bato-adv
کد خبر: ۳۲۲۵۱۸
زیباکلام در گفتگو با فرارو از معیارهای انتخاب کابینه گفت

زیباکلام: روحانی دیگر بهانه‌ای ندارد!

هر روز گمانه‌زنی جدیدی در خصوص کابینه دولت دوازدهم صورت می‌گیرد. گذشته از اینکه وزیران چه کسی باید باشد، بحث سهمیه‌خواهی جناح‌های سیاسی محوریت یافته است. جدال چند روز پیش محمدرضا عارف و حسام‌الدین آشنا یکی از حاشیه‌های اخیر بحث کابینه است، اما کابینه بر چه اساسی با چیده شود؟ زیباکلام بر شایسته‌سالاری تاکید کرده و در عین حال طرح بحث آشتی ملی را بی‌معنا می‌داند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۶
فرارو- هر روز گمانه‌زنی جدیدی در خصوص کابینه دولت دوازدهم صورت می‌گیرد. گذشته از اینکه وزیران چه کسی باید باشد، بحث سهمیه‌خواهی جناح‌های سیاسی محوریت یافته است. جدال چند روز پیش محمدرضا عارف و حسام‌الدین آشنا یکی از حاشیه‌های اخیر بحث کابینه است، اما کابینه بر چه اساسی با چیده شود؟ زیباکلام بر شایسته‌سالاری تاکید کرده و در عین حال طرح بحث آشتی ملی را بی‌معنا می‌داند.
 
صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: "بهانه‌ای برای اعمال توقعات ملی در چیدمان جدید کابینه وجود ندارد". او بر آن است که استفاده از کرد‌ها، اهل سنت و زنان می‌توان جمهوری‌ اسلامی را به الگویی در خاورمیانه تبدیل کند که در آتش جنگ قومی و مذهبی می‌سوزد. او همچنین گلایه‌ از وزارت کشور را چندان جدی نمی‌داند و معتقد است که اقتصاد باید مهم‌ترین دغدغه در تغییر کابینه باشد.

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که دولت باید به چه نکاتی در چیدمان جدید کابینه توجه کند، گفت: در کل مهمترین و اصلی‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که دست آقای روحانی خیلی بیشتر از سال 92 باز است و این به واسطه تغییر مجلس روی داده است.

وی ادامه داد: هم به خاطر بعد روحی روانی و هم از نظر عملی دست روحانی برای تغییر کابینه بازتر است. او 5 میلیون رای بیشتری آورده و می‌تواند بگوید با رایی که از مردم گرفته است، جدی‌تر می‌تواند به تعهد خود در قبال رای‌دهندگان پرداخته و مسئولیت بیشتری برای رسیدگی به خواسته‌های مردم دارد.

زیباکلام با بیان اینکه از نظر عملی تغییر مجلس راه را برای چیدمان جدید کابینه می‌گشا‌ید، گفت: گروه تندرویی که طرفداران آقای احمدی‌نژاد بودند، دیگر در مجلس نیستند و تندروها به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسند و حالت هژمنویک را ندارد و طیف میانی جایگاه اصلی را دارند.

توقعات ملی در خصوص کابینه پیشنهادی
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: اگر آقای روحانی ار افرادی مانند فرجی‌دانا، توفیقی و یونسی استفاده کند، احتمال کمی‌ خواهد داشت که این افراد رای نیاورند. بنابراین آقای روحانی دیگر نمی‌تواند بگوید برای اینکه مجبور بودم افراد خاصی را به مجلس فرستاده‌ام. شرایط مانند 4 سال گذشته نیست و انتظار می‌رود ایشان یک مقداری در انتخاب‌هایشان بهتر عمل کند.

وی تصریح کرد:‌ همچنین توقعاتی از ایشان به وجود آمده است و تغییر کابینه حالت سمبلیک دارد. اینکه مطرح شده که زنان باید حضور داشته باشند، اهل سنت و کردها در کابینه حضور داشته باشند، به تدریج به صورت خواسته‌ای ملی در آمده است و هیچ بهانه‌ای روحانی آقای ندارد که از زنان، اهل سنت و کردها برای شرکت در کابینه دعوت نکنند.

زیباکلام افزود: در این مدت مخالفان حضور زنان، کرد‌ها و اهل‌سنت در کابینه قوی‌ترین استدلالی را که کرده‌اند این بوده است که مبنا باید شایسته‌‌‌‌‌‌‌سالاری باشد و نه جنسیت، قومیت و .... و البته این عذر بدتر از گناه است که ما در این مدت هیچ زنی را که شایسته‌ حضور در کابینه باشد را نداریم.  

وی ادامه داد: در هر صورت آقای روحانی به هر حال در سرازیری قرار گرفته و گردنه‌ای پیش رو ندارد و مانعی ندارد تا ملاحظه‌ای خاص داشته باشد و انتظار می‌رود که به این خواسته‌های عمومی واکنش مثبت نشان دهد. ایشان دیگر بهانه‌ای ندارد.

اقتصاد؛ مهم‌ترین شاخص تغییر کابینه
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین عامل برای چیدمان جدید کابینه چیست؟ گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید آقای روحانی توجه بیشتری داشته باشد اقتصاد است. در دور قبلی می‌گفتیم مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و اگر رییس جمهوری همه هوش و حواس خود را به این مسئله اختصاص دهد درست است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این مذاکرات به نتیجه رسید، گفت: در مجموع برجام به خوبی به پیش می‌رود، بنابراین زمان آن فرا رسیده است که که آقای روحانی توجه جدی به اقتصاد داشته باشد. مشکلات اقتصادی بسیار عمیق است. اقتصادی ایران فاسد، ناکارآمد و دولتی است و هر کجا دست بگذارید فرو می‌رود.

زیباکلام افزود: اقتصاد به اصلاحات اساسی و بنیادی نیاز دارد. پس دولت باید اصلی‌ترین توجه خود را به وزرای اقتصادی داشته باشد و هم دولت دوم آقای روحانی باید به سوی حل مسائل اقتصادی برود به صورتی که بتواند وضعیت اقتصادی بهتری را نسبت به تیرماه 96 ایجاد کند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که تغییر در وزارت کشور چقدر ضروری است؟‌ گفت: من در چهار سال گذشته، از سال 92 تا 96 به خیلی از استان‌ها مسافرت کردم و در خود انتخابات و قبل از آن به مناسبات دیگ در مناطق مختلف کشور حضور داشتم، یک گلایه عمومی وجود دارد از آقای روحانی آن طور که باید و شاید، به کسانی که از ایشان حمایت کردند و با تمام وجود در ستادهای‌شان فعالیت کردند توجه نکرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: بعد از انتخابات آقای رحمانی‌فضلی یک سری ملاحظات دیگری را در نظر می‌گیرد. اینکه در فلان شهر نمایندگان آن حوزه انتخابیه چه نظری دارند مد نظر ایشان است. همچنین اینکه ایشان هوای امام جمعه، مسئولین سپاه و بسیج را داشته باشد بیشتر برای تعیین استاندار، فرماندار، بخشدار و مدیرکل تاثیر داشته است.

وی افزود: متاسفانه این گلایه در تمام 4 سال گذشته بوده است، خیلی از کسانی که در دولت قبلی زمام امور را در دست داشته‌اند،‌ هنوز هم در صدر هستند.

زیباکلام با بیان اینکه یک اصل کلی این است که انتصابات باید بر اساس حضور یا عدم حضور در دولت آقای احمدی‌‌نژاد نباشد، گفت:  در دولت آقای احمدی‌نژاد تمام کسانی که در زمان آقای خاتمی و مرحوم هاشمی سمت داشتند کنار گذاشته شدند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: به هیچ وجه دولت آقای روحانی نباید این کار را بکند که فلانی چون در زمان دولت نهم و دهم فرماندار و مدیرکل و ... بوده باید او را برداریم. ما نباید آقای احمدی‌نژاد را الگو قرار دهیم و کاری که اصولگرایان کردند را تکرار کنیم. مبنای یک مدیر دولتی باید بر مبنای شایسته‌سالاری باشد و نه حضور او در دولت گذشته، هرچند مبنا قرار دادن امام جمعه، رییس سپاه و ... نی درست نیست.

وی ادامه داد: البته گفتن این‌ها کار ساده‌ای است اما در عمل مشکلات زیادی هست و آقای فضلی باید هوای نماینده، فرماندهان سپاه و امام جمعه را نیز داشته باشد و این اقتضائات واقعیت است. بنابراین علی‌رغم این گلایه‌های همیشگی برای عزل و نسب مسئولین، باید این دغدغه‌ها را در نظر داشت.

دلسردی؛ نتیجه چیدمان نادرست کابینه جدید
زیباکلام در پاسخ به این پرسش که چیدمان غیر منطبق با انتظارات جامعه مدنی چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟ گفت: قطعا مشکلی برای آقای روحانی پیش نمی‌آید، ولی سرخوردگی در میان دانشجویان و اقلیت ها ایجاد می‌کند. عدم توجه به توقعات جامعه مدنی کردها، سنی‌ها و زنان را دل‌سردتر می‌کند و حرکت به سمت وحدت ملی را کندتر خواهد شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: ما در خاورمیانه‌ای قرار داریم که سرشار از مناقشات قومی و مذهبی است و جمهوری اسلامی می تواند در منطقه یک الگوی جدید ارائه دهد و  بگوید من مشکلی با اهل سنت و کردها ندارم. چیدمان کابینه می‌تواند فرصتی برای تقویت وحدت ملی باشد.

تغییر بر مبنای شایسته‌سالاری/ با سهیمه‌خواهی مخالفم
وی با بیان اینکه من قبول ندارم که بگویند زیباکلام اولویت را به قومیت و زنان می‌دهد، گفت: من می‌گویم ما در بین میلیون‌ها اهل سنت و کرد ایرانی افرادی کاردان داریم، بنابراین اگر می‌گویم اهل سنت را بیاوریم مقصودم این نیست که یک روحانی اهل سنت را بیاوریم بلکه فردی اهل سنت است که در بخش خصوصی کار کرده و یا در دولت فعالیت می‌کند و یکی از دلایل اصرار من برای استفاده از کرد‌ها، زنان و اهل سنت، کارایی‌شان است.

زیباکلام تصریح کرد: امسال در آزمون سراسری تعداد داوطلبان دختر از پسر بیشتر بود و جامعه ما به سمتی می‌رود که زنان در جامعه ما تحصیل‌کرده‌تر از مردان یا برابر با آن‌ها هستند. بنابراین مراد اولویت من اقوام زنان و اقلیت ها نیست و ملاک من شایسته‌سالاری است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: تفاوت من با برخی دیگر این است که من اولویت را بیشتر اولویت‌های ملی می‌دهم و اینکه حتما سه وزیر از حزب کارگزاران 5 وزیر تا از حزب عدالت و توسعه یا 4 وزیر از حزب اتحاد ملت داشته باشیم مد نظر من نیست.

زیباکلام ادامه داد: من نمی‌گویم اگر کسی اصلاح‌طلب یا عضو حزب خاصی باشد، نباید به کابینه راه پیدا کند، اصلا و ابدا. عرض بنده این است که دغدغه‌های ملی باید در نظر گرفته شود در مورد زنان، اهل سنت و کردها هم ملاک و معیارهای شایسته‌سالاری در نظر گرفته شود.

وی در خصوص سهمیه‌ احزاب در کابینه گفت: ما نباید یک نفر را که مثلا از حزب خاص است، صرفا به خاطر اینکه آنها باید سهمیه داشته باشند در کابینه واد کنیم مخالفم هستم، اگر شما بگوییم فرد از حزب خاص برای وزارت صنعت کارایی دارد و شایسته است، اشکالی نخواهد داشت. البته توزیع قدرت در میان جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد اما مبنا باید شایسته‌سالاری باشد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص اینکه برخی بحث آشتی ملی را در چیدمان جدید دولت مطرح کرد‌ه‌اند، گفت: اصولگرایان چیزی به اسم آشتی‌ ملی را قبول ندارند چون معتقدند قهری وجود نداشته است که آشتی مطرح شود.

زیباکلام در پایان گفت: اصولگرایان تندرو معتقدند ما بر حقیم  و دیگران خطا کرده‌اند و بنابراین آشتی ملی بحثی بی‌‌معناست. اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دنبال این بحث بودند و اصولگرایان آن را قبول نداشتند، اما برای مثال عیبی ندارد اگر آقای روحانی فردی را که واقعا خصوصیات ظریف را داشته باشد و از نظر سیاسی در خط اصورگرایان باشد را به عنوان وزیر خارجی مطرح کند. البته اسم این کار آشتی ملی نخواهد بود و نوعی شایسته‌سالاری است. ما نباید افراد شایسته را به واسطه اینکه جناح سیاسی‌شان چیست کنار بگذاریم و حذف کنیم.
bato-adv
فریبرز
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
مهمترین گزینه وزیر کشور مسوول برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری 98 و 1400 است باید از اصلاحات باشد مطمئن ترین شخص اصول گرایان رحمانی فضلی بود که مردم شهرهای بزرگ را از سر صندوق بیرون کرد ونگذاشت به آقای روحانی رای دهند آقای روحانی در این قضیه اصلا نباید کوتاه بیاید آقای روحانی باید اینقدر اصلاح طلب به مجلس معرفی نماید تا آخر مجلس کوتاه بیاید واگر آدم ضعیفی رای آورد همه اصلاح طلبان به کمک می کنند ما همه یکی هستیم کمک میدهیم نگران نباشید اختلاف خوب نیست یک آدم ضعیف اصلاح طلب از یک قوی اصول گرا به مراتب بهتر است اگر گوشتت را بخورد استخوانت رو بیرون نمی اندازد
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
با سلام
اگر ایران چند مدیر بسان صادق زیبا کلام داشت کشور عزیزمان میشد گلستان و الگوی منطقه و بلکه جهان.
سالار
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
زیبا کلام استادی خبره و تحلیل گری قدر هستند . من میپسندم نظریاتش را اگر چه با بعضی نظراتش هم مخالف باشم . روحانی یک رییس جمهور مردمی و محبوب است قدرش را بدانیم . تاریخ هم قضاوت خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
خدا کنه اصلاح طلب نباشی
چون از آرمانها عدول کردی
تعصب به مردم آری
به مسئولان خیر!
ali
Saudi Arabia
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
امثال زیباکلام مدیون تندروها هستن
ناشناس
Germany
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
ایشان بعنوان یک تحصیل کرده خارج و استاد دانشگاه اول مشخص و تعریف کنند برای عموم حداقل دانش / تجربه و .... که لازم است برای مدیریت و سپس بررسی کنند که کدام یک از مدیران/ مشاوران اقای روحانی در ان حد و اندازه هستند ؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۱
آسمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
یه مثال برای دوستان با سند و مدرک میزنم تا عمق وادادگی جریان اصلاحات روشن شود و امیدوارم کسی پیدا شود در این سایت که با ادب و فرهنگ و منطق پاسخگو باشد.قرارداد رویترز قراردادی بود که به مدت ۷۰ سال امتیاز بهره برداری از تمام منابع و معادن و کمرک و... را به یک انگلیسی یهودی واگذار میکرد این قرارداد به اندازه ای استعماری بود که خود لردکرزن انگلیسی میگه تا بحال دیده نشده است که کشوری اینچنین همه منابع خود را به بیگانه واگذار کند یا دیپلمات فرانسوی میگه از ایران فقط هوایش برای شاه باقی مانده.حالا قسمت جالب کار اینجا است که همین جناب زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته تمام قد از بانیان و دلال های ان دفاع میکند و حسین سپهسالار و ملکم خان را که ۵۰ هزار و ۲۰ هزار لیره رشوه گرفتند را تحسین میکند و قرارداد رویترز را خوب و ارزنده میشمارد و این طبیعی است که همین تفکر امروز میشود کرسنت و استات اویل و توتال ‌و....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
بابا تا دیروز که تمام قد از روحانی دفاع میکرد یه چیز دیگه ای میگفتی حالا مگه چی گفته میگه مردم بهش رای دادند واعتماد کردهاند وفرض محال4سال آواربرداری کرد دیگه مردم طاقت آور برداری از خود دولت روندارند وبهتره دولت تکیه اش روروتوان داخلی بزاره وبفکر اشتغال جوانان وفقر وفساد موجود توبدنه جامعه باشه اول همه از خودش شروع کنه که مردم باور کنندکه دولت عزم جدی برای مبارزه با فساد داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
استاد بفرمائید گوشمان بشماست..
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
حداقل حرف 20 هزار لیری می زند
مثل شما حرف مفت نمیزند که هنوز هیچ مدرکی برای هیچ کدام از ادعاهایتان نه درباره کرسنت و نه درباره توتال و غیره ندارید .
باران
Finland
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
هر چیزی رو باید در شرایط خودش بررسی کنید، کشور ما همین الانشم اگه ادوات و تجهیزات رو از غرب خرید نکنه و اگه تکنولوژی مدیریت ساخت پالایشگاه رو که از همین غربی ها گرفتن (اونم به صورت دست و پا شکسته) نمیتونست حتی 1 قطره نفت هم از زمین بکشه بیرون، حالا شرایط زمان قرارداد رویترز رو ببینید چی بوده، ما خودمون که نمیتونستیم استخراج کنیم پس اگر نفت میخواستیم باید بوده از خارجیها کمک میگرفتیم، اونها هم که ضعف ما رو میدونستن میتونستن شرایطشون رو به ما تحمیل بکنن، حالا اگه بی کفایتی سیاستمدارامون نبود شاید اون قرارداد مثلا 10 درصد بهتر میشد ولی وقتی در یک زمینه ای ضعیف هستیم (اینجا تکنولوژی) اون طرف خارجی هست که دست بالا رو خواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
اقای روحانی دوباره می خواد رحمانی فضلی را ابقا کند و با لاریجانی معامله کرده است......این پشت پا به رای و اعتماد و امید مردم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
من هیچ وقت به یک اصولگرا اعتماد ندارم میخواهد هاشمی باشد روحانی یا تتلو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
حالا روحانی بد عمل میکنه میشه اصولگرا؟
واقعیت را بپذیریم
روحانی اصلاح طلبی را بدنام کرد
دکتر گاوچرون از کومور
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
آیت الله هاشمی (ره) منظورته؟ اگر او منظورته که ایشان در دهه آخر عمر مبارکشان از هر اصلاح طلبی اصلاح طلب تر بودند و بزرگترین حامی و پشتیبان ملت شده بودند.

واقعا که عجب معامله ای با خدا کرد این مرد بزرگ
omid
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
هاشمي و روحاني و غيره اصولگرايي رو ساختند و بعد هاشمي و روحاني از اصلاح طلبي براي اهدافشان استفاده كردند عجب سياست مداراني البته خوب يا بدشو مردم بايد تشخيص دهند
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
""روحانی اصلاح طلبی را بدنام کرد ""

به بزرگان اقتصادی اصلاح طلب نگاه کنید و نه سیاسیونشون

همگی دکتر و جراح و مهندسان کلان کشوری هستند .
و مطمئن باش همشون هم دنبال منفعتند . و این منفعت طلبی اینهاست که جریان اصلاح طلبی رو الوده میکنه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
روحانی از اول اصولگرا بود و هست و هیچ اعتقادی به اصلاحات و مردم و عمل به وعده ها ندارد مثل بقیه اصولگریان...و اصلاح طلبان بخاطر رد صلاحیتهای جناحی شورای نگهبان و از روی استیصال از روحانی حمایت کردند....متاسفانه اصلاحات را بدنام کرده و به انفعال برده اند...
دکتر گاوچرون از کومور
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
اینا دیگه کی هستن آشتی ملی :)))
یعنی قشنگ خودشونو به در و دیوار میکوبند تا یه راهی به کابینه پیدا کنند.
ملت ما با کسانیکه آنها را فتنه گر نامیدند آشتی ندارند.

ما قهر باشیم کشور هیجان انگیزتره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
اصلاحات رودست خورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
قربانت. صادق. جان
كسي. مثل. ظريف. در. اصولگرايان ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
فعلا. جزو بهترين هاي. دنياست. نه ايران ،
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv