bato-adv
کد خبر: ۵۱۱۷۴۳

سخنان عجیب برجامی امیرعبداللهیان و باقری

سخنان عجیب برجامی امیرعبداللهیان و باقری
وزیر خارجه، اما در نشست خبری‌اش در تهران در پاسخ به سؤالات برجامی، از باقری ناآماده‌تر نشان داد. هم‌زمان با سفر باقری به بروکسل، این ادعا مطرح شد که تروئیکای اروپایی به او پیشنهاد داده‌اند در بروکسل به دیدار او با مورا بپیوندند و با نشستی پنج‌جانبه روند گفتگو‌ها را تسریع کنند، اما او نپذیرفته است. ایران ساعاتی بعد این ادعا را رد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

چهارشنبه‌شب گذشته، علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه بعد از دیدار با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در گفتگو‌های احیای برجام از نزدیکی بازگشت ایران به گفتگو‌های احیای برجام خبر داد و حسین امیرعبداللهیان، در نشستی خبری در تهران به توضیح رویکرد ایران پرداخت.

به گزارش شرق، در میان صحبت‌های این دو مقام مسئول، چند موضع‌گیری غریب به چشم می‌خورد که تأثیر منفی مشخصی بر موضع ایران در گفتگو‌ها و در چشم‌انداز توافق هسته‌ای خواهند داشت، تا حدی که به نظر می‌رسد، این دو دیپلمات ایرانی که اکنون پرونده برجام را روی میز دارند، نه‌تن‌ها روند چند هفته اخیر که روند سال‌های گذشته گفتگو‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را نیز به دقت پیگیری نکرده‌اند.

باقری: زمینه برای بازگشت آمریکا فراهم نیست

شاید خطرناک‌ترین موضع‌گیری در این میان در صحبت‌های معاون امیرعبداللهیان به چشم می‌خورد. باقری در پاسخ به پرسشی در مورد خبر اخیر یکی از رسانه‌های غربی درباره ازسرگیری مذاکرات با گروه ۱+۵ با «شیطنت‌آمیز» خواندن این خبر افزود: «ما با ۱+۴ گفتگو داریم و در واقع هنوز زمینه لازم برای اینکه آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است».

او البته در پاسخ به سؤال بعدی کم‌وبیش تلاش کرده این جمله را توضیح دهد: «هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپاست و در این جایگاه هم در دوره‌های قبل چنین گفتگو‌هایی را داشتیم و الان در ادامه همان گفتگو‌ها ایشان [انریکه مورا]به‌عنوان هماهنگ‌کننده کشور‌های ۱+۴ و ایران نقش‌آفرینی می‌کند و این گفتگو‌ها بر آن اساس شکل گرفته است».

این توضیح، اما از بار اثرگذاری منفی جمله‌ای نمی‌کاهد که جانشین سیدعباس عراقچی در جایگاه احتمالی مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفتگو‌های احیای برجام بر زبان آورده است. مشکلات فعلی توافق هسته‌ای به خروج دولت پیشین ایالات متحده از توافق برمی‌گردد. موضع مقامات دیپلماتیک ایران در دولت پیشین همواره این بوده است که آمریکا باید و می‌تواند با برگشت به برجام مشکل را حل کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران حتی زمانی در پاسخ به مطرح‌شدن ایده گفت‌وگوی ایران و آمریکا درباره برجام به صراحت گفته بود میز گفتگو درباره برجام در جلسات کمیسیون مشترک مهیاست و آمریکا اگر صحبتی در این باره دارد هر آینه می‌تواند با بازگشت به توافق و تعهداتش در آن، پای این میز برگردد و هر صحبتی دارد مطرح کند. جمله باقری، اما برخلاف مواضع تیم پیشین، توپ را عملا به زمین ایران می‌اندازد. بازیگران برجام به ایران فشار می‌آورند که به مذاکرات احیای برجام برگردد. ایالات متحده نیز با تغییر دولت در موضع تمایل به ازسرگیری گفتگو قرار گرفته است. اکنون در صحنه عمومی، برای عبور از این نقطه سکون، دیگران منتظر ایران هستند. در چنین شرایطی، صحبت باقری از طرفی بار مسئولیت را از دوش آمریکا برمی‌دارد و از طرفی ایران را عامل ممانعت از بازگشت معرفی می‌کند.

امیرعبداللهیان، تأیید پس از تکذیب

وزیر خارجه، اما در نشست خبری‌اش در تهران در پاسخ به سؤالات برجامی، از باقری ناآماده‌تر نشان داد. هم‌زمان با سفر باقری به بروکسل، این ادعا مطرح شد که تروئیکای اروپایی به او پیشنهاد داده‌اند در بروکسل به دیدار او با مورا بپیوندند و با نشستی پنج‌جانبه روند گفتگو‌ها را تسریع کنند، اما او نپذیرفته است. ایران ساعاتی بعد این ادعا را رد کرد.

اما امیرعبداللهیان، کمی بعدتر، عملا این خبر را تأیید کرد: «سه کشور اروپایی روش ناپسندی از نظر ما دارند؛ اینکه به جای اینکه در ظرفیت ملی خودشان بخواهند با ما دیدار کنند درخواست دیدار مشترک دارند. البته بخش ناپسندیده‌تر این است که یک بیانیه مشترک می‌دهند و یک‌طرفه حرف‌های خود را می‌گویند. ما چه در تهران چه بروکسل از هرگونه گفت‌وگوی دوجانبه با این کشور‌ها استقبال می‌کنیم، اما گفتگو با سه کشور در چارچوب ۱+۴ و در کنار نمایندگان روسیه و چین مورد نظر است و این فرمتی معقول است». این صحبت‌ها در عمل تکذیب تکذیبیه‌ای بود که تنها ساعاتی پیش ایران منتشر کرده بود، اما در محتوایشان نیز مشکلاتی آشکار می‌شود.

دوجانبه صحبت می‌کنیم

امیرعبداللهیان در این اظهارنظر در رد پیشنهاد تروئیکا، در شرایطی که مدت‌هاست گفتگو‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران چندجانبه بوده، ایران را مایل به گفتگو‌های دوجانبه می‌خواند. این موضع، به معنای بازگشت به روز‌های ابتدایی شکل‌گیری مسئله هسته‌ای در زمان دولت سیدمحمد خاتمی است، زمانی که همه چیز در خانه اول بود و چارچوب و فهم مشترکی برای تعامل وجود نداشت. در واقع در همان زمان دولت خاتمی نیز ایران در نمونه‌هایی مثل نشست سعدآباد با تروئیکای اروپا پای میز گفتگو نشست، اما حالا وزیر خارجه ایران در موضوعی که هیچ کشوری در مقابل ایران به تنهایی در آن طرف تصمیم‌گیری نیست، خواستار گفت‌وگوی دوجانبه با هدف نامعلوم است.

باید روسیه و چین باشند

تأکید امیرعبداللهیان بر حضور روسیه و چین در زمان طرف‌شدن ایران با بازیگران اروپایی برجام نیز پیام مطلوبی ارسال نمی‌کند. این موضع‌گیری، عملا این معنا را دارد که ایران برای اینکه با طرف‌های اروپایی پای صحبت بنشیند، نیاز به همراهی و حمایت دو بازیگر شرقی را احساس می‌کند و حاضر نیست بدون حضور آن‌ها به تبیین مواضع خود برای طرف‌های اروپایی بنشیند. چنین صحبتی، در شرایطی که وزیر خارجه اخیرا با روس‌ها گفتگو داشته و معاون او نیز بلافاصله پس از بروکسل راهی مسکو شده است، سرمایه‌گذاری ایران روی شرق برای تقابل را آشکار می‌کند. روسیه و چین پیش‌تر در دوران تحریم‌ها و قطع‌نامه‌های بین‌المللی نشان داده‌اند که مشکل چندانی با صف‌آرایی در مقابل ایران و همراهی با طرف غربی ندارند.

علاوه‌براین، برخلاف مواضع نسبتا محتاطانه چین، مقامات روس مدتی است ایران را طرف خطاب قرار داده‌اند و از تهران می‌خواهند دست از تعلل بردارد و به گفتگو‌ها برگردد. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا همین روز‌ها و در حاشیه گفتگو‌های گروه ۲۰ برای گفتگو درباره برجام با اروپایی‌ها دور یک میز خواهد نشست. جو بایدن به‌عنوان رئیس دولتی که نقشی در خروج آمریکا از برجام نداشته است و به‌عنوان چهره آشنایی که برخلاف دونالد ترامپ، متهم ایجاد این بحران نیست، احیای اتحاد ایالات متحده با طرف‌های اروپایی را در دستور کار دارد.

تاریخ سفر گروسی مهم نیست

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال دیگری مربوط به سفر دوباره مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران و دیدارش با مقامات ایرانی نیز گفت: «ما قصد نداریم رفت‌وآمد‌های ایشان را هیجانی کنیم و به مسائلی که بین ایران و آژانس است گره بزنیم. ما توافقاتی داریم که بین دو طرف شکل می‌گیرد و تاریخ‌های سفر مقامات ایران و آژانس در چارچوب خودش نهایی می‌شود. اما اصل سفر قطعی است، اما بیان تاریخ آن فکر نمی‌کنم چندان ضرورت داشته باشد». آژانس در فاصله‌ای نزدیک نشست شورای حکام را پیش‌رو دارد، نشستی که در چند جلسه اخیر خود به مرز صدور قطع‌نامه و محکوم‌کردن ایران بسیار نزدیک شده است. در چنین شرایطی، اهمیت رسیدن به فهم مشترک با مدیر کل آژانس پیش از چنین جلسه‌ای آشکار است. آن هم دیدار با مدیر کلی که اخیرا به صراحت گفته بود هنوز نتوانسته است ارتباط مستقیمی را که وی با دولت قبلی داشته از زمان روی‌کارآمدن رئیسی برقرار کند و چند بار نسبت به دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی ابراز تمایل کرده است.

برنامه دولت رئیسی برای برجام چیست؟

اما تعبیر «گاف» به این قبیل اظهارات در واقع تعبیر خوش‌بینانه‌ای است. رویکرد وزارت خارجه سؤالی بزرگ‌تر را مطرح می‌کند. آیا دولت رئیسی اساسا احیای برجام و رفع تحریم‌ها را در برنامه دارد؟ یا چنان‌که چهره‌های جریان اصولگرا در دوران حسن روحانی بار‌ها تأکید می‌کردند، واقعا این تصور در دولت برآمده از این جریان وجود دارد که ایران برای پیشبرد اهداف بین‌المللی‌اش نیاز واقعی به حل مسئله هسته‌ای و برجام ندارد؟ موضوع این نیست که این تصور لزوما صحیح است. مسئله این است که کسی نه در ایران و نه در میان دیگر بازیگران برجام هنوز از نگاه دولت رئیسی در این زمینه باخبر نیست و این خود، به اندازه کافی موضع ایران را در گفتگو‌های مربوط به برجام، در وین بروکسل یا هر جای دیگر، تضعیف می‌کند.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
خیلی ساده نباشیم، همین آدمها( باقری و عبدالهیان) مترسک سیاست مداران هسته ای در عرصه بین المللی هستن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
از کسی که توی یک جمع و مراسم بین‌المللی جایگاهش رو نمی دونه کجاست و چاله میدونی رفتار می‌کنه انتظار بیشتری نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
آره شیک و اتو کشیده ها خوبند و خوب مملکت را به باد می دهند. این ظریف ضمخت چه گلی به سر ملت زد جز باج دادن؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
تا مضحکه عالم نشدیم اینا را عوض کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
تو و ناصر که مضحکه کیهان و گلاکسی هستید
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
مقایسه کنید سواد ظریف و عبدالهیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
دو پست پشت سر هم ازت فرارو میذاره یعنی خود جنسی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
آقای رییسی کاری بکن. بزودی با یه چشم بهم زدن انتخابات ریاست جمهوری میرسد و تو میمانی و شعارات
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
این دو نفر و دولت فعلی کلا گیج هستند! نه می دانند چیکار میخان بکنند و نه عرضه انجامش را دارند!فقط حرف..........!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ظریف خوبه که نخونده برجام امضا میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
اخ که چقدر این صفت گیج به من چسبید !!! واقعا لغتی مناسب تر از گیج برای اوضاع و احوال روانی این دولت و بخصوص بخش وزارت خارجه اون وجود ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
خدایا کیا اومدن وزارت خارجه!!!!!!!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
یه عده گیج رو به جای ظریف و عراقچی اونجا گذاشتند که خودشان هم نمیفهمند چی میگند و چکار باید بکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ظریف و عراقچی اسمشون میاد اسهال و استفراغ میگیرم. خجالت نمیکشی بعد از این همه دروغ و وطن فروشی که خودشون هم اعتراف کردند برجام را نخوانده امضا کردن، ازشون طرفداری میکنی؟ حق شما همون ظریف و عراقچی هستند. خلایق هر چه لایق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
اگه خود ظريف بياد بگه من آدم درستى نيستم يه عده هنوز ظريف ظريف ميكنن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
درود بر ظریف دانشمند و تیم مذاکره کننده ایشان اگر ایشان و تیمش فرصت نکردند برجام را به فرجام برسانند عده ای تندور که مصالح مملکت را در نظر نمی گیرند بودند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
این عزیزانی که دارن از ظریف بد میگن حتی متوجه نشدن این بنده خدا برای ایران چه میکرد .... ظریف حرفهاش رو در همون فایل صوتی زد و اونهایی که باید میفهمیدن فهمیدن چی گفت .... افسوس که ما نمیتونیم قدر ادمهای باسواد و درست مملکتمون رو بدونیم حالا خواهیم دید این پت و مت هایی که حرف زدن عادی شون هم بلد نیستن چطور مارو مضحکه دنیا خواهند کرد
گل اقا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
چه داند آنکه ‌‌‌... !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
معطلیم و سرکار.... ملت برید تو صف . صف هر چیز از مرغ و گوشت گرفته تا صف سفارتخانه ها برای فرار از این خراب شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
صف رو تو با رای به روحانی ایجاد کردی پرروی نجومی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
صف با رای به روحانی ایجاد نشد اول انقلاب درست شد تو یادت نمیاد اون وقتها که همه چی کوپنی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ناشناس

ناشناس
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
نجومی نیستم کاسب تحریم سربه زیر...
ناشناس
Austria
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
جناب 12:41،نکنه شما و خانواده گرامی در منزل به رئیس‌جمهور محبوب اخیر رای دادین؟ و اینکه خرید روزانه تون رو دم در تحویل میدن؟ پررویی هم حدی داره...
Naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
تحریم روزانه حدود 150 میلیون دلار به کشور ضرر وارد می کند و ان وقت اینها دنبال بازی های مسخره هستند از ملت نمی ترسید از خدا بترسید
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ناصر جان بیشتر از اینها خسارت زده
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ناصر منظورم تو نیستی دولت هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
مشکل مکانیسم ماشه است ....اگر امریکا برگرده ازش استفاده میکنه ....فهمیدنش خیلی سخته نوابغ اصلاح طلب...بهتره ایران 4+1 را ازیک طرف جلو ببره و از یک طرف دیگه پنهانی فقط با امریکا مذاکره کنه ....البته اونم بایک دیپلمات کارکشته که دوباره مکانیسم ماشه به امریکا نده و از یک طرف دیگه تو نیروگاه اتمی بتن نربزه.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
همینجوری هم پیش بره، مکانیزم ماشه فعال میشه، بهترش اینه که ایران مستقیما با آمریکا مذاکره و مسایل رو حل کنه
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
خدا یا ملت ایران را نجات بده کو وزرای خارجهبزرگ ایران که بهترینقرار داد ها را برای منافع ملی ایران به ارمغان اورده اند این ها اید بروند به مکتب های پدرانشان نه در صحنه سیاسی ملت بزرگ ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
محصولات دانشگاه امام صادق ، يكي از يكي ضايعتر !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
از باند نیویورکی های خائن یقیناٌ بهتره
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
سلام به هردو ناشناس 11:46 و 13:58 ! یه جوک بگم هردوتون بخندین . من یه زمانی همدانشگاهی اینا و شاگرد اوّلِ دانشگاهشون بودم . چون زیادی فضولی کردم همه نمره های صدی که گرفتمو صفر کردن گفتن تورو به خیر و مارو به سلامت !! منم گفتم چشم . اونجا که بودم یه دوستِ خیلی صمیمی داشتم که لباسای رنگی میپوشید و آواز میخوند . اینا کفر بود تو اون دانشگاه . درِ دانشگاهو قفل میکردن اگه کسی میخواست بره بیرون باید میرفت از آقای مباشری گذرنامه میگرفت که نکنه دخترای تو خیابون گولش بزنن !! بعد یه عده همجنسباز پیدا شدن که من و تیم پلیسی همرام زدیم ناک اوتشون کردیم رفتن با برفِ سالِ بعد پایین اومدن . این دوستِ صمیمی من یه چن صباحی بعدِ من تو اون دانشگاه موند . من معارف اسلامی و مدیریت صنعتی میخوندم که یه رشته بی ربط بود و بی خاصیت (بعد که اومدم بیرون رفتم سراغ nتا رشته بی ربط و بی خاصیتِ دیگه، یکی از یکی احمقانه تر ) ، علی مختاری (همون دوست خیلی صمیمیه) رفت شاگرد مختاباد شد و آواز میخوند و همزمان تو رشته معارف اسلامی و حقوق تحصیل میکرد . سرِ کلاسا من جوک میگفتم اونم دمبک میزد !!!! راستی بابای علی رئیسِ دانشگاه آزاد نجف آباد بود که بعدن نماینده نجف آباد تو مجلسِ شورا شد . منتها چون از آیة الله منتظری حمایت کرد زیرآبشو زدن . علی ام رفت یه جا دیگه حقوق خوند بعدش رفت کانادا یه شرکت زد . اسم شرکتشو گداشته "کنپارس" !! یه تلویزیون اینترنتی ام داره . اسم شرکتشو که گوگا کنین میبینین نشسته اونجا یه کراوات زده به قاعده یه دسته بیل . از اوّلم که کوسه بود ریشاشو میزد !!! اونوقتام لباسِ رنگی میپوشید ، آبی و قرمز و زرد . علی جان ! تو که رفتی شرکتِ مهاجرتی زدی تو کانادا برای انتقال آدم به اون ور ! درویشوندم که رفت کشیش شد !! ولی من موندم همینجا ... جوک میگم مردم بخندن !!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
استاد چرا در ایران موندی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
یتخششون
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
متاسفانه مشكل اصلي از نحوه انتخاب اين افراد براي سازمان هاي سياسي يا بهتر بگوييم فقدان ساختاري تربيت كننده ديپلمات هاست. عموم كشورهاي برتر دنيا براي ساختن و پرورش ديپلماتها داراي ساختار مشخصي هستند ولي در ايران عموما از بين نيروهاي امنيتي كه غالبا فاقد هوش بالا و سرعت تصميم گيري هستند ولي شجاع هستند براي پست هاي مهم و تصميم گير كشور استفاده ميكنند كه شايد يكي از اصلي ترين علل عقب ماندگي كشور باشد.
دقت كرده باشيم تقريبا تمامي پست هاي كشور توسط نيروهاي امنيتي اشغال شده است همه ما ميدانيم كه وقتي احدي از فاميل كاري نمي تواند پيدا كند يا توانايي ايجاد يك كسب وكار را ندارد اولين راهكار رفتن به سازمان هاي امنيتي مي باشد كه هميشه داوطلب مي پذيرند و بعدا هم چرخش پيدا مي كنند به پست هاي نان و آب دار سياسي و اقتصادي و ...
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
حقیقت مهم و تلخ آقا رضا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
مردم و مسخره کردید ؟ صبر هم حدی داره. اگه در قبال نابودی زندگی و معیشت مردم پاسخگو نیستید حداقل نذارید یقتونو بگیرند ببرند پای میز مذاکره و طبق معمول هم چماق و بخورید و هم هویج. خودتون با پای خودتون برید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
راست می گهه واقعا.
ظریف چقدر خوب بود...
ببینید با مذاکره دلار رو از سه تومن به سی تومن رسوند.
عمرا این کارنابلدها بتونن همچین حرکتی بزنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ای خدا!!
قربانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
آدم های مردد و بدون قدرت و اراده تصمیم گیری با حرف های مبهم و کلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
به شما هم میشه گفت تحلیل گر .از کی تا حالا سیاست خارجی در دست دولت بوده که حالا باشه .بس کنید این بازی ها رو خسته شدیم خسته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
حرف حساب رو فقط شما زدی عزیز دقیقا همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
برجام خسارت محض بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
وضعیت فعلی خسارت محض نیست؟ نمی بینی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
مامردم داريم زيرتورم وبيكاري وغيره له ميشيم،آن وقت بايدانتظاربكشيم كه اين بزرگواران حرف زدن وسياست يادبگيرن!آقاجان كشورداري تنهاباپوشيدن كت وشلواروسفرهاي خارجي همراه هئيت ونوادگان نيست كه!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
حیف اون هزینه و هواپیما و پول هتل و حق ماموریت و... که خرج سفرهای بیهوده و شاید هم مضر شما می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
چرا اینها دایم روسیه میرند؟
ناشناس
Canada
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
متاسفانه تحریم از نظر طرف مقابل بسیار موثر بوده و بایدن و دمکراتها دارند بطرف دایمی کردن تحریمهای ایران مانند تحریمهای کره شمالی و کوبا می روند. از انطرف روسیه و چین به هزینه ملتهای ایران و کره شمالی و ونزوبلا و ... می خواهند ثابت کنند که سلاح تحریم امریکا و غرب موثر نیست. حالا اگر حتی امریکا بخواهد به ایران در مورد تحریمها امتیاز دهد یعنی پیروزی چین و روسیه که بدنبال بی اثر نشان دادن تحریمهای امریکا هستند و اگر ایران مجبور به دادن امتیاز در بحث تحریم شود یعنی شکست روسیه و چین. همین هست که بحث تحریم ایران پیچ خورده و از مولفه های اصلی جنگ سرد جدید بین غرب و شرق( چین و روسیه) شده. منتها چبن و روسیه با توجه به تجربه زمان شوروی و مائو اصلا نمی خواهند هزینه بدهند و فقط بدنبال برداشت هدف خود هستند و فقط نا انجایی هزینه می دهند که این بن بست ادامه بابد و طبیعی است که ملتهای ایران و کره شمالی و ونزویلا و ابنده چندین نسل انها میان این دو سنگ اسیاب جنگ سرد جدید دارند له میشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
همان که ظریف گفت . بلد نیستند . نمی توانند . نمی خواهند
ناشناس
Austria
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
امیدی به آینده کشور نیست. لعنت بر چین و روسیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
اصلاحچی ها و خبیثها حالا حالاها خواهند سوخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
چی ربطی به اصلاحات داره دیوانه؟ کمر مردم شکسته تو نشستی به چی فکر می کنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ناشناس گرامي،مگه تاحالا روش نشدي،إصلاحي أصولي فرقي باهم ندارن،دعواسرسفره ي انقلابه.!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
یعنی مرغ رو در خونه شما میدهند سه هزارتومان که فکر میکنید از قبل این ناکارامدی‌ها فقط اصلاحاتی‌ها می‌سوزند؟!!خوبه که آدم از پخش هم کمی کار بکشه و از آکبندی خارجش کنه
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ایران داره غربیها رو بازی میده.برجام رو نمیخواد ولی نمیخواد بگه.وانمود میکنه میخواد مذاکره کنه ولی در عمل چنین نیست.از این روش میخواد از مزایای بودن برجام برای داخل استفاده کنه و از طرفی هم میخواد به توسعه هسته ای و غنی سازی بالا دست پیدا کنه.احمقن امریکاییها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
این تحلیل توه که احمقانه است. وقتی شما نمی توانی از مزایای برجام استفاده کنی ماندن چی؟ این البته معنیش این نیست که بیاییم بیرون، بلکه باید مشکلات تحریم و رو حل و فصل کرد. تا زمانی که این حل نشه، همین آش و همین کاسه است. کسی که یک لیسانس اقتصاد داشته باشه می دونه که نمی شه اقتصاد رو از دلار جدا کرد و دولت خودش رو بیخودی خسته می کنه.
یعنی خلاصه باید بری مشکل رو با امریکا حل کنی.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
حتماً آمریکایی ها گوش دراز هم دارند
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
امین جان ، باهات موافقم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
بله و کار درستی میکنه در واقع پاتک میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
امیر عبدالهیان و معاونش اقتدار ملی رو با گردن کلفتی و لوطی گری اشتباه گرفته وای به حال مردم ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
دقیقا حرف حساب زدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
بگذارید کارشان را بکنند قطعا روش روحانی وخاتمی جواب نداده و این تیم میخواهد روش دیگری انتخاب کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
آقایان به اصطلاح تحلیل گر این بنده گان خدا کاره ای نیستند و قبلی ها هم کاره ای نبودند . بابا در سیاست خارجی دولت فقط مجری اوامره کاره ای هم نیست حالا هر دولتی باشه چرا ملتی ساده لوح رو سرگردون می کنید خواهش می کنم منتشر کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
مهارت مجری در بیان مطالب و خواسته‌ها به صورتیکه بهانه و گزک دست طرف مقابل ندهد که از الزامات مجری هست یا نه؟
بله خیلی راحت می‌شود در اولین جلسه زد زیر میز و یک اجماع جهانی علیه کشور راه ‌انداخت که در بهترین حالت روسیه و چین برای کم کردن اثر آن فاکتورهای آن‌چنانی برای کشور خواهند فرستاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
کار هر بز نیست خرمن کوفتن
گاو نر می خواهد و مرد کهن
از افرادیکه ساده ترین اصول دیپلماتیک را نمی دانند، انتظار حل موضوع بغرنج و پیچیده ای مثل مذاکرات هسته ای غیر منطقی است. افقی روشنی پیش روی مانیست!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
زمانی درد کم سوادیست،‌اما من فکر می کنم وارد مرحله بی سوادی شده ایم!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
عجب مقاماتی داریم خودشون با خودشان مشکل دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
جناب نوری الکی (شاید هم غیر الکی) جوگیر نشید حالا نویسنده از خودش یه چیزهایی نوشته ایران از زمان دولت قبل گفته که ما مذاکره ۵+۱ نداریم و طرف مذاکره ما ۴+۱ است در واقع قدم اول درخواست آمریکا پذیرش او در برجام بدون انجام تعهداتش است که ظریف هم آن را منوط به عمل به تعهد امریکا یعنی برداشتن یا حداقل پذیرش برداشتن تحریمها کرده بود. در مورد آقای امیر عبدالهیان هم صحبتهای ایشون کاملا مشخص است فعلا ایران مشغول مهیا شدن برای مذاکرات درباره برجام است و مذاکرات بزودی انجام خواهد شد البته مذاکرات با کشورها بصورت جداگانه مورد دیگری است. فرارو مثل اینکه فقط خواسته یه عنوانی علیه این دو نفر بزنه وگرنه متن کاملا غیر منطقی نوشته شده است.
ناشناس
Poland
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ایران درخواست منطقی داره و می خواد مطمئن بشه آمریکا دوباره از برجام خارج نمی شه لذا باید بگه ما فقط با رییس جمهور آمریکا مذاکره نمی کنیم بلکه با کل نظام آمریکا مذاکره می کنیم که شامل مجلس نمایندگان و سنا می شود و باید برجام به تایید آنها برسد همچنین مذاکرات موشکی باید در ازای رفع تحریم تسلیحاتی باشد محدودیت غنی سازی نامحدود باید در ازای برچیده شدن کل خاورمیانه شامل اسراییل از سلاح هسته ای باشد. در غیر این صورت دادن هر امتیازی منجر به خالی شدن دست ایران خواهد بود.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
منم موافقم مذاکره نظام آمریکا و نظام جمهوری اسلامی هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
حسین موسویان نوشت:
"وقتی سایه ی آدمهای کوچک در حال بلند شدن است، آفتاب آن سرمین دارد غروب می کند!"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
خودش و معاونش هر دو از نوابغ دیپلماسی هستند
دکترین امیرعبدالهیان و شرکا در تمام دانشگاههای معتبر جهان تدریس میگردد
انالله و انا الیه راجعون
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
آقای ریسی و دولت گرامی تان اگر نمی‌توانید مشکلاتی که درست کرده اید را حل کنید برای رضای خدا و خلق آن از قدرت کنار بروید و مملکت را به من گاوچران و استاد میرزایی آیت الله زاده و ناصر راننده ترانزیت بسپارید بخدا قسم از تمام قبلی ها و بعدی ها بهتر این ببخشید طویله را اداره می‌کنیم سلام فرارو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
جناب نوري حالاكه ميخواهي دولت تشكيل بدي،تمام كامنت گذاران راكه نظرشان مشابه شمااست استخدام كن،به جان خودم من حاضرم ازديوارهرسفارتي كه فتواداديدبالابرم .خخخ
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین