bato-adv

گلپا: شجریان باید آن دنیا پاسخگو باشد

اکبر گلپایگانی: آقای شجریان که در دهه شصت در موسیقی ایران برای خود امپراتوری ایجاد کرده بود، چرا اکنون معترض شده است؟ مگر نه آنکه وقتی که من در دهه ‌شصت خانه‌نشین بودم، او برای خود یکه‌تازی می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
روزنامه قانون روز شنبه گفتگویی با اکبر گلپایگانی منتشر کرد که ساعاتی پس از انتشار جنجال زیادی در فضای مجازی به پا کرد. در ادامه گزیده ای این گفتگو را می خوانیم:
 
- در مدرسه نظام با نورعلی‌خان برومند، استاد موسیقی و ردیف‌دان، آشنا شدم.
 
- روزی که در باغ آقای خواجه‎نوری میهمان بودیم در مقابل سفیر ایتالیا یک قطعه ترکی خواندم. پس از میهمانی آقایی آمد و گفت که بیا برای من کار کن! گفتم: شما را نمی‌شناسم. گفت: من پیرنیا، سازنده برنامه «گل‌ها» هستم.
 
- به استودیوی برنامه گل‌ها رفتم. آقای پیرنیا گفتند: یک‌ آواز در باب ضربت‌ خوردن حضرت علی(ع) بخوان. من گفتم باید از استادم اجازه بگیرم اما ایشان با اصرار خود قانعم کرد که بدون پخش موسیقی و بدون ذکر نام خواننده بخش کوتاهی از یک آواز را اجرا کنم. آن شعر این بود: «در خرابات مغان نور خدا می‌‌بینم/ این عجب بین که چه نوری ز کجا می‌‌بینم» وقتی این بیت از حافظ را خواندم، دیدم که پیرنیا گریه می‌کند.
 
- درباره رویارویی بهار با عارف قزوینی ماجرایی نقل می‌کنند که بهار به عارف گفته بود تو تصنیف‌خوانی، نه آوازخوان. من که همه این‌ها را آموخته بودم، دوست داشتم که یک آواز‌خوان باشم. از این‌ رو هیچ‌وقت ترانه نخواندم چون معتقدم، ترانه و آهنگ را دیگران می‌سازنند و خواننده همچون یک ربات باید آن را اجرا کند اما وقتی کسی آواز می‌خواند خود مبدع اثر خواهد بود و نوازندگان پاسخ خواننده را می‌دهند.
 
- روزی مرتضی‌خان محجوب به من گفت می‌خواهم آواز این موسیقی را تو بخوانی که آن آواز، با شعری از بیژن ترقی، غوغایی به ‌پا کرد. به‌ یاد دارم وقتی خواستم برای اجرای این آواز به استودیو بروم در راهروی استودیو، مشیرهمایون، شهردار را دیدم. او گفت که «گلپا! اینجا چکار می‌کنی؟» گفتم به دعوت آقای پیرنیا آمده‌ام تا آواز بخوانم. او که می‌دانست من از شاگردان نورعلی‌خان هستم، گفت: آواز را پشت مرده می‌خوانند در حقیقت مشیرخان یک پس‌گردنی مهم به من زد. وقتی این سخن را شنیدم، به‌ یاد حرف نورعلی‌خان افتادم که می‌گفت خیلی‌ها آواز می‌خوانند، اگر می‌خواهی خواننده خوبی باشی، خودت باش و از کسی تقلید نکن. از آن پس سعی کردم شیوه‌ خودم را در خوانندگی داشته باشم.
 
- عده‌ای ایراد گرفتند که گلپا برای جوان‌ها و عامه مردم می‌خواند. اتفاقا من فقط برای مردم می‌خوانم، برای دل جوانان می‌خوانم. همه موفقیت من در طول سال‌ها این بوده است که علیه مردم چیزی نخوانده‌ام. همیشه گفته‌ام که استعداد من از جانب خداست و مردم از این استعداد حمایت کرده‌اند. پس انصاف نیست که برای خدا و مردم نخوانم. منتقدان می‌خواستند که گلپا تا پایان عمر «دل‌ ای‌ دل‌ ای، امان‌ امان...» بخواند اما من این طور نمی‌خواستم زیرا مردم از من چنین توقعی نداشتند.
 
- مرحوم لطفی که از قضا مدتی نیز شاگرد نورعلی‌خان بود، ردیف می‌دانست اما به دنبال بداهه نرفت. وقتی کسی چهار عمل اصلی یا همان ردیف را می‌داند، باید نوآوری ایجاد کند. در غیر این صورت آن دانش به چه درد می‌خورد؟ اگر فردی مدام جدول‌ضرب را تکرار کند اما نتواند هیچ مساله‌ای را حل کند، در کار خود ناکام بوده است.
 
- اکنون موسیقی ما محفلی برای عقده‌گشایی، کارهای سیاسی و پول‌پرستی شده است. هنرمند نباید آلوده فعالیت‌های سیاسی شود. شأن یک هنرمند آن قدر عالی است که وارد این بازی‌ها نشود. حال وقتی فردی نمی‌تواند در موسیقی خود را ثابت کند، نمی‌تواند در بداهه توفیقی داشته باشد، نمی‌تواند محبوب مردم باشد، به ریسمان سیاست چنگ می‌زند تا مردم از او سخن بگویند.
 
- آقایان لطفی و علیزاده موسیقی را خوب می‌دانستند اما در بداهه توفیقی نداشتند. شما نوع فعالیت پرویز یاحقی و فرهنگ شریف را مشاهده کنید، ببینید که چه‌ میزان از موسیقی آنها بداهه بود. ایشان به جایی رسیدند که با خدا سخن می‌گفتند و برای لقمه‌ای نان موسیقی را دنبال نمی‌کردند. در مقابل این‌ها کسانی هستند که آن قدر داد می‌زنند تا صدایشان ورم می‌کند. در طول این سال‌ها چنین افرادی در موسیقی ما قدرت داشتند. آنها برای آن که نیروهای جوان جایشان را پر نکنند، تلاش کردند تا تقلید را گسترش دهند؛ به نحوی که همه مانند هم بخوانند. چنین افرادی از حضور جوانان می‌ترسند.
 
- همه شاگردان من متولدان دهه شصت هستند و من برای آموزش به ایشان حتی یک‌ ریال هم دریافت نمی‌کنم.
 
- پنج دکتری از مجامع معتبر موسیقی دارم اما همواره تاکید کرده‌ام که من را دکتر خطاب نکنید. من گلپا هستم و به گلپا بودن خود افتخار می‌کنم، چون مانند خودم خواندم و زندگی کردم.
 
- می‌گویند گلپا به موسیقی پشت‌ِ پا زد. بله، من برای مردم، برای جوانان و بدون در نظر داشتن نفع مالی می‌خوانم. تا جایی‌که جان در بدن دارم این روال زندگی من خواهد بود. آنهایی که چنین عقده‌گشایی می‌کنند، چه خدمتی در حق جوانان این مملکت کرده‌اند؟ ما نباید پشت جوانان را خالی کنیم. من که کار خود را کرده‌ام و دیگر آرزویی در سر ندارم. به هر چه خواستم دست پیدا کردم. بیش از نیازم پول دارم. همسر و فرزندان خوب و شایسته‌ای در کنارم هستند و از شهرت و محبوبیت لازم نیز برخوردارم. پس احتیاجی به زیر پا کشیدن از کسی ندارم. تنها خواسته من رسیدگی به وضعیت جوانان است.
 
- زمانی تلفن‌های هندلی وجود داشت و اکنون اینترنت سراسر دنیا را درنوردیده است. به‌ هیچ طریق نمی‌توان در مقابل تکنولوژی و فناوری ایستاد، همین‌ طور نمی‌توان در مقابل خواست جوانان و پیشرفت آنها ایستادگی کرد. نمی‌توان در صد سال پیش ماند و جوانان را مجبور کرد آن طوری بخوانند که ما می‌خواهیم.
 
- فیروز نادری یکی از بهترین دانشمندان ناساست. او چندوقت پیش برای این که جوانان جای او را پر کنند، به ‌میل و اراده خود استعفا داد. حالا برخی مانند آقای لطفی و علیزاده می‌گویند که ما چون ردیف می‌دانیم، هنرمندیم. آنهایی که هنوز هیچ خلاقیتی در موسیقی ما به خرج نداده‌اند، مدعی شده‌اند. جوانان ما باید به جای الگو قرار دادن چنین اشخاصی، پرویز یاحقی، جلیل شهناز و حسن کسایی را الگو قرار دهند اما حواس‌شان باشد که باز هم از ایشان تقلید نکنند و خودشان باشند.
 
- بنای من از ابتدای فعالیتم هنر بود و بس. اگر بعضی تمایل دارند فعال سیاسی باشند، به خودشان مربوط است. شأن یک‌ هنرمند بالاتر از آغشته‌ شدن به کارهای سیاسی است.
 
- دوستان بعد از مدتی دریافتند که نمی‌توانند مانند امثال فرهنگ شریف باشند و به سمت خودنمایی سیاسی حرکت کردند.
 
- من مانند برخی هر روز به رنگی درنیامده‌ام. من همان گلپایی هستم که ۵۰سال پیش برای مردم می‌خواندم. من که مثل این آقایان هر لحظه تفکرم تغییر نکرده است.
 
- آقای ابتهاج یک توده‌ای تمام‌عیار بود و بعدها تغییر ایدئولوژی داد و حزب‌اللهی شد و دوباره رویه‌اش را عوض کرد و چندی بعد از کشور رفت. این منش، همان روحیه‌ای است که باعث جدایی آنها از برنامه گل‌ها شد.
 
- آن خواننده‌ای که نامش را بردید (محمدرضا شجریان) که در دهه شصت در موسیقی ایران برای خود امپراتوری ایجاد کرده بود، چرا اکنون معترض شده است؟ مگر نه آن که وقتی که من در دهه ‌شصت خانه‌نشین بودم، او برای خود یکه‌تازی می‌کرد. من که هیچ‌گاه از مواهب قدرت بهره‌مند نبوده‌ام. آنها و طرفداران‌شان نباید این نقد را به من کنند زیرا اگر قرار به حرف‌ زدن باشد، شرمنده خواهند شد.
 
- «گل‌ها» که تریبون حزبی و جناحی و سیاسی نبود. ما در آن برنامه دورهم جمع شده بودیم تا خدمتی به موسیقی بکنیم چون تخصص ما موسیقی بود. من سواد سیاست ندارم و تنها چیزی که یاد گرفته‌ام موسیقی است. اگر حضرات دل در گرو موسیقی نداشتند، من این طور نبودم. من در برنامه گل‌ها ماندم تا به موسیقی خدمت کنم. کاری که آنها نکردند، زیرا عاشق هنر و موسیقی نبودند. هر چند خورشید پشت ابر نمی‌ماند.
 
- بر مردم واضح است که در طول سال‌های ‌‎سال، به‌ خصوص در دهه‌ شصت، این آقایان چه کردند. هر کسی می‌آمد که کار موسیقی انجام دهد، همین‌ها چوب لای چرخش می‌گذاشتند و نمی‌گذاشتند که مکتب‌های موسیقی ادامه پیدا کند، زیرا می‌خواستند همه مقلد خودشان باشند. اکنون که مقابل شما نشسته‌ام با افتخار می‌گویم مکتب گلپا، ادیب و تاج ادامه خواهد داشت اما تردید دارم که آنها در یاد مردم بمانند.
 
- در ابتدای انقلاب محدودیت‌های بسیاری برای من قایل شدند. چه در آن زمان و چه اکنون، اگر اراده کنم که در آمریکا بخوانم، آن قدر پول به پایم می‌ریزند که گویی دلار از شیر سماور بریزد.
 
- من به همه‌ چیزی که یک‌ انسان در این دنیا می‌خواهد، دست یافته‌ام؛ از باغ، خانه، ماشین و به‌ طور کلی پول گرفته تا زن و فرزندان صالح و مهربان. احتیاجی به پول موسیقی ندارم. هر آن چه می‌گویم برای اصالت هنر است. آیا همه منتقدان من مطمئن‌اند که در طول سال‌های پس از انقلاب برای ذات هنر تلاش کرده‌اند؟ من اگر برای شاه خواندم، برای امیرالمونین(ع) نیز خواندم. پس این که می‌گویند گلپا درباری بود، سخن درستی نیست. بهتر است بگویند گلپا سیاسی نبود.
 
- مشکلی برای برگزاری کنسرت وجود ندارد. ۳۸سال به من گفتند نخوان! در‌ صورتی‌ که هیچ‌ دلیلی برای این دستور وجود نداشت. من فعال سیاسی نبودم. من معاند با مردم نبودم. فقط و فقط ‌خواننده‌ای مردمی بودم که برای خدا، وطن و مردم می‌‌خواندم. چه دلیلی برای این ظلم وجود داشت؟ آیا کسی پیدا می‌شود که پاسخ سال‌ها محرومیت گلپا از خوانندگی را بدهد؟ خیر. هیچ‌ کس یافت نمی‌شود. پس نمی‌خواهم در شرایطی که ۳۸سال از فعالیت هنری من ممانعت شده است، کنسرت برگزار کنم.
 
- مسئولان وزارت ارشاد ریاکارانه از من تعریف می‌کنند که گلپا در موسیقی تاثیر بی‌نظیری داشته است اما در نهایت می‌گویند که حیف شد به سمت جوانان رفت و برای آنها خواند. معلوم است که من به سراغ جوانان می‌روم زیرا برای مردم می‌خوانم. جایگاه اصلی من و حسن کسایی و پرویز یاحقی قلب مردم است.
 
- ای‌ کاش همه ما لحظه‌ای به مرگ فکر کنیم. ای‌ کاش عاقبت کار را در مقابل چشمان خود تصویر کنیم و به این نتیجه برسیم که چند روز دنیا ارزش این همه خباثت را ندارد. ای کاش برای بزرگی‌ کردن در عالم موسیقی به این میزان گلپا را تخریب نمی‌کردند. آقای لطفی روزی گفت که وقتی گلپا می‌خواند، مردم دکان‌های خود را می‌بستند که ساعت ۹ونیم شب پای رادیو باشند. آن‌ زمان همه مردم «مست مستم» را می‌خواندند. این کارها را من کرده‌ام پس روا نیست که همه را نادیده بگیرند.
 
- ارتباط هر کس با خداوند یکسان نیست. یکی جانش را می‌دهد و دیگری برای لقمه‌ای نان شکایت می‌کند. شجریان گل‌های جاویدان را به عمر خود ندیده است. او در گل‌های رنگارنگ می‌خواند. بعد هم با آقای ابتهاج توده‌ای روی هم ریختند و در جشن هنر شیراز مشغول به فعالیت شدند. آنها راهی را انتخاب کردند که مسئولیت دنیوی و اخروی آن‌ راه با خودشان است. تنها وظیفه‌ای که من دارم این است که به جوانان بگویم از راه آنها دوری و راه امثال تجویدی و خالقی را طی کنند.
 
- به خاطر دارم که روزی آقای تجویدی در همین خانه گریه کرد. گفتم چرا گریه می‌کنی؟ گفت ببین بنان بر ساخته من چه می‌خواند. او گفت که بعد از بنان هر کس این آهنگ را بخواند، خودش را خراب کرده است. یا به‌ طور مثال کسی نمی‌تواند «خسرو و شیرین» من را بازخوانی کند زیرا وقتی با جلیل شهناز آن را کار کردیم،‌ موقع خواندن آن از تحریری استفاده کردم که همه حیرت‌زده شدند. حالا اگر کسی بخواهد آن تحریر را تقلید کند، سرخورده می‌شود.
 
- محمد گلپایگانی راه خود را رفت و مسیر زندگی‌اش به من ارتباطی ندارد. بر خلاف من که همواره برای مردم خواندم، او ترانه‌خوان برخی از جناح‌های سیاسی شد.
 
- هر کس یک جلیقه پاکستانی تنش کرد که خواننده اصیل ایرانی نیست.
 
- هنرمند باید پولدار باشد؛ باید بهترین امکانات را در اختیار داشته باشد. تاسف‌بار است که عده‌ای در هر شرایطی عوام‌فریبی می‌کنند. محمد گلپایگانی راهش از من جداست شاید دلایلی برای مسیر خود داشته باشد اما به نظر من به بن‌بست رسیده است. کسی که خود را در خدمت جناح‌های سیاسی قرار دهد، تاریخ مصرف‌دار می‌شود. این که چرا او سعی نکرد سبک زندگی‌اش را شبیه به من کند، بروید و از خوش بپرسید. اصلا چرا از محمد گلپایگانی صحبت کنیم؟ بیایید از حسن گلپایگانی سخن بگوییم. دیگر برادرم که همه عمرش را وقف موسیقی کرد. او کسی است که ردیف می‌‌داند و موسیقی تدریس می‌‌کند. بهتر است از عزیزانی چون حسن صحبت کنیم.
 
- من از ابتدای عمرم کنجکاو بودم. همان‌طور که گفتم چندین شغل را تجربه کردم تا به موسیقی رسیدم. در اوایل کار موسیقی‌ام، آقای قنبری‌مهر پیشنهاد بازی در فیلمی را به من ارائه داد که با مخالفتم مواجه شد زیرا باور داشتم که هنرپیشه نیستم. بعدها آقای میثاقی، که یکی از دوستان نزدیک من بود، گفت که می‌خواهم فیلمی با عنوان «حنجره طلایی» بسازم و از من درخواست کرد که در آن فیلم بازی کنم. آن‌ زمان مردم به من القاب گوناگونی از جمله حجره‌طلا، سلطان آواز و... را می‌دادند. به‌ همین‌ دلیل، تصمیم ساخت آن فیلم گرفته شد. من از ابتدا مخالف نامش بودم و اصلا قرار نبود آنچه اکنون مشاهده می‌شود، ساخته شود. به‌ هر حال به دلیل رفاقتی که با آقای میثاقی داشتم آن فیلم را بازی کردم و درس عبرتی شد که دیگر هیچ‌وقت در سینما کار نکنم، زیرا من بازیگر نیستم و فقط خواننده‌ام.
 
- بزرگ‌ترین مشکل این روزهای موسیقی ایران، نبودِ مسئولان با دانش است. کسانی که آن بالا نشسته‌اند به هنر توجه نمی‌کنند زیرا هنر برای‌شان هزینه دارد و در مقابل، ابتذال باعث سرگرمی کاذبِ مردم می‌‌شود. مهم‌ترین وظیفه در خصوص کنار زدن ابتذال فرهنگی، فعالیت مستقل رسانه‌هاست. شمایی که رسانه در اختیار دارید با کسانی صحبت کنید که هنر اصیل را می‌شناسند. به‌ نظر من برای دفع سیاست‌زدگی در عرصه هنر، روزنامه‌نگاران مهم‌ترین رسالت را بر دوش دارند.
 
- بسیاری از کسانی که مردم با آنها خاطره دارند از شاگردان من بودند. نام کلاس موسیقی ما گام بود. در آن کلاس من به همراه آقایان فخرالدینی و کیومرث حقیقی، آواز، ویلون و سنتور را آموزش می‌دادیم. روزی خانم‌ها معصومه و خدیجه دده‌بالا با چادرهایی گل‌گلی به کلاس ما آمدند. چندسالی من به آنها آموزش آواز دادم تا این که مشغول امور ازدواج شدم و در آن‌ برهه وقت تدریس پیدا نکردم. به همین‌ دلیل به آقایان تجویدی و یاحقی سفارش کردم که با این دو بانو کار کنند. هر چند که آن دو نفر، موسیقی اصیل ایرانی را آموخته بودند اما به دنبال ترانه‌خوانی رفتند. وقتی امثال این نوآموزان در میان مردم به شهرت و محبوبیت رسیدند، از کرده خود لذت می‌بردم زیرا به جوانان میدان داده بودم.
 
- از هم‌نسلان من، فقط ایرج و ناصر ملک‌مطیعی باقی مانده‌اند. این موضوع مفهوم مهمی دارد و آن این که بعد از ما عرصه خالی خواهد شد.
 
- به آقای فردین ظلم بزرگی شد. روحش شاد. سینمای عامه آن دوران به سبک بازیگری فردین احتیاج داشت. او در راستای شکل‌گیری سینما ایران تلاش بسیاری کرد. هر چند با به وجود آمدن موج نو، فیلم‌های فاخری مانند «گاو» یا «سفر سنگ» ساخته شد اما به‌ هر حال سنگ‌بناهای سینما بر دوش امثال فردین بود. پس به او ظلم شد و حقش این نبود.
 
- مسئولان چندان دلسوز فرهنگ و هنر این مملکت نبوده‌اند و همیشه در کار هنرمندان دخالت کرده‌اند. البته این موضوع منحصر به هنر هم نیست. شما به فوتبال این کشور نگاه کنید. مثلا آقای کی‌روش را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کنند اما مدام در کار او دخالت می‌کنند. یادم هست که در بازی ایران‌-لهستان، آقای حشمت مهاجرانی به غفور جهانی گفته بود که تنها وظیفه‌ات مهار یکی از بازیکنان لهستان است. اگر اشتباه نکنم در آن بازی حسن روشن گل ایران را به ثمر رساند. وقتی در عصر حاضر فوتبال هم یک‌ امر تخصصی است و با برنامه اداره می‌شود، بی‌تردید هنر هم تخصص می‌خواهد.
 
- روزی با علی کریمی و حشمت مهاجرانی در دوبی بودیم. وقت نهار کریمی از من خواست که به او نصیحتی کنم. به او گفتم: «علی تا می‌توانی توپ را رها نکن که این مردم، مردم بی‌وفایی‌اند.» چندی پیش او مسئولیتی را در تیم جوانان ایران بر عهده گرفت. شنیدم جوانی که سه‌ بار هم پایش به توپ نخورده است، به انتصاب کریمی انتقاد کرده بود. مثال‌های فوتبالی فوق برای این است که بگویم شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی در ایران مرده است.
 
- تعدادی از مدیران وزارت ارشاد افراد بی‌سوادی هستند. وقتی چنین افرادی سکان وزارت فرهنگ یک‌ کشور را بر عهده دارند، چطور می‌‌توان توقع داشت که ارج و قرب هنرمندان و پیشکسوتان نگه داشته شود؟ آنها فقط برای منافع خود کار می‌کنند.
 
- مدتی پیش به من گفتند که در ازای ۱۵سکه بهارآزادی، همراه با همسرت به تالار رودکی بیا و ساعتی در ردیف جلو بنشین. به درخواست‌کننده گفتم که «ای‌ کاش این سخن را به من نمی‌گفتی. من اگر دنبال پول بودم به دوبی می‌رفتم و برای یک‌ شب اجرا، ۲۵هزار دلار دریافت می‌کردم. عرصه هنر، عاشقی می‌خواهد و همه‌ چیز پول نیست. هنرمند خریدنی نیست.»
bato-adv
ز
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ای حسود پول پرست ،مشخصه داری از حسادت میمیری،،خلپا جان
نام امیر
United States of America
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
خفه شو بابا مرتیکه ی لُمپنِ کاباره ای ، تو یه آدمِ عقده ای و حسود و خودپسندی هستی که هیچ ...نبودی و نیستی با اون صدایِ انکرالاسواتت که تحریرهایِ ممتد و رویِ یه نت زر زر میکنی.تورو چه به ... خوری راجب استاد شجریان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
تاریخ موسیقی آنچه آمده که گلپا درس ردیف را نزذنورعلی خان برومندتکمیل نکرده و اگر در اجراهای ایشان دقت فرمایید اهل فن میفهمند که اجرای ایشان در دستگاه ها به اصطلاح ژوست و مطابق با دستگاه نمیباشد و خیلی از مواقع به علت تحریرهای بی علت و غیر ضروری پایه گوشه و مایه فراموش میگردد و آواز منحصر به تحریر و چهچهه میگردد ودر فرودها ناموفق و خارج(فالش) عمل میشود که مربوط به عدم احاطه لازم به ردیف است ودر واقع ایشان ترانه خوان میباشند ونه آوازه خوان.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
آقای گلپایگانی در فرهنگ موسیقی ایرانی واجرای تصانیف زیبا با صدای خدادادی واستادانه حق بر گردن این هنر اصیل دارند واستاد شجریان هم که به حق استاد این هنر والا هستند حقی صد چندان دراین عرصه دارند ولی همیشه خصوصا در فرهنگ ما ایرانیان گفته اند دوپادشاه در یک اقلیم نمیگنجند. عوام بر اساس سلیقه اظهار نظر میکنند واینجا اساتید فن هستند که میبایستی قضاوت کنند .
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
سلام
اگر ما ایرانیان ، مطالعه ، سواد ، و آگاهی کافی داشته باشیم با شنیدن هر سخن و صدایی سریعا واکنش هیجانی و توهین آمیز انجام نمیدادیم . وقت بقدر کافی سواد نداریم درست نیست به یک پیشکسوت محبوب یا غیر محبوب توهین کرده و انگ زوال عقل بزنیم . زشتی توهین ما خیلی بیشتر از احتمال اشتباه در سخنان آنهاست . چرا تحمل چند صدایی را نداریم . بذارید همه اهالی و بزرگان هنر درباره این چهل سال حرف بزنند تا مردم به نتیجه برسند و تصمیم بگیرند . عزیزان هنرمند همه شما را صادقانه با هر گرایش و سلیقه و رفتاری دوست دارم . مرد شما را هم همانند هنرمندان دوست دارم . حق بیان و حرف زدن یک نعمت الهی است و نباید کفر نعمت کرد و دستور خدا را مانع شد . خداوند می فرماید ستمکارترین مردم کسانی هستند که مانع اجرای دستورات خداوند میشوند . موفق باشید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۳
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
حمله به همه، آفت پیری‌ست.
امیدوارم از این آفت پیری در امان باشم.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
دقیقا
گاهی بهتر است حرف نزنیم تا اتراممان حفظ شود.
بی حیائی و فراموشی در دوران پیری گریبانگیر ما نشود صلواااات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
بدون در نظر گرفتن انتقادش نسبت به کسانی که نام برد فقط میشه گفت با حذف گلپا از موسیقی ایران هیچ وقت کسی جای او را نتوانست پر کند و اسطوره ماند
taba
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
افتادگي آموز اگر طالب فيضي
هرگز نحورد آب زميني كه بلند است.

گلپا متاسفانه با اين حرفا خودشو خراب ميكنه تا اساتيد مسلم مثل لطفي و ابتهاج و شجريان و عليزاده رو
شايدم دستوري باشه براي يكم مال دنيا
الله و اعلم
ناشناس
Hong Kong
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
الله اعلم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
همه این رو میدونن !
ملت ما کور کورانه تقلید می کنند , مافیای موسیقی ایران اجاره به رشد جوون ترها نمیدن ...
یه شجریان و دیدن شده براشون بت و می پرستنش !!!
کلا ملت ما باید همینجوری کلاه سرشون بره ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
"...فقط و فقط ‌خواننده‌ای مردمی بودم که برای خدا، وطن و مردم می‌‌خواندم..."
همی مونده بگی مداح بودی! یعنی تو کاباره ات "ساقی" برای خدا خوانندگی میکردی؟!! عجب رویی ؟! فکر کردی 40 سال گذشت همه چی فراموش شد؟ جایگاه همچو تویی کجا و جایگاه شجریان کجا؟!
ناشناس
Turkiye
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
جدی نگیرید اینها عوارض پیریست
غلامحسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
قبول باشه آقای گلپا، سر پیری و رنجاندن استاد بی همتای آواز؛ مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید؛ متاسفم و باز هم متاسفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
استاد بي همتا !!!!!!!!!!!! بس كنيد اين حقيري را بزرگ كردن و بد محو بهت او شدن را..
ناشناس
Canada
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
استاد گلپا حق داره ناراحت باشه. ما از گذشته خبر نداريم. ولى ايشون بايد باهاشون صحبت بشه. اميدوارم از حرف ايشون سو استفاده نشه. كه اين استاد مسلم و يادگار صداهاى ماندگار رو در اين سن و سال آزار بده.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
گلپا که کسی بهش اعتنا نداره، بایدم گریزی به بزرگان بزنه تا اسمی در کنه.زهی خیال محال.
خطیبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
برای مصاحبه ماه پیش ایشان نظری گذاشتم ولی منتشر نشد.انشاا.. که این منتشر میشه.

جناب گلپا شجریان در قبر خودش باید جوابگو باشد شما در قبر خودتان وهر کسی مسئول اعمال خودش میباشد

شماشاگرد استادبرومند بودید چه شد که ایشان دیگر شما را جواب کردند. امابعد که شجریا ن را یافتند خودشان به دنبالش رفته وتا اخرین ساعات عمر هم شجریان در محضرشان بود.
شما وامثال شما که دم از بی اعتنایی به پول میزنید برا هرشب چند ؟در کاباره ها میخاندید در حالی که شجریان تازه کار پیشنهاد 10 هزار تومنیرا جهت اجرا در بهترین کاباره تهران بنا به نقل قول استاد محمد موسوی را رد کرد؟
شجریان را تمام اساتید که شماادعایش را دارید تایید کردند شما را چند استاد. به 5 مدرک دکترای افتخاری مینازید؟
نوار ان موجود است استاد عبادی شجریان را فرزند واقعی خودش میخاند در شب فوت همسرش. استاد کسایی او را اس موسیقی ایران مینماد در شب تولدش شما چه ؟ فیلم همخانیتان وان رفتار شنیع باهایده را که حتما دیده اید؟ ایا تا بحال یکبار فقط یکبار توانسته اند به شجریان کلمه ای یا حرکتی بچسبانند؟ ممنوع الاجرایی شما چه ربطی به شجریان داشت در حالی که بنا بقول خودش در دهه 60 هر 18 ماه یکبار مجوز انتشار اثر داشت وبهترین اثارش هم اجراهای خصوصی با موسوی ومشکاتیان وبدیعی در ان سالهاست. تمام ناراحتی شما از ایشان را شاید دلیل ان باشد که در نوار خصوصی اموزش به مرحوم بسطامی جمله ای گفته شده که شاید نباید گفته میشد وتمام این سالها چون شما وطرفدارانتان دلیلی از لحاظ هنری نیافتید پیراهن عثمانش کردید.
حضرتعالی از اساتید مسلم اواز هستید در ان شکی نیست اما یاد جمله ای از استاد مرحوم حسین تهرانی افتادم هنر 1 درصد اخلاق 99 درصد
ناشناس
United States of America
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
لطفا اینقدر اوستا اوستا! نفرمایید. همتون سر و ته یه کرباسید. اوستا شجریان با گوگوش سلفی می اندازه و میگه اینا 1400 ساله با هنر کنار نیومدند و این یکی اوستا با مهستی و هایده!
ناشناس
Canada
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
عجیبه این حرف ها از کسی که استاد تجویدی ازش به خاطر کاباره ای کردن موسیقی میگریست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
برای فهم دقیق یک موضوع بایستی دیدگاه های مختلف بیان شود. نظرات گلپا یک آسیب شناسی از وضعیت موسیقی در ایران از دیدگاه ایشان است. جامعه ما به شنیدن نظرات مختلف احتیاج دارد.
ایرانیان تمایل زیادی به اسطوره سازی و تجلیل از اسطوره ها تا سر حد پرستش دارند. مثلاً مطالب موثقی که در مورد برخی رفتارهای عزت الله انتظامی از جانب چندین بازیگر سرشناس دیگر سینما بیان شده، درسی برای ماست که اسطوره سازی نکینم و از آنها بت نسازیم و اجازه دهیم فضای نقد منصفانه برقرار باشد.
دقت کنیم مطالبی که آقای گلپا در این مصاحبه بیان داشت بخشی از تاریخ شفاهی موسیقی است و بایستی با دقت و مروت بیشتری با آن برخورد شود. چه بسا این مصاحبه دارای رگه هایی از حقیقت باشد و به روشنگری و ارزیابی منصفانه از تاریخ موسیقی ایران و نقش افراد مختلف در آن بیانجامد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
مافياي شجريان را افشا كردن باعث به هم ريختن اعصاب كساني مي شود كه شجريان را باد كرده اند
پيام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
نظرات آقاي گلپا همانند نظرات آقاي جمشيد مشايخي و ناشي از كهولت سن است. كاش مشاوران ايشان مانع اين اظهار نظرات شوند.
از ایالت
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
وقتی حق یک نفر 38 سال میخورند انتظار داری بشینه به به چه چه کنه
کجاش دروعه طرف تو دهه 60 با باندههای قدرت بوده
الان معترص شده
بیشتر مردم ما ادمهای به نرخ روز میخوان و از بس اکثر مردم به نرخ روز نون میخورند متاسفانه
خلاصه مصاحبه
هنرمند خریدنی نیست
حقیقت جو
India
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
ایشون کاملن درست میگن...
ستارخان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
دمت گرم استاد مسلم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
گلپا جان دوستت دارم عاشق صدایت هستم که از جنس بهشت است اما خدا پازولینی را بیامرزد که به خاطر سی ثانیه زمزمه شما خسارت یک میلیون دلاری در سال ۱۳۵۰ به شما پرداخت کرد یعنی به اندازه خرج ساخت برج آزادی و دوم کاباره ها که شما در آنجا خواندی که عیبی نیست. خدا شجریان مردمی و علیزاده را برای ما حفظ کند .
رها
United Arab Emirates
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
نمیخوام توهم توطئه بزنم اما این استادای عزیز هر قدر هم عزیز به دلیل کهولت سن تند مزاج میشن و یه عده میرن یه جوری حتی مثلا با تعریف و تمجید اغیار، این عزیزان رو تحریک میکنن تا ماهی خودشونو بگیرن.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
گلپا هم به سندرم مشایخی دچار شده. متاسفانه.
توی
Germany
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
اگر شجریان هم در دهه 60 کنار میکشید که دیگه چیزی از موسیقی سنتی باقی نمانده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
اتفاقا در مورد شجریان درست گفته تا انقلاب نشده بود هواخواه شاه و دربار بود و به میل اونهاخواند و خواند جشن هنر شیراز و انواع اجراهاشو تو تلویزیون زمان شاه که مرتب نشون میداد، تا انقلاب شد یهو تغییر موضع داد و انقلابی شد و ای ایران سرای امید رو خوند بعد هم که شور و حال انقلابی کم کم خوابید دوباره تغییرموضع داد و شد روشنفکر سلطنت طلب!! مثل عقربه قطب نمایی که مغناطیسش قاطی شده هر دو به طرفی غش می کنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
تو به مست مستم افتخار می کنی و شجریان صد تا شاهکار داره یکیش مرغ سحر همیشه ماندگار... فاصله از کجا تا کجاست آخه؟
علی
Germany
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
هر وقت احمدی نژاد بابت فروپاشی اقتصادی کشور در سالهای 90 - 91 و ثبت رکوردهای جهانی و تاریخی اختلاس اون دنیا پاسخ داد ، شجریان هم پاسخ خواهد داد.
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
حقیقتا" استادگلپا به صراحت وضعیت هنر را درشرایط امروز و بعد از انقلاب به خوبی نقد کردند. متاسفانه ما ایرانیها تحمل شنیدن صدای مخالف و انتقاد را نداریم. تا زمانی که انتقادی وجود نداشته باشد عیبها روشن نمی شود.همیشه می گوییم که فلانی مظلوم است اما در عمل کاری برای او نمی کنیم. 38 سال است هنرمندان واقعی سینما و موسیقی که در ایران ماندند در انزوا و در سختی زندگی کردندگاها" هنرمندان سرشناس سینما مثل خانم فروزان که در انزوای کامل زندگی کرد وغریبانه به خاک سپرده شد.و این نشان ازافول هنر و موسیقی ایرانی است. ممنون از فرارو بابت انتشار سخنان استاد گلپا.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
سلام به همه. لطفا توی گوگل آهنگ شاه بیدار رو از آقای گلپایگانی سرچ کنید ببینید کی سلطنت طلب بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
واای مردم از خنده راست میگیاااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
جشن و هنر شیراز بالفطره عیبی نداشت چند برنامه ناهمخوان با فرهنگ ملی به آن لطمه زد موسیقی ایرانی آن بی نظیر بود .در تآتر اجراهای بی تظیری از چهار گوشه جهان داشت و اغلب هنرمندان بنام. ایرانی در آن شرکت داشتند . ضمن آنکه شجریان و چند خواننده انگشت شمار دیگر هنر خداداد را به پول و کاباره نفروختند. ثروت آقای گلپا به خاطر یک میلیون دلار جریمه پخش بی مجوز چند ثانیه زمزمه در انتهای فیلم مده آ. پازولینی بود که نوش جاتش .
احمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
حذف بسیاری از چهره های هنری و فرهنگی بعد از انقلاب باعث خسارت های زیادی شد.این واقعیت هم وجود دارد که مصوبان این حذف ،معترضان و منتقدان شرایط امروز ایران هستند..
هستي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
ايشان به بعنوان يك موسيقيدان كاركشته پته محمد رضا شجريان فرصت طلب و انحصار گر اين مطرب افغاني الاصل را روي آآب انداخته است .شجريان از حذف هنرمندان دو دهه شاد شد ولي وقتي كه عرصه را براي ورود جوانان به صحنه موسيقي را فراهم كردند شجريان قهر كرد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
گرچه با همه صحبت های ایشون موافق نیستم ولی قابل تامل بود.
مخصوصا به اینکه همه تو صنف خودشون امپراتوری درست میکنن اشاره کردن.
شما نگاه کنید الان تو کدوم صنف باندبازی نداریم؟ حتی گزارشگرهای فوتبال هم امپراتوری درست کردن و نمیزارن کسی فعالیت کنه.
اردوان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
محمد رضا شجريان هم يك مطرب بوقلمون صفت است تا لحظه آخر در كاباره ها و در خدمت سلطنت بود بوي انقلاب را كه حس كرد يك دو سرود انقلابي خواند 20 سال در خدمت جمهوري اسلامي بود وثروت و مكنت جمع كرد و بعد در سال 88 كه احساس مي كرد ممكن است تحولي پيش بيايد اشتباه بزرگ زندگيش رتا مرتكب شد و باز هم به آغوش انگليس و ..پناه برد اما محاسباتش اشتباه از آب در آمد و مهره اي سوخته شد از شجريان با اصالت افغاني كه خود را ايراني جا زده است و هرگز به موطن پدريش هيچگونه / افغانستان / هيچگونه اساسي ندارد مي خواهيد با ايران و ايزاني رو راست باشد.!! فرارويي ها سانسورچي نظر من را هم درج كنيد كه نمي كنيد .!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
یه دکتر خوب میشناسم برات، البته بیماری شما پیشرفتس، خدا خودش باید شفا بده.
نيما
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
درود بر اردوان كاملا صحيح مي فرماين شجريان بايد سينه اش را براي افغانستان اين كشور ابا اجداديش پاره مي كرد ولي او به ويراني افغانستان توسط روس ها و سپس آمريكايي ها كمترين توجهي نكرد از اين مطرب مي خواهيد دلسوز ايران كه در آن زاده شده است باشد هرگز..بقول اردوان شجريان هيچ "احساسي" نسبت به ايران و ايراني ندارد فقط پول و مال و مكنت و عيش و عشرت ...را از ايراني ها خواست كه گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
حالا كم بوده بعد از اعراب افاغنه هم خودشون صاحب ايران و مفاخرمون بدونند
سيروان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
والله اگر كساني بايد فورا و بدون تعلل به روانشناس مراجعه كنند كساني هستند كه از مطبي چون محمد رضا شجريان يك قديس دست نايافتني ساخته اند و بعد در برابر اين بت ساخته ذهن معلول شان در خاك مي افتند اينها را باسيد دو سال از شنيدن صداي "انكرالاصوات " محمد رضا شجريان دور كرد تا ذهن آشفته شان پاك شود و به اجتماع بر گردند.!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
زنده بادگلپا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
گلپا نگو دونپا
سياوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
شجريان هم يك مطرب بيش نيست كه عمري آلودگي صوتي ايجاد كرده است اين پرستش كنندگان شجريان اندكي تعقل كنند و بزرگي را در خودشان جستجو كنند نه در يك مطرب ..
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
هنر شناس نئی جان من خطا اینجاست.
هنگامه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
بد بخت به شما هنرشناسان مفلوك ..كه صداي منحوس شجريان شماها را مسخ كرده است هيچ مطرب و خواننده و آوازه خواني ارزش اين را ندارد كه او را چنين بزرگ كنيد و بعد حقيرانه حتا براي عطسه و سرفه هاي او هم دست بزنيد.!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
لابد اين سيمرغ !!! خيالي هم ممد رضا شجريان است ؟؟
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
همان طور که "ربرت واتسون" از کارکنان سفارت اینگلیس در دوره قاجار در رابطه با امیر کبیر گفته بود در میان رجال مشرق زمین میرزا تقی خان امیر نظام بی همتاست و به حقیقت سزاوار است که به عنوان اشرف مخلوقات بشمار آید. این گفته سزاوار شجریان نیز میباشد.
كريم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
او لالا !! اين بيچاره براي بزرگنمايي محمد رضا هروي با نقل قول از "رابرت واتسون" او را در گورش لرزانده است يك مطرب كه اين همه مقدمه چيني لازم ندارد .بهتر است مدتي از شنيدن ها هاي هاي هاي شجريان دوري كنيد تا شايد خدا شما را شفا دهد .!! اين جنايتي است كه شجريان با آن يا يا يا يا هاي مرتكب شده است و هزاران نفر را مجنون و ديوانه ساخته است.
فرنوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
خجالت دارد يك انسان بزرگ در طراز امير كبير را با يك "مطرب" حقير چون شجريان مقايسه كرده ايد. شجريان فقط يك آوازه خوان است كه محفل مردم را گرم مي كرده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
چه غلط ها ..!! امير كبير و يك ترانه خوان مطرب !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
برخی که اکنون به اسطوره تبدیل شده اند، بدون خانه نشینی اجباری اساتیدی مانند گلپا، حذف بانوان از موسیقی و رواج موسیقی مبتذل پاپ و رانت دولتی ،به این مقام اسطورگی نمی رسیدند.
امين
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
ميان ماه من تا ماه گردون...
دوست عزيز يك رقاص كاباره اي را با بزرگمردي چون امير كبير چه ارتباطي دارد .كي براي شجريان تره خرد مي كنند چند جوان مدتي به صداي او گوش مي دهند و تمام ...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
جناب آقای گلپا، لطفی بداهه نداشت؟! علیزاده نوآوری نداشت؟! شاخص ترین وجه آثار لطفی بداهه نوازی ایشان است. و شاخص ترین جنبه آثار علیزاده نوآوری ایشان است. من از لابلای جملات شما آنچه فهمیدم ناراحتی و عقده شدید نسبت به این دو نفر است که چرا هیچ کاری با شما اجرا نکردند و در مقابل با رقیب شما (استاد شجریان) بهترین آثار موسیقی معاصر را به اجرا در آوردند.
شاید اگر جلوی دوربین تلویزیون افراط نمیگردی نوازندگان با اخلاقی مانند لطفی و علیزاده با شما هم یک کاری انجام میدادند. ولی خودت خراب کردی!
مهدی مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
هر کسی کوچکترین انتقادی کنه حتی اگر به مذاق ما خوش نیاد قرار نیست بهش اهانت کنیم و توهین!!
بعضی ها ظاهرا این استاد موسیقی رو نمیشناسن!!
ایشون هم مثل همه حق دارن دلخور باشن و انتقاد کنن حالا دوست دارین بپذیرین یا نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
عده ای توی این سایتها مشغول اظهارنظرند راجع به هرموضوعی هم اظهارنظر می کنند و هرکه مخالف اونا نظر بده پاچه شو می گیرن اینا همون سگان هار اینترنتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
اين بيچاره هايي كه مجذوب محمد رضا شجريان هستند اگر بدانند ساعاتي و ايامي كه صرف گوش كردن به الودگي هاي صوتي اين مطرب كردند صرف آموزش زبان خارجي مي كردند الان دو زبان بيگانه مسلط بودند اما عمر گرامي شان را صرف شنيدن شجريان كردند و ياد هوا...
احمد
United States of America
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
استاد گلپا مثل اینکه حالت خوب نیست- یا دورویی نمیدانم- شما بارها از همین اقایان تمجیدهای خاصی کرده اید
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv