bato-adv
کد خبر: ۴۱۷۳۷۲
واکنش های تند به ادعاهای یک جامعه شناس درباره فحشا در قم

جنجال سخنان ابراهیم فیاض درباره قم

هفته گذشته انتشار پوستری درباره تبلیغ چند همسری و آموزش آن جنجالی بزرگ در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی به پا کرد. مؤسسه‌ای در قم به نام «حیات حسنی» کلاس‌های آموزشی در تهران و اصفهان برای آموزش چند همسری به راه انداخته است که تصاویر تبلیغات این موسسه بازتاب وسیعی یافت.

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

جنجال سخنان ابراهیم فیاض درباره قمفیاض از جامعه شناسان اصولگراست که حامی محمود احمدی نژاد بود

 
فرارو- اظهارات یک جامعه شناس درباره آموزش و تبلیغ چندهمسری که توسط موسسه‌ای درقم پیگیری می‌شود، موجب که شد روز جمعه دادستانی قم پرونده‌ای برای او تشکیل دهد. پیش از آن اعتراض‌هایی از سوی برخی محافل قم نسبت به سخنان ابراهیم فیاض مطرح شده بود.

به گزارش فرارو، علی اصغر سلطانی معاون دادستان قم با اشاره به اظهارات حاشیه ساز یک جامعه شناس نسبت به شهر قم گفت: "پیرو گزارشات و شکایات واصله تشکیل پرونده قضایی برای این فرد تشکیل شده‌است."

خبرگزاری رسا روز پنجشنبه گزارش داد که تعدادی مردم قم در نامه‌ای رسمی به دادستان قم از ابراهیم فیاض شکایت کرده اند. خبرگزاری رسا بدون اشاره به هویت یا تعداد شاکیان نوشت که در این نامه اظهارات فیاض "توهین‌آمیز و بی‌پایه و اساس" تلقی شده است.

در نامه شاکیان ابراهیم فیاض آمده است: "آقای ابراهیم فیاض با نسبت صریح دادن امر فاحشگی به زنان محجبه‌ی قمی بدون مقید و محدود کردن موضوع مرتکب موضوع ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی شده و، چون در این گفتگو بدون رساندن هدفی فقط به فاحشگی زنان ناشی از عملکرد آقایان در قم اشاره نموده، لذا قصد اضرار به مردم عفیف و شهیدپرور قم با اظهارات کذب و خلاف حقیقت داشته که مصداق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی است."

نویسندگان این نامه به علت آن چه "تشویش اذهان عمومی و ناامن کردن فضای ذهنی مومنین ایران نسبت به مردم شریف قم" نامیده‌اند، خواستار "اشد مجازات" برای این استاد دانشگاه شدند.

پس از اعلام شکایت از فیاض و تشکیل پرونده برای او، این جامعه شناس در گفت و گویی اظهار کرد "صحبت‌هایم را دادگاهی کردند، باید بروم و در دادگاه جوابگو باشم. خبر شکایتم را در خبرگزاری‌ها دیدم. "

او در پاسخ به این سوال که ادعایش بر چه مبنایی بوده، گفت: «در دادگاه جوابگو هستم و تا زمان دادگاه صحبتی نخواهم کرد.»


جنجال سخنان ابراهیم فیاض درباره قمپوستری که هفتهخ گذشته جنجالی بزرگ ایجاد کرد

فیاض چه گفته بود؟

هفته گذشته انتشار پوستری درباره تبلیغ چند همسری و آموزش آن جنجالی بزرگ در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی به پا کرد. مؤسسه‌ای در قم به نام «حیات حسنی» کلاس‌های آموزشی در تهران و اصفهان برای آموزش چند همسری به راه انداخته است که تصاویر تبلیغات این موسسه بازتاب وسیعی یافت.

بسیاری از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس نسبت به این تبلیغات واکنش نشان دادند. تحلیلگران و کارشناسان زیادی به بررس ماجرا پرداختند که یکی از آن‌ها ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه بود. فیاض با رد وجود "چند همسری" در اسلام ادعا‌های تندی درباره پشت پرده تبلیغات آن مطرح کرد.
 

جنجال سخنان ابراهیم فیاض درباره قم

ابرهیم فیاض کیست؟

ابراهیم فیاض متولد۱۳۴۲ در کازرون است. او پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی و دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران است. فیاض مدرک کارشناسی را در رشته جامعه‌شناسی در سال ۷۲، کارشناسی ارشد را در رشته مردم‌شناسی در سال ۱۳۷۴، دکتری را در رشته فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۱ و دکترای دیگری نیز در همین رشته (فرهنگ و ارتباطات) از دانشگاه امام صادق (ع) ۱۳۸۷ اخذ کرده‌است.

فیاض چندی پیش به عنوان مدیر گروه مردم شناسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی منصوب شد.

او جامعه شناسی اصولگراست و از حامیان محمود احمدی نژاد در دولت نهم و دهم بود. فیاض بیش از هرچیز شهرتش را مدیون اظهار نظر‌های جنجالی اش درباره مسائل مختلف کشور است.

او منتقد مواجهه ایران و غرب است و این نوع از مواجهه را از ابتدا اشتباه می‌داند و اظهار می‌کند که ما به هیچ وجه غرب را نفهمیده‌ایم، زیرا بر روی سرشاخه نشسته و بحث می‌کنیم و هیچ وقت به ریشه‌های آن توجه کافی و وافی نداشته‌ایم.

فیاض در گفتگو‌های مختلف، شهید مرتضی مطهری را غرب‌گرا و «دچار مدرنیسم اسلامی» دانسته و معتقد است مطهری «در غرب گیر افتاد و نتوانست از غرب خارج شود.» این اظهارات با واکنش علی مطهری مواجه شد. فیاض همچنین معتقد است آثار عبدالکریم سروش در ادامه آثار مرتضی مطهری است.

فیاض در مورد بسیاری از مسائل سخن می‌گوید، از فرهنگ و جامعه گرفته تا سیاست و فلسفه و نقد فیلم.

با این حال جنجالی‌ترین اظهار نظر فیاض در سال ۹۱ مطرح شد. او در سخنرانی گفت: «امروزه شاهد رواج ازدواج‌های موقتی هستیم که بدون خواندن صیغه صورت می‌گیرد و در واقع این‌ها دوست دختر، دوست پسرانی هستند که دوستی آن‌ها به بهانه ازدواج انجام می‌گیرد. طبق فتاوایی مثل فتوای حضرت امام خمینی این افراد عملاً زن و شوهر هستند، چون قصد و نیت ازدواج در آن‌ها وجود دارد، ولو این که صیغه محرمیت بین آن‌ها خوانده نشده باشد. دختر و پسری که با هم غذا بخورند با هم محرم می‌شوند، یعنی اگر پسری، دختری را به خوردن ساندویچ یا آبمیوه دعوت کند، با هم محرم می‌شوند.»

انتشار این سخنان واکنش‌های تندی برانگیخت. فیاض چند روز بعد در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت که حرف‌هایش تحریف شده‌است و سخنش ناظر به قصد و آهنگی است که دختر و پسر با وجود تمام شرایط ازدواج دارند و به وجه ازدواج با هم هستند، اگر چه صیغه موقت مثلاً به زبان جاری نشود، می‌توان گفت که به هم محرم هستند.
 

واکنش به سخنان فیاض

در کنار واکنش دادستانی قم و نامه جمعی مردم این شهر درباره سخنان فیاض بسیاری نیز در شبکه‌های اجتماعی به این سخنان واکنش نشان داده اند. برخی از او حمایت کرده اند و اعلام جرم علیه او را زیر سوال برده اند و برخی دیگر هم معتقدند سخنان او درباره وضعیت شهر قم درست نیست.

سعید ابراهیمی که یک روحانی و از فعالان فضای مجازی است در این باره می‌گوید: «اینکه بخواهیم نظر یک کارشناس را به جای حل و ارزیابی در میز گفتگو و کرسی علمی به میز محاکمه و دادگاه بکشانیم در واقع در حال احیای سنت قرون وسطایی هستیم.»

وحید هِروآبادی هم که یک روحانی منتقد به حساب می‌آید معتقد است: «با اعلام تشکیل پرونده قضایی برای فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران به دلیل اظهاراتش درباره وضعیت قم احتمالا ابراهیم فیاض به عنوان اولین متهم توهین به شهر در طول تاریخ بشریت محاکمه خواهد شد!»

کارشناسان حقوقی نیز معتقدند که اعلام جرم دادستان قم مشکل دارد، چرا که ابراهیم فیاض ساکن تهران است و در تهران این اظهارات را مطرح کرده و دادستان قم نمی‌تواند راسا اعلام جرم کند، این کار باید توسط دادستانی تهران صورت گیرد.

برخی از کاربران نیز معتقدند سخنان فیاض از سر درد بوده و باید به آن توجه کرد. یکی از این کاربران نوشته است "ابراهیم فیاض استاد انقلابی و حزب الهی است و اگر چیزی می‌گوید از سر درد دین و جامعه انقلابی است نه توهین و تخریب، حرف‌های فیاض را باید عالمانه شنید و بررسی کرد نه ژورنالیستی به تکفیر و تقبیحش پرداخت. البته آقای فیاض مراقب هر سخن جایی... باشند تا ضد انقلاب سوء استفاده نکند."

اما انتقادات تندی هم علیه این استاد دانشگاه مطرح شده است. از جمله کاربری خطاب به فیاض نوشته است "عزیز نسبتا محترم چرا حرفتو مزمزه نمیکنی تا اینجوری اسیر حرفت نباشی و حالا بخوای بدویی تا گندتو درست کنی. بفهم چی میگی. بفهمممممم. ابراهیم فیاض نباشیم."

کاربران دیگری عنوان کرده اند که سخنان فیاض "غیرمنطقی" و به خاطر "هوای نفس"بوده است.
 
bato-adv
ناشناس
Australia
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
حکایته قدیم به یه نفر گفتند تهران پول ریخته طرف اومد تهران از اتوبوس که پیاده شد یه صد تومنی جلو پاش افتاده بود گفت امروز که خسته ایم از فردا میاییم جمع میکنیم فردا آمد ن همانا و پول پیدا نکردن همان. حکایت این دوست عزیزه که این مطالب را گفته
خانمی از قم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
سلام من خانمم و‌ساکن قم، اینکه فحشا تو قم زیادشده درسته ،ربطی ب چادری بودن نداره چادر تو قم یه فرهنگ شده ک همه میپوشن مثلا من خودم ب اجبار همسرم میپوشم؛ یا از ترس اینکه پشت سرم‌ون حرف بزنن، البته هستن کسانی که بااعتقاد میپوشن ک قطعا م‌وارد دیگه هم رعایت میکنن؛ من بانظر اقای فیاض موافقم اینکه چندهمسری رواج فحشاست، میدونید چرا؟ رابطه ضربدری ک غرب داره ترویج میکنه یعنی یک مرد با چندزن ارتباط داره همزمان، حالا غیرشرعی! چندهمسری هم یعنی همین مرد چندتا زن تو‌خ‌ونه داره و رابطه داره باهاشون؛ ضمن اینکه هیچ زنی قلبا دوست نداره زن دوم سوم و... باشه حتا کسانی ک‌بالصلاح فاحشه هستن... اما شرایط لابد مجبورشون میکنه زندگی زن اول بهم بپاشن بچه ها اسیب میبینن خانواده ها؛ قبح کار میریزه.. زن اول بهم میریزه و دیگه اون زندگی نیست.. شایدم طلاق بگیره اونوقت اون زن طلاق میگیره و شاید بره دنبال.... متاسفم که از دین اسلام فقط این چیزهاش تبلیغ میشه ک‌اصلا معلوم نیست درسته یاغلط... دزدی غیبت و.... ول کردن چسبیدن به زن اول و‌دوم.. این موسسه باید پلمپ بشه نه اقای فیاض دستگیر بشه بخاطر ازادی بیانش... التماس کمی تفکر..
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
یک جامعه دموکرات و آوانگارد جامعه ای است که مردم به سبک زندگی و منش و افکار دیگران احترام بگذارند.این تعریف یک جامعه آرمانی است.
فردی معتقد به مجردی است و تاهل را نمی پسندد
دیگری مایل به ازدواج سفید است
فرد دیگر به تک همسری معتقد است و افراد دیگری هم سبک زندگی چند همسری را می پسندد
و حتی سبک های زندگی دیگر ....
هر کسی مسئول زندگی خویش است و دیگران حق ندارند افکار و عقاید و سبک زندگی او را نادرست بدانند و با نگاه سخیف به او و عقایدش نگاه کنند.
دنیای امروز دنیای پلورالیسم و چند صدایی است و باید به آراء و عقاید هم احترام بگذاریم.
در دنیایی که همجنسگرایی در بسیاری از کشورها کاملا قانونی است باید به چند همسری هم به عنوان یکی از سبک های زندگی نگاه کرد و باید به این سبک زندگی هم احترام گذاشته شود.این شیوه تفکر عین روشنفکری و آوانگارد بودن است و معتقدم هر فردی حق دارد سبک و شیوه زندگی خود را انتخاب کند و حتی تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
اگر قار به این نباشد که جامعه شناس جوامع را بررسی کنند پس چه جای این رشته در دانشگاه است ولی هرروز گفته می شود در تهران کلاهبرداری ودزدی وفساد غوغا می کند ایا ده میلیون تهرانی ناراحت می شوند که به ما توهین شده است
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
خوب از شدت فقر صیغه میشن صیغه هم که در قم رایج هست به جای کار آفرینی برای زنان اونا رو تشویق می کنن صیغه بشن
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۵
یک قمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
اولا به عنوان یک قمی درخواست می کنم پروژه ای تحقیقی در موضوع مطرح شده توسط دکتر فیاض راه اندازی شود. شاید حق با او باشد. بیشتر نمی توانم توضیح بدهم. ثانیا چرا در رزومه فیاض ننوشته اید که او طلبه بسیار فاضل و درسخوان حوزه قم و مدرسه علمیه رضویه است که درس خارج را هم گذرانده و سال ها در مجله پگاه حوزه قلم زده و مقاله یا سرمقاله نوشته است. ثالثا ایشان قطعا در دفاع از مردم قم این حرف را زده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
فیاض دروغ میگه برید آمار گوگل را نگاه کنید که چقدر واژه های جنسی جستجو کرده اند و رتبه ی چند در ایران دارند تازه این منهای افرادی است که با فیلتر شکن وصل میشوند
یک قمی دیگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
به عنوان یک قمی میگم.... حرفهایی که این آقا زده، مصداق بارز هست برای ترویج و اشاعه فحشا.... البته معتقدم به خاطر مطرح کردن خودش به آب و آتش زده..... چنین حرفهایی را ببینیم درباره ناموس خودش هم قبول داره... مثلا اگ ناموس خودش کنار ماشینی ایستاد و راننده ماشین، درباره ناموس خودش، همین حرف رو زد، عکس العملش چیه......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
به عنوان رائری که گاها به قم می روم حرف فیاض را صد درصد تایید می کنم. توهین هم اینجا اصلا موضوعیت ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
اگردرحوزه درس خوانده واین اباطیل را سرهم کرده واقعاجرم اومضاعف است.اولین خصلت یک عالم وبویژه طلبه اندیشه محوری ووزانت درسخن ورفتاراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن آئینه بشکستن خطاست

نیازی به راستی ازمائی سخنان ایشان نیست ، ما مردم شهرهای دیگر هم در حافظه مان قضیه مسمومیت شدید ناشی از مصرف مشروبات حاوی الکل سمی در سالهای اخیر در قم و میزان بالای طلاق در این شهر ووو را هم به مدد وب و محیط مجازی می دانیم .
بجای بگیر و ببند و ایجاد سکوت گورستانی ، اینقدر روی اعصاب و روان مردم که به فقر و نابودی کشیده شده اند نباشید ، جوان ها نا امید مطلق هستند ، اکثرا به فکر فرار از مملکتند ، به فکر چاره دردهائی که اغلب حاصل عملکرد اشتباه خود شما است باشید . با این وضع باید جدا برای آینده این مملکت نگران بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
البته اینکه در دوشهر مقدس مشهد و قم نرخ بالایی از جرم جنایت و فساد را شاهد هستیم شکی نیست ولی نظر این بنده خدا که حزب الهی هم هست متاسفانه درست است !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
اگر تو جامعه کسانی هستن به فکر افراد چند همسری هستند که بر اثر شکم سیری دست به چنین کاری میزنند چرا به فکر جوانانی نیستند که پول حتی یک جلسه مشاوره ازدواج را ندارند... جمله لطفا مسئولین نباشیم بیشتر از این خبر صدق میکنه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
توهین به مردم قم؟
فحشا در قم هم وجود دارد که کم هم نیست مثل دیگر شهرها که عموما هم از سر فقر و نداری است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
طبق آخرین آمارها شهرهای قم و مشهد بالاترین آمارفحشا و طلاق را در ایران دارند برو تحقیق کن برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
ایشان منشافقردرقم را فقر...ندانست بلکه دلیل را مطالب واضح البطلان مانندحمله به ازدواج موقت و...دانست چراایشان به روابط خلاف قانون وشرع مانندزناورفاقت های ....حمله نمی کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
اثبات شیء نفی ماعدا نمی کنه. به این معنا نیست که زنا و روابط عاطفی با نامحرم خوب هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
1- اینکه مدعی استادی باشی و بدون و یا با اطلا ع به مردم شهری تهمت بزنی این یک گناه بزرگی است . ما از امیر المومنین علی (ع) بایستی یاد بگیریم که ابروی مردم را حفظ کنیم
2- اگر موردی و موضوعی را می خواهی طرح کنی و مشکلی را حل کنی از مجاری قانونی و درست آن باشد .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
بنده خدا خوابی مملکت رو فحشا گرفته دنبال مدرک میگردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
این مجاری قانونی رو خوب اومدی !!!
به عنوان مثال بنده15 ساله سابقه کار دارم طبق قانون باید با تورم دستمزدم بالا بره حالا از کدام مجاری قانونی باید اقدام کنم ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
مجاری قانونی حل معضلات و اسیب های اجتماعی را معرفی بفرمایید ممنون خواهم شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
منظور این بنده خدا از مجاری قانونی لابد همون شماره ای هست که داسرای ارشاد نعرفی کرده تا ناهنجاری ها را معرفی کنید. یعنی برخورد با معلول یعنی جاسوسی مردم علیه همدیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
گفته های دکتر فیاض را باید بعنوان یک جامعه شناس تحلیل کرد هر چند برخی نظرات ایشان درست نباشد اما دادگاهی کردند افراد فقط مسئله اساسی که شرایط جامعه است را پنهان میکند لذا ضمن تذکر به آقای دکتر فیاض و توجه به برخی فتوای نادرست ایشان و محرم خواندن افراد بدون فرآیند تعریف شده در ازدواج در اسلام پیشنهاد میشود ایشان درس خارج اقای جوادی آملی را که مربوط به نکاح است مطالعه تا نکاح و محرمیت برای ایشان دقیق تر تعریف شود .
ناسناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
واقعآ برای خودم متاسففم کسانی که حرف حق را در جامعه می زنند باید محاکمه شودند .یک کمی هم دوربر خود را بهتر برسی کنید .تاببینید چه خبره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
ضمن احترام بتمام حرفای علمی سخنان ایشان درمورد ازدواج موقت و...خیلی عامیان ودور از واقعیت بوده است یک متخصص درحوزه غیرتخصصی خودنباید دخالت کند...
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
19:41 تخصص اقا جامعه شناسیه به نظر شما فیزیکدان باید اظهار نظر کنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
البته بیراه نگفته خیلی ها در لقای حجاب فاحشگی میکنن مخصوصا شهرهای مذهبی
Hasan
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
تبلیغ فحشا به روش قانونی از سوی مدعیان جامعه شناشی فاجعه است .یک نفر ازش بپرسه زن خودش حاضر چندتاهوو روتحمل کنه ؟ بعد ذرت بزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
داداش. اصلا معلومه نخونده نظر داده ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
هر کی زن دوم بشه فاحشس ؟؟
خاک تو افکارت
مموت
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
لطفا عاملین مونوریل چند هزار میلیاردی قم رو هم محاکمه کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
گفته فاحشه های قم به دلیل صیغه آقایان است آقایان منظورش روحانیت یا حتی مراجع نکته بعدی صیغه حلال خداوند با فاحشه گری و زنا برابر دانسته بعدم تعمیم کلی به مردم شهر قم خیلی ها از شهرستان ها و تهران جاهای دیگه به قم میآیند یکی دو مورد دیدی که نمیشه به مردم کل یک شهر تعمیم داد مثلا استاد دانشگاه نظریه پرداز مملکت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
صیغه حلاله.دو طرفم راضی اند به این کار
خیلی از کسایی که از صیغه بدشون میاد روابط آزاد و بی قیدو کاری ندارن و حلال میدونن
سلطانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
اگه میشه بخاطرتوهین به مردم شهرشکایت کرد.خیلی ازشهرهاهم بایدشکایت کنند بخاطرتوهینها وتهمتهایی که بهشون زده شده.
علی
United Arab Emirates
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
بنظرم در ابتدا باید متن کامل سخنان این استاد دانشگاه را مطالعه کرد و بعد با تبیق آن با مصادیق جرم مقایسه و سپس ابراز نظر کرد. با لا بودن آسیب های اجتماعی در شهر قم بر کسی پوشیده نیست و آمار جرم،فساد و جنایت موجود در شهر قم (که کتمان و پنهان کردن آن تاکنون نتوانسته هیچ دردی را دوا کند)به هیچ وجه شایسته و زیبنده این شهر که ثلاله ائمه اطهار را در خاک خود نهفته دارد نیست.
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
شهر ثلاثه ائمه اطهار دار باید در محاکمه کردن افراد، تفاوتی قائل نباشه، نه اینکه هر کسی رو سلیقه ای و منظوردار محکوم کنه؟!؟؟!؟!!؟
ناشناس
France
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
مردم شناسی و جامعه شناسی دو رشته ی متفاوت در حوزه ی علوم اجتماعیند، بالاخره ایشان مردم شناسند یا جامعه شناس یا متخصص ارتباطات؟ کلا علوم اجتماعی ایران عقیمه ، فرقی هم نمیکنه جامعه شناس مردم شناسی بکنه یا مردم شناس جامعه شناسی، فعلا در مملکت ما در خم کوچه ی علم الاجتماع نحله ی ابن خلدون.گیر کردیم، و پزشکان و مهندسان و حتی سلمونیا های ما بی شناخت حوزه های تخصصی این علوم جامعه شناسند ،حالا این طفلی یه اظهارات مصلحانه ی اجتماعی کرده، والله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
فکر نان شب خطر دارد مردم را غیرتی کرده و از اصل قضیه دور نکنید
زیاده خواران دنبال تجدید هستند؟
یک زلزله کوچک بافت مسکن کشور را نشان می دهد خجالت اور است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
خودت فهمیدی چی گفتی ؟همه چی رو ربط میدین به نان و آب ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
ایشان درس گفتن چرا جامعه مافاحشه پرور و فاحشه پرست شده بابا راس میگه عینکتونو بزنیدخیابان هاروفضای مجازیو محیط های کاریو و....ببینید بعد این بنده خدارو دادگاهی کنین
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
با جلب و ایراد اتهام فقط برای گفتن نظرات مردم ایجاد ترس میشود و این کار درستی نیست .بهتر بود این استاد دانشگاه را با کلمات بهتر خطاب قرار میدادن نه این که بگویند( طبق فلان ماده و قانون گفته های ایشان جرم است) به این کار نمی گویند مردم سالاری دینی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
چطور خطاب کنن؟؟
ای استاد فرهیخته بزرگوار .ای مایه ی فخر مللکت ممنونیم به ما تهمت فاحشگی زدی .مرسی که هستی استاد .خوبه ؟؟؟
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
سلام
قمی نیستم مشهدی هم نیستم
اما لازم نیست که برم تا ببینم دیگه همه حرف قم و مشهد رو می زنند، تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. همه محجبه ها شکی نیست که اینطوری نیستند و باید فرق گذاشت بین فساد و حجاب واقعی ولی وقتی خیلی چیزها از روی ریا انجام میشه فساد هم خودش رو زیر حجاب مخفی می کنه تا ازادانه گسترش پیدا کنه.
هموطنان قمی و مشهدی برای جلوگیری از گسترش این فساد به جای مخفی کردنش باید به فکر جدا کردن راه خودشون از فساد باشند با شکایت از کسی که حرف می زنه فقط روی فساد چادری انداخته میشه که فقط چند روز بوی فساد رو کنترل می کنه بعد بوش از زیر حجاب بیرون خواهد امد و کل جامعه هزینش رو پرداخت خواهد کرد.
حضرات آیت‌الله های قم نشین هم دست به کار بشوند به جای گسترش چند همسری و صیغه، کاری کنند جوانان بتونن تشکیل زندگی بدن تا کسی مجرد نمونه که به فکر شوهر دادنش به یه پیر مرد پولدار صد ساله باشن.
با تشکر
مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
من مشهدیم . صیغه دختران فقیروجوان مشهدی توسط آقایان و عراقیان اوضاع فحشا رو در مشهد بیشتر کرده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
قمی هستم
این خبرها نیست؛ قم هم مثل باقی شهرهاست با این تفاوت که متأسفانه هر از گاهی فاحشگانی که از شهرهای دیگر مهمان ما می شوند را هم داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
قم هم مثل شهرهای دیگه اس. چشم داشته باشید حقیقت را می بینید. مشکل فحشا تو سوئد هم هم هست. اصل حرف ایشون را اینجا ننوشته احتمالا فرارو ترسیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
مگر پیامبر ص اسوه حسنه نیست؟
مگر خود پیامبر ص در حدیث ثقلین نفرمودند که از سنت و قرآن و عترت من تبعیت کنید تا رستگار شوید؟
وقتی پیامبر ص و ائمه اطهار ع چند همسری را نهی نکردند و حتی خودشان به آن عمل کردند و وقتی جواز چند همسری توسط خداوند صادر شده و کاملا مستند در قرآن ذکر شده مخالفت با آن بی معنی است.متاسفانه اسلام را افرادی که خود را روشنفکر دینی می دانند(از جمله همین آقای فیاض) جعل و تحریف میکنند و آیات صریح قرآنی و سنت پیامبر ص و ائمه اطهار ع را برنمی تابند و اسلامی را دوست دارند که منطبق بر خواسته های شخصی آنهاست.اسلام همین است و اینکه بخشی از آن را که به نفع ماست بپذیریم و بخش های دیگر را نپذیریم یک اسلام ناقص است و نوعی شرک خفی به شمار می رود.جامعه ای که آیات و دستورات خدا را نقد میکند و آنرا نمی پذیرد و عنادورزی میکند دقیقا جا پای ابلیس گذاشته و محکوم به نفرین الهی است.ابلیس هم بر سر دستورات الهی عنادورزی میکرد و دیدگاه خدا را نقد میکرد.جامعه ای که از دستورات خدا و ائمه اطهار دوری کند محکوم است به همین بلاهایی که بر سرشان آمده است.بی برکتی و از صبح تا شام دویدن و به جایی نرسیدن عذابی است که بر سر مملکت ما آمده است و دلیلی ندارد جز پشت کردن به دستورات الهی و مسخره کردن و توحش نامیدن آیات الهی و سیره نبوی(العیاذبالله) و از این ها بدتر هم بر سر این مملکت خواهد آمد مگر توبه کردن و به صراط مستقیم آمدن و از گمراهی نجات پیدا کردن.یا حق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
جناب مسلمون معتقد و عملگرا.جواز چیزی باعث ثواب و خوب بودن اون عمل نمیشه.طلاق هم حلاله و مجازه.هرچیزی حد و اندازه و شرایطی داره.اسلام احکام اولیه و ثانویه داره.همین قرآن احکام و آیات ناسخ و منسوخ داره.خواهش می کنم به خاطر هوای نفس قرآن و احادیث رو تفسیر به رای نکنید.موضوع چند همسری واقعا لازمه تو شرایط الان جامعه تو بوق و کرنا بشه؟ براش موسسه بزنن و تازه هدف از اون رو رفع نیاز سوپر ملیاردرها باشه.چرا دنبال کاری نمیرید که هم مجازه و هم ثواب داره؟ چرا درباره سکوت بجا و کمک کردن به برادران مسلمانت تو امور زندگی آیه و حدیث نمیاری؟مشکل الان مملکت و مسلمونای ما چیه؟ چرا به جای حل درست مشکلات بازم مشکلات تازه به وجود میارید؟شما به زور آیه و حدیث می خواید بقیه رو با خودتون همراه کنید و هر کی همراهتون نباشه لابد مومن نیست؟ وقتی خود خداوند میگه ننیتونید عدالت رو برقرار کنید جناب مومن شما چی میگی این وسط؟ اون دنیا چطور میخوای جواب فلبهای زخم خورده زنی رو که دست کم گرفتیش و به زور و رودربایستی ازش اجازه گرفتی رو بدی؟ فکر اینحا رو کردی؟ کسی حکم خدا رو رد نکرده ولی حکم واجبی نیست که اگه انجام نشه جهنمی بشه کسی.ولی امثال شماها با اصرار بیجا و وهن دینتون بهتره توبه کنید.خدا عاقبت همه مارو ختم به خیرکنه
ناشناس
United States of America
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
عزیز. زمان محمد (ص) هم ماشین و موبایل و هواپیما هم نبوده. هر مبحثی ظرف مکانی و زمانی داره. تاریخ و جغرافیا رو برای همین می خونیم. آب و هوا و شرایط اقلیمی و فرهنگی و نژادی هر نقطه از دنیا رو تابع یه اصولی کرده. همونطور که شما در کشورهای اسکاندیناوی یا قطب شمال نمیتونی روزه بگیری چون اصلا آفتاب کاملا غروب یا طلوع نمیکنه، در مورد امری که ۱۴۰۰ سال پیش اون موقع پیامبر اسلام صلاح دیدن نمیتونی برش داری بیاری به زمان حال. مثل این میمونه که الان شما غبر از شیر بز و خرما و نون خشک چیز دیگه ای نخوری، با صابون و شامپو تنت رو نشوری، تلویزیون نبینی، با موبایل و تلفن حرف نزنی، با شتر هم بری سر کار بیای جون ۱۴۰۰ پیش تو صحرای حجاز همه این کار رو میکردند. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
دوست عزیز شما به عنصر زمان و شرائط زمانی و مکانی افعال بزرگان هم اعتقادی دارید؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
اولا ایشون به مردم قم توهین نکرده
حتی به اون افراد تن فروش هم توهین نکرده
ایشون اعتقاد داشته برخی برای ارضای جنسی یه خانم رو صیغه میکنه و در ازای یک شب یا چند ساعتی به این خانم پول داده و مزه پول رفته زیر زبون اون خانم ها و حالا روزانه با چند نفر همبستر میشن. این کیس ها در همه شهرها هستن، عوض اینکه بری تن فروش رو پیدا کنید و ببینید واقعا دردش چی هست افتادید به جون کسی که گفته تو قم تن فروش داریم؟ الان اگر هزار نفر بیان شهادت بدن تو قم یک تن فروش هم نداریم آیا چیزی از واثعیت کم میشه ؟
هم وطن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
عده ای به دلیل بی عدالتی بی توش و توان شده توان ازدواج نیافتند. دیگرانی هم که از راه این بی عدالتی ها پولدارتر شده اند به جای کمک به عدالت با فراهم نمودن ازدواج پسران و دختران مجرد، تصمیم گرفته اند دختران یا زنان بیشتری را به عقد خود درآورند . و حال آنکه اگر شرایط عادلانه می بود تقریباَ همه دختران و پسران از تجرد درمی آمدند.
تصور بفرمایید گروهی از مردان گروه دیگر را فقیر نمایند تا نتواند به همسر مناسبش برسد. حالا این گروه اول می خواهد از دختران بسیارِ در صف انتظار، تعداد بیشتری را به کابین خویش برند. گیرم که توانستند چنین کنند؛ با پسران مجرد چه باید کرد ؟ آری در سنت پیغمبر چند همسری هست. آمنا و صدقنا... اما باید دید آیا مدافعان سنت که تا به این لحظه پنهانی و به دور از چشم همسر اولشان زن دوم یا سوم می ستاندند، اکنون قصدشان صرفا موجه سازی و ایجاد جریان برای متقائد ساختن قاطعانه همسرانشان نیست؟ باید به هوش باشیم.....
ناشناس
Finland
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
شماها محشرین! یه صفحه حاشیه نوشتین بدون اینکه اشاره کنین که در مورد این موضوع چی گفته ! مردم هم کامنت گذاشتن!!
اما گذشته از همه اینا این موسسه اسم با مسمایی انتخاب کرده: :حیات حسنی"!
حیدر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
برای شفاف سازی ابتدا در یک مناظره تلویزیونی دکتر فیاض با مخالفان بحث کنند و در صورت لزوم اعتراف تلویزیونی ایشان پخش شود.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
برخی ازدادستان ها با ارعاب شهرو ‌ندان و شکایات مهندسی شده تیشه به ریشه امنیت اجتمائی نز نکند.
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
کاش برای اختلاس گراها و رانتخوارها و چپاولگران مال مردم به این سرعت پرونده تشکیل بشه!!!!!!!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
قرآن و پیامبر درباره ربا و سوء استفاده از بیت المال هم گفته اند ! چرا هیچ اتفاقی نمی افته ، 40 ساله بصورت رسمی ربا و اختلاس و... وجود داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
ربا به صورت رسمی وجود داره دربانک های ایران و همه علما و مراجع قم هم مطلع هستند ولی هیچ اقدامی انجام نمی دهند.
ناشناس
United States of America
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
حرف حق تلخ است .
یک طلبه
United Arab Emirates
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
حرف حقی گفته نشده! بنده 20 سال طلبه هستم و چیزی به عنوان رواج صیغه در قم ندیده ام. بیشتر چیزهایی که گفته می شود حرف است و یک کلاغ چهل کلاغ مردم و یک آدم علمی نباید بر اساس ذهنیت خود نظر بدهد. شما یک تحقیق در خصوص رواج صیغه بین آقایان علما و طلاب انجام بده بعد بر اساس آن تحقیق اظهار نظر کن
س.ا.م
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
باسلام بااحترام به نظر همه افراد ونظرات مختلف اگر همین آقای متفکر درمورد چشم وامراض چشم ویا درمورد مهندسی ومعماری ویا هموا فضا صحبت کرده ونظری بدهد همه میگویند شما که علم آن را نداری چرا اظهار نظر میکنی ولی زمانی که پای دین وسط آمد همه نظر ایشان را قبول کرده وگرچه جامعه شناس میباشد ولی درمورد دین نظری داشت همه به عنوان استاد آن را میپذیرند
افلاکی
United States of America
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
کلا این سخن غلطی است که هرکس باید دررشته خود ابراز نظر کند اولا دین امری عمومی است پس اظهتر نظر عمومی خلاف عقل نیست ثانیا وقتی انسان عقل دارد دلیلی ندارد بحث تخصص مطرح شود هرانسان عاقلی می تواند درمورد همه چیز ابراز نظر کند مگر مدرک دانشگاهی یا لباس روحانی فقط فهم می اورد انچه لازمه فهم است عقل است در درجه اول وعلم در درجه دوم ولزوما قرار نیست صاحبان مدرک یا لباس باشی تا بتوانی ابراز نظر کنی این قانون ازپایه غلط است که عده ایی برای نفع خود وضع کرده اند و عموما هم حوزویان وقتی اصول دین امری شخصی است و غیر قابل تقلید سایر امورات مربوط به دین درحوزه نظری که حتما عمومی باید باشد و هیچ تخصص حوزوی هم نیاز ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
یعنی خدا اسلام رو فرستاد برای متخصصینش یا برای عموم مردم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
سلام
اتفاقا ایشان راجع به دین صحبت نکردند راجع به وضع و حال یک جامعه دینی صحبت کردند که کاملا مربوط به حوزه دانش و تخصص شان است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
ایشون درباره دین حرف نزده. درباره جامعه حرف زده. وقتی جامعه ای داریم که دینش سیاسی شده اینجوری میشه که بعضی ها فورا شروع می کنند به انتقاد که چرا تو حوزه دین دخالت میشه. حضرات منبری سالهاست در همه حوزه ها اظهار نظرهای پر هزینه برای کشور می فرمایند و کسی هم جلودارشون نیست. حالا یه جامعه شناس که اتفاقا گرایش های سیاسی اصولگرا هم داره یه مشکل رو مطرح کرده باید اینهمه هجمه بشه علیهش؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
من فقط متحیر اینم که چقدر این فضای ذهن مومنین زود آلوده می شود و حضرات هم چقدر حساس به این آلودگی. تا یک ذره فضای ذهن مومنین آلوده بشه با جارو برقی راه می افتند به دنبال از بین بردن آلودگی و بعد هم ایجاد کننده ی آلودگی را به خورد مکش جارو برقی می دهند.
ناشناس
Canada
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
با انکار واقعیت مشکلی حل نمی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
به نظر من هم گناه کردن بسیار عادی و بسیار راحت تر از اجرای احکام ساده ازدواج شده است.
ازدواج موقت کار عاقلانه و شرعی است که فرهنگ غلط ایرانی باید با آن کنار بیاید
وگرنه همین وضع اسف بار و گناه آلود ادامه خواهد داشت.
هیچ وقت عقل سالم، محدودیتهای غیر منطقی سنتی تک همسری را نخواهد پذیرفت، اگر شرایط تعدد زوجات را داشته باشد.
شرع چارچوب مناسبی برای چند همسری تعریف کرده، مثل بقیه احکام درست دینی بپذیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
وقتی صحبت از متقاضیان صیغه شدن چادری می شود به چادری ها توهین می شود؟! پس چرا افشای صدها مورد اختلاس سبب توهین به همه مسوولان نمی شود؟!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
به عنوان یک قمی میگم من با ایشون میریم دور خیابان ها را میزنیم اگر به صد نفر محجبه اولی که کنار خیابان ایستاده اند بیشتر از یک درصد گفتند حاضرند صیغه بشن حق با ایشونه و مطمئن باشید که در شهرهای دیگه این وضع بدتره مخصوصا تهران . در ضمن بنده پنجاه ساله در قم زندگی میکنم همچین چیزی ندیدم
ناشناس
Israel
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
کاملا موافقم من خود جامعه شناسم مطالب ایشان اتحتمالا بر مبنای هیجانات دوران کودکی که همراه مادرشان در خیابان تردد می کرده اند،شکل گرفته
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
واقعا که گند زدی فرارو این 14:26چیه گذاشتی ؟ از تلویزیون و اره چه گله؟
علاب
Netherlands (Kingdom of the)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
ایشان حتما دلایلی دال برحرفشان دارند چون بالاخره جامعه شناس می باشد جامعه شناس هم بهتر از هرکسی جامعه و اجتماع عمومی را درک می‌کنند ومیتوانند اظهارنظر کنند واقعیات هرجامعه را میگویند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
سپردن امورات به عقل و اظهار نطر در هرچیزی فاقد اعتبار است. بخاطر تشابه امورات مربوط به علوم انسانی و جامعه شناسی در حوزه و دانشگاه، هر کسی بخود اجازه می دهد در این علوم اظهار نظر کند و یکی از مصایب اجتماعی و مشکلات حاصل از آن در امور اجتماعی مردم از همی جاست.
آقایی که ظهار نظر را به عقل وامیدارد آیا می توانی مغز بچه ات را خودت عمل کنی. نه خیر. نمیتوانی چون علمش را نداری و مورد بچه خودت هسن نه امورات عمومی مردم. در امورات اجتماعی بدلیل ناتوانی در سنجش اثرا سوء اظهار نظرها هر کسی در هر چیزی اظهار نظر می کند.
عقل قابل سنجش نیست. عقل ذاتی است یا اکتسابی جای بحث دارد. هیچ اموری را نمی توان بدون آموزش و یا اتصال بجایی حتی ماورالطبیعه دست کسی سپرد و اگر کسی مخالف این ادعاست از مسایل شخصی و امورات خود شروع کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
چند همسری در زمانهایی که تعداد زنان بیشتر از مردنا باشد قابل بررسی است اما وقتی دختران و پسران بخاطر مشکلات معیشتی نمی توانند ازدواج کنند ، ترویج چند همسری کمال بی شرمی است . روحانیت باید مروج دین باشند نه متولی دین وقدرت و بیت المال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
گفتید: "چند همسری در زمانهایی که تعداد زنان بیشتر از مردان باشد قابل بررسی است"
با این استدلال، اگر برعکس شود آیا چند شوهری مجاز میشود؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
خدا کند دروغ باشد ولی بررسی وپیشگیری ضروری است امار زندانیان مرتبط هم بررسی شود
سیری اقلیت و گرسنگی اکثریت خطر بزرگی است پایه کاپیتالیسم و بحرانهای جلیقه زردها ..
مهندس مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
ایشون از کجا میدونه چادری ها فاحشه اند.آیا مسبوق به سابقه بوده که از نزدیک دیده که صیغه ومحرمیتی نیست.اشکال وزشتی حرفشون-چه با قصد چه بی قصد- اینه که صیغه وزنهای چادری رو مترادف با فحشا وزنا وفاحشه کرده.وقتی صیغه رو بکوبیم وبگیم کلاه شرعی و.... معلومه جوونها ، هم باشی و زنا و موارد دیگه رو امتحان میکنند.
من خواهشم اینه قاضی تذکر جدی بده وایشون عذرخواهی کنه وحرفشو اصلاح کنه و بگیر وببندی درکارنباشه.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
مگر قم جزیره س؟ تمام مملکتو فحشا ورداشته . یکی اومده واقعیتو گفته به حضرات برخورده . همه فقط به فکر ظاهرا ، رو شو که برداری گندش ظاهر میشه
ناشناس
United States of America
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
واقع بین باش جناب مهندس!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
باید ببرن دکتر اینو !
یک ایرانی
United Arab Emirates
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
این مردک به کل شهر قم و مردم صبورش توهین کرده باید ادب بشه
ناشناس
United States of America
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
بله شما درست میگی
هرکی حرف حق بزنه یا دیوونست باید بره دکتر یا ضد انقلابه باید بره زندان.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
برادر من مگر نه اینکه برای رفع هر معضلی از اساتید کمک میگیرند . واقعا این معضلات به چشم در جامعه قابل روئیته. حالا مسئولین یا ندیدند ، یا نمی خواهند ببینند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
جالبه که نویسنده محترم مقاله حاضر, اصل موضوع یعنی اظهارات آقای فیاض که باعث جنجال شده را فراموش کرده بنویسد و آنچه نوشته در مورد سابقه اظهار نظرهای قبلی او است.
از این گاف ناجور این نویسنده که بگذریم, جالب است که مردم هم کلی نظر داده اند. معلوم است که هیچ کس مطلب حاضر را نخوانده.