bato-adv
کد خبر: ۳۷۶۹۱۸
مزدک دانشور در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

وزیر بهداشت، پزشکان متخصص و چگونه "خون ملت در شیشه" شد؟

اگر قرار بود مردم بر تخصیص بودجه نظارت کنند ترجیح آن‌ها چگونه بود؟ آیا ترجیح مردم این نبود که بیماران خاص تا زمانی که میسر است و علم پزشکی اجازه می‌دهد فرصت زندگی کردن داشته باشند و پزشکان متخصص حقوق کمتری بگیرند؟
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷

وزیر بهداشت، پزشکان متخصص و چگونه

فرارو- چند هفته‌ای است که سخنان جنجالی وزیر بهداشت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. اول با هشتگ #خودت بمال و بعد با هشتگ #فاشیسم. هر چند نانوای بجستانی قاضی زاده هاشمی را حلال کرد، اما انتقاد‌ها از او کم نشد.

به اعتقاد مزدک دانشور این نوع برخورد مختص آقای قاضی زاده هاشمی نیست. این انسان‌شناس در گفتگو با فرارو با تحلیل ساختار اقتصادی بیمارستان‌ها بعد از انقلاب و تعرفه گذاری‌های جدید به ریشه این نوع برخورد «از بالا به پایین» پزشک نسبت به بیمار می‌پردازد.


این پزشک با انتقاد از طرح تحول سلامت و مقایسه ماجرای کشیدن بخیه دختر اصفهانی با سخنان وزیر بهداشت در مورد عدم هزینه برای بیماری‌های خاص سوالی را مطرح می‌کند:


«چرا هنگامی که میلیارد‌ها تومان در طرح تحول سلامت برای افزایش حقوق پزشکان خرج کردند، از مردم و حتی دیگر کادر‌های بیمارستانی اجازه نخواستند؟ اگر قرار بود مردم بر تخصیص بودجه نظارت کنند آیا ترجیح نمی‌دانند که بیماران خاص تا زمانی که میسر است و علم پزشکی اجازه می‌دهد فرصت زندگی کردن داشته باشند و پزشکان متخصص حقوق کمتری بگیرند؟»

گفتگوی مزدک دانشور با فرارو را در ادامه می‌خوانید:



 
در مورد صحبت‌های وزیر بهداشت با نانوای بجستانی اظهارنظرهای فراوانی شده است. از او در مقام وزیر انتقاد کردند و خود او اعلام کرد منظوری نداشته است. اما چطور می‌شود یک پزشک با این همه سال سابقه و تجربه برخورد با بیماران چنین سخنان حاشیه سازی به زبان می‌آورد؟
اجازه بدهید قبل از اینکه وارد بحث موردی در رابطه با سخنان وزیر بهداشت شوم نقبی به رویکرد اقتصادی سیاسی این دولت و دیگر دولت‌های پس از جنگ بزنم. این دولت که بیشترین شباهت را در زمینه اقتصادی سیاسی به دولت هاشمی رفسنجانی دارد، به نوعی وامدار سیاست‌هایی است که با عنوان تعدیل ساختاری و یا نئولیبرالیسم خوانده می‌شود.
 
قاضی زاده هاشمی نماد دیکتاتوری پزشکان متخصص
 
کارکرد تمامی دولت‌های پس از جنگ در سه زمینه آموزش، تغذیه، سلامت و مسکن به گونه‌ای بوده است که این زیربنا‌های اساسی زندگی هرچه بیشتر بدل به کالا‌هایی با قابلیت فروش شوند. در زمینه آموزش حدود ۸۰ درصد ظرفیت آموزش عالی به بخش خصوصی یا شبه خصوصی واگذار شده؛ در بخش مسکن تقریبا تمامی مسکنی که در متن (و نه در حاشیه) شهر‌های بزرگ ساخته می‌شود متعلق به بخش خصوصی بوده و در قیمت گذاری و اجاره، قوانین تماما به نفع صاحبان خانه و سرمایه است؛ تغذیه عمومی در سال‌های پس از جنگ و قطع کوپن کالا‌های اساسی به بازار واگذار شد و امنیت غذایی ملیون‌ها انسان حاشیه نشین به خطر افتاد. سالهاست که سوء تغذیه و یا مصرف غذا‌های آشغال Junk Foods (با کالری بالا و ارزش غذایی پایین) سلامت کوتاه مدت و بلندمدت افراد را تهدید می‌کند.

در زمینه درمان وضعیت، اما وضعیت پیچیده‌تر از موارد بالاست. اجازه بدهید نقبی به تاریخ بزنیم. هزینه‌های بیمارستان‌ها از سال‌های اولیه دهه ۱۳۷۰ با اجرای طرح خودگردانی هرچه بیشتر بر عهده بیماران و یا خانواده‌های آن‌ها قرار گرفت و دولت وظایف خود را هر چه بیشتر به شیوه "بلیط اتوبوس" عقب کشید!
 
شاید این اصطلاح برای خوانندگان شما مأنوس نباشد. منظور من شیوه شهرداری تهران در زمینه خصوصی کردن اتوبوس‌های تهران و یا گران کردن بلیط اتوبوس است. اگر به یاد داشته باشید شهرداری برای رفع شلوغی اتوبوس‌ها و معطلی شهروندان از شیوه بدیعی استفاده کرد. در ابتدا اتوبوس‌هایی را به عنوان پارک سوار، خط ویژه و ... راهی خطوط ایستگاه‌ها کرد تا مسافران ممتاز را با پول بیشتر جابجا کنند! این اتوبوسها، تمیز و مرتب و سروقت بودند و حتی در آن زمان برخی کولر هم داشتند! در برخی موارد هم خطوط طولانی اتوبوسرانی را کوتاه کرد تا پول بلیط بیشتری دریافت کند. پس از آنکه مردم از اتوبوس‌های ویژه استقبال کردند، به طور کل اتوبوس‌های معمولی را برچید و پول بلیط پایه را به میزان خطوط ویژه رساند با همه معطلی‌ها و مشکلات قبلی!

در بیمارستان‌ها نیز دولت سیاست‌های تعدیل خود را با خودگردانی بیمارستان‌ها پیش برد. پول بسیاری از تجهیزات و مواد و دارو‌ها و حتی تهیه آن‌ها نیز برعهده بیمار گذاشته شد و حتی نگهداری از بیماران در بخش‌ها نیز با همراهان بیمار بود. بیمارانی که همراهی نداشتند نیز باید یک نفر را برای نگهداری از خود در بیمارستان‌های دولتی! استخدام می‌کردند و یا اینکه بدترین خدمات به آن‌ها ارائه می‌شد! در مقابل بخش‌های ویژه، دیپلماتیک و VIP را نیز به راه انداخت تا افرادی که می‌توانستند پول بیشتری بدهند از آن بهره‌مند شوند.

همه اینکار‌ها امکان اجرایی شدن نداشت مگر با حمایت و همراهی یک قشر قدرتمند در بیمارستان یعنی پزشکان متخصص. از سال ۱۳۷۴ یک تغییر کلی در رابطه با تعرفه گذاری امر درمان رخ داد. به این شیوه که درمان محصول کار پزشک دانسته شد و درصد اصلی پولی که بیمه‌ها و یا بیماران می‌پرداختند به جیب پزشکان رفت.
 
تا پیش از آن پزشکان متخصص و اساتید دانشگاه، چون دیگر اساتید دانشگاه از یک حقوق ثابت و کارانه‌های معمول برخوردار بودند و فاصله درآمدی پزشکان و پرستاران و دیگر کادر‌های درمانی چندان زیاد نبود. اما پس از این سال پزشکان منشاء درمان بیماران دانسته شدند و سهم اصلی به آنان تعلق گرفت. اگر این فاصله قدرت و ثروت در بیمارستان به نفع پزشکان که قشر بالادستی بیمارستان بودند، ایجاد نمی‌شد، همکاری طبقاتی برای خودگردانی بیمارستان‌ها و کالایی شدن درمان میسر نمی‌گشت.
 
این وضعیت با فراز و نشیب‌هایی امتداد داشت تا در جریان طرح تحول سلامت این رویکرد تشدید شد. به این معنا که ضرایبی که هزینه‌های درمان بر اساس آن محاسبه می‌شد، تا سال‌های بسیار تغییرات اندکی داشت، اما در جریان طرح تحول و به بهانه حذف زیرمیزی، این ضرایب تغییرات شگرفی کرد تا آنجا که درآمد چند میلیونی برخی پزشکان بیمارستانی به درآمد‌های چند ده میلیونی بدل شد و فاصله درآمد و قدرت در بیمارستان‌ها به مرز‌های غریبی رسید.
 
رویکرد بیست ساله وزارتخانه نشان دهنده این موضوع است که تیم بالادستی وزارت خانه و البته وزیر بهداشت در این بیست ساله همواره طرفدار و هوادار اقشار فرادست بوده‌اند و تغییرات را به نفع آنان سامان داده و خود نیز از آن بهره‌مند شده اند.‌

می‌توان به طور خلاصه گفت که نگاه بخش قابل اعتنایی از پزشکان متخصص بیمارستانی نه تنها به بیماران بلکه به همکاران بیمارستانی شان نیز از بالا به پایین است. آن‌ها نه فقط در جایگاه "شمن شفابخش" نشسته اند و از هاله قدسی آن بهره‌مند‌اند، بلکه در سلسله مراتب اجتماعی نیز بالاترین قله‌های ثروت و قدرت را به خود اختصاص می‌دهند. آیا فکر می‌کنید فرادستانی چنین قدرتمند به فکر فرودستان جامعه هستند؟ آیا می‌توان از آن‌ها انتظار داشت تا به شیوه برابر و احترام آمیز با بیماران فقیر و عاجز سخن بگویند؟
 
هر کس که گذارش به بیمارستان‌های دولتی افتاده باشد، شبیه برخورد وزیر با نانوای بجستانی را دیده است. موضعی از بالا به پایین که بیمار را محتاج محض و خود را عالم کل می‌داند. نه بیمار لایق توضیح و توجیه است و نه همراهان بیمار شایسته احترام و دلجویی. ماشینی خراب شده است و دانای کل صلاح آن را بهتر از همه می‌داند. او حق دارد شوخی کند و بخندد. او حق دارد بیمار را با اسم کوچک صدا کند و یا به گونه‌ای رفتار کند که گویی بیمار بر بدن خود حقی ندارد و باید در اختیار پزشک باشد.

به رغم وجود اقلیتی که شیوه‌های انسانی را در رابطه با بیمار پیش می‌گیرند، بخشی اعظم خرده فرهنگ بیمارستانی بازتابی از رابطه فرادست-فرودست است و این فرهنگ تا پایین‌ترین لایه‌های بیمارستانی نیز کشیده شده و در زبان و ادبیات بالاترین رتبه‌های وزارتخانه نیز قابل ردیابی است.

صحبتی که وزیر بهداشت در مورد هزینه‌کرد برای برخی بیماران خاص کرد ادعای سنگینی است که تا مدتها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. برخی بررسی این موضوع را در حوزه فلسفه اخلاق می‌دانند، عده‌ای برخورد حقوقی با آن دارند و عده‌ای صرف هزینه برای این بیماران را با سایر هزینه‌های -به زعم آنان- غیرضروری مقایسه می‌کنند. شما به عنوان یک پزشک و انسان‌شناس در این مورد چه دیدگاهی دارید؟
تخصیص بودجه همواره دغدغه اصلی دولت‌های مدرن بوده است. به راستی منابع باید به کدامین بخش بیشتر اختصاص یابد؟ سوال مهمتر این است که چه افراد، نهاد‌ها و گروه‌هایی باید این توزیع منابع را تحت کنترل داشته باشند؟
 
پاسخ به این پرسش بسیار مشکل است. زیرا دولتها، نهاد‌های عمومی و حتی صاحب یک کسب و کار کوچک نمی‌توانند به صورت کاملا عقلانی و با کمک الگوریتم‌های بی احساس ریاضی منابع را به بهترین شیوه توزیع کنند. دولت عقلانی که بیشترین منابع را در بهترین حالت خود میان نیازمندترین افراد توزیع می‌کند، تا به حال در تاریخ وجود نداشته است.
 
دولت‌ها عموما بازتاب دهنده منافع گروه‌های قدرتمند هستند که منابع را به سمت خود می‌کشانند و برای مصرف آن نیز نه تنها دولت بلکه افکار عمومی را نیز اقناع می‌کنند. به عنوان مثال چندی پیش یکی از اقتصاددانان افشا کرد که برخی گروه‌های پتروشیمی نفت و سوخت ارزان را با کمک مصوبه مجلس تهیه می‌کنند، ولی دلار حاصله از صادرات را به بازار نمی‌آورند و در این راستا بیشترین سود را نصیب خود و سهامدارانشان می‌کنند.
 
خب سوال این است که چرا منابع محدود باید صرف پولدارترین بخش‌های اقتصاد شود و دیگر واحد‌های تولیدی از نبود بودجه و وام‌های متناسب به مرز ورشکستگی برسند. همین روال را می‌توان در برخورد دولت با کارخانه‌های اتوموبیل سازی دید و مسیر بودجه‌ها را دنبال کرد.
 
از آن سو دولت‌ها فقط مسوول تأمین سود طبقه مسلط نیستند، بلکه وظایفی عمومی هم دارند که در تضاد با منافع این طبقه قرار می‌گیرد. مثلا دولت باید در زمینه سلامت و درمان و یا آموزش و تغذیه شهروندان فعالانه عمل کند تا بتواند رضایت عمومی را جلب کند. این دوگانه دولت‌های مدرن در هر کشور به صورت خاص آن کشور شکل می‌گیرد. مثلا در کشور‌هایی که جامعه مدنی قوی است و صدای رسایی دارد، دولت‌ها منابع بیشتری را به وظایف عمومی تخصیص می‌دهند و منافع گروه‌های خصوصی را محدود می‌کنند. برعکس در جوامعی مثل ما، جامعه مدنی ضعیف و نحیف است و دولت‌ها بیشتر تابع منافع بخش خصوصی (یا خصولتی!) هستند و به وظایف عمومی خود کم بها می‌دهند. چون مطمئن‌اند که در این شیوه تخصیص منابع با مخالفت‌های اندکی روبه رو می‌شوند.

وزارت بهداشت و درمان به عنوان یکی از وزارتخانه‌های عمومی وظیفه خدمات رسانی به مردم را دارد و باید بودجه‌های تخصیصی را به گونه‌ای توزیع کند که ضعیفترین اقشار و نیازمندترین بیماران در اولویت اصلی باشند. با این همه تیم فعلی حاکم بر وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت نشان داد که گروه‌های قدرتمند در تخصیص بودجه دارای اولویت محض هستند.
 
بیش از ۱۵ درصد از بودجه کلان طرح تحول سلامت صرف افزایش حقوق پزشکان متخصص و مقیم بیمارستان‌های دولتی شد. به این بهانه که پول زیرمیزی از بیمارستان‌ها حذف شود و ماندگاری پزشکان باتجربه و کارآمد در بیمارستان‌ها حفظ شود. این افزایش حقوق در سال اول و دوم طرح چنان زیاد بود که در سال ۱۳۹۵ سقف ۶۰ میلیون تومانی برای آن تصویب شد!

با این مقدمه اجازه بدهید به سخنان وزیر بهداشت در زمینه تخصیص بودجه برای بیماران خاص بپردازیم. ایشان در سخنانی عمومی اعلام کردند که مردم به ایشان اجازه نمی‌دهند که چند میلیارد تومان برای فردی هزینه کنند که یک بیماری خاص دارد و دیگر بیماران نیازمند بدون دارو بمانند. ایشان باید پاسخ بدهند چرا هنگامی که میلیارد‌ها تومان در طرح تحول سلامت برای افزایش حقوق پزشکان خرج کردند، از مردم و حتی دیگر کادر‌های بیمارستانی اجازه نخواستند؟ اگر قرار بود مردم بر تخصیص بودجه نظارت کنند ترجیح آن‌ها چگونه بود؟ آیا ترجیح مردم این نبود که بیماران خاص تا زمانی که میسر است و علم پزشکی اجازه می‌دهد فرصت زندگی کردن داشته باشند و پزشکان متخصص حقوق کمتری بگیرند؟

دومین نکته هایپوکراسی پنهانی است که در سیاست‌های رسمی وجود دارد. همه ما ماجرای کشیدن بخیه‌های چانه دختر اصفهانی را به علت بی پولی شنیده ایم. سطوح بالای نظام پزشکی و وزارت بهداشت این اقدام را نکوهش کردند و برخی حتی گفتند شایسته بود که پزشک از جیب خودش هزینه بخیه را به بیمارستان می‌پرداخت و دست به چنین عمل شنیعی نمی‌زد. من هم در محکوم کردن چنین عملی (کشیدن بخیه از چانه یک دختربچه معصوم به علت بی پولی) همراه و همقدم مسولان محترم هستم. اما چرا وقتی وزیر میلیاردر بهداشت به بهانه کمبود بودجه عده‌ای را از ادامه حیات محروم می‌کند، این اساتید اخلاق و حکیمان والاقدر به میدان نمی‌آیند و به وزیر محترم توصیه نمی‌کنند که دست در جیب کند و هزینه این بیماران نیازمند را از جیب بدهد؟
 
قاضی زاده هاشمی نماد دیکتاتوری پزشکان متخصص
 
یا اینکه این دوستان فرض می‌کنند توصیه‌های اخلاقی فقط برای لایه‌های پایینی است و نیازی نیست که کسی با میلیارد‌ها ثروت از نظر اخلاقی زیرسوال برود؟ اگر وزیر محترم بهداشت نمی‌تواند از بودجه‌های عمومی این پول را تأمین کند، آیا نمی‌تواند دست در جیب کند و با بخشش این پول وجدانش را آرامش بخشد؟

در پایان مایلم نکته‌ای را به مطالب بالا اضافه کنم. در زمینه درمان و بهداشت کمبود بودجه مانع اصلی خدمات رسانی نیست. بلکه نحوه توزیع و تخصیص این بودجه هاست که مشکل ایجاد می‌کند. وزارت بهداشت نیز به عنوان بخشی از دولت تماما در خدمت منافع همگانی قرار ندارد و اقشار و گروه‌های ذینفع تخصیص بودجه‌ها را تحت کنترل دارند. حال این وظیفه پزشکانی، چون من و روشنفکران جامعه مدنی است که با فشار بر دولت و وزارت بهداشت به صورت خاص این نهاد‌ها را به جایگاه اصلی خود- یعنی خدمت گزاری مردم- برگردانند... زمان گذرا و لغزان است و فرصت‌ها به سرعت از دست می‌روند... پس باید زمان را دریافت که جاودان نیستیم و در برابر آن پاسخگوییم.
bato-adv
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
جامعه مريض و پزشکان که درآمد ان چنانی کسب می کنند
و
جامعه ای که پزشکان مريضش کردند!
يعنی يک چرخه که فعلا راه خروجی ندارد. فقط خوش به حال پزشکان تا کسی بتواند اين چرخه را بشکند.
حسین فلاح
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
هر نقضی در سیستم یک راه حلی دارد به نظر من اگر ارگانی وجود داشت و رشته های پزشکی و تخصص پزشکی دانشجو میگرفتند و تعداد پزشکان نسبت به جمعیت زیاد میشد انها دیگر نمیتوانستند برای مردم قمپز در کنند که من عالم دهرم فقط من میتوانم جان شما را نجات دهم
و همه باید حرف مرا بخوانند
محمد غ
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خیلی برای بخش درمان کشورم متاسفم,کاش هیچ گاه به ان ورود نکرده بودم,گاهی باید گریه کرد,گاهی باید بمیری تا بعضی چیزها را نبینی.ان هم در کشور مدعی اسلام ناب محمدی.وزیرش هم که احتیاجی به معارفه ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
در برابر عظمت روح چنین انسان شجاعی (دکتر دانشور )تعظیم می کنم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
به گفته آقای پزشکیان عضو هیئت رئیسه مجلس که خودشان هم پزشک هستن:در هیچ جای دنیا پزشکان به اندازه ایران درآمد ندارند .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
و جالب اینه که اصلا به روی مبارک نمیاره که یک جوری از مردم دلجویی کنه! کلا مردم رو به حساب نمیاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
مردم واسه اینا فقط نردبوننن.چه مالی چه پستی!
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
واقعا تکان دهنده بود
معلم ناامید از....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
از ابتدا به این طرح عقیم، غیرکارشناسی و پرهزینه امیدی نداشتم و بعد مطالب اساتیدی چون دکتر دانشور را دیدم مطمئن شدم این طرح در واقع نابود کننده سلامت است نه تحول زا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خدایا ایرانی ها را مریض نکن که پزشکهای این سرزمین خون مریضها رو میمکند
برای یه عمل کوچک چند میلیون طلب میکنند
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
کاش تو ایران که دارای ادعای ایمان و دین کامل هستیم همانند بلادهای کفر انصاف و وجدان داشتیم...
کاش مثل کشور اتریش بانظر مردم همه پرسی میذاشتن نه اینکه اختیار رو به اون نماینده های به درد بخور نمیدادن
افوس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
امام خمینی؛وقتی که در کشور، طبقه اشراف به قدرت برسند، اینها اصلا مردم را به حساب نمیارند!
#لیبرالیسم.اشرافیت.کاخ.پهلوی.استخر.زالو.ثروت های بادآورده.دهه 70...
یک درد دیده مریض
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خدا نکند یک انسان در ایران به مریضی دچار شود
این پزشکان تا خون مریض را در شیشه نکنند ول کن نیستند
چه درد مریض را تشخیص دهند یا نه حق و حقوق را کامل دریافت می کنند .
حتی اگر تشخیص اشتباهی باشد محلی برای جوابگو هم نیست!!!!!!!!!!
کاش دکترا نیز مثل سایر ارگانها و اصناف بعد از درمان پول می گرفتند.....کاش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
یک چیزی که درگزارش خیلی تذکر داده نشده وقتی ارزش پول کم میشه آقایون جراح به فکر زیرمیزی و متخصصین به فکر حق حساب از آزمایشگاه و رادیولوژی و... می افتند
ناشناس
United States
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اینکه متاسفانه پزشکانی هستند که به حرفه پزشکی ، به چشم امکانی برای کسب درآمدهای آنچنانی نگاه میکنند و بیماران برایشان حکم کیسه پول هستن که هر چه سریعتر و بیشتر باید خالی شوند، اما من پزشکانی را هم میشناسم که بدون هیچ توقعی در مناطق محروم همین تهران به درمان بیماران مشغول هستند و نه تنها در بسیاری مواقع پولی از آنها نمیگیرند بلکه با قراری که با داروخانه محل گذاشته اند ، پول داروی عده ای از بیماران نیازمند را هم خودشان میپردازند، در حالیکه میتوانستند در بالای شهر مطب بزنند و پول پارو کنند، پس لطفا هنگام قضاوت جانب انصاف را بگیریم و تخته گاز همه را به یک چوب نرانیم!!
ناشناس
Germany
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
باید گفت وزارت درمان چون کارمندان بهداشت بسیار حقوق کمی میگیرند حدود 1.500 در جامعه ای که پزشک 57 برابر حقوق بگیرد چه میشود آقای قاضی زاده وزیر محترم فکر میکنند فقط پزشکان در این مملکت حق زندگی دارند وبقیه مردم صرفا بهتر است مریض شوند تا نان پزشکان روغنی تر شود چرا؟ چون اصلا اعتقادی به افزایش حقوق نیروهای پیشگیری از بیماری (بهداشت)ندارند ومیگویند اینها درس خوانده اند وپزشک شده اند تو گویی که باقی مردم با تخصص در فناوری های نانو وبیو و های تک و...اززیربوته بیرون آمده اند مریضی های متعدد مردم فرصتی برای برخی پزشکان شده واز این فرصت ناجوانمردانه سوء استفاده میکنند چون بیمار در شرایط بد جسمی وروانی قرار دارد و پزشک هم از این موضوع اطلاع داردو هرچه بگوید بیمار یا خانواده بیمار مجبور به پرداخت هستند.البته باقی پزشکان هم سکوت کرده اند چون مگر درامد 57 برابری نسبت به کارگران در ایران بد است .موضوع فاجعه بار دیگر این است که سهم بیمه پزشکان از تامین اجنماعی و خدمات درمان انقدر زیاد شده که عملا سازمان های فوق که با حامی کارگران در دوران پیری و ناتوانی این قشر بی پناه باشند بی پول شده ودر حال ورشکسته شدن هستند. شما نمایندگان مجلس ودولتی ها ببنید چه چیزی را تصویب کرده اید وکجای دنیا این همه اختلاف بین پزشکان با گارگران وجود دارد یانه ببینید آیا جرات میکنید مثل کشور های خارجی به پزشکان حقوق بدهیدوبا پزشکان برخورد کنید. و خوب میداند که بسیاری از نمایندگان و مسولین مملکت پزشک هستند و از حقوق منصفانه دفاع نمی کنند.وقتی ما خودمان به خودمان رحم نکنیم میخواهیم امریکاوروسیه وچین و...با ما چه کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ک م
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شما فکر کنید کسیکه کتف اش در رفته بود به سه فوق تخصص ارتوپدی معروف مراجعه کرد هیچک تشخیص ندادند! گفتند تاندوم پارگی کوچکی داره که البته درست بود ولی عامل درد وحشتناکش نبود!
بعد یک درمانگر سنتی بطور اتفاقی در یک مجلس خصوصی تشخیص داد! همانجا کتف را با یک حرکت جا انداخت و درد رفع شد!

میدونید این بنده خدا بالای یک و نیم میلیون پول ویزیت و اسکن و عکس برداری و ... داد حتی تا پای جراحی هم رفت فقط برای درد بدون تشخیص! خیلیها!
ناشناس
United States
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پزشکان ایرانی صرفا بدلیل انحصار در سیستم آموزشی و تفکیک دانشکده های علوم پزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت که منجر به کاهش تعداد فارغ التحصیلان پزشکی بالاخص در دوره رزیدنتی شده میتونن اینطوری بتازونن!راه حلش اینه فقط برای ده سال تمام دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی بتوانند متخصص تربیت کنند اونموقع پزشکان به جایی خواهند رسید که امروز مهندسین دچارش هستند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
هیچ وقت این آرزو رو نکن. از سال 91 به بعد که ورق برگشت و یکهو افول شدید در افراد ریاضی رو می بینید. متاسفانه با کاری که این این جور دانشگاه ها کردن الان دانشگاه های سطح 1 ما دارن عملا تو این چمد سالی مفت و مجانی برا اون ور آب مهندس تربیت می کنن. دیگه شده اگر این دانشگاه های سطح 1 رو تعطیل کنن واقعا به نفع کشور هست. دیگه هر کیهر جا بند پ داره به راحتی تو هر شهرستانی رشته مهندسی که لازمه رو می خونه و بقیشم که دیگه معلومه. در مورد رشته های مهندسی نظام آموزشی ما با کشورهای غربی یکسان و در حقیقت سیستم آمریکایی هستش. اما پزشکی این طور نیست و مدارکشون عموما در آمریکای شمالی و اروپا غربی عموما مورد پذیرش نیست یا به شکل لیسانس مرتبط با نظام سلامت دیده می شه. پس بیرونم نمی تونن برن. راه حل در میان مدت استفاده از پزشکان قانع هندی که در سیستم مدرنی هم تربیت شدن هست مثل دهه 60. البته نیاز هست و باید که وزیر بهداشت مدیر باشه نه ذینفع و پزشک.
ناشناس
Germany
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پزشکی در پیام نور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به خودت رحم نمیکنی به ملت رحم کن. همینجوری باید دکتری و تحصیلات تکمیلی رو از این دانشگاه های کذایی بردارن. اون موقع شما پیشنهاد میدی تازه پزشکی رو هم به این شکل نابود کنن. همینجوریش هم کلی مشکل تو سیستم آموزششون وجود داره. آخه چرا هر چی به ذهنتون میرسه بدون مزه کردن به زبون میارید. الحق که مسئولین برخواسته از همین مردم هستن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
درد این هستش که میخواهیم مهندس ها از این سیستم آموزشی راحت بشن نه که پزشکان هم مثل مهنرسان بشن
مثلا خواستی راه حل ارائه بدی؟
Reza
France
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
فکر میکنی اونوقت مشکل شما حل میشه ؟
آیا روش پیشنهادی شما پزشکان باسوادتر و متعهدتری تحویل جامعه خواهد داد ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اتفاقا این وضعیت تقصیر وزارت علومه :
۱- اجرای سیاست درهای باز برای رشته های مهندسی و نابودی بازار کار این رشته ها
۲- آخه وقتی صنعت کشور نیاز به نیروی ماهر و متخصص داره چرا دانشگاه باید جای مقاله سازی و شبیه سازی باشه که باهاش یه آچار هم نمیشه ساخت ؟؟؟ تو رو خدا یه نگاه به شیوه آموزش دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی یا حتی پرستاری بندازید و اون رو با سیلابس درسی رشته های مهندسی و شیوه آموزش اون ها در دانشگاه ها مقایسه کنید تا عمق فاجعه دستتون بیاد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
توروخدا این یکی رو بیخیال شو من خودم مهندسی دانشگاه آزاد خوندم منتها بعضی مهندس های بیسواد که اکثرا مال دانشگاهای درجه دو هستند آدمو دیوانه میکنند که حد نداره ، دکتر دیگه هیچی همینجوری نصفشون 7 و 8 میزنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اون موقع همین تو میای عربده میکشی و میگی وا اسفا چقدر قصور زیاد شده(البته واقعا زیاد میشه نه مثل الان که توهم داری زیاده) اینکه کرور کرور مهندس بیسواد تربیت کردند به پزشکان ربطی نداره تربیت پزشکی توی ایران تقریبا بر اساس سرانه مورد نیاز کشورها در جهانه نه مثل مهندسا که توی هر کوره دهاتی مهندس تربیت میکنند.
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
جانا سخن از زبان ما می گویی ولی ای کاش گوش شنوایی برای شنیدن دردمندی مردم باشد.
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
نویسنده محترم و خوانندگان توجه بفرماید که تصمیم از سر احساس درست نیست و این حرف برای کشوری با بودجه ایران منطقی است زیرا صرف ملیاردها تومان از کشور ایران برای درمان بیماران بدون علاج از جیب عموم مردم کاری ناپسند است و توجه بفرمایید اکثر هزینه خرج داروهای گران قیمت می شود نه دستمزد پزشک متخصص و یا فوق تخصص و حالا عده ای بگویند از جاهای دیگر کم بسود شاید درست باشد اما در هیچ کسور اروپایی این هزینه از جیب مالیات دهندگان عموم خرج نمی شود و بیمه ها خاص این را پوشش می دهند که در ایران از توان بیمه ها خارج است به عنوان مثال یک آمپول برای ۶ ماه عمر بیشتر از کشور هلند وارد می شود ۲ میلیارد تومان! حتا من دوستانم هم که در آمریکا هستند نه دولت و نه اکثر بیمه ها تقبل نمی کنند! اکر حتا جلوی اصراف و پولهای اضافی گرفته سود بهتر است خرج افراد زیر خط فقر شود تا شرکتهای هلندی ، بلژیکی و کانادایی آن هم برای ۶ ماه و آن هم زندکی با درد و رنج و بیماری حتا اون فرد فرزندم باشه حاضر نیستم ۶ ماه با درد و‌با این همه هزینه زنده بماند و اهدا می کنم به اون کودکی که مدرسش سیستم گرمایی نداشت و با بخاری صورتش سوخت...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
1- سخن شما صحیح است و از این لحاظ درسته
2- پزشکان خون مردم رو تو شیشه می کنن. این هم درش بحثی نیست.
3- شما شینت می زنه ظاهرا :-)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
هیتلر هم دقیقا نظر شما را داشت و بیماران لاعلاج را می کشت!! سیتمی فاسدتر و تفکری پلیدتر از سیستم سرمایه داری وجود ندارد که حتی بر سر حیات انسان ها چرتکه می اندازه
ناشناس
United States
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
مملکتی که داره تو همین شرایط بحرانی روزی حدود 135 میلیون به آقای کیروش از محل مالیات دستخوش میده حق نداره از دوا و درمون و بهداشت ملت کم بذاره!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
یکم از حقوق و کارانه پزشکان کم کنند همه هزینه ها جبران میشه. واقعا این همه اختلاف حقوق برای چی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
ولشون کن آقا امین اینا اگه درک داشتن که وضع ملت این نبود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
متاسفم براتون دعا نمیکنم عزیزتون ب این درد دچار شه که بفهمی حتی یک روز هم زنده باشه غنیمته.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اگر فرزند شما چنین شد حتما این کار را بکنید ولی شرط انسانیت کمک به همنوع است در هرشرایطی. ببر هم از تو یکی بیشتر احساس دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
بسیار تحلیل درستی از ریشه نابرابری ها در جامعه کردید. آفرین بر شرف ودرست اندیشی شما.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
مشکل اصلی در تعداد کم پرشکان با وجود نیاز شدید جامعه است که به خاطر مافیای پزشکان اسن که مبادا دست زیاد شود دوکانشان درش تخته بشود
خواهشا ظرفیت کنکور برای پزشکی را مثل همه ی رشته های دیگر
( که البته برخلاف پزشکی جامعه به انها نیاز زیادی ندارد) افزایش دهید تا یک بار برای همیشه کاسه کوزه ی این پزشکان پرمدعا جمع شود
ما وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نداریم
وزارت مذکور در عمل چنین است : وزارت درآمدزایی برای پزشکان (فقط پزشکان)
چرا ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه ها رو بالا نمی برند؟ چون کاسبی خودشون کمتر میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
آفرین دقیقا زدید به خال
ناشناس
Thailand
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پزشک کم نیست بلکه یک عده از پزشکان تخصص و توانائی خاصی دارند اغلب بیماران هم به آنها مراجعه می کنند. خیلی از پزشکان مطبشان پرنده هم پر نمی زند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پزشک کم نیست بلکه یک عده از پزشکان تخصص و توانائی خاصی دارند اغلب بیماران هم به آنها مراجعه می کنند. خیلی از پزشکان مطبشان پرنده هم پر نمی زند.
منبع
افوس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
سلام،
راهکار اساسی برای فرار از چنگال سیستم پزشکی غربی که درحقیقت سیستمی برای کشتن مردم با دستمزد زیاد است؛
رجوع به طب ایرانی اسلامی ست، نسخه های جادوئیه بوعلی سینا، امروز تمام نیازهای درمانی ما را جوابگوست.
لطفا امتحان کنید.
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
صندوق های بیمه ای دارن ورشکسته میشن بخاطر افزاش حقوق و کارانه سرسام آور پزشکان... تو این مملکت که امیدی به اصلاح امور نیست... شکایت مون رو پیش خدا می بریم... اونها که علم خودشونو وسیله ای برای پول (اون هم پول های سرسام آور) می کنند و سر جون و سلامت مردم معامله می کنند رو برای محاکمه به خدا میسپارم و بس...
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اگر اونهایی که واقعا بر اساس علاقه پزشکی رو انتخاب کردن کنار بگذاریم، اکثرکسانی که امروز پزشک هستن، در واقع اونهایی هستن که از پس درسهای سخت ریاضی و مهندسی برنمیومدن و رفتن سراغ پزشکی. شلوغ شدن گروه تجربی از سال 90 به این طرف شروع شد و اونهایی که از اون سال با سختی و درس خوندن رفتن پزشکی هنوز مدرک پزشکی عمومی شون رو هم نگرفتن! عجیب هم نیست کسایی که نه بر اساس نخبه بودن، بلکه بر اساس تبعیض موجود بین شغل پزشکی و بقیه شغلها از جمله معلمی و مهندسی و ... به درآمد بالا رسیدن، به هیچ وجه کوتاه نیان. وگرنه در کشورهای دیگه درآمد یک معلم، یک مهندس و یک پزشک تقریبا توی یک سطح هست.
ناشناس
United States
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
جالبه اگر از تمام دانش آموزان قبلی و فعلی رشته تجربی بپرسی کدوم شب های امتحان تا صبح خوابت نمیبرد یقینا میگن شبهای امتحان دروس ریاضی و فیزیک!ما مهندسا جایی بیچاره شدیم که هنرستانیها هم به دانشگاه های ما راه پیدا کردند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
عزیزم اطلاعات غلط داده اند دستمزد(salary) در کشور ایالات متحده برای بک حراح ارتوپد با کسر تاکس و مالیات حدود ۵۰ تا ۶۰ هرار ماهیانه است و یک معلم ۹-۱۳ هزار دلار و‌کارگر ۴۰۰۰ دلار!!! در کشورهای کمونیستی وضعی هست که شما توصیف کردید
ناشناس
Germany
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
با توجه به فاصله وحشتناک درآمد یک پزشک متخصص با یک دکترای مهندسی، همه خانواده ها بچه ها شون رو فرستادن سمت تجربی.
ولی برخلاف مهندسی که با زیاد کردن ظرفیت دانشگاهها با خاک هموار شده، ظرفیت پزشکی رو خیلی زیاد نکردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
در کشور که درامد پزشکانش بالا و در آمد مهندسان و معلمانش پایین باشد، قطعا رویکرد تربیت و آبادانی کشور نیست بلکه بیمار کردن جامعه است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شما مهندسام آخه گلی به سر این مملکت نزدید همه تون فکر خروج از کشورید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
توهم جدید مهندسان دانشگاه ازادی پرمدعا.عزیزم هیچگاه تاکید میکنم هیچگاه با رتبه بالای 1500 منطقه 1 شما نمیتونستید روزانه پزشکی قبول بشید درحالی که با رتبه چند ده هزار هم میتونید روزانه مهندسی قبول بشید. دانش اموزان فراری از ریاضی عموما به انسانی میرفتند نه تجربی. از بین 600 هزار نفر شرکت کننده تجربی حداکثر 5 هزار نفر روزانه پزشکی قبول میشند که میشه کمتر از 1 درصد تاپ.حالا اینکه اون 99 بقیه که اونام تجربی اند و شاید ریاضیشون ضعیف باشه رو میذارید به پای 1 درصد بالایی نشون دهنده بیسوادی خودتونه.در ضمن مگه نمیدونید که کمتر از 10 درصد داوطلبان ریاضی هستند که ریاضی رو بالای 20 درصد میزنند پس انقدر توهم برتون نداره.شاید میانگین ضریب هوشی فارغ التحصیلان شریف از میانگین ضریب هوشی پزشکان ایران بالاتر باشه ولی بلا شک میانگین ضریب هوشی پزشکان ایرانی به مراتب از مهندسان ایرانی بالاتره.طرف بدون کنکور با چندین تجدیدی خرداد مهندسی برق میخونه ادعاش از شریفیه هم بیشتره.
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
باورم نمیشه که شما پزشک هستی . اگر هم باشی فکرنکنم مثل بقیه پزشکان یا من در یک روستای دور افتاده با قرارداد ماهی 6 تومن کار کرده باشی. جایی که حتی موبایل آنتن نمیده ! به وجنات و طرز حرف زدنت نمیخوره که طبابت کرده باشی !
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
دقت کردید چطور میگن 6 تومن مرد حسابی حتی اگر فرض کنیم راست میگی باز هم دریافتی شما از خیلی از اساتید دانشگاه بالاتر است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
سلام من با دکترا تخصصی تو همون روستاها با 20 سال سابقه 3 تمن میگیرم
ناشناس
Thailand
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
بنده هم پزشک عمومی را سراغ دارم که در روستا حقوق نهایت 7 تومان می دهند. شاید به نظر بعضیها زیاد بیاید ولی واقعا کار مسئولیت بار است و بیش از هفت سال باید زحمت بکشند. الان در ادارات دولتی هم به یک کارشناس همین حقوق را با مزایا و اضافه کار می دهند. ولی اغلب کارمندان حقوق پایه را عنوان می کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
4 تدمن بده به من میام همونجا که تویی وامیسم دم در!از کی شماها اینقدر پرادعا شدید؟درس که منم خوندم 7 سال تا فوق لیسانس فنی!الان راننده اسنپم.به چیتون مینازید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
ما با یک میلیون داریم کار می کنیم شما از 6 میلیون ناراحتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
تنها ماهی 6 تومن؟؟؟؟
اونوقت تو اون روستایی به اون دور افتادگی که موبایل هم آنتن نمیداد به غیر از نوشتن یه قرص استامینوفن یا حداکثر زدن چند بخیه (که بعید میدونم چون پزشک آشنا دارم که یه تزریق هم نمیتونه انجام بده) کدوم قمر رو شق کردی که شاکی هم هستی.
شما گستاخ شدین گستاخ.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
ماهی 6 تومن کمه؟؟؟ فکر می کنید کسی که دکترای عمران داره در بدو امر چقدر می گیره؟؟؟
ناشناس
Germany
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
این یعنی شما اول راه هستین و تازه فارغ‌التحصیل شدین. ماهی 6 تومن یعنی خیلی کمه؟؟؟؟؟؟ حتما خبر نداری که یه مهندس با 18 سال سابقه کار الان حدود 3 تومن حقوق میگیره و بدون سابقه کار مثل الان شما فقط حداقل حقوق رو بهش میدن
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اگه منظور شما از شش,شش میلیونه و ناراضی هستی معلومه خیلی دل شادی داری.البته حضورتون در منطقه محروم قابل ستایشه اما در عوض حقوق تون از اکثریت شهرنشین ها بالاتره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
چقدرر 6 تومن برات کمه؟؟؟؟ چی شد که شما پزشکها اینقدر پرتوقع شدید؟
بهترین مهندس عمران در مناطق دور هم ماهی 6 میلیون نمیگیره
دانشجوی دکترای مهندسی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شما تو همون دهاتی که موبایل آنتن نمی ده یه شغل با ماهی 6 تومن پیشنهاد بده به فوق لیسانس و دکترای مهندسی! ببین چند نفر صف می کشن!!!
پرمدعا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
درود
ناشناس
Germany
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
سلام آری چنین است برادر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
ارومیه شهر کوچکیست ولی همین شهر پذیرای بیماران زیادی از شهر های مرزی ترکیه و عراق هست

به لطف مقررات و بخشنامه های وزارت بهداشت درامد پزشکان در شهر ما به قدری بالا رفته که در دو خیابان حسنی و ورزش که بالاشهر هست هر کدام برای خود برجی می سازند به نام خود و به پزشکان دیگر می فروشند و یا اجاره می دهند .

هزینه ساخت یک برج 10 طبقه را خود تصور کنید که در دوسال تمام شده و از خود بپرسید که این پزشک چقدر در امد دارد که بدون وام گرفتن از هیچ بانکی ، چنین برجی می سازد ؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
چند وقت پیش برای ویزیت خدمت یک دکتر پزشک عمومی رفتم و به صورت آزاد 40000 تومن از من به عنوان حق ویزیت دریافت کرد . بدون حتی یک معاینه ، چند ازمایش نوشت و گفت بعد از مشاهده جواب ازمایش نتیجه مشخص می شود . فردا که نتیجه ازمایش رو اوردم باز هم از من حق ویزیت خواست و گفتم شما بار قبل نه معاینه کردید و نه تشخیص دادید و نباید بگیرید و ایشون انگشتشون رو به سمت نامه وزارت بهداشت در دیوار گرفت و گفت طبق این بخشنامه شما فقط تا پایان روز ویزیت وقت دارید تا نتیجه ازمایش را خدمت دکتر برسانید تا از شما پول دریافت نشود !!!!!!!!!!!!!

زیر بخشنامه هم امضای وزیر بهداشت محترم بود ،،،،!!! تشکر دارم از این همه خدمت رسانی !! به مردم کشورشون !!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خب عزیزم خودت اشتباه میکنی.ویزیت پزشک عمومی 25 هزار تومنه و اگه کسی بیشتر درخواست کرد میتونی به سادگی نری پیشش در ضمن اگه بیمه داری توی بیمارستان به مراتب کمتر از همین 25 تومن هست.
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
بايد حقوق پزشكان بصورت دولتي و بر اساس عرف كارمندي داده شود. در اروپا هيچ پزشكي حق زدن مطب را ندارد همه پزشكان بصورت كارمند در بيمارستان كار كرده و حقوقي معمولي مي گيرند.
دکتر سیاف
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
بنده در بلژیک مطب دارم و اینحرف شما خلاف واقع هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
شما چرا تشریف نمیبرین مطبتون؟؟
اینجا چرب تره مگنه؟
اینجا در میاری اونجا خرج میکنی.
ناشناس
United States
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
در دنیا اینجوری نیست که استاد دانشگاه باشی و روزی یک ساعت در دانشگاه و بقیه را در مطب خصوصی و کلینیک خصوصی و اتاق عمل خصوصی . روزی شانزده ساعت کار طبابت . تا نود سالگی . از بیمارستان دولتی مریض را بفرستی خصوصی .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
دکتر سیاف چقدر شما تو بلژیکی:))))))
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خوب چرا منفی ندادی آقای دکتر بلژیک نشین ، البته احتمالا چند ماهی که مرخصی میاید این ور چند برابر اروپا درامد دارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
احسن درود بر شما
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
همه تا پشت میز ریاست نرفتن حرف های قشنگ میزنن ولی وقتی اون طرف میز قرار میگیرن تبدیل به یه آدم دیگه میشن مثل رییس قبلی ... ما این را بسیار آزموده ایم
naser
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
علاج وزیر شدن یک متخصص از علوم غیر پزشکی در این حیطه و شکستن تابوها و از جمله اجازه حضور به بیمارستان های خارجی در ایران است
ناشناس
Thailand
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
بنده تایلندم یک کشور به اصطلاح ارزان. قیمت جراحی آپاندیس در بیمارستان خارجی است 230000 بات یعنی 6 هزار یورو به تومان را خودتان حساب بکنید. عصب کشی و ترمیم دندان بیش از 500 یورو. در دبی ویزیت متخصص در بیمارستان ایرانیان که ارزانترین در دبی است حداقل 200 درهم. پس مشکل ما قیمت درمان نیست بلکه پوشش بیمه ای است.
ناشناس
Germany
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
عالی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
از نویسنده محترم تشکر باید کرد که واقعیت طرح تحول فقط جامعه پزشکی را به روشنی بیان کردند
این جماعت(به استثنای اقلیت درستکار و شریف) منابع این طرح را قبضه کرده و دستشان در گوش،فرو برده و به احدی پاسخگو نیستند.
به حال خودو مردم کشورم بایدتاسف خورد که در کوچکترین امور هیچ گونه حقی نداریم و فقط در جهت تامین منافع 1درصد از کشور بردگی کنیم
ناشناس
United States
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پزشکان خیلی پول میگیرن البته متخصصین و در اون شکی نیست اما اقلا یه فایده ای واسه جامعه دارن ولی فوتبالیست های مولتی میلیاردر و پورشه سوار چی؟!؟!؟!؟!؟!؟
Alireza
Australia
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
آقای رییس جمهور! در همه زمینه‌ها عملکردت زیر صفر بوده! اقلا این وزیر با اظهار نظر غیر اخلاقی و فاشیستی در مورد بیماران خاص رو اخراج کن. من پزشکم و اصلا نمی‌تونم تصور کنم که یک پزشک (آن هم وزیر بهداشت) از عدم صرف هزینه برای افزایش ۲ سال عمر بیمار صحبت کنه!!! جدای از غیر انسانی بودن، این حرف نشان می‌دهد که این ادم هیچ ارزشی برای تحقیقات قایل نیست، چون درمان بیماران خاص بتدریج به متخصصین کمک می‌کنه که به درمان‌ها و دارو‌های پیشرفته‌تری دست پیدا کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
آقایکم از این حقوق ها و کارانه های وحشتناک زیاد پزشکا کم کنند و تخصیص بدند به دارو و بیمارستان ها. اخه من نمیفهمم این همه تفاوت حقوق برای چی؟؟؟؟؟این همه کارانه برای چی؟
ناشناس
-
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
با این افزایش حقوق باز هم زیر میزی می گیرن
اینقدر این قشر سیر شده اند که زدن تو بساز بفروشی و دلالی
اختلاف درآمد باتوجه به تخصص و زحمتی که کشیدن باید باشه ولی نه به حدی که قشرهای دیگه رو نا امید و ناراضی کنه
البته همه جا استثنا وجود داره پزشک های خوبی هم وجود دارن که باید بعنوان الگو معرفی بشن
ناشناس
-
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
با این افزایش حقوق باز هم زیر میزی می گیرن
اینقدر این قشر سیر شده اند که زدن تو بساز بفروشی و دلالی
اختلاف درآمد باتوجه به تخصص و زحمتی که کشیدن باید باشه ولی نه به حدی که قشرهای دیگه رو نا امید و ناراضی کنه
البته همه جا استثنا وجود داره پزشک های خوبی هم وجود دارن که باید بعنوان الگو معرفی بشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
هرچند برای برخی سخنان وزیر بهداشت انتقاد وارد است ولی بیمه سلامت خیلی خوب است دست ایشان درد نکند من به نوبه خودم از ایشان تشکر میکنم ما باید کلیات را در نظر بگیریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پزشکان درکشورهای پیشرفته کارمند دولت محسوب می شوند وحق پول گرفتن ازبیمار را ندارندپیشنهاد می کنم برای شکستن طاغوت پزشکان مانند سابق ازپاکستان وهند پزشک متخصص وارد کنیم که هم پول خیلی کمی می گیرند وهم سواد خیلی بالایی دارند
رحمت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پزشکان امروز رفتارشان بامردم رفتار ارباب و رعیتی است و اصلا بعضی از آنها مردم را به دید آدمهای مفلوکی نگاه میکنند که آنها از سر آقایی به مردم مرحمت میکنندو نه به عنوان یک پزشک اما روزگار اینها هم تمام خواهد شد باپیشرفت علم وتکنولوژی در آینده تشخیص و درمان دردها و حتی نسخه پیچی هم به راحتی میسر خواهدشد و همه کارهای پزشکی ماشینی و ربا تیک خواهد شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
بسیار زیبا بود
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
منهم به عنوان فردی که سی سال از عمر خود را در بیمارستان گذرانده ام با این مقاله موافقم.اصلا پزشکان در بیمارستانها نگاه ارباب و رعیتی دارند و خود را تافته جدا بافته میبینند.جالب اینکه در طول چهل سال بعد انقلاب این نگرش نه تنها کم نشده به نظر بنده از زمان شاه هم بیشتر شده است.همه اینها نتیجه سیاست غلط دولت است و با این توجیه که افراد غیر پزشک نباید در فرآیند درمان مداخله داده شوند پارچه و قیچی را بدست اینها داده است.حتی کار را بجایی رسانده اند که برای شکایت از یک پزشک بخاطر قصور پزشکی باید به همان نظام پزشکی شکایت کنی که هیچوقت همکار خود را فدای غیر خودی نمیکنند .شاید فردا جای قاضی و متشاکی عوض شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
درامد یه پزشک آلمانی رو با معلم آلمانی مقایسه کنید بعد اختلاف این درآمد در ایران لحاظ کنید متوجه عمق فاجعه میشید. شاید بگید معلم آلمانی با معلم ایرانی فرق داره . بله داره همونطور که پزشک هاش با پزشک های ایرانی فرق دارن
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خواهشا منتشر کنید... من پزشکم... رتبه ۶۳ کنکور بودم... ۷ سال درس خوندم بدون هرگونه درامدی..رفتم طرح ۱۶ ماه در پرت ترین نقاط کشور کار کردم با امکانات کم( مناطقی که غیر من پزشک هیچ فرد تحصیل کرده دیگه ای توشون نبود) الان برگشتم و دارم روزی ۱۲ ساعت درس میخونم برای امتحان تخصص.. تخصصی که ۴ سال طول میکشه... توش برامون بیمه رد نمی کنن و ماهی هم یک‌میلیون و دویست حقوق میدن... خودتون قصاوت کنید... وقتی ۳۳ و ۳۴ سالمه و اومدم بیرون و فقط درس خوندم.. بعد از پایان هم مجبورم مجددا برم در مناطق محروم طرح بگذرونیم.. خودتون قضاوت کنید... بازم با این وجود حقوق بهم تدن؟ وقتی نمی دونید مطلب منتشر نکنید خواهشا... مالیاتی که از پزشکای متخصص طرحی میگیرن وحشتناک بالاس. با تاخیرهای وحشتناکتر...تاخیر ۶ ماه به بالا... مملکت پول نداره.. چون نقصش جای دیگس...کمی انصاف داشته باشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
80درصد پزشکان درآمد معمولی دارند وعلت اصلی مردم هستند که بخاطر بیماریهای ساده شان به مطب وبیمارستان 20 درصد پزشکان متمول میروند آنهم بخاطر توصیه عمه وخاله وهمسایه وفامیل وراننده تاکسی و ......که این وضعیت اسفناک راپیش آورده اند چه دلیل دارد بیمار برای درمان فشارخون ساده به پزشک متخصص یا فوق تخصص برود چه دلیل دارد که بخاطرکم خونی فقرآهن(انمی) به متخصص بروند این ها توسط پزشکان عمومی باویزیت کمتر قابل درمان هستندوهزاران مورد دیگر........................ .البته موارد دیگر هم مثل تبلیغات پزشکان(20درصد متمول) و....تاثیر دارد.

یک پزشک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
من فارغ التخصیل خارج از کشور در یکی از رشته های غیر پزشکی هستم و در یکی از دانشگاه های کوچک عنوان هیات علمی مشغول به کار شده ام. از قضا مستجر یک پزشک هستم واقعا حقوق بنده یک پنجم ایشان هم نیست و جالب اینکه ایشان فارغ التحصیل یک دانشگاه متوسط به پایین در ایران هستند و برای من صحبت از عمل های اضافی که برخی از همکاران ایشان به بیماران توصیه می کنند تا حق عمل دریافت کنند.

البته من جند بار که سر وکارم به پزشکان پول پرست افتاده بود مشکوک شده بودم به برخی حرف ها ولی واقعیت را این دوست پزشکم به من گفت از کثافت کاری های این نظام پزشکی...
من فقط لعنت می فرستم به پدر و مادر کسی که این حق را برای یک پزشک متخصص ایجاد کرده است که نسبت به بقیه آدم ها همانند حیوان برخورد کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
اصلا اگه قرار به سوال از مردم هست در مورد تخصیص بودجه درمانی و کلا تخصیص بودجه کل کشور، مردم حرف های زیادی برای گفتن دارند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین