرد مجرد یا خانم منوط به این خواهد بود که طرف ظرف 4 سال آتی حتما به جرگه متاهلین بپیوندد
3-تخصیص سبد جهاز به جوانان بصورت اقساطی
4-دادن امتیازات ویژه تحصیلی و پذیرش در مقاطع بالاتر برای متاهلینی که بیش از 3 سال از تاریخ ازدواج رسمی ایشان گذشته تا جلوی ازدواج ها و عقدهای صوری گرفته شود
5- وجود مراکز همسریابی و گزینش همسر به جای آن کارکرد سنتی همسر یابی خانواده ها
6-ترغیب بزرگترها و خانواده ها به آسان گیری امر ازدواج از طریق فتوا و سخنرانی بزرگان و چهره های ذی نفوذ جامعه
و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
امر دیگه ای باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
با اینکه اول حرف هات رو قبول داشتم ولی راهکار را اصلا قبول نداشتم
یک دفعه می گفتی جوون ها یا باید ازدواج کنن یا بکشننشون
ناشناس
United States of America
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
علت اصلی بیکاری هست
وقتی کار نباشه پولی نیست
وقتی پولی نباشه جوون خنگ نیست بره دست دختر مردم رو بگیره
اونم تو این دوران که زن و شوهر از 6 صبح تا 11 شب هم بکوب کار کنن بازم هشتشون گرو نهشون هست!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ناشناس11:49 دهه شصتیااگه مجردبمونن شرافتشونو حفظ می کنن من دوست دهه شصتی مجردچندتا دارم وهمهشون نجیبند منکه فکرمی کنم دهه هفتادیا هستن که موجب آلوده شدن شمامتاهلین به فساد میشن(البته با توجه به منطق خودت!!)دهه شصتیاشرافتشونو با هیچی عوض نمی کنن شما لطفادر خودمتاهلین دنبال علت فسادشون بگردین!
گ
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تو این تفکر شما جایی برای مجرد وجود ندارد ؟
شاید کسی امکان ازدواج نداشته باشد اگر قرار باشد امکان استخدام هم برایش نباشد پس یا باید از گرسنگی بمیرد یا خودکشی کند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اینی که متأهلین نمیتونن سالم زندگی کنن و با هر چیزی به گناه می‌افتن رو لطفا تقصیر مجردها نذارین.
آزادی توی پوشش و رنگ هیچ منافاطی با عرف جامعه نداره.
لطفا آقایون مشکلات رفتاری و تفکری خودشون رو تقصیر مسایل بی ربطی چون پوشش خانم‌ها نگذارین. عفت چشم و تفکر خیلی مهمه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
پسران محکوم به تجردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دختران محکومترند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
حالا مگه ما كه ازدواج كرديم چي گيرمون اومده؟؟؟ كاش يكي هم ما رو اين جوري محكوم مي‌كرد!
شيدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دو قطبي شدن اعتقادي جامعه يكي از علل تشديد تجرد است.در حاضر جامعه ما شامل دو گروه اعتقادي و فرهنگي است كه هيچ يك از افراد اين دو گروه حاضر با ازدواج با افراد گروه ديگر نيستند و اين مسئله حق انتخاب ها را كاهش داده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
واقعا حق با شماست! افراد معتدل و میانه رو بسیار کم شده اند! یا بسیار مذهبی و تند رو یا لامذهب!
سپيدار
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
خيلي جالب بود.
از زاويه جديد و واقعا درستي به موضوع نگاه كردي.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
احسنت گل گفتی شاید 40 یا 50 درصد اینکه دخترها وپسرها مجردند اختلاف در اعتقادات مذهبی است و اینکه محیط مناسبی جهت آشنایی و صحبت کردن دخترها و پسرها وجود ندارد 40 -50 درصد دیگه هم برمیگرده به مشکلات اقتصادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
سرکار خانم شیدا
اینجا موضوع اولویت ها است !
تشدید پیشکش
معظل اصلی معضلات در امور زیر بنایی اولیه است که فاکتورهای ایجاد کننده مشکلات را تشکیل داده است.
اونها حل بشوند عوامل تشدید کننده هم به مرور رنگ خواهند باخت یا کنترل پذیر تر میشوند.
مشکل در ایجاد است
تشدید در مرحله بعدی اولویت است
فرضا مانند کسی که
پایش بخاطر بی دقتی میشکند، و مجبور به حرکت با بار سنگین اجبارا نیز است
خب اگر اساسا شکستگی اولیه را جلوگیری کند حرکتی آنگونه که بهر تقدیر فرساینده مفاصل است دیر تر اثر میگذارد تا اینکه عامل شکستگی را رها کند که بشکند و بعد در آن میان به دنبال حل موضوع حرکت با بار سنگین که تشدید کننده است باشد !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
شاید هم نگران گذر از مرحله ای به مرحله دیگر هستیم، شاید باید مثل بقیه جوامع این تغییر را پذیرفت. شاید افزایش سطح فکر یک جامعه، لزوما باعث افزایش تعداد ازدواج نشه.
مهرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دخترهایی که امتیازات خوبی دارند ، از نظر خانواده ، ظاهر ، وضعیت مالی ، اخلاق ،و رفتار و ... با افراد مناسب ازدواج میکنند ، مجرد نمیمانند ، دیر و زود داره ولی به هر حال ازدواج میکنند ، بیشتر دختر و پسرهایی که مجرد میمونن شرایطش رو ندارن یا وضعیت مطلوبی ندارند منهای اون دسته که اصلا میلی به اردواج ندارند که اون هم اگه شرایطش پیش بیاد حتما ازدواج میکنند ، یک نسل از دختر خانمها به اصطلاح جا موندند ، پسرهای هم سن و سالشون دیر ازدواج کردند و پسر 35 ساله کمتر با هم سن خودش ازدواج میکنه حدود 5 تا 10 سال کوچک تر از خودش ازدواج میکنه به همین دلیل این نسل باید با آقایون 45 تا 50 سال ازدواج کنند که نمیکنند و میشه تجرد اجباری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اتفاقاً این چیزی که ما امروز داریم می بینیم بر عکسه. همون دخترایی که هیچی ندارن جز ادا و اشوه بیشتر ازدواج می کنن. چون مردان جامعه امروز ما بیشتر به همین چیزا توجه دارن تا امتیازات خوبی که شما فرمودید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
من با ناشناس 13:38 کاملا موافقم
ناشناس
Finland
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
من هم موافقم که معیار انتخاب مردهای امروزی اشتباهه و همین یک بخش بزرگی از مشکلات ازدواج و طلاع را ایجاد میکنه، به قول دوست 13:38 الان مردا دنبال زن زندگی نیستن دنبال یه عروسک بزک کرده هستن که بابای پولدار داشته باشه تا بدون هیچ زحمتی به آسایش بادآورده برسند.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
ببین مهرشاد، من ازدواج نکردم. الان هم سنی ازم گدشته و دیگر توی این سن حوصله ی ازدواج را ندارم. مهرشاد من مشکلات خانوادگی داشتم. خودم هیچ عیبی نداشتم. اما خانواده ام یک خانواده ی مشکل دار بود. مجبور شدم که مجرد بمانم. شاید امثال من کم باشند اما هستند/
ناشناس
United States of America
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اون پسری که برای ناز و عشوه یه دختر ازدواج باهاش میکنه اشتباه میکنه ، تو این دوره زمونه دختر حتما باید شاغل باشه ، چیزایی مثل شیربها و مهریه و حق طلاق برای مرد فقط به درد جاهل ها میخوره ، زن و مرد تو جامعه امروز ایران باید هر دو تا کار کنن
فکر کنین همین الانش با هم کار میکنن بازم تو خرج روزانه موندن چه برسه فقط مرد بره کار کنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
این برعکس بودن دلایل خودشو داره
هنوز عقل بسیاری از آدمیان بر صرفا ظواهر و چشمانشان است
این واقعیتی مکرر در طول تاریخ بوده و خواهد بود
رشد شعوری و شخصیتی در همه یکسان نیست و به طبع انتخابهای آن افراد نیز از همین قاعده شعوری و تربیتی تبعیت میکند
از طرفی طبیعت آدمی این است که خوش نما و زیبا تر پسند است و این نیز در این میانه اثر گذار خواهد بود و آن گروه که اشاره شده است خواسته یا ناخواسته زیرکانه در این بخش دارای امتیازاتی ظاهر نمایانه ای هستند یا میسازند که ممکن است دامنه وسیعی از افراد را به همان دلیل سطر دوم گفتارم جذب کنند که اگر شخصیت خوبی نداشته باشند کار به خرابی میکشد .
ناشناس
United States of America
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آفرین ناشناس 13:38 الان دخترهای بی سواد ولی با قر و فر و با تیپ های آن چنانی بیشتر ازدواج می کنند تا دخترهای نجیبی که از این اداها در نمی آورند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مهرشاد گرامی با شما موافق نیستم
تمام فاکتورهایی که شمردی و حتی بیش از این را دارم ، یک وجهه کاملا جامعه پسند (منظور جامعه ایرانی است) و به عقیده خودم سخت پسند هم نیستم اما با اینکه 39 سال دارم مجردم منظورم این است که صرف داشتن این امتیازات منجر به ازدواج نمی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اینکه چرا دخترهای با ادا و اشوه زودتر ازدواج میکنند حکایت از یک درد دیگه داره: افسردگی،
در این بحران افسردگی، آدمهای شادتر ،خواستنی تر هم میشوند.
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بنده 29 سالمه و مجرد دوستانم که ازدواج کردن , همشون ماهی پانصد تا 900 دارن پول قسط می دن, 12 , 13 ساعت کار میکنن, اکثرا هم تحصیل کرده, مهندس و ... , بعلاوه اجاره نشینی, بعضی هاشون شاید خیلی کم همسرشونو می بینن چون هر دو میرن سرکار, حالا اینجور ازدواج چه فایده ای داره؟؟ شما امار طلاق رو هم نگاه بکنید, ببینید چه خبره؟وضع اشتغال رو ببینید, وضع اقتصادی رو ببینید! من نیمه بیکار چطور بعنوان یک مرد سرم بالا بگیرم و بگم من می خوام خانواده تشکیل بدم؟ اخه پدر عروس حق داره بگه توکه خودتو نمی تونی جم کنی چطور اومدی خاستگاری دختر من؟؟؟
ناشناس
United States of America
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دقیقا منم هم سنت هستم و جالبه هم اسمم هستیم :دی
دوست ندارم مجرد باشم اما زمانه باعث شده که با خودم خوب فکر کنم بگم وقتی تو خرج خودم موندم چطوری دست دختر مردم رو بگیرم؟
خب طرف تو خونه پدرش باشه هر چی باشه بهتر از اینه تو زندگی با همسری بیفته که وضعیتشو پائینتر بیاره
نه خانواده دختر راضی میشه نه دختر ، پسرها هم اگر واقع بین باشن میبینن با این شرایط واقعا نمیشه زندگی کرد مجردی انتخاب خوبی نیست اما بین بد و بدتر گزینه بد هست
n
Finland
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به نظر من که خانم باید یکم قانع باشه در عوض شاغل نباشه زندگی که زن و مرد از 6صبح برن سرکار و شب 2ساعت هموببینن شد زندگی؟؟؟؟؟
یک دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
جوونا باور کنید اشتباه می کنید
یه کم دقت کنید به خدا دخترایی هستن دوروبرمون که اعتقاد دارن باید زندگی را از کم شروع کرد و حاضرن برای ساخت زندگیشون تلاش کنن
حتما تو این اوضاع اقتصادی زندگی سخته ولی به این معنی نیست که تمام بار بر دوش مرده
ندگی همکاریه
با تصورات غلط خودتون موقعیت تشکیل یک خانواده سالم و به موقع رو هم از خودتون و هم از یک دختر نگیرید
مبین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
ببخشید یکم یعنی چقدر؟
تا کی این رو میزارین به پای قناعت دختر؟
کی میخواین بپذیرین که اون دختر هم مثل جنابعالی قریب به 20 سال درس خونده و زحمت کشیده و حالا میخواد ازش پول دربیاره؟
این همه نظر خوندین که مردا میگن تنهایی نمیشه خرج زندگی رو داد! بعد باز میگی یه نیرو بشینه توی خونه وقانع باشه؟

به چی؟؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
تنها راه حل شدن مشکل ازدواج، اجباری شدن سربازی برای خانم هاست. اون وقت شرایط آقایون رو بهتر درک خواهند کرد
ناشناس
Poland
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
یعنی این همممممممه مشکل شما فقط اون 2 سال رو چسبیدی؟
تو باقی زندگیت چه گلی به سر خودت زدی حالا که این دو سال عقبت انداخته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بابا منم دو سال رفتم خدمت مرز(مرزبانی نیروی انتظامی؛ پاسگاه تاسوکی)؛ اینقدر این مسئله برام حاد نبود.
واقعا که...
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دوست عزیز یکی از راه حل های خوب مشکل ازدواج، حذف سربازی اجباری آقایون است!
ناشناس
United States of America
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به حد کافی دختر ها تو جامعه ما میکشن سختی دیگه سربازی هم برن که بنده های خدا چیزی ازشون نمیمونه
بنده خدا
Germany
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ناشناس 13:24 همون فقط دو سال بیگاری رو برای دخترا هم در نظر بگیرن. من کارمندم به خاطر سربازی الان هم کلاسی دخترم 10 سال سابقه کار داره و من 5 سال 2 سال سربازی 1 سال آوارگی قبل و بعد سربازی و 2 سال هم که نبودن آزمون استخدامی باعث شده اون وقت میگن تامین اقتصادی خانواده با مرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خوشم میاد انقدر توو محیط بسته ای بزرگ شدیم که خیلی چزیها رو نمیبینیم. نمیبینیم که زنها حق طلاق ندارند حق اشتغال و حضانت و تحصیل ِ غیرمشروط ندارند. اگه قرار باشه به چیزی گیر بدید اولی ش بحث مهریه و حق طلاقه که وضعیت فعلی هم به ضرر پسرهاست هم به ضرر دخترها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
قیمت ماشین ، خونه و وسایل و ... خونه بیارین به سال قبل از 88 ،اونوقت می بینی که هیچ مجردی وجود نداره
ناشناس
United States of America
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
زندگی backspace نداره متاسفانه دوست عزیز
زندگی اونم در ایران تاریخ این 30 و چند ساله نشون داده چیزی میره بالا به هیچ وجه پائین نمیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
سال 84 نه 88
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اگه منطقی باشین، با حقوق ماهی 3 میلیون و با قیمتهای قبل سال 84 میشه زندگی کرد.
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
این موضوع رو همدرنظرداشته باشیدکه ازدواج تبدیل به تجارت شده و پسرها به دنبالخانواده کم جمعیت پولدار هستنکه تازه دخترهم باید 5تا 10سال ازشون کوچکتر باشه. فقط نگید دخترا سخت میگیرن.میشناسم دختریرو که هرچه کوتاه میاد خواستگاراش پر روترمیشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اینم از شرایط بد اقتصادیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
مثل توافق ژنو شده
ناشناس
Finland
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
کاملاً درسته، کلا این حرفا که دخترا پرتوقع هستند و سخت میگیرن دیگه موضوعیت نداره چون دخترای کم توقع، تحصیلکرده و شاغل هم موندن.
ناشناس
United States of America
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اینکه دختر کم و سن سال باشه مقصر خانواده ها هستن و نوع تربیت و جامعه خودمون
دید سنتی اینو میگه دختر کم سن ببر چون بچه اول رو بیاره زود پیر میشه! تا حدی درست میگه اما نه برای این زمان که دخترا تحصیلکرده هستن و زیر نظر پزشک باشن مشکل کمتر پیش میاد
دوم اینکه دخترهای ما هم شما قبول کن که اکثرا رفاه طلب هستن یعنی تو دانشگاهی که من درس میدم دخترها شیطنت زیاد دارن بیشتر دنبال پیدا کردن کسی هستن که باهاش ازدواج کنن برام عجیب بود اما وقتی یه جا دیگه هم درس دادم دیدم اونجا هم اینطوریه
دخترها هم باید کار کنن از طرفی براشون تو جامعه کار کمتر پیدا میشه این هم معظل هست
پس تقریبا 50 50 پسر و دختر مشکلاتی مشابه هم رو دارن
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اتفاقا بنده نظر برعكس شما رو دارم. چند جا رفتم خواستگاري و ديدم چطوري دخترا به طرف مقابلشون به ديده يه دستگاه تامين رفاه اش نگاه ميكنه نه به عنوان يه انسان. زماني دخترا به اين حقيقت ميرسند كه بايد دنبال يه انسان براي شريك شدن زندگي باشند كه كار از كار گذشته و از سن مناسب ازدواج دور شدن. در يكي از مواردي كه بنده در خواستگاري پا پس كشيدم به خاطر ذهنيت غلط دختر در مورد مهريه بود. واقعا دخترها نمي تونن درك كنند كه يه فرد با وضعيت متوسط اقتصادي نمي تونه مثلا 600-700 تا سكه رو بهش بده و اونها باز طلب اين تعداد سكه رو دارند؟هر كسي هم كه اين تعداد رو قبول ميكنه مطمئن باشيد همين اول زندگي داره دروغ ميگه و هيچ وقت مهريه رو پرداخت نخواهد كرد.
د
Finland
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
حرفت کاملا درسته سحرجان.. پسرای دهه 60 که اکثرا با دخترای دهه 70 که وضع مالیشونم خوب باشه ازدواج میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما که اینقدر منطقی هستی بجای سکه حق طلاق و حضانت رو میدادی به خانمه نمشه که هیچ مسئولیتی نداشته باشی و همه حقوق رو هم شما داشته باشی. اون خانه هم چیزی به نام عقل داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بنظر من بدحجابی دخترها باعث شده تا پسرهایی مثل من بترسیم با همچنین دخترهایی ازدواج کنیم چون آدم احساس امنیت نمی کنه . نمی تونیم به اینا اعتماد کنیم اکثرأ هیچ تضمینی برای تعهد اخلاقی و پایبندی به همسرشون ندارند .
ناشناس
Poland
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
خب این همه دختر محجبه!
می خوای همسرت رو از ظاهرش انتخاب کنی و به قولی ظاهر جنیفر داشته باشه و اخلاق مادر ترزا!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
فقط خواستی یک حرفی بزنی و هرجوری شده ربطش بدی به حجاب!!!!!
خوب برو با یک دختر با حجاب ازدواج کن اگه راست میگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
نه که کمن هم جنس های شما که با همچین دخترایی ازدواج می کنن. ما دختر بدحجاب دور و برمون نمی بینیم که مجرد مونده باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بیشتر خانم های به اصطلاح بد حجابی که داریم می بینیم نه تنها متاهلند بلکه داری فرزند هم هستند. بیخودی به دخترای مجرد انگ بد حجابی و .... نزنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
خوب برو يك زن باحجاب بگير
ناشناس
Germany
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
دختر خوش حجاب به قدر وفور هست برید خواستگاری همونا
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
شما همون مجرد بمونی بهتره!! نیست الان همه پسرها ماشاالله باتقوا و باخدا هستند
نبی ازایلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
آفرین زدی توخال ،واقعآمخی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
منم باهاش موافقم شاید پسر ها تقوا نداشته باشن ولی غیرت که دارن البته ما چیزایی رو دیدیم که خلاف این رو ثابت میکنه و تا وقتی که دخترایی با حجاب نا مناسب و طالب دوستی با پسر ها باشن کمتر کسی فکر ازدواج به سرش میزنه
ولی ادم یه زن با خصوصیات مذهبی خوب داشته باشه حداقل خیالش راحته زنش زمان تجرد با چند تا پسر دوست نبوده هرچند الان زنای متاهلی رو میبینیم که با وجود فرزند با پسران مجرد معاشرت و.... می کنند.
و شوهرانشان نیز همچنین
و همین ها زمینه طلاق را فراهم میکند تا چند طفل خردسال اواره کوچه و خیابان شوند
خدایا اخر و عاقبت همه جوونا رو ختم بخیر کن
به ما هم نظری فرما
n
Finland
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
یعنی در این حد چشمات ضعیفه که دخترای با حجابو نمینی
ستاره
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
معضلات اقتصادی و اشتغال به تحصیل به امید دست یابی به شغلی پایدار و امن هم که بر همگان واضح و مشهود است
وضعیت اسف بار تولید و عرضه و سوداگری مسکن هم که در این امر شدیدا" موثر است
هزینه های برگزاری و تهیه و تدارک یک زندگی متوسط با این اوضاع اسف بار و ...
تعداد شلوغ خانوارهای دهه پنجاه و شصت برای والدین سالخورده امروز عملا" جوان را از خیر ازدواج منصرف می کند
با اين روند در جهت افزايش جمعيت مشكلاتمان حل نخواهد شد بلكه به صورت تصاعدي افزايش پيدا خواهد كرد، به جاي ترغيب تولد فرزندان بيشتر بهتر است در جهت ازدواج جوانان را ترغيب نمايند كه خودبخود فرزنداني را متولد خواهند نمود.
ناشناس
United States of America
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
برای پسر:
اشتغال
مهریه
خرج عروسی
خرج مسکن

برای دختر:
اشتغال
جهزیه

یعنی بخواییم کمترین نیاز دو جنس رو بخواییم مثال بزنیم اینا هست
ازدواج کردن سخت هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
برای دختر کامل نیست
خواسته پسرا:
ظاهر در حد سوپر مدلها
مثلا محجبه
پدر پولدار تحصیلات خوب
بی توقع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
تجرد محکوم است
ناشناس
United States of America
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
فعلنه که هر چی جوون تو این مملکت گل بلبلی هست مجرد هستن!
خوش خبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اولا" قوانین حقوقی باید تغییر کنند. از جمله مهریه - نفقه و..غیره .ثانیا" شغل برای پسران ایجاد کنند. رابعا" جمعیت دختران در دانشگاه کم شود. و ..خلاصه وام بلاعوض به زوجین تقدیم شودو......
ناشناس
Poland
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
میگم میخوای قانون ایجاد حرمسرا در یک آپارتمان 40 متری و منع ادامه تحصیل دختران پس از ششم ابتدائی هم تصویب بشه تا دیگه هیچ غمی نداشته باشی؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
ثالثا رو یادت رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
جمعیت دختران در دانشگاه کم شود! چرا؟ یعنی حالا که یه رقابت نسبتا عادلانه به نام کنکور وجود داره و دخترا برنده می شن ،بزنیم زیر همه چیز، تفکرت خطرناکه چون هر جا کم بیاری ، قواعد وقانون رو به نفع خودت عوض می کنی، امان از روزی که به قدرت برسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تو همون مجرد بمون به نفع جامعه هس .
ناشناس
United States of America
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مهریه نفقه منم موافقم حذف بشه
برای مردها هم حق طلاق حق بچه داشتن بعد از طلاق
یعنی کاملا مساوی با هم زندگی کنن ، نه اینکه از روی ترس با هم باشن که اون مهریه رو میزاره اجرا یا اینکه مرد بزنه زنشو له کنه قانون از مرده حمایت میکنه!

اما با اینکه میگی شغل برای پسرها فقط باشه موافق نیستم دخترهایی که تحصیل کردن حق کار کردن دارن هم استقلال مالی پیدا میکنن هم اینکه سلامتی روحی و جسمیشون با کار کردن تامین میشه

وام بلاعوض هم موافق نیستم دولت گداخونه به اندازه کافی با یارانه راه انداخت! مسکن مهر! و خیلی از طرح های ناکارامد دیگه ، اما وام با بهره کم میتونن بدن و کمک هزینه خرید مسکن نه 20 میلیون تومن که تهران نمیشه باهاش 5 متر خونه هم خرید!! رهنش 20 تومن میشه گرفت ولی خرید رو نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به جز بخش دانشگاه بقیه اش به گمانم درست است
احسنت
واقعیت این است که به جز تمامی مشکلات زیر بنایی که اعظم آن شامل اقتصادی و اقل آن شامل فرهنگی در این موضوع است مواردی نیز تاسف بار باقی مانده که از اهم آن
موضوع مهریه می باشد
مهریه تبدیل به یک جور گرو کشی یا گرو گیری یک طرفه گردیده است
سوال این است که یک مرد چه ضمانتی از طرف مقابلش برای درست و انسان وار رفتار کردن در مسیر زندگیش دارد که به موقع بتواند بدون ضرر و آن هم نقد ان را به اجرا گذاشته و مطالبه نماید بی حرف پیش !؟
موضوع نخ نمای مهرم حالا جونم آزاد دیگر توجیهی ندارد چه قوانین جاری طلاق و اصلاحات آن دلایل کاربردی را برای بانوان ایجاد کرده که در صورت عدم تمکین مردی به شرایط درست زندی بتواند حکم بگیرد تازه این بخشی از کارهایی است که یک زن در این شرایط میتواند بکند و این هیچ توجیهی برای گرو گیری انهم از مدل نقدی آنهم از همه مردهای دیگر این مملکت نیست !!
به قول معروف طرفت را بشناس بعد پا یش بگذار
اگر مطمئن نیستی تعهدی آنهم نقدی نه بگیر و نه بده
اگر هم هستی بنگاه و کاسبکاری با گرو کشی یک طرفه راه ننداز
کاش در این موضوع خرد و عقلانیت جای احساسی و طلبکارانه حرف زدن را بگیرد
روابط انسانی ارزشش به گرو داری از یکدیگر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
من پسرم و متاهل ولی پشیمونم دختران پرتوقع پر فیس و افاده و فوق العاده بی هنرشدن پسرها تا می تونن ازدواج نکنن
ناشناس
Finland
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
پسرا هم اکثراً دنبال دختر پولدار، خوشگل و کم سن و سال هستند بخاطر همین بعد از شش ماه دختره میندازشون زندون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
انتخاب اشتباهتو تعمیم به اکثریت نده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
نمیشود همه را به یک حکم راند عزیز

در گفتار شما نوعی مغلطه غیر عمد مستتر است
شما در انتخابت اشتباه کرده ای
و این هم دلایل خودش را داشته و نمیتوانی مورد خود را به باقی افراد تعمیم یکطرفه دهی.

اساسا وقتی وضعیت رفتاری و شعوری و شخصیتی خراب و یا ناقص میشود ضریب کسب انتخاب درست نیز منفی تر میشود تا جایی که انتخاب درست کمیاب میشود
اما این دلیلی نیست که وضعیت استحصالی خود را حکم و مبنایی برای قضاوت عمومی قرار دهیم
تا آنجا که با تجربه عملی و اطلاع اجتماعی میدانم، بصورت کلی یک دختر بقول شما پر توقع و پر فیس و افاده و بی هنر را در همان یکی دو بار اول و یا چند هفته اول از آشنایی میشود شناخت چه اینکه اینچنین پسری را نیز دخترها براحتی میتوانند بازشناسند
اشکال میدانی در چیست؟
در اینکه فرهنگ فکر کردن و آنگاه عمل کردن را در ما ایرانیان سالیان سال است از بین برده اند و بزرگترها نیز متاسفانه گاها به حواشی و سلایق شخصی میپردازند و جوانان نیز به شور و شعف و جو گیریهای ان دوران
اما آبها که از آسیا افتاد آنگاه تازه چشمشان به جمال درونی و بیرونی یکدیگر می افتد
!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
موافقم با ناشناس 13:49
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
مشکل اصلی مشکل تربیتی است ، خوب دقت بفرمائید که جوان ها چه دختر و چه پسر نمی خواهند و یا نمی توانند .مسئولیت صاحب خانواده شدن را قبول کنند چون با کمال تاسف در این مورد خلع تربیتی و آموزشی داشتند.اکنون هم خودشان گرفتار شدند و هم جامعه را با چالش های اساسی روبرو کردهاند.
سپيدار
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
جزو بهترين كامنتها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ضمن تایید بیانات سرکار
این نکته را متذکر میشوم که لزوما حل مشکلات تربیتی خروجی کامل و قطعی اصلاح امور را در این فقره در پی نخواهد داشت عزیز

مشکلات معیشتی و اقتصادی در این روزگار حرف اول را میزند و بعد تعارضات فکری و اعتقادی و نیز عدم رشد و اغناء اولیه کافی حسی و عاطفی منجر به ایجاد ملقمه ای از عوامل ناهنجار فرهنگی - اقتصادی - اجتماعی ، در رفتار و کردار و گفتار زوجین و ارتباطشان با اطرافیان شده و به مرور دامنه تخریب را تشدید کرده و مشکلات را نیز عیان می نماید.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اگر دوچیز تو کشور حل شه دیگه نیاز برگزاری کلی همایش و سخنرانی و هم اندیشی و چی کارکنیم و.... که جوونا ازدواج کنن، نداریم
1- بیکاری
2- گرانی
که بعیده به این زودی این مشکلات حل شه.
ناشناس
United States of America
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
درسته
واسه ما که گذشت امیدوارم واسه دهه 70 80 90 فکری کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ضمن تایید سومیش رو هم من اضافه میکنم
3- مشکلات فرهنگی و تربیتی
حمید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مشکلات فرهنگی هم بیشترش ناشی از بیکاری جوان هاس.
یه جوان 20-30 ساله که با این وضعیت اقتصادی، یه کار هم نداره چی کار میکنه؟ بیکاری مفرط باعث میشه که ذهن یه جوان درگیر مسائلی بشه که چه بسا با هنجارهای جامعه در تعارض باشه، مثل استعمال دخانیات و فساد اخلاقی، نا امنی اجتماعی.....
حداقل اگه مشکل بیکاری حل شه، این مشکلات هم تو جامعه کمتر میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
مهمترین عدم ازدواج در ایران چه از طرف دختران و چه از طرف پسران عدم آشنائی از چگونه زندگی متاهلی و ترسیدن اغلب زنان در این مورد که نکند ازدواج کنیم و شوهرمان زن دیگری اختیارکند یا به ما رسیدگی نکند ! اصل ترس و عدم آموزش است و در درجه بعد سطح بسیار پائین اقتصادی مردم که تمکن تامین خانواده را دارا نمی باشند و سرپناه داشتن از معضلات دیگر همسرگزینی است . والسلام
ناشناس
United States of America
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ترس مرد از مهریه و ترس زن از امکان خیانت مرد
اوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
این مشکلاتو که گفتین درست.من که24 سالمه و تا حالا اصلا جدی به ازدواج فکر نکردم مشکلم چیه؟؟؟؟؟؟؟؟
رابین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
ای ول بابا 24سالته وبه ازدواج فکر نکردی ؟
بچه من33سالمه وجرات فکر کردن بهش ندارم حالا تو با24سال سن داری حرفشو میزنی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
طبیعیه برای اینکه هنوز سنت کمه عزیزم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
تو خیلی عاقلی
ناشناس
United States of America
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما حالا که زوده من 29 سالمه بهش فکر نمیکنم
bname
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
کار حسابی کردی عاقل بودی یه وقت حالا بهش فک نکنیا
اوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
به زندگی امیدوار شدم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
اقاجان من جوان 33 ساله با این مشکلاتی که جلو پای ما سبز شده قید ازدواج رو زدم اینم بگم دختر خانمها ایرادی بهشون نمیشه گرفت همه دختر خانمها خوب هستن بسوزه پدر بی پولی
ناشناس
United States of America
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دمت گرم بسوزه پدر بی پولی و فساد گسترده سازمان یافته ! تو ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
با نظر پذیرفتن تجرد به عنوان یک واقعیت موافقم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
موافق هم نباشی این واقعیت هست !

مثل خیلی واقعیات تلخ دیگر در این دنیا
مهم کنار آمدن با آن و جلوگیری از تخریب بیشتر آثار آن در عرصه اجتماعی و انسانی است
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
گناه دختران واقعا چی هست در دانشگاه که می گن تفکیک ،بیرون هم که یک جوان چقدر واقعا حقوق میگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
كسي قصد ازدواج داشته باشه اگر طرف همكفو باشه حتما ازدواج ميكنه مثل خودم. باكسي لزدواج ميكنم كه ارهر نظر بامن همكفو باشه سراغ داري بسم االله
ال مورو
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
داداش وضع خرابه , هم کفو هاش هم توگل موندن!! اجاره و قسط و گذشته از اینها اخلاق وو... هم کفو و غیر اون نمی شناسه
ناشناس
United States of America
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تو این دوره زمونه قصد و نیت و علاقه واسه ازدواج یه طرف هست و کار و پول هم طرف بزرگ! دیگه ماجرا هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اومدی یه چیزی بگی اما خب تهش رو بد تموم کردی
یکم فکرت رو از محدودیت بیاری بیرون بد نیست
خیلی از عوامل در اینچنین اتفاقی دخیل هست
و مهمترینش اقتصادی و معیشتی هست

با حلوا حلوا کردن هم دهان شیرین نمیشه
اگه دور از روزگارت دو روز نری یا نتونی که بری سر کار و مشکل برات درست بشه اونوقت خیلی چیزها رو حس میکنی و تازه میفهمی
خوش باشی و کاگشای خلایق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
احسنت
بین این همه نظر گل گفتی
کسی بخواد ادواج کنه و اون کیس پیدا بشه ردیفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
برو یکبار دیگر معنی همکفو را درک کن عزیزم
یک دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
حرفتون کاملا درسته.
اما جسارتان کفو نه هم کفو!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
مشکل اینه که فکر میکنیم ازدواج یعنی بچه دار شدن . اقا دو نفر خالصانه همدیگر رو بخان با یه نون ماست تا آخر عمر هم میتونن زندگی کنن. مساله اینه :همه شرایط بچه دار شدن رو ندارن . باید این رو فهمید .و فرهنگش کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دقیقا منم موافقم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
واقعا درک نکردم که چرا نظرم تایید نکردید..
نکنه با فکر و اندیشه اینشتینی متوجه بی ربطی نظرم شدید

موفق باشی
nemiazadi
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
زندگی خیلی سخت شده پدر مادرهای قبل از انقلاب لااقل مسکن بزرگ داشتند ارزونی بود پدرم میرفت میدان یک گونی خیار می خرید 100 ریال اما حالا یک سبد کوچک میوه مشود 500000 ریال هرچه فکرمی کنی مبینی ازدواج نکنی فقط یک قصه داری اما باازدواج هزار مصیبت داری درآمدها ی جوانان کم ویا بدون درآمد چگونه می شود ازدواج کرد آیا مسئولین هم به سختی مردم زندگی می کنند .بیائیم برای خدا حقیقت را قبول کنیم وبه فکر جوانان وملت باشیم همه اینها درقیامت حساب می شود قدری اندوخته برای آخرت داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
غصه .. نه قصه .. دلبندم
ناشناس
United States of America
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
حالا وسط درد دل ملت نمیخواد قلت املاحی بگیری!
خودمم دیگه نمیشناسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
با سلام
خدمت شما عارضم که مشکل ازدواج جوانا برمیگرده به مسائل اقتصادی و بیکاری.
خب اطلاع دارید که رییس پاک دست ترین دولت تاریخ همبشه می گفت کشورهای دیگه برای فروش کالا به ما رقابت می کنند و این قطعنامه های تحریم کاغذ پارست غافل ازینکه همون رقابت فروش تولید مونو از بین برد و بیکارمون کرد و همون قطعنامه ها(کاغذ پاره ها) باعث شد تا به قیمت گرانتری بهمون کالای مخرب تولید رو بفروشند و گرونی پدر مردم و جوانارو دربیاره. قضیه خیلی سادست نیاز به همایش و میزگرد نداره. وقتی ورود مواد مخدر زیاده و جرمش سبک معلومه که تعداد زیادی از پسران ضعیف النفس معتاد میشند و کسی دخترشو به اینا نمیده به ناچار تعداد دختران دم بخت بیشتر میشه.
من فوق لیسانس کامپیوترم این مسائل برای دولت راهکار ساده ای داره فقط کافیه حقوق ملت رو رعایت کنه در تصمیماتش از مردم نظرخواهی کنه اونوقت خواهید دید که این مشکلات چطور حل خواهد شد.
خیر و شادی مردم عزیز ایران رو از خدا خواهانم. موفق باشید.
ناش
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بی شک توقعات و هم چشمی حل بشه و خدا مد نظر باشه همه چیز حل خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
وقتی که شغلی پیدا نمیشه
و اگر بشه کفاف یک حداقل زندگی فلاکت باری رو نمیده
و وقتی گرانی با یک سرعت بالا در حال گسترش هست
باقی این حرفها دیگه بی فایده‌ست
قبلا مردم ازدواج میکردن چون هم کار بود هم قیمت همه چیز متعادل بود و بعد از سالیانی کار کردن یک خانواده متوسط رو به پایین جامعه صاحب خانه و یک وسیله نقلیه می‌شد
الان فقط باید به فکر باشن که چطوری حقوق رو به وسط ماه برسونن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
والله من لیسانسم ولی ماشین و خونه و پول زیاد ندارم ! چون اکثر دخترای امروزی به امکانات توجه می کنن من میترسم سمت دختر برم ! چه برسه به ازدواج !!!
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
من همه جي دارم، ٣٠ سالمه و درامد خوب و دكتر هستم ولي تا حالا شانس ازدواج رو نداشتم به خاطر اين كه خيلي خجالتي ام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آخه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
برین مشاوره روانشناسی. خجالتی که زندگیو مختل کنه نیاز به درمان داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آخی ... این هم مشکلی ها
bname
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
مسعولین رسیدگی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
منم این مشکلو دارم پیش مشاور هم رفتم اما بی فایده بود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
تحصیلکرده های دانشگاههای خوب، خجالتی اند، عمرشون به درس خوندن میگذره، از هنرهای رفتاری، کلامی و بیانی عقب میمونند که برای آشنایی لازمه.
هیچ طرفی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
به همه ی زوجهای متاهل تا ده سال کمک هزینه بدن تا یه کم ترس جوونها کمتر بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بگزاريد به عنوان يك مرد متولد ٦١ صحبت كنم، چون مشت نمونه ي خروار است:

اولن كه سالها درس خوندم و بعد سربازي اجباري و بعد هم با هزار بدبختي كار و پول جمع كردن. تونستم براي خودم تا اين سن خونه بخرم و حقوق ثابت داشته باشم
ولي

اولن اون امكان آشنايي با دخترها نيست، دختر خوب (و پسر خوب) كمه، به كمتر كسي ميشه اعتماد كرد

دوما دختران هم سن و سال خودم نامناسب براي زندگي هستند چون واقعا دختران نياز به مرداني بزرگتر از خوشون دارند ( از نظر فكري)

سوما، سال به سال اون شور و نياز به ازدواج درونم داره كمتر ميشه و نسبت به دخترها بي حستر ميشم. احساسم اينو ميگه نسل ما نيازي به ازدواج نداره، چون بايد اين فوران جمعيت دوران ما رو طبيعت جايي خنثي بشه.

و چهارم اين كه دختر و پسر نسل ما تحت كنترل خانواده هايي سنتي بودند در حالي كه نسل بعد از ما خيلي آزادي و تفاوت فكر از نظر احترام به والدين دارن. همين باعث گرفتاري بسياري از جوانان دهه شصت در برزخ دوگانگي و بلاتكليفي فرهنگي شده.
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خوب گفتی
59
United Arab Emirates
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
منم مثل شما.این مشکل برای بچه های بین سالهای 57 تا 64 هستش.اگه آزادیهایی که بچه های الان دارن ما داشتیم وضعیت اینجوری نبود.ما تقریبا توی یه فضایی شبیه سرباز خونه که توی جامعه برقرار بود بزرگ شدیم.18 سال درس +2سال سربازی+5سال دانشگاه به عبارتی 25 سال با وضعیت خوب.حالا باید بری سر کار .سابقه کار نداریم و یه مدت طولانی باید مفت کار کنیم تا با سابقه بشیم.کمک از طرف خانواده 0%
.33 سالمه از پس هزینه های خودمم بر نمیام.هنوز نیازها معقولم رو نمیتونم برآورده کنم.بعد چطوری باید توقع داشته باشم دختری که خونه پدرش وضعیتی بهتر از من داره با من ازدواج کنه.آدمها از شرایط خوب به خوب یا خوبتر میروند.از شرایط خوب به بد که نمیروند.منتظر معجزه هم نمیتونیم بمونیم.هر روز وضعیت اقتصادی بد تر میشه.بیکاری بیشتر و کار کمتر.نسل امروز بخاطر تعداد فرزند کمتر و خانواده های کم جمعیت میزان رفاه خانوادگی بیشتری دارند.پدرها و مادرها به فکر آینده فرزندشون هستند.اما زمان ما هیچ کسی به فکر آینده ما نبود.اصلا ما بچه های اون نسل الان هم که زنده ایم باید خدا رو شاکر باشیم.ما برای خودمون باید هم پدر باشیم هم مادر.خودمون باید دوباره خودمونو بزرگ کنیم ،دیگه زن و بچه برای چی ........؟!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
یاد راز بقا افتادم، هر موقع یه گونه جانوری زیاد بشه، غذاش کم میشه، تولیدمثلش کم میشه، تعادل بوجود میاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
خدائیش یه چیز هم بگیم
خود من با هزاران فلاکت و کمک پدر و مادر و وام و قرض و ... تونستم یه آلونک تهیه کنم و بالاجبار هم که از دوره دانشجویی خودرو متوسط تولید میهن دارم
قسم می خورم هرگز هم دنبال فساد و فحشا تاکنون نبودم بعد از این هم ان شالله با دعای خیر و عنایت امامان بقیه رو طی می کنیم
اما انصافا اخلاق مزخرف و عصبانیت و ...که من دارم وجدانا و شرعا و عقلا هم فکر می کنم نهایت نامردی هست یه بنده خدایی رو با هزار امید بیارم و اون طفل معصوم از این اخلاق ویران من نابود بشه
به خدا هر کار هم می کنم این خشم و عصبانیت و زود از کوره در رفتن هم درست نمیشه و زود رنجی دست از سرم بر نمی داره

مرد باشیم قبول کنیم بخش عمده این دختران شاید کمی شلوغ و به اقتضای سن اشان انرژیک باشند اما کم هم نیستند مردان بی اخلاق و کم صبری مثل من که اشکال رو از خود می بینند و نمی تونند پا پیش بزارند.ولو با واسطه دوستان اقوام و همکاران
3904
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
می دونی مشکل از کجا شروع شد ؟
از وقتی خانم ها حس کردن اگه نقششون تو جامعه مثل مردا نباشه بهشون ظلم شده !
از وقتی که فکر کردن اگه نقششون تو جامعه مثل مردا نباشه ، آزادی ندارن !
غافل از اینکه هر کسی را بهر کاری ساختند !
غافل از اینکه خانم ها با آقایون ذاتاً فرق دارن ! کار بیرون مال مرده ، تربیت فرزند و حفظ استحکام خانواده و همسر داری مال زن !
از وقتی که خانم ها (البته نه همه شون ولی خیلی هاشون) شروع کردن به تقلید رفتار مرد ها تو جامعه !
از وقتی خانم ها رفتن سر کار ! رفتن دانشگاه و روی مردا رو باز کردن !
وقتی یه مرد میبینه بدون این که بخواد ازدواج کنه و مسئولیت های سنگین اونو بپذیره ، خیلی راحت می تونه تو دانشگاه یا سر کار با هر کی دلش خواست باشه و اگه هم طرف دلشو زد ، خیلی راحت بره سراغ یکی دیگه ، دیگه چرا بیاد ازدواج کنه و خودشو این همه محدود کنه ، و زیر بار این همه مسئولیت بره ؟
ظلمی که زنهای جامعه ما دارن این روزا به خودشون می کنن ، حتی دشمن آدمم به آدم نمی کنه !

من به هیچ وجه مخالف ادامه تحصیل و یا سر کار رفتن خانم ها نیستم ولی خدا وکیلی زنهای جامعه ما دیگه شورشو در آوردن !
من امسال سال ششمی هست که تو دانشگاهم ، قبول دارم که خیلی از رشته ها به درد خانم ها می خوره ، مثل پزشکی ،پرستاری ، علوم تربیتی ، دبیری و... ، خیلی از رشته ها هم اصلاً مختص خانم هاست ، مثل مامایی ، پزشک زنان و ... ولی خداوکیلی یه خانمی کی میاد مهندسی مکانیک ، مهندسی معدن ، مهندسی مواد ، مهندسی عمران و از این رشته ها می خونه ، فردا می خواد با این مدرک بره سر کار ؟ به نظرتون چند درصد از این خانم هایی که مهندسی می خونن ، میرن سر کاری که واقعاً مرتبط با مدرکشونه ؟
شاید به صورت موردی باشه پیدا بشه ولی چند درصد ؟
بیشتر از شصت درصد دانشجو های ما خانم ها هستن ولی کو بازدهی این همه خرجی که دولت می کنه ؟
خانمه میره دانشگاه ، اگه تا لیسانس شوهر پیدا شد که فبهاالمراد ، نشد فوق لیسانس ! نشد دکترا ! شکر خدا نگرانی سربازی و سر کار رفتن و این حرفا رو هم که ندارن ! چیزی هم که خدا زیاد داده وقت !!!

خدایی من چیزی رو از روی غرض نمی نویسم ! اینا چیزاییه که من دیدم ! استادمون می گفت (تو یکی از دانشگاه های بزرگ کشور ) ما الان فقط سی تا خانم هیئت علمیِ مجرد بالای سی سال داریم ! خوب این یعنی چی ؟
خانم مجرد بالای سی سالی که میره سر کلاس و روزی به صد تا پسر درس میده ، خداوکیلی این جای مفسده نیست ؟

مشکل اساسی اینه که انگیزه اکثر خانم ها از رفتن به دانشگاه اصلاً درس خوندن نیست ! حداقل درس خوندن اولین اولویتشون نیست !
می دونید اولویت هاشون چیه ؟
این که بیکار تو خونه نشینن !
این که شاید تو دانشگاه یه شوهر خوب پیدا کنن !
این که دختر عمه مرضیه لیسانس داره ، من باید فوق لیسانس بگیرم تا چشش در آد !!!

تازه اینا انگیره های سالم و بادید مثبت بود ، دیگه نمی خوام بیشتر توضیح بدم چون کم و بیش همه در جریانش هستیم.

همه مون از فسادی که این روزا تو دانشگاه ها هست خبر داریم ! همه مون می دونیم که یه دختر اگه در بهترین شرایط ، خودش پاک باشه و بره دانشگاه ، پاک هم بیرون بیاد ، حداقل با خیلی چیزا آشنا میشه که بعداً تو زندگی بهش ضربه می زنه ! تازه من بهترین شرایط رو گفتم ! وگرنه الان من اکثر خانم هایی رو که تو دانشگاه می بینم اوضاعشون خیلی خراب تر از این حرفاست !

مشکل ما اون خانم هایی هستن که باعرض معذرت فقط نوک دماغشون رو می بینن ! فکر می کنن اگه برن دانشگاه ، موقعیت اجتماعی خودشون رو بالا می برن ، نمی دونن که از این طرف خیلی از موقعیت های خودشون رو هم از بین می برن !

نمی خوام خیلی طولانیش کنم ، همینطور نمی خوام همه تقصیر ها رو گردن خانم ها بندازم چون آقایون هم به اندازه خودشون تو این قضیه مقصرن ولی چکیده حرف من اینه که تو جامعه ما الان خانمها دارن خودشون به خودشون ظلم می کنن !
این خود خانم ها هستن که مردا رو پر رو می کنن !

ببخشید که سرتون رو درد آوردم
موفق باشید.
الهه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
50 خط مطلب نوشتی از اول تا اخر به خانوما گیر دادی
فکر میکنی درس خوندن کار اسونیه؟یعنی دختر بیچاره که این همه درس خونده نباید بره دانشگاه ؟؟؟خانوما اقایونو پرو کردن؟؟؟رورو برم واالله ما تو فامیل مون یه پسر از بچگی اینقد پرو بار میارن که نگو
فساد فقط مشکل خانوماست
شما تو جامعه نیستی ....
برات متاسفم
ناشناس
Seychelles
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من فکر می کنم پارگی لایه ازون و توفان اخیر تهران و اکثر جنگ های اخیر دنیا و و و تقصیر خانم ها و زیاده خواهی انهاست چطوره خوبه !!!
خانم مهندس عمران شاعل در كارگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
متاسفم فقط همين
محسن
United States of America
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شیر مادر حلالت باشه. آدم تا زندگی نکنه و نبینه، حرفتو متوجه نمیشه. من هم با بیشتر حرفات موافقم. زن امروز به اسم آزادی و پیشرفت داره بزرگترین آسیب رو به خودش وارد میکنه متاسفانه...
محمد
Germany
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اینا حرفای دل من بود که حال نداشتم بنویسم
مهشید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
این که انقدر سطحی در مورد خانمها یک عریضه به این بلندی مینویسی بی انصافیه. من 25 سالمه فوق لیسانس دارم و استاد دانشگاه هستم. حتی سر کلاسم مردهای که بزرگتر از من هستن اما هیچ به قول شما مفسده ای رخ نداده. به نظر من ظلم رو اون کسی میکنه که زن رو موجودی در خدمت مرد و نه در کنارش میبینه. ما زنها هم مثل شما از سد کنکور و کار رد شدیم اما اگر هم شکست خوردیم دنبال کسی نبودیم که بخواهیم بندازیم به گردنش بلکه دوباره تلاش کردیم. مشکل اینجاست که شما با این عینک بدبینی و حقارت به زنها نگاه میکنی. کسی جلوی تو رو نگرفته تو هم برو دانشگاه و سرکار و پول درآر. من پارتی هم نداشتم اما علاوه بر اینکه دانشگاه درس میدم چندجای دیگه هم کار میکنم که کاملا مرتبط با مدرکم هم هست فقط بخاطر اینکه عرضه داشتم. سعی کنیم کم کاری، ناتوانی و عدم مهارتمون رو نندازیم گردن دیگران. تو نه تنها سرمون رو دردآوردی بلکه دلمون رو هم درد آوردی.
alirezaitpro
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
آفرین به نکات خوبی اشاره کردی. خانم ها الان نقش اصلی خودشون رو ول کردن چسبیدن به بازی کردن نقش مردها. بیشتر موقعیت های شغلی رو با پارتی بازی و سفارش باباشون گرفتن. البته شاید 1% هم بدون پارتی برن سر کار ولی در هر صورت مردهای زیادی که باید خرج زن و بچه رو بدن بدون شغل می مونن. به همین دلیل فکر می کنم که حقوقی که این خانوما از کار کردنشون میگیرن غصبی و حرامه چون به ناحق اونجا نشستن
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
بله عزیزم مجبورند.از در خونه هر کدومشون که بخوای تو بری ازت سه تا سوال ساده میپرسند تمام،شغله ات چیه ،مسکن داری یا نه ،ماشین داری یا نه ،به خوب و بدت هم کار ندارند.خوب معلومه چنین آدمهای پر توقعی کمترین مجازاتشان مجرد بودن است،اگه اشتباه میکنم بگید ، همتون این تجربه را داشتید و دیدید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
از در آدمای هم قد خودت برو تا تحویلت بگیرن. اینکه میگن شوهر نیست دلیل نمیشه که توقع آقایون بره بالا فکر کنن هر جا برن همه از خداشونه دخترشونو دو دستی تقدیم کنن. خودتو بذار جای خانواده دختره ببین اگر خودت بودی راضی میشدی یا نه؟
alirezaitpro
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
دخترها تا زیر 30 سال هستن توهم دارن که با یه آدم خوشتیپ و پولدار ازدواج میکنن واسه همین همه ی خواستگارارو به بهانه های الکی رد میکنن. بعد که سنشون میره بالا و کسی سراغشونو نمیره میگن مردها بد شدن میرن با سن پایین ها ازدواج میکنن! خوب حقتونه مجرد بمونین دیگه
مینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
چرا فکر میکنید دخترا محکوم به تجردند؟
دخترا ازدواج نمیکنند چون میبینند در خیلی از موارد میزان تحصیلاتشون حقوقشون و سطح شرایط زندگیشون از خواستگاراشون بالاتره...
خداییش به دختر های امروز دیگه نمیشه گفت ترشیده و... چون بوضوح تاثیر و حضور اجتماعی قوی تری از مردها دارند.
----------------------------------
اما دلیلهای ترس از ازدواج ما از فرهنگ اسلامی ایرانی مون دور شدیم خیانت بی پولی بیکاری مصرف گرایی توقعات احمقانه آشنایی نداشتن به نقش همسری بعنوان آرامش بخشی عوامل طلاق و آمار بالای طلاق دلیل ترس از ازدواج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
انتخاب سنتی و معرف تقریبا دراین دوره روز به روز کمرنگ میشه بنظرم بایستی مراکز همسریابی ایجاد شود هرچند که دارای اشکالاتی هست ولی یکی از بهترین روش ها است که همکفو خودمونو پیدا کنیم تا درصد ازدواج بالابره و هم نرخ طلاق پایین
ناشناس
Canada
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اخه یه مسئله هم هست دیگه اون فرمت سنتی که جوانها ترغیب میکرد به ازدواج کیس پیدا کردن توسط خانواده و .. تقریبا میتونم بگم منقرض شده هر کس شانسش زده بود تو دانشگاه پیدا کرد کرد نکرد به نظر میرسه برا همیشه مجرد میمونه منم یه دختر مجردم میگید از مجردی لذت ببریم نمیشه پول کو ؟ کیسش کو؟ خوب با این همه کمالات و هنر(الکی نگید بی هنر! دخترای الان همه صدتا هنر دارند من که تازه خودمو در سطح پایین تر میبینم) هیچکس جز علاف های خیابونی برامون و سوت نزد! خیلی علاقه مندم بدونم دخترهای رده سنی 24-30 چه جوری شوهر پیدا میکنند اخه امروزه به نظر من فقط فن تور زنیه که هر کی داشت رستگار میشه ! ما که هی بهمون گفتند با کلاس باشیم حیا داشته باشیم مودب باشیم با کمالات صحبت کنیم شوهر خوب پیدا میشه که پیدا نشد تو همین تهران انگار هرچی عجق وجق ر باشی یا خیلی چادری بیشتر کیس پیدا میشه(تمام خفن قرطی یا خفن چادری هایی که میشناختم شوهر کردند) من واقعا نمیدونم چه جوری تحلیل کنم کی از ازدواج بدش میاد؟ من واقعا نگران خودم و همه دهه شصتیام که جزو این گروه های ذکر شده نیستند کم کم به این نتیجه میرسم باید قید ازدواجو زد عین ... کار کرد تازه 40 سالمون که شد اگه خدا بخواد و اسمون به زمین نرسه و نیبرو با کره زمین برخورد نکنه بتونیم با پولمون کیف کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آفرین موافقم 100%. حرف دل بسیاری از دخترهای خوب و واقعیت جامعه ما. البته بعضی از این پسرایی که ما می بینیم لیاقتشون همون اجق وجق های توی خیابونه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ببخشید میشه توضیح بدید خیلی چادری یعنی چی!!؟؟؟ آدم یا به چادر معتقد هست یا نیست
ناشناس
United States of America
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بی نظر
علی
United States of America
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بنظر من مساله ی ازدواج و مشکل تجرد مانند بسیاری از مسایل کلان اجتماعی از جهات مختلفی قابل بررسی هست که گاها نگاههای مختلف نتایج کاملا متفاوتی را در بر خواهد داشت.
اما بنظر میرسد که آنچه از عمومیت زیشتری در این زمینه برخوردار هست، بحث اقتصاد خانواده ها و به تبع اون اقتصاد افراد می باشد که این بحث گره مستقیمی با مساله ی اشتغال دارد و مساله اشتغال نیز یارتباطی تنگاتنگ با رفاه اقتصادی افراد دارد و میزان بهره مندی افراد از رفاه در جامعه با میزان احساس امنیت روانی و میزان احساس خوشنودی افراد از خود و زندگی و شرایط و افراد محیط اطراف ارتباطی بس نزدیک دارد و از این رو هرکدام از این حلقه ها بررسی شود گاها نتایج نه چندان مشابهی در نگاه غیر کارشناسانه بدست میدهد.
آنچه که پر واضح است این است که امروزه نشاط به معنای واقعی کلمه در میان عموم جوانان یافت نمیشود تا بدانجا که گاها فرد حوصله ی تحمل خود را هم ندارد، چه برسد به اینکه انسانی دیگر با دنیا و نیاز و آروزهایی متفاوت را در کنار خود داشته باشد و با موفقیت با جهانبینی او ارتباطی دوطرفه برقرار کند.
لذا پیشنهاد این بنده ی حقیر این است که ما در ابتدا از تغییر نگرشها شروع کنیم و برای تغییر میوه ی تلخ اصلاح شاخ و برگ کارساز نیست.
ما دیروز جوانهایمان را باور نکردیم که امروز اینگونه شاهد شخصیتهایی سست و بی ثبات هستیم.
ما دیروز اجازه ی شکوفایی ذهن به فرزندانمان ندادیم که امروز اینگونه در خلاقیت عمومی افکار جوانانی نا توان و دست و پا بسته داریم.
و اما این سخن جوانان فرداست که باید به والیان اداره ی امور جامعه و والدین فرزندان خردسال امروز توصیه کرد که شما مراقب امانتهای دستتان باشید که با این کودکان آنگونه نشود که دیروز بر ما رفت!
و درباره ی جامعه ی مجرد امروزی نیز باید اقدامی کارساز و امیدوارکننده صورت پذیرد و باید دانست که کار با ادبیات دستوری پیش نخواهد رفت و در این برهه ی حساس که هم وقت تنگ است و خیل منتظر بسیار، بنظر میرسد که دولت باید و والیان اداره ی امور به حقیقت دست یاری بسوی این جامعه ی جوان مجرد از زن و مرد دراز کنند و امیدهای خفته در خاکشان را روحی تازه ببخشند و جوانان ما نیز با همدلی ای که در حقیقت روحشان نهفته است اراده ای قوی جزم کنند تا باشد که ما و جامعه ی ما از این بحران بسلامت عبور کند.
و اگر ما حتی اندکی منصفانه به مساله ی خیل جوانان مجردمان نگاه کنیم به وضوح درمیابیم که این جوانان ایران سرافراز که امروز اینگونه در گل مانده و در خود یارای بلند شدن نمی بینند که تلاش کنند، خلاقیت بخرج دهند و ابداع کنند و ایرانی آباد با خانواده هایی سالم تشکیل دهند، بی شک مشکلاتی دارند، ور نه جوان ایرانی سرفراز است و غیرتمند و این نه حرف من، تاریخ گواهی میدهد در صدق همتشان.
و بر همه واضح است که دختر ایرانی سراسر عفاف بوده و هست و نباید فریب این رنگ بازیهای امروزی را که خود زاییده ی بیکاری ذهن ماجراجوی دختران جوان ماست را خورد و اینگونه نا منصفانه درباره ی مقام شامخ زن و دختر ایرانی به قضاوت نشست.
و در باره پسر ایرانی نیز همینگونه.
و رسالتی که امروز بیش از هر زمان بر دوش والیان اجرای امور است، این است که باور کنند جوانان را و نه در شعار که در عمل یاریشان کنند تا ما که در هوای همین جامعه نفس میکشیم استشمام بکنیم با دیده و دل و جانمان یاریهای موثرشان را و نه فقط بشنویم در رسانه های یکطرفه که فلان و فلان شد!
آنچه که در بالاتر بوسیله ی دوستان مطرح شد که مثلا شاید کسی شرایط داشته باشد و نخواهد ازدواج کند یا به هر دلیلی از سر رغبت به تنهایی زندگی کند، اینها همه قبول، اما دوستان این درد واقعی ما نیست چرا که اگر زیرساختها فراهم شود و افراد ایران بسمت مسیر درست هدایت شوند خواهیم دید که تعداد امتناع از سر رغبت انچنان کاهش خواهد یافت که قابل چشم پوشی خواهد بود.
بنده ی حقیر نیز جوانی 27 ساله و مجرد و دارای مدرک مهندسی عمران و به حقیقت بیسواد هستم، چرا که دانشی که نه در عمران عزیز و نه در رفاه زندگی خودم نتوانست نقشی پررنگ بازی کند( تا به امروز) دانش نیست.
به امید شکوفایی همتتان
مسافر
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اول بايد با رويكرد صرفا توليدمثلي به ازدواج نگاه نكنيم، چيزي كه در فرهنگ ما به صورت جدي وجود داره.
دوم، درك كنيم كه ازدواج عملي است براي كيفيت بخشيدن به شرايطي كه در لحظه داريم.
سوم، با همراهي كه نمي شناسيم، قصد سفر نكنيم، به اين اميد كه "انشالله" همه چي درست ميشه، مثل اين ميمونه كه سرنوشتمونو با شير يا خط بخواهيم تعيين كنيم، كه خوب اصلا درست نيست و نتايجش كاملا مشخص.
مجرد بودن را خوار نشمريم. در حقيقت مجرد بودن معنايش نيافتن دوستي مناسب براي به اشتراك گذاشتن باقيمانده عمر با اوست.
هدف رسيدن به خط پايان نيست، خط پايان به هر حال به ما ميرسد. هدف رضايت از مسير است.
حالا اين نگرش را با مسايل اقتصادي هم ادغام كنيم. اگر توانا بوديم، تازه به دنبال دوستي خوب براي مسير بگرديم. اگر هم توانايي لازم را نداريم، تنها سفر كنيم، در سفرهاي تنهايي هم ميتوان از مسير لذت برد، قطعا كمتر ولي كافي.
lshtv,
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اولندش دوست نه .بلکه همراه همسر هم فکر همدل غم خوار
دومندشو خودت بگو
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به نظر من نگرانی از آینده و امید به زندگی مطلوبتر بزرگترین دلیل ازدواج جانها است .
شاید دوراندیشی از وضعیت اتی فرزندان یکی از بزرگترین چالش های پیش روی جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده است که ریشه در مسائل فرهنگی و اقتصادی دارد .تا این مسئله بصورت ریشه ای حل نشود ازدواج دستوری و اجباری مشکلی را نه تنها حل نمیکند بلکه آسیب های فراوانی در آینده بوجود میاورد .
بچه هایی که در محیط های پر تنش رشد میکنند میتوانند زمینه ساز جرائم و بیماریهای روانی بزرگی شوند که به اجتماع خود آسیب های زیادی میرسانند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما شرط شاغل بودن یک آقا رو میگید انتظارات دختران خیلی بالاست!! ناکامی مسئولین در ایجاد اشتغال برای جوانان رو به پای زیاده خواهی خانمها میگذارید؟ من دخترانی رو به چشم دیدیم که با حداقل امکانات زندگیشون رو شروع کردند و واقعا چقدر سختی میکشند که من اگر به جای آنها بودم ترجیح میدادم اصلا ازدواج نکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
همه محکوم به تجردند!!! اگر هم ازدواجی بشه با این وضعیت موجود احتمال جدایی و طلاق بسیار زیاد هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من 33 سالمه و مدرس دانشگام تعهد خدمت اما جرات نمی کنم ازدواج کنم چون کارم معلوم نیست یه روز اول صبح دید م رئیسم به یکی از همکارام که موقعیت شغلیش مثه من بود صبح گفت فردا دیگه نیا تعهدت تموم شده اونم داشت بچه دار میشد اونجا بود که حالم از ازدواج به هم خورد و خوشحال شدم که متاهل نیستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من يه دختره 36 مجرد هستم كه هنوز ازدواج نكردم بحث سختيگري هم نبوده جامعه اين بلا رو سرما آورده و يه سري آدم پليد كه حاضر نيستن معرفي كنن ..احساس مي كنيم محكومييم به اين سرنوشت كه بايد انتخاب بشيم و اگر خودمون انتخاب كنيم با اين ظرفيت هاي آقايان ايراني تو زندگي مارو ول نمي كنن وهر چيزي بشه ميگن تو انقد نگرفتنت اومدي سراغ من!من خودم يه بار اين پيشنهاد رو به يه نفر كه مناسب من بود دادم منو سكه يه پول كرد و هرگز اينكارو نميكنم!فرهنگش تو جامعه مانيست...تو قران اومده ماهمه رو جفت آفريديم ولي ما جفتي براي خودمون نديديم و حق مادر بودن كه حق ماست از ما گرفتن!والان بايد با هزار بيماري روحي رواني گرفتار شيم و بلاتكليف زندگي كنيم و سركوفت بخوريم...ادعا شونم ميشه بچه دنيا بياريد اين بچه از كجا بياد بايد ازدواجي باشه يانه..تمام اينايي كه ادعا مي كنن ما اشتباه كرديم ازدواج كرديم اگه زندگيشونو ازشون بگيري ميگن غلط كرديم مي خواهيم متاهل باشيم..برا خودم خيلي ناراحتم علي رغم اينهمه زحمتي كه كشيدم و درس خوندم قرباني شرايط جامعه شدم...
حمید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
واقعا مقصر کیه اینجا؟
صبر و تقوا آیا واقعا جواب مناسبیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
متاسفم هموطن

«مدیریت جهانی» اینطور نتایج زیاد دره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
از اینکه منطقی فکر می کنی و نظر می دی خوشم اومد امیدوارم مشکل همه جوونای کشورمون حل بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
عزیزم ازدواج بخشی از زندگیه همه زندگی نیست درسته که با ازدواج خیلی از مشکلات و گرفتاری های روحی پیش نمیاد اما خیلی از ازدواج ها هم موفق نیستند اگه تا الان نتونستی ازدواج کنی شرایطت رو بپذیر و شروع کن به زندگی ازدواج که کلید همه مشکلات نیست خوب زندگی کن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
کمتر پسری به اون شان و شعور اجتماعی میرسه که بشه پیشنهاد داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بابا خوشی زده زیر دلتون، چیه ازدواج ازدواج می کنید!!!
بیکاری و بی پولی حل شه باقیشو دادیم به شما. ما هنوز تو نون شب و سرپناهش موندیم..
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تازماني كه شاغل نشده ومسكن نداريد(50متربراي شروع كافيه) ازدواج نكنيدولي اگرواقعا"پاي دوست داشتن وعشق درميان است ومجبوربه ازدواجيدتاوضع تان خوب نشده بچه دارنشويدوآنهاراشريك مشكلات خودنكنيد.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
یاس امثال شما ها با نالیدنو وغر زدنای الکی دارید به حق جوونا خصوصا خانوما ظلم می کنید زندگی را باید ساده گرفت خدا می رسونه
مثلا پدر من.میگفت وقتی می خواست ازدواج کنه یه ساک و چند دست لیباس ساده داشت ودیگه هیچی می گفت اولین ناهار زندگی مشترکش نون وسبزی خالی بوده میگفت 4-5 سال اولزندگیش توی خانه داداشش بود و الی آخرو...
الانم 5تا فرزند سالم و درس خونده داره از لحاظ امکانات مادی هم یه خونه ودوتا زمین و یه ماشین داره!
راسته می گن بهترین ثروت قناعته!قابل توجه اونای که دل جوونا را خالی می کنن وبا فیلمهای تجملی شان چه در سینما و چه در رسانه ملی وهمچنین افراد متمکنی که جشن های آنچنانی می گیرند به جوانان ظلم می کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آفرين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
حسن تو که بیشتر نا امیدمون کردی یعنی یه عمر بدوییم که تو پیری یه خونه و ماشین داشته باشیم و دو تا زمین؟؟؟
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
نه حسن جان
زندگی اصلا هم ساده نیست
ادم واقع بین باشه شرایط امروز ایران اینطوری نیست که ساده گرفتن مسائل ختم به خیر بشه
دهه 30 40 50 ایران نیست ما تورم 40 درصدی داریم و تو کشوری پر از فساد مالی در حال زندگی هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
حسن آقا، پدر محترم شما سال هزار وسیصد و صفر بدنیا اومده، آنموقع هزار هکتار زمین (مثلا از تهران تا اراک) 10 ریال بود که حقوقش آن زمان روزی 500 ریال بوده.
حالا زمانه عوض شده، عصر اینترنت و کامپیوتره، آدمها خیلی عوض شدن، خیلی، باور کن
نجفی
United Arab Emirates
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
با سلام
مطمئنا هدف از خلقت مرد و زن هر چه که باشد تجرد نیست.شکی هم دراین نیست که تجرد مسیری خلاف قوانین طبیعت جوامع بشری است.ادامه تجرد به حذف خانواده و در انتها حذف جامعه انسانی است.در این هم شکی نیست که تجرد کنونی پیامد اجرای سیاستهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سالهای گذشته است.یک سوال دارم که امیدوارم پاسخهای در خور بشنوم:
آیا هنوز هم فرضیات زیر صادق است:
- بار تکفل خانواده بر دوش مرد است
-زن وظیفه رتق و فتق امورات داخل منزل را دارد و مرد بیرون منزل
- زن و مرد از برای هم آفریده شده اند
- مهریه وسیله ای برای ابراز لطف است
آنچه بیان شد فقط چند گزاره از اعتقادات گذشته ما است که همچنان هم ادامه دارد.حال شما به این گزاره ها توجه کنید:
- در دنیا کنونی اقتصاد خانواده را مرد به تنهایی نمی تواند اداره کند دلیلش فعلا مورد بحث نیست
- در دنیای کنونی زن بخش مهمی از جامعه است که دیگر قابل اغماض نیستند
- امکانات آموزشی و غیره بطور نسبی برای زنان فراهم گشته است.
- زن امروز با زن دیروز بسیار متفاوت است
- مهریه ابزار سلطه و گرو گشی شده است
از این سلسله گزاره های صادق بیشمار می توان نوشت . با این مقدمه خواستم بگویم که آیا با ابتناء بر قوانین سنتی که به برخی از فرضیاتش در بالا اشاره شد می توان مانع تجرد کنونی شد؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به زور به بهشت مي برند ما را....
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
سلام من 27 سالمه ماشین و خونه دارم . خودم هم کارمندم ولی میزان تحصیلاتم دیپلم هستش . رفتم خواستگاری دختر همسایمون بهم گفت چون میزان تحصیلاتتون پایین هستش باهاتون نمیتونم ازدواج کنم !!! اینکه الان دخترا مجرد میمونن تقصیر خودشون هست . واقعا فکر میکنن که یک تام کروز باید بره خواستگاریشون
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما که کارمندی اونم در این دوره به طور قطع پارتی داشتی رفتی کارمند دولت شدی
وگرنه چرا ما نمیتونیم کارمند دولت باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما با دیپلم کارمند شدی، خونه و ماشین هم داری ؟

استغفر الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما چجوری با دیپلم کارمند شدید؟ من لیسانس مکانیکم 8 ماه تموم شدم بیکارم
نیلو
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
وقتی شما جنیفر لوپز می خواین چرا ما نباید تام کروز بخوایم؟ :d
حالا جدا از این حرف ها روانشناسان همیشه به دختر های در شرف ازدواج توصیه میکنند با پسری ازدواج کنید که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند چون خشونت رفتاری پسرهایی که تحصیلات دانشگاهی ندارند از پسرهای تحصیل کرده بسیار بیشتر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
خوب یکم عرضه به خرج بده یه لیسانس بگیر دیگه تواین دوره زمونه کاری نداره!
رضا توپچی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
جوانی هستم شصت ساله که از نظر جسمی خیلی از بیست ساله ها بهتر می پرم. در نوجوانی یعنی در سی سالگی دختری را عقد کردم که قبل از ازدواج بیماری سختی گرفت و از دنیا رفت. سه سال در غم و ماتم همسرم بودم تا اینکه به اصرار اهل و فامیل یک از بستگانم را به عقد خود در آوردم و از بخت برگشته ام فقط چند ماه با هم زندگی کردیم زیرا همسرم بیماری لاعلاجی داشت که من هنگام ازدواج با وی از آن بی خبر بودم .همسر دومم هم پس از چند ماه زندگی بدلیل عود ناگهانی بیماری اش فوت نمود و مرا تنها گذاشت چند وقت پیش به خواستگاری زن بیوه ای رفتم که شوهرش را در یک تصادف از دست داده بود. خانواده زن, ابتداء با درخواست من موافقت کردند اما بعد از مدتی به من جواب منفی دادند زیرا معتقدند که من نحس هستم و در صورت ازدواج امکان دارد بلایی سر آن خانم محترم بیاید. اهل و فامیل خودم هم چنین عقیده ای دارند و می گویند من در حکم تیر خلاص هستم و هر زنی که با من ازدواج کند روانه عالم آخرت می شود. حالا من مانده ام با شصت سال سن و مجردی که باید تا آخر عمر تحمل کنم. لطفا" مرا راهمایی نمایید چه کنم؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
دیگه از شما گذشته پدرجان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اگر فرهنگ چند همسری را توسعه بدهید در عرض یک دهه عرضه و تقاضا متعادل شده و خود بخود مسئله به صورت سیستماتیک حل می‌شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من اگه بمیرم حاضر نیستم زن ِ دوم کسی بشم.اگه چندهمسری رواج پیدا کنه، تعداد بیشتری از دخترها تصمیم میگیرند مجرد باقی بمونند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
یکی از دلایلی که زنها ازدواج نمی کنن...ترس از افتادن تو دام آدم هایی مثل شماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
هیچ پسری اینقدر ارزش نداره که با خیانتش کنار بیایم.
مجيد خان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
احسنت. اين فرهنگ بايد هرچه سريعتر توسعه يابد.
رها ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
ببین سیستماتیک جان ، بچه ها از پس یه دونه اش برنمیان اونوقت شما دنبال گسترش فرهنگی؟
پسرمجرد 25
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دخترا حقشونه ما پسرها امیدواریم دخترهایی که جلوی پسرها سنگ اندازی می کنند وخواسته هاشون خیلی بزرگه تا 50سالگی مجرد بمونن .
دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
برای دهه شصتیا همه چیز سخت تر شد.دانشگاه کار و بعد هم ازدواج.اگه مسئولین برای متولدین دهه 60 که تعدادشون هم کم نیست برنامه ریزی می کردن و همه را با دغدغه دانشگاه رفتن سرگرم نمیکردن و یا لااقل علاوه بر درس خوندن بریادگیری یه حرفه تاکید می شد مشکلات کمتر می شد و جامعه هم بهتر روبه رشد می رفت.
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
برای این بوده که دهه شصت کلا تو بیکاری مطلق سرکار بزارن
ناشناس
Uzbekistan
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ما که زن داریم چه گلی به سرمون زدیم

خوش به حال همون مجردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
موضوعی که از همه مطالب گفته شده بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد روابط آزاد دخترها با پسرها است که از نظر من مهمترین عامل است که عامل ایجاد بی نیازی به ازدواج در مردان می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ازدواج فقط برای ارضای روابط جنسی نیست.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
واقعا مشکلات جامع زیاده و این شرایط برا ازدواج جوانان فراهم نمی شه
برای نمونه: خودم از سن 19 رفتم دانشگاه بعد سربازی گشتن دونبال کار پیدا کردن کار، کار کردن برای استقلال مالی (مدت 2سال) میشه الان 27 سال
هنوز از نظر مالی مشکل دارم برا ازدواج
خوش بینانه که نگاه کنیم میبینیم که 28 بخوام دونبال یه همسر خوب بگردم پر واضح که دونبال همسری به مراتب با سن کمتر از خودم ازدواج می کنم (کلی عرض می کنم)
نتیجتا دخترانی با سن های بالا بعد از یه مدتی از انتظار خسته شده و رو به تجردی آورده (به همه می گن که ما خودمون تصمیم به مجرد بودن گرفتیم) .
مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
از بس که مادی شدیم از بس که ازدواج را هفت خوان رستم کرده ایم لذا چنین اتفاقاتی دور از انتظار نیست
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
زمانه مادی کرده همه چیزو
گذشت اون دوره که پدرمون با 50.000 تا هزار تومنی ماهیانه خرج خودمون و پدر مادرش رو میداد!
ماشین و خونه هم داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
نمی دونم چرا نظرم را تایید نکردید هرکی از تعدد زوج حرف می زنه شما مخالفت می کنید خواهش می کنم نظرم را بذارید خیلی دوست دارم نظر دیگران را راجع به ان بدونم واقعا چرا اینقدر دگم فکر می کنید تا به حال به این قضیه فکر کرده بودید همین را هم تایید نکنیا یه وقتی اسمون به زمین میاد
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما احتمالا مال چن صد سال پیشی گذری اومدی اینجا کامنت گذاشتی اره؟
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تو این آخرالزمانی یه کم هم از توقع آقایون بگین-توقع دارن دختره زن زیبای سال باشه و تک فرزند خانواده باشه و آپارتمان و ماشین و یه کار مشتی هم داشته باشه-خلاصه خر پوله خر پول باشه.
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
کار کردن زن انتظار زیادی نیست
زیبایی زن هم انتظار نا به جایی نیست زیبایی برای زن هست!
تک فرزند بودن و اپارتمان و ماشین هم به خاطر جبر زمانه هست خانوم عزیز و تن پروری بعضی از هم جنس های من
رضا تهرانی
United Arab Emirates
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
با این زبان گزنده و نگاه برده و اربابی زنان های ایرانی و قوانین زن سالار کشورم من یکی حاضر به ازدواج با همچین دختری هم نیست. یک وکیل 32 ساله پولدار
بی نشان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اوه چه خبره اینجا. دوستان به نظر من کلا انتظاراتی که قبلا از دختر و پسر برای مهیا شدن یک زندگی می رفت رو باید گذاشت کنار و همه چیز با کمک هم تامین بشه. مثلا چه لزومی داره حتما جهیزیه رو دختر بیاره و خرج مسکن با پسر باشه؟ یا اینکه مهریه دختر بالا باشه و در عوض پسر خرج عروسی آنچنانی بده؟ بیخیال این سنتهای دست و پا گیر.
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
بی خیال مگه خانواده ها میشن ؟
میگن برامون خوبیت نداره مردم میگن دخترمون چه عیبی داشته که مفت دادنش
انگاری کالا خرید و فروش میشه نه تشکیل زندگی
خر کلمون رو گاز نگرفته بریم خواستگاری ضایع بشیم که
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بنده خانومم فوت شد بعداز یکسال رفتم ازدواج کردم وراضی هم هستم چون زندگیم سرو سامان گرفت
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
باید وزارت ورزش و جوانان یک سایت گسترده همسریابی راه بیاندازه که جوانهایی که صرفاً مشکل پیدا کردن مورد مناسب را دارند و از پس مشکلات دیگر ازدواج کم و بیش بر می‌آیند بتوانند مورد مناسب خودشان را پیدا کنند و گرفتار برخی افراد کلاهبردار و منفعت طلب که اطمینانی هم به آنها نیست برای یافتن همسر مناسب نشوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
معلومه اونایی که جوش آوردن اکثرأ خانوم هستن و دارن از خودشون دفاع می کنن ولی باید حق را پذیرفت هر چند تلخ باشد . اکثر دخترای امروزی تیپ می زنن که ازدواج کنن اما وقتی ازدواج کردن بازم تیپ می زنن که از دیگران جلب توجه کنن و یا پنهانی رابطه برقرار می کنن بعد میرن طلاق می گیرن تا راحت تر با دوست پسرهای قبلی رابطه داشته باشن . بد بخت شوهر هم جون می کنه تا براش رفاه فراهم کنه .برین آمار دادگاه را بگیرین اکثرأ طلاق ها علتش همینه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
پسری هم که فقط با توجه به ظاهر و قرو فر هزار چیز غیر از نجابت و اخلاق و اصالت میره زن انتخاب می کنه لیاقتش اینه که همچین کسی گیرش بیاد! مرد 35 ساله ای که باید با دختر 30-31 ساله ازدواج کنه وقتی میره دختر 22 ساله می گیره فقط بخاط هوا و هوس و مسلماً باید انتظار یک همچین روزی رو هم بکشه. خلایق هر چه لایق!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
یه دختر با مدرک دکترا، شاغل، با ماشین و ماهی چقدر حقوق! نباید توقع همسری داشته باشه که نه بیشتر ولی در همین حد و حدود باشه؟ مشکل توقع زیاد دخترا نیست مشکل اعتماد به نفس کاذب بعضی آقایونه که به خودشون اجازه میدن با یه دیپلم و یه کار نصفه و نیمه و ماهی 500 هزار تومن حقوق برن خواستگاری همچین دختری تازه جواب بله هم بشنون! بد اگه نشد بیان بگن دخترا پر فیس و افاده و پرتوقع شدن. خوب برو دنبال یکی هم سطح خودت.
در مورد مهریه هم خیلیا بهونه میکنن مطمئن باشن یه دختر تحصیلکرده و شاغل که پشتوانه اجتماعی خوبی برای خودش درست کرده هیچوقت نمیاد بشینه سر یه قرون دو هزار مهریه (که به قول قدیمیا کی داده کی گرفته)، چک و چونه بزنه و خودشو خوار کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
در تکمیل عرایضتون، واقعا به سطح شرایط شعور دختر خانوم برمیگرده
یکی از بستگان بنده دانشجوی دکتراس با اقایی ازدواج کرده که لیسانس و البته کار درست درمون داره
بزرگترین اشتباه این تحصیلات برای خانوم ها به عنوان یک فضیلت بدونیم، که بگیم حالا باید یکی هم سطح ایشون بیاد
ناشناس
Germany
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
این نظر بسیار اشتباه و خوش بینانه است. شخصا چند تا خانم دکتر رو میشناسم که تا قرون آخر مهریه رو از حلق شوهر بیرون کشیدن ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من با حرف تون موافقم .. اگر طلاق راحت باشه ... افراد نظیر اون که گفتین ... مهریه بالا نمی خوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
الان مگه کسی شما رو مجبور کرده که ازدواج کنین؟
شما میتونی اینقد منتظر بمونی که شوهر با مدرک دکتری و ماشین و خونه و... پیداشه..
این حرف ها همونایی که جوونای ما میگن سطح توقعش بالاس و به دلیل کهولت سن، تفکرات و دیدانسانی و عاطفی و معنوی تبدیل به دید مادی و ریالی شده.... تازه این یه نمونه از توقعاتیه که اول بسم ا... دارن.
حالا باز میگن کو شوهر.
البته خودم دانشجو دکتری و ماشینم دارم ولی تو ازدواج ملاکم مدرک و ماشین طرف مقابلم آنچنان اواویت نداره. سطح تفکرات و شعور و معرفت وصداقت وانسانیت و.... چیزایی هستن که نمیتونی بخریش یا درستش کنی، ولی ماشین رو یکی دوساله میشه خرید و مدرک دکتری رو 4ساله گرفت
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
غرور کاذب...بااش تا صبح دولتت بدمد
shayan
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
قناعت . بهترین و تنها راه حل تو این شرایطه .
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من مجرد هستم اما نمی خوام بادختری ازدواج کنم که چند تادوس پسرداره و هرچی توزندگیش داشته به اونا گفته بعدم با یکی دیگه ازدواج کنه و همش به فکر دوس پسراش باشه و بازم به رابطش ادامه بده . اکثر دخترا اینجوری هستن اصلأ چیزی بعنوان پایبندی به همسر نمی دونن با یه مخ زنی زود از راه بدر می شن . خدا آخر مارو بخیر کنه با این مادرای امروزی که می خوان بچه هاشونو مثل خودشون تربیت کنن .
مهدی
Germany
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خدا پدر مادرتو بیامورزه.این موضوع واقعا فاجعه شده متاسفانه هم دخترا هم بسرا بعد ازدواجم به رابطه های دیگه ادامه میدن.این موضوع واقعا منو آزار میده هروزم داره بیشتر میشه.اصلی ترین دلیل که من ازدواج نمیکنم همینه.هم زیاد میبینم هم زیاد میشنوم از خانومهای شوهر داری که با جند نفر دیگه هم ارتباط دارن...
گیسو
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
زندگی با مرد شکاک فاجعه است.
123
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
پسر گلم درسته اینجور دخترهایی که میگی هستن ولی تو جامعه ما هنوز غلبه با دخترهای نجیبه
احتمالا فضایی که توش هستی ، دوستات، همکلاسیهات، ... در این نگرش تاثیر دارند اگه دختر خوب میخوای فضای فکری و رفت وآمدیتو عوض کن حتما میبینی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ازدواج یه مسئله شخصی هست و نباید دولت ها وافراد دیگه تو اون دخالت کنن فقط ازدواج با پول که حل نمیشه خیلی از جوان ها به دلایل دیگه هم ازدواج نمی کنن یعنی اگر هم ازدواج کنن قطعا جز افزایش آمار طلاق بد بخت کردن چند نفر نتیجه ای نداره
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مجرد بودن خوبه ولی سن که بالا میره پشیمون میشی که چرا تنها موندی وحس میکنی هیچ اثری ازت در عالم نخواهد بود و با مردنت تموم میشی .

شاید بهتر باشه حدود 30 سالگی با یک مورد نسبتا همسان از نظر فکری و فرهنگی ازدواج کرد و احتمالا خودم هم همین راهو انتخاب کنم .
شاهین
United Arab Emirates
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
((طبق عرف ها و سنت‌ها، این مسئولیت بیش از همه متوجه مردان است. ))
خیلی جمله جالبی بود

دخترها معلوم نیست در مورد خودشون چی فکر کردند
لباس عروس و شیربها و سرویس طلا و هزینه های مراسم ازدواج و انگشتر نشون و حلقه و هزینه ماشن عروس و دست گل عروس و هزینه فیلمبرداری و آتلیه و نفقه و مهریه و اجرت المثل و ......
همچنین
کنار اومدن با موجودی احساساتی و ضعیف و قبول مسئولیتهای اقتصادی و تامین امنیت خانواده و .....

همشون به عهده آقایونه!!
واقعا مسخره و ناعادلانه ست
زن مگه چی هست!!
مجتبی
United States of America
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
زن همون مادری هست که من و تو و همه ما رو به دنیا اورده!
اینکه رگباری ببندی به خانوم ها که دور از انصافه برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
کاش ميشد يک ميليون تا مثبت مي‌دادم
هيراد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
آقا شاهين بسيار منطقي و حساب شده گفتي، دمت خيلي خيلي گرم !!!
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
احسنت.
فکرشم کمر آدمو خم میکنه. تازه بعدشم هزارتا غرغر هم هس...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
وقتی جوان ها جوان بودند با گیرهای الکی آنها را از هم جدا کردیم و نگذاشتیم با احساس با یکدیگر ازدواج کنند حالا تازه یادمان افتاده چه بلایی سر زنها و مردها آوردیم!!!
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مشکل ما اینه که تو دنیای جدید با رسومات و روشهای عهد عتیق زندگی میکنیم...
بدا به حال جامعه در حال گذار...
الناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
به نظرم اگر ما خانم ها راضی به چند همسری اقایون می شدیم این مشکلات همه حل می شد چون خیلی از خانم هایی مث من که به هر دلیلی شرایط ازدواج براشون مهیا نیست می تونستند همسر دوم بشن چه اشکال داره این فرهنگ تجمل و دستپا گیر را باید برداشت چون خیلی از اقایون هستند که امکانات مالی خوبی دارن اما چون فرهنگ تعدد زوج جا نیفتاده می رن دنبال حرام به نظرم با تعدد ازدواج تمام مشکلات فرهنگی اقتصادی و.. همه حل می شه
ناشناس
Norway
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
واقعا یه خانوم این حرفو می زنه؟
فرهاد
Uzbekistan
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خب راست ميگه الناز خانوم..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تعدد زوجات چه ربطی به مشکلات اقتصادی و فرهنگی داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
شما با این سطح فهمتون ازدواج نکنی برای جامعه بهتره! دختر خوب همه میخوان ازدواج کنن که همصحبت و همدم داشته باشن اگه دنبال پولی برو کار کن دیگه پسر مردم رو چرا بدبخت میکنی و البته خانم هایی که با هزار امید و آرزو همسر دلخواهشونو پیدا کردن!
مجيد خان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
احسنت بر اين همه روشنفکري شما. کاش همه مثل شما فکر مي‌کردند.
رضا تهرانی
United Arab Emirates
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
الناز خانوم. به عنوان یک وکیل و پسر یک قاضی بازنشسته دادگاه خانواده عرض می کنم: هر بند از قانون که تصویب میشه یا تغییر می کنه در مرحله اجرا مصداق های منفی و مثبت پیدا می کنه. به عبارت دیگر، از این قانون به طرز درست یا اشتباه استفاده میشه.
اصل در اسلام بر تک همسری است.
اما قانون چند همسری برای مردان برای موارد استثنایی وجود دارد که باید این امر با رضایت زن اول و با حکم دادگاه به طور رسمی انجام گیرد نه به صورت پنهانی و صیغه ای. در این صورت زن دوم از کلیه حقوق بهره مند خواهد بود. علاوه بر این قاضی در هنگام صدور جواز ازدواج دوم برای مرد کلیه جوانب را در نظر می گیرد و نظرات همه طرف های این قضیه را خواهد پرسید. این در تئوری است. اما حالا اگر یک قاضی این کار را انجام نمی دهد یا یک مردی بدون اقدام به گرفتن چنین حکمی ازدواج می کند یا زن اولش را با تهدید و تطمیع وادار به قبول آن می کند قضیه چیز دیگری است.
اما از یک طرف دیگر هم به قضیه نگاه کنید. اگر قضیه چند همسری را آسان کنیم دیگر ثروتمندان برای خودشان حرمسرا راه می اندازند و می بینی یک مرد 70 ساله 4 تا زن 22 ساله گرفته!!! آن وقت بیا و مشکلاتش رو ببین.
ازدواج دوم فقط برای زنانی که سنشان از بازه محتمل همسریابی برای ازدواج اول یعنی 20 تا 35 سالگی فراتر می رود یا زنان مطلقه مناسب است. اما باور کنید با تبصره و قانون نمی توان این را محدود کرد یا آزاد گذاشت. این قضایا بیشتر فرهنگی است. در برخی مناطق ایران این قضیه ای که شما می فرمایید حل شده است. در حالی که در برخی مناطق کاملا غیر قابل درک است.
یک مثال دیگر، برخورد دختر خانم ها با خواستگارهاست. وقتی یک خواستگار اعلام می کند که من یک بار ازدواج کرده و جدا شده ام نگاه بیشتر دخترها کاملا منفی می شود. اما اگر بگوید من قبل از ازدواج دوست دختر داشته ام، از نظر بیشتر مردم ایرادی ندارد و پسر نوع روابط خود با آن دختران را به راحتی کتمان می کند یا اصلا می تواند قضیه داشتن (تعامل خاص) با زنان و دختران در دوره قبل از خواستگاری اش را کتمان کند. در چنین موردی غالب دختران جامعه ما، مردی را که ازدواج کرده و جدا شده و ممکن است قبل و بعد از ازدواج، پاک و باعفت بوده باشد، رد می کنند ولی به آن پسر که دوست دخترانی داشته است نگاه منفی ندارند و فقط انتظار دارند که قول بدهد وفادار بماند و از این حرفا. بنابراین قضایا موردی است و قابل تعمیم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
ندیده بودم خانمی موافق چندهمسری باشه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
احسنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت !
135466
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آره بابا خانم دکتر شماراست میگه دخترا همشون دکترن! وپسرها بیسواد !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
پسرا بی عرضه و تنبل و آماده خور شدند. خوب دخترای خوب و با مدارج عالی برن خارج از کشور اونجا با افراد غیر ایرانی ازدواج کنن.
ناشناس
Germany
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دخترها و پسرها و بیشتر از اونها خانواده هاشون معنی زندگی واقعی، و زندگی در سایه توکل به خدا رو از یاد بردن. تو هر دوره ای از زندگی انسانها، مشکلات بوده شکلش فرق میکرده ولی بوده. فرق ما با گذشتگانمون اینه که اونقدر سرمون رو زیر برف مشکلات فرو کردیم که دیگه حضور خدا رو تو زندگی مون نمیبینیم. متوجه محبت و لطفش نمیشیم و همش داریم شکایت میکنیم. باور کنید اگر یک کم سرمون رو از زیر این برف بیرون میاوردیم خیلی مشکلات به نظرمون بی اهمیت و کوچیک میومد. کوه عظیم مشکلات همیشه سر جاشه. ولی فرصت زندگی فقط یک بار پیش میاد. به همه دوستان عزیزم توصیه میکنم برای یک بار هم که شده به خدا اعتماد کنید و خالصانه ازش بخواهید و به خواستش رضایت بدید. اون موقع خودتون میبینید که دیگه هیچ مشکلی غیر قابل حل و هیچ شرایطی غیر قابل تحمل به نظر نمیرسه.
سعیده
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مردهای امروز عاشق رنگ و رخسارند ... تن به ازدواج نمیدن
دخترها هم ایداه آلیست شدند ... تن به ازدواج نمیدن نتیجه میشه : تجرد
راهکار : نداریم - در مرحله گذار فرهنگی قرار داریم و باید تلفات رو بدیم ! بیکاری و گرانی و تورم هم مزید بر علت میشوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بهترین چیز برای هر دو طرف وفاداریست که متاسفانه از بین رفته بعلت بی ظرفیتی افراد
بنده از همین قضیه ضربه خورده ام و تازه به دنبال رخنگ و لعاب نرفتم
ناشناس
United States of America
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
من عاشق این گذار فرهنگی هستم
ما دهه شصتیا باید یه خونه سالمندان بسازیم بریم توش هی غر بزنیم عقده گشایی کنیم
البته هممون پیر میشیم و مجرد هم تا زمان مرگ میمونیم
عرفان
United States of America
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
سلام من 20 سالمه ازدواج کردم خیلی هم راضیم .فقط یکم باید از تجملات گذشت و به خدا توکل کرد.
قبلا فکر می کردم چون گرفتارم به خدا نمی رسم ولی الان فهمیدم چون به خدا نمی رسم گرفتارم ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
منم شرایط شما رو دارم.

من که قانعم همسرم هم همینطور.

موفق باشی...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
شما عرفان جان بفرمایین از طرف پدر خودتون یا پدر طرف مقابل حمایت هم شدین چقدر و چطوری؟
ناشناس
Singapore
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دهه 50نسل برتردهه 60 نسل سوخته دهه 70نسل جا مانده دهه 80نسل کم تعداد و ایده آل دهه90نسل؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
دهه 90 نسل آگاه شده
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من به عنوان یک دختر تحصیل کرده و دارای وضع تقریبا خوب اقتصادی ترجیح می دهم تا آخر عمر مجرد بمانم تا با یک مرد بی لیاقت که در سطح خودم نیست ازدواج کنم و یک عمر خون دل بخورم از این وضعیت هم راضی هستم لطفا کسی برای من دل نسوزاند این تجرد کاملا اختیاری است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
تجرد! خوب نيست
پسر 30 س
United Arab Emirates
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اگر توقعات طرفین و بسیاری از رسم و رسومات اشتباه که نیاز به یک جیب پر از پول دارند از جامعه برچیده بشن ، اگر دخترخانمها کمی کمتر به فکر اشتغال خارج از منزل باشند تا زمینه کار برای پسرها فراهم تر بشه ، اگر پسرها مثل پدرانشان با تمام وجود تن به هر کاری دهند و دنبال روزی حلال باشند و از همه مهمتر اینکه اگر به وعده خداوند ایمان داشته باشیم که ازدواج کنیم تا خدا از جایی که فکر نمیکنیم به ما روزی بده ، بسیاری از مشکلات ازدواج ما حل میشه .
علیرضا
United Arab Emirates
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
برای مجرد ها باید مالیات سنگینی وضع شود چون شادتر از بقیه زندگی می کنند .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
پول باشه تو هم آدم ازدواج باشی همه چیز جله
رضا
Uzbekistan
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اين وضع و اين بحران ازدواج بيشتر در كشور ما ايجاد شده نسبت به كشورهاي خارجي و دليلش هم بخاطر مسايل اقتصادي هستش.
در خارج دختر و پسر با هم ازدواج ميكنند در كليسا نه در تالار ضمنا اونجا مهريه وجود نداره بلكه بجاي اون سرمايه هردوتاشون ميشه مال جفتشون مثلا اگر در آينده بخوان از هم جدا شن هري كه دارن با هم جمع ميشه و تقسيم بردو. به همين راحتي....
اما در ايران تمام بار مالي ازدواج و مهريه فقط و فقط ير دوش پسره...
خانم متاهل 40 ساله
Netherlands (Kingdom of the)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من چهارده ساله بودم که به زور شوهرم دادند. الان یک پسر ۲۷ ساله و یک دختر ۲۵ ساله دارم. پسرم فوق لیسانس می خونه دخترم لیسانس. همسرم سه جا کار می کنه آخرشم هشتمون گرو نه مونه. منم به دلیل اینکه مدرک ندارم نتونستم شغل مناسبی پیدا کنم. من از ازدواج به جز رنج و بدبختی و فقر چیزی نفهمیدم. یعنی در واقع از زندگی چیزی نفهمیدم. ازدواج مزخرفه. به دخترم می گم هرگز ازدواج نکنه. ازدواج = مشکلات دو برابر.
در جامعه امروزی بخصوص برای خانمها ازدواج رنج مضاعف داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من اون موقع كه ازدواج كردم حتي پول رهن خانه هم مداشتيم و ٤ميليون تومان از دوستان قرض گرفتيم ولي چون همسرمو دوست داشتم تن به هر شرايطي دادم و الان هم دو بچه دارم و از زندگيم راضيم به جوانها هم توصيه ميزكنم اگر كسي را دوست داشتيد و مي بينيد مي تونه يك عمر دوستتون بمونه شرايط را تحمل كنيد و ازدواج كنيد در ضمن دخترها از موقعيتهايي مثل محل كار و دانشگاه براي پيدا كردن همسر مناسب استفاده كنيد چون ازدواجهاي سنتي ديگر جواب نمي دهند و بايد شما واقعا كسي را بخواهيد تا تحمل سختي كشيدن در كنار او را هم داشته باشيد
yaser
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
سلام راه حلهای پیشنهادی:
افزایش وام ازدواج نفری 20 میلیون تومان
کاهش مهریه تا حداقل ممکن!!!
کمک هزینه برای تولد فرزند
کمک هزینه برای زوج های دانشجو
کاهش نرخ تورم، بیکاری
کاهش زیاد و یا حذف خدمت سربازی برای متاهلین
وام راحت برای اجاره مسکن
و هزاران راه برای افزایش نرخ ازدواج!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
24 سالم بود که ازدواج کردم سعی کردم از روی منطق از بىن خواستگارام با کسى ازدواج کنم کھ چیزی نداشته باشه اما عىرت کار داشته باشھ و سالم باشھ شوهرم ىھ شىفت کار مىکرد علارقم مىل باطنی به اصرار بزرگترا بار دار شدم بچه ام خونه مستاجری به دنیاآمد زندگیھ بخور نمیر ،بعد از چهار سال اومدم خونه مادر شوھرم تا با اون زندگی کنیم چون توان پرداخت اجاره خونه اون ھم جایی مثل منطقه 19 رو نداشتىم پسراولم ھفتسالھ بود کھ پسر دومم رو ناخواسته باردار شدم ھرکار کردم سقط ندادن چون برام خطر داشت حالا شوھرم دو شىفت کار مىکنھ وقتى خونھ ھست خستھ ،کم طاقت بی حوصله ھست وقتی مشکلات مالى عدابم مىدھ فکر اىندھ بچه ھا و نداشتن خونه ودخالتهای مادر شوھرم بى چاره ام مىکنھ ارزو مىکنم کھ کاش ھرگز ازدواج نمیکردم ىا ..
سعید80
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
یادش بخیر زمان قدیم که پسر دختر رو بعد از عقد میدید
ازدواج کرده بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
چرا باید ازدواج کرد؟
من و شوهرم هر دو دکترای دانشگاه تهران خوندیم. از اول زندگی شوهرم داره دنبال کرده میگرده و بعد از 5 سال زندگی تازه با مدرک دکترا با حقوق 1.400 میره سرکار. از اول زندگی من کار کردم شوهرم خونه موند بعدش رفت سربازی بعد دوباره خونه و من هر روز افسرده تر....
چرا باید ازدواج کرد؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
1-بیکاری
2-نداشتن امنیت شغلی واسه اونایی که از بیکاری در اومدن
3-گرونی
4-کندن پوست پسرها در کل طول زندگی توسط عالمو آدم
آیا با این اوضاع دیگه حالی میمونه طرف بره ازدواج کنه
ناشناس
Finland
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
ما رکورد زدیم
مروارید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
مشکل اینه که از علل وعلتهای جامعه بیخبریددر مناطق کوچک عده ای راس کارند ودر آزمونهای استخدامی بچهای خود را جذب میکنند وبجهای با استعداد ومدرک بالا خانه نشین میشن .نتیجه : کسی تن به ازدواج یا تعدد اولاد نمدهد.
صادقپور
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
مرد باشین دل بزنید به دریا ازدواج کنید با کسی که دوسش دارین از زندگی نترسین مثل یه مرد برین جلو خیانت نکنین امانت دار دختری که گرفتین باشین خدا همیشه با ماست
مجرد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اگه امکانش بود بین همین کامنتها ظاهرا هستند اقایان وخانومهایی که هم نظرند و همچنین مجرد و قانع دستشونو تو دست هم گذاشت انشا ا.. خوشبخت بشن......
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
متاسفانه دلیل اصلی کم شدن آمار ازدواج و آمار بالای طلاق اینه که مردها دیگه مثل قبل غیرت ندارند دیگه مثل قبل خانواده دوست نیستند دیگه خیلی اهل تلاش و زحمت کشیدن نیستند و متاسفانه تعداد کمی از دختران که توقع زیادی در ازدواج دارند باعث شدند که اسم همه دختر ها بد در بره و پسرها این مساله را بهونه کردند و تن به ازدواج و تشکیل خانواده نمیدهند. من خودم با وجود اینکه از خانواده مرفهی هستم ولی با مردی ازدواج کردم که از من پایین تر بود چون فکر می کردم دوست داشتن باعث میشه مشکلاتمون کمتر باشه، ولی توقع مردها تمومی نداره. با وجود اینکه من کار میکنم و نصف خرج زندگی را میدهم ولی همسرم باز منت سرم میگذاره چون همین ازدواج نکردن دوستانش در 40 سالگی را برای من مثال میزنه که ببین اونها زندگی راحتی دارند چون مر مجردند ولی من ازدواج کردم و باید به فکر خرج زندگی باشم.چون کار ثابتی هم نداره من نمیتونم از کارم بیرون بیام تا بچه دار بشم چون همیشه باید نگران خرج زندگی باشم. خوب با این اوضاع من همیشه حسرت زندگی دوستام را میخورم که هیچ وقت خواستگار نداشتند تا ازدواج کنند. شما قضاوت کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
فرارو جان عجب دعوایی راه انداختی ها
ناشناس
-
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
تا چماقی به نام مهریه بر سر زندگی ها قرار دارد ازدواج اشتباه یا حماقت است!! خود دخترها باید با مهریه زیاد مبارزه کنند.
سالار
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
سالار میگه کارتون درسته
REZA
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
با سلام به همه دوستان

بنظر من علت عمده مشکلات جوانان امروز اعم از پسر و دختر این است که پر توقع و عجول شده اند و می خواهند زود به همه چیز برسند. هر چیزی سختی دارد و اتفاقا وقتی انسان با سختی به چیزی برسد بیشتر قدرش را می داند. خانواده های امروزی چون همه چیز را برای بچه ها مهیا می کنند انها هم تنبل بار امده و انگیز ه کار ندارند و زود میخوان صاحب همه چیز بشوند.زن گرفتن و یا شوهر کردن یکی از کارها و وقایع حیاتی بشر هست و لذا بایستی برای رسیدن به ان تلاش کرد و سختی کشید و دختر و پسر هر کدام بنوبه خود باید در اینکار تلاش کنند. اسلام با توجه به ماهیت و توانایی هرکدام از زوجین تکالیفی را برای انها معین کرده است که عین عدالت است. اگر هریک به تکالیف خود عمل کنند و در جهت برقراری زندگی عادلانه تلاش کنند همه چیز حل و اسان می شود. این از اهداف خلقت و بر مبنای عدالت خداوند عالم است. چرا که در تعریف عدالت گفته اند" اگر هر چیز سر جای خود باشد عدالت است" ولی امروزه هیچ چیز سرجای خود نیست و زن و مرد جایگاه واقعی خود را ندارند واین امر باعث مشکلات ازدواج و دوام خانواده شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
من نزدیک 40 سالمه و 10 ساله ازدواج کردم سه تا هم بچه دارم در قم زندگی می کنم و با پول کارمندی و حقوق حدود 1 میلیون دارم زندگی می کنم با همین پول خونه 100 متری هم خریدم و همه اینا رو از این جهت دارم که اولا قانع زندگی کردم دوما اختیار زندگی دستم خودم بود سوما به کرم و لطف خدا اطمینان کامل داشتم و همیشه شاکر بودم. من اگر مثل دوستام می خواستم کلاس بگذارم و پز بدم هنوزم مستاجر بودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
تا قناعت را چی تعریف کنی اگر بدون حمایت هیچ کس و فقط با اتکا به حقوق خودت اون هم چنین مبلغی و داشتن سه تا بچه و 10 سال زندگی تونسیتی خونه هم بخری بدبخت اون سه تا بچه و خانمت که معلوم نیست با چه وضعی زندگی رو چرخوندی اینکه نه خوراک خوب داشته باشی نه پوشاک نه تفریح و مسافرت نه آموزش درست و حسابی بعد هم بگب قانعم که نشد زندگی
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv