bato-adv
کد خبر: ۴۴۴۲۷۵

سعید لیلاز: تا شهریور دوام بیاوریم دیگر اتفاقی نمی‌افتد

سعید لیلاز: تا شهریور دوام بیاوریم دیگر اتفاقی نمی‌افتد
مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها چیزی به ملت ایران نمی‌دهد بلکه راه دزدی را برای دزدان هموار می‌کند. کارگر کف خیابان یا کشاورز هیچ چیزی از مذاکره با آمریکا گیرش نمی‌آید و این یک توقع نابجا است که خیال کنیم با مذاکره مجدد به طور مثال تورم حل می‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
قطعنامه سیاسی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گزارش جانبدارانه و تحت فشار آمریکای گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره ماجرای آرامکو تردیدی باقی نمی‌گذارد که طرف اروپایی و آمریکایی در حال اجرای یک کارزار جدید برای فشار روانی به ایران برای مذاکره و دست‌برداشتن از برخی مولفه‌های قدرتش است. از سوی دیگر بحران کرونا نیز فشار‌هایی را به اقتصاد ایران {در کنار اقتصاد دنیا} تحمیل کرده است. یک پرسش رایج در این سال‌ها و از جمله در ایام اخیر آن است که آیا مذاکره با آمریکا و اروپا می‌تواند راهی به سوی بهبود اقتصاد ایران داشته باشد یا خیر؟
 
تسنیم با سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره گفتگو کرد. او راجع به تاثیرات جهانی و داخلی کرونا بر اقتصاد و همچنین این پرسش که آیا مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی سودمند است یا خیر؟ نکاتی مطرح کرده است که در ذیل می‌آید:

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که به اعتقاد شما کرونا چه تاثیر عینی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟، با بیان اینکه مدیریت اجرایی کشورمان در مجموع بهتر از بسیاری از کشور‌ها توانست شیوع این بیماری در سطح کشور را کنترل کند، خاطرنشان کرد: این اولین بحران بین‌المللی به معنای واقعی تاریخ بشر است و حتی جنگ جهانی دوم نیز این گونه نبود. چراکه در جنگ جهانی دوم بسیاری از مناطق دنیا اساساً تحت الشعاع این جنگ قرار نگرفتند یا لااقل تاثیر محدود از این جنگ گرفتند.

لیلاز با تاکید بر اینکه شواهدی که از پژوهش محققان علوم پزشکی منتشر شده حاکی از آن است که مسئله کرونا به این زودی‌ها جمع نمی‌شود، گفت: در وهله اول معتقدم این ویروس ما را به عصر مرکانتیلیسم (Mercantilism) یعنی قرون شانزدهم و هفدهم میلادی و عصر دولت‌های ملی و عصر این که پیروزی من شکست شماست برگردانده است که این مسئله بدون شک بزرگترین ضربه‌ای است که تاکنون به پروژه جهانی‌سازی یا همان Globalization وارد شده است. به طوری که همه شواهد نشان می‌دهد اقتصاد کشور‌های غربی در مقایسه با اقتصاد کشورهایی، چون ایران آسیب بیشتر دیده است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: یافته‌ای که می‌توان از این ماجرا درآورد این است که شواهد اولیه نشان می‌دهد دولت‌ها هر قدر بزرگ‌تر باشند آسیب کرونا به آن‌ها کمتر بوده است که این مسئله به موضوع دولت‌های حداقلی بازمی‌گردد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه ویروس کرونا، به فدرالیسم ضربات بسیار بزرگی وارد کرد، خاطرنشان ساخت: این ویروس نشان داد که اساس بیچارگی رژیم آمریکا، فدرالیسم بودنش است. از آنجا که در ایالات متحده هارترین طبقه سرمایه‌داری که در تاریخ شناخته شده، حاکم است، در این کشور هر چیزی از جمله ویروس کووید ۱۹ به شکل اسکناس دیده می‌شود؛ بنابراین تعجبی ندارد که از نظر کیفیت مواجهه کشور‌ها با کرونا، عملکرد بریتانیا بهتر از آمریکا و به همان نسبت عملکرد فرانسه بهتر از بریتانیا، عملکرد آلمان بهتر از فرانسه، ایران بهتر از آلمان، چین بهتر از ایران و الی آخر باشد.

لیلاز با تاکید بر اینکه چه از لحاظ اقتصادی و چه از منظر ژئوپلتیکی آسیبی که ایران از همه‌گیری ویروس کرونا دیده به مراتب کمتر از بقیه کشور‌های دنیا است، تصریح کرد: در عرصه مبارزه با کرونا هر چقدر اقتصاد‌ها ادغام‌تر شده بودند و یا اصطلاحاٌ گلوبالیزیشن‌شان بیشتر بوده باشد، بیشتر تحت شعاع کرونا واقع شده و آسیب بیشتری دیده‌اند. بر همین اساس است که اقتصاد ایران که به دلیل فشار وحشتناک تحریم‌ها در ۴۲ سال گذشته و به ویژه دو سال اخیر در انزوای شدید بوده، از نظر اقتصادی متحمل آسیب کمتری به نسبت دیگر کشور‌های دنیا شده است.

وی افزود: نکته دوم این است که به واقع کاری که غرب در این سال‌ها با تحریم‌های خود با ایران کرد، همان کار را کرونا با غرب انجام داد؛ بنابراین اگرچه ما از نظر اخلاقی نسبت به این که تعداد زیادی از مردم اروپا و آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند ناراحتیم، ولی به لحاظ ژئوپلیتیک، مقوله کرونا را فرصتی می‌دانیم که به ما یک مهلت تجدید قوا در برابر تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها را داده است.

لیلاز با بیان این که شواهد نشان می‌دهد بیشترین فشار کرونا از نظر اقتصادی بر روی بخش خدمات آمده است، تصریح کرد: در شرایطی که ۸۵ تا ۹۰ درصد اقتصاد کشورهایی، چون آمریکا، آلمان و فرانسه روی بخش خدمات استوار شده، این بخش تنها ۵۴ درصد از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است که این مسئله خود گویای چرایی آسیب کمتر ایران از کرونا به نسبت کشور‌های پیشرفته و صنعتی است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های اصلی کرونا برای اقتصاد دنیا این بود که مثلاً تا به حال تصور نمی‌شد روزی برسد که همه هواپیما‌های مسافربری دنیا زمین‌گیر شوند و به همین دلیل این اندازه فرودگاه و آشیانه برای آن‌ها تعبیه نشده بود، ولی ناگهان همگی روی زمین نشستند و این در تمام کشور‌های جهان منجر به بروز بحران شد. به طور مثال آسیبی که هواپیمایی امارات از زمین‌گیر شدن هواپیما‌های خود دید قطعا قابل مقایسه با هواپیمایی هما نیست. همین مسئله برای هواپیمایی لوفتانزا و هواپیما‌هایی آمریکا نیز قابل تعمیم است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخش کشاورزی از کرونا تاثیر چندانی ندیده باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم بخش کشاورزی هنوز ۱۰ درصد GDP یا تولید ناخالص اقتصادی ایران است و این نسبت در آمریکا ممکن است یک تا ۱.۵ درصد باشد، با توجه به برکنار بودن نسبی بخش کشاورزی از بحران کرونا، این موضوع نیز به اقتصاد ایران کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در اسفند ماه، تصورم این بود که اگر تا آخر اردیبهشت بتوانیم کرونا را مهار کنیم، این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد GDP ایران را از بین ببرد. اما امروز ارزیابی‌ها بیانگر این است که احتمالاً این میزان به ۶ درصد افزایش یافته است، اما با این حال معتقدم با توجه به بازگشت مراکز تولیدی کشور به وضعیت پیش از محدویت‌های کرونایی، بخش مهمی از این عقب‌ماندگی در تولید در نیمه دوم سال ۹۹ جبران می‌شود.

لیلاز تاکید کرد: معتقدم شرایط بسیار سختی داریم، ولی اگر تا آخر مرداد و شهریور دوام بیاوریم دیگر اتفاقی نمی‌افتد و قادر خواهیم بود که از شرایط بحرانی در حوزه اقتصادی به سلامت عبور کنیم. با این حال بر این باورم که باید این مسئله را نیز مورد تاکید قرار داد که کاهش ۲ تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور یک عدد بسیار بزرگ به حساب می‌آید؛ به تعبیر دقیق‌تر اگر GDP ایران را ۴ هزار تریلیون تومان -به قیمت جاری- در نظر بگیریم هر یک درصد آن معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین ۲ تا ۴ درصد GDP یعنی حدود ۸۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان.

وی افزود: کل بودجه عمومی دولت امسال ۴۶۰-۴۷۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۳ برابر آسیب ناشی از کرونا که به GDP وارد شده است. ولی این عدد که ۲ تا ۴ درصد است را باید با ۸ درصدی که در آمریکا است یا ۲۰ درصدی که در بریتانیا یا ۷-۸ درصدی که در آلمان یا چین است مقایسه کنید.

این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه در آمریکا اگر به قیمت اسمی حساب کنیم، هر یک درصد یا ۲ درصد رشد اقتصادی آن، معادل کل GDP ایران می‌شود، تأکید کرد: این رقم به قیمت «قدرت برابری خرید» هر ۵ درصد آن است{هر ۵ درصد رشد اقتصادی آمریکا معادل کل GDP ایران است}؛ اگر این اعداد را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که به اندازه یک و نیم برابر کل اقتصاد ایران، از اقتصاد آمریکا به خاطر کرونا از بین رفته است. آسیبی که بریتانیا دیده هم وحشتناک است به نوعی که به گفته مسئولان این کشور، بحران اقتصادی که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا به انگلستان تحمیل شد، در صد سال اخیر بی سابقه بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: بحران کرونا در مجموع به لحاظ ژئوپلتیک به نفع ایران تمام شد. چرا که به برخی از بدترین دشمنان یا رقبای ما همچون عربستان آسیب‌های جدی وارد کرد. به طور مثال آسیبی که عربستان از کاهش درآمد نفت از کرونا دید شاید ۲۰ برابر آسیب ایران باشد. به همین واسطه است که بنده احتمال ناآرامی در عربستان را بیشتر از ایران پیش‌بینی می‌کنم. علت این مسئله نیز این است که حکومت عربستان هم‌اکنون در حال مصرف کردن ذخایر خود بوده و به همین واسطه شروع به کاهش یارانه‌ها کرده است. همچنین اقتصاد روسیه به عنوان یکی از رقبای ایران تحت تاثیر همه‌گیری کرونا و موضوع نفت آسیب دیده است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به آثار ژئوپلیتیک بحران کرونا بر مقدرات سیاسی حاکم بر کشور گفت: یکی از آثار ژئوپلیتیک کرونا در ایران این است که هرگونه مصالحه با آمریکا را بلاموضوع کرده است؛ به این معنا که علاوه بر اینکه تاکنون از نظر سیاسی مصالحه با آمریکا غلط بود، اما این مسئله از این پس از نظر اقتصادی نیز بی معنی شده است. چراکه حتی اگر با آمریکا مصالحه نیز بکنیم، دیگر بازار نفتی وجود ندارد که بتوانیم در آن نفت خود را عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ۶ میلیون بشکه نفت از ظرفیت تولید اوپک کم شده و از این تعداد اگر ۵۰۰ هزار آن تلاطم ایجاد می‌کرد قیمت نفت به بشکه‌ای ۴۰ دلار می‌رسید؛ یعنی ورود ایران به بازار جهانی بسیار دشوار خواهد بود و اگر این ورود اتفاق بیافتد و الآن بتوانید ۲ میلیون بشکه نفت نیز صادر کنیم با بشکه‌ای ۴۰ دلار روی هم ۸۰ میلیون دلار می‌شود که در مجموع سالی ۲۴ تا ۲۵ میلیارد دلار می‌شود. این مسئله در حالی است که در بدترین سال دولت آقای احمدی نژاد، درآمد نفت ایران ۶۵ میلیارد دلار بود و در حالی که بهترین سال دولت آقای روحانی ۳۳ میلیارد دلار بود به واقع وحشتناک است.

لیلاز تاکید کرد: بنابراین اگر فرض کنیم به یک باره وسط توافق هسته‌ای بیافتیم و ۲۴ ساعته محدودیت‌ها برداشته شود نیز باز هم درآمد نفتی ایران به بیش از سالی ۲۵ میلیارد دلار نمی‌رسد که این رقم به راحتی در حوزه‌های دیگر قابل جبران است و بنده یقین دارم عدد واقعی درآمد غیر نفتی‌مان بیش از ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا شما معتقدید مذاکره نه تنها با عقل سیاسی نمی‌خواند، بلکه صرفه اقتصادی نیز ندارد؟، تأکید کرد: بنده معتقدم مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها چیزی به ملت ایران نمی‌دهد بلکه راه دزدی را برای دزدان هموار می‌کند. علت اینکه زمزمه‌هایی برای مذاکره مجدد در حال شنیده شده است این است که لوله‌ای که دزدان تا به حال از آن خورده‌اند در حال خالی شدن است. به طور مثال شاید برخی از آن‌هایی که بچه‌هایشان در کانادا هستند، کارت‌های بانکی‌شان بسته شده و پاسپورت‌هایشان در شُرف منقضی شدن است و برخی از آن‌ها به همین واسطه دارند از کوره در می‌روند، ولی کارگر کف خیابان یا کشاورز چیزی گیرش نمی‌آید و این یک توقع نابجا است که خیال کنیم با مذاکره مجدد به طور مثال تورم حل می‌شود.

لیلاز در عین حال با بیان اینکه من هیچگاه مخالف یک مصالحه شرافتمندانه نبوده‌ام و این گونه نیست که اساساً با هر گونه مصالحه‌ای مخالف باشم، گفت: ایالات متحده باید به برجام بازگردد و ما باید مطالبه خسارت کنیم. اگر موفق شویم از نظر دیپلماتیک عاقلانه رفتار کنیم آمریکایی‌ها بیشتر از این ضربه‌ای که به ما زدند قادر نخواهند بود بزنند. مشکلات اقتصاد ایران اساساً متعلق به خودش است و کرونا بار دیگر این واقعیت را نشان داد.
برچسب ها: سعید لیلاز
bato-adv
ناشناس
Germany
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
پس سیاوش قمیشی راست میگفت:
در حادثه های ناگهانی
سالم زمریض مبتلاتر....
چ خوب ک با ترانه های عاشقانه میشه اقتصاد و مملکت 80 میلیونی رو چرخوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بابت تحليل ايشان متأسفم كه مبناي اون پيشرفت نشأت گرفته در فضاي بحراني براي ديگران ترسيم شده.
كشور ما آستانه ي تحملش خيلي فراتر از تصور امثال ايشونه و اين عملكرد امثال شماهاست كه جاي تجديد نظر داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بله درآمد غیر نفتی‌مان بیش از ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار است.
ولی نصف ان وارد کشور نمی شود و یک سوم ان واردات ماشین الات مرتبط با صادرات است
عملا 20 تا هم نیست
صادرات تبدیل به انتقال پول بی برگشت به خارج است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تحلیل درست و منصفانه ای بود
روزگار تلخ
United Arab Emirates
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
سردبیر محترم سایت فرارو با سلام و عرض ادب

متأسفانه در کشور ما برخی از واژه ها از محتوی خود تماما خالی شده اند و یکی از این واژه ها هم اصلاح طلبی است.ظاهرا آقای سعید لیلاز خودش را اصلاح طلب می داند ولی واقعا شما در کجای دنیا می توانید شخص اصلاح طلب یا رفرمیستی را پیدا کنید که از تحریم های ظالمانه و انزوای فزاینده و فقر گسترده مردم کشورش راضی و خوشنود باشد و آن را دست آورد و افتخار بزرگی بداند(!).نظریات سعید لیلاز در این مصاحبه به قدری عجیب و یا با عرض معذرت «چرند و مهمل» بود که من تا مدت ها فکر می کردم که اشتباهی در نشر خبر پیش آمده است ولی بعد از چند بار چک کردن دیدم که نه این سخنان مشعشع از طرف شخص خود ایشان است.در این مصاحبه،ایشان رفع تحریم های نفتی از سوی غرب را کاری کاملا بی ارزش و بی اهمیت می دانند.در حالی که هر انسان منصف و آگاهی خوب می داند که نفت و مشتقات آن نقش بسیار مهمی در اقتصاد روزمره و بودجه کشور ایفاء می کنند و برخلاف آنچه که همواره گفته می شود منافع حاصل از درآمدهای نفتی به اکثریت اقشار جامعه سرایت می کند.لااقل کمترین نفع حاصل از درآمدهای نفت در کشورمان این است که با ورود ارز حاصل از آن،از جهش ناگهانی قیمت ارز،سکه و خودرو در بازار جلوگیری شده و زندگی تا حدی برای اقشار متوسط و زیر متوسط جامعه سهل تر و تحمل پذیرتر می شود و صد البته،از سوخت شدن ناگهانی یا ماهانه پس انداز بانکی آنها بر اثر تورم جلوگیری می شود.البته منظور این نیست که با درآمدهای نفت کشورمان بهشت برین می شود بلکه منطور این است که ورود درآمدهای نفتی ترمز محکمی است بر فلاکت بیشتر اقتصادی و چه بسا آفریقایی شدن کشور و جامعه.
همچنین این مسئله فنی را هم باید در نظر داشت که هر چه تولید نفت ما کاهش یابد به ضرر چاه های نفت ما نیز هست.زیرا که طبق نظر متخصصان،چاه های نفت باید همواره با حداکثر فشار کار کنند و هر نوع افت فشاری برای کارکرد چاه های نفت زیان آور بوده و در صورت افت فشار، برگشت فشار آن چاه ها به حالت سابق بسیار هزینه زا است.ثانیا،ما باید تمامی تلاش مان بر این اساس باشد که تا می توانیم سهم بیشتری از بازارهای نفتی در جهان را تصاحب کنیم و کشورهای بیشتری را به نفت و گاز خودمان وابسته کنیم،زیرا با این کار امنیت اقتصادی خودمان را تضمین می کنیم.اگر فرضا آمریکا روزی یک میلیون بشکه نفت از ایران وارد می کرد نمی توانست به همین راحتی ما را تحریم کند زیرا که از قبل صنایع آن به نفت ایران وابسته شده بودند.و یا اگر اروپا از ایران گاز وارد می کرد به همین سهولت تابع تحریم های یکجانبه آمریکا نمی شد.امروزه وابستگی تنها امری یکطرفه از سوی غرب نیست بلکه کشورهای در حال توسعه نیز میدان مانور زیادی در اقتصاد دارند و ایران عزیز هم به برکت منابع نفتی و گازی و معدنی خود می تواند در این عرصه بسی قدرت نمایی کند. در هر حال،هر نظری که از انزوا،تحریم و عقب افتادگی کشور دفاع می کند نظر اصلاح طلبانه ای نیست و باید نام دیگری بر آن گذاشت و بی تردید در هیچ جای دنیا به افراد منفعت طلب و رندی همچون لیلاز «اصلاح طلب» گفته نمی شود.
با تشکر از سایت خوب شما
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۸۴
امین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
ایشان درست میگویند

میدانید چرا؟؟؟
چون چیزی درست نمیشود..بلکه ماهستیم که عادت میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
مشكل اساسي است باشعر گفتن و احساساتي شدن چيزي حل نمي شود
مارال
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
طاقت بیار رفیق
ناشناس
United States of America
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
از اون تحلیل های اقتصادی کشکی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
به کشک توهین نکن! کشک کلی خاصیت دارد!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
آقای کارشناس . این تحلیل های آبدوغ خیاری 40 سال مردم را سرگرم کرده است شکم سیر از خبر از گرسنه ندارد . مردم با تمام وجود فقر و تورم را لمس میکنند . ارزش پول کشور به اندازه دستمال کاغذی شده است . بیکاری . وخشونت بیداد می کند . تمام دنیا هیچ اعتباری برایمان قایل نیستند. باز هم شعار . شعار و.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
دوستان عزیز همیشه پیش از ارسال نظر متنی که در مورد آن نظر می‌دهید را مطالعه بفرمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
اقتصاددان وقت ایشونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
از جای دیگه بخر. گرفتاریم به خدا با این جنسهای تقلبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
من چندین ساله حرفای این اقارو پیگیرم
دریغ از یکیش یعنی دریغ از یکیش که درست درامده باشه!!
لعنتیا اخه اون مدارکتون رو شما از کجا گرفتید با این سطح سوادتون
همه جام اظهار فضل میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
متوجه شديد پروفسور داره چي ميگه؟ داره ميگه ما خيلي خوشبختيم كه شركت هواپيمايي در حد هواپيمايي امارات نداريم كه زمينگير بشيم عوضش هماي به فلاكت نشونده شده رو داريم كه براي دنيا بود و نبودش فرقي نداره و در اين بحران اقتصادي هم ديگه وجودش براي كسي مهم نيست.
ببينيد مملكت دست اينهاست. عاقبت كشور و ملت رو با اينها مشاهده ميفرماييد ديگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
فکر کنم راست گفتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تو خودش نیستی؟!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
ممنون از این آقای بسیار باسواد!
نفت مال خودتان.... وظیفه دولت تسهیل تجارت و اقتصاد است. شرایط کشور را به حال عادی برگردانید تا اقتصاد به مرحله فروپاشی نرسیده.
بله یک شبه به جایی نخواهیم رسید... این وضعیتی که برای ما درست کرده ایدحاصل سالها تلاش تئوریسین هایی نظیر آقای لیلاز است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
نمیشه هیچی گفت که منتشر بشه یا تو جامعه نگیرنمون و کسایی که میتونن حرف میزنن یا نماینده ده درصدی هستن یا قلم فروشان خودفروخته. مردم یادشون میمونه کیا نون به نرخ روز بودن.
کاش میشد حرف قابل نشر زد کاش.....
رضا
Netherlands (Kingdom of the)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
در بحث کرونا عملکرد ایران بهتر از آلمان؟؟؟؟؟؟!!!!!
ملتی که شکست را نپیذیرد هرگز رنگ پیروزی را نخواهد دید !
ناشناس
Canada
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
حیف وقتمون که صرف خواندن چرندیات این به اصطلاح کارشناس علوم به اصطلاح اقتصادی شویم ...اصلن حالش خوب نیست این ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خب یه بارکی بگو تا انتخابات امریکا چرا میگی شهریور!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
"عملکرد آلمان بهتر از فرانسه، ایران بهتر از آلمان، چین بهتر از ایران و الی آخر باشد".
کارشناس هاي ماهم متوهم شدند انگار
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
با سلام.من واقعا نمیدونم این کارشناس ها مدرک چیزی دارن از کجا گرفتن کدوم دانشگاه با کدوم شرایط.اقای محترم خودتون فهمیدین چی گفتین.فقط یه قسمت کوچک حرفای ایشون عربستان صدمه دیده ما ندیدیم عزیزم شما صادرات نفت رو صفر کردی حالا اومدی از صادرات صفر حساب میکنی که عربستان نتونسته بیشتر صادر کنه ضرر کرده ما نه.شما از ۵ میلیون بشکه نفتی که برا تحریم ها نمیتونی صادر کنی ضررتو حساب کن.دلار ۲۰ تومن اصلا تاثیر نداشته رو کارگر کف خیابون اصلااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
مدرکش مهم نیست وجدانش مهمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
برید به جهنم با این توجیهات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
شما اول یه فکری به حال افزایش دو برابر قیمت اجاره مسکن کنید بعد از این حرفای مفت بزنید
تئوری های بی پایه..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اما متاسفانه خیلی ها این حرف ها را ثبول ندارند.
علوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب لیلاز

شما داو می آورید مردم دارند تاوان میدهند
ناشناس
Sweden
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
قیمت واقعی دلار امروز اول تیر 99 چیزی بین 60 تا 70 هزار تومان. نفس های آخرتان است
نادری
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
هیچی درست نمیشود
نشان ب آن نشان خرداد97 هم علی مطهری گفت6ماه به دولت وقت بدهید

الان 2 سال گذشت
چیزی درست نشد و نمیشود
بلکه تبدیل به عادت میشود
بله برادر...عاااااااااادی میشود.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آنچه گفتی تحلیلی واقعی بود و آفرین برشما
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
حرف نزنید،خستمون کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اقای لیلاز خود گویی و خود خندی چه تحلیلهای بر پایه امارهای بی پایه اگر دکتر اصرار دارند که امارها درسته اینده پیش بینیها ی روشن کننده خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
کارشناس آسمان و ریسمان کردن
ناشناس
United States of America
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خدایی ایران چه اندازه قوی بوده که با این نظریه پردازان اقتصادی و سیاسی هنوز دوام اورده! اگر چراغ جلوی یک پراید بشکند صاحبش با صد هزار تومن ان را جایگزین می کند. پس ضرر او صد هزار تومن است. اگر یک بنز چراغ جلوش بشکند صاحبش باید پنجاه میلیون تومن خرج جایگزین کردن ان کند. پس ایا می توان نتیجه گرفت صاحب بنز اشتباه می کند و پراید ماشین بسیار بهتری از بنز است ؟!! حالا حکایت ایشان از ضرر کمتر ایران نسبت به المان یا امریکا مانند همین بحث پراید و بنز است. واقعا استعداد و استدلال برخی نظریه پردازان دیوانه کننده و در حد دلار بیست هزار تومنی است! مادورو را رو سفید کردید با یان دانش اقتصاد و سیاسی!
ناشناس
Germany
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چی میگه دکتر؟!!
آقا ما تحریمیم و نمیتونیم چیزی صادر یا وارد کنیم و اگر هم بتونیم صادر کنیم نمیتونیم پولش رو بگیریم که همین مسئله عامل اصلی تورم و بیکاری میشه و هر چقدر بیشتر بگذره آثار مخربش نمایان تر میشه
منی که کارگرم اینو میفهمم تو چطور نمیفهمی؟!!
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خدایا ! این کارگزارانی ها چرا این طوریند؟ چرا ما اصلاح طلبان را به صدای مردم نزدیک تر می دانستیم؟
اعلام برائت می کنم از همه اینها!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ببخشید یه سوال داشتم: در مواجهه با کرونا عملکرد ایران بهتر از آلمان است؟
همه چیز را همینطوری مطالعه و بررسی و تحلیل می کنین؟
پوریا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اقای لیلاز ازین نظرات خود خجالت نمی کشند؟
به خدا تحمل این اوضاع برای مردم به اندازه ی کافی سخت هست با این طور حرفها داغ دلمون رو تازه نکنید!
نه لپتاپ میشه خرید نه گوشی، نه ماشین نه حتی میشه خونه رهن کرد.
بعد آقای لیلاز برای ما این طوری تفسیر میکنن اتفاقات رو. خجالت داره به خدا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آقای لیلاز درست می گویند،منظورشان این است اگر زنده را بزنی دردش می آید ولی مرده دردش نمی آید،نتیجه اینکه بیچاره زنده ،خوش به حال مرده !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
مشکل فعلی فروش نفت نیست.الان سنگین ترین تحریم هایی که بر ایران وضع شده تحریم مالی و بانکی هست و راه انتقال هر گونه منابع حاصل از صادرات به کشور بسته شده.بخصوص در صورتیکه تحریم های سازمان ملل هم برگردد اوضاع رو بسیار خرابتر می کند.
Nima
Canada
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تخیلات ایشان است.
من در کانادا زندگی می کنم، کانادا قطعا بیش از ایران در نظام جهانی ادغام شده است.
کانادا به برنامه ریزی صحیح و حمایت دولت شرایطی ایجاد کرد که مردم عادی از نظر اقتصادی به مراتب کمتر از ایران آسیب دیدند.
دوباره سیل درخواست مهاجرت به کانادا شروع شده است؟ چرا؟
چون عقل سلیم می گوید، حکومت، زندگی و رفاه در کانادا بهتر از ایران است.
هر روز از ایران خبر یک فساد جدید می آید.
مشکلات ایران بخاطر جمود مذهبی و فساد حاکمیت است ربطی به امریکا و اروپا ندارد. خودتان را درست کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
مقایسه ایران با کانادا !!!!
شهاب مصطفوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چی رو دوام بیاریم بازی فوتبال که0-0 بشه ماه رمضون تمام میشه عید فطر میاد دوام بیاریم چی میشه نیاریم چی میشه سیاست مدار ما که شما باشی وا ی به حال بقیه هیج جا شورش نمیشه نه عربستان نه ایران چون که همهجا واقعا شورشو در اوردن یه فرقی منتها میکنه در کشورهای دیگه کمکهای دولتها به مردم وکلا به اقتصاد نمود بیشتری داره تا ایران چون ما بهانه تحریم برای مردم داریم فقط مردم ولی اونا ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تو هم رد دادی عزیز. از سوراخ سوزن می خوای دنیا رو توصیف کنی. کل اقتصاد رو نفت فروختن دیدی؟
خیرالله رضا قلی
Finland
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تفسیر بسیار جامع و آموزنده ای است. بهترین شاهد صحت آن تثبیت نرخ ارز و طلا و مسکن و نرخ تورم و سیر این چهار مولفه در ده روز آینده میباشد.
امین رضا
Sweden
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
استفاده از واژه ی "دوام" خیلی پرمعنا هست. واقعا شرایط به حدی طاقت فرسا و خسته کننده شده که باید فقط دوام آورد.
درضمن کاش جناب لیلاز روشن تر بیان می کردن که مشخصا تا شهریور و مرداد قراره چه تغییرات بنیادی در اقتصاد به وقوع بپیونده که نیاز به دوام اوردن مردم هست. اصلا چه اتفاقی قراره بیفته؟ دیگه اتفاق از این بدتر هم میشه تصور کرد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
از نظر تفکر هیچ تفاوتی بین شما اصلاح طلبها و اصولگرایان وجود ندارد ندیدن حقایق جامعه خصوصیت مشترک هر دو گروه است
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ایشان چه راهکاری برای داشتن یک رابطه مناسب بر اساس احترام متقابل بین دو کشور پیشنهاد می کنند.حد اقل اگر یک رابطه کنسولی بین دو کشور وجود داشت هزاران ایرانی می توانستند برای کار یا تحصیل و یا دیدن اقوام و بستگان خود براحتی به انجا عزیمت نماییندپپ
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
وقتی یک کارشناس اقتصادی این همه اطلاعات نادرست ارائه میده به سایر مسئولان این مملکت چه امیدی هستش؟ ایشون گفتن که 85 تا 90 درصد اقتصاد آمریکا، آلمان و فرانسه در بخش خدمات هستش! در حالی که این رقم در آلمان و فرانسه حدود 70 درصد و در آمریکا 77 درصد است؛ مجددا مدعی شدند که بیشترین درآمد نفتی در دوره آقای روحانی 33 میلیارد دلار بوده که در سال 96 حدود 60 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم؛ در مورد تاثیر کرونا بر روی اقتصاد ایران هم که پیش بینی بسیار خوش بینانه و سطحی ارائه دادند؛ معلوم نیست ایشون از کجا مدرک اقتصاد گرفته!!!ً
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
یادمه دو سال پیش هم آقای مطهری میگفت مردم 6 ماه مقاومت کنن اوضاع بهتر میشه. اوضاع نه تنها خوب نشد بلکه فاجعه شد. از این حرفها گوشمون پر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
شما که از دیوار رفتی بالا و روزگار ملت رو سیاه کردی بشین سر جات حرف نزن! گاهی فکر میکردنم چرا امثال لیلاز رو وزیر اقتصاد نمیکنن حالا به این نتیجه رسیدم که وضعیت امروز ما بخاطر بیسوادی یه عده مدعیه اقتصاذی بیش نیست!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
با مذاکره و توافق با جامعه بین الملل و مانند یک کشور عادی رفتار کردن ، همه مشکلات نه ولی خیلی از مشکلات اقتصادی مردم رو حل میکنه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
دقیقاااا
ناشناش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
باشه بهش می گم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چطوری داش جواد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
این کارشناس اقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های اصلی کرونا برای اقتصاد دنیا این بود که مثلاً تا به حال تصور نمی‌شد روزی برسد که همه هواپیما‌های مسافربری دنیا زمین‌گیر شوند و به همین دلیل این اندازه فرودگاه و آشیانه برای آن‌ها تعبیه نشده بود، ولی ناگهان همگی روی زمین نشستند و این در تمام کشور‌های جهان منجر به بروز بحران شد. به طور مثال آسیبی که هواپیمایی امارات از زمین‌گیر شدن هواپیما‌های خود دید قطعا قابل مقایسه با هواپیمایی هما نیست. همین مسئله برای هواپیمایی لوفتانزا و هواپیما‌هایی آمریکا نیز قابل تعمیم است.
"" راست ميگه! اگه ما هواپيما نداشتيم ! اصلا" همين اندازه هم تعطيل نمي شدند" آخه يه بينوايي نون گيرش نمي اومد بعد يه آدم غني بهش گفت عوض ش از خوردن گوشت نقرس نمي گيري. اونم قانع شد.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب ليلاز کارگر کف خیابان یا کشاورز يا كارگر كمرشان به خاطر تورم مدتهاست شكسته....جناب اقتصاددان اقتصاد ايران و تورم وابستگي مستقيم به قيمت دلار دارد اين صحبت ها از شما بعيد است... وقتي دلار 20هزار تومان ميشودقيمت تمام كالاها در ايران به صورت افسار گسيخته افزايش مي يابد و هر روز فاصله طبقاتي ازايش مي يابد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
پست گرفتی تغییر رویکرد دادی.
خروس بی محل
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
انصافا چقدر پول گرفتی که این حرفا رو بزنی؟ سیاست خارجی فعال به انباشت ثروت منتهی میشه، از کشاورزی گفتی، همینقدر بهت بگم که خریدار اصلی خرمای ایران قبل از انقلاب امریکا بود و ثروت سرشاری نصیب باغدار ایرانی میشد. مردم را جیگر فرض نکنید. نتیجه 40 سال سیاست خارجی ما شده ماشین چینی، نفوذ روسها و زنان خیابانی، روسپی گری و حلق آویز شدن افراد به دلیل فقر بیحد و حساب. دیگه مردمی نموندن که دوام بیارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تا زمانیکه تحریمها وضع نشده بود کارگر و کشاورز کف خیابان ، زندگی به مراتب راحتتری داشتند جناب لیلاز !!!!!!!!!!!!!!!
شماها از طریق ته ریش و وصل شدن به نهادهای قدرت از گذران زندگی ما مردم خبری ندارین ،پس از طرف مردم حرف نزنین و اجازه بدین مردم خودشون حرفشون را بزنند !!!!!!!!!!!!
ناشناس
Ukraine
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
مردم جر خوردن
شما سیاست از این ستون به اون ستون.....

چرا مملکت رها نمیکنید برید ....
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
کارگزاران رانت و دزدی و مصداق بی هنجاری اخلاقی در امر سیاسی. کسانی که با بوق و تبلیغات خودشان را تکنوکرات قالب کردند ولی آخر سر معلوم شد مشتی کارچاق کن بیشتر نیستن
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
باشه وایسا ببینیم !تحلیل آبکی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اگر امار واقعی ما منتشر میشد انوقت معلوم بود چقدر خوب عمل کردیم
Naser
United States of America
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آقای محترم که ظاهرا در ماله کشی هم یدی طولانی دارید :

۱-میلیاردها دلار پول ایران بلوکه است و با حل اختلافات سیاسی آزاد می شود

۲-صدها و هزاران مشکل در راه فعالان اقتصادی و صنعتی است که با مذاکره سیاسی حل می شود

۳-مذاکره فقط مذاکره است ولی صرف نشستن با رقیب یا دشمن بر سر میز منجر به کاهش تنش یا عدم افزایش تنش و ثبات و آرامش در بازارها می شود

متاسفانه تحلیل گران مثل امثال ایشان که تصورات کودکانه از دنیای جدید دارند ما را به این روز انداخته اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آب دوغ خیاری تر از این تحلیل رو نشنیده بودم. آخه مرد حسابی، دیگه چه اتفاقی قراره بیفته؟ مردم از فقر فقط همدیگه رو نمیخورن. چه اتفاقی اگه بیفته شما اسمش رو اتفاق میذارید؟
چرا روی همه چشماتونو بستید؟
ناشناس
Austria
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب تحلیگر الان خیلی دیر شده، باید زودتر به فکر اصلاحات اقتصادی و درآمدهای غیر نفتی می افتادید. وقتی افراد بی سواد می شوند وزیر و نماینده مجلس شما به عنوان یک تحلیگر چه انتظاری دارید. لطفا کمی واقع گرا باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آقای لیلاز محض رضای خدا دست از اراجیف بافی بردارید من از سال 82 مقالات شما را خوانده ام ای کاش یک بار هم که شده یکی از مکاتب فلسفی را یاد بگیرید و براساس آن صحبت کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تحلیل خوبی بود. ممنون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اره تا شهریور صبر کنید. بعدش تا آبان. بعد تا بهمن. بعد دو سال صبر کنید. بعدش 5 سال. بعدش افق 1500. همینطوری که این 40 سال گذشت صبر کنید خلاصه درست میشه. همینجور خورد خورد پدر مردمو درآوردید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
دلار که پایین میاد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تحلیل از این آبگوشتی تر نمیشه تن آدام اسمی تو گور میلرزه وقتی امثال شماها حرف از اقتصاد میزنید. سال 97 مطهری گفت 6 ماه صبر کنید بعدش درست میشه حالا میگین تا شهریور صبر کنید که چی؟ بعدش چی میاد بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چند نكته در صحبت هاي آقاي ليلاز براي بنده وجود داشت. يكي قياسي كه ايشان درباره شرايط اقتصادي ايران با ساير كشورها در تقابل با كرونا بود. به نظرم رسيد كه منظورشان اين بود كه نتيجه كار ما خيلي بهتر بود چون ما چيزي نداشتيم از دست بديم برخلاف ساير كشورها!!!!!! حالا نميدانم اين چه حسني است كه ما برخلاف دنيا فقيريم؟؟!!!!! نكته ديگر نفرمودند بعد از شهريور ماه چه اتفاقاتي قرار است بيفتد كه مسير ما هموارتر خواهد شد؟! و سوال اساسي اين است كه چرا آمريكا بايد كارزار مبارزه با ايران را به هر دليل رها كند در حاليكه ميداند اگر ايران از اين تنگناي موجود عبور كند ديگر هيچ قدرتي در دنيا هيچگاه قادر به تهديد ايران نخواهد بود!
در خصوص سود بردن دزدان از مذاكره! تا زماني كه دزدان هستند چه چيزي مي تواند به نفع كشور باشد؟ صلح يا جنگ؟ چون در هر صورت اين سارقان در هر گزينه نفع خود را خواهند جست. شايد در اين شرايط تنها گزينه ايده آل تغيير نظام باشد آنچه كه به قول دولتمردان ما ترامپ به دنبال آن است يعني چيزي فراتر از مذاكره!!! (كشيدن سيفون)
یک پدر بدبخت و بیکار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
لیلاز واقعا تو اقتصاددانی!!!! من که بعید می دونم می دونی قیمت شیرخشک بچه چنده من سه ماه حقوق نگرفتم پس تکلیف آدمایی مثه من چیخ بمیریم تا شما به آرماناتون برسید فرفرو چاپ کن لعنت بر کسی که درد ملت و فقر و نداری و بیچارگی رو نمی فهمه فقط شعار می ده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
حقوق هم بگیری حقوقت ار آنچنانی ها نباشه بازهم نمیتونی سر برج برسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بخش بزرگی از مصیبت های گریبانگیر کشورما؛ ناشی از چنین تحلیل های آبکی و غیر علمی است.
شوربختانه این دست صاحبان تریبون گوشه چشمی به اصحاب قدرت و ثروت دارند و معمولا دکان دونبش باز می کنند و با چنین کلی گویی هایی راه را بر تاویل و تفسیرهای متناقض بعدی هموار می کنند.
اوج تحلیلگری سیاسی کارگزاران در انتخابات مجلس اسفند 98 ظهور و بروز یافت که بی پایگی تحلیل و رسوایی ناشی از آن هنوز تازه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
این نوع مقایسه صحیح نیست، مثل این است که فردی که مالی همراه نداشته و در کاروانی که بدان دزد زده است، بوده، بگوید من نسبت به کسانی که مال داشته اند آسیب کمتری دیده ام. این فرد از اول چیزی نداشته که اصلا آسیبی ببیند. از قدیم هم گفتن هر که بامش بیش برفش بیشتر. ما زمانی می توانیم افتخار به مدیریت صحیح و کم آسیبب کنیم که از همان میزان توانایی اقتصادی برخوردار باشیم و نسبت به آنها کمتر آسیب ببینیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
"مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها چیزی به ملت ایران نمی‌دهد بلکه راه دزدی را برای دزدان هموار می‌کند."

ببخشید دیگه دزدی شاخ و دمب داره؟
تقی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جات گرم و شکمت سیر
آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب لیلاز از شما که استاد دانشگاه هستید بعید است !!!!!! در دنیا وضعیت کشورهایی که با آمریکا دوست هستند و رابطه دارند را ببینید مانند اندونزی ؛ مالزی ؛ عربستان ؛ کویت ؛ ژاپن ؛ کره جنوبی و ... و کشورهایی که با آمریکا دشمن هستند مانند ایران ؛ کره شمالی ؛ ونزوئلا ؛ کوبا و .....
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اینا اقتصاد رو کجا خوندن یعنی چرا فکر میکنند اقتصاد جزیره ای هستش، کارگر کف خیابان و کشاورز درآمدش به درآمد اون صاحب کارخانه و تاجری که بچه اش تو کاناداست وصله، وقتی اون دلار نداشته باشه دستمزدی هم در کار نیست وقتی این یکی واردات نداشته باشه کالای ارزونی هم در کار نیست بیشتر کالاهای تو بازار 60 درصد تا 90 درصد مواد اولیه اشون وارداتی هستن، حتی خوراک طیور و دامتون هم به واردات و قیمت دلار وابسته است
خلیل مهاجر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بهترین نقطه نظر اقتصادی - سیاسی که در ارتباط با چالش های اقتصادی ایران خواندم. فقط تنها نکته بی پاسخ برای من این است که سعید لیلاز با این تفکرات پیشرو در کارگزاران چه میکند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
با اینکه از خیلی افراد موسوم بهاصلاح طلب متنفرم....
اما تحلیل ایشون منطقی بود... و دچار به وادادگی و ذلت پذیری بنظر نمیرسد....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
واقعا برای این کارشناس متاسفم !!!!
آقای عزیز اگر آمریکا تعداد بیشتری از واگیر به کرونا و مرگ و میر را نسبت به چین یا روسیه نشان میدهد نه اینکه در چین کمتر است چون در چین واقعیات کتمان می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ای کارشناس محترم اقتصادی! جدی می گی؟!!
ناشناس
Finland
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اصلاح طلبا میدونند با خودشون چند چند ند؟!
آقای اقتصاد دان ته این ماجرا چیه؟ شرکتها دیگه ماده اولیه برای تولید ندارند. تا کی میخواهیم یه کشور 80 میلیونی را یواشکی اداره کنیم. به این این امارتان خسارات ناشی از عدم پیشرفت راهم اضافه کنیم. ما میبایست حداقل رشد مثبت 8 درصد میداشتیم درحالی که رشد منفی 8 درصد داریم یعنی ما سالی 16 درصد عقب افتادگی داریم. کی میخوایم جبران کنیم؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
با سلام
به نظر میرسد جناب لیلاز در ایران دیگری زندگی میکنند که ما از آن بی خبریم.ارزش ریال روز به روز پایین می آید و قیمت کلیه احناس سیر صعودی دارد.درآمد کارمندان که ثابت است و بخش خدمات هم آسیب شدیدی دیده است میماند برخی تولید کنندگان که دلار ارزان میگیرند و سود خوبی دارند و اختلاسگران که درآمد نجومی دارند.
آقای لیلاز آمریکا هارترین سیستم سرمایه داری در دنیا را ندارد چون نظارت شدید وجود دارد.
در مورد کرونا هم که ظاهرأ اقای لیلاز عقیده دارند برای ما نعمت است مثل شخصی که میگفت تحریمها برای ما نعمت است.
با این همه امیدواریم به قول آقای لیلاز مهر ماه آینده وضعمان خوب شود تا در عمل چه پیش آید.
ناشناس
United States of America
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
البته از یک جهاتی راست میگن تاکتیک دولت این بود که دلار را به مرز روانی 20 تومن برساند ابتدا مطمین بشود از جبران کسری بودجه اش انگاه از طریق مکانیسم مالیات به قول خودشان از ثروتمندان از طریق یارانه های جبرانی چند ریالی هم به مردمی که به زعم شان در معیشت شون مشکلی پیش اومده کمک کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چطور قراره کالا بفروشیم و چطور قراره پولش رو برگردانیم؟
خرید مواد اولیه برای تولید به چه صورت خواهد بود وقتی تحت تحریم هستیم؟
آقای لیلاز تحلیلی ساده انگارانه ارایه کرده آمد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
برای مسئولان و دوستان و اطرافیانشان هیچگاه اتفاقی نمی افتد ولی تورم و گرانی پدر ما مردم را در می اورد ..
برای مسئولان و اطرافیانشان که فرقی نمیکند قیمت ملک در لواسان و شمال شهر تهران بالا میرود وآنهاسود میکنند فقط ما مردم بدبخت هستیم که پوست از استخوانمان کنده میشود .....
ناشناس
Finland
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
1- اگر تا شهریور دوام بیاوریم دیگر اتفاقی نمی افتد یعنی چه!؟ آیا قرار است اتفاقی بیفتد که تا به حال نیفتاده است.
2- اینکه اقتصاد ایران از کرونا کمتر ضربه خورده تا جا های دیگر جهان احتمالاً دلیلش این است که اقتصاد ایران قبل از کرونا ضربه هایش را خورده است.
ali Damghani
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اقای دکترلیلازهمکاران شمادردولت وارگانهای ازدوسال پیش نظرات شماراتکرارمیکنند.مثلامیگویند:
"اگرعیدراردکنیم تمامه" "سه ماه ...بیاریم تمامه"

هرکدام 40% تورمه .

بعدازانقلاب هردولت امده ورفته قیمت ارزحداقل چهاربرابرشده وتورم سنگین راباین ملت تحمیل کرده است.

بهتراست ازتئوری هاموهوم دست برداریدافزایش روزانه انسان های شریفی که دربرابرتامین نان حداقل خانواده خویش عاجزندنشانه تئوری شماست.خجالت بکشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آقای لیلاز. بنا بر اظهارات و آمار کارشناسی شمت عدم توسعه و رشد کشور و عدم انطباق با جهانی سازی که موجب ضعف آن گردیده در این زمان موجب آسیب کمتر کشور شده است. بنابر پیشنهاد شما بهتر نیست به عصر حجر برگردیم تا حداقل آسیب متوجه ما بشه؟
ali
Singapore
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جالبه! دقیقا دو سال پیش هم، در تاریخ دوم تیرماه 97، علی مطهری گفت: "اگر مردم 6 ماه مقاومت کنند، وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد."
بهتر نشد، خیلی هم بدتر شد! رجوع کنید به لینک زیر؛ از شباهت حرف های این دو متعجب خواهید شد:

https://fararu.com/fa/news/364945/%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%DB%B6-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
دمت گرم
Kk
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
حرف کلی ایشون اینه که چون چیز زیادی نمونده که بزنیم و نابود کنیم، خوب اسیب کمتری هم بهمون میرسه، منطقیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
برخی گزاره های آقای لیلاز:
این ویروس نشان داد که اساس بیچارگی رژیم آمریکا، فدرالیسم بودنش است.
در این کشور هر چیزی از جمله ویروس کووید ۱۹ به شکل اسکناس دیده می‌شود
بحران کرونا در مجموع به لحاظ ژئوپلتیک به نفع ایران تمام شد.
یکی از آثار ژئوپلیتیک کرونا در ایران این است که هرگونه مصالحه با آمریکا را بلاموضوع کرده است
حتی اگر با آمریکا مصالحه نیز بکنیم، دیگر بازار نفتی وجود ندارد که بتوانیم در آن نفت خود را عرضه کنیم.

آیا نباید در منطقی که به چنین نتایجی رسیده شک کرد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
لطفا بفرمایید منظور ایشان از دوام آوردن چیست؟ مثلا چند درصد دیگر از مردم فقیر بشوند؟ تورم و بیکاری و ... چگونه باشد که دوام آورده باشیم؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
واقعا آدم تعجب میکند از این تحلیل آقای لیلاز وهم عمیقا متاسف میشود.مدتهاپیش لطیفه ای آمده بود که کرونا به نسبت سایرکشورها کمترین ضربه را به اقتصاد فرهنگ سیاست و مدیریت ایران زدودربیان چرایی علت توضیح داده بود که چون ایران هیچکدام از اینها راندارد که بخواهندضربه ببینند یا نبینندیعنی نه اقتصادی دارد نه سیاستی...
آقای لیلاز آیا واقعا به چیزی که نوشتیدخود شما ایمان دارید؟ اگرزلزله ای بیایدخسارات وارده به یک کپر بیشتر است با به یک ساختمان چندطبقه زیبا؟ بیشترازاین توضیح لازمست؟آیاصاحب کپربابددلخوش باشدواحساس برد کند؟ واقعا که..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تحلیلهای گذشته شان رو به افول بود و در این تحلیل واقعاً از ایشان ناامید شدم.
ایشان فدرالیسم را نشانه ای بر شکست آمریکا دانسته!!!!!!
محمد
United Arab Emirates
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
دقیقا چه اتفاقی باید میفتاده که نیفتاد؟کشور و مردم زیر فشار نابود شدن تازه این آقا میگه از شهریور به بعد اتفاقی نمیفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
سعید جان لیلاز، الان 40 سال است که دوام آوردیم به خاطر گل روی شما چشم تا شهریور هم دوام می آوریم.
البته این زمان قابل تمدید هم هست، مثلا تا شهریور 1420
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
لپ کلام :
مشکلات اقتصاد ایران اساساً متعلق به خودش است و کرونا بار دیگر این واقعیت را نشان داد
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
درود بر شرفت
reza1
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب لعیاز ، اسحاق خان هم گفته بودند مردم فقط یکسال تحمل کنند همه چیز حل خواهد شد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خلاصش میگه: اگه تا شهریور زنده بمونین بعدش دیگه با سختی وبدبختی میتونیدبگذرونیدوداستان قدیمی بزک نمیر بهار میاد تبدیل شده به بزک نمیر تا اخر تابستون
سيّد دلبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
هر وقت تب مذاكره نميكنيم داغ شده تو كشور رفتن مذاكره كردن ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
طبق نظریه دکتر زندگی فقط ۱۰۰ سال اولش سخته ببم جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بعد از شهریور دیگه اتفاقی نمی افته!!!
همین نظریه های غیر علمی و مدعیانه و ... باعث تفاوت روشنفکران!! جهان سومی با کشورهای پیشرفته است. تا کی باید چنین افرادی نظریه پرداز و صاحب دانش قلمداد بشن؟ بدبخت کشورهایی که امثال شماها تصمیم ساز و تصمیم گیرش باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
شهریور کدوم سال ؟
100 ساله دیگه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
من قول می دهم ما خیلی بیشتر از شهریورماه پوست کلفت هستیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ادم پشتش به رانت انحصار سهمیه پر باشه امثال این آقا میشه متاسفم برا دانشجویی که این نابغه پرورش بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ضمن تشکر از تحلیل خوبتون. پس محصول افتصاد کنونی ناشی از ناتوانی سیستم کنونی می باشد . توصیه می شود اقایان در اسرع وقت و پیش از رسیدن روز بزرگ استعفا بدهند.
معلم بازنشسته
United Arab Emirates
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
نوچه کرباسچی تحلیل آبکی
تنها راه حل کوتاه مدت مذاکره برد برد با آمریکا است
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
شما اصلاح طلب ها و اصولگراها تا شهریور امسال که هیچ تا شهریور ۱۵۰۰هم دوام میارید و اصلاحات تدریجی را به قول حجاریان و عبدی انجام خواهید داد ‌این وسط مردم ایران هستند که یا باید از گرسنگی بمیرند یا مثل اون کارگر خوزستانی خودکشی کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
با همین خیالات بخوابید که مردم را با تحلیل های غیر واقعی و تصمیمات غلط به خاک سیاه نشاندید
ناشناس
Finland
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب لیلاز، از سر سیری افاضه می کنی یا بفرموده؟ تازه، مقاومت کنیم که چه بشود؟
ساداتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اگر مذاکره با آمریکا حلال مشکل بود پس برجام بی فرجام !!! چی بود……؟؟؟
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
این بابا چی می گه چیزی به دست نمی اریم چیه عمو ما داریم همه چیز رو از دست می دیم . پدرم نان خوردم نداریم شما تا شهریور صبر کنید ای داد ای بی داد امثال این دارن به روحانی خط می دن فریاد رسی نیست له شدیم
حمید
Syrian Arab Republic
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خدار را شکر که امثال سعید لیلاز در این مملکت کاره ای نیستند واگرنه اوضاع از اینی که بود بدتر هم میشد.از نظر ایشان باید شاکر باشیم که هواپیما وخیلی چیزهای دیگر نداریم،وگرنه مثل امارات خیلی ضرر میکردیم البته به جاش پراید برای گرفتن جان انسانها داریم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ایشان رییس شرکت حودرو دیزل و تحلیل گر اصلاح طلبان است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
همین اساتید اقتصادی رو داریم که ارزش پول ملی مقابل ارز کشور بدبختی مثل آمریکا از ۷۰ ریال رسیده ۲۰۰۰۰۰ ریال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
همتون سر وته یک کرباس هستید مردم دارند له رمیشوند بعد شما ما را باعربستان مقایسه میکنید در عربستان چند نفر خودکشی کردند لطف کنید امار بدهید ببینید 20 برابر بیشتر از ایران اسیب دیده چند برابر ایران خودکشی داشته
کاربر میهمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بیخود گفته!
اسحاق دماغ
Turkiye
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ماشین اقتصاد کشور راه افتاده اگر سرعتش کمه سرعتش را هم انشالله بیشتر میکنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تحلیل جالبی بود
ناشناس
Germany
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
کمونیست های جدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جالبه، مهم نیست چی بشه، همیشه یکی هست یه جوری تفسیر کنه که همه چیز به نفع ایران تموم بشه و آمریکا ضرر کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
منم ماهی ۱۰ میلیون حقوق داشتم میگفتم مذاکره نه
حقوقم میشد ۲۰ میلیون
گفتگوی استاد اصلاح طلب با تسنیم!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
فقط چند خط اولشو خوندم و متوجه شدم که الکی وقتمو تلف کردم
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
دلار ۲۰ هزار تومن شده اینو چی میگی؟؟؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
شما کارشناس هستید یا پیشگو؟ جناب لیلاز یکی فقط یکی از دلایلی که کشور رو به این روز انداخته وجود کارشناسان و اقتصاد دانان خود صحیح اندیشه پندار است ، شما با خام اندیشی مردم رو نابود کردید شهریور نوشداروی بعد از مرگ است اگر جناب پیشگو آن هم بشود.
انگشت بریده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بله! تا شهریور اگر با همین فشار نفس مردم رو بگیرید چنان با خاک یکسان میشن که مملکت کلا میمونه واسه خودتون!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اصلا" چه اتفاقی قراره بیفته ، اگر تا شهریور ماه هم تحمل نکنیم هیچ اتفاقی نمی افته ، چهل ساله سرمردم با این اراجیف بندکردید نسل بنده که زندگیشون در این سا ل ها به تباهی رفت ناراحت اینده فرزندان وجوانان عزیزمان هستیم که با این مسئولین بی خرد وبی تدبیر که در این سال ها جز شعار وچپاول چیز دیگری به ارمغان نیاورده اندچه بر سرشان خواهد آمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
دمش گرم باید دست ایشون رو ببوسیم که بی طرفانه این حقایق رو با مردم مطرح کرده. هیچ کس با مذاکره و مصالحه شرافتمندانه مخالف نیست ولی یه نفوذی کدخدا بیاد اینور بعد بره کل کشور رو دو دستی تقدیم کدخدا کنه از بی شرفی اونورتره. البته کدخدا بی خودی کدخدا نشده به وسیله همین وطن فروش ها که هر کدومشون رو یه جور خریده شده آقای دنیا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اگه تحویل داده بود که آمریکا خارج نمیشد البته مذاکره برای سرمایه داران و اغنیا در شرایط کشورما مضر است ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
عالی بود فرارو
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
سلام جناب لیلازر شما اقتصاد دانی یا اقتصاد خوان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این نظرشخصی جنابعالی است یه کمی اقتصاد و روابط بین الملل هم بدانی خیلی خوبه
مهدی
Germany
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چه کاری مشکل مردم رو حل میکنه همون کار رو بکنید همه چیز در اختیار شماست فقط دائم حرف نزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آقای لیلاز حقوق شما در ماه چقدر است؟!! شما قطعا موفق هستید و موفقیت شما ربطی به شهریور و تیر و مرداد ندارد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خیلی بی سواد تشریف داری جناب لیلاز...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
یعنی چی دوام بیاوریم؟ حرف بی مورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
انقلابی ها دوام میاورند شما سعی کن دوام بیاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
""خدا رو شکر قیمت ویلاها و کاخهامون در لواسانات و شمال کشور تو همین شرایط تحریم گرون شد و بالاخره با یاری خدا بچه ها رو فرستادیم خارج برای تحصیل وکلا خوب بود حالا تا شهریور و خرداد هم که دوام بیاریم یک تورم دیگه بخوره تو زمینهای لواسان و کاخها تو لواسان باز هم سود میکنیم ""
بله اقای لیلاز برای مسئولان و فرزندان و اطرافیانشان همیشه خوبه چه بعد از شهریور و خرداد چه قبلش ....
این مردم بدبخت هستند که باید بروند تو یک آپارتمان تو بیابانهای اطراف تهران و به نام مسکن مهر خونه بخرند اون هم با بدبختی ببینید که در پردیس قیمت مسکن چقدر شده است ....
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
قابل توجه آقای لیلاز:
- معیار و ملاک آمار مبتلایان به کرونا تعداد آزمایش های pcrاست که انجام گرفته( مثال : در کشور ما حتی به اندازه نصف ترکیه امکانات انجام آزمایش نبوده) پس مقایسه آمار ما با کشورهای پیشرفته غیر منطقی است.
- درباره اقتصادهای نوظهور مثل کره جنوبی تایلند و مالزی و...ایشان چه توجیهی دارید؟؟. آیا آنها با انزوا به این سطح پیشرفت رسیده اند ( در مهار کرونا جزو موفقترین کشورهای جهان هستند، لطفا به آمارها سری بزنید).
- ما از آلمان آسیب کمتری دیده ایم؟؟؟ لطفا مطالعه بفرمایید که آلمان چطور از کشور با خاک یکسان شده در جنگ جهانی دوم به قدرت اول اقتصادی اروپا تبدیل شد؟؟؟حتما با انزوا !!
3- مگر الگوی ما عربستان است که شما ایران را با عربستان مقایسه می کنید؟؟اگر دلارهای نفتی نبود الان حکومتی به نام سعودی وجود نداشت. منابع زیرزمینی، شرایط اقلیمی و ظرفیتهای کشاورزی و پیشینه تمدنی ما با عربستان قابل مقایسه است؟
-بنده هم نمی گویم حرف زور را چشم بسته قبول کنیم ولی قرار نیست به خاطر درست جلوه دادن موضع سیاسی خودمان به مردم آمار غلط بدهیم .
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
درسته که کرونا برای ما فرصت است اما مسئولان هم نشان داده اند که استاد فرصت سوزیند
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
معمولا 9 ماهه حساب میکنن. البته 6 ماهه هم هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جیب این کارشناسان حسابی پر پول هست. از روی شکم سیری حرف می زنند
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
هيچوقت فكر نميكردم اقاي ليلاز اينقدر حرفهاي بدون اساس بزند! تحريم مگر فقط نفت هست؟ مگر قيمت نفت و ميزان توليد نفت قرار هست ثابت بماند؟ ايران بهتر از المان در كرونا؟ پاسپورت كانادايي اقازاده ها منقضي بشه عوضش ميكنند نياز به برجام ندارند!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
شما جات خوبه تا صد سال دیگه هم دووم میاری
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
کارگزاران با شیب تند به پایان خود سلام میدهد
ناشناس
Finland
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
یک تحلیل آب دوغ خیاری، با همین تحلیل ها وضع مملکت اینجوری شده
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خجالت بکشید والا مردم نابود شدند ...
ناشناس
Germany
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ما در داخل کشور داره ازمون دزدی میشه
آمریکا پیشکش
ALI
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خدا شفات بده
ناشناس
Finland
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اگه تا شهریور دوام بیاریم بعدش چی میشد؟ معجزه ای قرار اتفاق بیافتد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
خجالت بکش تئوریسین اقتصادی اصلاح طلبان!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ایشان از جبهه اصلاحات خارج شده
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب لیلازر عزیز جنابعالی بروروابط بین الملل بخوان؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
جناب آقایان سعیدخان و حمیدخان لیلاز در گروه صنعتی ایران خودرو دارای بهترین پست ها میباشند .
آقای اقتصاددان ثمره شما در این شرکت چه بوده است که برای کشور اینگونه نسخه میپیچید؟
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
کاملآ موافقم. پول نفت نه کمش به ما رسیده نه زیادش. حتی تورم هم ایجاد می‌کنه و باعث افزایش واردات و تشدید بیکاری میشه. برای مردم عادی بهتره که پول نفتی وجود نداشته باشه تا فساد و دزدی هم نباشه . اینهایی که حرص می‌زنند کسانی هستند که یا وارد کننده اند یا فاسدند و بچه هاشون تو کانادا برای عیاشی پول لازم دارند. مشکلاتی مثل مسکن و خودرو فقط با افزایش کمی و کیفی تولید حل میشه ، به تحریم هیچ ربطی ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
عزیز بهتر نیست که پول نفت باشه اما صرف پیشرفت بشه و نه صرف نفرت پراکنی و دزدی و فساد؟!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
منافع خیلی‌ها تو همین وضعیته
ناشناس
Thailand
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
نظر این کارشناس متخصص این است دعا و کنیم بلایی فراگیر بیاید بعد ضرر کشورها از آن بلا به نسبت خودمان بسنجیم و خوشحال باشیم که ما ضرر کمتر داشتیم.
صدرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
منظور ایشان این بوده : بزک نمیر بهار میاد کمپوزه با خیار میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ملت تا شهریور کدام سال صبر کنند ؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
امسال دیگه، آخه قراره پول بباره تازه وقتی زمستون بشه بارندگیها به اوج خودش میرسه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
این چه کشور و چه اقتصادی است که قرار نسیت پیزی به دست کارگر برسد؟

انصافا به کدام دین و مرامی اعتفاد دارید؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آقای مطهری هم تیر ماه 97 گفتند شش ماه دوام بیاریم مشکلات حل میشه دو سال گذشت و مشکلات روز به روز بیشتر
ناشناس
Germany
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
این بنده خدا اصلا حالش خوب نیست
ناشناس
Germany
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چجوری باید از فرارو برای از بین رفتن بیست دقیقه از عمرمان که صرف خواندن این هجویات شد شکایت کنیم؟ ما که دانشجوی روانپزشکی نیستیم که خواندن این کیس بدرد درسمان بخورد.
ناشناس
Germany
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
حالا معلوم شد که چرا قاضی منصوری خودش را پرت کرده. این متنو جلوش گذاشته بودن !
ناشناس
Germany
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
بعد از خواندن این مصاحبه سریع خودم را رساندم طیقه هشتم.... بای بای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
لطفا" بگویید دوام نیاوریم چی میشه تا خودمان را آماده کنیم.
علی
United Arab Emirates
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
وضعیت فعلی باز هم برای برخی از افراد راضی کننده است کسانی که عموماً وارد کننده و سلاطین این کشور هستند و طبیعتاً افراد نظیر کارگر و کشاورز دارند در این شرایط هم له می شوند چرا که برای درمان خود مشکل دارند آقای لیلاز عزیز هیچ میدانید باتری قلب که تنها تولید کننده آن امریکا است در اثر این تحریم ها چند برابر شده است پس شرایط الان هم به نفع هیچ کس نیست و چرا اصلا ما باید همه چیز را به داشتن و نداشتن رابطه گره بزنیم مطمئناً شرایط فعلی حاکم بر روابط خارجی هم نفعی برای کشاورز و کارگر ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
این بنده خدا یه مدت آب خنک خورد ،از اون به بعد دیگه نتونست خودش باشه ، شایدم سوراخ دعا رو پیدا کرد و فهمید پول تو چه نوشته ای هست ،زیاد بهش گیر ندید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
یعنی مطمئنی؟؟؟درد نکنه یدفی تورو خدا...فقط تا شهریور درد داره؟؟؟؟
مجید
United Arab Emirates
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
سعید لیلاز مهرآبادی استاد مدعو دانشگاه شهید بهشتی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اقتصادی است. وی استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتیو سردبیر روزنامه توقیف‌شده سرمایه بود. او اکنون قائم‌مقام ایران خودرو دیزل است و پیش‌تر نیز مدیرعامل سبلان خودرو مایوان بود.
ناشناس
Germany
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
پدر بیا مرز بعضی ها شب و روز دارند با شیطان مذاکره میکنند شیطان درونشان میگه اختلاس کن دزدی کن . فساد . فحشا کن و.... جلوی این مذاکرات های شخصی با شخص شیطان را چطور میشه گرفت ها؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
فکر کنم آقای لیلاز اطلاعات و توان تحلیلش مربوط به دوران مرحوم هاشمی باشه نه الان! مثلا تا شهریور دوام بیاوریم یعنی چه؟ بعدش به کجا میرسیم؟ اصلا ۱۰ یا ۲۰ سال دیگه به کجا میرسیم؟ واقعا ...
Mehri
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
تا بعد شهریور صبر کنید هوا خنک میشه
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv