bato-adv
کد خبر: ۵۵۰۵۱۰

انتشار رنجنامه همسر یک طلبه توسط عباس عبدی

انتشار رنجنامه همسر یک طلبه توسط عباس عبدی
همسر یک طلبه نوشت: اگر بنزین گران شود، روغن نایاب و جوجه‌های یک روزه را در دارقوزآباد زنده زنده دفن کنند... شوهرم در بقالی باید به ده نفر پاسخ بگوید. چرا؟ چون رییس‌جمهور هم‌لباس اوست.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: پس از حمله به ۳ تن از روحانیون در مشهد و در صحن رضوی، مساله‌ای مهم مطرح شد که پیش‌تر در جمع‌های محدود مورد بحث بود، ولی پس از این واقعه به عرصه عمومی نیز کشیده شد.

این مساله که اگر مردم به هر دلیلی نسبت به برخی مسوولان که در کسوت روحانی هستند معترضند، چرا آن را به همه روحانیون تعمیم می‌دهند؟ مگر چه تعداد از آنان در پست‌های حکومتی هستند؟

در پی این مساله دیدم که همسر یک طلبه پیرامون این حادثه دلنوشته‌ای را به این شرح منتشر کرده است.

آغاز نقل قول: «این را می‌دانید و شنیده‌اید که توی هر صنفی آدم خوب و بد هست. اما اینجا توی صنف طلبه تنها جایی است که همه اعضا را به کردار آدم بده می‌شناسند و با دست نشانش می‌دهند. در سال‌های دور روایت‌های زیادی از کتک زدن و شکنجه کردن بچه‌ها در مدرسه دیده‌ایم و شنیده‌ایم، اما هیچ کس این صنف (آموزگاران) را به شکنجه‌گری نمی‌شناسد.

وقتی کسی می‌گوید که پدرش معلم بوده، هیچ کس به خنده نمی‌گوید: «عه! بابای شما هم ترکه به دست بوده؟» توی این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها از زیرمیزی گرفتن برخی پزشک‌ها، بی‌اخلاقی برخی پرستارها، روابط پیچیده و غیراخلاقی برخی بازیگرها، کم‌فروشی کارخانه‌دارها، رشوه‌گیری برخی قاضی‌ها و... شنیده‌ایم. اما هیچ کدام را مطلقا سیاه نمی‌بینیم.

هنوز هم پزشک‌ها، پرستارها، قاضی‌ها و معلم‌ها محترم و تاجِ سر هستند و انصاف ما تشخیص می‌دهد که باید برای عده‌ای واژه استثنا را استفاده کرد. اما اینجا، توی صنف ما همه به پای هم می‌سوزند. اگر خبر فلان نماینده مجلس و خورد و بردهایش بپیچد، از فردا نگاه مردم روی قبای زمستانه همسر من سنگینی می‌کند.

اگر بنزین گران شود، روغن نایاب و جوجه‌های یک روزه را در دارقوزآباد زنده زنده دفن کنند... شوهرم در بقالی باید به ده نفر پاسخ بگوید. چرا؟ چون رییس‌جمهور هم‌لباس اوست. فرقی نمی‌کند که فاصله طبقاتی ما از آقای رییس‌جمهور چقدر باشد، اینکه گرانی بنزین اول از همه کمر زندگی نحیف ما را می‌شکند، اینکه ما مدت‌هاست رنگ گوشت قرمز را ندیده‌ایم، مهم نیست.

عقل مردم به چشم است و چشم فقط لباس را می‌بیند. خانواده طلبه فشار زیادی را تحمل می‌کنند. این را فقط از تجربه زیسته خودم نمی‌گویم. ده سال است که دارم کنار طلبه‌های زیادی زندگی می‌کنم. محرومیت‌ها، سختی‌های زندگی، فشار اجتماعی که گاهی تا اندرونی خانواده خودشان هم حضور دارد، ناامنی اجتماعی که گاهی از کودکی تجربه‌اش می‌کنند.

شما از چهارتا فرزند طلبه بپرسید که کجای زندگی‌اش به خاطر لباس پدرش برچسب خورده. اول از همه مدرسه! اگر بچه شیطنت کند، معاون مدرسه گوشش را می‌کشد و می‌گوید: «بچه آخونده دیگه.» اگر خوب درس نخواند، اگر توی دعوا با همکلاسی بخواهد حقش را بگیرد.

محال است توی جمعی بنشیند و یک بامزه‌ای پیدا نشود که با نیشخند بپرسد: «توام می‌خوای عین بابات آخوند بشی؟!» یک طور پلشت‌واری به بچه‌ات از همان اول می‌فهمانند که پدرش چه جایگاه دوست نداشتنی‌ای دارد» پایان نقل قول.

همچنین چند روز پیش دیدم که یک طلبه جوانی توییت کرده که «‏سال ۹۸ بود که از مشهد با پرواز می‌اومدیم تهران که دیدم مسافران پرواز رو نگه داشتن تا ماشین vip آقای (نام یکی از روحانیون که نماینده مجلس بوده) سر برسه و اول ایشون سوار بشن، موقع پیاده شدن هم ابتدا ایشون پیاده شدن و سوار مرسدس بنز تشریفات شدن و برای من سوال بود که این مانور تشریفات و تجمل به چه علته؛ ‏واقعا مسافران اون پرواز ایشون رو نمی‌شناختن و چند نفر معدود مثل من می‌دونستن ایشون کیه که حالا مسوولیت حساسی هم ندارن، با این منوال واقعا چه لزومی به رفت و آمد وی‌ای‌پی و تشریفاتی تجملی و ویژه هست؟

من می‌دیدم نگاه مردمی رو که در اون پرواز خوششون نمی‌اومد از این تشریفات» (پایان نقل قول).

bato-adv
ناشناس
Austria
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
بخاطر اینه که سرتون رو داخل همه زندگی مردم کردین. به شما چه که مردم میخوان چجوری زندگی کنن و چی بپوشن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
باعث و بانی عقب ماندگی مردم و این کشور تفکرات غیر اسلامی و خلاف عقل اینهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
بنابر آیه شریفه "الخیر فی ما وقع" (آنچه اتفاق افتاده درست است)، اگر رفتار مردم با اونها باعث ناراحتیشان شده، پس حتما درست هست (چون اتفاق افتاده!) و باید بدانند جایی از کارشان میلنگد. وقتی لباسی رو تن میکنند که ادعا میکنند لباس پیامبر و مقدس هست، و به راحتی هر گونه نقد و اهانت به خودشان رو به اون لباس و طیف روحانیت نسبت میدهند، نعوذ بالله خواه ناخواه با همان بزرگان هم مقایسه میشن و در صورت مغایرت مسلما خشم سرکوب شده مردم رو در مواجهه با خود، در خلوتگه شان میبینند. امروز مردم ما خشم فروبرده زیادی دارند. از راننده ای که لایی میکشه و به همه توهین میکنه که "رانندگی بلد نیستید"، متخصصی که رسما بعد از خدا خودش رو ولی مطلق و مالک جان انسانها و برتر میدونه، استاد دانشگاهی که رو نمره دانشجوها عقده گشایی میکنه، معلمی که کتک میزنه، دانش آموزی که به معلم و بزرگترهاش اهانت میکنه، کسیکه توی یه فروشگاه قفسه مواد شوینده رو خالی میکنه تو سبد خریدش تا خودش ارزانتر خرید کنه و گور پدر بقیه!، و .... هزاران مورد دیگه همه و همه مصداق های این سرخوردگی هستند. امروز روحانیت عملکرد قابل قبولی نداره و با مردم نیست. مثال: نوادگان بزرگان این انقلاب مقدس که ثمره خون هزاران شهید هست، به جای اینکه خط مشی فکری به ملت بدهند شدند هوادار تیمای فوتبال و سلبریتیهای ورزشی!! خب این ارزش جایگاه روحانیت رو کم نمیکنه؟!! (فرارو اینهمه تایپ کردم منتشر کن دیگه چیز بدی که ننوشتم!)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
اینا نخود هر آشی هستند از نماز و دین گرفته تا اقتصاد و سیاست و دخالت در کشورهای دیگر و پوشش و زندگی خصوصی مردم . حالا فهمیدی سر کار خانم چرا مردم از این ها بدشان میاید . دلیلش اینه همه جا رخنه کردن و همه کاره هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
دلیل تفاوت اون شغل ها با شغل همسر شما اینه که اونا با دکان خداپرستی کاسبی نمیکنن.
هر وقت دیدی یه آخوند دستاش پینه داره با زحمت کشی پول در میاره.
بخاطر هدفش هر وسیله نامشروعی رو توجیه نمیکنه و به ظالم در هر شکل و لباس و مقامی اعتراض میکنه و ...
اونوقت شما هم مثل بقیه مردم محترم میشین
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۶
ناشناس
Japan
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
اعتراض مردم به سکوت شماس. چه جوری در مورد هر مسئله ای میشین کاسه داغ تر از آش. میشین ولی در مورد این وضعیت اسفناک میری تو تقیه.
غلام
Denmark
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
آخوند باید از صحنه‌ی سیاست کنار برود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
وظیفه اصلی و ذاتی روحانیت ارشاد و وعظ است نه کارهای اجرایی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
متاسفانه بشدت تحت تاثیر رسانه های زرد و بی هویت هستیم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
لحن نقل قول درست نیست. اصل ماجرا پایبندی به اصول است. کم اخلاق و بی‌اخلاقی دیگران وبال گردن خودشون است و اجر روحانیت اصیل هم با صاحب دین و شریعت. استقامت در راه دین بزرگترین ثواب‌ها را دارد. آگاهی به این موضوع باعث دلگرم‌تر شدن به راه در مقابله با کم فهمی دیگران است. به مولا دلخوش دار که ظهور نزدیک است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
نمی تونم درک کنم کار یه روحانی واقعا چیه؟ وچرا یه نفر فقط بخاطر اینکه جزوقشر خاصی هست (روحانی)باید حقوق دریافت کنه (وجوهات شرعیه که توسط مراجع بین روحانیون توزیع میشه) البته این بجز درآمدهای متفرقه دیگر ازجمله پیش نمازی در ادارات و بقیه حقوقی که ما ازآن بی اطلاع هستیم می شود. راستی شنیم بخاطر کمک به معیشت این قشرزحمت کش قراراست تعداد زیادی در آموزش وپرورش استخدام شوند ولی نمی دانم دران وزارت خانه دقیقا چکار می خواهند انجام دهند. احتمالا کمک به تذکیه نفس دانش آموزان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
گرفتاریهای کشور نشات گرفته از تفکرات متحجرانه این قشراست، هرچند جنایت توسط یک پزشک (وزیر دستمال بدست، نمکی) انجام شده باشد، ملایان بیسواد، تملق را سکه رایج کشور کردند
بامید ایران خالی از ملای خارج از حوزه
ناشناس
United States of America
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
مشکل اصلی این است که شما نمی خواهید قبول که بلد نیستید اقتصاد و کشور را اداره کنید. مشکل اصلی این است که شما هرگز حاضر نیستید بودجه و خرجهای خودیها و نهادهای انچنانی و هزینه های فرا مرزی و در نتیجه کسری بودجه و نظارت بر شرکتها و بانکهای خصولتی را که همگی از مدیران خودی تشکیل شد انجام دهید. حتی حاضر نیستید روابط دوستانه با روسیه را در خطر قرار دهید ولو اینکه نفت و گاز ایران همچنان در این موقعیت که بهترین فرصت برای ملت ایران برای فروش نفت وگاز هست از بازار دور بماند.

تنها راه حل شما مانند همه دولتهای و حاکمیت های غیر پاسخگو مجبور کردن ملت به سلام دادن به فقر بیشتر و گرانی بیشتر برای کاهش مصرف و کاهش واردات و در نتیجه کاهش نیاز به دلار هست. مگر نه خیلی راه حلهای علمی هست اگر فقط ترازو و شاخص منافع ملی ملت ایران باشد.
ناشناس
United States of America
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
اقای رئیسی حالا هم فرض بگیریم که باز به فول خود از این نارضایتی ها و از این گردنه گران کردن کالاها گذشتید. اما تا کسری بودجه بدلیل این همه هزینه مخصوص دارید باز باید گران کنید. الان همین نان سنتی را دیگر مانند بنزین امکان ندارید با این جوی که بوجود امده گران کنید. کدام جراح حاذقی شکم را می برد ولی وسط جراحی منصرف میشود و دوباره بخیه می زند. فردا دوباره مجبورید بنزین و گاز و گازوئیل و نان را گران کنید و باز تا زمانی که خرج خودیها را کم نکنید و نظارت بر ریخت و پاش اقازاده ها و سیستم فشل بانکهای خصوصی و شرکتهای خصولتی و دولتی و بازنگری در سیاست خارجی و هزینه های فرامرزی ندهید باز هم موجهای جدید گرانی و فقر را بر ملت تحمیل می کنید و از او می خواهید که باز سلام بفرستند و شکر نعمت شما مدیران را کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
خب خانم محترم خربزه خوردن لرز داره ... هرچند که شما می تونی به کسی جواب ندی چون کسی جرات نداره حرفی بزنه .. این عبدی هم داره خودشیرینی میکنه ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
روحانیت شغل نیست . معصومین در کنار فعالیت های دینی شغل مستقل داشتند .
پول روحانیت نباید از بیت المال پرداخت شود
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
طفلک؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
هر كي خربزه ميخوره پاي لرزش هم ميشينه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
این همه نن من غریبم نداره...لباس در بیارید!نان از بازو بخورید مثل بقیه مردم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
من اين دل نوشته رو قبول ندارم، اتفاقا اصلا بحث خوب و بد بودن آدم ها نيست و مشکل اصلا ربطي به لباس و شغل ندارد! بحث مربوط به تفکرات و باورها مي شود.
تفکرات قشر پزشک به عنوان مثال هيچ تداخلي با زندگي خصوصي و عمومي من ندارد و اصلا پزشک نمي خواهد در زنگي عمومي و خصوصي من دخالت کند. پزشک در قبال پول به من سرويسي مي دهد که نياز دارم. بعضي پزشک ها با تجربه و با سواد و از نظر شخصيتي به اصطلاح "خوب" هستند و بعضي اين موارد را کمتر و بيشتر دارند يا ندارد.
اما تفکرات قشري که متن بالا به آن اشاره دارد به صورت مستقيم سعي در کنترل زندگي خصوصي من و جنبه هاي از زندگي عمومي من دارد و اين کنترل ها در هيچ کجاي دنيا وجود ندارد مگر چند کشور انگشت شمار! همچنين تفکرات قشر بالا به صورت مستقيم مسئول وضعيت امروز کشور است. بدون شک همسر اين خانم کاره اي نيست و نمي توان ايشان را به خاطر قيمت مرغ مواخذه کرد، اما اگر 2 ساعت از تفکرات اين قشر را بشنويد به اين نتيجه مي رسيد که نتيجه اين تفکرات همان است که امروز در ايران مي بينيد.
البته اگر بخوام خيلي دقيق نظرم رو بگه که شما سانسور مي کني، پس خيلي کلي گفتم.
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
"اگر بنزین گران شود، روغن نایاب و جوجه‌های یک روزه را در دارقوزآباد زنده زنده دفن کنند... شوهرم در بقالی باید به ده نفر پاسخ بگوید. چرا؟ چون رییس‌جمهور هم‌لباس اوست."
نه صرفاً بخاطر هم لباس بودن نیست بخاطر هم تفکر بودن، پر مدعا بودن برای اداره مملکت، اعتیاد به قدرت، بیسوادی مفرط ، ظالم و متحجر بودن است وگرنه لباس بهانه اس.
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
مرحوم مهدوی کنی یه خاطره جالبی داشت که برا شاگرداش تعریف میکرد . میگفت رفته بودم سخنرانى یه بچه ای تو بغلِ مادرش انگشتاشو گرفته بود طرفم ...ميگفت تمامِ مدتِ سخنرانی رو مُخم بود ... هی میگفت"کیو کیو" ... با کلتی که با انگشتاش ساخته بود بهم شلیک میکرد !!!!!!!
علی دشتستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
راه حل خیلی ساده است؛ طلبه محترم لباس عادی بپوش!؛ تمام مشکل مردم باشما هم همین ویژه بودن شماست؛ خب لباس عین مردم بپوش ؛عادی باش؛
اما چرا حاضر نیستید لباس عادی مثل مردم بپوشید؟!
چون درآن صورت در ادارات و سازمان ها برای کار و درآمد راحت و بی دردسر جایگاهی نخواهید داشت! در واقع شما نان لباستان را می خورید!
اگر عادی باشی خیلی بدبختی ها داری؛ باید کار سخت انجام بدید و باید عرق بریزی؛ باید تحقیر بشی و با اتکا به توانایی فکرت و جسمت نون بخوری!
گلایه و شکایت شما از مردم بی دلیل است؛
لباستان را عادی کنید و فقط در مجالس روحانیت بپوشید؛
چرا یک طلبه با لباس پیامبر وارد بقالی می شود؛ منتظر چه واکنشی هستید؟! طبیعی است که مردم واکنش دارند؛
اگر کار برای خدا می کنید ؛ لباس چه اهمیتی دارد؟!
من تی شرت و شلوار جین می پوشم؛ ریشم را با تیغ می زنم ؛ موهام همیشه مدل می زنم؛
اما هیچ کس در این دنیا نمی دونه که من چقدر عاشق قرآن و نماز هستم! هرگز الکل نخورده ام و هرگز خلاف آیات الهی عملی انجام نمی دهم؛
بله می شود بدون ظاهر ویژه هم مومن بود؛
حتما منافعی در پوشیدن این لباس می برید که حاضر به ترک اون نیستید!
در تمام سالهای که در این کشور زندگی کرده ام در هر اداره و سازمانی رفته ام یک روحانی اونجا هست که تحت عناوین الکی و فقط برای برگزاری نماز جماعت استخدام شده و حقوق می گیرد و ماشین و راننده در اختیار دارد و کار مولدی انجام نمی دهد؛
دلیل حساسیت و خشم مردم از لباس شماست که با آن ویژه خوری می کنید و بواسطه حمایت نهاد قدرت خودتان را برتر از مردم می دانید ولو اینکه در ظاهر و کلام بسیار بسیار تواضع می کنید؛
در زمانه فعلی مردم برای واعظ و امام جماعت شأن و منزلت قائل نیستند چرا که رسانه های مجانی وجود دارند و شما می توانید بدون دریافت حقوق تعالیم دین را تبلیغ کنید .
برای خواندن نماز جماعت نباید پول دریافت کنید؛
بلکه پول را باید مثل مردم عادی در برابر حل مشکل و کم کردن زحمت و خدمات مفید دریافت کنید؛
ناراحتی مردم از لباس روحانیت البته دلایل واضح و روشنی دارد؛
اما مهمترین و بزرگترینش روشن شدن این موضوع است که بنیاد تفکر شما با دوستی ملت های دنیا در تضاد است و این در خلاف جهت تفکر غالب همه مردم دنیاست که خواهان صلح و آزادی هستند؛ مردم التفات کامل دارند که ریشه تمام مشکلات اقتصادی ایران ثروتمند تفکر شماست!
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
روحانیون عزیز، شما که تماما ادعا می کنید لباس پیامبر را پوشیده اید، لذا باید اولا پاسخ بدهید که چرا از همه امور دیگر پیامبر از جمله نوع منزل، نوع مرکب حمل نقل، نوع غذا و نوع ابزار آلات مورد استفاده پیامبر(ص) و.... فقط لباس اش را انتخاب کردید و برای خودتان لباس شهرت درست کردید. و نتیجه اینگونه انتخاب تاوان لازم هست که باید بپردازید. چون به پیامبر از یک منظر نگاه کرده اید و این هم با دیگر اعمالتان ناسازگار بوده و مردم مقایسه کرده و ناراحت می شوند.
بابا
Germany
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
شما وقتی میتوانید اخوندها را به عنوان یک صنف با پزشکان و اموزگاران و پرستاران و ....... قیاس کنید. وقتی که این اصناف به تنهایی حکومت کنند! یعنی اموزگاران و یا پرستاران و یا پزشکان و ...... حکومت کنند مثل الان که اخوندها حکومت میکنند. انوقت مردم به بچه پزشک و پرستار و اموزگار نیز همان را خواهند گفت که امروز به بچه اخوند میگویند. به جز این حالت میشود قیاس مع الفارق! وقتی هیچ صنف دیگری شبیه اخوندها بر حکومت ایران چنبره نزده است نمیشود شما وضعیت خود را با اصناف دیگر قیاس کنید. حقیقت بعدی جذب عده زیادی از افراد به حوزه های علمیه بعد از انقلاب اسلامی و به نسبت قبل از ان میباشد. نباید از یاد ببریم که اخوندهایی که بعد از انقلاب به این لباس درامده اند اگر انقلاب نمیشد و اخوندها مناصب کشور را اشغال نمیکردند، شاید اصلن اخوند نمیشدند.
حاجی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
بله ، درسته و به نوعی این خواهرمون درست میگن ولی علت این واکنش های مردمی به خود قشر روحانیت برمیگرده . مثلا" اگر زمان شاه یا در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی این گرانی ها ، فساد و اختلاس ها رخ میداد ، روحانیت از تمامی تریبون های خود استفاده میکرد و مردم را علیه اینها بسیج میکرد. الان صدا از هیچ روحانی شنیده نمیشود ، نه طلبه نه منبری نه علما نه مسول رده بالای روحانی. مطلقا" اعتراضی نمیکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
البته مقايسه كردن روحانيون با صنفهايي مانند پزشكان و معلمان و تجار و غيره مغالطه است و درست نيست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
موضوع هم لباس بودن نیست ، هم فکر بودنه
البته که منتشر هم نمیکنی.
سیّد دلبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
همه شما علما و طلبه ها مقصرید چون امام راحل ره وصیت کرد شما رو وارد امور سیاسی نشوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
چرا از رفتن به سربازی معافید؟ چرا خودتونو تافته جدا بافته میدونید؟ قبل از انقلاب هر چی میشد فوری کفن پوش میشدین کف خیابان بودین!! الان چه؟!! اگه گرونی ها واسه شما هم هست چرا اعتراض نمیکنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
1- مردم از قشر روحانيت انتظار بيشتري دارند نسبت به صنف معلم و پزشك به واسطه ادعاي اين قشر مبني بر معنوي بودن
2- كسي كه خودش رو از لحاظ ظاهري شبيه يك قشر ميكنه بايد تبعات اون رو هم قبول كنه . پيامبر هم زمان خودشون توصيه فرمودن كه مسلمين خودشون رو شبيه كفار نكنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
این بنده خدا کاملا درست گفته ونتیجه اعمال ورفتار آنهایی است که اگر یک سلبریتی تمام زندگی خصوصی اش را درفضای مجازی به نمایش بگذاردوکسانی پیدا بشوند که درباره او نظر بدهند فوری یک عده مثلا منصف وعادل پیدا می شوند که هشدار می دهند نباید دیگران را قضاوت کرد ولی وای به روزی که یک حرکت غیر قابل قبول از کسی که به نظر خودشان آدمهای مذهبی هستند ببینند ویاحتی بشنوند تا هفتاد پشت خودش وهم صنفی هایش را نه تنها قضاوت می کنند بلکه سیل اتهامات ناروا را به سمت ایشان حواله می دهند غافل از اینکه وقتی این کارها رویه عادی شود تر وخشک را باهم می سوزاند
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
مشكل طلبه نيست و مشكل برخورد روحانيون بزرگتر از اينهاست كه هيچ اشكال و خطايي به دولت نمي گيرند و برايشان مهم نيست كه مردم بيچاره چه مي شوند و خانواده آنها چه مي كند و حتي كوچكترين اعتراضي صورت نگرفت و فقط گفتند كه كار دولت و حكومت خوبه و لازمه - در لازم بودن شكي نيست ولي به چه قيمتي ...
محبوبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
علتش این است که بالاترین پست های نظام از جمله نمایندگان مجلس، ریاست جمهوری، شورای نگهبان، شورای خبرگان و ... دست هم صنف های همسر شون است. ضمنا تا حالا شده بشنوید معلم یا پزشکی فتوا داده که در شهرشون خانم ها نباید به استادیوم بروند یا اپیلاسیون کنند؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
راهکارش خیلی ساده است، لباسش بزاره زمین و مثل مردم معمولی سعی کنه کار کنه و زندگیش بچرخونه. یک هنری یاد بگیره، حرفه ای، ... اگرم چیزی بلد نیست کارگری که بلده؟! همون بچسب، اینجوری
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
ساخت و توزیع روغن بنفشه. اگر کافی نبود در واحد ساخت ویروس یاب مستان مشغول خدمت بشود و اگر کافی نبود در ساخت واکسن های ضد کرونا !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
گلایه خانم به جا است اما دلیل اینکه یک قاضی،پزشک،معلم و ....فاسد را مردم تعمیم نمی دهند این است که آنها با اعتقادات مردم سرو کار ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
در ضمن قاضی یا نانوا یا پزشک یا معلم یا کتابفروش یا آمپول زن یا راننده یا مدیرعامل یا پرستار فقط درباره تخصص خودشون با مردم تعامل دارن نه مثل قشر خاص که درباره همه چیز تعیین تکلیف میکنن و هیچی رو به گردن نمیگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
اگر اینقدر زندگی براتوشون سخته این لباس رو در بیارن و پا به پای مردم کار کنن و کارگری کنند. کار که عار نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
مردم حق دارند
چون تفکر آخوندها مملکت رو به فلاکت رسونده!
مردم راضی نیستند از بیت المال بودجه برای حوزه های علمیه و آخوندها تخصیص داده بشه!
لطفا طلبه ها هم مثل مردم عادی که شهریه دانشگاه آزاد و غیرانتفاغی میدن عمل کنند و مثل کارگرها برند کارگری کنند اگه راست میگن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
نمی دونم شما توی کدوم دانشگاه درس خوندید. اما اگر دانشگاه دولتی درس خونده باشید هر ترم کلی پول برای شما از طرف دولت پرداخت شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
بچه طلبه البته تقصیری نداره ولی خود طلبه داره چون به امیدی رفته آخوند شده یا می خواسته به دنیا برسه یا آخرت.
اگه آخرت میخواسته باید مثل معصومین کار کنه و خرج زندگیشو دربیاره اگه به دنیا مایل بوده دیگه حقشه که دین رو مورد سو استفاده قرار داده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
سربازی هم نمیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
خب اگر سخته لباسشون رو در بیارن البته که اگر ایشون کمی دقیق تر به این ماجرا نگاه می کردند چه بسا که به این واقعیت می رسیدند که اصلا پوشیدن این لباس خطا و گناه است چون افراد هم لباس همسر ایشان تیشه به ریشه همین دینی زدند که این خانم فکر می کنند همسرشان در راه اون دین لباس پوشیده اند نه عزیز جان از قضا داستان برعکس است برای ما مذهبی ها هم که از افراد عادی و نه صاحب منصب و وابستگانشان هستیم این لباس منفور است و مسئول فلاکت و نابودی مردم و کشور ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
فک می کنید چند درصد طلبه ها و روحانیون با وضعیت موجود مشکل دارند ، شاید کمتر از یک درصد پس برای همین هست که مردم همشون را به یک چشم نگاه می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
آخوندها باید به کار اصلی خودشان برگردند. این به نفع همه است حتی خودشان
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین