bato-adv
کد خبر: ۲۳۰۹۳۳
رییس‌کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تحلیل کرد

چرا زنان شیشه، ماری‌جوانا و گُل می‌کشند؟

رییس‌کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین به مخدر خطرناک دیگری به نام بُنزای اشاره کرد و گفت: وجود این مخدر در ترکیه بیداد می‌کند و از آن‌جایی که ترکیه کشوری در نزدیکی ماست ممکن است که این مواد به داخل ایران راه پیدا کند که باید حتما جلوی آن گرفته شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
فرارو- رییس‌کل سابق پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین به مخدر خطرناک دیگری به نام بُنزای اشاره کرد و گفت: وجود این مخدر در ترکیه بیداد می‌کند و از آن‌جایی که ترکیه کشوری در نزدیکی ماست ممکن است که این مواد به داخل ایران راه پیدا کند که باید حتما جلوی آن گرفته شود. البته ممکن است تا به حال این مواد وارد ایران شده باشد. ما این مشکل را در مورد مخدر گُل نیز داشتیم. پیش از ورود این ماده به ایران و در اختیار مردم قرار گرفتن آن، بسیاری از مسئولان و افراد وارد شدن آن به کشور را انکار می‌کردند. در حالی که این ماده به دست توزیع‌کنندگان و مردم رسیده بود.

چرا زنان شیشه، ماری‌جوانا و گُل می‌کشند؟

اعتیاد در میان زنان ایرانی افزایش پیدا کرده است. این خبر جدید نیست. نزدیک به یک‌سال است که هشدارها در این باره بیشتر شده است. خصوصا که بنابرآمار منتشرشده در سال 93 تعداد 279 زن معتاد جانشان را از دست دادند؛ که این تعداد نسبت به سال 92، چیزی در حدود 33 درصد افزایش داشت. آنچه که در میان آمار و ارقام بیش از همه مسئولان را نگران کرده، کشیده‌شدن زنان به سمت مخدرهایی صنعتی مانند شیشه است. به تازگی مسئولین حوزه مواد مخدر گفته‌اند برگ جدیدِ اعتیاد زنان بالارفتن میزان مصرف مخدر گُل یا حشیش صنعتی است.

به گفته کارشناسان، هرچند که این روزها اعتیاد زنان رو به افزایش دارد، اما در گذشته نیز نیز زنان زیادی معتاد می‌شدند. اما تفاوت اعتیاد زنانه در قدیم و حال تفاوت در نوع مواد مصرفی، میزان آن و رده سنی اعتیاد است. اگر زمانی برخی از زنان ایرانی در کنار شوهرانشان به کشیدن تریاک مشغول بودند، حال دختران نوجوان ایرانی در محیط‌هایی غیر از خانواده اولین‌بارِ‌ مصرف مخدر را با مخدرهایی مانند شیشه، ماری‌جووانا و علف تجربه می‌کنند.

بنابر آمار رسمی، زنان به طور کلی 10 درصد از معتادان کشور را تشکیل می‌دهند. این 10 درصد بیش از همه حدِفاصل 20 تا 36 سالگی قرار دارد، اما سن خطر برای شروع مصرف مخدر در میان زنان 15 تا 19 سال است. جدای از این آمار، بسیاری معتقدند میزان اعتیاد زنان تا بخش زیادی پنهان است. چرا که اعتیاد زنان ممکن است به دلایل متفاوت اجتماعی و فرهنگی چندان مشخص شود.

چرا زنان شیشه، ماری‌جوانا و گُل می‌کشند؟

گذشته از هر نوع آمار و ارقام رسمی و غیررسمی، مسئولان و پژوهشگران به‌دنبال دلایل واقعی روند صعودی مصرف مواد مخدر در میان زنان هستند. دکتر فرید براتی - کارشناس و روان‌شناس سازمان بهزیستی - در گفتگو با فرارو از دلایل روانی مصرف مواد مخدر در میان زنان ایرانی سخن می‌گوید. او معتقد است تا زمانی که تعریف مشخص و درستی از زن ایرانی نداشته باشیم و نگاهمان را تغییر ندهیم، نمی‌توانم ازاعتیاد زنان پیشگیری کنیم.

فرید براتی‌سده گفت: مسلما ما با افزایش مصرف مواد مخدر در میان زنان روبرو هستیم. اما میزان آن به‌روشنی مشخص نیست. البته آمار که درباره اعتیاد زنان پیش رو داریم به دو دلیل عمده در دستمان هست. یکی از این دلایل افزایش مراکز درمان ترک اعتیاد زنان در سال‌های اخیر است. با تاسیس این مراکز تعداد زیادی از زنان معتاد به این مراکز رفتند که بخشی از آمار توسط این مراکز ترک اعتیاد روشن شد. دلیل دیگر کم‌اهمیت‌تر شدن خوردن "برچسب" یا "انگ اجتماعی" برای زنان است. اگر زمانی زنان اعتیاد را انگی از میان نرفتنی تصور می‌کردند، حال راحت‌تر درباره اعتیاد و مصرف مواد مخدر صحبت می‌کنند.

دکتر براتی با واکاوی دلایل افزایش اعتیاد در میان زنان ادامه داد: دلایل مختلفی را می‌توان برای رشد اعتیاد زنان برشمرد. اما یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این دلایل، ابراز وجود کردن از این طریق است. از آن‌جایی که برای ابراز هویت اجتماعی زنان راهکارهای مشخصی وجود ندارد، اعتیاد می‌تواند راهی باشد که زنان خود آن را برگزینند.

وی با تشریح دلایل استفاده از مخدرهایی مانند شیشه و ماری‌جووانا در میان زنان توضیح داد: زن‌ها بیشتر سعی می‌کنند به سراغ مخدرهایی بروند که میزان اعتیادآوری آن‌ها زیاد نیست. زمانی زنان تصور می‌کردند که مخدر شیشه اعتیاد آور نیست، اما پس از مدتی اعتیاد شدید به این مواد مشخص شد. زنان از آن‌جایی که گمان می‌کردند این مواد اعتیاد نمی‌آورند و همچنین می‌توانند خواصی مانند لاغرشدن داشته باشندبیش از سایر مواد به آن‌ها تمایل نشان دادند.

چرا زنان شیشه، ماری‌جوانا و گُل می‌کشند؟
سلامت روان زنان
براتی‌سده همچنین به موضوع مهمی به نام سلامت روان اشاره کرده و در ادامه گفت: بحث سلامت روان زنان در امر اعتیاد بسیار مهم است. اگر اعتیاد زنان روند افزایشی دارد بخش مهمی از آن به مشکلات سلامتِ روان زنان بازمی‌گردد. متاسفانه مسئولان نیز صراحتا گفته‌اند که در مورد بهداشت روانی افراد در طرح تحول نظام سلامت اقدامی نمی‌توان انجام داد. سلامت روان زنان، جزو آن دسته از مواردی است که در مورد زنان نادیده گرفته شده است. از آن‌جایی که نرخ اختلالات روانی در زنان بیشتر است، می‌تواند بر مصرف مواد تاثیر زیادی بگذارد. کما اینکه تمام سیستم‌های اجتماعی و انسانی به یکدیگر مربوط‌اند.

دکتر فرید براتی‌سده درباره نگرانی‌هایی که نسبت به استفاده زنان از ماده گُل وجود دارد و همچنین درباره این مخدر توضیح داد: در حشیش دوماده وجود دارد، که یکی از آن دو خاصیت درمانی دارد و می‌تواند اثرات ماده دیگر حشیش را که با توهم و نشئگی همراه هست کاهش دهد. در مخدر گُل(که به حشیش صنعتی معروف شده) این بخش درمانی و کاهش‌دهنده را از حشیش جدا می‌کنند که تاثیر، شدت و نشئه‌آوری آن را بسیار بیشتر از ماری‌جووانا می‌کند. هشداری که باید در رابطه با این مخدر داد اشکال جدید ورود آن به مصارف مردم است؛ در کشورهای آمریکایی و اروپایی این مواد به صورت چاشنی غذا استفاده می‌شود، که ما باید جلوی ورود این اشکال را بگیریم.

کارشناس و روان‌شناس سازمان بهزیستی همچنین به مخدر خطرناک دیگری به نام بُنزای اشاره کرد و گفت: وجود این مخدر در ترکیه بیداد می‌کند و از آن‌جایی که ترکیه کشوری در نزدیکی ماست ممکن است که این مواد به داخل ایران راه پیدا کند که باید حتما جلوی آن گرفته شود. البته ممکن است تا به حال این مواد وارد ایران شده باشد. ما این مشکل را در مورد مخدر گُل نیز داشتیم. پیش از ورود این ماده به ایران و در اختیار مردم قرار گرفتن آن، بسیاری از مسئولان و افراد وارد شدن آن به کشور را انکار می‌کردند. در حالی که این ماده به دست توزیع‌کنندگان و مردم رسیده بود.

بهترین کار چیست؟

دکتر براتی در ادامه تصریح کرد: ما باید در زمینه مواد مخدر بسیار قوی‌تر و به روزتر عمل کنیم. دو عامل آگاه‌سازی و پیشگیری در این زمینه بسیار موثر است. پیش از ورود مخدرهای جدید ما باید بتوانیم به‌سرعت آن‌ها را شناسایی کرده و نسبت به آن آگاهی ببخشیم. اقدامی که در رابطه با مخدر گُل انجام ندادیم و حالا هرگونه اقدامی نوعی مداخله سطح سوم در این رابطه است و کار از پیشگیری گذشته است.

کارشناس و روان‌شناس سازمان بهزیستی در انتها گفت: متاسفانه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی ما ضعیف است. انواع رسانه‌های ما باید دست به دست یکدیگر بدهند و درمورد مخدرها آگاهی‌بخش باشند. با ابراز تاسف باید اذعان کنم که در مدارس ما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و همچنین در رسانه ملی آگاهی‌بخشی موثر و مفیدی درباره این مخدرها صورت نمی‌گیرد. کمک به پیشگیری و آگاهی سازی درمورد مواد مخدر در کشور نیازمند راهکارهای جدید و قوی، زیر نظر و مدیریت رئیس دولت و همت رسانه‌ای و همگانی است.
bato-adv
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
چه راحت آدم مي کشيد
چه ترسناکيد
ناشناس بیگ
Azerbaijan
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
وقتی کسی در خانواده معتاد است و حاضر نیست مواد را کنار بگذاره و وجهه بقیه خانواده را خراب میکنه پدر برادرا خواهرا مادر روشون نمیشه باهاش جایی برند یا حتی تو فامیل ببرندش ناخوداگاه براش آرزوی مرگ میکنند بعدهم هرچه هزینه کنند باز اعتمادی نیست که دوباره نره سراغ مواد وقت هزینه آبرو و... خیلی ایراد نگیرید اگه ملت میگند اعدام و مرگ و معتاد انگل است
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
واقعا مبارزه با اعتیاد خیلی سخت و طاقت فرسا است اما غیر ممکن نیست انسانهای بیشماری از این دره هولناک رهایی پیدا کرده اند و توانسته اند مسیر زندگی را پیدا کنند .
کورش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
مَثَل مواد مخدر مثل سیب سرخ حواست...هرکی بخوره از بهشت میندازنش بیرون...
وقتی انسان را از چیزی منع میکنند بجای اطاعت و فرمانبری، سرکشی میکنه و نافرمانی...
خب بقول معروف، آزموده را آزمودن خطاست.... کی میگه انسان درک و شعورش به این چیزا نمیرسه؟ اتفاقاً انسان خیلی هم خوب می فهمه ولی نمیخواد کار صحیح و درست رو انجام بده. براستی که انسان به خودش چقدر ظلم میکنه....
خانم یک مصرف کننده
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
امیدوارم برداشت سوء نشه از نظر من
شوهر من 28 ساله ماده "ت " مصرف میکنه و تو این مدت فضای خانه ما و روابطه بین ما( خودمان وبجه ها) مثل خیلی از خانواده های دیگر هست و کاملا راضی هستیم و حتی یکبار هم دعوا و درگیری نداشته ایم حتی رابطه ما برای بعضی دوستان رشک برانگیز هم هست ، و به جز چند فامیل نزدیک کسی هم از ماجرا خبر نداره ما هر دو هم شاغل هستیم و متوسط ماهی 300 هزار تومان خرج موادش میشه
به نطر من اگر جامعه و دولت حدی از وابستگی به مواد را بپذیرند مشکلات اعتیاد مخصوصا سوء مصرفهای مواد ویرانگر کمتر خواهد شد ( البته باید یک تحقیق کامل صورت بگیره )
ببخشید اگرخلاف نظرتون بود دوست داشتم تجربه خودم را با هموطنان شریک کنم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
اگر توجه کنید همه متولیان مبارزه با مواد مخدر ، با سوء مصرف مواد و بخصوص نسل جدید غیر سنتی آن مانند شیشه ، کراک و... که غالبا از مواد شیمیایی و صنعتی تهیه می شود مبارزه می کنند شاید استثناهایی نیز مثل شوهر شما در مصرف کنترل شده ( ت) نیز وجود داشته باشد اما اعتیاد به هر شکل آن زیان آور است همانطور که خود شما اذعان دارید ماهیانه سیصد هزار تومان از پول شما دود می شود ضمن اینکه قطعا شوهر شما نیز از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نخواهد بود . ضمن اینکه مصرف ماده مخدری چون شیشه بسیار مخرب و مستقیما بر مغز تاثیر گذاشته و سریعا فرد را تا مقطع جنون و مرگ پیش خواهد برد و به عقیده بنده بحثی بعنوان مصرف و سوء مصرف درباره آن خیالی خام است و فرد معتاد در اولین فرصت باید آن را فطع و در مسیر بهبودی قرار گیرد.
سید علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
بی شک پشت معتاد شدن عوامل روانی بسیاری خوابیده. مثلا فقر، عدم تامین برخی نیازهای مشروع، احساس سرشکستگی و ... . اول باید این اقتصاد ورشکسته را درست کنیم تا جوونها بتونن تا 25 سالگی ازدواج کنند. بعد هم مسئله مذهب و مذهب علیه مذهب و خلاصه ما خیلی مشکل داریم و خدایا پس یاریت کی میرسد؟
متی نصر الله ...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۸
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
علاج معتاد فقط یک چیزه: اعدام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
علاج تو هم فقط یه چیزه. دکتر روانپزشک...
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
درود بر شرفت این دقیقا همون کاریه که هیتلر کبیر انجام می داد. از معتاد به عنوان موش آزمایشگاهیی برای توسعه علم استفاده می کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
هر چی میشه میگن اعدام! عقل را خدا به انسان داده تا راه حل مشکلات را پیدا کنه
بیست وسی
United Arab Emirates
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
علاجش فقط ایجاد اشتغاله دولت شغل با حقوق منصف ایجاد کنه ...بعد مثل کشور اروگوئه ازاد کنه بیینیم دست مافیا روبشه ...اعتیاد کاهش پیدا می کنه از زمانی که رییس جمهور فقیر ازاد کرده امار معتاد ها در ان کشور کاهش پیدا کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
پیشگیری!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
علاج تو هم قطعا خفه خون گرفتنته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
روانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
من یه دوستی داشتم برادرش معتاد بود خودم ازش چند باری شنیدم که براش از خدا مرگ میخواست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
به نظر من هم اگر اعتیاد را جرم بدونن و معتاد را دستگیر کنن انقدر اعتیاد زیاد نمیشه.
در همون مدت که تو حبسه ترک میکنه...
دلسوز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
حالا خوب شد دیگه
سارا
Turkiye
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
اونی که میگی علاج معتاد اعدامه واقعاً از وجود آدمهایی مثل شما می ترسم
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
آره بترسید. اگر من یه روزی صاحب قدرت بشم . انقدر اعدام می کنم ، تاجر و دکتر و کارگر و نونوا و ... تا بگیر برو بالا. هر کی دست از پا خطا کنه سزاش اعدامه در کشوری که من حاکمش باشم. در جایی مثل ایران فقط باید رضا خانی حکمت کرد. اگر جرئت داری منتشر کن. اگر منتشر کنی می یان کاسه کوزت جمع می کنن بدبخت می شی . از فردا باید بری مسافر کشی. مملکت اسلامی همین می شه دیگه آدماش فقط از اعدام می ترسن. ولی یه ذره واسه قوانین ارزش قائل نمی شن.
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
تو خود الان از ترس داری می لرزی اون وقت می گی اعدام ، آخ جوجه ........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
آقا فرشاد ، آدمهایی مثل تو ، بیشتر از اینکه از قدرت فکرشون استفاده کنند از احساساتشون استفاده می کنند.
بیماری را با نابود کردن بیمار نمی توان از بین برد بلکه باید به منشاء بروز بیماری پرداخت.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
بخدا قسم اگر هزار تا معتاد را بدن دست من سرشون را گوش تا گوش میبرم

معتاد درست بشو نیست

معتاد انگل جامعه است
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
شما که بی عیبی! نه؟
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
علت این دیدگاه ، ناآگاهی شما از پدیده اعتیاد است .متاسفانه شما صرفا به آخرین حلقه از پدیده اعتیاد که همانا در معرض چشم همگان است یعنی انسانی که کارتن خواب است ، دله دزدی میکند ، خانواده از دست او عاجز شده است ، مفلوک و بی خانمان است و... را تصور می کنید در حالیکه اینطور نیست و شاید من و شما که هم اکنون درباره معتادان نظر می دهیم نیز استعداد معتاد شدن را داشته باشیم . اعتیاد صرفا با مصرف مواد مخدر ظاهر می شود در صورتیکه این پدیده از سالهایی قبل از مصرف شروع می شود و زمانیکه اولین پیک و یا اولین پوک زده می شود نمایان می شود.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
من بعضی مواقع در کنار خیابان می ایستم برای تاکسی ،مشاهده می کنم زنانی که در حال رانندگی سیگار می کشن از مردان خیلی بیشتره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
من یک زنم, در پیری نیز خود را دوست خواهم داشت. چون من فقط با جنسیتم تعریف نمیشم, من با انسانیتم تعریف میشم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
هرکس رفت دنبال این آشغالا هرچی سرش بیاد حقشه.با اینکه میدونن شیشه و کراک چقد جوونا را نابود کرده باز میرن طرفش
محمد تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
تبعات جنگ تحمیلی و عوارض تحریم که خروجی آن بیکاری / ازدواج نکردن / اعتیاد و .... میباشد .
متاسف هستم در دولت اسلامی این اتفاقات رخ می دهد
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
بزارن از این زنها زیاد باشه ببینم مردها ارزش زن سالم و خوب رو می فهمن یا از صلاح پرورویی و طلبکاری استفاده می کنن!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
حرف من شاید کلیشه ای بنظر بیاد ولی واقعا علت اصلی اعتیاد(( نبود سرگرمی)) هست.
یک جوان مثلا در کرمان وقتی عصر از سر کار برمیگرده خونه و شب بخواد تفریح کنه دقیقا چیکار باید کنه؟ با کشورهای دیگه مقایسش کنید بعدا متوجه میشید چرا اینهمه آمار اعتیاد بالا هست.
دلسوز
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
چرا کرمان؟کرمان ازنظر مصرف مواددرکشوررتبه4 است
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
اونی ک میگه علاج معتاد اعدامه معلومه دهاتیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
بابا شهری میشه بگی شهر کجاست
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
خوشبختانه هم اعتیاد هم اعدام به نسبت جمعیت تو شهر هزاران برابر دهات است .برو حالشو ببر. دهاتی از همه لحاظ پاکتر از شهریه. همه این گند کثافتا از شهر و شهری میاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
همه شهرهای ایران یه پا دهاته ! فقط بزرگ تر !
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
خوش به حالت جمشید جون که شهری هستی

سروکارت با معتاد نیفتاده ببینی چه جانوریه
رحیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
معتادی =بیکاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
بیچاره زنهای جامعه ما در کنکور برایشان فیلتر جنسیتی میگذارند حق تحصیل در رشته و دانشگاه دلخواهشان را از آنان یمیگیرند. درمشاغل درست و حسابی به جرم زن بودن پذیرش نمی شوند.از امکانات ورزشی مثل دوچرخه سواری و...... محرومند.
امکان مسافرت آزادانه ندارند. پیاده رویی شان حتی در روشنترین ساعات روز با مشکل روبروست. چون ازدواج کنند از چاله به چاه می افتند زیرا قانون ما همه اختیارات زندگی و بچه را منحصرا به شوهروپدرشوهر قاضی دادگاه داده حتی اختیار جان زن هم دست شوهراست مردان زیر چتر قانون الزام به تمکین زن هرنوع جنایتی را میتوانند در حق زن مرتکب شوند.افسردگی زنان طبق آمار 3برابر مردان است . خوب معلوم است چنین فردی پتانسیل آسیب دیدن راداردبیشتراز مردان
روز با مشکل ا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
آقای فرشاد که هستی خودرا مدیون زجر9ماهه ورنج زایمان یک زن هستی تمام مشکلات زنان سرزمین من زیر سر شما آقایانیست که همه امکانات تحصیلی شغلی و تفریحی و...... مملکت را به زور ظلم و تبعیض در حق زنان تصاحب میکنید به بهانه مثلا نان آوری ویا حفظ کرامت زنان بعد از آن ور مردان مجرد شاغل مجبور به ازدواج نیستند و نان آوری مردان متاهل هزارویک راه در رو مثل عدم تمکین دارد از طرفی چشم چرانی مردان هوس باز با محدود کردن زنان روزبروز بهتر نمیشود و بد تر میشود. بروید خجالت بکشید در پیشگاه اول خدا بعد زنان . امیدوارم هرچی زودتر مردان ایرانی به سرنوشت ی بدتر از مردان چینی وهن دی دچار شوند. من هم خوشحالم از اینکه مرد نبودم حق کسیرا در قبولی کنکور سرکار رفتن و...... بخورم و سکوت کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
من پایان نامه دانشگاهی ام را در باره اعتیاد گذراندم
و به نظرم اعتیاد را می شود با کمک این طرح مهار کرد:
هر معتاد پرونده ای داشته باشد و از اقداماتی که انجام می دهد نمره منفی بگیرد و با تعیین نمره منفی 100حکم تبعید به جزیره های بدون سکنه خلیج فارس تبعید کرد.
در جزایر آنها مجبور باشند برای زنده ماندن ماهی بگیرند تا زنده بمانند.
البته سوخت+چادریا ساختمان هایی را هم بسازیم و راه رهایی از آنجا را مرگ بدانیم
برای هر سال اعتیاد ...نمره
برای نوع مواد مصرفی ....نمره منفی
برای ولگردی ....نمره منفی
برای جرایمی که معتادان معمولا انجام می دهند مانند (زورگیری-حمله به مردم - سرقت -و...نمره منفی خاص )
به صورتی که معتادان بدانند که صبر جامعه برای تحمل آنها هم اندازه ای دارد و باید
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
این روشها منسوخ شده اند ( قبلا شورآباد را تجربه کرده ایم ) امروز روش مبارزه با اعتیاد از معتاد محوری به خانواده محوری تغییر کرده است و الحمدالله بسیاری از معتادان ترک و به زندگی عادی بازگشته اند .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
گُل کشیدنیه؟؟ نشنیده بودم
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
اعتیاد زمانی علاج می شه که با توزیع کننده گان مواد مخدر با قاطعیت برخورد قضایی صورت باره گیره برخورد قاطع و اعمال مجازات سنگین برای قاچاقچیان ارتباط مستقیمی با کاهش معتادان در جامعه داره از طرفی به نظر من کسی که رو به اعتیاد می آره هم یک بیمار نیست یک مجرمه و باید همزمان با بازپروری مجازات هم بشه
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
قبلا نیر تصور بر مبارزه با عرضه بود ، اما کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که باید کاهش تقاضا را در برنامه های آموزشی خانواده ها و جامعه قرار داد. در بعضی از کشورهای موفق با امر مبارزه با مواد مخدر حتی عرضه مواد نیز منع قانونی ندارد اما با آموزش صحیح طبقات اجتماعی مردم از مصرف اجتناب می کنند و سطح مصرف به حداقل رسیده است . این موضوع سالهاست که در ایران نیز به اجراء درآمده و تا حدودی نیز موفق بوده است.
Hendi
India
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
ببینید به علت نبود ازادی و بیکاری جوانان کشور افسرده هستند باید مثل کشورهای مالزی . امارات و ترکیه یا هند ازادی مدنی بیشتر بشود تا کشور رشد کند
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
با نظر شما در مورد افسردگی موافق هستم . افسردگی بیماری قرن است و باعث بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، خودکشی، طلاق ، ناراحتی های روانی و... شده است . کارشناسان افسردگی در معتادان را بیماری همراه می گویند و برای ترک این نوع بیماران در وهله اول به دنبال علل و رفع افسردگی هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
من نیز بعنوان یک دختر مستعد سیگار کشیدن هستم ولی متاسفانه فرصتشو ندارم والا دلم سیگار میخواد.
کاردان اداره دخانیات
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
دخترخانوم ! برو با یه پسر عقده ایه سیگاری ازدواج کن و با هم بشینین تا صبح قیامت اینقدر سیگار دود کنین که بترکین ...
Hendi
India
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
با روش های طالبانی و داغ درفش همه چیز بدتر میشود . امار اعتیاد زمانی کاهش پیدا میکند که ازادی مدنی افزایش یافته و اقتصاد ایران شکوفا شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
امان از بیکاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
فرارو چرا نظر مرا که درپاسخ به آقای فرشاد بود چاپ
نکردی؟!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
اعتياد در ايران هيچ ربطي به كمبود شغل واقتصاد وغيره نداره. اول اينكه ايران در كنار بزرگترين توليد كننده مواد مخدر قرار گرفته. دوم اينكه به نظر من مردم دينشون ضعيفه. ضعيف كه چه عرض كنم بي دين شدن. من پولدارايي ميشناسم با كار وكاسبي درست وحسابي باز هم مواد ميكشند. نه آقاجون ربطي به دولت وحكومت واقتصاد نداره به اعتقاد ودين ربط داره.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
ضعف معنویت را قبول دارم اما ضعف دین.... !!! خیلی مدعیان دیانت نیز هم اکنون گرفتار اعتیاد هستند .حتی بعضی از آقایان مصرف تریاک را هم نامشروع نمی دانند لذا اهل نماز و هیئت بودن ملاح روشنی برای دوری از این پدیده خانمانسوز نیست . اما یکی از بهترین راه های ترک اعتیاد فهم درست انسان از معنویت و خود شناسی است.
یک دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
اگه مواد در دسترس نباشه معتادها هم جمع میشن.
متاسفانه ما در برخورد با مواد فروشان خیلی ضعیف عمل میکنیم.

البته پلیس زحمت میکشه و میگیره، اما دو روز بعد تو پاتوقشون در حال ادامه فعالیت هستن.

به نظر من سیستم قضایی در برخورد با جرایمی نظیر مواد فروشی و زورگیری و دزدی و ... بسیار بسیار ضعیف عمل میکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
ازادی مدنی بیشتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
خب زنان که دنبال حقوق برابر هستند نیز باید حق داشته باشند معتاد بشن! معتاد شدن یه حق انتخابه :دی چرا همش باید مردها معتاد شن؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
جزیره خالی از سکنه تا زمان ترک کامل اعدام قاچاقچان حرفه ای
Geev
United States of America
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
تا موقعی که ماریجوانا را با کراک و شیشه و هروئین در یک دسته قرار بدید اوضاع از این هم بدتر می‌شه.
ناشناس
United States of America
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
البته میتونید به کارشناستون اطلاع بدین ماریجوانا واقعا اعتیاد آور نیست ! تو بعضی کشورهای اروپایی اروگویه و سه ایالت آمریکا هم آزاده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
اعتیاد نتیجه ضعف در برابر مشکلات یعنی اعتماد به نفس کم و شخصیتی که تنها زندگی رو در تایید دیگران می بینه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
مصرف مواد مخدر جدید عمدتا از محافل و پارتی های شبانه جوانان شروع می شود. جلوی این پارتی ها را بگیرید. البته مطمئنا این کار با حملات شدید امثال شیرین عبادی و مدعیان حقوق زنان و آزادی بیان روبرو می شود.
ترانه
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
ازاول که معتاد به دنیانیومدن فقط خودشون می تونن به خودشون کمک کنن زن وقتی ازهمه جا ناامید میشه سمت مواد میره فکرمی کنه اینجوری دردشو تسکین میده بی توجهی نداشتن کسی که بتونه حمایتش کنه همین کافیه واسه مواد زدن
فرزاد
Hong Kong
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
متاسفانه بخاطر محدودیت هایی که تو مملکت ما بوده و اینکه زنان در سالهای گذشته از خیلی چیزا محروم بودن ، الان مث یک قشر تازه به دوران رسیده می خوان ابراز وجود کنند . مثالش همین دختر بچه هایی که تو پارکها سیگار میکشن و تعدادشون هر روز بیشترم میشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
معتاد اعدام .فقط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
عامل اصلی (مقصر ) دولت ( نظام ) است که همه چیز را مخفی می کند و مملکت را گل و سنبل نشان می دهد .
خسروی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
بیکاری ، عدم پیش بینی برای تفریحات و کارناوالها و بی توجهی به نیاز اقشار جامعه ، پیامدهایی اینچنین در پی خواهد داشت
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
برای جوونا محیطی برای سرگرمی سالم وجود نداره. نوجوونا دوست دارن وقتشونو با هم بگذرونن ولی کلوپی ، باشگاهی نیست که برن با هم تفریح کنن. مجبورن برن تو خیابون یا خونه همدیگه . اگه کلوپهایی باشه که جوونا برن ، حالا دخترا جدا پسرا جدا که کسی دلواپس نشه ، و برنامه های تفریحی سالم داشته باشن خانواده هام خیالشون راحته و مجبور نیستن بچه ها رو تحت فشار بذارن که اینجا نرو اونجا برو.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv