bato-adv
کد خبر: ۳۷۴۳۲۵
بهرام قاسمی در نشست هفتگی

روحانی به نیویورک می‌رود

وی افزود: مسئله بصره و حمله به کنسولگری توسط عناصر مشخصی بود که تلاش داشتند در یک برهه خاص و با توجه به وضعیت عراق برای تاثیرگذاری روابط دو ملت و تحولات داخلی عراق استفاده کنند که خوشبختانه همان طور که پیش بینی می‌شد، استحکام روابط و شناخت دو ملت از یکدیگر اجازه نداد که به اهداف‌شان دست یابند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: حمله به کنسولگری ایران در بصره و همچنین تعرض به سفارت کشورمان در پاریس ارتباطی با یکدیگر ندارند و دو حادثه جدا از هم است.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط داشتن دو حادثه به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در بصره و همچنین تلاش برای حمله به سفارت کشورمان در پاریس گفت: در مورد این دو حادثه بنده موضع‌گیری داشته و مواضع‌مان را بیان کردم. تصورم این است که ارتباطی به صورت مستقیم میان این دو حادثه وجود ندارد.

وی افزود: مسئله بصره و حمله به کنسولگری توسط عناصر مشخصی بود که تلاش داشتند در یک برهه خاص و با توجه به وضعیت عراق برای تاثیرگذاری روابط دو ملت و تحولات داخلی عراق استفاده کنند که خوشبختانه همان طور که پیش بینی می‌شد، استحکام روابط و شناخت دو ملت از یکدیگر اجازه نداد که به اهداف‌شان دست یابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: مسئله پاریس هم موضوع دیگری است که توسط گروهک تروریستی صورت گرفت و ناکام ماند و نتوانستند به سفارت ورود کنند. البته صدماتی را به ساختمان سفارت وارد کردند که در این مورد به طور مستمر با جدیت با دولت فرانسه صحبت شد و اعتراضات صورت گرفت و آنها هم قول دادند که تمهیداتی را انجام داده و اقداماتی را در برخورد با متعرضین به عمل آورند. بنابراین این دو حادثه از یکدیگر جدا است.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد تصور من این است که رئیس‌جمهور امسال به مانند سال‌های گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت و در حاشیه آن با تعدادی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.

بهرام قاسمی همچنین در مورد چگونگی حضور ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل که قرار است یکی از محورهای آن ایران باشد و سطح حضور تهران در این اجلاس خاطرنشان کرد: پس از اتمام بررسی‌های لازم، نحوه حضور ایران در این جلسه اعلام خواهد شد.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با حمله به سفارت ایران در یونان اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعی از این موضوع ندارم و در جریان جزئیات این خبر نیستم.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با احتمال دیدار نخست وزیر ژاپن با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت : این احتمال وجود دارد که چنین دیداری در نیویورک انجام شود. نمایندگی ایران در سازمان ملل در حال تنظیم دیدارهای دو جانبه رئیس‌جمهور با همتایان خود از دیگر کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. من در حال حاضر لیست این دیدارها را ندارم ولی این احتمال وجود دارد که چنین دیداری صورت بگیرد با توجه به اینکه در آن مقطع هیئت‌هایی از کشورهای مختلف برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کنند.

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده از سوی روزنامه کویتی الجریده در مورد دیدار سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با یک مقام آمریکایی در عراق گفت: این خبر دروغ است و تکذیب می شود.

وی همچنین از روزنامه الجریده کویت به خاطر اخبار دروغی که در مورد ایران منتشر می‌کند انتقاد کرد و گفت: این روزنامه در تهران دفتر و نمایندگی ندارد ولی متاسفانه اخبار جعلی به نقل از دفتر خود در تهران در مورد ایران منتشر می‌کند که عموما این اخبار همان طور که اشاره کردم نادرست است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در طی روزهای اخیر شاهد حملاتی به سفارتخانه‌های ایران در چند کشور اروپایی بودیم و آیا ایران موضوع اخذ غرامت از کشورهایی که سفارتخانه‌های ایران در آنجا مستقر بوده و مورد حمله قرار گرفته، پیگیری می‌کند یا نه گفت: حتما وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری می‌کند. ما در برابر هر تعرضی اعتراض‌های خود را انجام داده‌ایم و اگر خسارتی نیز به نمایندگی‌های ایران وارد شده باشد، ‌ موضوع اخذ خسارت را دنبال می‌کنیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نمی‌آییم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه جدی است، افزود: دولت‌هایی که سفارت‌خانه‌های ایران در کشورشان مستقر هستند، طبق قوانین بین‌المللی موظف هستند که امنیت اماکن دیپلماتیک ایران را تامین کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با علت لغو سفر رئیس جمهور به ازبکستان و همچنین برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه عملکرد وزارت خارجه در حوزه آسیای میانه و قفقاز ضعیف است، گفت: من فکر نمی‌کنم که وزارت خارجه در قبال تحولات آسیای میانه و قفقاز منفعل عمل می‌کند. من این تحلیل را قبول ندارم. ما روابط گسترده‌ای با اکثر کشورهای این حوزه داریم و بر گسترش آن تاکید می‌کنیم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با لغو سفر رئیس جمهور به ازبکستان نیز خاطرنشان کرد: آنچه که در مورد ازبکستان نیز سوال کردید را ترجیح می‌دهم به این سوال بخش اطلاع‌رسانی و ارتباطات ریاست جمهوری جواب دهد چرا که اخبار مربوط به سفرهای رئیس جمهور در این حوزه دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران شروطی برای مذاکره با آمریکا دارد و آیا این احتمال وجود دارد که ایران با آمریکایی‌ها در ارتباط با مسائل موشکی مذاکره کند، گفت: با توجه به اقدام ناشیانه و غیرمتمندانه دولت کنونی آمریکا در خروج از برجام و سیاست‌هایی که این کشور علیه ایران دنبال می‌کند، ما به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم چه برسد در ارتباط با شروط آن صحبت کنیم. چنین موضوعی در دستور کار ما نیست. پس قطعا بحثی در مورد شروط آن نیز وجود ندارد. همان طور که گفتم ما به این موضوع یعنی مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم.

قاسمی همچنین با اشاره به برنامه‌های ایران برای ارتقا و گسترش توان دفاعی خود گفت: ما سیاست‌های دفاعی خود را سیاستی درست می‌دانیم. این سیاست‌ها به نفع منطقه و ایران است و ما تصور نداریم در مورد هر چیزی که به توان دفاعی و توانمندی‌هایمان در این حوزه برمی‌گردد، با کسی مذاکره کنیم و این مسائل را بر روی میز مذاکره بگذاریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سه سفیر ایران با توجه به اجرای قانون بازنشستگی بازنشسته خواهند شد و آیا وزارت خارجه در مورد جایگزین‌های آن فکری کرده است، گفت: بله. ما به فکر جایگزین‌های آنها در کشور های محل ماموریت‌هایشان هستیم. برخی از این همکاران محترم در انتهای دوران ماموریت خود به سر می‌برند و ما به فکر جایگزین کردن افراد جدیدی به جای آنها هستیم. در این ارتباط اقداماتی صورت گرفته و تا حدودی مسائل پیش رفته است.

بهرام قاسمی همچنین در مورد توییت روز گذشته ظریف به رئیس توییتر در ارتباط با فعالیت‌های روبات‌ها در شبکه‌ اجتماعی توییتر و همچنین ری توییت کردن توییت منافقین توسط نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: این گروه‌های تروریستی و معاند بدون شک نمی‌توانند بدون حمایت این کشورها (آمریکا) به حیات خود ادامه دهند و این امری روشن و مشخص است.

وی همچنین با اشاره به توییت روز گذشته ظریف در ارتباط با فعالیت روبات‌ها در توییتر علیه ایران که برخی از آنها از سوی منافقین سازماندهی می‌شوند، خاطرنشان کرد: گردانندگان توییتر باید به این مسئله توجه کنند که آگاهانه و یا ناآگاهانه در دام برخی از این گروه‌های تروریستی اسیر شده‌اند و در معرض خشونت و ترور قرار دارند.

وی با بیان اینکه این نوع افشاگری‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها از این نوع ابزار در جهت منافع خود و تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایران استفاده می‌کنند و از این گونه مسائل حمایت می‌کنند. گرچه قطعا این اقدامات اثر چندانی بر افکار عمومی ایران نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه پلیس امنیتی عراق تعدادی از معترضان به کنسول‌گری ایران در بصره را بازداشت کرده آیا ایران در جریان جزئیات این موضوع هست و از دیگر سو وی در این نشست مطبوعاتی به صورت غیر مستقیم نقش برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای در حمله به کنسولگری ایران در بصره را مطرح کرده آیا وی این موضوع را بر اساس اطلاعات حاصل از جزئیات بازجویی از این افراد مطرح کرده است گفت:‌ در مورد جزئیات این موضوع که نمی‌توانم صحبت کنم. ولی همان طور که پیش از این گفته بودم مقامات عراقی و مردم عراق بسیار از واقعه حمله به کنسولگری ایران در بصره متاسف بودند و در حد توان خود تلاش‌هایی را انجام دادند تا عوامل حمله به کنسولگری ایران را مورد شناسایی قرار دهند.

بهرام قاسمی با بیان اینکه تعدادی از مهاجمان دستگیر شده‌اند و سرنخ‌هایی از گفت‌وگوهایی که با آن‌ها شده است در مورد جزئیات این حادثه به دست آمده است ادامه داد: از همان ابتدای وقوع این حادثه ما بر اساس اطلاعات کسب شده این تصور را داشتیم که جریان حمله کننده به کنسولگری ایران در بصره جریان هدایت شده‌ای است که با انگیزه‌های مشخص از جانب برخی از کشورهای مشخص هدایت شده بودند و بر اساس اهدافی این حمله را انجام داده بودند که خوشبختانه نتوانستند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد:‌ امیدواریم هرچه زودتر گزارش نهایی در مورد جزئیات و عوامل حمله به کنسولگری ایران در بصره را از مقامات عراقی دریافت کنیم و در صورتی که امکان داشته باشد، بخش‌هایی از این گزارش را در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت دانشجوی ایرانی در استرالیا که بنا بر اعلام برخی از رسانه‌ها بازداشت شده و مقامات آمریکایی خواهان استرداد او به واشنگتن شده‌اند گفت: من چندی پیش در این ارتباط موضع‌گیری کردم چیزی به اطلاعات قبلی نمی‌توانم اضافه کنم. موضوع مورد اشاره توسط سفارت ایران در استرالیا و سفارت استرالیا در تهران در حال بررسی است. منتظر اخبار جدیدی در ارتباط با این موضوع هستیم ولی همان طور که گفتم تا این لحظه اطلاعات جدید و قابل بیانی دریافت نکرده‌ام.

وی همچنین در مورد تلاش برخی از مقامات کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای اینکه یک سازوکار مستقلی جهت انجام تبادلات مالی و بانکی با ایران فراهم کنند به نحوی که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد و مستقل از دلار باشد، اظهار کرد: درخصوص تعاملات پولی و بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین برخی از کشورهای اروپایی طرح‌هایی بین متخصصان امر در این حوزه مطرح شده است. گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و این خوش‌بینی وجود دارد که سازوکار جدیدی که مطرح شده و بررسی در مورد آن ادامه دارد بتواند تا حدودی برخی از مشکلات در این حوزه را برطرف کند و برخی از تضمین‌ها و ضمانت‌های لازم را به ایران ارائه دهد. چنانچه رضایتمندی تهران را به همراه داشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه در مورد این طرح‌ها تا زمان نهایی شدن آن باید صبر کرد چرا که این مسائل، مسائلی پیچیده و فنی است ادامه داد: باید در مورد این مسائل بررسی‌های همه جانبه صورت بگیرد و ابتکارات و خلاقیت‌هایی نیز به کار گرفته شود.

وی همچنین در مورد برگزاری اجلاس سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان در کابل در ارتباط با موضوع بندر چابهار و سفری که آقای عراقچی در این زمینه به این کشور همسایه داشت و همچنین برخی از موضوعات مطرح شده مبنی بر اینکه ایران صادرات برخی از کالاها را به افغانستان ممنوع کرده و در مقابل افغانستان نیز در مقابل واردات برخی از کالاهای ایرانی به این کشور از طریق برخی از مناطق مرزی‌اش محدودیت‌هایی ایجاد کرده است توضیح داد: اجلاس سه جانبه‌ای که برگزار شد اجلاسی مهم بود. سفر آقای عراقچی به افغانستان سفری سازنده و مفید بود. در این سفر آقای عراقچی با مقامات افغانستان دیدار کردند و همچنین در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند در ارتباط با موضوع چابهار حضور پیدا کردند. در این گفت‌وگوها در ارتباط با چگونگی ادامه همکاری‌ها در ارتباط با این بند هم صحبت شد و ما امیدواریم بر اساس صحبت‌ها و تفاهماتی که میان مقامات شرکت کننده در این اجلاس صورت گرفته همکاری‌های سه کشور در آینده منجر به توسعه هرچه بیشتر این منطقه شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با برخی از محدودیت‌ها و ممانعت‌ها در مورد ورود و صدور کالا بین ایران و افغانستان و آنچه که در رسانه‌ها در این زمینه منتشر شده، در حال بررسی هستیم. فکر می‌کنیم سوء تفاهمی وجود داشته یا به وجود آمده است که این ناشی از برخی از مسائل مرزی است و تصور می‌کنم با مذاکراتی که از یکی دو روز گذشته آغاز شده، در آینده نزدیک شاهد این باشیم که این مسائل حل شود.

وی گفت: برخلاف آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده این موضوع را خیلی مرتبط با بحث تحریم‌ها نمی‌دانم بیشتر مسائل دو جانبه است که در نهایت با مذاکره بین ارگان‌های ذی‌ربط حل و فصل می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها که حدود 70 دقیقه به طول انجامید در مورد آخرین وضعیت پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از سوی کشور هلند و پیگیری‌هایی که در این ارتباط از سوی وزارت خارجه صورت گرفته گفت: این پرونده مفتوح است و حق اقدام متقابل برای ایران کماکان باقی است و ما در زمان خود تصمیم مقتضی و لازم را با توجه به پارامترهای گوناگونی که در نظر داریم اتخاذ و اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسها طبق برخی اخبار منتشر شده اعلام کردند که تولید نفت خود را افزایش خواهند داد و برخی این موضوع را مطرح کرده‌اند که روس‌ها با این اقدام تلاش دارند که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازار نفتی ایران را تصاحب کنند و به نوعی کمبود نفت در بازارهای جهانی را به خاطر تحریم‌های ایران جبران کنند گفت: من با برخی از اظهار نظرها که در رسانه‌ها در این زمینه منتشر شده خیلی موافق نیستم. ما با فدراسیون روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی تعامل و همکاری داریم.

وی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف در جریان است و دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی با یکدیگر گفت‌وگوها و مشورت‌هایی مستمری دارند، ادامه داد: در این تماس‌ها دیدگاه‌های طرفین شنیده می‌شود و همکاری‌های لازم نیز صورت می‌گیرد. من در حال حاضر نمی‌توانم به تحلیل‌هایی که شما اشاره کردید ورود پیدا کنم و یا این تعبیر را به کار ببرم که اقدام روسیه اقدامی علیه ایران و در راستای تصاحب بازار ایران است.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم در طی روزهای آینده مقامات نفتی کشورمان توضیحاتی را در ارتباط با این مسائل ارائه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با مباحث مختلفی که در کشور در مورد حضور یا عدم حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده و برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه بین آقای ظریف و روحانی در ارتباط با سفر رییس جمهور به نیویورک اختلافاتی وجود دارد گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم در این مورد هیچ اختلاف نظر و دیدگاهی بین وزارت خارجه و ریاست جمهوری و آقای ظریف و روحانی وجود ندارد.

بهرام قاسمی خاطرنشان کرد:‌در مورد موضوعی که در ابتدا مطرح کردید ما همه دیدگاه‌ها را دریافت می‌کنیم و بر اساس مصالح کشور، مقتضیات موجود و انواع پارامترهایی که می‌تواند وجود داشته باشد تصمیم‌گیری می‌کنیم. حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل امر جدیدی نیست. فرصت مهمی است برای استفاده از ابزار دیپلماسی جهت تشریح مواضع و دیدگاه‌های کشورمان.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی مبنی بر اینکه برخی از اتباع افغانستانی از مرز ایران به ترکیه می‌روند و طبق برخی از بررسی‌ها روزانه تعداد زیادی از مهاجران غیر قانونی افغانستانی در شهرهای مختلف ترکیه شناسایی می‌شوند که از طریق مرزهای ایران به این کشور سفر کرده‌اند و تعدادی قاچاقچی در این زمینه در دو کشور فعال هستند، گفت: بحث قاچاق بحث جدیدی نیست. ما مرزهای طولانی با برخی از همسایگان‌مان داریم و بعضا در این مرزها با چالش‌هایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در مورد آنچه که شما اشاره کردید من اطلاع فنی دقیقی ندارم و نمی‌دانم که این موضوع چگونه و با چه مکانیزمی صورت می‌گیرد و این مهاجران چگونه از افغانستان به ایران و بعد از ایران به ترکیه منتقل می‌شوند گفت: این موضوع به لحاظ شکل و سازوکار به وزارت کشور و بخش‌های ذی ربط امنیتی و انتظامی بازمی‌گردد و شما مناسب است که اطلاعات لازم را در این زمینه از آن‌ها جویا شوید.

بهرام قاسمی همچنین در مورد ادعای اخیر جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر اینکه بعد از ترک وزارت خارجه دولت واشنگتن چندین بار با ظریف در حاشیه نشست‌های بین‌المللی دیدار کرده و اظهار نظرهایی که مقامات آمریکایی در این زمینه داشته‌اند و درگیری به وجود آمده بین آن‌ها در ارتباط با این ملاقات‌ها گفت: من فکر می‌کنم جدلی در ایالت متحده آمریکا بین حزب حاکم و حزب اپوزیسیون وجود دارد که ما نمی‌دانیم که چقدر از این مباحث می‌تواند درست باشد و خیلی هم به مصلحت ما نیست که به این مسائل ورود پیدا کنیم و این مساله داخلی بین مقامات آمریکاست.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد دیدارهای کری و ظریف نیز گفت: این دیدارها در ادوار نزدیک انجام نشده است ما در دوران مذاکرات برجام با توجه به حضور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با وزیر خارجه این کشور در حا شیه برخی از اجلاس‌ها در ارتباط با این توافق‌ها گفت‌وگوهایی داشتیم و بعد از اینکه آقای کری دیگر مسئولیتی در وزارت خارجه نداشتند تصور می‌کنم که در حاشیه برخی از اجلاس‌های بین‌المللی مثل مونیخ و نروژ دیدارهای بین آقای کری و ظریف صورت گرفته است. این دیدارها رسمی تلقی نمی‌شود چرا که آقای کری صاحب پست و منصبی نیستند.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم نباید روی مباحثی که در این موضوع مطرح می‌شود تمرکز کنیم و در ارتباط با این مسائل یک نوع رقابت و جنگ داخلی بین احزاب آمریکا در جریان است در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با محتوای مذاکرات ظریف و جان کری و نقل قول برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه در این گفت‌وگوها در ارتباط با مسائل موشکی ایران نیز صحبت شده است گفت: از زمان مذاکرات هسته‌ای چارچوب گفت‌وگوهای ایران با مقامات آمریکایی مشخص بوده و این چارچوب در ارتباط با توافق هسته‌ای و برجام است و در مورد غیر از بحث برجام صحبتی نشده است.

وی ادامه داد: اگر در راهروهای عمومی برخی از اجلاس‌های بین‌المللی سخنی از جانب آقای کری گفته شده است این موضوع مذاکره تلقی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: ما نباید به برخی از مسائلی که مربوط به ما نیست و بعضا واقعیت نیز ندارد و به مسائل داخلی آمریکا مربوط می‌شود وارد شویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در ارتباط با موضوع حمله به ادلب و نگاه ایران به این موضوع تصریح کرد: در حال حاضر ادلب در وضعیت خاصی قرار دارد. این منطقه نقطه مهمی است که در آن تروریست‌ها و گروه‌های مختلف و همچنین مردم در آن حضور دارند. به یک موضوع حساس بدل شده است.

وی با بیان اینکه نگاه ایران در ارتباط با فعالیت تروریست‌ها در سوریه و همچنین حفظ حاکمیت ملی این کشور مشخص است و ما امیدواریم هرچه زودتر این کشور از وجود تروریست‌ها آزاد شود اظهار کرد: آنچه که در این زمینه برای ما مهم است، مسائل انسانی و انسان دوستانه است. در حقیقت در کنار سیاست‌های کلی‌مان در حوزه مبارزه با تروریست و دفاع از حاکمیت ملی سوریه، به این موضوع نیز توجه داریم و اصرار داریم که مساله ادلب به گونه‌ای حل و فصل شود که صدمات و تلفاتی به مردم عادی وارد نشود. این یک اصل اساسی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این که در ارتباط با موضوع ادلب و همچنین دیگر مسائل مرتبط با بحران سوریه تهران به صورت مرتب با دولت‌های ترکیه، روسیه و سوریه در تماس و رایزنی است ادامه داد: ما تاکید بر این داریم که این نقطه مهم به شکلی آزاد شود که شاهد تلفات نیروی انسانی نباشیم.

وی همچنین بار دیگر با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه مستشاری است ادامه داد: ما به درخواست دولت سوریه و در ارتباط با بحث مبارزه با تروریسم به این کشور ورود پیدا کرده‌ایم و درباره موضوع ادلب موضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کردم. بر اساس این نگاه تلاش‌ها و اقداماتی در حال انجام است و امیدواریم که این مذاکرات و تماس‌ها ثمربخش باشد و این خواسته ما در مورد ادلب محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران توجهی به وضعیت مسلمانان در چین ندارد اظهار کرد: آمریکایی‌ها با برخی از اظهار نظرهای نادرست و دادن اطلاعات غلط به دنبال تخریب چهره ایران است.

وی با اشاره به نوع تعامل ایران با چین خاطرنشان کرد: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران از ابتدا و طبق قانون اساسی حمایت از مسلمانان در نقاط مختلف جهان بوده است و این سیاست همچنان باقی است و با قوت ادامه دارد. ما در جریان تماس‌هایی که با شریک بزرگ خود چین داشته‌ایم، در این خصوص با آن‌ها صحبت کردیم و می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که اگر مشکلی وجود دارد در حل مشکل تاثیرگذار باشیم و به ایجاد آرامش کمک کنیم و ما این اقدامات را خارج از هر گونه فضاسازی که دیگران می‌خواهند در راستای تحریک ایران یا شرکای ایران انجام دهند، پیگیری می‌کنیم و اقدامی که آقای پمپئو انجام دادند، در راستای مساله‌ای است که به آن اشاره کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حفظ امنیت سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با توجه به حمله‌هایی که به برخی از این سفارتخانه‌ها انجام شده و اینکه وزارت خارجه در ایام سوگواری امام حسین چه تدابیری برای حفظ امنیت نمایندگی‌های ایران انجام داده تا آن‌ها بتوانند مراسم عزاداری برگزار کنند، ادامه داد: همیشه اکثر نمایندگی‌های ما در نقاط مختلف دنیا در ایام مشخصی مثل آیام عاشورا و یا ماه رمضان و دیگر ایام مذهبی مراسم‌هایی را برگزار می‌کنند که این موضوع شامل آیین‌های ملی نیز می‌شود. بنابراین برگزاری مراسم عزاداری در سفارتخانه‌ها موضوع جدید نیست و امسال نیز این مراسم برگزار می‌شود و ما هیچ گونه نگرانی در مورد تعرض به نمایندگی‌هایمان در خارج از کشور و کسانی که در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند نداریم. کشورهایی که سفارتخانه‌های ایران در آن قرار دارد وظیفه حراست از اماکن دیپلماتیک را بر عهده دارند. نمایندگی‌های ایران از امنیت برخوردار هستند و ما نگران هیچ مساله خاصی در مورد برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعا در نمایندگی‌های خود نیستیم.

وی ادامه داد: از یک یا دو حادثه که در مورد نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در شرایط خاصی رخ داده است نمی‌توان این جمع‌بندی را داشت که نمایندگی‌های ایران از امنیت برخوردار نیستند.

وی همچنین در مورد آخرین روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با حفظ برجام و برخی از تحلیل‌ها در ارتباط با اینکه هنوز اروپایی‌ها تضمین‌های لازم را به ایران در ارتباط با این توافق بین‌المللی نداده‌اند گفت:‌ تصور من این است که ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم. تماس‌ها و گفت‌وگوهای ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. طرح‌های قبلی که تا حدی قابل اجرا نبود یا از تضمین‌های لازم برخوردار نبود از دستور کار کنار گذاشته است و طرح‌های جدید در حال بررسی است، مکانیزم‌هایی که بتواند به نوعی به همکاری‌های ایران و اروپا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، ادامه دهد تماس‌ها بین ایران و کشورهای اروپایی ادامه دارد. با سرعت بیشتری در حال حرکت هستیم. مسیری که در حال طی شدن است مسیر درستی است.

وی همچنین با بیان اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیداری بین وزیر خارجه ایران و وزیران خارجه 1+4 در نیویورک برگزار شود و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای انجام آن صورت گرفته گفت: امیدواریم با توجه به برگزاری این نشست بتوانیم به مراحل نهایی‌تر ورود پیدا کنیم. البته باز هم کمی باید صبور بود و منتظر ماند و دید که روند به چه سمتی می‌رود. البته امیدوارم طرح‌های جدیدی که مطرح شده موجب رضایت ایران قرار بگیرد و بتواند تضمین‌های لازم را برای تهران رقم بزند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اروپایی‌ها تاکنون اقدام عملی در ارتباط با موضوع حفظ برجام انجام نداده‌اند صحبت‌های ظریف در ارتباط با این موضوع از هشدار به اروپایی‌ها به سمت تهدید اروپایی‌ها سوق داده شده که نمونه اخیر آن را در گفت‌وگوی آقای ظریف با مجله اشپیگل دیدیم و از دیگر سو به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها با وقت کشی به نوعی می‌خواهند صبر ایران را لبریز کنند تاکید کرد: من با برداشت شما موافق نیستم. در روابط خارجی و دیپلماسی بر اساس ضرورت می‌توان دیدگاه‌های مختلفی را بیان کرد.

بهرام قاسمی با بیان اینکه ایرانی‌ها ملتی صبور هستند، تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که با درایت و مدیریت لازم این مقطع پیش رو را طی کنیم و امیدواریم که به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
ارتباط اقاي كري و ظريف مذاكره مورد علاقه اقاي ترامپ بوده سياه نمايي ترامپ است كه ميگه خبر ندارم كري ادم كاركشته ايه با پامپيئو هماهنگ بوده و همه چي اماده است تا امريكا مجددا" به برجام برگردد. دولت عمان نقش اساسي داشته .دلار 5تومن سكه دو تومن .بورس منفي5درصد . اپارتمان متري دوزار
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
باسلام
مگر سخنگو نباید دیدگاه رسمی یک مجموعه را بیان کند؟
پس چرا سخنگوی محترم مدام می گوید تصور من این است؛ به هر حال اگر رئیس جمهور می خواهد به نیویورک برود و یا ارتباطی میان حادثه سفارت در بصره و پاریس وجود ندارد، چرا سخنگو از مراجع ذیصلاح کسب صلاح نمی کند تا تصور شخصی اش را بیان نکند؛ آیا تصور شخصی ایشان باید برای ما مهم باشد؟
قصه های دولت تدبیر و امید ادامه دار است...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
روحانی به عنوان نماینده ما باید با ریس جمهوری امریکا ملاقات کند و مسائل فی مابین را رفع و رجوع کند.
روحانی باید بر اساس منافع ما مردم تصمیم گیری کند نه بر اساس منافع تعداد کمی که نقاب های دروغین بر چهره دارند.
این تعداد کم هیچ مشکلی با امریکا ندارند مگر به خطر افتادن منافع دنیوی شان.
ناشناس
United States
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
اشتباه بزرگ که چی بگه تو انجا
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین