bato-adv
کد خبر: ۲۳۵۴۰۷

از شما یک پایان‌نامه می‌خواهم!

دکتر فردین علیخواه
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
فرارو- دکتر فردین علیخواه؛ از آنجایی که معمولا بیشتر دانشجویانم به هنگام کار بر روی پایان‌نامه بیان می‌کردند که در خصوص موضوع تحقیق، پایان‌نامه مرتبطی نیافته‌اند فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد علوم اجتماعی را در سایت شخصی‌ام قرار دادم.

این فهرست نسخه کاملی‌ از فهرست اولیه‌ای بود که به عنوان بخشی از پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان؛ چند سال قبل‌تر تهیه شده بود.

وجود چنین فهرستی در سایت باعث می‌شود تا هر جستجو‌کننده‌ای که از طریق موتورهای معروف جستجوی اینترنتی به دنبال پایان‌نامه است بازدیدی از سایت داشته باشد. از طرف دیگر این امکان هم برای من وجود دارد که متوجه شوم جستجو‌کننده با درج کدام کلمات در موتور‌های جستجو به سایت شخصی‌ام وارد شده است.

به عنوان معلم جامعه‌شناسی در دانشگاه، معمولا به نکته‌های جالب توجهی برمی‌خورم. برای مثال درج کلمات «موضوع پایان نامه علوم اجتماعی»، « مسأله اجتماعی برای پایان‌نامه»، « درباره چی تحقیق کنم»!! و البته مورد اخیر آن «بن بست در انتخاب موضوع پایان نامه»!! از جمله آنهاست.

اهمیت این عناوین از آن جهت است که این گروه از دانشجویان به دنبال عناوین حاضر و آماده‌ای هستند تا به عنوان موضوع پایان‌نامه انتخاب کنند. البته با توجه به گروه دوم تأکید می‌کنم که اینان جزو خوبان محسوب می‌شوند. اما آنچه که طی چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته - و در واقع موضوع این یادداشت است- درج کلمات «خرید پایان‌نامه» در نوارهای جستجو و مراجعه جستجوکنندگان به سایت است.

جالب آنکه برخی از این افراد حتی حوصله مطالعه مقدمه‌ای که در ابتدای فهرست پایان‌نامه ها نوشته‌ام را نداشته و برایم ایمیل‌هایی ارسال کرده‌اند. این دست ایمیل‌ها نشان می‌دهد که مسأله گویا بسیار جدی است.

برای نمونه در ادامه چند ایمیل آورده می‌شود. البته کلماتی از این ایمیل‌ها را حذف کرده‌ام:
"من بدون مقدمه چینی از شما یه پایان‌نامه در مورد .... که حداقل 150 صفحه باشه اگر تطبیقی باشه بین ایران و روسیه که محل تحصیل منه البته فکر میکنم بهتره اگر نقطه نزری دارید بگین. شماره مبایل ... که بالا نوشتم هزینه هم پرداخت میشه برام مهمه از توی پایان‌نامه حداقل سه تا مقاله در بیاد ممنون میشم کمک کنید اگر ممکنه آدرس یاهوتونو بدید باهم حرف بزنیم"

لازم نیست از خوانندگان بخواهم که به اغلاط نگارشی نویسنده نامه که ظاهرا در حال تحصیل در مقطع دکتری است توجه کنند.

ایمیلی دیگر:
"سلام وحيد الله استم إز كابل يك مونيگراف زرورت دارم إز جامعه شناسي"

واقعیت آنکه به دلیل آشنایی مختصرم با زبان افغانی، نمی دانم که این نویسنده محترم ضرورت را درست نوشته اند یا خیر. ولی اصل ماجرا حائز اهمیت است. گویا کشورهای همسایه هم در این خصوص چشم به کمک ایران دارند.

ایمیلی دیگر:
"سلام استاد خوبی راستش استاد من دانشجوی رشته علوم اجتماعی هستم ترم اخرمه کارشناسی میخونم استادمون بهم یه پایان نامه داده که درمورد بررسی ... من پدرم مریضه تو بیمارستانه یه ماه هستش تو بخش ای سیو میباشد نه کسییو دارم بالا سرش باشه نه برادری نه عموی نمیدونم چکار کنم استاد کمکم کن نه میتونم برم دنبالش هرجا میرن میگند بالید 200یا 300 تومن بده تا کمکت کنیم منم پول ندارم استاد تورو خدا کمکم کن"

شخصا برای مشکلاتی که نویسنده ایمیل آخر با آنها مواجه است متأسفم. ولی منظور ایشان از کمک، دریافت یک پایان نامه و تحویل به استاد مربوطه بوده است.

قطعا از یک یادداشت کوتاه انتظار نمی‌رود که به دلایل رشد خرید و فروش پایان نامه بپردازد. طی یکی دو سال گذشته مقالات و مباحث فراوانی در این خصوص نگاشته شده است. به نظر می رسد که موضوع پیچیدگی‌های خاص خود را داراست.

چند روز قبل یکی از دانشجویانم را در خیابان دیدم. پس از احوالپرسی، می‌گفت که در خانه است و مشغول کارهای تحقیقاتی. پرسیدم که آیا با اساتید همکاری می‌کند؟ بیان داشت که خیر و با موسسات سطح شهر به شکل پروژه‌ای همکاری دارد. در پاسخ به این سوال که چه نوع پروژه هایی؛ بیان داشت که مقاله و پایان نامه! می گفت که پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد، سه سالی می‌شود که بیکار است. به هر دری زده، به هر کسی رو انداخته، ولی شغلی نیافته است. به ناچار برای گذران زندگی این کارها را انجام می دهد.

از احوال یکی دیگر از همکلاسی‌هایش پرسیدم. گفت او نیز پس از جستجوهای فراوان، شغلی نیافته و موسسه‌ای پژوهشی تأسیس کرده است. اما به دلیل بحران های اقتصادی کشور، سفارشی برای پژوهش وجود ندارد. لذا آن موسسه نیز مقاله و پایان‌نامه تولید می‌کند و می‌فروشد!

خواستم سرزنشش کنم؛ دلم نیامد!


*جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
منم سال قبل از پايان نامه ام دفاع كردم بيشتر هم دوره اي هام پايان نامه رو به مبلغ 4000000 تا حتي 5000000 خريدن اما من در موضوعي تحقيق كردم كه تو ايران كسي ازش سررشته و حتي يك مقاله يا كتاب نداره. دوسال تحقيقات من با هدايت ناقص استاد راهنما(بدليل اينكه شناختي از موضوع نداشت) گذشت تا روز دفاع اساتيد داور كه اصلا نمي فهميدن من چي دارم ميگم(با كمال احترام براي ايشان) براحتي نمره 14 رو برام ثبت كردن در حاليكه بعضي از هم دوره اي هام كه پايان نامه خريده بودن همه بالاي 16 گرفتن لازم به توضيحه كه 10 ساله كه بزرگترين شركت اينترنتي جهان داره براي رشد صفحات وب از اين موضوع استفاده مي كنه و موضوع من كاملا اثبات شده و داراي دلايل منطقي بود. زمان دفاع مثل اين بود كه من در دوره گاليله داشتم كروي بودن زمين رو ثابت مي كردم در حاليكه اساتيد داور و راهنما تا اون روز حتي به كروي بودن زمين هم فكر نكرده بودن چه برسه به اثبات كروي بودن زمين. مگه ممكنه زمين گرد باشه!!! منكه تاحالا جايي نخونده ام و نه ديده ام ):):):):
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
هیأت علمی

متاسفانه وضعیت آموزش عالی اصلاً خوب نیست. دلیلش واضح است کمیت کیفیت را از بین برده است. 20 سال پیش کسی می توانست در دانشگاه آنهم مقطع لیسانس قبول شود که قوی باشد و ولی الان چطور است؟!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
با سلام خدمت نویسنده متن
خواهش می کنم یک طرفه به قاضی نروید. یک لحظه بیندیشید اگر استاد راهنمای من قبل از این که اقدام به جذب دانشجوی دکتری می کرد موضوع مشخصی را زیر سر داشت که فکر می کرد هنوز در آن جای کار هست و متناسب با آن موضوع 4 تا درس را ارائه میکرد الان من در انتخاب موضوع مجبور بودم به سایت شما بیایم؟ یا از موسسات بخواهم برایم این کار را بکنند؟ نظام آموزشی ما از اساس پژوهش را به فرد یاد نمی دهد. پژوهش می ماند فقط اون دو سال آخر که تازه شروع میشه. حالا استاد راهنما ماشاء الله. سالهاست که از سطح علم روز دنیا دور تشریف دارند و فقط مشغول تدریس دروس پایه و کارهای اجرایی هستند. به اعتبار رتبه استاد تمامی هم 5 تا دانشجوی دکتری دارند که دندشون نرم خودشون برن موضوع خوب پیدا کنند و مسئله پیدا کنند و حلش بکنند و استاد هم بی خبر از عالم. فقط خیلی زحمت بکشه یک ویرایشی می کنه و مقالات را به ژورنالها می فرسته و نمی دونه در مقالات چی نوشته شده. اما دانشجو اگر تمام نکنه دوره دکتری را شما خبر دارید جناب استاد که ازش تمام هزینه دوره دکتری را می گیرند تا گواهی موقت دوره ارشد را بهش بدند؟ خیر خبر ندارید. چون اصلا هیچ وقت نخواستید که ریشه اصلی مشکلات را بیابید. البته می شود هزینه را نداد و به جای اون معادل 4 سال گواهی کار در یک موسسه دولتی را آورد تا مدرک ارشد شما آزاد شود. اما کو کار؟ پس حرف ما دانشجویان دکتری را هم بشنو آقای استاد. لااقل بیا بگو نصف نصف! اگر شمای استاد داشتید چیزی برای انگیزه دادن و گفتن به دانشجو آن وقت مرض که نداشت برود پول یا مفت بدهد به موسسات تا برایش مقاله بنویسند. در بخش ریاضی دانشکده ما 72 دانشجوی دکتری ریاضی داریم!!!! بیشتر از دانشگاه های معتبر دنیا! این جا شما ایراد نمی بینید؟! نگفتید که اساتید چرا این قدر دوست دارند دانشجوی دکتری بگیرند. نگفتید بابت هر درس دوره دکتری سه برابر درس کارشناسی به آنها پول می دهند. نگفتید هر مقاله ای که به اسم استاد نوشته بشه چند امتیاز داره. نگفتید درس رساله 20 واحد است و به اندازه یک درس 4 واحدی از سوی بسیاری از اساتید به آن پرداخته نمی شود. نگفتید در حالی که استاد سالهاست دیگر موضوعش تمام شده باز همان مطالب بی ارزش را درس میدهد. نگفتید در سالهای وزارت آقای ... هر که رسید دانشجوی دکتری گرفت. نگفتید تنها معیار جذب دانشجوی دکتری رتبه اش است در حالی که چه بسا استاد تمام باشد ولی دیگر نداند در علم روز چه میگذرد نگفتید که ما یک قران به دانشجوی دکتری نمی دهیم و فقط ازش پژوهش می خواهیم نگفتید که بورسیه کردن دانشجو تمام شد. نگفتید که دانشجوی دکتری آینده شغلی اش واویلاست نگفتید که انگیزه هایش را از بین برده ایم . نگفتید که آرزوهاش بر باد است نگفتید که دیگر برایش حواس و تمرکز نمانده است.نگفتید که فریبش دادیم تا بیاید درس بخواند تا ما و دانشگاه از وزارت پولش را بگیریم خیلی چیزها را نگفتید... فقط راحت در دفتر کارتان نشستید و گفتید دانشجوها چقدر بد شده اند! والا خجالت داره که فرارو این نظر را منتشر نکنه.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
من شاگرد اول یکی از رشته های مدیریت هستم که می توانم براساس قوانین دمتری بدون کنکور و با شرایطش بخونم یکی از شرایطش داشتن مقاله و به خصوص ISI می باشد من این مقاله را ندارم شاگرد تنبل های کلاس که از دوستان صمصمی هم هستیم همه مقاله چاپ شده دارن البته بعضی هاشون هنوز دفاع نکردن چون پو لدارن و پو ل دادن مقاله چاپ کردن حالامن موندم چه کار کنمبا معدل 19 خورده ای چون پول ندارم مقاله برام چاپ کنن بایدقید دکتری با این شراط را بزنم !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
کسی که نمیتونه یه مقاله از پایان نامه اش بنویسه حقش نیست که دکتری بخونه حتی اگه شاگرد اول باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
شما قید این جور دکتر شدن رو بزن. به صواب نزدیکتره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
یه دلیلش هم اینه که فرقی بین پایان نامه هایی که واقعا براش زحمت کشیده میشه و سایر پایان نامه های سرهم بندی شده وجود نداره
در نتیجه انگیزه کار تحقیقی به شدت پایین میاد. من خودم توی محل کارم همین مشکل رو به چشم دیدم!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
تحلیل آماری یک توانمدی و علم و دانش محسوب می شود که لازمه انجام تحقیق است یعنی هر فردی که این توانمندی را ندارد نباید مدرک فوق لیسانس یا دکتری بگیرد و متاسفانه بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان در کشور ما فاقد این توانمندی هستند و از این بابت بازار بسیاری از پایان نامه نویسها گرم شده است. ضمن اینکه تحلیل اماری و تفکر مبتنی بر تحلیل در اغلب تصمیم گیری ها باید مورد استفاده باشد در حالیکه متاسفانه اغلب مراجع تصمیم گیری در کشور مبنای علمی ندارند تا از افرادی که امار می دانند استفاده شود و بناچار به پایان نامه نویسی رو میاورند.
احمد صالح صدر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
وقتی تولید در کشوری به تمسخر گرفته شود و اولویت اخر سیاستمداران ان کشور باشد وقتی توسعه اموزش عالی بدون توجه به نیازهای کشور باشد و.....این بلاها ها عادی است تعجب از استادی که با تعجب این قضایا را نقل کرده ... اوضاع از این اسفبار تر است منتها همه خود را به خواب زده اند....هیس شاید بیدار شوند.....
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
مهم نیست چون این کار رو کارمنداتون می کنن به نظرشون وقت کار روی پایان نامه رو ندارند در حالی که اگه توان داشتند همون موقع تحصیلات تکمیلی رو می گذروندند تازه توقع دارن دکترا هم بگیرن موندم با حقوق یک میلیونی دکتر شدنخدا در دانشگاه ازاد و پیام نور رو ببنده دانشجوهای سراسری هم حق دارند کارشون که نتیجه نمیده پس چرا خودشون رو خسته کنند ی پولی میدن کارشون رو می کنن لااقل دو سال ارشد خوش می گذرونن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
در این رابطه یک نکته بسیار مهمی وجود دارد که برای من مدرس دانشگاه بسیار مایه تعجب است:
کسی که اسکناس تقلبی چاپ میکند با هزار ترفند باید آبش کنه نه اینکه بره بده بانک مرکزی براش توزیع کنه!
ولی در رابطه با این مقاله های تقلبی باید گفت که نظام، آموزش عالی و دانشگاه ها شدیدا خواهانش هستند. به عبارت دیگر تقاضا (اونم از طرف نهادی که باید جلوش بایسته) این وضع را بوجود آورده است.!
همکار گرامی خود کرده را تدبیر نیست! این که دیگه توطئه استکبار نیست!
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
آيا اساتيد محترم كه اين پاياننامه هاي خريداري شده را از دانشجويان قبول كرده و نمره قبولي ميدهند و حاضر نيستند هيچ بررسي در خصوص اصالت كارارائه شده دانشجو بكنند هيچ سهمي در اين آوضاع بوجود آمده ندارند؟ پاياننامه هايي هستند كه عينا كپي پيست ميشوند و فقط نام و نويسنده در آن عوض ميگردد ولي استادان محترم بدون اينكه هيچ زحمتي به خود داده و كپي بودن آن را بررسي كنند نمره قبولي خوبي هم به دانشجويشان ميدهند. فساد يك جا دوجا نيست همه جا فراگير شده و همه ما در آن سهيم هستيم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
با نظر شما خیلی خیلی موافقم واقعیت اینه که بی وجدانی شایدم بی سوادی اساتید راهنما تو این موضوع نقش اساسی دارد که متاسفانه نادیده گرفته می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
اینکه یه سری دانشجوها تنبل هستن رو کاملاً موافقم. ولی شماها هم خیلی سادیت هستین که وقتی به دانشجو نه در دوره لیسانس و نه در دوره ارشد مقاله یا پایان نامه نویسی رو آموزش نمیدید انتظار دارید بتونه یک مقاله یا پایان نامه خوب بنویسه!
میثم
United Arab Emirates
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
استاد بزرگوار. متاسفانه در کشور ما تناسب فارغ التحصیلان و ایجاد شغل فاصله ی کیهانی دارد و بدون شک همه پایان نامه نویسان ناچار به این کارند بمانند بسیاری از خلافکاران دیگر
یاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
بنده به عنوان داور به یکی از این پایان نامه ها مشکوک شدم و دو تا مقاله چاپ شده را هم آدرس دادم که بررسی کنند ولی متاسفانه در جلسه دفاع مرا از هیات ژوری حذف کردند....
فرشاد
United States of America
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
نباید نقش اساتید رو توی این معضل نادیده گرفت. الان من دارم پایان نامه می نویسم که البته تکمیل شده و برای تعیین تاریخ دفاع رفتم پیش استاد راهنمام و متاسفانه ایشون اصلا موضوع پایان نامه من رو فراموش کرده بود. بهر حال استاد راهنما از اسمش مشخصه که باید راهمای دانشجو در تمام مراحل باشه ولی در کل ایننطور نیست. طبیعیه که دانشجوها هم راه سهل تر رو انتخاب بکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
یکی از دانشجویان دکتری یکی از دانشگاه های معتبر داخلی در مورد پایان نامه اش ازم کمک خواسته بود دیدم اصلا نمیتونه مقالات انگلیسی رو بخونه بدبختی اینه که هیئت علمی دانشگاه دولتی هم هست منم کمکش کردم و کل پایان نامشو من نوشتم البته بدون هیچ گونه هزینه ای بدبختی اینه که من که انگلیسی نوشته بودم بلد نیس بخونه میگه برای دفاع بیا باهم کار کنیم میدونم که زبان تخصصی بلد نیس میخواد ترجمش کنم... حالا هم میخواد رئیس یکی از دانشگاه های دولتی بشه البته پس از اینکه مدرک دکترشو گرفت...
ببینید که اینا چگونه تونستن وارد دانشگاه شوند و یا اینکه دوره دکتری قبول بشن...
حالا بگید که بورسیه غیرقانونی ما نداشتیم و از این حرفا و همشو شناسایی کردیم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
حالا این شخص میخواد فردا برا خودش دانشچو بگیره و کارهای پژوهشی انجام بده...بدبختیه ... همه چیزمون که سیاسی بشه از این بهتر نمیشه... جذب هئیت علمی و دانشجوی دکتری چه ربطی به سیاست داره... اوضاع دانشگاه ها از نظر سطح علمی اساتید خیلی افتضاحه یکی بیاد راه حلی نشان بده تا از این بحران نجات پیدا کنیم... الان اساتید قدیمی هستند ولی بعدا که اینها نبودن با این هئیت علمی ... هشت سال بدبختی برای ملت ایران.. بازهم چوب این هشت سال را میخوریم. منم یکی از این قربانیان هشت سال هستم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
سلام
یکی از بچه ها به من پیشنهاد داد که واسش پایان نامش رو انجام بدم پولم خوب میداد، اصن یه سوالای میپرسید که... زنگ زدم دفتر آقای وحید ،مرجع تقلیدم، یه جوری منصرفم کرد که دیگه دور و بر این کارا نرم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
حالا چرا منفی دادند؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv